Mäkilähtö

kässärillä

Miten te seisotte/lähdette liikennevaloista, jos tien pinta on kalteva?

a) jarrupoljin pohjassa ja sitte kaasua ja nopeasti kytkin ylös

b) pidätte pienen kaasun päällä ja kytkimen tuntumassa jolloin auto pysyy paikoillaan

c) käsijarru päällä ja sitten kaasua, kytkin tuntumaan ja kässärin vapautus

Edellä mainitut tietty pätevät eri tavoin riippuen tien kaltevuudesta ja kuinka perseessä kiinni takan oleva autoilija on.

A:ssa on se huono puoli, että auto helposti valahtaa hieman taakse, kun jalan nostaa jarrulta kaasulle - etenkin jos on jyrkkyyttä tiessä. B:ssä taas kytkimen pitäminen tuntumassa kokemattomalle autoilijalle vaikeaa, etenkin jos punaiset palavat pari minuuttia. Lähteminen tosin on todella helppoa ja nopeaa.

Itse olen tykästynyt vaihtoehtoon C. Jos joutuu seisomaan pitkään, niin ei tartte nilkat jäykkänä pitää kaasua ja kytkintä tuntumassa tai jarrua pohjassa. Kuluttaako tämä tapa käsijarrua kohtuuttomasti. Miten te kokeneemmat autoilijat?

En ole mikään veteraaniautoilija, joten säästäkää näsäviisastelut.

11

1347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai sää vai

      joskus a joskus c

    • ;o)

      Loivassa mäessä a jyrkemmässä c. B:tä ei koskaan, koska tuolla tavoin polttaa kytkimen loppuun nopeasti=kallis remontti. Käsijarru ei kulu tässä käytössä. Parempi vain, että käsijarrua käyttää ahkeraan se kun tahtoo ennemminkin käytön puutteesta jämähtää jumiin.

      • jätetään mainitsematta et oon ammattikuljettaja. =)


    • Hommat hoituu

      Pidetään se jarrupoljin painettuna ja kun pitää mennä nostetaan jalka jarrulta.
      Jo hiukan aiemmin on vasen jalka lähtenyt kohoamaan, jotta, kun jarru vapautuu, kytkinpoljin on tuntumassa.
      Ei lähde valumaan, vaikka oikea ei vielä painakaan kaasua.

      Hiukan kaasua, kytkintä ylös ja katso:
      Taas mennään eteenpäin.

      Harjoitusta.
      Ensiksi hilajisella paikalla, sitten kun homman osaa, voi mennä liikenteeseen.

      Jos ei ajo millään meinaa onnistua, voi aina vaihtaa automaattiin.
      Huonoina puolina on kohonnut kulutus (n. 1 l / 100 km) ja moottorijarrutuksen puute.
      Myös jälleenmyyntiarvo on huonompi. Suurin osa ostajista kun ei ole automaattiin tottunut.

    • kässärillä pidän..

      Ei kytkimellä kannata pitää auto paikoillaan, sehän kuluu vaikka kuinka paljon jos niin tekee pidemmän päälle.

      Käsijarru on aika hyvä keino, pitää sitä kevyesti päällä.

    • kässärillä 2

      Kiitos asiallisista vinkeistä!

      Se kytkintuntuma (b) tosiaan on hankala ja kytkintä kuluttava keino. Ainoa hyöty on, että pääsee tosi sukkelasti liikkeelle, mutta a ja c lienevät paremmat tavat.

    • toristi

      Ainoa järkevä vaihtoehto.

      Joskus harvoin, erittäin harvoin, jos on auto mäessä taskuparkissa niin ottaa varman päälle käsijarrun kanssa ettei kolhi muita autoja. :)

    • kismet

      A) on hyvä osata ja esim. raskaassa kalustossa käsijarrun käyttö mäkilähdöissä ei aina ole mahdollista.
      B) kytkin kuluu suotta, jos pitkään tekee lähtöä.
      C) luotettavin tapa, jos on vähän epävarmuutta ja tosiaan auto takapuskurissa kiinni.

      Enpä minäkään mikään veteraani autoilussa ole, mutta ammattiliikenteessä kuitenkin.

    • rygufjytuhy

      sitte mä ajan punasia päin.

      • arka

        just kävin kokeilemassa a-tapaa miehen kanssa ja huonosti meni! Tiedän että se täytyis oppia mutta c-tapa tuntuu varmemmalta.Tulee aina hätiköityä kytkimen noston kanssa ja sitte ruovitaan...


    • autokoulun opettaja vastaa!

      vai ei ne 18v. helsinkiläiset osaa enää ajaa autoakaan.
      kytkin on käsittääkseni sitä varten että sillä
      luistatetaan moottorin voima voimansiirtoon. Ei se siellä lattiassa turhaa ole. Pitäs vaan opetella se mäkilähtö pikkuhiljaa eikä selitellä. Halvemmaksi se tulee kytkimen luistatus kuin peruuttaa sitä taaempaa autoa päin. Vähän pelottaa olla tuolla liikenteessä teidän kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8293
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4541
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4323
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3453
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3440
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2851
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2624
    Aihe