Yökylässä

Päästäisikö?

Hei, minulla on 5 vuotias tyttö ja hän on jo joitakin päiviä kinunnut päästä kaverille yökylään.

Kysynkin tässä minkä ikäisenä te olette päästäneet lapsenne kaverille yökylään?

Lisään vielä etten tunne kovinkaan hyvin tämän tyttöni kaverin vanhempia eikä asiasta ole edes heidän kanssa vielä puhuttu.

56

7523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noutajaäiti

      oman 5-vuotiaan poikani voisin päästää kylään yöksi, jos tuntisin perheen hyvin ja matka ei saa olla ensimmäisillä kerroilla pitkä, koska voi olla että tarvii noutaa pimeän tullen kyläilijä kotiin... keskustelisin kyllä kyläpaikan vanhempien kanssa etukäteen aika tarkkaan systeemit selviksi.

    • Äiti

      En päästäisi. Omat lapset eivät ole käyneet missään yökylässä ennen kouluikää, eivät ole edes halunneet. 5-vuotias on liian pieni yökyläilemään. Varsinkaan jos ei tunne kaverien perheitä.

      Kouluikäisen voisin laittaa yhdeksi yöksi kaverille, jos tuntisimme vanhemmat hyvin. Jos vanhemmat käyttävät runsaasti alkoholia tai ovat muuten epäluotettavia, emme anna mennä yöksi ollenkaan.

      • kuin edellinen

        Mielestäni lapsi on kypsä yökylään kun osaa toimia itsenäisesti. Usein se on juuri kouluiässä. Enkä tuntemattomaan porukkaan varsinkaan päästäisi 5-vuotiasta enkä isompaakaan. Itse alettiin yökyläillä n. 10-vuotiaana koulukavereiden luona, mielestäni se on sopiva ikä. Silloinkin pitäisi tietää, millainen paikka on.


    • äiti

      En ymmärrä yökyläilyä ollenkaan! Jos asiat ovat kotona hyvin, lapselle ylivoimaisesti turvallisin ja paras paikka on oma sänky. Mistäpä saa 5-vuotias lohtua yöllä, jos painajainen yllättää?

      En ikinä päästäisi lastani yökylään, jonka vanhempia en tunne kovinkaan hyvin. En ylipäätään ymmärrä, miksi lasten pitää yöpyä toistensa luona. Päivät leikitään ja yöt nukutaan, eikö? Lisäksi tuttu ope on usein puhunut, kuinka levottomia ja väsyneitä koululapsetkin ovat näiden yökyläilyreissujen jälkeen. Nuo yökyläilyt sekoittavat helposti koko viikon unirytmit.

      Pienet lapset pitää pitää kotipiirissä. Nämä yökyläilyt kavereiden luona ovat mielestäni ensimmäinen vääränsuuntainen irtiotto kotiympyröistä. Jos lapsi jo 5-vuotiaana saa liehua kavereille yöt, mitähän on odotettavissa 15-vuotiaana?

      Yksinkertaisesti: odota vielä 5 vuotta! Älä missään nimessä päästä häntä vieraaseen paikkaan yöksi. Sukulaiset ja muut luotettavat TUTUT perheet ovat asia erikseen.

      • päästä

        8,5 vuotiasta poikaa yöksi muille kuin omalle siskolle ja veljelle. Ei edes isovanhempia ole joille antaa :(


    • äiti 46v.

      Älä nyt tykkää huonoa että neuvon:
      Ensinnäkin sinun täytyy tavata tyttäresi kaverin vanhemmat.
      Soita ja kysy voidaanko tulla käymään, tai päin vastoin.
      Sitten sovitte nukkumaan menoajoista ym..
      Älä vaan anna mennä lapsesi yö-kylään ennen kuin olet jutellut kaverin vanhempien kanssa!!
      Terv. yö-kyläilyt ovat tarpeellisia muksuille

      • Äiti

        Mitä hyötyä yökyläilyistä on lapsille, etenkin 5-vuotiaille? Minä en päästäisi 5-vuotiasta lasta edes mummolaan yöksi ilman vanhempiaan! On se kumma, ettei kavereita ja sukulaisia voi tavata päivällä. Yöllä nukutaan - ainakin meillä!

        Omat lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen 7-8 vuoden ikää. Ja hyvin pärjäävät koulussa ja kavereita on paljon.

        Yökyläilystä tulee traumoja pienille lapsille. En ymmärrä itsekkäitä äitejä ja isiä, jotka vievät jopa pieniä vauvoja sukulaisille yöksi. Itsekkyyden huippu!


      • pomppas
        Äiti kirjoitti:

        Mitä hyötyä yökyläilyistä on lapsille, etenkin 5-vuotiaille? Minä en päästäisi 5-vuotiasta lasta edes mummolaan yöksi ilman vanhempiaan! On se kumma, ettei kavereita ja sukulaisia voi tavata päivällä. Yöllä nukutaan - ainakin meillä!

        Omat lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen 7-8 vuoden ikää. Ja hyvin pärjäävät koulussa ja kavereita on paljon.

        Yökyläilystä tulee traumoja pienille lapsille. En ymmärrä itsekkäitä äitejä ja isiä, jotka vievät jopa pieniä vauvoja sukulaisille yöksi. Itsekkyyden huippu!

        Vissiin jollain tänään vähän tylsä ilta?


      • lasten kehityksissä eroja
        Äiti kirjoitti:

        Mitä hyötyä yökyläilyistä on lapsille, etenkin 5-vuotiaille? Minä en päästäisi 5-vuotiasta lasta edes mummolaan yöksi ilman vanhempiaan! On se kumma, ettei kavereita ja sukulaisia voi tavata päivällä. Yöllä nukutaan - ainakin meillä!

        Omat lapset eivät ole olleet missään yökylässä ennen 7-8 vuoden ikää. Ja hyvin pärjäävät koulussa ja kavereita on paljon.

        Yökyläilystä tulee traumoja pienille lapsille. En ymmärrä itsekkäitä äitejä ja isiä, jotka vievät jopa pieniä vauvoja sukulaisille yöksi. Itsekkyyden huippu!

        "On se kumma, ettei kavereita ja sukulaisia voi tavata päivällä. Yöllä nukutaan - ainakin meillä!"

        Eihän se nyt automaattisesti sitä tarkoita että yökylässä yöt kukuttaisiin. Tietysti, jos yökyläily tapahtuu lomalla tai viikonloppuna (niinkuin yleensä) ja niin sovitaan, lapset saavat toisinaan valvoa hiukan tavallista pidempään.

        Lapsesikohtaista tietysti tämäkin, mutta jos lapsi on "reipas" ja kotona asiat hyvin ja kyseessä jokin lapselle hyvä ystävä, ovat yökylät ystävän luona lapselle sellaista mannaa että. Vaikka mentäisiin nukkumaan tasan samaan aikaan kuin kotona, on se "jännää" kun saa olla yötä sen ystävän kanssa samassa paikassa.

        Vai että haittaa lapselle:) Ehkä jollekin on, mutta kuten sanoin, jos lapsi reipas ja asiat hyvin, taitaa olla aivan päinvastoin.

        Siitä olen samaa mieltä että vieraalle ei tietenkään kannata laskea. Senkin saa korjattua kun tutustuu lapsen kavereiden vanhempiin ja sitten arvioi "täyttääkö paikka omat kriteerit".


    • Uusi villitys

      Mikä idea yökyläilyssä oikein on?
      Ymmärrän, jos lapsi lähtee mukaan kesämökille tms. viikonlopuksi, mutta miksi naapuriin?
      Omat lapset eivät koskaan olleet yökylässä. Ei tullut mieleenkään.

      Ehkä johtui siitä, että ei ollut isovanhempiakaan, joiden luokse olisi voinut mennä harjoittelemaan kotoa poissa olemista.

      Ei aikaisemmin tällaisia tapoja ollut, omassa lapsuudessa tai lasten aikana, 1980-luvulla.

      • yökyläilemässä

        Ja nimenomaan 80-luvulla:)

        Niistä on jäänyt valtavan mukavia muistoja, ja vaikka yökyläiltiin viikollakin ei koulumenestys siitä kärsinyt.


      • äiti 46v.

        Syntyi -84
        No, kun oli n.8v, paras luokka ja muutenkin kaveri asui n. 15km meiltä.
        Joka toinen viikonloppu tuli kaveri meille perjantaina suoraan koulusta, ja hänen vanhemmat hakivat lauantai iltana pois.
        Kuin myös päin vastoin.
        Itse kun olin aikoinaan 8v. en saanut leikkiä kavereiden kanssa kun piti vahtia pikku-veljeä joka oli silloin 2v.
        Silloin pääti että jos ja kun joskus saan itse lapsia, eivät ole lapsen piikoja sisaruksille, vaan minä äitinä hoidan kaikki lapseni, ja kavereita saa olla.


      • oli..

        itse -80-luvulla syntyneenä olen alle kouluikäisestä kolunnut kavereiden, sukulaisten, tuttujen yökylät ja osa kavereista myös.. Olin tosi sosiaalinen ja oikea kyläluuta =) Eikä varmasti mitään traumoja ole jäänyt, ehkä sosiaalisempi, rohkeammin uusiin tilanteisiin ulkomaita myöten menevä!!

        Mun mielestä jos lapsi uskaltaa mennä, on tutut vanhemmat ja perhe sekä pelisäännöt selvät, mikä ettei. Oma nuorempi veljeni ei halunnut yksin mennä yökylään kun vasta 9-10v ja ei häntä sinne pakotettu vaik mä kuljinkin aina kun sain luvan.


      • äiti 46v.
        oli.. kirjoitti:

        itse -80-luvulla syntyneenä olen alle kouluikäisestä kolunnut kavereiden, sukulaisten, tuttujen yökylät ja osa kavereista myös.. Olin tosi sosiaalinen ja oikea kyläluuta =) Eikä varmasti mitään traumoja ole jäänyt, ehkä sosiaalisempi, rohkeammin uusiin tilanteisiin ulkomaita myöten menevä!!

        Mun mielestä jos lapsi uskaltaa mennä, on tutut vanhemmat ja perhe sekä pelisäännöt selvät, mikä ettei. Oma nuorempi veljeni ei halunnut yksin mennä yökylään kun vasta 9-10v ja ei häntä sinne pakotettu vaik mä kuljinkin aina kun sain luvan.

        Eihän KETÄÄN pakoiteta yö-kyläilyyn.
        Se nyt on vaan niin, että jos on kiva kaveri ja kun tulee ilta niin on muksuille kiva kun saavat vuoron perään olla yönkin yhdessä!
        Silloin tällöin!
        Meillä käy tyttöjen kavereita päivisinkin, vanhin 6v. saa laittaa välipalaa iltapäivällä itse pöytään kaverinsa SILLÄ EHDOLLA että myös korjaavat jälkensä.
        En ole heille "piika".
        Ja, kivasti on mennyt.
        Ja taas päin vastoin.
        Naapurin äiti pirauttaa mulle saako tyttö syödä heillä kaverin kanssa.
        Tottakai vastaan!
        Hyvä kun soitit, että tiedän.
        Ja tämä ei todellakaan ole joa päiväistä, vain silloin tällöin.....


      • eerika

        Minun syntymävuoteni on 1972, vietin siis lapsuuteni 70- ja 80-luvuilla, ja kyllä silloin ainakin yökyläiltiin. Ei usein, mutta joskus. Itse taisin olla yökylässä ensimmäistä kertaa 9-vuotiaana.

        Tytöistä ainakin on kivaa, kun saa supatella ja kertoa juttuja parhaan kaverin kanssa, eikä mikään nukkumaanmenoaika tms. tule keskeyttämään juttua. Parhaan kaverin kanssa myöhemmin, 12-16-vuotiaina saatettiin valvoa läpi koko yön, tietysti viikonloppuna, ihan vain jutellen ja hihitellen.

        Nykyisin ollaan kauhean käpertyneitä siihen oman perheen elämään. Kun tulee vieraita niin kaiken on oltava vimpan päälle, ei voi tarjota pullaa tms., vaan pitää olla gourmet-ruoat ja konditoriatason leivonnaiset. Ja koti puunattu katosta lattiaan. Taitavat ihmiset nykyisin olla niin epävarmoja itsestään. Yksi nelikymppinen nainen sanoi, että ei tunne oloaan rentoutuneeksi, jos lapsella on kotona vieraita! On onni, etten itse joudu elämään lapsuuttani nyt. Omaan kotiini kaverit olivat aina tervetulleita ja menivät siinä sivussa.Nykyisin koko touhu on täysin neuroottista.


      • muinaisella

        70 -luvulla oltiin koulu viikolla
        luokkakaverilla yökylässä.
        Tutustuttiin heidän kotonaan myös
        toisenlaiseen elämään (maalaistalo).
        Todella mukavat muistot!

        Ja sukulaisiin ja tuttaviin
        mentiin ja reissattiin
        jo vähän yli kymmenvuotiaina
        yksikseen bussilla, junalla
        satojakin kilometrejä.


    • Helmut

      Omat lapseni 5v ja 2v ovat yökyläilleet n. 1-vuoden iästä alkaen silloin tällöin (max kerran kuussa) isovanhemmilla. Molemmat ovat aina reippaana lähdössä ja yökyläilyt ovat sujuneet paremmin kuin hyvin. Koska isovanhemmat asuvat 100km päässä, emme näy viikolla tai joka viikonloppukaan. Meillä ei ole täällä ketään lastenhoitajaa vaan sellainen pitää palkata jos joskus tarvitsee päästä jossain aikuisten asioilla käymään. Sairauteni vuoksi olen joskus melkoisen väsynyt ja nuo yhden yön mittaiset yökyläilyt ovat todellinen henkireikä silloin! Lapset nauttivat ja itse saan ladattua akkuja parisuhteelle tekee hirmuisen terää!

      Vieraaseen paikkaan en lasta kuitenkaan laskisi. Enkä laskisi yhtään minnekään jos ei viihtyisi yökylässä! Itse olin lapsena sellainen että tuli koti-ikävä yökylässä ja onneksi ei äiti pakottanutkaan koskaan siihen. Riippuu siis pitkälti lapsesta, mutta myös yökyläpaikka on tunnettava hyvin.
      Onhan se lapsista jännää yökyläillä, ei kai siinä sinällään mitään pahaa ole jos silloin tällöin yökyläilee??

      • Äiti

        En laittaisi 1-vuotiasta mihinkään yökylään. En edes kummeille tai sukulaisille. 1-vuotias lapsi on liian pieni olemaan erossa äidistään ja isästään.

        Pienten lasten yökyläily on nykyajan ilmiö. Omassa lapsuudessani, 1960-ja 70-luvuilla, oltiin yötä pois kotoa vasta koululaisina. Nykyvanhemmat ovat niin laiskoja, etteivät viitsi enää lapsiaankaan hoitaa!

        1-vuotias tarvisee äidin ja isän hoivaa, ja saa traumoja joutuessaan olemaan monta päivää erossa vanhemmistaan. Isovanhemmat eivät osaa hoitaa näin pientä lasta. Mistä äiti ja isä tietävät, miten lasta hoidetaan mummolassa? Mummot ja vaarit hoitavat lapsia niin kuin heitä itseä huvittaa.

        Jos äiti tarvitsee hengähdystauon, voi pyytää kotiapua kotiin. Esim. siivousavusta saa verovähennyksen. Myös MLL tarjoaa tilapäistä lastenhoitoapua lapsen omassa kodissa.


      • ei sukulaisia
        Äiti kirjoitti:

        En laittaisi 1-vuotiasta mihinkään yökylään. En edes kummeille tai sukulaisille. 1-vuotias lapsi on liian pieni olemaan erossa äidistään ja isästään.

        Pienten lasten yökyläily on nykyajan ilmiö. Omassa lapsuudessani, 1960-ja 70-luvuilla, oltiin yötä pois kotoa vasta koululaisina. Nykyvanhemmat ovat niin laiskoja, etteivät viitsi enää lapsiaankaan hoitaa!

        1-vuotias tarvisee äidin ja isän hoivaa, ja saa traumoja joutuessaan olemaan monta päivää erossa vanhemmistaan. Isovanhemmat eivät osaa hoitaa näin pientä lasta. Mistä äiti ja isä tietävät, miten lasta hoidetaan mummolassa? Mummot ja vaarit hoitavat lapsia niin kuin heitä itseä huvittaa.

        Jos äiti tarvitsee hengähdystauon, voi pyytää kotiapua kotiin. Esim. siivousavusta saa verovähennyksen. Myös MLL tarjoaa tilapäistä lastenhoitoapua lapsen omassa kodissa.

        eikä varsinkaan mitään mummoja lapsen lapsia hoitamaan vaan
        mieluummin
        ventovieraita "koulutettuja" MLL lasten likkojako?

        Jokainen lapsiperhe,
        toivottavasti,
        IHAN omalla tyylillään.

        Ja myös jokainen perhe
        ihan itse päättäköön,
        antaako lastaan esimerkiksi
        mummolaan yökylään 1 -vuotiaana;
        vai pitäisikö lailla sekin kieltää.....
        tuleeko tästä traumoja mummolle vai lapselle....


      • 2kk.n
        Äiti kirjoitti:

        En laittaisi 1-vuotiasta mihinkään yökylään. En edes kummeille tai sukulaisille. 1-vuotias lapsi on liian pieni olemaan erossa äidistään ja isästään.

        Pienten lasten yökyläily on nykyajan ilmiö. Omassa lapsuudessani, 1960-ja 70-luvuilla, oltiin yötä pois kotoa vasta koululaisina. Nykyvanhemmat ovat niin laiskoja, etteivät viitsi enää lapsiaankaan hoitaa!

        1-vuotias tarvisee äidin ja isän hoivaa, ja saa traumoja joutuessaan olemaan monta päivää erossa vanhemmistaan. Isovanhemmat eivät osaa hoitaa näin pientä lasta. Mistä äiti ja isä tietävät, miten lasta hoidetaan mummolassa? Mummot ja vaarit hoitavat lapsia niin kuin heitä itseä huvittaa.

        Jos äiti tarvitsee hengähdystauon, voi pyytää kotiapua kotiin. Esim. siivousavusta saa verovähennyksen. Myös MLL tarjoaa tilapäistä lastenhoitoapua lapsen omassa kodissa.

        ikäinen vauva hoidossa ja hoidin kuin omaani. Olipa kivaa ja vanhemmat onnellisia päästäkseen jossain rentoutumaan.Mummo (Otan jatkossakin)


      • 2kk.
        2kk.n kirjoitti:

        ikäinen vauva hoidossa ja hoidin kuin omaani. Olipa kivaa ja vanhemmat onnellisia päästäkseen jossain rentoutumaan.Mummo (Otan jatkossakin)

        Yökylässä !


      • Äiti
        2kk.n kirjoitti:

        ikäinen vauva hoidossa ja hoidin kuin omaani. Olipa kivaa ja vanhemmat onnellisia päästäkseen jossain rentoutumaan.Mummo (Otan jatkossakin)

        Ovatko vanhemmat täysipäisiä, kun jättävät 2 kk ikäisen vauvan mummolle yöksi? Minä en jättäisi. En saisi yötäni nukutuksi, jos 2kk ikäinen, täysin rintamaitoa syövä vauva olisi mummon hoidossa yötä!

        Asutteko 3 sukupolven taloudessa tai muussa Neuvostoliiton ajan kolhoosissa???


      • Onnellinen mummo
        Äiti kirjoitti:

        Ovatko vanhemmat täysipäisiä, kun jättävät 2 kk ikäisen vauvan mummolle yöksi? Minä en jättäisi. En saisi yötäni nukutuksi, jos 2kk ikäinen, täysin rintamaitoa syövä vauva olisi mummon hoidossa yötä!

        Asutteko 3 sukupolven taloudessa tai muussa Neuvostoliiton ajan kolhoosissa???

        Ei niissä vanhemmissa ole yhtikäs vikaa ja minä onnen kukkuloilla kun sain vauvan kiltin hoitoon muutaman vuoden tauon jälkeen !


      • ei välltämättä sovikaan
        Äiti kirjoitti:

        Ovatko vanhemmat täysipäisiä, kun jättävät 2 kk ikäisen vauvan mummolle yöksi? Minä en jättäisi. En saisi yötäni nukutuksi, jos 2kk ikäinen, täysin rintamaitoa syövä vauva olisi mummon hoidossa yötä!

        Asutteko 3 sukupolven taloudessa tai muussa Neuvostoliiton ajan kolhoosissa???

        toiselle.
        Mutta Mummo Hyvä, muista tämä on nettipalsta,
        täällä kuulee ja näkee todella monenlaista hiihtäjää.

        Ihanaa, että vanhemmat "raaskivat" antaa
        lapsen lapsia hoidettavaksi
        mummoloihin ja pappalohin.

        Annetaan tuoreille äideille ja isille
        edes hetki omaa yhteistäkin aikaa,
        että jaksavat rakentaa omaa parisuhdettaankin.
        Pienten vauveleiden hoito
        kun on kokoaikaista.


      • omaa rauhaa
        ei välltämättä sovikaan kirjoitti:

        toiselle.
        Mutta Mummo Hyvä, muista tämä on nettipalsta,
        täällä kuulee ja näkee todella monenlaista hiihtäjää.

        Ihanaa, että vanhemmat "raaskivat" antaa
        lapsen lapsia hoidettavaksi
        mummoloihin ja pappalohin.

        Annetaan tuoreille äideille ja isille
        edes hetki omaa yhteistäkin aikaa,
        että jaksavat rakentaa omaa parisuhdettaankin.
        Pienten vauveleiden hoito
        kun on kokoaikaista.

        NIIN paljon ku tykkäävät. Mutta hoitoon otan lapsen mikäli se heille on tarpeen ihan milloin vaan. Sovimme ja neuvottelemme asiat ihan itsenämme joten älä sie siellä päässä urputtele ku et tunne meitä. Taidat olla meidän tilanteesta kateellinen, et taida omilles saavan minkäänlaista lapsenpiikaa. TV; MUMMO


      • tätimikäpäti
        2kk.n kirjoitti:

        ikäinen vauva hoidossa ja hoidin kuin omaani. Olipa kivaa ja vanhemmat onnellisia päästäkseen jossain rentoutumaan.Mummo (Otan jatkossakin)

        kyllähän 2kk ikäistä voi antaa jo mummun luokse hoitoon tai muun lähisukulaisen jos vain haluaa.
        En tajua mitä haittaa siittä on?
        Lapsen äiti saa pitää rauhallisen
        yön ja nukuttua kunnolla
        ja mummut saa paijata pienokaista.
        Uskon että mummut ottavat mielellään.
        Siskoni sai juuri tammikuussa pienokaisen
        ja hänkin oli täällä mummulassa 2kk ikäisenä
        yökylässä. Eikä mielestäni siittä ollut mitään
        haittaa kellekkään? Olen siis itse tämän pienokaisen täti. Äitini siis pienokaisen mummu sai häärätä ja tehdä ja heräsi aamulla aikasin jo vauveliinin kanssa pihalle ja touhusi yhdessä kaikkea kivaa jne... Ainakin kun minä sivusta katselin niin äitini käveli ylpeänä mummuna ja pienokaisella leveä hymy kasvoillaan ja pienokaisen äiti päivällä kun tuli hakemaan kultanuppuaan niin oli kanssa paljon pirteämmällä päällä ja hellitteli kultastaan. Mikä meni väärin? haluaisin kuulla että mikä tässä jutussa on vikana? jos sanotte että vauvalle jäi traumoja niin voin kysyä kun pienokainen on koulussa että muistatko sen hirveän yön mummulassa kun olit 2kk ikäinen?
        vai kysynkö äitiltäni pienokaisen mummulta että muistatko sen kamalan yön kun halusit ottaa lapsenlapsesi yökylään ja kerroit olevasi hänen mummu kun kävelit nokkapystyssä rattaitten kanssa pihalla? vai kysynkö lapsen äitiltä eli siskoltani että muistatko sen kamalan yön kun jätit lapsesi äitisi luokse yöksi? hän kun ei varmasti osaa hoitaa lapsia kun mekin tässä vielä hengissä pihisemme? Muistatteko tekin ne hirveät yöt yksin pinnasängyssä kun katseltiin pinnojen välistä silmät kierossa vanhempiamme kun he nukkuivat omassa sängyssä? maalaisjärkeä kiitos. Miettikääpäs luolaihmisiä? eihän ihmiskunta olisi hengissä jos jokaisesta sukulaisten käynnistä tulis traumoja.
        Jos ette halua antaa lapsianne sukulaisille tai teidän hyville ystäville jotka tunnette perinpohjin yökylään niin älkää antako mutta älkää nyt viitsikö sössöttää että ne jotka antavat ovat itsekkäitä ja lapset saisivat siittä ikuisia traumoja. hän antaa sinä et,entä sitten? huolehtikoon ja kasvattakoon kaikki lapsensa tyylillään ja keskuskelkaa kokemuksella älkääkä syyllistäkö tai vähätelkö? "siis apua!oletko hullu?siis kyllä minä ja minä ja minä ja minun lapseni! minä olen oikeassa kun teen näin ja tämän!" "ehhei kyllä kun minä annan soseen kello 15.00 enkä minuuttiakaan yli niin kyllä minä ja minun lapseni" "apua! lapsessani taitaa olla vikaa kun hän syö eri aikaan vaikka onkin sinun lapsesi kanssa samanikäinen!" KAIKKI OVAT ERILLAISIA JA JOKAINEN HOITAA LAPSENKA KUINKA HALUAA JA PARHAAKSEEN NÄKEE!


      • ku voittivat
        2kk.n kirjoitti:

        ikäinen vauva hoidossa ja hoidin kuin omaani. Olipa kivaa ja vanhemmat onnellisia päästäkseen jossain rentoutumaan.Mummo (Otan jatkossakin)

        risteilyn, jo silloin ku vauva mahassa.- Menivät ns. palkintoristeilylle !


    • Miksi???

      Yökylään pitäs päästä?-Eikö se riitä ku päivällä tapailevat ja eikö se ole oikein että jokainen nukkuu omassa sängyssään? Mitä iloa on nukkua naapurin muksun kotona kun yöllähän nukutaan eikä seurustella ja leikitä- tyhmäkö oot ja vielä täältä kyselet ku eihän me tunneta sun muksus naapureita mimmosia he ovat. Antaa jokaisen nukkua omis kodeissaan, mikäli siihen ei ole todella pakottavaa syytä-esim.jos joudut yöllä sairaalaan jos sun ummppari puhkeais tai muuta vakavampaa-sittenhän sun tarvis viedä kiltille ja jo tutustutulle naapuriin muksus hoitoon, --mutta muista että tarkistat kelle viet sairaustapauksessa lapset..eihän sitä tiedä koskaan mimmosia naapureita on jollei niihin tutustu ja täältä netistä päin on hyvin vaikea sinua neuvoa--armoa!

      • äiti 46v

        Sinähän vasta"fiksun" kommentin annoit äidille"jos vaikka umppari puhkeaa"...


      • FIKSU
        äiti 46v kirjoitti:

        Sinähän vasta"fiksun" kommentin annoit äidille"jos vaikka umppari puhkeaa"...

        Kun itsellä tulehtui umppari ja ei oikein ollut ketään kelle lapsen antaa-otin vaan yhden vanhan mummon naapurista lapselle vahdiksi ja heti aamulla sain lapselle sukulaisen jatkamaan vahti hommiin-ettäs silleen senkin fiksu-oman kokemuksen myötä.


      • 22-vuotias

        Kyllä lapsena halusin ja sainkin olla yökylässä, jos ei kouluunmenoa ollu seuraavana päivänä. Kun kysyt, että miksi niin vastaan, että on hauska ensinnäkin nähdä perheiden iltarutiineja. Yökyläilyyn kuuluu saunominen sekä aamu- ja iltapalan syönti, mukavia asioita vain. Ei siinä nukkumisessa toisen kanssa sinänsä iloa olekaan, mutta nukkumaan menossa ja heräämisessä kyllä. Olen kokenut pienestä pitäen, että iltahämärissä ja yöllä on oma tunnelmansa. Kaverille jopa uskaltaa avautua enemmän esimerkiksi kynttilänvalossa tai kun näkee hänet yöpaidassaan.

        Sitä paitsi, eikö sitä kannata antaa lapsen mennä naapuriin yöksi. Ehkä jos sinä joudut sairaalaan, lapsen voi viedä hätätapauksessa sinne (jos naapurit vain suostuvat). Helpompaa tämä on tehdä, jos lapsi on ollut samassa paikassa yötä ennenkin. Ja jos lapsi on menossa yöksi jonnekin, saat syyn tutustua näihin kaverin vanhempiin eli luoda sosiaalisia suhteita. Näistä on todellakin hyötyä elämässä esimerkiksi juuri äkillisen sairastapauksen varalta.


    • VIERESTÄ NÄHNYT

      Toimin opettaja ja olen vetänyt lukuisia kesäleirejä. Miten monta yötä olenkaan valvonut jopa 10-vuotiaan pojan sängyn laidalla pitämässä kädestä kiinni, kun on "äitiä ikävä". Kyseessä on aina ollut lapsi, joka on ensimmäistä kertaa jossain yötä ilman vanhempiaan!

      Ilman muuta lapsi pitää totuttaa yöpymään ilman äitiä ja isää, mutta ehkä se olisi helpointa aluksi esim. ihan naapurissa ( lapsi tietäisi että äiti on ihan lähellä ) tai sukulaisten luona ( jos mahdollista ).

      Itse en lapsiani laskisi yökylään sellaiseen paikkaan, missä en itse ole käynyt edes kahvilla.
      Ja kyllä viisi- vuotias on vielä aika pieni, mutta jos hän on reipas ja itse haluaa, niin mikä ettei.

      • äiti 46v.

        Lopulta jotain järkevää tähänkin keskusteluun.
        Minun vanhimmat tulivat Ruotsista joka kesä tänne suomeen leirille.
        Ja sama porukka kokoontui siellä kolmenä kesänä.
        Osa lapsista olivat täältä suomesta, ja osa tuli ruotsista.
        Sitä päivää kun tuli leiri-aika, odotettiin kuin kuuta nousevaa....
        Terv.Äiti


      • äiti

        10-vuotiaalla saa olla vielä ikävä äitiä ja isää vieraassa paikassa. Sehän kertoo pelkästään siitä, että hänelle on ollut turvattu ja suojaisa lapsuus. "Normaalimpaa"lapsen käytöstä se kuitenkin lienee kuin se, että "ei tunnu missään, vaikka yöpyisi missä tahansa, kuinka monta yötä vaan ja kenen kanssa milloinkin". Tuollainen lapsi on milestäni varsin "juureton" ja liialliseen itsenäisyyteen ikävuosiinsa nähden totutettu. Lapsi joka ei juurikaan ikävöi vanhempiaan on mielestäni huolestuttavampi tapaus kuin vanhempiaan ikävöivä 10-vuotias.

        Toki olen samaa mieltä siitä, että jos vanhemmat lähettävät lapsiaan kesäleireille, olisi vanhempien tehtävä ennen sitä totuttaa lapsi tutussa paikassa nukkumaan ilman vanhempia.


    • ap. päästäisikö

      Näyttää siltä että monet pitävät minua "laiskana ja huonona äitinä" kun vain tiedustelin minkä ikäisenä toisten lapset ovat kyläilleet yötä ilman vanhempia.

      Näyttää myös siltä ettei monella vastaajista ole suvun ulkopuolisia ihmisiä kenen kanssa voisi toimia.

      Olen kyllä ihan vastuullinen äiti enkä laittaisi lastani "suden suuhun".

      Minusta ei kaverikyläilystä pidä nostaa niin isoa asiaa kun joistakin viesteistä olin päättelevinäni. Ei ihme jos lapsikin säikähtää että tässä voi olla jotain pelottavaa.

      Se yökyläilyssä on varmasti mukavinta kun pedataan varapatjalle lattialle, syödään pikkuherkkuja ja ehkä kylvetään. Hyvällä tuurilla nukkumaanmenoa venytetään tunnilla.

      Ja kyllä minä olen valmis tytön hakemaan yöllä takaisin jos alkaa tuntua kurjalle.

      Halusin vain kuulla miten muilla on toimittu...

      • välitä

        näistä kiihkoilija ämmistä. niillä muuta tekemistä ku päivät pitkät istuu koneen ääressä ja arvostella toisia


      • .....

        itse oli ensimmäisen kerran kaverilla yökylässä noin 8-9v.viidentoista kilometrin päässä kotoa ja itkuhan siinä tuli kun sinne koulusta lähdettiin. Tämä oli siis ensimmäinen yö yksin pois kotoa.

        Omani ovat olleet pienempinä hoitajan kans kotona kun ollaan tarvittu "omaa aikaa" tos eskari iässä sitten kyläiltiin serkkujen luona ja sitten kavereillakin. Molemmat(pojat) ovat aina tykänneet kyläillä ja kutsua meille vieraita silloin tällöin.kyläpaikat ovat perhetuttujen luona.

        Osaltaan varmaan kyläilyyn on totuttu kun mummola on kaukana ja siellä aina kyläillään toisten nurkissa viikko/kaksi kerrallaan.

        Jos yökyläilystä traumoja tulee niin meillä on sitten kaksi todella hoidon tarpeessa olevaa koululaista :)

        Niin ja tunnusta joskus olevani myös laiska, enkä syyllisty siitä lainkaan!!!


    • ope ja äiti

      Työkokemukseni perusteella suhtaudun erittäin kriittisesti yökyläilyyn. Itse opetan pääsääntöisesti 7-9 -vuotiaita, ja jos minulla olisi valtuudet, kieltäisin yökyläilyn lähes kokonaan. Miksikö?

      Voisin kirjoittaa pitkänkin sepustuksen siitä, mitä lapset kertovat yökyläilystä, mutta fiksuina ihmisinä ymmärrätte varmaan muutamasta lauseestakin. Ensinnäkin ne paikat, joissa pidetään tiukasti kiinni rutiineista (nukkumaanmenoaika, hampaiden ym. pesut, kunnon iltapala ym.) yökyläilyn aikana, ovat aika vähissä.

      Kun kaveri on kylässä, "tottakai silloin myös valvotaan". Useimmissa paikoissa lapset nukkuvat erillään vanhemmista ja osaavat näytellä mainiosti nukkuvia, kunnes vanhemmat nukahtavat. Tämän jälkeen on katsottu kauhuleffoja, pornoleffoja, pelattu kiellettyjä pelejä, roikuttu netissä kielletyillä sivuille ym. ym. No, eipä tietty kaikkialla toimita näin, mutta kaikki tuo ylläoleva on tullut yllätyksenä samassa talossa nukkuneille vanhemmille! Varsin tavallistahan on läpiyön kestävät herättelyt, kutitukset, kikatukset, herkkujen mättäämiset...ym. ym.

      Aivan varmasti tuo on hauskaa lapsesta, mutta toivoisin aikuisen ihmisen miettivän hauskuuden lisäksi, mitä yksikin huonosti nukuttu yö viikonlopun aikaan merkitsee lapsen seuraavalle koulu- tai päiväkotiviikolle! No, vanhemmille ehkä riittää se, että he saavat jotenkuten jälkikasvunsa hereille maanantaiaamuna. Sen jälkeen yökyläilyn murheet ja vaikutukset ovat koulun/päiväkodin harteilla. Totean vain, että todella monet lapset ovat TODELLA väsyneitä! MIKSI? Itselläni ei keskittymiskyky ole parhaimmillaan, jos yöuneni on tunninkin lyhyempi kuin normaalisti. Miteäpä luulet lapsen keskittymiskyvystä? Vaikka olen aikuinen ihminen, huomaan välittömästi unirytmin muutoksen ikävät seuraukset, jos viikonloppuna syystä tai toisesta valvon tavallista pidempään. No, itse pystyn vielä jossain määrin aikuisena ihmisenä peittelemään tuota väsymystäni, mutta voin vakuuttaa, että nuo pienet koululaiset eivät siihen todellakaan pysty. Kun väsyttää, silloin todellakin väsyttää.

      Se, mitä halusin sanoa... Mielestäni kavereiden välinen yökyläily, jos sitä pitää ylipäätään harrastaa, pitäisi sijoittaa loma-aikoihin, ei viikonloppuihin. Eiköhän yhden käden sormet riittäisi vuoden yökyläilymääräksi? Tarvinneeko yökyläilyä aloittaa ennen kuin on 9-10- vuotias...?

      • ap. päästäisikö

        Minkä takia on niin tärkeä "pitää tiukasti kiinni rutiineista"?

        Minkähänlaisia kauheuksia 5 vuotiaat tytöt keksisivät vanhempien nukahdettua?

        Minusta tuntuu että kirjoituksesi on alusta loppuun pelkkää provoilua. Et viitsisi.


      • äiti
        ap. päästäisikö kirjoitti:

        Minkä takia on niin tärkeä "pitää tiukasti kiinni rutiineista"?

        Minkähänlaisia kauheuksia 5 vuotiaat tytöt keksisivät vanhempien nukahdettua?

        Minusta tuntuu että kirjoituksesi on alusta loppuun pelkkää provoilua. Et viitsisi.

        Etkö ihan oikeasti ymmärrä rutiinien merkitystä lapsen elämässä?

        Ei 5-vuotiaat varmaankaan keksi kauheuksia, mutta valvottua tulee helposti, syötyä huonosti, peseytymiset unohdetaan ym. Tuo ope puhuikin kouluikäisistä, joista itsellänikin on kokemusta enemmän kuin tarpeeksi. Uskon ja tiedän, että tuo kaikki on enemmän kuin totta. Et kai ole liian sinisilmäinen?


      • olla r u t i i n i a
        äiti kirjoitti:

        Etkö ihan oikeasti ymmärrä rutiinien merkitystä lapsen elämässä?

        Ei 5-vuotiaat varmaankaan keksi kauheuksia, mutta valvottua tulee helposti, syötyä huonosti, peseytymiset unohdetaan ym. Tuo ope puhuikin kouluikäisistä, joista itsellänikin on kokemusta enemmän kuin tarpeeksi. Uskon ja tiedän, että tuo kaikki on enemmän kuin totta. Et kai ole liian sinisilmäinen?

        kehdosta hautaan, vailla yhtään
        erilaista päivää, iltaa, yötä tai
        tuntia, minuuttia.

        Rutiinia,
        ihan vaan pelkkää rutiinia;
        muistakaa vanhemmat ja
        myös jo rutinoituneet vanhukset!


      • äiti 46v.

        No, meillä ei 6 ja 5 vuotiaat tiedä esim. mikä on pornoleffa.
        Kauhufilmejä ei taloudessa ole.
        Netti on MINUN makuuhuoneessa.
        Kuinkakoha monessa perheessä alle 10-vuotias ymmärtää katsella pornoa?
        Eikö se ole enempi yli 10-vuotiaiden meininkiä?
        Meillä vieraat nukahtaa normaaliin aikaa, olen tietoinen koska itse menen nukkumaan n.23.00.
        Nukun makkarin ovi auki jne...
        Ainut, on se että jos olen luvannut pitää vieraasta huolen, myös teen sen.
        Eli minulle lisä töitä.
        Enpä ole asiasta pahemmin traumoja saanut.
        T:Äiti


      • äiti 46v.
        olla r u t i i n i a kirjoitti:

        kehdosta hautaan, vailla yhtään
        erilaista päivää, iltaa, yötä tai
        tuntia, minuuttia.

        Rutiinia,
        ihan vaan pelkkää rutiinia;
        muistakaa vanhemmat ja
        myös jo rutinoituneet vanhukset!

        Vaikka kuitenkin ihan kiva välillä saada pitää "pikkasen vapaata" niistä ruutiineista.


      • ap. päästäisikö
        äiti kirjoitti:

        Etkö ihan oikeasti ymmärrä rutiinien merkitystä lapsen elämässä?

        Ei 5-vuotiaat varmaankaan keksi kauheuksia, mutta valvottua tulee helposti, syötyä huonosti, peseytymiset unohdetaan ym. Tuo ope puhuikin kouluikäisistä, joista itsellänikin on kokemusta enemmän kuin tarpeeksi. Uskon ja tiedän, että tuo kaikki on enemmän kuin totta. Et kai ole liian sinisilmäinen?

        Mielestäni terveelle lapselle ei vaihtelusta ole mitään haittaa.

        Eikä lapsi siitä mitenkään huonone vaikka "reissussa hieman rähjääntyisikin" eli vaikka tulisi kotiin unenpöpperöisenä ja hampaat pesemättä:) Ottaa pienet lisänokoset ja elämä jatkuu...

        Ja jos olet kouluikäistesi kanssa pulassa jemmaa antenninjohto tyynysi alle ja hiiri kainaloon niin saat itse levollisen yöunen.


      • faija
        äiti kirjoitti:

        Etkö ihan oikeasti ymmärrä rutiinien merkitystä lapsen elämässä?

        Ei 5-vuotiaat varmaankaan keksi kauheuksia, mutta valvottua tulee helposti, syötyä huonosti, peseytymiset unohdetaan ym. Tuo ope puhuikin kouluikäisistä, joista itsellänikin on kokemusta enemmän kuin tarpeeksi. Uskon ja tiedän, että tuo kaikki on enemmän kuin totta. Et kai ole liian sinisilmäinen?

        Uskaltakaa irtautua rutiineista. Tehkää iltapalaksi lettuja puuron sijaan. Laittakaa aamupalaksi paistettuja patonkeja, kananmunaa ja kinkkua.

        Iloitkaa uudesta päivästä, ystävistä ja terveydestä.

        Jonain päivänä kaikki mikä on jäänyt tekemättä, jää myös tekemättä.

        Antakaa lastenkin elää, antakaa lastenkin nauttia tästä päivästä, omasta elämästään.

        Lisää ajatuksia: http://www.yle.fi/tv1/kausivideo.php


      • -huh-
        ap. päästäisikö kirjoitti:

        Mielestäni terveelle lapselle ei vaihtelusta ole mitään haittaa.

        Eikä lapsi siitä mitenkään huonone vaikka "reissussa hieman rähjääntyisikin" eli vaikka tulisi kotiin unenpöpperöisenä ja hampaat pesemättä:) Ottaa pienet lisänokoset ja elämä jatkuu...

        Ja jos olet kouluikäistesi kanssa pulassa jemmaa antenninjohto tyynysi alle ja hiiri kainaloon niin saat itse levollisen yöunen.

        siis noita vastauksia!

        On se sitten niiiiin hirveää, jos lapsi ei joka ilta toimi juuri pilkulleen ja kellon lyömälleen oikein. Nuo lapset varmaan kärsivät kovin suuresti, niin fyysisesti, kuin henkisestikin!

        Juuri tuon yökyläilyn takia lastenpsykiatriset on niin täynnään lapsia, joilla on pahoja ongelmia... niin ja hammaslääkärit niitä lapsiraukkoja, joilta hammaspeikot on poranneet hampaat puhki... niin ja ne ylipaino-ongelmat- nekin johtuvat ihan tuosta 5-vuotiaiden yökyläilystä ja herkuttelusta kyläpaikassa... ja ai niin, lapset ovat KOKO viikon väsyneitä, jos ovat viikonloppuna yökylässä- saavat niiiin pahan univelan... sitten ne pornoleffat- siis nehän ovat aina lasten ulottuvilla, eli hehän voivat katsoa niitä yöllä ihan niin kuin päivälläkin... ja se netti- totta tosiaan ne 5-vuotiaat ja vähän vanhemmat menevät yöllä nettiin, kun aikuiset nukkuvat- eihän niitä kuitenkaan väsytä koko yönä... ja ilman muuta talonväki nukkuu aina korvatulpat korvissa, kun on lapsia yövieraina, eivätkä kuule yhtikäs mitään..!


      • ...

        Niin, ei kannata aloittaa vasta kun 9-10-vuotiaana, niin varmasti jo kiinnostaa pornoleffat ja kielletyt pelit...


      • Äiti

        Hienoa, että uskallat kertoa mielipiteesi ammattikasvattajana! Olen näistä asioista kanssasi aivan samaa mieltä. Vanhempien salliva kotikasvatus ja lasten jättäminen yksinään, ilman aikuisen valvontaa, ovat tätä päivää kodeissa.

        En ymmärrä, miksi lapsen pitää jäädä yksinään yökylään jo vauva- ja leikki-iässä. Omat lapsemme eivät ole halunneet mennä alle kouluikäisinä mihinkään yöksi ilman vanhempia. Pidän tätä terveenä kiintymisen merkkinä. Olisin huolestunut, jos lapsi hyppäisi tuosta vaan esim. isovanhempien mukaan eikä ikävöisi äitiänsä ja isäänsä ollenkaan.

        Nykyaikana näitä vauvasta saakka yökylään raahattuja lapsia on entistä enemmän. Kouluissa luokilla on levottomia ja aggressiivisia lapsia. Uskon vahvasti, että liian aikainen yökylään jättäminen aiheuttaa lapselle tunne-elämän traumoja.

        Äitien ja isien lepsuus mm. ruoka-aikojen ja nukkumaanmenoaikojen suhteen on totta. Monessa lapsiperheesä ei ole ruoka-aikoja, säännöllisiä ulkoiluja ja nukkumaanmenoaikoja. Lapset istuvat ilman aikuisen valvontaa TV:n ja tietokoneen ääressä tuntikausia päivittäin.

        Lepsujen vanhempien on helppo jättää lapsi hoitoon salliville isovanhemmille ja kavereiden koteihin. Ei ole väliä, miten lasta hoidetaan mummoloissa, kummeilla ja kavereilla. Kun ei omassa kodissakaan välitetä mistään mitään!

        Lepsut vanhemmat tyrkyttävät pilttejään yökylään mummoloihin ja kummeille jo ennen kuin lapsi on kävelemäänkään oppinut. En ole ikinä ymmärtänyt, miten esim. ½-vuotias vauva hyötyy yökyläilystä?

        Sukulaisille ja kavereille ehtii yökylään vanhempanakin. Kesäleireille ym. ei lasta tarvitse pakottaa, jos lapsi on koti-ikäväinen. Koulujen leirikoulut aloitetaan ainakin meillä vasta 5-6-luokalla. Vanhempia on mukana huoltajina opettajan apuna.


      • satunnainen rutiinini rikkoja
        faija kirjoitti:

        Uskaltakaa irtautua rutiineista. Tehkää iltapalaksi lettuja puuron sijaan. Laittakaa aamupalaksi paistettuja patonkeja, kananmunaa ja kinkkua.

        Iloitkaa uudesta päivästä, ystävistä ja terveydestä.

        Jonain päivänä kaikki mikä on jäänyt tekemättä, jää myös tekemättä.

        Antakaa lastenkin elää, antakaa lastenkin nauttia tästä päivästä, omasta elämästään.

        Lisää ajatuksia: http://www.yle.fi/tv1/kausivideo.php

        elämä on tehty nautittavaksi.
        Välillä on hyvä poiketa rutiineista, lapsikin oppii joustamaan, pärjää elämässään myös muutosten edessä. Ne ihmiset, ketkä tukeutuvat pakonomaisesti rutiineihin ja noudattavat niitä suoritustavoitteisesti, tekevät karhunpalveluksen lapsilleen. Elämässä on osattava sopeutua myös muutoksiin, ja lapsi joka kasvaa tiukan rutiinin alla ilman kokemuksia rutiinista poikkeamista jää vaille tätä oppia.

        Jos perheen peruspohja on kunnossa, voi rutiineista välillä poiketa. Niinhän me aikuisetkin teemme. Keskitietä kulkien.


    • veto aiheesta:

      ketjua lukiessa voi tulla tähän tulokseen:

      On niitä ns. normaaleja vanhempia, jotka kulkevat keskitietä ja joiden mielestä yökyläily tutussa ja turvallisessa paikassa on ok ja luonnollinen osa elämää- myös lapsen elämää. Nämä ihmiset tuntuvat ymmärtäneen sen, että lapsiin ei pidä takertua vanhemman vimmalla peläten, viekö "mukava yökylä kokemus" vanhemmalta itseltään lapsen silmissä sen mukavamman ihmisen roolin pois. Näille ihmisille on tärkeää, että lapsi saa_omia_positiivisia kokemuksia.
      Heillä ei ole tarvetta takertua epänormaalisti lapsiinsa suorastaan toivoen että lapsi ikävöisi vanhempaansa joka paikassa (vanhemman ollessa itseensä tyytyväisenä siitä että lapsi kaipaa häntä-olen siis tärkein ja korvaamaton, hän ei voi elää ilman minua, ihanaa).
      Näille tervehenkisille vanhemmille tärkeintä on lapsen onni, ensimmäisenä, sitten vasta se oma. Sillä lapset todellakin nauttivat näistä yökyläilyistä niin isovanhempien kuin parhaiden kavereidensa luona, tms. tutussa ja turvallisessa paikassa.

      Sitten on näitä lapsiinsa takertujia, todennäköisesti ihan liikaa yrittäviä vanhempia, joiden mielestä yökyläily alle 18-vuotiaana tutussa ja turvallisessa paikassa (jopa omilla isovanhmemmilla) on lapselle pahaksi ja "ei-ymmärrettävää". Nämä vanhemmat ovat todennäköisesti niitä, ketkä pilaavat lapsensa (vahingossa) liiallisella yrittämisellä ja "varjelulla". Pitävät lapsesta kiinni liiallisella vimmalla uskotellen itselleen sen olevan lapsen itsensä parhaaksi mutta todellisuudessa ovat itse liian riippuvaisia lapsestaan ja heiltä saamastaan huomiosta. Vetoavat rutiinien rikkomattomuuteen, unohtaen että sopivalla suhteella toteutettu rutiineista poikkeaminen on oleellinen osa elämää- taito, joka jokaisen lapsen on opittava tervepäisenä elämässään pärjätäkseen.

      Mutta jokainen tyylillään.
      Itse annan ja usein otan lasten kavereita yöksi, ja voi sitä lasten riemua kun teemme yhdessä jotain niistä rutiineista poikkeavaa. Enkä pelkää, että lapsi rakastaisi minua jotenkin vähemmän vaikka tahtookin ja uskaltaakin mennä yökylään ilman itkuja- olen ylpeä kuinka reipas hän on ja tiedän, että kotiin tulee iloinen ja onnellinen lapsi joka antaa ensimmäiseksi äidille lujan halauksen.

      • Äiti

        Sinun kannattaisi lukea nimimerkki "open ajatuksia"-kirjoitus paremmin. Hän perusteli syitä, miksi alle 10-vuotiaita lapsia ei pitäisi laittaa yökylään. Olen "open" kanssa samaa mieltä. Kavereiden vanhemmat eivät juuri valvo yökylässä olevia lapsia.

        Minä en anna lapsia yökylään paikkaan, jossa lapsista ei pidetä mitään huolta. Omassa tuttavapiirissämme on melko tavallista, että äiti ja isä lähtevät perjantaina kesämökille ja jättävät lapsen/lapset yksinään kotiin. Ja yksin kotiin jätetyllä 10-16-vuotiaalla lapsella on yökylässä kaveri/kavereita. Lapset "pärjäävät" viikonlopun yli miten milloinkin.

        Lapset laitetaan valvomaan itse itseään ja toinen toisiaan. Lapsia yökylään kysyttäessä ei sanallakaan mainita, että ÄITI JA ISÄ EIVÄT OLE KOTONA. Tosin, äiti ja isä saattavat olla kotonakin sellaisessa kunnossa (=lue juopuneena), etteivät pysty lapsia valvomaan.

        Pidän täysin vastuuttomina vanhempia, jotka jättävät lapsensa yksinään kotiin, jopa monen päivän ajaksi (pääsiäinen, vappu, kesälomareissu). Tuntuu, että lasten yksinjättäminen kotiin on yleistynyt. Vanhemmat jopa kehuvat, kuinka jo 10-vuotias pärjää reippaasti yksin yötä kotona!

        Aikuisen tehtävä on olla aikuinen ja huolehtia lapsistaan. Leimaat "lapsiinsa takertujiksi" kaikki vanhemmat, jotka eivät yökyläilyä kannata, syystä tai toisesta. Oletko miettinyt, kuinka monella yökyläilyn vastustajalla on huonoja kokemuksia aikaisemmista kerroista? Monessa perheessä on esim. alkoholiongelmaiset vanhemmat. Tai ei viitsitä valvoa lasten tietokoneen ja Tv:n katselua. Vanhemmat nukkuvat, kun lapset ja nuoret katsovat kauhua, väkivaltaa ja pornoa. Antaisitko Sinä luvan mennä yökylään, jos vanhemmat ovat poissa kotoa, kesämökillä? Tai ovat kotona, mutta ovat nukkumassa tai juovuksissa?

        Kaikki isovanhemmat eivät ole kykeneväisiä lapsenlapsia hoitamaan. Tai he eivät tule toimeen lapsen vanhempien kanssa, kasvatusasioista sovittaessa. Pitääkö Sinusta leikki-ikäinen lapsi laittaa yökylään mummolaan, vaikka äiti ja isä näkevät punaista isovanhempien "lastenhoitoa" seuratessaan?

        Mummolassa perheen päivärytmit laitetaan päälaelleen. Pienille lapsille on tärkeää, että aikuisilla on samansuuntaiset näkemykset esim. ruokailuista, ulkoiluista, nukkumaanmenoajoista ja arkirytmistä yleensä. Pienikin lapsi osaa kokeilla aikuisten tahtoa, kuka sallii ja kuka kieltää.

        Monet lapset ovat koti-ikäväisiä eivätkä viihdy yökylässä. Pitääkö vanhempien painostaa lapsia ja viedä yökylään vaikka väkisin? En näe mitään syytä, miksi lasten pitää yökyläilyä harrastaa. Uskon, että traumoja on niillä lapsilla, joita raahataan yökylään vauvasta asti.


      • ap. päästäisikö?
        Äiti kirjoitti:

        Sinun kannattaisi lukea nimimerkki "open ajatuksia"-kirjoitus paremmin. Hän perusteli syitä, miksi alle 10-vuotiaita lapsia ei pitäisi laittaa yökylään. Olen "open" kanssa samaa mieltä. Kavereiden vanhemmat eivät juuri valvo yökylässä olevia lapsia.

        Minä en anna lapsia yökylään paikkaan, jossa lapsista ei pidetä mitään huolta. Omassa tuttavapiirissämme on melko tavallista, että äiti ja isä lähtevät perjantaina kesämökille ja jättävät lapsen/lapset yksinään kotiin. Ja yksin kotiin jätetyllä 10-16-vuotiaalla lapsella on yökylässä kaveri/kavereita. Lapset "pärjäävät" viikonlopun yli miten milloinkin.

        Lapset laitetaan valvomaan itse itseään ja toinen toisiaan. Lapsia yökylään kysyttäessä ei sanallakaan mainita, että ÄITI JA ISÄ EIVÄT OLE KOTONA. Tosin, äiti ja isä saattavat olla kotonakin sellaisessa kunnossa (=lue juopuneena), etteivät pysty lapsia valvomaan.

        Pidän täysin vastuuttomina vanhempia, jotka jättävät lapsensa yksinään kotiin, jopa monen päivän ajaksi (pääsiäinen, vappu, kesälomareissu). Tuntuu, että lasten yksinjättäminen kotiin on yleistynyt. Vanhemmat jopa kehuvat, kuinka jo 10-vuotias pärjää reippaasti yksin yötä kotona!

        Aikuisen tehtävä on olla aikuinen ja huolehtia lapsistaan. Leimaat "lapsiinsa takertujiksi" kaikki vanhemmat, jotka eivät yökyläilyä kannata, syystä tai toisesta. Oletko miettinyt, kuinka monella yökyläilyn vastustajalla on huonoja kokemuksia aikaisemmista kerroista? Monessa perheessä on esim. alkoholiongelmaiset vanhemmat. Tai ei viitsitä valvoa lasten tietokoneen ja Tv:n katselua. Vanhemmat nukkuvat, kun lapset ja nuoret katsovat kauhua, väkivaltaa ja pornoa. Antaisitko Sinä luvan mennä yökylään, jos vanhemmat ovat poissa kotoa, kesämökillä? Tai ovat kotona, mutta ovat nukkumassa tai juovuksissa?

        Kaikki isovanhemmat eivät ole kykeneväisiä lapsenlapsia hoitamaan. Tai he eivät tule toimeen lapsen vanhempien kanssa, kasvatusasioista sovittaessa. Pitääkö Sinusta leikki-ikäinen lapsi laittaa yökylään mummolaan, vaikka äiti ja isä näkevät punaista isovanhempien "lastenhoitoa" seuratessaan?

        Mummolassa perheen päivärytmit laitetaan päälaelleen. Pienille lapsille on tärkeää, että aikuisilla on samansuuntaiset näkemykset esim. ruokailuista, ulkoiluista, nukkumaanmenoajoista ja arkirytmistä yleensä. Pienikin lapsi osaa kokeilla aikuisten tahtoa, kuka sallii ja kuka kieltää.

        Monet lapset ovat koti-ikäväisiä eivätkä viihdy yökylässä. Pitääkö vanhempien painostaa lapsia ja viedä yökylään vaikka väkisin? En näe mitään syytä, miksi lasten pitää yökyläilyä harrastaa. Uskon, että traumoja on niillä lapsilla, joita raahataan yökylään vauvasta asti.

        Entäs jos lapsi ja vanhemmat luottaisivat kaverin vanhempien kykyyn huolehtia pikkuvieraasta?

        Entäs jos lapsi ei yhden mukavan illan ja yön aikana joutaisi ikävöimään kotiin?

        Miksi sinä ajattelet niin kielteisesti kaikki? Jos jossain perheessä on ongelmia ei kai sen takia kannata kokonaan hanskoja tiskiin lyödä?

        Ei ole hyväksi itselleen tehdä itsestä lapselle korvaamatonta. Entäs jos sattuisit kuolemaan? Olisiko se myös lastesi tuho?

        Eikö ole parempi opettaa lapselle että elämä kantaa? Että on erilaisia tapoja toimia ja ne voivat olla ihan yhtä hyviä.

        Olen kanssasi samaa mieltä että "aikuisten tehtävä on olla aikuinen ja huolehtia lapsesta". Eikö se että antaa lapselle elämyksen turvallisissa puitteissa ole huolehtimista?

        Mitä mieltä olet vanhemmista, jotka antavat jokainen arkipäivä lapsensa muiden ihmisten vastuulle käydäkseen töissä?

        Ja niin, kyllä tyttöni 5 v lähtee tänä iltana sinne kaverikylään. Pyjama, hammasharja ja ponit on jo pakattu. Kaverin isä tulee hakemaan töistä tullessaan ja minä haen aamulla kymmeneltä kotiin:)


      • ..........
        Äiti kirjoitti:

        Sinun kannattaisi lukea nimimerkki "open ajatuksia"-kirjoitus paremmin. Hän perusteli syitä, miksi alle 10-vuotiaita lapsia ei pitäisi laittaa yökylään. Olen "open" kanssa samaa mieltä. Kavereiden vanhemmat eivät juuri valvo yökylässä olevia lapsia.

        Minä en anna lapsia yökylään paikkaan, jossa lapsista ei pidetä mitään huolta. Omassa tuttavapiirissämme on melko tavallista, että äiti ja isä lähtevät perjantaina kesämökille ja jättävät lapsen/lapset yksinään kotiin. Ja yksin kotiin jätetyllä 10-16-vuotiaalla lapsella on yökylässä kaveri/kavereita. Lapset "pärjäävät" viikonlopun yli miten milloinkin.

        Lapset laitetaan valvomaan itse itseään ja toinen toisiaan. Lapsia yökylään kysyttäessä ei sanallakaan mainita, että ÄITI JA ISÄ EIVÄT OLE KOTONA. Tosin, äiti ja isä saattavat olla kotonakin sellaisessa kunnossa (=lue juopuneena), etteivät pysty lapsia valvomaan.

        Pidän täysin vastuuttomina vanhempia, jotka jättävät lapsensa yksinään kotiin, jopa monen päivän ajaksi (pääsiäinen, vappu, kesälomareissu). Tuntuu, että lasten yksinjättäminen kotiin on yleistynyt. Vanhemmat jopa kehuvat, kuinka jo 10-vuotias pärjää reippaasti yksin yötä kotona!

        Aikuisen tehtävä on olla aikuinen ja huolehtia lapsistaan. Leimaat "lapsiinsa takertujiksi" kaikki vanhemmat, jotka eivät yökyläilyä kannata, syystä tai toisesta. Oletko miettinyt, kuinka monella yökyläilyn vastustajalla on huonoja kokemuksia aikaisemmista kerroista? Monessa perheessä on esim. alkoholiongelmaiset vanhemmat. Tai ei viitsitä valvoa lasten tietokoneen ja Tv:n katselua. Vanhemmat nukkuvat, kun lapset ja nuoret katsovat kauhua, väkivaltaa ja pornoa. Antaisitko Sinä luvan mennä yökylään, jos vanhemmat ovat poissa kotoa, kesämökillä? Tai ovat kotona, mutta ovat nukkumassa tai juovuksissa?

        Kaikki isovanhemmat eivät ole kykeneväisiä lapsenlapsia hoitamaan. Tai he eivät tule toimeen lapsen vanhempien kanssa, kasvatusasioista sovittaessa. Pitääkö Sinusta leikki-ikäinen lapsi laittaa yökylään mummolaan, vaikka äiti ja isä näkevät punaista isovanhempien "lastenhoitoa" seuratessaan?

        Mummolassa perheen päivärytmit laitetaan päälaelleen. Pienille lapsille on tärkeää, että aikuisilla on samansuuntaiset näkemykset esim. ruokailuista, ulkoiluista, nukkumaanmenoajoista ja arkirytmistä yleensä. Pienikin lapsi osaa kokeilla aikuisten tahtoa, kuka sallii ja kuka kieltää.

        Monet lapset ovat koti-ikäväisiä eivätkä viihdy yökylässä. Pitääkö vanhempien painostaa lapsia ja viedä yökylään vaikka väkisin? En näe mitään syytä, miksi lasten pitää yökyläilyä harrastaa. Uskon, että traumoja on niillä lapsilla, joita raahataan yökylään vauvasta asti.

        mielestäni kyllä korostin sanaa_tutussa ja turvallisessa paikassa_tapahtuva yökyläily. Siihen ei kuulu tuntematon paikka, paikka josta ei ole tietoa tai takuuta tai lapsen laittaminen väkisin paikkaan jossa hän ei tahdo olla, jonka aikuisista ei ole takeita jne.

        Sinulla on varsin ihmeellisiä (tai kovin huono tuuri) lastesi kavereiden suhteen. Meilläpäin tunnetaan lasten kaverit ja heidän vanhempansa ainakin siinä määrin, että voidaan tietää tukeeko toisten arvomaailma samaa suuntaa kuin oma.

        Ja mitä mainitsemaasi open esimerkkiin tulee, niin sehän nyt on ääripäästä eikä kuulu sen_tutun ja turvallisen yökylän_ piiriin. Taitaa olla open esimerkki aika harvinainen kuitenkin puhuttaessa alle 10v (teinit nyt luonnollisesti ovat asia erikseen), jossain joskus tapahtunut ja hysteria on valmis: aina ja kaikkialla. Meillä ei ainakaan pääse tapahtumaan vastaavaa, eikä niissä paikoissa joissa lapsemme ovat itse vuorostaan yökylässä.

        Mutta jos minun lasteni kaverit ja vanhemmat olisivat samanlaisia kuin sinun, en minäkään laskisi. Tutussa ja turvallisessa ympäristössä yökyläily tukee lapsen kehitystä todella positiivisesti, eiköhän sen määritteen käsitä jokainen suurinpiirtein oikein.

        Lapsi voi saada traumoja molemmissa käytännöissä jos sorrutaan ylilyönteihin tai toimitaan vastoin järkeä.


    • ssay

      Minuun lapseni valitti valot päällä

    • Anonyymi

      Olen todellakin myöhässä, mutta muillekkin jotka nyt vuonna 2022 miettii samaa asiaa niin itse ainakin yökyläilin ensimmäistä kertaa 6 vuotiaana. Vanhempani tietty tunsivat kaverini vanhemmat, ja se oli myös tosi kivaa silloin. Eli ihan rohkeasti päästäkää, mutta tietenkin tutustukaa ensin näiden vanhempien kanssa, sekä keskustelkaa lapsenne kanssa.

    • Anonyymi

      Menköön vaan👍

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe