marokon kauhu

esapakarisennäkönenmies

Onko tietoa,mitä Aarne juutilainen teki sodan
jälkeen,missä hommissa oli jne? Arvelen,että
asusteli Helsingissä,mutta muu on epäselvää.
Tietoa tarvitsen kovasti,sillä asia tärkeä
auttakaa!

43

14724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snoopy72

Joku vuosi sitten luin Seppo Porvalin kirjan "Katkera marssi", jossa käsiteltiin muutaman sodassa kunnostautuneen veteraanin sodanjälkeisiä aikoja. Juutilaiselle oli omistettu oma lukunsa, josta selviää aika paljon vastauksia kysymyksiisi. Muistelen, ettei se elo miehelle aina niin herkkua ollut, jotain hanttihommia paiski mikäli sattui jotain löytämään ja viinanpirukin taisi saada miehestä otteen. Katso myös mitä wikipedia kertoo:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Aarne_Juutilainen
      Lopussa on lista miehestä kirjoitetuista kirjoista.

• ts58

Loppuelämänsä. Häpeillen jatkosodanaikaista pelkuruuttaan.
      Talvisodan sankaruus juontaa "Kollaa kestää" legendaan, joka oli yhden ihmisen näkemys.
      Jatkosota oli "kuivempi" so. liikkuvampi: tuolloin oli vähemmän tilaisuutta viinarohkeudelle.
      Mies ei ollut mikään ruutihattu, eikä aina edes legendan arvoinen: vertaappa vaikka L.Törtniin.

• Kauhu tarttui

Sodan aikana Marokon Kauhu oli Keinosen prikaatin sotilaidensa esikuva...

Yrjö Keinonen itse kirjoittaa Kärkijoukkona Syvärille kirjassaan, kuinka Kauhu-Juutilainen ratsasti karkuun kovien Goran taisteluiden tiimellyksessä ja jätti komennon muille!

• Kauhu kauhuissaan Gorassa

• Ilmari Juutilaisen lapsenlapsi
        Kauhu kauhuissaan Gorassa kirjoitti:

http://www.kapteeni-aarne-juutilainen.net.tc/

Tuollahan sitä on totta ja satua

Aarne Juutilainen oli isosetäni, ja olen todella loukkaantunut törkeistä kirjoituksistanne. Teissä itsessänne ei taida olla suoraselkäistä miestä tippaakaan. Kehtaattekin kirjoitella kuolleesta maamme puolustajasta tuolla tavoin. Mielestäni te ette ole edes suomalaisuuden arvoisia. Kirjoitan varmasti myöhässä, mutta toivon, että edes joku teistä idiooteista tämän lukee. Katsokaa peiliin, vai onko teissä miestä edes siihen? Ja ihan vain tiedoksenne, minä olen nuori nainen. Minä olen isoisästäni ja isosedästäni hyvin ylpeä, mahtaakohan kukaan olla teistä ylpeä? Tuskinpa.

• cipoo
        Ilmari Juutilaisen lapsenlapsi kirjoitti:

Aarne Juutilainen oli isosetäni, ja olen todella loukkaantunut törkeistä kirjoituksistanne. Teissä itsessänne ei taida olla suoraselkäistä miestä tippaakaan. Kehtaattekin kirjoitella kuolleesta maamme puolustajasta tuolla tavoin. Mielestäni te ette ole edes suomalaisuuden arvoisia. Kirjoitan varmasti myöhässä, mutta toivon, että edes joku teistä idiooteista tämän lukee. Katsokaa peiliin, vai onko teissä miestä edes siihen? Ja ihan vain tiedoksenne, minä olen nuori nainen. Minä olen isoisästäni ja isosedästäni hyvin ylpeä, mahtaakohan kukaan olla teistä ylpeä? Tuskinpa.

Hienoja miehiä kumpikin ja muuten Ilmari Juutilainen on minun isoisä.

• Timo 46

Ole ylpeä hurjista sukulaisistasi ilman heidän kaltaisiian sankareita eivät nämä sivarit nettiin kirjoittelis. meillä pohjanmaalla olis saunan takana tilaa koko paskahousu porukalle

• Karjalasta Kajahtaa

Aarne Juutilainen oli talvisodassa ehdottomasti mies paikallaan. Hänen peloton ja rämäpäinen esimerkki vaikutti miesten mieliin positiivisesti ankarien hyökkäysten alla. Jukka L Mäkelän kirja on mielestäni paras Kauhusta kertova kirja. Olen ylpeä että isoisäni on taistellut talvisodassa samoissa paikoissa Kauhun kanssa.
        Me jälkipolvet emme voi kuin rukoilla että taas tiukan paikan tullen riveistämme löytyy Kauhun kaltaisia rautaisia johtajia.

• heh..

olet säälittävä piipertäjä ja en ole ylpeä sinun sukulaisistasi.

• heh heh
        heh.. kirjoitti:

Ihan vain sivullisena tuli mieleeni, että Juutilaisen lapsenlapsi: ole vain ylpeä sukulsisestasi.
        On säälittävää että Suomessa löytyy käytöstavoiltaan näin vajaavaista ihmisainesta. Yleensä tekstin sävy kertoo ihmisestä oman egon painoarvon ja ylimielisyyden muita kohtaan. Mutta on hyvä muistaa moisten piirteiden kehittyvän omasta heikkoudesta, kateudesta tai katkeruudesta. Todennäköisesti tuo kirjoittaja on äitinsä yksin kasvattama lukioon koulunkäyntinsä lopettanut tai sieltä reputtanut, jolle tulee suoda oikeus rajoittuneisuuteensa.

• pysytäänpä linjoilla
        heh.. kirjoitti:

Sinulle heh.. joka loukkasit Ilmari Juutilaisen lapsenlasta: Olet tosiaan säälittävä piipertäjä, uskon että et pysty tuottamaan sukulaisillesi ylpeyden aihetta!!

• saattoi ratsastaakki
        Kauhu tarttui kirjoitti:

Yrjö Keinonen itse kirjoittaa Kärkijoukkona Syvärille kirjassaan, kuinka Kauhu-Juutilainen ratsasti karkuun kovien Goran taisteluiden tiimellyksessä ja jätti komennon muille!

Nimimerkille kauhu tarttui 13.5.2006. Kirjoitit klo 03:05, eli oliko tarkkaavaisuutesi herpaantunut ajankohta huomioiden! Reserviluutnantti Keinosella ei ollut prikaatia vaan polkupyöräkomppania, peitenimi "Pinna". Se oli saanut hyvän koulutuksen ja Keinosen neuvokkuuden ansiosta se kärkikomppanian vaikeista tehtävistä huolimatta välttyi suurilta tappioilta. Pinnan tehokkuus huomattiin ja sitä alettiin käyttää Kauhun ylempää saamien päättömiltäkin tuntuneiden käskyjen mukaisiin vastaiskuihin ja tienraivauksiin ja partiointeihin ja tappioita alkoi tulla. Kauhu oli pataljoonankomentajana Hahtelan tilalla ja käytti Pinnaa säälimättömästi. Kuka meni karkuun, kuka ei, tiedä häntä. Keinonen ylennettiin reservinkapteeniksi myöhemmin ja kävi maasotakoulun kadettikurssin 1943 josta alkoi hänen upseerikarriäärinsä. Kauhu ei päässyt kapteenia pitemmälle. Oli viinaanmenevä, mutta soturi. Marokon Kauhusta on lukuisia tarinoita ja kaskuja, kuten "momumendtaallisesta" Nikke Pärmistäkin.

• Lipfert
        Kauhu tarttui kirjoitti:

"Yrjö Keinonen itse kirjoittaa Kärkijoukkona Syvärille kirjassaan, kuinka Kauhu-Juutilainen ratsasti karkuun kovien Goran taisteluiden tiimellyksessä ja jätti komennon muille! "

Omituista? Olen lukenut mainitun kirjan moneen kertaan eikiä sieltä tuollaista kohtaa löytynyt. Keinonen toki kertoo pari Juutilaisen humalatörttöilyä korsussa, mutta ei hän mikään pelkuri ollut.

• Evakko

Molemmat Juutilaisen veljekset oli tosi Suomalaisia, ja karjalaisia kuten itsekin... Olen lukenut heidän saavutuksistaan
        silloin raskaina sotavuosina.... Mistä löytyisi enää vastaavia
        miehiä , jos sota alkaisi....???

• niitä kaatus
        saattoi ratsastaakki kirjoitti:

Nimimerkille kauhu tarttui 13.5.2006. Kirjoitit klo 03:05, eli oliko tarkkaavaisuutesi herpaantunut ajankohta huomioiden! Reserviluutnantti Keinosella ei ollut prikaatia vaan polkupyöräkomppania, peitenimi "Pinna". Se oli saanut hyvän koulutuksen ja Keinosen neuvokkuuden ansiosta se kärkikomppanian vaikeista tehtävistä huolimatta välttyi suurilta tappioilta. Pinnan tehokkuus huomattiin ja sitä alettiin käyttää Kauhun ylempää saamien päättömiltäkin tuntuneiden käskyjen mukaisiin vastaiskuihin ja tienraivauksiin ja partiointeihin ja tappioita alkoi tulla. Kauhu oli pataljoonankomentajana Hahtelan tilalla ja käytti Pinnaa säälimättömästi. Kuka meni karkuun, kuka ei, tiedä häntä. Keinonen ylennettiin reservinkapteeniksi myöhemmin ja kävi maasotakoulun kadettikurssin 1943 josta alkoi hänen upseerikarriäärinsä. Kauhu ei päässyt kapteenia pitemmälle. Oli viinaanmenevä, mutta soturi. Marokon Kauhusta on lukuisia tarinoita ja kaskuja, kuten "momumendtaallisesta" Nikke Pärmistäkin.

Pinnan tappiot Goran länsi-puolella 28%. =D

• Isänmaa
        Timo 46 kirjoitti:

Ole ylpeä hurjista sukulaisistasi ilman heidän kaltaisiian sankareita eivät nämä sivarit nettiin kirjoittelis. meillä pohjanmaalla olis saunan takana tilaa koko paskahousu porukalle

Hyvää puhetta, paskanjauhajista ei tarvii välittää, juutilaisella oli ratkaiseva rooli kollaan puolustuksessa, oli mahtava sotilas!!!!

• Fakta1
        Kauhu tarttui kirjoitti:

Juu, niin jätti, mutta se ei ole lähellekkään koko totuus, vaan asiasta irroitettu lause !

• Anonyymi
        saattoi ratsastaakki kirjoitti:

jatkosodan aikana ei ollut reservin luutnantteja vaan luutnantteja reserviläis sana poistettiin väli rauhan aikana

• eskko

Se lähti Ruotsiin talli mieheksi. Kun sitä noi kommunistit jahtas niin yks kommunisti meinas saara kiinni sen jälkeen se perusti hiihto firman alpeille. sen jälkeen se meni Amerikaan ja rupesi koulutamaan sotilaita ja siittä tehtiin kenraali. Sen jälkeen se taisteli vietnamin sodassa ja kuoli. Hän sai Suurta arvostusta amerikassa

• suomen sotilas

Häpeä puheitasi, sekopää. Varmasti A.E. Juutilaisessa oli omat inhimilliset heikkoutensa, kuten kaikissa meissä. Mutta hän oli mies paikallaan silloin, kun miehiä tarvittiin. Kunnia sille, kelle kunnia kuuluu.

• Ilmari Juutilaisen lapsenlapsi
        suomen sotilas kirjoitti:

Häpeä puheitasi, sekopää. Varmasti A.E. Juutilaisessa oli omat inhimilliset heikkoutensa, kuten kaikissa meissä. Mutta hän oli mies paikallaan silloin, kun miehiä tarvittiin. Kunnia sille, kelle kunnia kuuluu.

Kiitoksia teille Timo ja Suomensotilas. Kirjoituksenne lämmittivät. Olen antanut omille pojilleni nimet Aarne ja Ilmari. Ja tuntuvat luonteetkin hieman periytyneen.. :)
        Marokonkauhu ei lähtenyt Amerikkaan, kuten eräässä viestissä luki. Kyseessähän oli Törni. Kauhu kuoli Suomessa Malmilla Kustaan kartanon vanhainkodissa, ja on haudattuna Malmin hautausmaalle. Hautakivessä lukee Marokonkauhu.

• Timo 46

Kiitoksia teille Timo ja Suomensotilas. Kirjoituksenne lämmittivät. Olen antanut omille pojilleni nimet Aarne ja Ilmari. Ja tuntuvat luonteetkin hieman periytyneen.. :)
        Marokonkauhu ei lähtenyt Amerikkaan, kuten eräässä viestissä luki. Kyseessähän oli Törni. Kauhu kuoli Suomessa Malmilla Kustaan kartanon vanhainkodissa, ja on haudattuna Malmin hautausmaalle. Hautakivessä lukee Marokonkauhu.

Kiitos kiitoksista mutta totta joka sana, käväisin eilen laskemassa vaimoni kanssa Kauhun haudalle kukasen ollut mielessä jo vuosia ja nyt tuli siihen tilaisuus. Terveiset ja hyvää jatkoa

• suomi suomalaisille
        Timo 46 kirjoitti:

Kiitos kiitoksista mutta totta joka sana, käväisin eilen laskemassa vaimoni kanssa Kauhun haudalle kukasen ollut mielessä jo vuosia ja nyt tuli siihen tilaisuus. Terveiset ja hyvää jatkoa

ei olisi kauhua, oli siellä muitakin kovanluokan kavereita.
        kaikilla ei ollut pr-toimistoa korsussa. eikä jokainen psykopaatti gloriaa tarvitsekaan, mallia törni.

• rte665
        suomi suomalaisille kirjoitti:

kaikilla ei ollut pr-toimistoa korsussa. eikä jokainen psykopaatti gloriaa tarvitsekaan, mallia törni.

ettei noi käpykaartin kommari jälkeläiset kunnioita vieläkään sotiemme veteraaneja.
        Ilman näitä Marokon kauhuja ym täällä puhuttais Venäjää.

Kunnia miehille joille kunnia kuuluu!

• näin on

Kenestäkähän poloinen mimerkki mar essko kirjoittelee, tai paremminkin kirjoitteli?! Ilmeisesti lämpimikseen. Vaikka näillä sivuilla voi kirjoitella paljasta paskaa joutumatta edesvastuuseen, niin pitäisi tietää mistä kirjoittaa. Kun et näy tietävän henkilöhistoriasta mitään, niin ota ensin asioista selvää.

• semmoista!
        näin on kirjoitti:

Kenestäkähän poloinen mimerkki mar essko kirjoittelee, tai paremminkin kirjoitteli?! Ilmeisesti lämpimikseen. Vaikka näillä sivuilla voi kirjoitella paljasta paskaa joutumatta edesvastuuseen, niin pitäisi tietää mistä kirjoittaa. Kun et näy tietävän henkilöhistoriasta mitään, niin ota ensin asioista selvää.

Yleensä kun otetaan kantaa henkilöön ja tapahtumiin, kannattaa ottaa tosiaan selkoa historiasta ym oikeasta tiedosta ennenkuin lasketellaan palturia. Huomaa, että haluamme näihin keskusteluihin tietoa asioihin joita meillä ei ole. Emme monikaan tee mitään älyttömällä ilmiv..ttuilulla. Ihminen voi osoittaa pöljyytensä muullakin tavoin! Ei meitä kiinnosta sairaalla tavalla lapsenlapsen mollaaminen.

• Asiaa tutkinut_
        semmoista! kirjoitti:

Yleensä kun otetaan kantaa henkilöön ja tapahtumiin, kannattaa ottaa tosiaan selkoa historiasta ym oikeasta tiedosta ennenkuin lasketellaan palturia. Huomaa, että haluamme näihin keskusteluihin tietoa asioihin joita meillä ei ole. Emme monikaan tee mitään älyttömällä ilmiv..ttuilulla. Ihminen voi osoittaa pöljyytensä muullakin tavoin! Ei meitä kiinnosta sairaalla tavalla lapsenlapsen mollaaminen.

Aarne Juutilainen oli ehdottomasti yksi Suomen avainhahmoja varsinkin talvisodassa. Avainhahmo siksi, koska moni Suomalainen sotilas piti häntä esikuvanaan ja halusi samaistua hänen rohkeuteensa ja taistelutahtoon vaikeissa olosuhteissa.

• täysillä päin helvet
        Asiaa tutkinut_ kirjoitti:

Aarne Juutilainen oli ehdottomasti yksi Suomen avainhahmoja varsinkin talvisodassa. Avainhahmo siksi, koska moni Suomalainen sotilas piti häntä esikuvanaan ja halusi samaistua hänen rohkeuteensa ja taistelutahtoon vaikeissa olosuhteissa.

Kauhu on ollut, sitä mitä suomalainen sotilas edusti hyökätessään päin ryssää.
        Puolusti rakasta Suomea.
        Suuri kunnia kaikille heille, se loistaa meidän kaikkien vapautta kaipaavien sydämestä.
        Ilman heitä olisimme pulassa, tai allikossa ainakin.

• Oli isähahmo!
        Asiaa tutkinut_ kirjoitti:

Aarne Juutilaisen johtaminen oli omaperäistä ja isällistäkin. Eikä tuominnut aseistakieltäytyjääkään. Saapui Kollaalle pari täydennysmiestä. Kauhu käski joukkueenjohtajansa osoittaa kavereille asemapaikkansa Selvisi ettei miehillä ollut aseita. Sanoivat , etteivät he voi vakaumuksensa puolesta kantaa asetta. Kauhu sanoi, että joo , meillähän ei aseenkanto ole pakollista, sensijaan vartiovuorot on. Kun nyt tulette levänneinä, alkaa vartiovuoronne seuraavaksi. Asetta ei tarvitse, mutta iivanaa ei saa päästää läpi, ne oitää torjua vaikka lumipalloilla! Miehet alkoivat kysellä että mistähän aseen mahdollisesti saisi.

• Lipfert
        suomi suomalaisille kirjoitti:

"ilman mäkelää... ei olisi kauhua, oli siellä muitakin kovanluokan kavereita."

Säälittävää asiantuntemattomuutta? Marokon kauhu tuli ensisijaisesti kuuluisaksi kertomuksissa E. Palolammen kirjassa 'Kollaa kestää'. Mäkelä (ja Sorvali) kirjoittivat aiheesta huomattavasti myöhemmin tilanteessa, jossa Marokon kauhu oli jo kuuluisuus.

• Patriootti_61
        rte665 kirjoitti:

ettei noi käpykaartin kommari jälkeläiset kunnioita vieläkään sotiemme veteraaneja.

Näin myöhään tähän keskusteluun osallistuvana toteaisin, että yksi henkilö jonka haudalle olen ollut jättämässä kukat, ja joka on kanssa olennaisesti vaikuttanut asioihin niin että täällä ei puhuttaisi venäjää sen enemmän kuin nyt tehdään, on Kurt Kuhlmey. Hänet on haudattu Bonniin, jos joku siellä päin liikkuu niin ottakaa selvää missä hauta sijaitsee.

Lento-osasto Kuhlmeystä löytyy paljon tietoa eri lähteistä, myös netistä.

• Höpöhöpöö
        suomen sotilas kirjoitti:

Humalainen paska oli....tuhannen päissään sössi asioita ja muut sai paikata virheitä!

• Setäpuoli

Hei!
        Oletko Ilmarin vai Olavin tyttö. Oletko Tarun kanssa samassa työpaikassa?

Terveisin
        Setäpuoli Pekka Kuopiosta

• Anonyymi
        rte665 kirjoitti:

Eihän punikki arvosta ammattisotilasta,sehän arvostaa politrukkeja joilla ei ole sotilaskoulutusta,vain punainen leeninsedän tähti pipossa

• Finski4ever

Marokon kauhu jos mikä oli mies paikallaan meidän sodissa. Hän se näytti sotilaille esimerkkkiä ja hän se piti sotilaiden moraalin ylhäällä omalla rohkeudellaa. En ymmärrä näitä pellejä jotka väittää että hän oli pelkuri jne.

Menkää sinne venäjälle prkl jos noin halveksitta suomen puolustajia ja Suomea ylipäätänsä.

Itse olen tuon Porvalin kirjan "Minä Marokon Kauhu" lukenut ja siitä oppinutkin.

Kauhu oli viinaan menevä, mutta siihen johti monet asiat. Sodan tuottama väsymys ja haavoittuminen, sekä jatkuva halveksunta punikeilta ja muilta ryssänlipojilta sodan jälkeen.

Kauhun olis pitänyt saada marskin risti teoistaan talvisodassa! Ja Juutilaisen sukulaiset saavatkin olla ylpeitä suvustaan. Sekä Ilmari että Aarne kyllä tosiaan tekivät osansa sodissamme.

• korpi

KAUKU OLI SUOMEN SOTILAS .JA TEKI MITÄ PITI
      OLKAA YLPEITÄ SUVUSTANNE .

• Vanha äijä

Eräs sotaveteraani kehui sodan jälkeen kauhua, joka oli ollut hänen komppaniassa. Pelkämättömäksi päälliköksi, joka kulki juoksuhaudoissa suorin varataloin kuullui kovaääni kun hän huusi komentojaan. On lapsellista kirjoittaa asioista joissa ei ole todellisuutta, kuten pakoon ratsastus jne.
      On ilmeisesti tarkoitus mustata kauhun mainetta, olisikohan kirjoittajan isämmaallinen näkemys päin vastainen kun kauhun !

• 5+9

Jo manan majoille siirtynyt kaukopartiomies (ei punikki), naapurini, kertoi myös jotain MK:sta. Hänen (raskaasti kiroten) mukaansa, MK oli laittanut sotaoikeuteen pelkureita, seurauksena pelkurien teloitus. Tätä eivät kaikki sotilaat sietäneet- olisihan pelkurit kuitenkin tehneet sen, mihin kykenivät-, tämän johdosta jossain vaiheessa eräänlainen lähetystö tavoittelikin MK:a. Onneksi MK ei ollut paikalla, tai oli saanut vihiä tulevasta ja häipynyt, koskapa lähetystö olisi tappanut MK:n.

Sama kaukopartiomies oli lähettinä toimittanut viestin MK:lle, ilmeisesti kyseiset viestit toimitettiin lähettiparina, muttei silloin ollut miehiä parina toimia.
      MK oli varmaan luullut lähettiä Ryssän vakoojaksi, epäillyt saamaansa viestiä ja oli pistooliaan hipelöiden uhannut tämän ampua, mutta kaukopartiomies oli tyynesti todennut: *Luutnantti on myöhässä', samalla näyttäen lonkalla ampumavalmiina olevaa KP;ta.

R.I.P. MK.

Tämä tällä kertaa tapahtumapaikalla olleen henkilön kertomana, omin korvin kuullusta sotahistoriasta.

• Sen kummoisempaa

Joi kaksinkäsin viinaa.

• Sen kummoisempaa

Ja oli se törppöä ottanut aikaisemminkin kun kuuntelee puhetta.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/aarne_juutilainen_marokon_kauhu_32315.html#media=32318

Mutta mainitaan nyt et vaikka aika Einarilta vaikuttaa, niin ikää oli jonkun 36 eli noin ikäiseni ja voin kertoa ,et oisin himan itkenyt äiti avuks noihin aikoihin ja noissa paikoissa. Se oli kuitenkin sotinut yhtä soittoa noin 11 vuotta siinä missä omalla isoisällä tuo panostus jäi 5 vuoteen.

Sen lisäksi kaveri puhus fludenttia :Saksaa,Suomea.Ruotsia,Ranskaa.
        Noita sotajuttuja tasan kerran saanut lypsettyä omalta iso isältä joka touhus tuolla Kuuttisalmessa ja Lotinapellossa lemetis ja muual päin ja enpä tunne nykyaikan yhtään miestä josta niihin hommiin olis..Tai naista. Jokanen voi mennä vaikka Syyriaan koittamaan jos siltä tuntuu, tulee sit takasin kun on samanlainen legenda =)

Ilmari Juutilainen oli kahta kova päisempi..Se kävi sitä yhden miehen sotaa ihan konkreettisesti.

• VM-93

MInulle Aarne on aina ollu Mannerheimin ristin ritari nro:192. Se hänelle olisi kuulunut enemmän kuin monelle muulle.

• Lestaaaatiolaine

Tuli luettua mielenkiintoinen aloittajan kysymys ja todettua ettei kukaan vastannut yhtään mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe