Mirena

kuin raivo härkä

Alkaa raivostuttaa koko hormonikierukka. Ruokahalut on lisääntynyt ja lihon koko ajan lisää. Masentaa ja keljuttaa juuri siksi ja muutenkin äksyilen pienistäkin asioista ihan tarpeettomasti, pelottavaa. Iholle on tullut myös maksaläiskiä. Lisäksi tunnen, että sydämeni tykyttelee ja humpsahtaa, onko sekin mielikuvitusta? Olen puhunut lääkärille näistä, mutta hän vain vähättelee koko ajan, kun on niin hyvä tämä kierukka. Onko he jotain lääketehtaitten mannekiineja, joille on taottu päähän lause hormonikierukan hyvyydestä ettei he edes halua uskoa, että kärsin näistä ongelmista tosissani. Kun hän vähättelee alan uskotella, että vika on todellakin vain minussa enkä mä tiedä mitä teen? Silti oloni ei ole hyvä. Pitääkö tätä sietää vain siksi, että lääkäri on se joka on oikeassa?

7

2297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Ei todellakaan pidä sietää.Mulla ihan samaa vaivaa.Oon lihonut n.10kg vuoden aikana kun hormonikierukan laitatin.Lisänä naama kukkii,tukka rasvoittuu yms.vaikka aiemmin ollut kuiva iho.Vatsakipuja on vähän väliä ilman mitään syytä.Alapään kutinaa ja kirvelyä on kanssa aina välillä,yleensä menkkojen aikana.Yhdyntäkipuja myös yms.Mitään näistä ei ollut ennen kierukkaa.Ensi viikolla on onneksi poisto.

    • alkuoireita kenties

      Kauanko hormonikierukka on nyt sinulla ollut? Jonkin aikaahan sen asentamisen jälkeen on sivuvaikutuksia, jotka voivat olla pahanakin, mutta yleensä tilanne rauhoittuu ajan kanssa. Sitten taas jos vaivat jatkuvat, ja voi perustellusti olettaa, että nimenomaan kierukasta ne johtuvat, niin eikun lääkäriin otattamaan se pois! Sinä olet se, joka määrää siinä asiassa, ei lääkäri. Mutta, tosiaan riippuu vähän siitäkin, kuinka kauan oireet ovat sinulla jatkuneet, ja milloin kierukka on asennettu. Suositus on että katsoo 1/2 vuotta, ennen kuin voi sanoa käykö kierukka itselle vai ei. Koska siihen mennessä sivuvaikutukset yleensä häviävät, mikäli ovat hävitäkseen...

      • ...

        Mulla siis kierukka ollut kohta vuoden ja sitä ennen söin 3kk minipillereitä(cerazette).Eli mulle ei kyllä ainenkaan sovi tuo kierukka.
        En tiennyt että kummalle kysymys oli esitetty,minulle vai ketjun aloittajalle mutta vastasinpa nyt kuitenkin :)
        Minä olen samaa mieltä siitä että lääkäri ei todellakaan määrää näistä asioista ja jos ei suostu ottamaan sitä pois niin eikun toiselle lääkärille.


      • lähinnä aloittajalle.
        ... kirjoitti:

        Mulla siis kierukka ollut kohta vuoden ja sitä ennen söin 3kk minipillereitä(cerazette).Eli mulle ei kyllä ainenkaan sovi tuo kierukka.
        En tiennyt että kummalle kysymys oli esitetty,minulle vai ketjun aloittajalle mutta vastasinpa nyt kuitenkin :)
        Minä olen samaa mieltä siitä että lääkäri ei todellakaan määrää näistä asioista ja jos ei suostu ottamaan sitä pois niin eikun toiselle lääkärille.

        Mutta hyvä kun vastasit! Eli keskusteluun... Aiotko sinä ottaa kierukan pois? Minulla kesti vuodot koko ensimmäisen vuoden, sitten sen jälkeen helpottivat, samoin jatkuvat alavatsakivut. Muita sivuvaikutuksia en ole huomannut, tai sitten en vain ole yhdistänyt joitain "vaivoja" juuri siihen kierukkaan. Kyllähän sitä kaikkeen tottuu, minullakin kierukka oli vajaat 4 vuotta. Nyt sitten poistatin se toissa päivänä, en enää jaksanut pitää sitä, sillä epäilen voimakkaiden mielialanvaihteluideni johtuneen nimenomaan hormonikierukasta. Siinähän kierukan tuoteselosteessa kerrotaan, että haittavaikutuksena voi tulla masennusta yms. Hiusten rasvoittuminen, painon nousu, iho-ongelmat yms. taitaa olla aika yleisiä sivuvaikutuksia myös, mitä ainakin olen kuullut (niistäkin mainitaan siinä pakkausselosteessa). En ymmärrä miksei lääkäri suostu ottamaan kierukkaa pois, todella omituista! Mars toiseen lääkäriin, jos sellainen "ammattilainen" osuu kohdalle... Eihän lääkärin kuitenkaan niistä järkyttävistä (ainakin minulla masennus meni vaikeaksi) sivuoireista tarvitse itse kärsiä, niin hyvähän niitä "häkkyröitä" on suositella. Mutta, on naisia joille hormonikierukka on sopinut erinomaisesti. Toiset sitten ovat herkempiä saamaan sivuvaikutuksia. Mielestäni kannattaa miettiä haittoja ja hyötyjä päätöstä asennuksesta/poistosta tehtäessä. Uskon että vähän reilu vuosi on siinä mielessä kriittinen aika, että jos siihen mennessä oireet eivät ole olennaisesti helpottaneet, niin silloin on aiheellista tehdä päätelmä, ettei kierukka sovi itselle, ja otattaa se pois. Itselleni, nyt kun vielä hormonikierukkakin tuli testattua, ei sovi mikään hormonaalinen ehkäisymuoto, täytyy siis hoitaa ehkäisy muulla tavoin. Se hyvä puoli kierukassa kyllä kieltämättä oli, että kuukautiset niukentuivat ja kivut lievittyivät (aiemmin itselläni oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset, kierukan myötä ne helpottuivat todella paljon). Sitä jään kaipaamaan - mutta toisaalta mieluummin otan ne takaisin, kuin kärsin alituisista mielialanvaihteluista ja vaikeasta masennuksesta, johon sitten, kas kummaa, jouduin syömään masennuslääkkeitä. Ei kai se niinkään mene oikein... Rahastuksen makua, jos saan sanoa. Mutta jokainen päättäköön itse. Hormonikierukka on kyllä ehdottomasti vaivattomin - ja lähes sterilisaatiota vastaava ehkäisyvarmuus - ehkäisymenetelmä, mitä olen kokeillut. Että siinä mielessä ei raskauden pelkoa kyllä ollut, seksistä nautti enemmän.


      • vastaa

        Ei tämä ole ollut kuin heti kolme kuukautta, mutta minua harmittaa vietävästi, sillä olen lihonut jo tässä ajassa yli 5kg! Minulla oli kaikki hyvin kohdallaan ennen kierukkaa (ainoa vaan se runsas vuoto). Papakin oli täysin ok. Alussa oli pahanhajuista vuotoa, edelleenkin alapäässä on kutinaa tms. ja tiputtelua usein, joka on toosi rasittavaa. Minusta on tullut myös äksyilijä, lisäksi iholle nousi maksaläiskä tämän piinan päätteeksi ihan kuin kiusallaan. En jaksa enää. On täysin aiheellista olettaa, että nämä oireilut ei ole kuvittelua ja olin muutenkin niin virkeä ja kaikin puolin ok enne tätä niin mullistavaa kierukkaa. Olen harkinnutkin niin, että kun lääkärini ei kuuntele eikä usko minua, otatan kierukan jollain muulla lääkärillä pois. Ihmettelen noita sydämen kummallisia humpsahtelujakin, sellaista ei ollut ennen. Kaikeka sitä tulee tehtyäkin vain siksi, ettei kestäisi muutaman päivän menkkoja, tästä lähtien kestän kyllä nekin, ovat pieni huoli tämän rinnalla.


      • otata pois vaan
        vastaa kirjoitti:

        Ei tämä ole ollut kuin heti kolme kuukautta, mutta minua harmittaa vietävästi, sillä olen lihonut jo tässä ajassa yli 5kg! Minulla oli kaikki hyvin kohdallaan ennen kierukkaa (ainoa vaan se runsas vuoto). Papakin oli täysin ok. Alussa oli pahanhajuista vuotoa, edelleenkin alapäässä on kutinaa tms. ja tiputtelua usein, joka on toosi rasittavaa. Minusta on tullut myös äksyilijä, lisäksi iholle nousi maksaläiskä tämän piinan päätteeksi ihan kuin kiusallaan. En jaksa enää. On täysin aiheellista olettaa, että nämä oireilut ei ole kuvittelua ja olin muutenkin niin virkeä ja kaikin puolin ok enne tätä niin mullistavaa kierukkaa. Olen harkinnutkin niin, että kun lääkärini ei kuuntele eikä usko minua, otatan kierukan jollain muulla lääkärillä pois. Ihmettelen noita sydämen kummallisia humpsahtelujakin, sellaista ei ollut ennen. Kaikeka sitä tulee tehtyäkin vain siksi, ettei kestäisi muutaman päivän menkkoja, tästä lähtien kestän kyllä nekin, ovat pieni huoli tämän rinnalla.

        Otata pois se kierukka. Jos yksi lääkäri ei sitä suostu tekemään, niin sitten toinen tekee sen. Varaat vaikka ajan yksityiselle gynekologille, niin varmasti saat kierukan sisältäsi. Luulisi kyllä nyt jonkun julkisen puolen lääkärinkin suostuvan ko. toimenpiteeseen. Jospa sillä lääkärillä, joka kierukkasi poistosta kieltäytyi, ei ollut kokemusta kierukan poistosta? Minun mielestä kuulostaa siltä, ettei kierukka sovi sinulle, näethän sen jo sivuvaikutuksista. Tuosta "humpsahtelusta" sen verran, että käsittääkseni hormonikierukka voi aiheuttaa sellaista, liittyy kai jotenkin verenpaineeseen. Tuollaiset asiat pitäisi lääkärin ottaa vakavasti, ei ole "pikku juttu"!


    • Anonyymi

      Hei, älkää ottako kierukkaa! Tai muuta ihon alle laitettavaa implanttia! Te ette sitä itse välttämättä saa pois. Minulle kävi niin ja lääkäreitä ei enää lainkaan kiinnostaneet oireeni. Joudun hyväksymään sen, etten saa sitä pois koskaan! Tiedättekö, ettet saa enää yksityistä hoitoa? Yksityislääkäreitä ei ole, heillä on kaikki tietosi julkisen sairaanhoidon puolelta! Kaikki lääkärit Suomessa näkevät potilastietosi.

      Synteettiset naishormonit ovat Suomen lääkäreiden kauppalistalla suuressa huudossa! Kokeile vaikka kierukan poistoa, se ei enää onnistukaan!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe