Te ammattilaiset ja asiantuntijat!
Fiatissani oli ongelmia käynnin kanssa, joten vein auton huoltoon. Minähän en juurikaan mitään autoista ymmärrä, joten jätin sen merkkiliikkeeseen ja kerroin että tyhjäkäynti on matala ja että auto nykii omituisesti jos joutuu ajamaan mateluvauhtia.
Menin hakemaan autoani sitten huoltoliikkeestä ja minulle kerrottiin että siihen oli pitänyt vaihtaa nakutuksentasaaja (tai jotain vastaavaa). Mikä ihme se sellainen on? Onko tämä niitä osia, jotka vaihdetaan vain kun blondi naisihminen tuo autonsa huoltoon?
ps. Ruuhkassa ajaminen on kyllä edelleen ihan samanlaista painajaista kuin aiemminkin. Mistä tämä voi johtua? Mitä voin tehdä? Apua!
nakutuksentasaaja -- apua?!
6
4023
Vastaukset
- FXB
Tervehdys!
Nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa on osa nimeltään nakutuksentunnistin eli nakutusanturi. Isossa moottorissa niitä voi olla useitakin.
Sen tehtävänä on tunnistaa mahdollinen epänormaali, "räjähdysmäinen" palaminen ja muuttaa tarvittaessa moottorin säätöarvoja siten, että epänormaali palaminen loppuu. Kyseinen ilmiö, nakutus, voi rikkoa moottorin.
Nakutus voi käytännössä ilmetä vain, kun moottoria kuormitetaan, eli kun moottori "vetää".
Tyhjäkäynnillä tai ruuhkassa madellessa nakutuksen ilmeneminen ei ole käytännössä mahdollista.
Tuntuisi oudolta, että nakutusanturi olisi syynä nykimiseen tms.
Muita vikakohteita nykimiseen on useita. Mieleen tulisi esimerkiksi tyhjäkäynnin säädin (josta käytetään muitakin samantyyppisiä nimityksiä).
(saks. Leerlaufregler, eng. idle regulator)
Myös esimerkiksi viallinen lämpötila-anturi (moottorin lämpötila tai moottorin imemän palamisilman lämpötila) voi aiheuttaa nykimistä.
Merkkiliikkeen pitäisi osata lukea moottorinohjausyksikköön tallentuvat vikakoodit ja sen perusteella päätellä, missä vika piilee.
Vianmääristystä voi auttaa selvittämällä mahdollisimman tarkasti, milloin vika ilmenee. Esimerkiksi onko moottori lämmin vai kylmä (heti ajoon lähdön jälkeen), painetaanko kaasua vai ei, onko mahdollinen ilmastointilaite päällä jne.
Toivotan menestystä- oplac
"Myös esimerkiksi viallinen lämpötila-anturi (moottorin lämpötila tai moottorin imemän palamisilman lämpötila) voi aiheuttaa nykimistä. "
Voisko tää aiheuttaa vikaa myös mun -99 Corsassa? Moottorin lämmöt ei oikein nouse ja kiihdytyksessä moottori "pätkii". Pysyy käynnissä, mutta kierrokset ei nouse.
Kiitokset kaikista vastauksista! - FXB
oplac kirjoitti:
"Myös esimerkiksi viallinen lämpötila-anturi (moottorin lämpötila tai moottorin imemän palamisilman lämpötila) voi aiheuttaa nykimistä. "
Voisko tää aiheuttaa vikaa myös mun -99 Corsassa? Moottorin lämmöt ei oikein nouse ja kiihdytyksessä moottori "pätkii". Pysyy käynnissä, mutta kierrokset ei nouse.
Kiitokset kaikista vastauksista!Terve!
Kaukodiagnoosit ovat aina vähän hankalia, mutta lähinnä arvauksena:
Onhan se mahdollista. En tunne Corsan kytkentää, mutta jos moottorin lämpömittari on kytketty samaan NTC-vastukseeen, josta moottorin ohjausyksikkökin saa tietonsa voisi olla mahdollista seuraava.
Viallinen anturi "ilmoittaa" moottorin lämpötilan olevan kovin alhainen, mistä seurauksena mittarin pieni näyttämä (vaikka moottori saattaa lämmetä normaalisti) sekä rikas polttoaineseos ja myöhäinen sytytys (käynnin varmistamiseksi ja katalysaattorin nopeaksi lämmittämiseksi).
Jälkimmäiset seikat saattaisivat aiheuttaa pätkimistä.
parhain terveisin
FXB
- -kysyjä-
Voisko olla että kyseessä oli nakutuksen tunnistin?.. Sillä osalla on semmonen tarkoitus, että se havaitsee moottorin "väärän" värähtelyn joka aiheutuu väärästä moottorin sytytyksen ajoituksesta jolloin kone nakuttaa. Periaatteessa tuo vika voi juurikin matalille kierroksille aiheuttaa huojuntaa sillä moottorin tunnistinpiirit eivät toimi kuten pitäisi.
Eli se tunnistin on laite, joka havaitsee moottorin vääränlaisen toiminnan ja osana ruiskutusjärjestelmää se pyrkii estämään vääränlaisen toiminnan (jos anturi huomaa nakutusta niin ruiskujärjestelmä säätää moottoria)- oire
Minulla sama oire Fiat Barchetassa, vaihdoin öljy n ja pesin moottorin sisältä ad:n aineella(maksoi 11 eur)ja auttoi todella paljon. Vielä kuitenkin kuumana päästää sinisiä pöllähdyksiä silloin tällöin kiihdytettäessä.
Missä vika? Kannesta kuuluu välillä lievä rämisevä ääni n. 2000 kier.
Selvästi joku vikana, nostimet? Kumit?
- xxy
Ole sitten tarkkana, mistä laskutetaan. Vaadi myös viallinen osa itsellesi! Osaa ei ilmeisesti uusittu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun594074KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar942459Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452112- 221803
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?261646- 281546
- 161265
- 1101155
- 311148
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791072