S-ryhmä jauhaa vihreästä kortista ja luo illuusiota asiakas omistajuudesta. Meneppä seuraavalla kerralla kysymään vaikkapa S-marketin myymäläpäälliköltä, kuinka monta neliötä omistat vakiokaupastasi, niin varmasti saat naurut päälle. Eihän yksittäinen ihminen omista osuusliikkeestä yhtään mitään, eikä voi vaikuttaa sen asioihin. Osuuden ostohan on vain verrattavissa osakeyhtiön osakkeen ostoon, jonka osaketta kohden maksetaan osinkoa. Eikö tällöin osuustodistus olekin itse asiassa osakepaperi? Vasemmistolaisia kapitalismin vastustajia hämätään puhumalla osuustoiminnasta, kun käytännössä osuusliikkeen hallintomalli ja organisaatio toimii, kuten mikä tahansa konserniyhtiö.
S-ryhmä. tule asiakas omistajaksi
15
1988
Vastaukset
- S Lehto
Aisaa on jo aiemmin käsitelty varsin perusteellisesti tässä artikkelissa.
http://www.geocities.com/sudeettimanse/herraseura.htm - Asiakasomistaja
Mitähän se makso sillon jotain 200 mk. Eli jotain 35e. Tähän mennessä tullu 3e takas. Hyvä sijoitus multa ;)
Taisin olla vaan tyhmä kun uskoin jotain alennusta saavani, muahan tässä on kusetettu.
Niinkuin maninossa sanotaan: mitä tahansa saa luvat,mitä tahanasa sanoa, jos joku uskoo niin sen vika. Sen kortin saa kai palauttaaja mä ajattelin tehdä sen joku päivä tässä.
Tais olla vain taas jonkinlainen rahankeräys juttu. Oli pitänyt muuten kattoa millaset osingot heti sen jälkeen s-ryhmä jakoi. Saihan ne aika paljon asiakkaita maksamaan sen kortin. Samoin kuin sen k-ryhmän bonuskortin joka maksoi 50mk. Itsehän sen tässä maksaa. Se on vielä turhempi.
Nää kaupat myisi vaikka 10 asiakaskorttia samaan kauppaan ja tekis mieluummin bisnestä niillä korteilla kuin oikeasti alhaisilla hinnoilla.- on ollut
S-Etukortti vasta pari vuotta ja olen huomannut, että juuri sillä kertyy eniten bonuksia, mutta pitää keskittää ostoksensa. On mulla K-kaupan ja E-liikkeenkin kortti ollut vuosia, mutta käytännössä E-liikkeen kortti on turha.
K-plussaa tulee pari-kolme kertaa/vuosi 5e seteli. S-kortilla olen saanut bonusta kuukautta kohti jopa 50e. Idea juuri on keskittää isot ostokset samalle kuukaudelle, niin siitä kertyy eniten etua. Tuttu pariskunta on "keskittänyt" ja saavat molempien etelänmatkat bonuksilla kerran vuodessa. Matkoistakin kertyy bonukset. Lisäksi meilläpäin sähköstä, netistä, kännykkäliittymästä jne... - Jussi
Se ero S ja K kortilla on, et S-kortissa maksetaan osuusmaksu, jolla panoksella olet osuuskaupan jäsen ja ostoksista saat osinkoa. Erotessasi jäsenyydestä saat aikoinaan maksamasi osuusmaksun takasin. Kun taas K-kortin maksu menee suoraan maksuna kortista Keskon kassaan.
- MJM
Minkä vuoksi sinulla ylipäänsä on s-etukortti, jos et ymmärrä s-ryhmän toimintaperiaatteita?
Ihan vaan selvennykseksi muutama seikka: s-ryhmä on todellakin osuuskuntamuotoinen yritys, jolla ei ole yksittäisiä omistajia (kuten esim. osakeyhtiöissä) vaan jokainen osuuskunnan jäsen maksaa osuusmaksun, joka muodostaa suurimman osan yrityksen omasta pääomasta. Omaa pääomaa yrityksessä tarvitaan toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi (kaupat pysyvät pystyssä, uusia investointeja tehdään). Tästä nimitys asiakasomistaja -> jokainen jäsen kasvattaa yrityksen oman pääoman määrää.
Väitteesi, että asiakasomistaja ei voi mitenkään vaikuttaa osuusakupan toimintaan, on virheellinen: jokaisella asiakasomistajalla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, keitä osuuskaupan edustajistoon valitaan. Edustajisto ajaa asiakasomistajien etua ja edustaa heidän näkemystään, ja kenellä tahansa asiakasomistajalla on mahdollisuus asettua ehdolle. Edustajisto vaikuttaa hyvin pitkälti myös osuuskaupan hallituksen valintaan ja päätöksiin, ja KAIKKI osuuskaupassa tapahtuvat muutokset on käsittelyssä myös edustustossa.
Mutta toisaalta osittain totta on tuo sinun väitteesi siitä, että osuuskauppa toimii kuten mikä tahansa konserniyhtiö: miten muuten yli miljoonan asiakasomistajan yritys voisi toimia? Edustustot ja hallitukset ovat sitä varten, että koko omistajaryhmän mielipiteet saataisiin esille, koska miljoonaa ihmistä ei mitenkään voi kokouksiin kutsua ihan ymmärrettävästi...
Ainoa poikkeus esimerkiksi osakeyhtiöihin verrattuna on se, että voitot palautuvat asiakasomistajille ylijäämän palautuksina. Et ehkä ole tullut tätä ajatelleeksi, mutta esimerkiksi oman alueeni osuuskaupassa voittoja palautetaan tänäkin vuonna n. 17,5 miljoonaa euroa suoraan asiakasomistajille!
Mutta kenenkään ei ole pakko olla osuuskaupan asiakasomistaja, eroamisilmoituksen voit tehdä vaikkapa lähimmässä s-marketissasi tai prismassa ja saat maksamasi osuusmaksun kokonaisuudessaan takaisin samantien. Omapa on häpeäsi, jos et etuasi ymmärrä. - Hjördis Cleopatra Kurkinen
Asiakasomistaja on yhdyssana. Puupää!
- Weeren
Sen verran olen käyttänyt eri yhtiöiden etukortteja, että voin todeta osaltani S-etukortin parhaimmaksi. Sieltä olen saanut ihan asialliset bonukset. Vertailuna Plussa-kortti,(käytän keskimäärin saman verran rahaa sekä K- että S-ketjuun kuukaudessa) jolla saa maksaa itsensä kipeäksi että saisi joskus edes jotain takaisin. Plussakin oli ennen ok, mutta muuttivat asiakasvihamielisemmäksi pistelaskusysteemiään.
- ihmiset ovat..
S-etukortin bonukset tulevat yksinkertaisesti siitä että hintoihin on lisätty 10% lisää ja tätä kautta binukset kertyvät. yleensä kun käytän S-etukortti paikkoja kauhistelen loppu summaa jonka saan kassalla sillä kyllä tuo 10% korotus jokaisesta tuotteesta kerrala tuntuu kovalta. Jokainen tamlaa tavallaan :)
- se ratkaisee
Mitä hiton hyötyä S-bonuksesta kun ostan Lidlistä Dukes hampurilaisen hintaan 0,33 e ja aivan sama purilainen maksaa Prismassa 0,56e.
Siis LIDL antaa "bonuspalautusta" heti kassalla 41,0%. Huh huh.
Karmein ero muuten on tuorepastassa, Lidl 0.75e ja Prisma 1,69e. Ja maku Lidlin eroksi 6-0. Citymarketin hinnasta puhumattakaan. - Meilläpäin ainaki
on Prisman ostoskori todettu vertailututkimuksissa lähestulkoon aina joko kärkisijalle tai sitten ainakin kolmen edullisimman joukkoon. Ja siitä huolimatta meikäkin saa joka kuukausi vielä viitisenkymppiä palautusta, eli selvää rahaa tilille.
Kyllä se hyvä on, kun monet vakuutusmaksutkin, ja pensan ostaminen kartuttaa bonusta. - hintoihin tulee
Meilläpäin ainaki kirjoitti:
on Prisman ostoskori todettu vertailututkimuksissa lähestulkoon aina joko kärkisijalle tai sitten ainakin kolmen edullisimman joukkoon. Ja siitä huolimatta meikäkin saa joka kuukausi vielä viitisenkymppiä palautusta, eli selvää rahaa tilille.
Kyllä se hyvä on, kun monet vakuutusmaksutkin, ja pensan ostaminen kartuttaa bonusta.niin plussa kortilla saa 2 cenetin alennuksen bensasta,kun taas sokokselta saa odottaa jos vaikka tässä kuukauden aikana olisi bonusta kertynyt.. :)
Vakutuksestakin saa paremmat alennukset kuulumalla hyvään liittoon tms.
Mutta kuten edellää sanottu jokainen tamlaa tavallaan :) - huomio on
Meilläpäin ainaki kirjoitti:
Kyllä se hyvä on, kun monet vakuutusmaksutkin, ja pensan ostaminen kartuttaa bonusta.meilläkin ja Prisman ruokakori on hyvin kilpailukykyinen. Muistelen, että meillä ollut ykkösenä vertailussa. Huomasin mm että eräs sämpyläpussi on prismassa sen verran halvempi kuin city-marketissa ja laskin että vuodessa säästän 100e pelkästään ostamalla sämpylät prismasta.
Ylipäätään vertailen hintoja ja ostan joitain tarjouksia myös Lidlistä ja myös muualta.
S-ryhmän Daily-pesuaineet ovat hyvin pärjänneet kuluttajatutkimuksissa niin hinnoiltaan kuin laadultaan. Keskitän ostoksia alennusmyynti-aikaan, kuten vaatteet kengät ym. Kun tarjos-kampanjat ovat Sokoksessa, ostan mm ihonhoitotuotteita kosmetiikkaa ym niin, että pärjää pitkälle. Normaalihintaan en ole ostanut vuosiin.
Juuri oli 15% alennus-päivät Sokosessa ja sai mukavan edun ostoksista ja bonusta päälle. - Masa
se ratkaisee kirjoitti:
Mitä hiton hyötyä S-bonuksesta kun ostan Lidlistä Dukes hampurilaisen hintaan 0,33 e ja aivan sama purilainen maksaa Prismassa 0,56e.
Siis LIDL antaa "bonuspalautusta" heti kassalla 41,0%. Huh huh.
Karmein ero muuten on tuorepastassa, Lidl 0.75e ja Prisma 1,69e. Ja maku Lidlin eroksi 6-0. Citymarketin hinnasta puhumattakaan.jos elät pelkästään Dukesilla ja pastalla :-)
- Asiakasomistaja
Aukaisin itse S-etukorttiin liitetyn S-tilin, jonne bonukset ovat menneet. Enpä ole bonuksia muuten seurannut, mutta jostain kummasta kyseiselle tilille on kertynyt tonni rahaa, kun en sieltä ole vielä mitään nostanut.
Kyllä - perhettä on enemmän kuin vain "minä itse" ja suurin osa ostoksista sujuu Prismassa.- meilläkin
Tässä kuussa meilläpäin tuplabonukset ja todennäköiseti kilahtaa kuukauden bonukseksi 150-200 Euroa. Esim. Bensan osalta ale 13,5 senttiä litralta.
K-plussasta saa varmaan syksyllä sen 5 Euron kupongin... ja vuosikertymä paikoista (Anttila, K-rauta yms.) pari euroa tammikuussa.
Lisäksi meidän "ostoskorilla" Ässä on edukkain ja tuo paikallinen kitumarket on kalleimmasta päästä ja rahat menevät ulkolaisille pörssikeinottelijoille.
Lidl alkaa olemaan vitsi, ehkä jotain pakasteita ja WC-hajusteita voi ostaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu635608Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204237Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1552193
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1281760- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988