Tuulivoimalan hinta

Sähköntuotantomenetelmien päästöjen vertailua koskevassa keskustelussa nousi esiin tuulivoiman hinnasta. Katsotaan sitä tässä ja verrataan samalla ydinvoimalan hintaan.

Suuruusluokkana sanoen tuulivoimalan hinta on noin 1M€/MW. Hinta on suunnilleen sama kuin ydinvoimalan:

Tdinvoimala 2500 MW
- lämpöteho mereen 1660MW
- sähkötehoksi verkkoon noin 840MW
Hinta noin 3 miljardia euroa

Tuulivoimala 2500MW
- sähkötehoksi verkkoon noin 600MW
Hinta noin 2.5 miljardia euroa

Tarkempi laskelma:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=1000000000000012&posting=22000000012703246#22000000012703246

31

1809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yök, mitä me tollasilla ydi...

      Tuulivoimaa lisää!!! Montako niitä tuulimyllyjä tarttetaan, että saadaan nuo ydinhirviöt pois täältä maasta. Tarkoitan, vaikka tuota sähköteholtaan olevaa 840 MW:n ydinvoimalaa.

      • 1000MW vastaava sähköntuotto saadaan 1MW:n myllyillä aikaan noin 4000 myllyllä, 3MW:n myllyjä tarvittaisiin vain kolmasosa noista jne.

        Sen sijaan tarvittavasta 20MW:n älytuulimyllyjen määrästä en tiedä - niiden kapasiteettikerroin on huomattavan korkea. Pitääki tsekata löydänkö arvion siitä.


      • Ei ydinvoimalle!
        Vastaaja kirjoitti:

        1000MW vastaava sähköntuotto saadaan 1MW:n myllyillä aikaan noin 4000 myllyllä, 3MW:n myllyjä tarvittaisiin vain kolmasosa noista jne.

        Sen sijaan tarvittavasta 20MW:n älytuulimyllyjen määrästä en tiedä - niiden kapasiteettikerroin on huomattavan korkea. Pitääki tsekata löydänkö arvion siitä.

        Äkkiä tänne 4000 1MW:n myllyä mahtuu tai se 4000/3 3MW:n myllyä. Lisää myllyjä ja HETI! 300m * 4000 tai 4000/3 * 300m =1200000m tai 400000m. Kyllä tilaa piisaa KUN OTTAA HUOMIOON SYVYYSSUUNNAN. HETI LISÄÄ TUULIVOIMAA!!!


      • Ei ydinvoimalle! kirjoitti:

        Äkkiä tänne 4000 1MW:n myllyä mahtuu tai se 4000/3 3MW:n myllyä. Lisää myllyjä ja HETI! 300m * 4000 tai 4000/3 * 300m =1200000m tai 400000m. Kyllä tilaa piisaa KUN OTTAA HUOMIOON SYVYYSSUUNNAN. HETI LISÄÄ TUULIVOIMAA!!!

        selvitetään tilannetta


      • Vastaaja kirjoitti:

        1000MW vastaava sähköntuotto saadaan 1MW:n myllyillä aikaan noin 4000 myllyllä, 3MW:n myllyjä tarvittaisiin vain kolmasosa noista jne.

        Sen sijaan tarvittavasta 20MW:n älytuulimyllyjen määrästä en tiedä - niiden kapasiteettikerroin on huomattavan korkea. Pitääki tsekata löydänkö arvion siitä.

        Uutisjuttu siitä (6,9,2005):

        http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=769278

        Kasvaneeseen kapasiteettikertoimeen viitataan tässä kappaleessa:

        "
        Aktiivinen muodonhallinta nostaa tuulivoimaloiden tehoa, koska lapojen nostovoima voidaan pitää vakiona suurillakin tuulennopeuksilla ja siten rajoittaa lapoihin kohdistuvia värähtelyrasituksia. Näin tuulivoimalaa voidaan käyttää nykyistä kovemmilla tuulilla ja saadaan lisättyä vuotuista käyttöaikaa.
        "


      • Vastaaja kirjoitti:

        Uutisjuttu siitä (6,9,2005):

        http://www.tekniikkatalous.fi/doc.ot?f_id=769278

        Kasvaneeseen kapasiteettikertoimeen viitataan tässä kappaleessa:

        "
        Aktiivinen muodonhallinta nostaa tuulivoimaloiden tehoa, koska lapojen nostovoima voidaan pitää vakiona suurillakin tuulennopeuksilla ja siten rajoittaa lapoihin kohdistuvia värähtelyrasituksia. Näin tuulivoimalaa voidaan käyttää nykyistä kovemmilla tuulilla ja saadaan lisättyä vuotuista käyttöaikaa.
        "

        Jonkin verran lisätietoa älytuulimyllystä:
        http://www3.vtt.fi/vtt/perustiedot/pdf/teknologiastatulosta03.pdf

        Etsimääni arvioita kapasiteettikertoimen arvosta siinä ei mainita.


      • niimpä
        Vastaaja kirjoitti:

        Jonkin verran lisätietoa älytuulimyllystä:
        http://www3.vtt.fi/vtt/perustiedot/pdf/teknologiastatulosta03.pdf

        Etsimääni arvioita kapasiteettikertoimen arvosta siinä ei mainita.

        Muistan kun Sirpa Pietikäinen ympäristöministerinä ollessaan oli oppinut mielestään hienon termin "hydraulinen tuulivoimala" ja makusteli sitä sitten monta kertaa erään TV- ohjelman aikana.
        Eipä ole senkoommin kuulunut tuostakaan "innovaatiosta" sen enempää.


    • Töpselisähkö

      Tuulimyllyt tarvitsevat tehonsa verran varavoimaloita ja lisäksi vielä lisävaravoimaloita lämmittämään takenteita kovilla pakkasilla. Onko näidenkin kustannukset laskettu?

      • niimpä


      • niimpä

      • niimpä
        niimpä kirjoitti:

        Sähkölämmitys tuskin vaikuttaa siihen tuuleeko kulutushuipun aikana vai ei.

        Tarkoitin tietty pakkas-yötä.


      • Aikuinen
        niimpä kirjoitti:

        Tarkoitin tietty pakkas-yötä.

        Ota se kulutushuppu heti pois silmiltäsi. Olet nyt aikuisten keskustelupalstalla.


      • niimpä
        Aikuinen kirjoitti:

        Ota se kulutushuppu heti pois silmiltäsi. Olet nyt aikuisten keskustelupalstalla.

        ..on tosi aikuiselta vaikuttava.


      • Aikuinen
        niimpä kirjoitti:

        ..on tosi aikuiselta vaikuttava.

        Siihen on kätketty vihje, jonka aikuinen, järkevä ja hiukan sähkön tuotannon perusasioista perillä oleva lukija ymmärtää. Yritä keskittyä sen löytämiseen.


      • niimpä
        Aikuinen kirjoitti:

        Siihen on kätketty vihje, jonka aikuinen, järkevä ja hiukan sähkön tuotannon perusasioista perillä oleva lukija ymmärtää. Yritä keskittyä sen löytämiseen.

        Olen kyllä aikuinen iältäni vaikka mottoni onkin että "kasva isoksi, mutta älä aikuiseksi" ja jonkun verran ollut tekemisissä sähköntuotannonkin kanssa.
        Järkevyydestä olen itse jäävi kommentoimaan...
        Vaan arvelen jotta mahtaisitkohan vihjailla sähkön säästämisen suuntaan, niin josko se kulutushuppu jäisi silloin pienemmäksi...?


    • narauttaja

      "Tuulivoimala 2500MW
      - sähkötehoksi verkkoon noin 600MW
      Hinta noin 2.5 miljardia euroa "

      Noin suuria tuulivoimaloita odotellaankin kohtuullisen kauan, sillä nykyiset uudet voimalat ovat noin 3 MW kokoisia.

      Tähän mennessä tuulivoimalat ovat maksaneet 4 miljoonaa euroa megawatilta, joten varmaankin tuo hintatietosi on kohdallaan samaan aikaan kuin tuo tehokin.

      • NOLLA

        surkeata zurkeata.


      • Ympäristö
        NOLLA kirjoitti:

        surkeata zurkeata.

        Vastaajalla ei ole ikinä ollutkaan aikomusta perustella väitteitään, etenkin kun kyseessä on lintusilppurit. Palstan satusetä aina keksii siitä kaikkea hassua höperöitävää tai sitten hakee valmiita juttuja GP:n värityskirjoista.

        Hänellä lienee päällään T-paita jossa lukee:

        "Tuulivoima on tosi halpaa. Siis oikeesti niinq 4 on vaan 1."

        Aiheuttaisi riemukkaita naurahduksia peruskoulun matematiikan suorittaneiden keskuudessa.


      • "
        "Tuulivoimala 2500MW
        - sähkötehoksi verkkoon noin 600MW
        Hinta noin 2.5 miljardia euroa "

        Noin suuria tuulivoimaloita odotellaankin kohtuullisen kauan,"
        Vähän riippuu siitä, miten ymmärtää sanan 'tuulivoimala'. Tuulimylly tai tuulivoimala on kyllä tavallinen termi kun puhutaan yhdestä tuulimyllystä, mutta oletin jokaisen ymmästävän, että 2500MW:n tuulivoimalalla tarkoitan useampaa tuulimyllyä, siis oikeastaan tuulivoimaa. Muita tuulivoimatermejä on esim. tuulipuisto ja tuulipuistovoimala.

        " sillä nykyiset uudet voimalat ovat noin 3 MW kokoisia."
        yli 5MW

        "Tähän mennessä tuulivoimalat ovat maksaneet 4 miljoonaa euroa megawatilta,"
        TVO maksoi vähän yli 1M€ yhden MW:n tuulimyllystä. Pahat kielet sanoivat, että "PVO osti itselleen tuulivoimalan ylihintaan saadakseen enemmän valtion tukea", mutta jos sun juttujas uskoisi, niin kyseessä olisi lahjoitus.


        "joten varmaankin tuo hintatietosi on kohdallaan samaan aikaan kuin tuo tehokin."
        On se nyt jo.


      • NOLLA kirjoitti:

        surkeata zurkeata.

        Oli kuullu sanan 'tuulivoimala', jolla mä tarkoitin tuulivoimaa, ja se tiesi, ettei ole 2500MW:n tuulivoimalaa :D. Muu olikin sitten tosi surkeaa juttua.


    • Rakennusinsinööri

      Tuulivoimalan rakentamisen kustannusarviota en löytänyt mistään. Oliko se unohtunut johonkin?

      Saisinko sen, voisin tarkistaa, että on oikein laskettu.

      • jälkikäteen,

        Mutta kun otetaan huomioon valtion tuet,veroedut, varavoimaloiden rakentaminen ja kokovuotinen ylläpito huoltoineen.Hinta voimalassa n.5 kertainen ydinvoimaan verrattuna.Tuulivoimalat soveltuvat tulevaisuudessa erittäin hyvin vedyn tuotantoon.Vetyä voi varastoida,ja valmistaa silloin kun sattuu tuulemaan.


      • Joku vaan

        VTT oli laskenut tuulivoiman hinnaksi 1-2 M€/ rakennettu MW. Hyvällä tsäkällä hinnaksi muodostuu siten 4 M€/MW kuten esim. Kotkassa ja huonolla 12 M€.


      • Olipa hyvä kun otit asian esille, sillä löysin aivan uunituoreen julkaisun, johon asiasta on koottu tietoa eri lähteistä:
        http://www2.et.lut.fi/lvt/uusiutuva_energia/Luentokerta4_revc.pdf

        Siitä lyhyesti poimien:

        Tuulivoimalan investointihinta nimellistehon MW kohti

        - rannikolle 1.0-1.1M€
        - merialueelle n. 1.5M€


        Sähkön hinta tuottajalle

        - ilman tukia 4.4c/kWh
        - tukien kanssa 2,5 c/kWh


      • kysynkin,
        Vastaaja kirjoitti:

        Olipa hyvä kun otit asian esille, sillä löysin aivan uunituoreen julkaisun, johon asiasta on koottu tietoa eri lähteistä:
        http://www2.et.lut.fi/lvt/uusiutuva_energia/Luentokerta4_revc.pdf

        Siitä lyhyesti poimien:

        Tuulivoimalan investointihinta nimellistehon MW kohti

        - rannikolle 1.0-1.1M€
        - merialueelle n. 1.5M€


        Sähkön hinta tuottajalle

        - ilman tukia 4.4c/kWh
        - tukien kanssa 2,5 c/kWh

        Korkeapaine pysähtyy luoteiselle Venäjälle,pakkasta 20-30C,tyyntä.Hyvin tyypillinen tilanne Suomessa.Mistä tuulivoimaa vastaava energia otetaan,kun pakkasen takia syntyy muutenkin energiantarpeen lisäys kulutushuippu?



    • Osmo

      Sinunkin kannattaisi perehtyä Barösundin tapaukseen, että miksi kaksi tuulivoimalaa purettiin. Tuulivoimaloita ei voi laittaa yksinkertaisesti minne tahansa tuollaisia määriä.

      Romberg touhuaa nyt Loviisassa. Kunhan muistaa mitata tällä kertaa paremmin ne todelliset tuuliolosuhteet eikä touhua laskelmien perusteella niinkuin Barösundissa.

    • Yhteenveto: tuulivoimala tuulisähkö investointihinta hinta

      koottua tietoa eri lähteistä:
      http://www2.et.lut.fi/lvt/uusiutuva_energia/Luentokerta4_revc.pdf
      (Linkin toiminta tarkistettu 2006-05-30)

      Tuulivoimalan investointihinta nimellistehon MW kohti
      - rannikolle 1.0-1.1M€
      - merialueelle n. 1.5M€

      Sähkön hinta tuottajalle
      - ilman tukia 4.4c/kWh
      - tukien kanssa 2,5 c/kWh

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe