Cymbalta

oireet?

Olen ottanut 2 lääkettä cymbalta 60mg masennukseen. Lääke aiheuttaa minulle väsymystä ja sekavan olon. Pientä keinuvaa huimausta on koko ajan, mikä vaikutti yöuniin niin paljon, etten saanut nukuttua, kun päässä pyöri niin pahasti. Pahoinvointiakin tuosta huimauksesta tuli (lievää).

Vaikka lääkkeen haittavaikutuksissa on nimetty huimaus, kuuluuko sen olla kokoaikaista, vai tarkoittaako huimaus yleensä välillä tulevia kohtauksia? Ettei lääkeannos olisi liian suuri? Tuntuu sekavalta, niin kuin silmät tapittaisivat päässä.

11

9765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyn

Itse käyt.samaa lääk.annos 30mg.Otatko sinä kaksi 60mg. kerralla???kuulostaa isolta annokselta jos noin on.Minulle lääkäri sanoi et 60mg.on tavallinen annos,mut joillekin voi jo 30mg. auttaa.Olo on mielestäni parempi,olen syönyt kuukauden.

• .....

Otan vain yhden 60mg. Kun aloitit, huomasitko tällaista "lääkkeissä olo"- tunnetta?

• vastaan
        ..... kirjoitti:

Otan vain yhden 60mg. Kun aloitit, huomasitko tällaista "lääkkeissä olo"- tunnetta?

Käytitkö kuinka kauan 30mg. annosta?vai heti 60mg?jos se on sinulle liian "iso"annos?et sen takia on pöhnä olo ja tuntuu et olet jotenkin lääkkeissä,niin kuin kuvailit.En voinut itse syödä 60mg.kun tuntui "liian" voimakkaalta.

• ...
        vastaan kirjoitti:

Käytitkö kuinka kauan 30mg. annosta?vai heti 60mg?jos se on sinulle liian "iso"annos?et sen takia on pöhnä olo ja tuntuu et olet jotenkin lääkkeissä,niin kuin kuvailit.En voinut itse syödä 60mg.kun tuntui "liian" voimakkaalta.

heti sain sen 60mg. En aloittanut pienemmällä. Niin, mistä tiedän onko annos liikaa?? Odottelenko vielä, vai pitäisikö heti vaihtaa?

• ent. käyttäjä
        ... kirjoitti:

heti sain sen 60mg. En aloittanut pienemmällä. Niin, mistä tiedän onko annos liikaa?? Odottelenko vielä, vai pitäisikö heti vaihtaa?

Kuinka kauan olet kyseistä lääkettä käyttänyt tällä hetkellä? Minulla oli oireet ihan samanlaiset kuin mitä sinä kuvailit, alussa. Alun jälkeen (noin viikko) ne sitten helpottivat olennaisesti. Sen jälkeen jouduin kuitenkin puolittamaan annoksen, koska sivuvaikutukset oli liian voimakkaat. Alussa tuntui että "oli lääkkeissä", tosi outo tunne. Olen monia eri masennuslääkkeitä kokeillut, ja missään aikaisemmassa en ole kokenut vastaavaa huimausta ym. Tavallisin hoitoannos Cymbalta:ssa on tosiaan tuo 60 mg, mutta 30 mg saattaa jo auttaa. Eikä tule niin voimakkaita sivuoireita. Minua lääke myös väsytti alussa todella paljon, olin aivan kuin unessa sen ensimmäisen viikon. Pupillit oli laajentuneet, ja nähdä en meinannut kovin hyvin. Olo kuitenkin helpottui, mutta muut sivuvaikutukset jäivät, kuten suun kuivuminen ja ummetus. Lisänä oli seksuaalisen toiminnan häiriöitä (en kyennyt saamaan ollenkaan orgasmia). Cymbalta:lla pitäisi kuitenkin olla suhteellisen vähän - kuulemma - sivuvaikutuksia, mutta sehän on yksilöllistä, miten mikäkin lääke kehenkin vaikuttaa. Toiset sietää jotain tiettyä lääkettä paremmin kuin toiset.

• käyttänyt
        ent. käyttäjä kirjoitti:

Kuinka kauan olet kyseistä lääkettä käyttänyt tällä hetkellä? Minulla oli oireet ihan samanlaiset kuin mitä sinä kuvailit, alussa. Alun jälkeen (noin viikko) ne sitten helpottivat olennaisesti. Sen jälkeen jouduin kuitenkin puolittamaan annoksen, koska sivuvaikutukset oli liian voimakkaat. Alussa tuntui että "oli lääkkeissä", tosi outo tunne. Olen monia eri masennuslääkkeitä kokeillut, ja missään aikaisemmassa en ole kokenut vastaavaa huimausta ym. Tavallisin hoitoannos Cymbalta:ssa on tosiaan tuo 60 mg, mutta 30 mg saattaa jo auttaa. Eikä tule niin voimakkaita sivuoireita. Minua lääke myös väsytti alussa todella paljon, olin aivan kuin unessa sen ensimmäisen viikon. Pupillit oli laajentuneet, ja nähdä en meinannut kovin hyvin. Olo kuitenkin helpottui, mutta muut sivuvaikutukset jäivät, kuten suun kuivuminen ja ummetus. Lisänä oli seksuaalisen toiminnan häiriöitä (en kyennyt saamaan ollenkaan orgasmia). Cymbalta:lla pitäisi kuitenkin olla suhteellisen vähän - kuulemma - sivuvaikutuksia, mutta sehän on yksilöllistä, miten mikäkin lääke kehenkin vaikuttaa. Toiset sietää jotain tiettyä lääkettä paremmin kuin toiset.

2 päivää,tämä on kolmas päivä. Huimaus on vähän hellittänyt, mutta vapina on nyt jatkuvaa. Sellaista lihastärinää, kuin olisi kylmä. lähinnä ylävartalo tärisee. Se ei haittaa,mutta on tietenkin noloa,samoin kuin laajentuneet pupillit.

Hyvä tietää, että en ole ainoa kenellä on tällaisia oireita. Sanoit puolittaneesi annoksen viikon jälkeen.Halusitko päästä eroon silloin ummetuksesta,suun kuivumisesta ja seks.häiriöistä? Jos kerran alkuoireet lähtivät? Voiko liian suuri lääkeannos aiheuttaa jonkinlaista haittaa? Onko se sama kuin yliannostus?

• niin ei ole vaaraa.
        käyttänyt kirjoitti:

2 päivää,tämä on kolmas päivä. Huimaus on vähän hellittänyt, mutta vapina on nyt jatkuvaa. Sellaista lihastärinää, kuin olisi kylmä. lähinnä ylävartalo tärisee. Se ei haittaa,mutta on tietenkin noloa,samoin kuin laajentuneet pupillit.

Hyvä tietää, että en ole ainoa kenellä on tällaisia oireita. Sanoit puolittaneesi annoksen viikon jälkeen.Halusitko päästä eroon silloin ummetuksesta,suun kuivumisesta ja seks.häiriöistä? Jos kerran alkuoireet lähtivät? Voiko liian suuri lääkeannos aiheuttaa jonkinlaista haittaa? Onko se sama kuin yliannostus?

Ei voi tulla yliannostusta. Liian suuri annos tarkoittaa vain sitä, että pienempikin saattaisi sopia, mikäli sivuvaikutukset ovat pahat. Toisaalta jonkin aikaa pitää tilannetta seurata. Mutta jos kuukauden sisällä ei sivuoireet ole olennaisesti helpottaneet, niin silloin saattaa olla aiheellista pienentää annosta. Saman tehon voi myöskin saavuttaa pienemmällä annoksella, riippuu yksilöstä. Toiset tarvitsevat lääkeainetta elimistöönsä enemmän kuin toiset. Kannattaa ehkä odotella vielä vähän aikaa, jos vain suinkin kestää olla oireiden kanssa. Jos elämä menee haittavaikutusten vuoksi ihan mahdottomaksi, että olotila on tosi paha, niin sitten voi varmaan jo nopeamminkin vähentää lääkettä. Mutta tietysti ensin pitää neuvotella oman lääkärin kanssa, omin päin ei lääkeannoksia saa alkaa muuttelemaan.

Minä käytin kyseistä lääkettä n. 2 kk. Alussa tosiaan tuolla 60 mg annoksella, sitten vaihdoin 30 mg. Kyllä, oireet oli vaikeita ja kiusallisia (se suun kuivuminen, ummetus ja seksuaaliset häiriöt lähinnä), joten en voinut enää käyttää niin suurta annosta. Tosiaan, jos sivuvaikutukset alkaa liikaa häiritä, niin sitten yleensä kokeillaan lääkettä pienemmällä annoksella. Ja jos sekään ei helpota sivuoireiden suhteen, niin sitten kokeillaan jotain ihan toista lääkemerkkiä. Mutta kannattaa kyllä miettiä ne hyvät ja huonot puolet lääkkeen suhteen. Mitä on valmis kärsimään siitä hyvästä, jos lääke helpottaa masennusta kuitenkin...

• varattu123
        ent. käyttäjä kirjoitti:

mulla oli tosi hyvä fiilis eka viikko jaksois mennä lenkil ja kaikkee aloitin siis 30mg mut sit neuvolas ku oltii alko hirvee heitehuimaus=( ja pelästyin ni alko paniikkiaki tul. mulla tuli kohtauksittain niit.
        noh lääkäri sano et nostetaa 60. .. . . .no sit illal tuli AIVAN KAMALIA paniikkikohtauksia kädet kramppas ja hirveet yök...nyt o flunssa voi siit ol kauhea väsymys en tie tuntuu ettei lääkkeet auta mul ehkä vie pikkasen ahdistusta pois:) voimia kaikille teille pöpeille=)) onnex en oo ainut vaik silt tuntuu ..

• ylöskirjaaminen

Nuo oireet ovat aika tyypillisiä alkuvaiheessa. Sehän näissä uudenajan lääkkeissä on ongelmana että ne aiheuttaa usein aika ikäviä alku oireita, mutta kuitenkaan vastetta ei voi tietää, kuin vasta noin parinviikon päästä. Eli kannattaa vain sietää ne kurjat vibat ja katsoo helpottuuko tilanne myöhemmin.

Oman lääkityksen aloittaessani tein pienen 'päiväkirjan' eli kirjoitin ylös annokset ja koska otin, sekä sen mitä oireita havaitsin ja vielä jos mahdollista mihinaikaan vuorokaudesta jokin oireista esiintyi, samoin kuin sen mitä olin tehnyt sen päivän aikana ja minkälainen oli mielentilani, siis noin suurinpiirtein.

Lopulta tuosta ylöskirjoitetusta kirjallisesta materiaalista oli se hyöty että saatoin huomata selkeästi ikävien oireiden hävinneen tai vähenneen lähes olemattomiin mutta normaalin toiminnan lisääntyneen, (kävin suihkussa, -kaupassa, valmistin jopa ruokaa ja siivosin kämppääni ja lopulta olin oma-aloitteinen jopa sosiaalisesti).

Lopulta lääkitystä arvioitaessa oli helppo havaita niin haitat kuin hyödytkin ja tehdä siitä sitten johtopäätöksiä lääkkeen ja annoksen sopivuudesta.

• Gregor2006

Hei!

Minä käytän nyt rinnakkain Cymbaltaa ja Lyricaa sekä pientä annosta Rivatriliä (eräs bentsodiatsepiini) monta vuotta sitten Helsingin kirurgisessa sairaalassa suoritetun purennankorjausleikkauksen aiheuttamiin hermokipuihin alahuulessa.

Cymbaltasta voin sanoa sen, että sivuoireet ovat ainakin minun kohdallani olleet lievemmät kuin aikaisemmin kokeilemillani masennuskipulääkkeillä (Triptyl, Efexor, Noritren jne.).

Jonkun verran on ollut suun kuvumista ja väsymystä (joka kyllä osittain voi aiheutua myös muista käyttämistäni lääkkeistä). Tavallaan positiivinen sivuvaikutus Cymbaltasta on ollut se, että ruokahalu on vähentynyt. Onko joku muu kokenut samaa?

Terveisin
        Gregor

• Jos tuun raskaaksi kesken h...

HEi! Onko kellään kokemusta tulla raskaaksi kesken Cymbalta hoidon? Pitääkö lääke lopettaa vai mitä? En ole raskaana nyt, mutta toiveessa on lähiaikoina. Voiko syödä Cymbaltaa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      109
      1267
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      38
      1005
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      41
      915
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      888
    5. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      46
      717
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      708
    7. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      78
      679
    8. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      66
      658
    9. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34
      606
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      57