Lääkkeet ja lihominen

Minulla päällä masennuslääkitys ollut n.4 vuotta. Vuosi sitten aloitin myös rauhottavien päivittäisen käytön. Oxamin 15mg/1xpv, tarpeen mukaan Propral lisänä. Oxaminin käytön aloituksen jälkeen on vuodessa kertynyt kiloja noin kymmenen kiloa! Mikäköhän avuksi? Käyttöä en halua enkä pysty lopettamaan...ainakaan vielä. Kiloista haluaisin päästä eroon enkä ainakaan halua niitä lisää. Elintavat on pysynyt kuitenkin ihan samana kuin aiemminkin joten lääkkeestä varmasti johtuu lihomiseni. :/
73342
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Mulle on tullut 30kg painoa lisää vajaassa vuodessa psyykenlääkkeitten takia. Mikä masennuslääke sulla on? Ainakin Remeron ja Seroxat on lihottavia, samoin Tolvon ja kuulemma Sepramkin. Bentsot voi lisätä senkin takia painoa, että hidastavat aineenvaihduntaa.

Äänestä
  • Masennuslääkkeeni on Seromex 20-30mg/pv. Mielestäni se ei ole aiheuttanut lihomista vaan rauhoittava Oxamin. Ehkä 10kg on vähän mutta silti liikaa ja epämiellyttävä ylimääräinen painolasti.. :) Milläköhän konstilla saisi sitä aineenvaihduntaa vilkastettua? Pitääkö siihenkin vaivaan vielä ottaa joku lääkitys? Kohta on lääkkeitä enemmän kuin vanhalla mummollani...Olen 25-v!

    Äänestä

  • Nelli25 kirjoitti:

    Masennuslääkkeeni on Seromex 20-30mg/pv. Mielestäni se ei ole aiheuttanut lihomista vaan rauhoittava Oxamin. Ehkä 10kg on vähän mutta silti liikaa ja epämiellyttävä ylimääräinen painolasti.. :) Milläköhän konstilla saisi sitä aineenvaihduntaa vilkastettua? Pitääkö siihenkin vaivaan vielä ottaa joku lääkitys? Kohta on lääkkeitä enemmän kuin vanhalla mummollani...Olen 25-v!

    Kai rauhoittavia on muitakin, kuin vain tuo Oxamin? Sellaisia, joissa on eri vaikuttava aine? Lääkemerkin vaihto voisi ehkä auttaa, jos jostain toisesta lääkemerkistä ei tulisi noin pahoja sivuvaikutuksia. Epäilen kylläkin, että varmaan se Seromex on syypää sinun painon nousuun, sillä masennuslääkkeet (tietyt ainakin) aiheuttavat tunnetusti painon nousua. Toisaalta itsekin lihoin joskus samaan aikaan, kun jouduin käyttämään rauhoittavia - vaikea on silti varmaksi sanoa mikä painon nousun aiheutti, rauhoittava- vai jokin masennuslääke, mikä oli myös siihen aikaan käytössä, vai sekä että... Joka tapauksessa, nyt olen laihtunut , en enää käytä niitä rauhoittavia. Olisiko sitten jotain syytä juuri niissä lääkkeissä, en tiedä sitten!

    Äänestä

  • on kai muitakin? kirjoitti:

    Kai rauhoittavia on muitakin, kuin vain tuo Oxamin? Sellaisia, joissa on eri vaikuttava aine? Lääkemerkin vaihto voisi ehkä auttaa, jos jostain toisesta lääkemerkistä ei tulisi noin pahoja sivuvaikutuksia. Epäilen kylläkin, että varmaan se Seromex on syypää sinun painon nousuun, sillä masennuslääkkeet (tietyt ainakin) aiheuttavat tunnetusti painon nousua. Toisaalta itsekin lihoin joskus samaan aikaan, kun jouduin käyttämään rauhoittavia - vaikea on silti varmaksi sanoa mikä painon nousun aiheutti, rauhoittava- vai jokin masennuslääke, mikä oli myös siihen aikaan käytössä, vai sekä että... Joka tapauksessa, nyt olen laihtunut , en enää käytä niitä rauhoittavia. Olisiko sitten jotain syytä juuri niissä lääkkeissä, en tiedä sitten!

    Aineenvaihduntaa on vaikea tehostaa jos lamaat sitä (ja itseäsi) rauhottavilla. Opamox, kuten muutkin bentsot (ei ole siis merkitystä mitä merkkiä syöt) lamaavat keskushermostoa ja sitä kautta kaikkia ruumiintoimintojasi!

    Äänestä

  • ei pitäisi lihottaa kirjoitti:

    Aineenvaihduntaa on vaikea tehostaa jos lamaat sitä (ja itseäsi) rauhottavilla. Opamox, kuten muutkin bentsot (ei ole siis merkitystä mitä merkkiä syöt) lamaavat keskushermostoa ja sitä kautta kaikkia ruumiintoimintojasi!

    mitäs sitten jos ottaa iltaisin 15-30mg opamoxia, vaikuttaako aineenvaihduntaan vielä seuraavanakin päivänä?

    Äänestä

  • ...jos.... kirjoitti:

    mitäs sitten jos ottaa iltaisin 15-30mg opamoxia, vaikuttaako aineenvaihduntaan vielä seuraavanakin päivänä?

    Opamox on suhteellisen pitkävaikutteinen...

    Äänestä

  • Sepram ei kyllä ainakaan allekirjoittanutta lihota, päinvastoin: vie ruokahalut niin että paljon pienempi määrä ravintoa tuntuu riittävän. Mitään virallista, lääketieteellistä selitystä ei lääkkeiden lihottavuuksille tunnu löytyvän, jollei sitten ajatella väsymystä, jonka kautta tulee luonnollisesti "hidastettua aineenvaihduntaa".

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Nelli25 kirjoitti:

Minulla päällä masennuslääkitys ollut n.4 vuotta. Vuosi sitten aloitin myös rauhottavien päivittäisen käytön. Oxamin 15mg/1xpv, tarpeen mukaan Propral lisänä. Oxaminin käytön aloituksen jälkeen on vuodessa kertynyt kiloja noin kymmenen kiloa! Mikäköhän avuksi? Käyttöä en halua enkä pysty lopettamaan...ainakaan vielä. Kiloista haluaisin päästä eroon enkä ainakaan halua niitä lisää. Elintavat on pysynyt kuitenkin ihan samana kuin aiemminkin joten lääkkeestä varmasti johtuu lihomiseni. :/

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu