syynä iskiakseen ?
Hermopuristus
21
14867
Vastaukset
- voi olla
Yleensä iskijashermon tulehdus saa kivun aikaan.Joskus myös selkärangan vika.
- Titlis
Iskiashan tarkoittaa alaraajaan, POLVEN ALAPUOLELLE, säteilevää kipua ja/tai jotain hermopuutosoiretta (esimerkiksi iho ei tunne kosketusta kunnolla, tikkuilee, tai vaikka nilkan lihasvoima heikkenee). Selkä voi olla kipeä tai olla vaan tuo alaraajaoire.
Väitetään, että syynä on tosiaan hermon puristuminen/ahtautuminen/ärsyyntyminen jossakin kohtaa sen kulkua.- hoidettu
Miksikähän sitten kutsutaan polven yläpuolelle jäävää heijastekipua? En tiedä... Sama iskias-hermohan siinäkin on kyseessä.
Iskiaskipu johtuu miltei aina siitä, että hermo on puristuksissa. Iskiaskivusta pääsee monesti eroon välittömästi, kun puristus otetaan pois.
Yleensä ongelma on lantiossa, jossa kireä lihas (monesti piriformis) painaa hermoa. Kiristyminen johtuu lantion virheasennoista (lonkkanivel tai SI-nivel)
Joskus kipu johtuu myös selkärangan välilevyn pullistumasta... ja joskus tulehduksestakin, mutta se tulehdus johtuu yleensä siitä, että lihas on kiristyyt jostakin em. mainitusta syystä... - Titlis
hoidettu kirjoitti:
Miksikähän sitten kutsutaan polven yläpuolelle jäävää heijastekipua? En tiedä... Sama iskias-hermohan siinäkin on kyseessä.
Iskiaskipu johtuu miltei aina siitä, että hermo on puristuksissa. Iskiaskivusta pääsee monesti eroon välittömästi, kun puristus otetaan pois.
Yleensä ongelma on lantiossa, jossa kireä lihas (monesti piriformis) painaa hermoa. Kiristyminen johtuu lantion virheasennoista (lonkkanivel tai SI-nivel)
Joskus kipu johtuu myös selkärangan välilevyn pullistumasta... ja joskus tulehduksestakin, mutta se tulehdus johtuu yleensä siitä, että lihas on kiristyyt jostakin em. mainitusta syystä...Niilläkin lie monia lääketieteellisiä nimiä. Sen verran tiedän, että polven yläpuolelle jäävä kipu voi johtua ainakin selän=selkärangan rakenteista, lantion seudun rakenteista ja lonkan rakenteista. Ja sitten on vielä em. alueiden "toiminnalliset ongelmat" eli kun kaikki ei pelitä hyvin yhteen. Siitä esimerkkinä vaikka huono lannerangan ryhti, kireät lonkan koukistajat ja heikot pakara- ja vatsalihakset. Tästäkin yhdistelmästä saadaan heijastekipua polven yläpuolelle vaikka kaikki rakenteet (välilevyt, nikamat ym.) ovatkin kunnossa...Ota siitä selvää...
- hoidettu
Titlis kirjoitti:
Niilläkin lie monia lääketieteellisiä nimiä. Sen verran tiedän, että polven yläpuolelle jäävä kipu voi johtua ainakin selän=selkärangan rakenteista, lantion seudun rakenteista ja lonkan rakenteista. Ja sitten on vielä em. alueiden "toiminnalliset ongelmat" eli kun kaikki ei pelitä hyvin yhteen. Siitä esimerkkinä vaikka huono lannerangan ryhti, kireät lonkan koukistajat ja heikot pakara- ja vatsalihakset. Tästäkin yhdistelmästä saadaan heijastekipua polven yläpuolelle vaikka kaikki rakenteet (välilevyt, nikamat ym.) ovatkin kunnossa...Ota siitä selvää...
Mulla oli vasen takareisi kireänä. Heikot vatsa- ja selkälihakset. Heikot takareidet. Etureidet taas puutuili. Sitten tietty se selkäkipu, joka heijastu pakaraan ja takareiteen. Lisäksi monet muut ongelmat (oikea kantapää/akillesjänne kipuili, pohkeet ruipelot, polvea vihloi, varvasta poltteli, jalkapohja kramppaili). Näitä oireita oli 10-15 vuoden ajan.
Ne poistuivat, kun SI-nivel painettiin paikoilleen vuosi sitten... Nyt on voimaa jaloissa eikä lainkaan kipuja. - oireet
Minulla nimenomaan polven alapuolella pistelyä, puutumista, sähkäreitä. Tuntuu nilkan sisäsyrjälle asti. Alaselän kipu jo hellittänyt paljon siitä mitä oli kuukausi sitten. Invalidisoi kyllä aika lailla.
- walden
hoidettu kirjoitti:
Mulla oli vasen takareisi kireänä. Heikot vatsa- ja selkälihakset. Heikot takareidet. Etureidet taas puutuili. Sitten tietty se selkäkipu, joka heijastu pakaraan ja takareiteen. Lisäksi monet muut ongelmat (oikea kantapää/akillesjänne kipuili, pohkeet ruipelot, polvea vihloi, varvasta poltteli, jalkapohja kramppaili). Näitä oireita oli 10-15 vuoden ajan.
Ne poistuivat, kun SI-nivel painettiin paikoilleen vuosi sitten... Nyt on voimaa jaloissa eikä lainkaan kipuja.Myös säteilevää tunnottomutta esiintyy. Kuitenkin vain nukkuma-asennoissa.
Olin saanut saman vaivan pois saamieni jumppaohjeiden ansiosta.
Nyt oli pakko palata näihin.
Voimakkaat käsien viennit "varpaisiin", suoralla alustalla maaten ja vahvan palleahegityksen kaa.
Liike tuntuu aluksi kivuliaalta lannerangan ala-osassa. Teen myös "hartiat korviin",
ja yläraajojen vuorottaisia venytysliikkeitä.
Hartiat jumittuu tämän tämän...
Kipeä lannerangan alue tuntuu tulikuumalta vahvojen venytysten jälkeen.
Käden säteilevä kipu on poistunut, samoin lievä tunnottomuus.
Tästä tuiki maallikkona päättelen, että lannerangan alueen "tuenta" on virheasenossa.
Senkin, että ongelmakohdan säännöllinen huolto on tarpeen. Pitkä huoltorokuli
tuo kivut takaisin.
En jaksa uskoa, että kukaan jäsenkorjaaja voisi saada aikaan kuluneen tukirangan
pysyvää parantumista. Omahoito paras hoito.
Olen polleaa poikaa omahoitotaidostani! - selkävammainen
hoidettu kirjoitti:
Joskus kipu johtuu myös selkärangan välilevyn pullistumasta... ja joskus tulehduksestakin, mutta se tulehdus johtuu yleensä siitä, että lihas on kiristyyt jostakin em. mainitusta syystä...Olen joutunut käymään välillä useasti lääkärissä selkävaivojeni vuoksi ja sitä on tutkittu monella eri tavalla. Eniten tuli tietoa magneettikuvasta!
Iskias iski ensi kertaa yli kymmenen vuotta sitten ja silloin kipu meni aina isoon varpaaseen saakka ja tätä kipua sanotaan iskias-kivuksi ja se yleensä johtuu välilevyvaivoista. Itselläni on madaltumaa välilevyissä.
Myöhemmin minulla on ollut kipuja, jotka ulettuvat polviin saakka ja silloin ollaan puhuttu lantion lihasten kireyksistä yms. Nämä kaksi eri oireistoa on syytä erottaa toisistaan - hoidettu
selkävammainen kirjoitti:
Olen joutunut käymään välillä useasti lääkärissä selkävaivojeni vuoksi ja sitä on tutkittu monella eri tavalla. Eniten tuli tietoa magneettikuvasta!
Iskias iski ensi kertaa yli kymmenen vuotta sitten ja silloin kipu meni aina isoon varpaaseen saakka ja tätä kipua sanotaan iskias-kivuksi ja se yleensä johtuu välilevyvaivoista. Itselläni on madaltumaa välilevyissä.
Myöhemmin minulla on ollut kipuja, jotka ulettuvat polviin saakka ja silloin ollaan puhuttu lantion lihasten kireyksistä yms. Nämä kaksi eri oireistoa on syytä erottaa toisistaan"ja tätä kipua sanotaan iskias-kivuksi ja se yleensä johtuu välilevyvaivoista."
Onneksi monet tutkimukset sanovat aivan toisin, eli se kipu johtuu useimmiten ihan muusta syystä. - selkävammainen
hoidettu kirjoitti:
"ja tätä kipua sanotaan iskias-kivuksi ja se yleensä johtuu välilevyvaivoista."
Onneksi monet tutkimukset sanovat aivan toisin, eli se kipu johtuu useimmiten ihan muusta syystä.Arvasinkin saavani vastauksia kansanparantajien tai kiropraktikoiden yms. asiakkailta.
Itse olen kokeiluni näiden suhteen tehnyt ja ymmärsin lopettaa, kun on vain tämä yksi selkä ja tällä olisi selvittävä loppuun saakka. Nämä kokeilut tulivat minulle kalliiksi! Nyt uskon vain lääkäreihin ja heidän tutkimuksiinsa sekä tietenkin omaehtoiseen kuntoutumiseen! - hoidettu
selkävammainen kirjoitti:
Arvasinkin saavani vastauksia kansanparantajien tai kiropraktikoiden yms. asiakkailta.
Itse olen kokeiluni näiden suhteen tehnyt ja ymmärsin lopettaa, kun on vain tämä yksi selkä ja tällä olisi selvittävä loppuun saakka. Nämä kokeilut tulivat minulle kalliiksi! Nyt uskon vain lääkäreihin ja heidän tutkimuksiinsa sekä tietenkin omaehtoiseen kuntoutumiseen!Se on hyvä, jos löydät apua lääkäreiltä. Itse en löytänyt...
Eli kävin ensin tuon lääketieteen alueen läpi muutamine magneettikuvineen, kymmenine testeineen ja muutama tuhat euroa köyhempänä. Vasta sitten uskaltauduin manipulaatiohoitoihin... onneksi!
Toisaalta itsekin kävin manipulaatiohoitoja läpi monelta eri taholta useiden vuosien ajan ilman suurempaa apua. Eli manipulaatiohoidoissakin on suuren suuria eroja! - sensuElli
hoidettu kirjoitti:
Ne poistuivat, kun SI-nivel painettiin paikoilleen vuosi sitten... Nyt on voimaa jaloissa eikä lainkaan kipuja.Kuka laittoi nivelen paikalleen? Mulla yritettiin jo, mutta ei mennyt kerralla.Nyt on kovat kivut taas.
- kevään kärsinyt
sensuElli kirjoitti:
Kuka laittoi nivelen paikalleen? Mulla yritettiin jo, mutta ei mennyt kerralla.Nyt on kovat kivut taas.
Kuka sinulle yritti laittaa nivelen paikoilleen? Tuliko käsittelystä kovat kivut takaisin?
- hoidettu
sensuElli kirjoitti:
Kuka laittoi nivelen paikalleen? Mulla yritettiin jo, mutta ei mennyt kerralla.Nyt on kovat kivut taas.
Ensin fysiatri Markku Turunen, sitten mestarikansanparantaja Jouko Holma. He osaavat ainakin Jouko parhaiten. Suomesta löytyy lisäksi ehkä parikymmentä muutakin osaajaa...
Turusen juttua Suomen Selkäliiton Nikama-lehdessä sivulla 14:
http://www.selkaliitto.fi/Nikama_01_06.pdf
Ja Jouko:
http://www.joukoholma.com/ - misangre
hoidettu kirjoitti:
Joskus kipu johtuu myös selkärangan välilevyn pullistumasta... ja joskus tulehduksestakin, mutta se tulehdus johtuu yleensä siitä, että lihas on kiristyyt jostakin em. mainitusta syystä...Antaisitko fysiatrin ja kansanparantajan yhteystedot
- ononox
yleensä
- Voisiko
myös niskanikamien alueella hermo joutua puristuksiin?
Kun niskan ja takaraivon toisen puolen alueella kipu on sietämätön, myös polttava, ja naaman alueen tuntokin tuntuisi alentuneelta!
Mistähän voisi olla kysymys?- hoidettu
Kyllä voi. On olemassa useita erilaisia kiputiloja, jotka aiheutuvat hermojen puristuksista. Ja niskan alueellahan niitä hermoja kulkee kaikkein tiheimmin...
Jos tuntohäiriöitä on kasvoissa, niin hyvin todennäköisesti on joku kasvohermo (aivohermo) puristuksissa niskan alueella. - leikattiin
Kuopiossa kun niskassa oli välilevyt kuluneet.
Kipu oirehti käsivarsiin ja saman puolen kasvoihin ja hartioihin samoin sormiin tuli tuntomuutoksia.
leikkauksen jälkeen kipua ei ole ollut eikä enään tule säteilykipuja kävivarsiin. niskaan laitettiin titaanilevyjä.
Sairaalasta pääsi jo kotiin seuraavana päivänä, taksi toi kotiovelle saakka.
Tsemppiä tiedän mitä hermosärky voi olla - Mitäs
hoidettu kirjoitti:
Kyllä voi. On olemassa useita erilaisia kiputiloja, jotka aiheutuvat hermojen puristuksista. Ja niskan alueellahan niitä hermoja kulkee kaikkein tiheimmin...
Jos tuntohäiriöitä on kasvoissa, niin hyvin todennäköisesti on joku kasvohermo (aivohermo) puristuksissa niskan alueella.tilanteen parantamiseksi, kivun poistamiseksi ja mahd. tunnonkin normalisoimiseksi olisi tehtävissä?
Tämän normaalin käytännön keinot kun on käytetty, monista röntgenkuvista lähtien, mutta mitään vikaa ole havaittu!
Pillereitä on määrätty, mutta apua niistä ei ole ollut! - hoidettu
Mitäs kirjoitti:
tilanteen parantamiseksi, kivun poistamiseksi ja mahd. tunnonkin normalisoimiseksi olisi tehtävissä?
Tämän normaalin käytännön keinot kun on käytetty, monista röntgenkuvista lähtien, mutta mitään vikaa ole havaittu!
Pillereitä on määrätty, mutta apua niistä ei ole ollut!Ei pillerit poista kipua vaan vain lievittää kivun tunnetta.
Jos tuolta et saa apua, niin sitten on keinot vähissä.
http://www.joukoholma.com/
Vastaavia osaajia on ehkä muutamia muuallakin Suomessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712973
- 462574
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322235- 792148
- 951956
- 321712
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171497Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil211233