oiskohan kellään??? miten eroaa ns.tavallisesta koulusta...
kielikoulusta
66
4541
Vastaukset
- hyviä kokemuksia
Keskustele vanhempien kanssa, joilla on lapset ko. koulussa. Ei taida tulla negatiivistä sanomista.
Kyllä ruotsinkielen taito rajan pinnassa on iso etu ja moni koulun jo käynyt suomalainen on löytänyt hyvän työpaikan missä vaaditaan hyvää ruotsinkielen taitoa (sitä ei suomen peruskoulussa saa). - Teettää töitä
Kielikoulu on Ruotsin 7. paras koulu. Hurja saavutus, kun muistaa, että edellä on vain Lundberskan tapaisia yksityiskouluja, jotka toimivat englantilaistyylisesti internaattina (meillä Soomessa semmoisia herrainkouluja ei juuri olekaan?)
Kielikoulun kläpit vaan ei ole mitään hyväosaisten ja valmiiksi hyväjärkisten penskoja vaan ihan tavallinen läpileikkaus väestöstä. Siksi kieiikoulu onkin varmaan eräs parhaita kouluja koko pohjoismaissa, kun otetaan huomioon oppilasaineksen lähtötaso ja käytettävissä olevat resurssit (se on kumminkin, päivänloputtua, vain kunnallinen koulu, kunnallisin resurssein, ei yksityinen eliittikoulu...)
Mitalissa on sitten tietysti se toinen puoli. Menestys tulee ennen työtä vain sanakirjassa. Kielikoulussa tehdään kovasti töitä. Läksyjä tulee heti ensimmäisestä vuodesta lähtien reilulla kädellä. Sillä tavalla niitä asioita opitaan. Opetus sinänsä on hyvää ja myös luovia aineita yritetään opettaa senkun tuntimäärät sallivat. Esim. kuorolaulutoiminta ja musiikin opetus on korkeatasoista käytettävissä olevaan aikaan nähden. Kielikoulussa on selvästikin ymmärretty, että tullakseen täysipainoiseksi ihmiseksi pienten tainten täytyy saada teroittaa syömähampaitaan monipuolisesti.
Kielikoulussa tapahtuu siis paljon muutakin kuin että vain opiskellaan kieliä. Mutta toki niihinkin panostetaan. Ruotsia opitaan äidinkielenomaisesti.Toki sen aloitus voisi olla jopa räväkämpi, ekaluokalla sitä ei tule vielä juuri ollenkaan. Kielikoulu voisi soveltaa enemmän kielikylpyä jo ekaluokkalaisiin.
Ruotsin lisäksi opitaan varsinkin englantia. Molemmat tärkeitä kieliä. Tulevaisuudessa kielitaito on aivan yhtä itsestään selvää kuin ajokortti.
Kannattaa harkita kielikoulua, jos uskoo lapsellaan olevan lukupäätä.- niin.
Kuka idiootti voi perustellen väittää, etteikö kielitaidosta olisi hyötyä? Ei kukaan. Et sinäkään.
- kielitaito
niin. kirjoitti:
Kuka idiootti voi perustellen väittää, etteikö kielitaidosta olisi hyötyä? Ei kukaan. Et sinäkään.
En ole väittänytkään ettei kielitaidosta olisi hyötyä! Sitä oppii ken haluaa ja missä haluaa, itsekkin käytän ruotsin kieltä töissäni ja ilman kielikouluja! Kielitaito kunniaan!
- Ex-Koululainen
Pakko kompata saman koulun käyneenä.
Läksyjä ei tullut juuri koskaan paljon ollenkaan, ja silloinkin kun tuli niin eipä niitä juuri tarvinut tehdä mitenkään pakolla. Ei sillä että se olisi koulumenestystä juuri haitannut, läksyjen tärkeys on mielestäni aika kyseenalainen juttu muutenkin, vaikka Suomessa sitä painotetaankin ihan hullun lailla.
Kielitaitoa pitäisi painottaa kielikoulussa ihan helvetisti enemmän että se ansaitsisi nykyisen nimensä. Koska, ainakin omalla luokallani, suurimmalla osalla ruotsinluokkalaisista oli yksi tai kaksi suomenkielistä vanhempaa, oli suomi opittu jo tätä kautta. Tästä syystä suomenluokkalaisilla ei juuri ollut tarvetta missään vaiheessa oppiakaan ruotsia. Plussana se että ruotsia todellakin oppii ymmärtämään, passiivinen sanavarasto on todella hyvä tuon koulun jäljiltä. Puhetilanteet onkin sitten eri juttu, lisäksi ei painoteta tarpeeksi sitä että virheitä saa ja tulee tehdä oppiakseen kieltä. Lähinnä ruotsia puhuessaan sai tuta hirinää ruotsinluokkalaisilta kun sanoi jotain väärin.
Ja nuo tilastotiedot seitsemännestä sijasta nyt on ihan täyttä hevonkukkua, ei Kielikoulu ole seitsemäs edes Norrbottenissa.
- ilman muuta
tutustuaa,,,,omia kokemuksia on ,,,ja ainoastaan tosi hyviää..kova työtä saa tehdä sekä oppilana että vanhempana mutta syntyykin tulosta..
Hyvä ja turvallinen ilmapiiri! - Näin on!
Ne oppilaat jotka ovat käyneet ko.koulun osaavat noin puolet suomen koulun vaatimuksista... Surkeaa kurinpitoa ja epäjohdonmukaisuutta.....
Pienet ryhmät ei ole kaikki kaikessa, oppiakin tarvitaan ja KURIA.
Erityisopetus surkeaa..... - ..........123.......
... kyseinen koulu on syvältä. Tällä hetkellä kaikki 320 oppilasta 60 henkilökunnan jäsentä on yhdessä, pienessä rakennuksessa, sillä toinen, missä oppilaat ovat aiemmin olleet, on täynnä asbestia. Erityisopetus on todella huonoa, opettajat (varsinkin ruotsalaiset) suosivat ruotsalaisia oppilaita, eikä ruotsalaiset opettajat osaa edes puhua suomea, kuten ei koulun rehtorikaan kovin hyvin. Koulupäivät alkavat aina 09.10, ja alle kuudesluokkalaisilla ne loppuu 13.50. Yli kuudesluokkalaisilla koulu alkaa samaan aikaan, mutta vain perjantaina koulu loppuu 13.50. Muut päivät ovat neljään asti Suomen aikaa, ja keskiviikko kolmeen. Lisäksi bussikuljetus on kallista, olikohan että yli 6 km päässä pitää asua koulusta, niin saa ilmaisen bussikuljetuksen. No, se matkahan mitataan lyhintä mahdollista reittiä - vaikkei siinä olisi edes tietä. Itse asun Pirkkiössä, ja matkaa koululle on n. 7 km. Mutta se mitattiinkiin joen yli! Matkaa tuli 5 km. Lapseni oli kyseisessä koulussa, mutta hän halusi vaihtaa vielä kun mahdollista. Tuttavani lapselle oli käynyt niin, että lapsi oli saanut mukautetun matematiikan ihan koulun alussa, ja oli tehnyt sitä hyvin ja saanut kokeista täydet numerot. No, sitten tulikin yläaste: hän sai tehdä mukautettua matematiikkaa, mutta Ruotsissa siitä ei voi antaa todistukseen numeroa! Mukautettu matematiikka annetaan kyllä ilomielin, mutta numeroahan siitä ei saa. Muutenkin todistukset saa vasta kahdeksannesta luokasta ylöspäin. Ja todistukset ovat Ruotsin todistuksia, eli IG = hylätty, G = hyväksytty, VG = hyvä ja MVG = erinomainen. Näillä kun sitten haetaan Suomeen kouluun, on se yhtä paperirumbaa. Suomessa koulut saavat päättää, ottavatko ne kouluun oppilaita, joilla on ulkomainen todistus - ja joskus vastaus on ei.
Ainiin, tuttavani luokanvalvoja yläasteella oli ollut todella epäpätevä, hänellä opetti matematiikkaa, kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa. No, siinä kävikin niin, että paljastui, ettei hänellä ollut edes valtuuksia opettaa matematiikkaa!
Yhteenveto: en suosittele koulua kenellekkään. Kadun jo sitä, että laitoin lapseni sinne kuudeksi vuodeksi. Onneksi hän halusi vaihtaa juuri tuollaisten syiden vuoksi sieltä pois.- ..
Minun kokemukseni Kielikoulusta ovat hyviä. Opettajat osaavat asiansa ja teettävät läksyjä siinä missä suomalaisessa koulussakin. Jotkut oppilaat oppivat, toiset eivät. Aika harva sieltä kyllä on eronnutkaan.
- Smaksak
Kaikkea voi moittia, jos oikein tikulla tonkii. Pieniä erheitä oli eksynyt edelliseen kirjoitukseen.
Totta on se, että tilat ovat ahtaat, oppilaita tarkkaluku 319 ja henkilökuntaa 37, ei valitettavasti 60:tä. Toisesta rakennuksesta ei ole löydetty asbestia, vaan betonissa on ollut rakennusaineena eräänlaista tervantapaista kiinnitysainetta, joka uuden tehokkaan ilmanvaihtokoneiston takia levisi etenkin hajuahaittana rakennukseen. Siksi rakennus suljettiin koulukäytöltä ja se lienee ihan oikein. Vertaa; Tornion koulukäytössä olevia rakennuksia, joissa havaittu korkeita homeitiöpitoisuuksia.
Tornion oppilaiden koulukyydeistä vastaa Tornion kaupungin koulutoimisto. Kielikoululla ei ole mitään sanomista koulumatkoista, ei mittaustavoista, ei koulukyydityksen järjestämisestä. Asian voi tarkistaa vt koulutoimenjohtajalta.
Kielikoululla on oma opetussuunnitelma, joka noudattelee Ruotsin koululaitoksen opetussuunnitelmaa. Kielikoulun perustamisen aikaan (20 vuotta sitten) yritettiin hakea Suomen kouluhallitukselta lupaa koululle, antaa suomalainen peruskoulun päästötodistus koulunsa päättäville. Mutta tuolloin Suomen laki oli niin tiukka, että päästötodistuksen sai antaa vain Suomessa toimiva peruskoulu (vrt nykyisin Espanjan aurinkorantakoulu ynnä muut ulkomailla toimivat peruskoulut). Muutoksenhaku on käynnissä, mutta hallintoprosessi on pitkä.
Opetuksen tasosta kiisteleminen on loputon aihe, niin Kielikoulun kuin muidenkin peruskoulujen osalta. Toiset tykkää, toiset ei. Erityisopetus on Kielikoululla toisten mielestä parempaa kuin Torniossa, toisten mielestä ei. Suomessa on opettajan "helpompi" antaa todistukseen viitonen ja todeta, ettei tuo oppilas opi sen paremmin. Ruotsissa vaaditaan G-tasoon opetussuunnitelman alimpien tavoitteiden saavuttaminen ja tämä aiheuttaa paineita niin opettajille kuin oppilaille. Jos oppilas ei opi, niin opettajaakin painostetaan etsimään uusia metodeja ja uusia tapoja, ei vaan "työntämään" oppilasta erityisopettajalle/erityisryhmään. Opettajien pätevyyttä arvostellessa kannatta miettiä tarkkaan miten asian ilmaisee, sillä ko. opettaja on opettanut Tornion lukiossa matematiikka ja luonnontieteellisiä aineita ja on luonnontieteitten maisteri (yli 250ov). Luulisi tuolta pohjalta olevan melkoisen tietävä/pätevä opettamaan peruskoulun matematiikkaan. Lisäksi hän on pidetty opettaja. Kysäiseppä tätä asiaa tuttavasi lapselta.
On todella surullista, että sinun mielipiteesi Kielikoulusta on tuollainen. Mutta niinhän se vain on, ettei makuasioista voi kiistellä. Toivottavasti lapsesi "koulumuistot" Kielikoulusta ovat parempia. Monet "kesken" peruskoulukauden muuttaneet oppilaat vierailevat koululla, ja muistelevat aikojaan koululla lämpimästi, "Oli kivaa kun koulu oli pienempi ja tuli huomatuksi joka päivä"...
Valoista tulevaisuutta etenkin nuorelle toivottaen - erfw
Smaksak kirjoitti:
Kaikkea voi moittia, jos oikein tikulla tonkii. Pieniä erheitä oli eksynyt edelliseen kirjoitukseen.
Totta on se, että tilat ovat ahtaat, oppilaita tarkkaluku 319 ja henkilökuntaa 37, ei valitettavasti 60:tä. Toisesta rakennuksesta ei ole löydetty asbestia, vaan betonissa on ollut rakennusaineena eräänlaista tervantapaista kiinnitysainetta, joka uuden tehokkaan ilmanvaihtokoneiston takia levisi etenkin hajuahaittana rakennukseen. Siksi rakennus suljettiin koulukäytöltä ja se lienee ihan oikein. Vertaa; Tornion koulukäytössä olevia rakennuksia, joissa havaittu korkeita homeitiöpitoisuuksia.
Tornion oppilaiden koulukyydeistä vastaa Tornion kaupungin koulutoimisto. Kielikoululla ei ole mitään sanomista koulumatkoista, ei mittaustavoista, ei koulukyydityksen järjestämisestä. Asian voi tarkistaa vt koulutoimenjohtajalta.
Kielikoululla on oma opetussuunnitelma, joka noudattelee Ruotsin koululaitoksen opetussuunnitelmaa. Kielikoulun perustamisen aikaan (20 vuotta sitten) yritettiin hakea Suomen kouluhallitukselta lupaa koululle, antaa suomalainen peruskoulun päästötodistus koulunsa päättäville. Mutta tuolloin Suomen laki oli niin tiukka, että päästötodistuksen sai antaa vain Suomessa toimiva peruskoulu (vrt nykyisin Espanjan aurinkorantakoulu ynnä muut ulkomailla toimivat peruskoulut). Muutoksenhaku on käynnissä, mutta hallintoprosessi on pitkä.
Opetuksen tasosta kiisteleminen on loputon aihe, niin Kielikoulun kuin muidenkin peruskoulujen osalta. Toiset tykkää, toiset ei. Erityisopetus on Kielikoululla toisten mielestä parempaa kuin Torniossa, toisten mielestä ei. Suomessa on opettajan "helpompi" antaa todistukseen viitonen ja todeta, ettei tuo oppilas opi sen paremmin. Ruotsissa vaaditaan G-tasoon opetussuunnitelman alimpien tavoitteiden saavuttaminen ja tämä aiheuttaa paineita niin opettajille kuin oppilaille. Jos oppilas ei opi, niin opettajaakin painostetaan etsimään uusia metodeja ja uusia tapoja, ei vaan "työntämään" oppilasta erityisopettajalle/erityisryhmään. Opettajien pätevyyttä arvostellessa kannatta miettiä tarkkaan miten asian ilmaisee, sillä ko. opettaja on opettanut Tornion lukiossa matematiikka ja luonnontieteellisiä aineita ja on luonnontieteitten maisteri (yli 250ov). Luulisi tuolta pohjalta olevan melkoisen tietävä/pätevä opettamaan peruskoulun matematiikkaan. Lisäksi hän on pidetty opettaja. Kysäiseppä tätä asiaa tuttavasi lapselta.
On todella surullista, että sinun mielipiteesi Kielikoulusta on tuollainen. Mutta niinhän se vain on, ettei makuasioista voi kiistellä. Toivottavasti lapsesi "koulumuistot" Kielikoulusta ovat parempia. Monet "kesken" peruskoulukauden muuttaneet oppilaat vierailevat koululla, ja muistelevat aikojaan koululla lämpimästi, "Oli kivaa kun koulu oli pienempi ja tuli huomatuksi joka päivä"...
Valoista tulevaisuutta etenkin nuorelle toivottaenKeskustelu, jossa osataan käyttäytyä, kerrotaan perusteltuja mielipiteitä asiallisesti ja selkeästi eikä haukuta muita kirjoittajia!
- Toista mieltä
Tilaongelma on ainoa asia, mistä olen kanssasi samaa mieltä. Toisessa rakennuksessa ei kyllä ollut "täynnä asbestia", taisi olla kreosoottia jossain kohtaa alapohjaa. Joka aiheutti ärsytysoireita joillekin ihmisille henkilökunnasa. Tilaongelma on kyllä sellainen mitä eivät voineet etukäteen nähdä.
Ruotsalaiset opettajat varmasti suosivat ruotsalaisia oppilaita - heitähän he opettavat! Suomalaisia kun opettavat pääasiassa suomalaistaustaiset opettajat. Omituisia väitteitä sinulla.
Koulupäivät alkavat 8.05 paikallista aikaa. Maassa maan tavalla tai maasta ulos. Kenenkään lapsia ei ole pakotettu kielikouluun vaan olet hakenut sinne. Sieltä pääsee myös sekunnissa pois, senkun pistät hakemuksen sisään niin saat lapsesi maan puolelle. (Takaisin et sitten saa, jos tulit katumapäälle, joten kannattaa harkita)
Mitä ihmeen kouluunhakemista sinä tarkoitat? Lukioon hakemistako?
Minä luulen kyllä, ettei sinun lapsesi käy yhtään missään kielikoulussa. Olet vain kateellinen kun lapsesi ei sinne päässyt.
Sen verran höpöä on tarinasi koulumatkan pituudesta ja monesta muusta asiasta. - Toista mieltä
Toista mieltä kirjoitti:
Tilaongelma on ainoa asia, mistä olen kanssasi samaa mieltä. Toisessa rakennuksessa ei kyllä ollut "täynnä asbestia", taisi olla kreosoottia jossain kohtaa alapohjaa. Joka aiheutti ärsytysoireita joillekin ihmisille henkilökunnasa. Tilaongelma on kyllä sellainen mitä eivät voineet etukäteen nähdä.
Ruotsalaiset opettajat varmasti suosivat ruotsalaisia oppilaita - heitähän he opettavat! Suomalaisia kun opettavat pääasiassa suomalaistaustaiset opettajat. Omituisia väitteitä sinulla.
Koulupäivät alkavat 8.05 paikallista aikaa. Maassa maan tavalla tai maasta ulos. Kenenkään lapsia ei ole pakotettu kielikouluun vaan olet hakenut sinne. Sieltä pääsee myös sekunnissa pois, senkun pistät hakemuksen sisään niin saat lapsesi maan puolelle. (Takaisin et sitten saa, jos tulit katumapäälle, joten kannattaa harkita)
Mitä ihmeen kouluunhakemista sinä tarkoitat? Lukioon hakemistako?
Minä luulen kyllä, ettei sinun lapsesi käy yhtään missään kielikoulussa. Olet vain kateellinen kun lapsesi ei sinne päässyt.
Sen verran höpöä on tarinasi koulumatkan pituudesta ja monesta muusta asiasta.Lisään tuohon vielä kun saattoi jäädä väärinkäsitys: Koulumatkan pituus mitataan todellisen kulkukelpoisen reitin mukana. Joen yli sitä ei taatusti voida mitata.
Pirkkiöstä saa takuuvarmasti jo koulukyydin talvisaikaan sinne koska Kirkkoputaan rannaltakin saa. 1-3 luokkalaisilla sitten vielä omat sääntönsä tuohon päälle.
Jo noiden perusteella epäilen ettei alkup. kirjoittajan lapset ole Kielikoulua nähneetkään. - Ex-Koululainen
Jos puhut siitä NO, tai biologian, fysiikan, kemian ja matematiikan opettajasta josta luulen sinun puhuvan, niin haukut todellakin aivan väärää puuta. Kyseinen naisopettaja ei tosin käsittääkseni enää opeta tuolla, mutta opetti kuitenkin ties kuinka monta vuotta ainakin ennen vuotta 2008.
Mikäli puhe on samasta ihmisestä, niin ehdottomasti paras opettaja koko koulussa. Pari muuta osuu lähelle, mutta kyllä tämä opettaja vie silti voiton.
Osaa selittää/selventää/yksinkertaistaa sellaiselle joka ei heti ymmärrä monelta eri kantilta, huumorintajuinen, mutta osaa pitää kuria loistavasti, luontainen auktoriteetti muttei todellakaan sellainen jota kaikki oppilaat vihaa, päinvastoin. Täydellinen opettaja.
- Sukulaiset...
Kaksi sukulaislasta kävi kielikoulun ja en voi todellakaan suositella. Vanhemmatkin ovat katuneet lapsensa laittamista sinne.
Ruotsin kieltä ei opi tarpeeksi, vaan oppii vain jokapäiväistä puhekieltä ja Suomen kieli rappeutuu. Lapsista tulee siis puolikielisiä, ei aidosti kaksikielisiä. Opetus ei vastaa suomalaista opetusta ja Ruotsissahan peruskouousta pääsee, vaikka ei saisi kaikista oppiaineista edes arvosanaa. Opetus kielikoulussa ei ole kehuttavaa ja sukulaislapsillani oli jatko-opinnoissa vaikeuksia todella ja lukio menikin Suomen puolella kehnohkosti toisella ja toisella jäi kesken ja vaihtoi ammattikouluun.
Kielikoiulun käyneet eivät ole sosiaalistuneet suomalaiseen systeemiin ja jos he tulevat Suomen puolelle jatko-opintoihin niin vaikeuksia tulee.- Sukulainen itsekin
Millaista kieltä siellä pitäisi sitten oppia, jos ei jokapäiväistä puhekieltä? Ja miten se suomen kieli rappeutuu? Muuttuuko kotikielikin ruotsiksi?
Kaikki eivät pärjää Suomen lukiossa, vaikka ovat käyneet koko peruskoulunsa Suomessa. Ketäs ja mitäs siinä sitten syytetään? - Monikielinen
tosiaan on sukulaislapsillesi noin "onnettomasti" käynyt, lähtisin kyllä etsimään syitä ihan jostain muualta kuin koulusta, oli kielisellainen tai ei.
Vaikeuksia on Suomen puolella monella, jotka eivät ole kielikoulua nähneetkään. Selitähän se. - investointihan se on
Monikielinen kirjoitti:
tosiaan on sukulaislapsillesi noin "onnettomasti" käynyt, lähtisin kyllä etsimään syitä ihan jostain muualta kuin koulusta, oli kielisellainen tai ei.
Vaikeuksia on Suomen puolella monella, jotka eivät ole kielikoulua nähneetkään. Selitähän se.Meillä käy molemmat lapset kielikoulua.
Missään tapauksessa en pistäisi Tornion puolelle kouluun. En ymmärrä rutinoita, että "oli virhe laittaa lapsi kielikouluun". Kielikoulusta saa lapsensa pyytämällä pois, jos kerran haluaa tunkea pentunsa johonkin Tornion isoista kouluista Ö-luokkaa käymään. Siellä on 5-6 luokkaa rinnakkain. Se siitä viihtyvyydetä. Itse olen käynyt aikoinaan tuollaista megakoulua eikä kateeksi käy.
Mitään pelkoa puolikielisyydestä ei ole. Riippuu ihan lapsesta, oppiiko se yhtään mitään kieltä, edes omaa äidinkieltään kunnolla. Kaikkien kielten kanssa pitää tehdä TÖITÄ, niin äidinkielenkin kanssa. Jos ruotsia meinaa hyvin oppia, niin kielikoulu antaa hyvät edellytykset. Mutta siihen päälle lapsen pitää tehdä ruotsin kanssa vielä TÖITÄ ja vanhempien pitää kannustaa ja tarjota virikkeitä. Esim. loma Tukholmassa tai vaikka Kolmårdenissa auttaa käsittämään, että Ruotsi on muutakin kuin Haaparanta ja mahdollisuuksia on. Jos vain osaa. Meille tulee lapsille kotiin Aku Ankka ruotsiksi. Siis Kalle Anka. Ihan vain sen vuoksi, jotta ruotsikin saa riittävästi treenausta.
Meidän lapset osaa suomen loistavasti, ei sen kanssa tunnu olevan mitään ongelmia. Molemmilla on suorastaan loistava kielipää. Kaksikielisyys näyttää kehittävän äidinkieltäkin. Lisäksi englanninkielen oppiminen tuntuu sujuvan hurjaa vauhtia. Osaan itse englantia hyvin, työn ja tuskan avulla sen aikoinaan opiskelin. Jos vertaan omaa suoritustasoani lapsiin niin mielestäni he ovat 2-3 vuotta minua edellä mm. sanavarastossa ja puhutun englannin ymmärtämisessä. Joko kielikoulussa on tarjolla loistavaa englannin opetusta tai sitten "pinnistely" kahden kielen kanssa auttaa avaamaan lukkoja muuallakin. - Suomesta.
investointihan se on kirjoitti:
Meillä käy molemmat lapset kielikoulua.
Missään tapauksessa en pistäisi Tornion puolelle kouluun. En ymmärrä rutinoita, että "oli virhe laittaa lapsi kielikouluun". Kielikoulusta saa lapsensa pyytämällä pois, jos kerran haluaa tunkea pentunsa johonkin Tornion isoista kouluista Ö-luokkaa käymään. Siellä on 5-6 luokkaa rinnakkain. Se siitä viihtyvyydetä. Itse olen käynyt aikoinaan tuollaista megakoulua eikä kateeksi käy.
Mitään pelkoa puolikielisyydestä ei ole. Riippuu ihan lapsesta, oppiiko se yhtään mitään kieltä, edes omaa äidinkieltään kunnolla. Kaikkien kielten kanssa pitää tehdä TÖITÄ, niin äidinkielenkin kanssa. Jos ruotsia meinaa hyvin oppia, niin kielikoulu antaa hyvät edellytykset. Mutta siihen päälle lapsen pitää tehdä ruotsin kanssa vielä TÖITÄ ja vanhempien pitää kannustaa ja tarjota virikkeitä. Esim. loma Tukholmassa tai vaikka Kolmårdenissa auttaa käsittämään, että Ruotsi on muutakin kuin Haaparanta ja mahdollisuuksia on. Jos vain osaa. Meille tulee lapsille kotiin Aku Ankka ruotsiksi. Siis Kalle Anka. Ihan vain sen vuoksi, jotta ruotsikin saa riittävästi treenausta.
Meidän lapset osaa suomen loistavasti, ei sen kanssa tunnu olevan mitään ongelmia. Molemmilla on suorastaan loistava kielipää. Kaksikielisyys näyttää kehittävän äidinkieltäkin. Lisäksi englanninkielen oppiminen tuntuu sujuvan hurjaa vauhtia. Osaan itse englantia hyvin, työn ja tuskan avulla sen aikoinaan opiskelin. Jos vertaan omaa suoritustasoani lapsiin niin mielestäni he ovat 2-3 vuotta minua edellä mm. sanavarastossa ja puhutun englannin ymmärtämisessä. Joko kielikoulussa on tarjolla loistavaa englannin opetusta tai sitten "pinnistely" kahden kielen kanssa auttaa avaamaan lukkoja muuallakin.Jos minä pänttäisin koko lukuvuoden ruottia päähäni, niin tuskimpa enää lomallani tahtoisin lukea ainoatakaan ruottinkielistä lausetta, saati sitten pilata lomaani ruottissa.
Englantiin ja Venäjään kannattaisi panostaa sitäkin enemmän, mutta niitä kerkiää oppia myöhemminkin ilman että sen vuoksi lapsi joutuu luopumaan hänen ikäisille kuuluvista leikeistä yms.
"investointi" sana kuuluu likaiseen liike-elämään ja viittaa lähes poikkeuksetta materian hankintaan, lapsi on aika kaukana materiasta tai jostain esineestä jota voi aina välillä rempata ja tehdä korjausinvestointeja... - Lässyn lässyn
Suomesta. kirjoitti:
Jos minä pänttäisin koko lukuvuoden ruottia päähäni, niin tuskimpa enää lomallani tahtoisin lukea ainoatakaan ruottinkielistä lausetta, saati sitten pilata lomaani ruottissa.
Englantiin ja Venäjään kannattaisi panostaa sitäkin enemmän, mutta niitä kerkiää oppia myöhemminkin ilman että sen vuoksi lapsi joutuu luopumaan hänen ikäisille kuuluvista leikeistä yms.
"investointi" sana kuuluu likaiseen liike-elämään ja viittaa lähes poikkeuksetta materian hankintaan, lapsi on aika kaukana materiasta tai jostain esineestä jota voi aina välillä rempata ja tehdä korjausinvestointeja...Englannista tuskin mitään erityistä hyötyä on kenellekkään, se kuuluu luokkaan työhaastettelussa: "On mulla ajokortti, sillä erotun kaikista muista 590 hakijasta".
Venäjän osaamisesta voi jotain hyötyä ollakkin, tosin enemmän tuolla itärajalla. Siellä syyt on ihan samoja kuin tässä länsirajalla, naapurin kielen osaamisesta on aina hyötyä.
Ruotsista on hyötyä jos sattuu tässä rajalla asumaan, aivan turha tulla jostain Kemistä tai Etelä-Suomesta luennoimaan paskaa kuinka ruotsin osaaminen ei täällä kannata. Voin kertoa heti välittömästi 20 ihmisen nimen, jotka ovat saaneet esim. töitä kaksikielisyydellään täälläpäin.
Jokainen tekee tietysti omat johtopäätöksensä mitkä valmiudet lapsellensa antaa. - Ei ruotsille.
Lässyn lässyn kirjoitti:
Englannista tuskin mitään erityistä hyötyä on kenellekkään, se kuuluu luokkaan työhaastettelussa: "On mulla ajokortti, sillä erotun kaikista muista 590 hakijasta".
Venäjän osaamisesta voi jotain hyötyä ollakkin, tosin enemmän tuolla itärajalla. Siellä syyt on ihan samoja kuin tässä länsirajalla, naapurin kielen osaamisesta on aina hyötyä.
Ruotsista on hyötyä jos sattuu tässä rajalla asumaan, aivan turha tulla jostain Kemistä tai Etelä-Suomesta luennoimaan paskaa kuinka ruotsin osaaminen ei täällä kannata. Voin kertoa heti välittömästi 20 ihmisen nimen, jotka ovat saaneet esim. töitä kaksikielisyydellään täälläpäin.
Jokainen tekee tietysti omat johtopäätöksensä mitkä valmiudet lapsellensa antaa.Lontoon ja ryssän murteesta ko ei ole hyötyä? On kuule pikkasen enempi kuin tuosta ruottista, sattuu koskettamaan hieman suurempaa väestö määrää kuin joku pieni ruotti.
Opiskeleppa insinööriksi ja mee töihin vaikka it-alalle, niin tuut huomaamaan kuinka sitä sujuvaa venäjää ja enkkua tarvitsee, harvemmin ruottia.
Tuo venäjän kielen taito tulee olemaan erittäin suuressa asemassa tulevaisuudessa kehittyvien markkinoiden vuoksi, jota ruotti ei ole.
Mutta tietysti jos haluaa valmentaa ja antaa lapsellensa hyvät kantimen ikean kassalle, niin ei se ruotti siinä tapauksessa ole yhtään hullumpi, ruottalaisethan eivät alennu opiskeleen suomea. - Håkan Finne
Ei ruotsille. kirjoitti:
Lontoon ja ryssän murteesta ko ei ole hyötyä? On kuule pikkasen enempi kuin tuosta ruottista, sattuu koskettamaan hieman suurempaa väestö määrää kuin joku pieni ruotti.
Opiskeleppa insinööriksi ja mee töihin vaikka it-alalle, niin tuut huomaamaan kuinka sitä sujuvaa venäjää ja enkkua tarvitsee, harvemmin ruottia.
Tuo venäjän kielen taito tulee olemaan erittäin suuressa asemassa tulevaisuudessa kehittyvien markkinoiden vuoksi, jota ruotti ei ole.
Mutta tietysti jos haluaa valmentaa ja antaa lapsellensa hyvät kantimen ikean kassalle, niin ei se ruotti siinä tapauksessa ole yhtään hullumpi, ruottalaisethan eivät alennu opiskeleen suomea.Ensinnäkin, kyseiseen kouluun HAETAAN. Ketään ei sinne pakoteta - eivätkä kaikki hakeneet edes PÄÄSE.
Täällä Torniossa on enemmänkin kuulunut rutinoita siitä, että vapaaehtoinen ruotsi leikattiin säästösyistä pois eli oppilaat eivät saa lukea ruotsia niin paljon kuin tahtoisivat.
Sinulla voi olla sinun omat mielepiteesi mitä kieliä kannataa lukea. Hyvä niin. Sinulle ei sen sijaan kuulu v*ttujakaan mitä lapset ja heidän vanhempansa täällä Torniossa valitsevat. He saavat lukea ruotsia, norjaa tai vaikka vinkuintian kieltä, jos niin parhaaksi kasvat.
Työ IKEA:n kassanakin on kuitenkin työ ja parempi kuin ei töitä laisinkaan - ja pois muutto IKEA:n kassaksi Espooseen :)
IKEAn liksalla tulee täällä kuitenkin pikkasen paremmin töihin kuin jossain Espoossa kituutellen, missä kaikki maksaa 2x täkäläiseen verratuna - palkka ei kuitenkaan ole 2x.
Mahdollisuuksia on myös vähän vaativampiin tehtäviin jos muut kyvyt riittävät. Tästä on tällä perällä esimerkkejä vaikka kuinka, kuinka pitkälle kaksikieliset ihmiset ovat pärjänneet. En lähde lappamaan niitä asioita sen kummemmin. Otan vain pari esimerkkiä: Lapin kullan nousu 1970-luvulla Suomen johtavaksi olutbrändiksi oli kaksikielisten ihmisten aikaansaannos, samoin kuin se, että Lapin kulta on Suomen eniten viety olut ja Ruotsin suurin tuontiolut. Oli ainakin ihan viime vuosiin asti - nykyinen rappiotila on muiden aikaansaannosta.
Toinen esimerkki on Suomen kunniakonsuli Allan Lehto, joka kelvannee sinulle näpäytyksesi siitä, etteivätkö ruotsalaiset osaisi suomea. Allan Lehdon bisnekset ovat varmasti riittävä todiste siitä, että kun on kyky toimia rajojen yli, niin menestys eikun paranee.
On näitä esimerkkejä muitakin vaikka kuinka. Eräs torniolaiskonepajakin siirtyi osaksi Ruotsiin, koska kykyä on. Erään autotarvikeliikkeen seuraavasta sukupolvesta on vasiten kasvatettu kaksikieliset, koska bisnekset Ruotsissa ja Suomessa tarvitsevat jatkajaa. Näitähän riittää.
Voit mennä trollaamaan jonnekin muualle pakkoruotsistasi. Nämä ovat meidän omia valintojamme, jos me täällä haluamme opiskella ruotsia - Pienet sille
Håkan Finne kirjoitti:
Ensinnäkin, kyseiseen kouluun HAETAAN. Ketään ei sinne pakoteta - eivätkä kaikki hakeneet edes PÄÄSE.
Täällä Torniossa on enemmänkin kuulunut rutinoita siitä, että vapaaehtoinen ruotsi leikattiin säästösyistä pois eli oppilaat eivät saa lukea ruotsia niin paljon kuin tahtoisivat.
Sinulla voi olla sinun omat mielepiteesi mitä kieliä kannataa lukea. Hyvä niin. Sinulle ei sen sijaan kuulu v*ttujakaan mitä lapset ja heidän vanhempansa täällä Torniossa valitsevat. He saavat lukea ruotsia, norjaa tai vaikka vinkuintian kieltä, jos niin parhaaksi kasvat.
Työ IKEA:n kassanakin on kuitenkin työ ja parempi kuin ei töitä laisinkaan - ja pois muutto IKEA:n kassaksi Espooseen :)
IKEAn liksalla tulee täällä kuitenkin pikkasen paremmin töihin kuin jossain Espoossa kituutellen, missä kaikki maksaa 2x täkäläiseen verratuna - palkka ei kuitenkaan ole 2x.
Mahdollisuuksia on myös vähän vaativampiin tehtäviin jos muut kyvyt riittävät. Tästä on tällä perällä esimerkkejä vaikka kuinka, kuinka pitkälle kaksikieliset ihmiset ovat pärjänneet. En lähde lappamaan niitä asioita sen kummemmin. Otan vain pari esimerkkiä: Lapin kullan nousu 1970-luvulla Suomen johtavaksi olutbrändiksi oli kaksikielisten ihmisten aikaansaannos, samoin kuin se, että Lapin kulta on Suomen eniten viety olut ja Ruotsin suurin tuontiolut. Oli ainakin ihan viime vuosiin asti - nykyinen rappiotila on muiden aikaansaannosta.
Toinen esimerkki on Suomen kunniakonsuli Allan Lehto, joka kelvannee sinulle näpäytyksesi siitä, etteivätkö ruotsalaiset osaisi suomea. Allan Lehdon bisnekset ovat varmasti riittävä todiste siitä, että kun on kyky toimia rajojen yli, niin menestys eikun paranee.
On näitä esimerkkejä muitakin vaikka kuinka. Eräs torniolaiskonepajakin siirtyi osaksi Ruotsiin, koska kykyä on. Erään autotarvikeliikkeen seuraavasta sukupolvesta on vasiten kasvatettu kaksikieliset, koska bisnekset Ruotsissa ja Suomessa tarvitsevat jatkajaa. Näitähän riittää.
Voit mennä trollaamaan jonnekin muualle pakkoruotsistasi. Nämä ovat meidän omia valintojamme, jos me täällä haluamme opiskella ruotsiaOlipas kaksikieliset kovia kaljaveikkoja kun nostivat yksinään lapparin Suomen johtavaksi olutbrändiksi :)
- paPu 12
Sukulaislastesi heikko koulumenestys ei varmastikaan johtunut kielikoulusta tai lukiosta. Myös keskitasoinen oppilas menestyy lukiossa. Tosin liian suuret käsitykset omista perityistä kyvyistä saattavat muodostua kompastuskiveksi, varsinkin jos koko suku on taustalla vakuuttelemassa, kuinka TEOREETTISESTI lahjakas perillinen on. Suhteellisuudentaju on erinomainen ominaisuus.
- Bell 8
Sukulainen itsekin kirjoitti:
Millaista kieltä siellä pitäisi sitten oppia, jos ei jokapäiväistä puhekieltä? Ja miten se suomen kieli rappeutuu? Muuttuuko kotikielikin ruotsiksi?
Kaikki eivät pärjää Suomen lukiossa, vaikka ovat käyneet koko peruskoulunsa Suomessa. Ketäs ja mitäs siinä sitten syytetään?ON KUITENKIN TOSIASIA, ETTÄ KAIKKI Tornion PERUSKOULULAISET SAMOINKUIN LUKIOLAISET PAAHTAVAT KAIKKI ILTANSA JA YÖNSÄ LÄKSYJÄÄN. kETÄÄN EI NÄY ENÄÄ MENOPAIKOISSA. Onko Tornio kokenut suuren muodonmuutoksen...
- näin on
Suomesta. kirjoitti:
Jos minä pänttäisin koko lukuvuoden ruottia päähäni, niin tuskimpa enää lomallani tahtoisin lukea ainoatakaan ruottinkielistä lausetta, saati sitten pilata lomaani ruottissa.
Englantiin ja Venäjään kannattaisi panostaa sitäkin enemmän, mutta niitä kerkiää oppia myöhemminkin ilman että sen vuoksi lapsi joutuu luopumaan hänen ikäisille kuuluvista leikeistä yms.
"investointi" sana kuuluu likaiseen liike-elämään ja viittaa lähes poikkeuksetta materian hankintaan, lapsi on aika kaukana materiasta tai jostain esineestä jota voi aina välillä rempata ja tehdä korjausinvestointeja...näin on
- ALL
Kylläpäs on kovin erialisia kommentteja asiasta. Voin puhua kokemuksesta kun kaksi lastani käy kyseistä koulua. Haimme sinne ihan tämän rajan takia. Tavallisia duunareita ollaan ja itsellä ei ole kovin kummonen ruottin taito. Kyllä vain ala-asteella ovat minusta jo kovasti oppineet kieltä ja sitä tavallsita puhetta kai sitä nyt ensin tarviiki , eikä mitään yrityskieltä! Läksyjä on paljon enenmmän kuin samanluokkalaisilla Tornion koululaisilla ja esim. esitelmiä pitivät useita jo 5 luokalta alkaen. Töitä joutuu tekemään mutta on myös mukavvia tapahtumia ja esim. kunnon uimakoulu jo ekaluokalla. Kun se uimahalli on kadun toisella puolella niin ei tarvi tapella kyyditysrahoista. Ekaluokkalainen oppi hvyin uimaan ihan liikuntatunneilla. Ja valinnaisaineita kuten kitaransoittoa voi opiskella jo varhaisessa vaiheessa. Plussia on paljon, Tilanahtaus on nyt pieni miinus mutta ovatpa nuo sopeutuneet. Yläaste mietityttää.. Meneekö se kovin vaikeaksi ei niin loistavan ruottin omaavalle koululaiselle..? Onko yläaseteella edelleen matikka ym suomeksi ? Vai yhdistyykö luokat ? Voisko joku jo yläasteen kokoenut kertoa?
- äityli123
Yläasteella jatkuu sama systeemi, eli Haaparanta- ja Tornio-luokat erikseen. Matematiikka on suomeksi, kuten muutkin aineet. Lapsesi voivat valita joitakin kielivalintoja, joita opiskella, esim. lisäenglanti ja saksa. Näistä tulee erillinen arvosana, paitsi ymmärtääkseni lisäenglannin arvosana "sisältyy" normaaliin englantiin. Osa opettajista ei juurikaan puhu suomea, mutta he eivät juurikaan opeta lukuaineita, vaan liikuntaa tai musiikkia. Omalla sukulaistyttärelläni, joka on suomenkielinen, on kuulemma ollut vaikea ymmärtää liikunnanopettajien vähäistä suomen kieltä. Ysiluokalla alkaa valtakunnalliset, jotka ovat rankkoja. Esimerkiksi suomalaiset oppilaat tekevät Suomen ja Ruotsin valtakunnalliset, kun taas ruotsalaiset vain Ruotsin. Ja Ruotsin valtakunnallinen koehan on tietenkin ruotsiksi.
Itseänikin kaduttaa, että laitoin tyttäreni kielikouluun. Esimerkiksi se paperisota, jonka joutuu käymään läpi kun hakee jatko-opiskelupaikkaa. Myös arvosanat ovat melko hankala saada; G on 6-7, VG on 8-9 ja MVG on 10. IG on sama kuin hylätty eli nelonen. Suomalaisetkin oppilaat saavat ruotsalaisen arvosanan.
Esimerkiksi, jos kielikoulussa saa IG:n vaikka englannista, on hyvin mahdollista, että Suomen puolella arvosana olisi ollut 5, millä pääsee läpi. Eli suomalaisilta oppilailta vaaditaan mielestäni liikaa. Eli arvosanat eivät myöskään ole erityisen "tarkkoja".
Molemmat tyttäreni ovat kielikoulussa, toinen ala-asteella ja toinen yläasteella. Nuorempi tyttäreni vaihtaa koulua heti, kun pääsee yläasteelle. - Just joo taas
äityli123 kirjoitti:
Yläasteella jatkuu sama systeemi, eli Haaparanta- ja Tornio-luokat erikseen. Matematiikka on suomeksi, kuten muutkin aineet. Lapsesi voivat valita joitakin kielivalintoja, joita opiskella, esim. lisäenglanti ja saksa. Näistä tulee erillinen arvosana, paitsi ymmärtääkseni lisäenglannin arvosana "sisältyy" normaaliin englantiin. Osa opettajista ei juurikaan puhu suomea, mutta he eivät juurikaan opeta lukuaineita, vaan liikuntaa tai musiikkia. Omalla sukulaistyttärelläni, joka on suomenkielinen, on kuulemma ollut vaikea ymmärtää liikunnanopettajien vähäistä suomen kieltä. Ysiluokalla alkaa valtakunnalliset, jotka ovat rankkoja. Esimerkiksi suomalaiset oppilaat tekevät Suomen ja Ruotsin valtakunnalliset, kun taas ruotsalaiset vain Ruotsin. Ja Ruotsin valtakunnallinen koehan on tietenkin ruotsiksi.
Itseänikin kaduttaa, että laitoin tyttäreni kielikouluun. Esimerkiksi se paperisota, jonka joutuu käymään läpi kun hakee jatko-opiskelupaikkaa. Myös arvosanat ovat melko hankala saada; G on 6-7, VG on 8-9 ja MVG on 10. IG on sama kuin hylätty eli nelonen. Suomalaisetkin oppilaat saavat ruotsalaisen arvosanan.
Esimerkiksi, jos kielikoulussa saa IG:n vaikka englannista, on hyvin mahdollista, että Suomen puolella arvosana olisi ollut 5, millä pääsee läpi. Eli suomalaisilta oppilailta vaaditaan mielestäni liikaa. Eli arvosanat eivät myöskään ole erityisen "tarkkoja".
Molemmat tyttäreni ovat kielikoulussa, toinen ala-asteella ja toinen yläasteella. Nuorempi tyttäreni vaihtaa koulua heti, kun pääsee yläasteelle.Voi vitsi. Vai on sulla suurin migreeni, että ruotsista ei saa Suomen mallin mukaisia arvosanoja?
Mihin sun lapsesi on hakemassa, amikseenko? :)
Meillä ainakin jatkaa lapset lukioon. Kyllä niitä putkia voi hitsailla ja soppaa keitellä mykkänä siellä keitiössä ilman ruotsinkielen taitoakin.
Paskaakos pistät lastasi lukukouluun (kielikoulu), jos idis on istua luuttuamassa loppuikänsä jotain torniolaiskonepajan lattioita....
Sen sijaan jos tähtää vähän järkevämpiin hommiin liikealalle, suunnitteluun, johtoon, myyntiin, edustamiseen tms niin Kielikoulu on järkevä valinta, koska siellä saa eväitä ihmisten kanssa pärjäämiseen.
Niin muuten kukaan ei muistanut kertoa, että Kielikoulussa panostetaan myös lasten esiintymistaitoon. Oletteko huomanneet?
Aika paljon on spotaania esiintymistä, raportin tekoa ym. projektia. Juuri niitä taitoja millä elämässä pärjätään pitkälle.
On vanhanaikaista suomalaista höpötystä jauhaa tuubaa jostain numeroista. Ei niillä numeroilla elämässä pärjätä. Ja Kielikoulustahan mennään seuraavaksi lukioon. Kielikoulusta kyllä pääsee Eurolukioon Tornioon lukemaan, ei ne nyt niin paskoja siellä ole etteikö Kielikoulun todistusta tunnusta.
Eurolukiosta saakin sitten ihan suomalaisen ylioppilastodistuksen, jolla pääsee aivan minne vain lukemaan. Jos vain arvosanat siinä petterissä riittävät.
Ei peruskoulun petterillä nyt mitään arvoa ole muuta kuin sillä sekunnilla kun sillä haetaan lukioon. Sen jälkeen kun lukioon on päästy, niin sillä paperilla voi pyyhkiä vaikka peppua.
Naurattavaa miten joillakin on hämärtynyt ihan asioiden alkeetkin. - No joojoo
Just joo taas kirjoitti:
Voi vitsi. Vai on sulla suurin migreeni, että ruotsista ei saa Suomen mallin mukaisia arvosanoja?
Mihin sun lapsesi on hakemassa, amikseenko? :)
Meillä ainakin jatkaa lapset lukioon. Kyllä niitä putkia voi hitsailla ja soppaa keitellä mykkänä siellä keitiössä ilman ruotsinkielen taitoakin.
Paskaakos pistät lastasi lukukouluun (kielikoulu), jos idis on istua luuttuamassa loppuikänsä jotain torniolaiskonepajan lattioita....
Sen sijaan jos tähtää vähän järkevämpiin hommiin liikealalle, suunnitteluun, johtoon, myyntiin, edustamiseen tms niin Kielikoulu on järkevä valinta, koska siellä saa eväitä ihmisten kanssa pärjäämiseen.
Niin muuten kukaan ei muistanut kertoa, että Kielikoulussa panostetaan myös lasten esiintymistaitoon. Oletteko huomanneet?
Aika paljon on spotaania esiintymistä, raportin tekoa ym. projektia. Juuri niitä taitoja millä elämässä pärjätään pitkälle.
On vanhanaikaista suomalaista höpötystä jauhaa tuubaa jostain numeroista. Ei niillä numeroilla elämässä pärjätä. Ja Kielikoulustahan mennään seuraavaksi lukioon. Kielikoulusta kyllä pääsee Eurolukioon Tornioon lukemaan, ei ne nyt niin paskoja siellä ole etteikö Kielikoulun todistusta tunnusta.
Eurolukiosta saakin sitten ihan suomalaisen ylioppilastodistuksen, jolla pääsee aivan minne vain lukemaan. Jos vain arvosanat siinä petterissä riittävät.
Ei peruskoulun petterillä nyt mitään arvoa ole muuta kuin sillä sekunnilla kun sillä haetaan lukioon. Sen jälkeen kun lukioon on päästy, niin sillä paperilla voi pyyhkiä vaikka peppua.
Naurattavaa miten joillakin on hämärtynyt ihan asioiden alkeetkin.Torniossa ei ole ollut vuosiin eurolukiota. Taidat olla melko tyranni vanhemmaksi kun noin vain laitat lapsesi kouluun heiltä mitään kysymättä.
Kielikoulu ei ole sen kummempi koulu kuin muukaan. Siellä menestyy, jo on motivoitunut ihan samoin kuin Suomen puolen kouluissakin.
- vanha språkskolisti
Kielikoulussa oppii myös käyttämään ja ymmärtämään ruotsia. Ruotsinkieltä kokeillaan opettaa myös niin, että suomalaiset ja ruotsalaiset opiskelevat kummallakin kielillä yhdessä. Opettajista ei voi sanoa muuta kuin hyvää. Luokkaretkiäkin järjestetään joskus. Hyviä muistoja. :) Yhteishenki ryhmissä oli loistava. Päivät ehkä vähän liian pitkiä. Lukio tuli käytyä hyvin arvosanoin. Ei kannata kuunella näitä pessimistejä. Vanhemmat eivät tiedä juurikaan mitä koulussa tapahtuu. Vain sen verran mitä kehityskeskusteluissa kerrotaan ja mitä lapsen suusta kuulee. Jos oma lapsi ei ole käynyt koko koulua, kannattaa jättää kommentoimatta.
- Lukio?
sulla vaikeuksia hakea lukioon ? Miten Tornion lukio suhtautuu kielikoulun käynneisiin ?
- äityli123
Kielikoulun opettajista suuri osa on loistavia, varmasti. Mutta osalla ei ole juuri minkäänlaista ammattitaitoa, se on tullut selväksi. Vanhempainneuvostossa ollessani siellä kampanjoitiin melko voimakkaasti erästä opettajaa vastaan, ja hän olikin vain vuoden töissä kielikoulussa. Muitakin tapauksia on. Esimerkiksi koulun maantiedonopettaja oli väittänyt Kyprosta Kreikalle kuuluvaksi saareksi, vaikka tosiasiassahan on Kypros ja Pohjois-Kyproksen turkkilainen tasavalta. Tästä sitten väännettiin kättä tyttäreni kanssa lomamatkallamme.
Tytärtäni on opettanut (en ole varma opettaako enää) opettaja, jolla ei ole valtuuksia opettaa yläastetta. Kyseinen opettaja opetti kaikenlisäksi ruotsia. Mutta kyllä tyttäreni kokeissa ja sanakokeissa pärjäsi, vaikka opettaja ilmeisesti on/olikin epäkelpo.
Kyllä kielikoulussa on paljon hyvää, mutta valitettavasti myös huonoa - ja sitä on mielestäni liikaa. - tornion lukio
Lukio? kirjoitti:
sulla vaikeuksia hakea lukioon ? Miten Tornion lukio suhtautuu kielikoulun käynneisiin ?
Helposti pääsi. Arvosanat ihan hyvät. Pari G 5-6 MVG loput VG. Huonommillakin pääsi. Joustavalla haulla haettiin. Kirjotettiin vain mitä arvosanaa Ruotsin arvosanat vastasivat suomessa (esim. VG = 7-8. En muista tarkasti).
Yläasteen opettajat ovat omasta mielestä ainakin päteviä. Joitain asioita tulee uudestaan vastaan yläasteella, jos ei jää kaikki heti päähän. En sano mitään ala-asteen opettajista. Varmaan ehtineet vaihtua aika monesti. En kyllä sanois tilanteen parantuvan, jos vaihtaa johonkin Tornion kouluista. Jos opetus ei kelpaa, niin muuttakaa etelämmäksi vaikka Helsinkiin. - parasparempiparhain
äityli123 kirjoitti:
Kielikoulun opettajista suuri osa on loistavia, varmasti. Mutta osalla ei ole juuri minkäänlaista ammattitaitoa, se on tullut selväksi. Vanhempainneuvostossa ollessani siellä kampanjoitiin melko voimakkaasti erästä opettajaa vastaan, ja hän olikin vain vuoden töissä kielikoulussa. Muitakin tapauksia on. Esimerkiksi koulun maantiedonopettaja oli väittänyt Kyprosta Kreikalle kuuluvaksi saareksi, vaikka tosiasiassahan on Kypros ja Pohjois-Kyproksen turkkilainen tasavalta. Tästä sitten väännettiin kättä tyttäreni kanssa lomamatkallamme.
Tytärtäni on opettanut (en ole varma opettaako enää) opettaja, jolla ei ole valtuuksia opettaa yläastetta. Kyseinen opettaja opetti kaikenlisäksi ruotsia. Mutta kyllä tyttäreni kokeissa ja sanakokeissa pärjäsi, vaikka opettaja ilmeisesti on/olikin epäkelpo.
Kyllä kielikoulussa on paljon hyvää, mutta valitettavasti myös huonoa - ja sitä on mielestäni liikaa.löit luut kurkkuun näillekin kielikoulun halventajille 11 ällää : lälläläääää Siinäpä haukkujille tekemistä, laittakaa paremmaksi suomen kouluissa HOX Jeren sanojen mukaan : perusteet saatu kielikoulusta :) Eikä hän halua lähteä opiskelemaan suomen kouluihin vaan ulkomaille eli aika kehnoa koulutusta suomessa...
- asdffg
parasparempiparhain kirjoitti:
löit luut kurkkuun näillekin kielikoulun halventajille 11 ällää : lälläläääää Siinäpä haukkujille tekemistä, laittakaa paremmaksi suomen kouluissa HOX Jeren sanojen mukaan : perusteet saatu kielikoulusta :) Eikä hän halua lähteä opiskelemaan suomen kouluihin vaan ulkomaille eli aika kehnoa koulutusta suomessa...
Ei Suomessa koulutus kehnoa ole. Oletko kuullut yleismaailmallisesti PISA-tutkimuksesta? Lue ja tiedä:
http://ktl.jyu.fi/ktl/pisa - N.estori
asdffg kirjoitti:
Ei Suomessa koulutus kehnoa ole. Oletko kuullut yleismaailmallisesti PISA-tutkimuksesta? Lue ja tiedä:
http://ktl.jyu.fi/ktl/pisaPISA mittaa 15-vuotiaiden taitoa. Laadukkaasta korkeakouluopetuksesta se ei varsinaisesti tiedä mitään. Jos nyt ei suorastaan kehnoa, niin ainakin hyvin keskinkertaista se suomalainen korkeakoulutoiminta on. Puhun kokemuksesta, jota minulla on useammasta tiedekunnasta.
Suomalaiset nuoret eivät viihdy koulussa, niin hyvä kuin se onkin.
Ruotsalaisilla on paremmat sosiaaliset taidot. - HAAAAAAAAAAAAAHAHAH
N.estori kirjoitti:
PISA mittaa 15-vuotiaiden taitoa. Laadukkaasta korkeakouluopetuksesta se ei varsinaisesti tiedä mitään. Jos nyt ei suorastaan kehnoa, niin ainakin hyvin keskinkertaista se suomalainen korkeakoulutoiminta on. Puhun kokemuksesta, jota minulla on useammasta tiedekunnasta.
Suomalaiset nuoret eivät viihdy koulussa, niin hyvä kuin se onkin.
Ruotsalaisilla on paremmat sosiaaliset taidot.Yleistys on varmasti oikein kivaa!
- asdffg
N.estori kirjoitti:
PISA mittaa 15-vuotiaiden taitoa. Laadukkaasta korkeakouluopetuksesta se ei varsinaisesti tiedä mitään. Jos nyt ei suorastaan kehnoa, niin ainakin hyvin keskinkertaista se suomalainen korkeakoulutoiminta on. Puhun kokemuksesta, jota minulla on useammasta tiedekunnasta.
Suomalaiset nuoret eivät viihdy koulussa, niin hyvä kuin se onkin.
Ruotsalaisilla on paremmat sosiaaliset taidot.Vaikka PISA ei lukiolaisten taitoja mittaisikaan, kertoo se kuitenkin jotain. Tuskinpa opetuksen tai oppilaiden taso lukiossa peruskouluun verrattuna kovin suuresti romahtaa. Onhan se toki totta, että koko maailman mittakaavassa korkeamman tason koulutus ei Suomessa välttämättä pärjää maailman huippukouluille, mutta ei se takuulla ihan pohjasakkaakaan ole.
- Pisa in my ass
asdffg kirjoitti:
Ei Suomessa koulutus kehnoa ole. Oletko kuullut yleismaailmallisesti PISA-tutkimuksesta? Lue ja tiedä:
http://ktl.jyu.fi/ktl/pisaOletko kuullut BKT:stä?
Entä kouluviihtyvyydestä?
Entä itsemurhaluvuista?
Suomessa korkein PISA ja itsemurhaluvutkin.
Suomessa huono viihtyvys työelämässä, kouluissa jne.
Suomessa ei myöskään muita kummallisempi elintaso. BKT ja PISA ei korreloi. - PISA PISKAA
asdffg kirjoitti:
Vaikka PISA ei lukiolaisten taitoja mittaisikaan, kertoo se kuitenkin jotain. Tuskinpa opetuksen tai oppilaiden taso lukiossa peruskouluun verrattuna kovin suuresti romahtaa. Onhan se toki totta, että koko maailman mittakaavassa korkeamman tason koulutus ei Suomessa välttämättä pärjää maailman huippukouluille, mutta ei se takuulla ihan pohjasakkaakaan ole.
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että Kielikoulu on Ruotsin 10. parhaan koulun joukossa oppimistuloksiltaan. Ne yhdeksän muuta on jotain Lundsbergskaa http://www.lundsbergsskola.se/
tai muita Tukholman alueen eliittikouluja, jonne mennään rahalla...siis vanhemmat ovat valmiiksi fiksuja, rikkaita ja menestyneitä.
Aika hyvin minusta pieneltä Kielikoululta från Haparanda, joka ei mitään ihmeempiä tukiaisia tai resursseja mistään saa. Ja jonka oppilaisaines on täältä tavallisten duunareitten keskeltä revittyä.
Katsokaa huviksenne millä resursseilla mällää esim. Lundbergska. Sieltä tulee seuraavan sukupolven pääjohtajat ja pääministerit Ruotsin elinkeinoelämään. Opettajat on parhaita mitä rahalla saa. - .
PISA PISKAA kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin muistaa se, että Kielikoulu on Ruotsin 10. parhaan koulun joukossa oppimistuloksiltaan. Ne yhdeksän muuta on jotain Lundsbergskaa http://www.lundsbergsskola.se/
tai muita Tukholman alueen eliittikouluja, jonne mennään rahalla...siis vanhemmat ovat valmiiksi fiksuja, rikkaita ja menestyneitä.
Aika hyvin minusta pieneltä Kielikoululta från Haparanda, joka ei mitään ihmeempiä tukiaisia tai resursseja mistään saa. Ja jonka oppilaisaines on täältä tavallisten duunareitten keskeltä revittyä.
Katsokaa huviksenne millä resursseilla mällää esim. Lundbergska. Sieltä tulee seuraavan sukupolven pääjohtajat ja pääministerit Ruotsin elinkeinoelämään. Opettajat on parhaita mitä rahalla saa.onko mieltä verrata kokonaisen maan yleistä koulutustasoa toisen maan eliittikoulujen tasoon. Hiukan sama kuin sanoisi, että piirikunnallisen sadan metrin juoksun voittaja ei osaa juosta, koska ei ole päässyt olympialaisiin.
- 9öoiiuuuuu
. kirjoitti:
onko mieltä verrata kokonaisen maan yleistä koulutustasoa toisen maan eliittikoulujen tasoon. Hiukan sama kuin sanoisi, että piirikunnallisen sadan metrin juoksun voittaja ei osaa juosta, koska ei ole päässyt olympialaisiin.
Kielikouluhan oli tuon mukaan eliittikoulujen veroinen eli olympiatasoa.
Suomen PISA-tulokst ovat niitä piirikunnan mestareiden tuloksia.
Veikkaan, että Kielikoulu sijoittuisi Suomenkin koulujen listoilla varsin korkealle, jos osallistuisi peruskoulujen valtakunnallisiin kokeisiin. Siitähän kommentissa oli kyse. - Älkääs mollatko
Pisa in my ass kirjoitti:
Oletko kuullut BKT:stä?
Entä kouluviihtyvyydestä?
Entä itsemurhaluvuista?
Suomessa korkein PISA ja itsemurhaluvutkin.
Suomessa huono viihtyvys työelämässä, kouluissa jne.
Suomessa ei myöskään muita kummallisempi elintaso. BKT ja PISA ei korreloi.Kielikoulu on hyvä koulu! Siellä on vaikka mitä toimintaa ja hyvät opettajat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Minulla ainakaan mitään paperirumpaa jatko-opinnoissa tullut ja kun arvosanoja on "vaikeampi" saada on lukiossa helpompaa. Eikä ainakaan minun aikana MVG 10 ollut. Siihen tarvitaan 90% oikein. Koulumatkojen korvaaminen kyllä hieman tyhmää, mutta se ei ollut Kielikoulun vika, vaan Tornion kaupungin.
Kielikoulussa koulunkäynti paljon rennompaa, mutta kyllä siellä silti töitä tehdään ja pitkiin koulupäiviin on hyvä totutella myöhempää varten. Kielikoulussa kyllä oppii hyvän ruotsinkielen taidon jos haluaa! - 4567876543
Lukio? kirjoitti:
sulla vaikeuksia hakea lukioon ? Miten Tornion lukio suhtautuu kielikoulun käynneisiin ?
"sulla vaikeuksia hakea lukioon ? Miten Tornion lukio suhtautuu kielikoulun käynneisiin ? "
Ottaa sisään kaikki kielikoululaiset, koska kokemus on kuulemma osoittanut, että kielikoululaiset pärjäävät Tyllissä.
Suomen ennätyksen ylioppilaskirjoituksissa kirjoittanut Jere Järlström oli kielikoulun kasvatti.
- Sukulaisten kertomaa
Kielikoulussa noudatetaan Ruotsin opetussuunnitelmaa ja sieltä saa peruskoulun lopuksi ruotsalaisen todistuksen.
Kouluun ei tahdo olla tarpeeksi haaparantalaisia hakijoita, koska koulun status ei ole ruotsalaisten silmissä hääppöinen.
Ruotsin peruskoulu on huonompi kuin Suomen. Opetustavat ovat toisaalta keskustelevampia kuin Suomessa.
En laittaisi omaa lastani. - vidu ko oli tyhmä
Paskapuhetta edellinen !!!
Ei kannata sinun sukulaisia kuunnella kun höpöttävät täyttä sontaa...
Opetussuunnitelmat suomesta tuleville suomen op.suunn.mukaisesti ja tällä hetkellä oppilaat pärjäävät tässä paremmin kuin suomessa olevat opiskelijat.
Ruotsin peruskoulu on huonompi kuin suomessa ???? = oletko itse miettinyt ja ratkaissut tyhmän pääsi vai onko sinulla tutkimustulokset? TYHMÄÄÄÄÄÄÄ- ---
Älykästä argumentointita. Onnitteluni.
- Ex-kielikoululainen
Itse kielikoulun entisenä oppilaana voin sanoa, että siellä todella noudatetaan (ainakin osittain) Ruotsin opetussuunnitelmaa. Kielikoulusta saadut todistukset ovat ruotsalaisia, myös päättötodistus. Kielikoulussa on hyvät ja huonot puolet. Ruotsalaiseen tapaan siellä diskuterataan ja diskuterataan paljon ja kaikesta, mikä on sinänsä ihan hyvä. Valitettavan usein puheet olivat suurempia kuin teot, tai teot unohtuivat kokonaan kun keskityttiin vain siihen puhumiseen. Ainakin minun opiskeluaikoinani osa opettajista oli todella epäammattimaisia ja suoraan sanottuna surkeita, mutta osa oli sitten todella hyviä, rautaisia ammattilaisia. Joistakin aineista oli aika hankala päästä läpi ja joskus todistukseen oli hankala saada numero, koska Ruotsissa oppilailta vaaditaan enemmän. Vaatimukset olisi ollut paljon helpompi tavoittaa, jos opettajat olisivat olleet ammattimaisempia ja tehneet parempia päätöksiä sekä tietenkin informoineet niistä tarkemmin. Suomen puolelle lukioon mennessäni huomasin, miten paljon puutteita kielikoulun opetuksessa on. Niin moni asia piti opiskella ihan alusta, vaikka se kuulemma olikin pelkkää peruskoulussa opitun kertausta. Ruotsia kielikoulussa tosin oppii hyvin ja siihen saa vahvan perustan. Uskoisin, että kielikoulussa on muitakin hyviä puolia mitä Suomen peruskouluissa ei välttämättä ole. Esimerkiksi oppilaan itse valitsema, vaihtoehtoinen aine eli muistaakseni oppilaanvalinta. Jokaiselle periodille piti siis valita yksi vaihtoehtoinen aine, kuten valokuvaus tai shakin pelaaminen, joka ei ollut mikään virallinen oppiaine eikä siitä saanut todistukseen merkintää. Nuo tunnit olivat mukavia ja niitä aina odotti innolla, mutta olisihan tuon "turhan" ajan voinut käyttää järkevämmin, esimerkiksi opiskelemalla ainetta, jossa on hankaluuksia.
Itse en kadu ollenkaan, että kävin kielikoulun. Mutta jos järkevästi ajatellaan, olisi parempi kuitenkin, jos olisin mennyt Suomeen kouluun. Suomen peruskoulutushan on maailman huippua, ihan tutkitusti, joten miksi sitä ei sitten hyödyntäisi? Erään tutkimuksen mukaan Suomen peruskoulutus on maailman parasta, Ruotsi ei mahtunut edes top 20:n joukkoon. Itse en siis laittaisi lastani kielikouluun.- Juurikin näin
Turha lähteä merta edemmän kalaan.
- vanhempi5
Kielikoulun Torniolaiset oppilaat noudattavat suomalaista opetussuunnitelmaa. Ruotsalainen koulu ei voi laillisesti myöntää Suomen peruskoulun päättötodistusta, joten kielikoulusta saa ruotsalaisen todistuksen.
Vaatimustaso on kovempi kuin Suomen peruskoulussa, siis osaamisen arvioinnin suhteen. Silti Ruotsi ei menesty PISA tutkimuksessa. Voihan olla, että ruotsalainen koulujärjestelmä painottaa eri osaamista, mitä Pisalla mitataan.
Haaparannan kielikoulu on Ruotsin valtakunnallisissa kokeissa hyvin menestynyt ja on Haaparannan paras koulu. Suomessa perusasteen oppimistuloksiahan ei mitata koulukohtaisesti valtakunnallisesti.
Viime vuosina kielikoulu on kärsinyt tila-ahtaudesta ja siitä johtuvista käytännön ongelmista. Tähän ongelmaan ei ole ratkaisua näköpiirissä aivan pian. - 383992838938389398
vanhempi5 kirjoitti:
Kielikoulun Torniolaiset oppilaat noudattavat suomalaista opetussuunnitelmaa. Ruotsalainen koulu ei voi laillisesti myöntää Suomen peruskoulun päättötodistusta, joten kielikoulusta saa ruotsalaisen todistuksen.
Vaatimustaso on kovempi kuin Suomen peruskoulussa, siis osaamisen arvioinnin suhteen. Silti Ruotsi ei menesty PISA tutkimuksessa. Voihan olla, että ruotsalainen koulujärjestelmä painottaa eri osaamista, mitä Pisalla mitataan.
Haaparannan kielikoulu on Ruotsin valtakunnallisissa kokeissa hyvin menestynyt ja on Haaparannan paras koulu. Suomessa perusasteen oppimistuloksiahan ei mitata koulukohtaisesti valtakunnallisesti.
Viime vuosina kielikoulu on kärsinyt tila-ahtaudesta ja siitä johtuvista käytännön ongelmista. Tähän ongelmaan ei ole ratkaisua näköpiirissä aivan pian."Vaatimustaso on kovempi kuin Suomen peruskoulussa, siis osaamisen arvioinnin suhteen. Silti Ruotsi ei menesty PISA tutkimuksessa. Voihan olla, että ruotsalainen koulujärjestelmä painottaa eri osaamista, mitä Pisalla mitataan."
Nyt oikaiset kyllä etkä ihan vähän oikaisekkaan. Nimittäin:
Se, ettei Ruotsi menesty PISA:ssa johtuu aivan muista syistä kuin Haaparannan kielikoulusta. Sen kautta on turha yrittää analyseerata Ruotsin menestyksiä. Jos kaikki Ruotsin koulut olisivat Haaparannan kielikoulun tasoa, niin Ruotsi olisi PISA-tutkimuksen ylivoimainen ykkönen.
Kokonaan toinen asia on kyseenalaistaa koko PISA-tutkimus. Mitä kyseinen mittaus on muka mittaavinaan? Onko PISA-tutkimuksen ykkönen mukamas maailman paras maa, jossa on onnellisimmat ihmiset, korkein BKT, alhaisin työttömyys, fiksuimmat päättäjät jne? PISA:n ykkösenhän me tiedämme, se on Suomi. Sitten voitkin ruveta miettimään, onko Suomi maailman vaurain, fiksuin, eteenpäinmenevin maa maailmassa... ja aika äkkiä joudut myöntämään, ettei ole. Ei olla toki huonoinkaan maa maailmassa - mutta aika kaukana kärjestä kumminkin. Sijoitus on lähivuosina menossa pikemminkin alas- kuin ylöspäin.
Kielikoulukin saattaa olla kouluna menossa alaspäin. Tilakysymys on rampauttanut kyseisen koulun aika pahasti. - 11 points
"Itse en kadu ollenkaan, että kävin kielikoulun. Mutta jos järkevästi ajatellaan, olisi parempi kuitenkin, jos olisin mennyt Suomeen kouluun. Suomen peruskoulutushan on maailman huippua, ihan tutkitusti, joten miksi sitä ei sitten hyödyntäisi? Erään tutkimuksen mukaan Suomen peruskoulutus on maailman parasta, Ruotsi ei mahtunut edes top 20:n joukkoon. Itse en siis laittaisi lastani kielikouluun."
Tuossa logiikassasi ei ole kyllä järjestä tietoakaan.
Vain jos olisit tosiaan käynyt läpi kaikki Ruotsin peruskoulut, voisit asiaa noin perustella. Mutta sinä kävit vain yhden - erään Ruotsin parhaimmista. Suomessakaan ei ole montaa peruskoulua, jotka tasossa hakkaavat Ruotsin kielikoulun.
Suomen ylioppilaskirjoituksen ennätyksenhaltija on Kielikoulun käynyt. Jos em. koulu olisi nin paska kuin väität, niin miten kyseinen kaveri onnistui kirjoittamaan peräti 11 laudaturia! - Ex-kielikoululainen
11 points kirjoitti:
"Itse en kadu ollenkaan, että kävin kielikoulun. Mutta jos järkevästi ajatellaan, olisi parempi kuitenkin, jos olisin mennyt Suomeen kouluun. Suomen peruskoulutushan on maailman huippua, ihan tutkitusti, joten miksi sitä ei sitten hyödyntäisi? Erään tutkimuksen mukaan Suomen peruskoulutus on maailman parasta, Ruotsi ei mahtunut edes top 20:n joukkoon. Itse en siis laittaisi lastani kielikouluun."
Tuossa logiikassasi ei ole kyllä järjestä tietoakaan.
Vain jos olisit tosiaan käynyt läpi kaikki Ruotsin peruskoulut, voisit asiaa noin perustella. Mutta sinä kävit vain yhden - erään Ruotsin parhaimmista. Suomessakaan ei ole montaa peruskoulua, jotka tasossa hakkaavat Ruotsin kielikoulun.
Suomen ylioppilaskirjoituksen ennätyksenhaltija on Kielikoulun käynyt. Jos em. koulu olisi nin paska kuin väität, niin miten kyseinen kaveri onnistui kirjoittamaan peräti 11 laudaturia!Mikäs minun logiikassani muka mättää? Tietenkin voin perustella noin, sillä on faktatietoa, että Suomessa on maailman paras peruskoulutus. Minä en ole käynyt Ruotsin peruskouluja läpi, mutta kansainväliset tutkimustulokset puhuvat puolestaan. Itse en laittaisi lastani kielikouluun enkä mihinkään muuhunkaan ruotsalaiseen kouluun. Oletko nyt tyytyväinen? Ja missä kohtaa väitin kielikoulun olevan "paska"? En missään. Kielikoulu ei ole paska koulu, mutta ei myöskään mikään eliittikoulu. Siellä on paljon parannettavaa.
Jere kirjoitti laudaturit Tornion yhteislyseon lukiosta, ei kielikoulusta. Melko invalidi argumentti sinulta. - hukkaan meni koulut
Ex-kielikoululainen kirjoitti:
Mikäs minun logiikassani muka mättää? Tietenkin voin perustella noin, sillä on faktatietoa, että Suomessa on maailman paras peruskoulutus. Minä en ole käynyt Ruotsin peruskouluja läpi, mutta kansainväliset tutkimustulokset puhuvat puolestaan. Itse en laittaisi lastani kielikouluun enkä mihinkään muuhunkaan ruotsalaiseen kouluun. Oletko nyt tyytyväinen? Ja missä kohtaa väitin kielikoulun olevan "paska"? En missään. Kielikoulu ei ole paska koulu, mutta ei myöskään mikään eliittikoulu. Siellä on paljon parannettavaa.
Jere kirjoitti laudaturit Tornion yhteislyseon lukiosta, ei kielikoulusta. Melko invalidi argumentti sinulta.Eihän tuossa jäkätyksessä ole mitään järkeä.
Yksittäisen koulun hyvyyttä tai huonoutta yrität perustella kokonaisen kansankunnan koulujen keskimääräistuloksella.
Tuolla idealla esim. Iso-Britanniassa ei olisi mukamas yhtään kunnollista koulua, koska keskimäärien brittien koululaitos on heikossa jamassa. Todellisuudessa Isossa Britanniassa on monta huippukoulua, jonne rikkaat lähettävät lapsiaan jopa valtamerten takaa käymään koulua.
Minäpä luulen ettet sinä ole kielikoulua tai mitään muutakaan koulua edes nähnyt, mokoma "ex-kielikoululainen". Sen verta daijulta vaikutat. - Ex-kielikoululainen
hukkaan meni koulut kirjoitti:
Eihän tuossa jäkätyksessä ole mitään järkeä.
Yksittäisen koulun hyvyyttä tai huonoutta yrität perustella kokonaisen kansankunnan koulujen keskimääräistuloksella.
Tuolla idealla esim. Iso-Britanniassa ei olisi mukamas yhtään kunnollista koulua, koska keskimäärien brittien koululaitos on heikossa jamassa. Todellisuudessa Isossa Britanniassa on monta huippukoulua, jonne rikkaat lähettävät lapsiaan jopa valtamerten takaa käymään koulua.
Minäpä luulen ettet sinä ole kielikoulua tai mitään muutakaan koulua edes nähnyt, mokoma "ex-kielikoululainen". Sen verta daijulta vaikutat.Haluatko tahallaan ymmärtää kaiken mahdollisimman väärin vai onko se tahdosta riippumatonta? Kun puhun Suomen ja Ruotsin peruskoulutuksesta, tarkoitan tietenkin molempia maita, mutta koska tämä keskustelupalsta koskee Torniota ja Haaparantaa, ajattelin, että hieman hitaammallakin käyvät yksilöt tajuavat minun kohdistavan kommenttini erityisesti tämän alueen kouluihin. Ja kyllähän minä muitakin, koulukohtaisia perusteluja annoin tuon todistetun tutkimustuloksen lisäksi.
Itse en laittaisi lastani (edelleenkään) mihinkään ruotsalaiseen kouluun, vaikka tiedän, että Ruotsissa on myös hyviä kouluja. Sinä voit suoltaa noita päättömiä vastaväitteitäsi niin paljon kuin haluat, mutta kiitos Suomen perustuslain 2. luvun 12. momentin, minulla on mielipiteenvapaus, joten parasta vain hyväksyä omakohtaisista kokemuksista ja tutkimustuloksista muodostuvan mielipiteeni. Kyllä, luit (toivottavasti) oikein: "OMAKOHTAISISTA". Eli usko tai älä, olen kielikoulun entinen oppilas.
Mikäli sinua ei hirveästi häiritse, vetäydyn tästä ala-arvoisesta, argumentointivirheitä vilisevästä keskustelusta, sillä eräät eivät selvästi osaa keskustella sivistyneesti. Haukkumisella ja yksilön pilkkaamisella ei ole ikinä saatu aikaan järkevää keskustelua tai kunnollisia argumentteja.
Saat kaikki sympatiani. - päääääässsi
383992838938389398 kirjoitti:
"Vaatimustaso on kovempi kuin Suomen peruskoulussa, siis osaamisen arvioinnin suhteen. Silti Ruotsi ei menesty PISA tutkimuksessa. Voihan olla, että ruotsalainen koulujärjestelmä painottaa eri osaamista, mitä Pisalla mitataan."
Nyt oikaiset kyllä etkä ihan vähän oikaisekkaan. Nimittäin:
Se, ettei Ruotsi menesty PISA:ssa johtuu aivan muista syistä kuin Haaparannan kielikoulusta. Sen kautta on turha yrittää analyseerata Ruotsin menestyksiä. Jos kaikki Ruotsin koulut olisivat Haaparannan kielikoulun tasoa, niin Ruotsi olisi PISA-tutkimuksen ylivoimainen ykkönen.
Kokonaan toinen asia on kyseenalaistaa koko PISA-tutkimus. Mitä kyseinen mittaus on muka mittaavinaan? Onko PISA-tutkimuksen ykkönen mukamas maailman paras maa, jossa on onnellisimmat ihmiset, korkein BKT, alhaisin työttömyys, fiksuimmat päättäjät jne? PISA:n ykkösenhän me tiedämme, se on Suomi. Sitten voitkin ruveta miettimään, onko Suomi maailman vaurain, fiksuin, eteenpäinmenevin maa maailmassa... ja aika äkkiä joudut myöntämään, ettei ole. Ei olla toki huonoinkaan maa maailmassa - mutta aika kaukana kärjestä kumminkin. Sijoitus on lähivuosina menossa pikemminkin alas- kuin ylöspäin.
Kielikoulukin saattaa olla kouluna menossa alaspäin. Tilakysymys on rampauttanut kyseisen koulun aika pahasti.Olet sie pimmee, mutta jotkut saa vain rippeet ja sehän ei oo saajan vika.
Tuossahan oli edellinen kirjoittaja juuri kertonut nuo asiat: Osaamisen vaatimus taso kovempi Ruotsissa ja silti ei menestytä Pisa tutkimuksessa. Ehkä arvostetaan oppimisessa muita asioita kuin Pisalla mitataan. Eikä niitä arviointikriteerejä Haaparannalla laadita :)) - poikkeus sääntöön??
Ex-kielikoululainen kirjoitti:
Haluatko tahallaan ymmärtää kaiken mahdollisimman väärin vai onko se tahdosta riippumatonta? Kun puhun Suomen ja Ruotsin peruskoulutuksesta, tarkoitan tietenkin molempia maita, mutta koska tämä keskustelupalsta koskee Torniota ja Haaparantaa, ajattelin, että hieman hitaammallakin käyvät yksilöt tajuavat minun kohdistavan kommenttini erityisesti tämän alueen kouluihin. Ja kyllähän minä muitakin, koulukohtaisia perusteluja annoin tuon todistetun tutkimustuloksen lisäksi.
Itse en laittaisi lastani (edelleenkään) mihinkään ruotsalaiseen kouluun, vaikka tiedän, että Ruotsissa on myös hyviä kouluja. Sinä voit suoltaa noita päättömiä vastaväitteitäsi niin paljon kuin haluat, mutta kiitos Suomen perustuslain 2. luvun 12. momentin, minulla on mielipiteenvapaus, joten parasta vain hyväksyä omakohtaisista kokemuksista ja tutkimustuloksista muodostuvan mielipiteeni. Kyllä, luit (toivottavasti) oikein: "OMAKOHTAISISTA". Eli usko tai älä, olen kielikoulun entinen oppilas.
Mikäli sinua ei hirveästi häiritse, vetäydyn tästä ala-arvoisesta, argumentointivirheitä vilisevästä keskustelusta, sillä eräät eivät selvästi osaa keskustella sivistyneesti. Haukkumisella ja yksilön pilkkaamisella ei ole ikinä saatu aikaan järkevää keskustelua tai kunnollisia argumentteja.
Saat kaikki sympatiani.hassua että kielikoulun entisen oppilaan kommentit ovat koko ketjun viisaimpia :D eihän sen näin pitäisi mennä hahah hah
- kokeiltu on
Huonoja kokemuksia. En suosittele. Tilaongelma on ongelmista vain yksi. Kieliä voi lukea Tornion puolellakin jo ala-asteelta saakka.
- kielikouluun
Me kävimme tutustumassa lapsemme kanssa haaparannan kielikouluun vaikutti tosi viihtyisältä ja mukavalta paikalta ja ennenkaikkea lapsi tykkäs ilmapiiristä ,eli eikös se ole tärkeintä ???? Toisinsanoen jotenki jonkinasteinen kateus paistaa joidenkin jutuista ,,,,tiä häntä mutta kokkeillaan
- Niin mikä kateus?
Jaa... että tuostako sitten pitäisi olla kateellinen :D
- kielikouluun
niin no siltä se vaikuttaa;)) kun itelä se lapsukainen kulkee samaa rataa niinko kaikki muut no se siitä ja sen kestävyydestä hah eli toisinsanoen jos jotkut haluaa panostaa lapsen koulutukseen niin pitääkö sen vuoksi ottaa asiaksi mollata sitä ????
- Tervettä kritiikkiä
Ketä täällä on mollattu? Tässä viestiketjussa kartoitetaan omakohtaisia kielikoulun plussia ja miinuksia. Toivottavasti niitä saataisiin mahdollisimman paljon useilta lukijoilta jotta tästä voisi vetää jonkinlaisen johtopäätöksen.
- Hahahahahh
Sinun koulutukseen ei selkeästi panostettu, tuosta kirjoitustyylistä päätellen... Olet ilmeisesti siis käynyt Kielikoulun?
- dksil
Katsoin, että kovin on vanhoja kommentit. Jos haluaa laittaa lapset suomalaiseen kouluun, niin sehän on mahdollista, mutta niille, joita kiinnostaa Haaparannan puolella oleva kielikoulu, niin tuon tässä esille muutamia omia kokemuksia.
Luokkia on aina kaksi, suomen ykkönen ja ruotsin ykkönen, nämä mielletään kyllä yhtenä ykkösluokkana, mutta yli puolet opetuksesta tapahtuu omassa äidinkielen mukaan menevässä ryhmässä. Eli suomen luokan opetus tapahtuu suomeksi. Taideaineet ja liikunta on suomen ja ruotsin luokilla yhdessä.
Ekalla alkaa äidinkielen lisäksi kielistä ruotsi ja englanti.
Viime vuosina kielikoulu on pyrkinyt Ruotsin top 10 listalle. Opetus on korkeatasoista. Läksyjä tulee paljon. Lapset tekevät kirjoista kaikki tehtävät. Ei niin kuin Suomessa sieltä täältä. Tarkoituksena on opettaa jo pienet istumaan ja keskittymään.
Meidän lapsi on tyytyväinen opettajiin. Ovat vaativia ja tiukkoja, mutta turvallisia aikuisia.
Koulukuljetus tapahtuu bussilla tai taksilla. Perheet eivät joudu itse maksamaan muuta kuin jos lapsi hukkaa bussikortin, niin uuden kortin tilalle, taitaa olla noin 10 euroa. Ensimmäisten viikkojen aikana opettajat huolehtivat koulun päässä oppilaat oikeisiin busseihin ja takseihin. Hyvin on mennyt.
Eli ihan hyvä vaihtoehto, niille joita kiinnostaa. Ei vaadi vanhemmilta sen enempää kuin Suomessakaan. Koulupäivät ovat n. 9 - 14. - vanhempilehtori
On se kuihtuva kuten BC:ssä nähty vain rutti hyötyy. On nytki saatu just se määrä jolla voi jatkaa. Pysyisi suomi vaan omalla puolen rajaa.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642