Havaittu: 2 "sielua" yhdessä kehossa

Heräsin ennenaikojaan, "pahus taas uni vajaaksi",mutta sainkin vielä
unen päästä kiinni 1½ tunniksi, heräsin levänneenä: "Ah Saimmepa
nukuttua, ei jäänyt lamauttavaa univelkaa", "hmm..me ?? Miksi
tunsin "me"?" Aloin ihmetellä, miksi tunsin, että minua on kaksi,
jotka heräsivät,nukkuivat ja levänneenä heräsivät. (Olen sinkku
sängyssä, ei ole muita huoneistossa). Unenpöpperössä, varsinkin
sairaampana voi jokus lukumäärät (nenäreiät, kurkku jne) mennä
sekaisin herätessä.

Heti mieleeni palautui tv-dokumentti pahoista epileptiakohtauksista
kärsivistä, joille oli tehty parantava aivoleikkaus, aivopuoliskoita
yhdistävä kurkiainen oli napsaistu poikki. Jäljelle jäi kuitenkin
erikoinen piirre, muistan miten nainen
vaatekaupaussa vaikka valitsi yhden puvun, niin oikea käsi tahtoi
hamuta toista pukua, nainen kertoi että hänessä "se toinen" hallitsi
toista kättä, jolla oli toisenlainen tyyli maku, eri lempiväri jne.
Tätä ei normaalisi tapahdu meillä, joilla dominoi yksi aivopuolisko
(minulla vasurilla oikea).

Entä jos minussa on Kari 1 ja Kari 2, eri aivopuoliskot, joista
toinen pääsee välillä valtaan tai esille, kun toinen puoli nukkuu
syvemmällä tajuttomuudessa ? Unessa olen tehnyt hirveitä, se Kari 2
(ilmeisesti) on polttanut tupakkaa, kerran kopeloinut naista jne
jota Kari 1(=minä!) ei suurin surminkaan tekisi. (voiko unessa tehdä
syntiä ? Onko vastuullinen unen teoista ?)

Suihkussa oivalsin sitten, että joskus sairaana aamupöpperössä
sekoilu voisi johtua siitä että toinen puolisko aivokurkiainen
aivoista nukkuu hitusen syvemmällä taju pois ja valveutunut puolisko
yrittää tuskallisesti avata sitä toista nenäreikää, johon sillä ei
ole käskyvaltaa. (Vasen nenäreikä tukossa, vasen Kari 2:lla ei ole
valtaa siihen -Z->ristiriita ja sekoilua).

Jos minut olisi lapsena pakotettu oikeakätiseksi, olisinko sortunut
jo varhain tupakkaan ja huumeisiin jne, eli olisiko luonteeni ollut
prikulleen sama jos Kari 2:lle olisi annettu enempi valtaa ?
Jännittävä, jopa pelottavakin ajatus.


Neurotieteellä tämä ei ole ongelma, mutta maallikolle ja uskoville
jotka ovat tottuneet "1 ihminen =1 mieli = 1 sielu" -ajatteluun,
tätä on vaikea niellä.

Jos ko. leikattu epilektikko avaa toisella kädellään Raamattua ja
toinen käsi hamuaa varastaa kirjaa kassiin tai rouvan rintojen
väliin, niin kumman puoliskon mukaan tuomitaan ? Aivoleikkaus toisen
puoliskon viemiseksi vankilaan ei ole vielä nykypäivänä realistinen..

14

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

      Teillä miehillähän on se aivopuoliskot yhdistävä aivokurkiainen muistaakseni kapeampi kuin naisilla, joten ehkäpä teille herkemmin tulee sellaista kahdeksi jakautumistakin...?

      Miten muuten lieneekään, onkohan skitsofrenia yleisempää miehillä?

      Vaikka hassua kyllä sinänsä: naiset yleensä valittavat enemmän siitä että joutuvat olemaan niin monessa eri roolissa päivän aikana. Palvelija, kokki, rakastaja, hoitaja jne. (Ei tosin koske onneksi meikäläistä, lapsetonta (and lovin' it!))

      Conan-show'ssa juuri puhuttiin siitä kuinka ihmisen kasvoissa saattavat puoliskot olla hyvinkin erinäköiset. Tunnistan saman itsestänikin, itseasiassa koko kehossa on lievä puoliero, ja tämä sama juttu koskee melkeinpä kaikkia ihmisiä. Yleensä jompikumpi jalkaterä on suurempi, tai rinta tms.

      Erityisen hätkähdyttävä oli erään joogin muotokuva jossain "henkisessä" lehdessä kerran, miehellä oli toinen kasvopuolisko melkeinpä näivettynyt verrattuna toiseen. Tukkaakin oli enemmän toisella, sillä energisemmällä, puolella.

      • EeroR

        Itse olen ruumiillisesti varsinainen muotopuoli: oikean käden ja melkeinpä koko yläruumiin oikean puolen lihakset ovat melkoisesti vasenta voimakkaammat. Kasvoissani on erityisen silmiinpistävää vasemmalle sojottava nenä ja samanaikaisesti oikealle sojottava leuka.

        Olen koittanut treenata vasenta puolta mutta jostain kumman syystä se ei tuota tulosta: olisiko "ongelma" siis lähtöisin jostakin paljon syvemmältä - ehkä aivoista asti? Aivoissani siis vasen puoli olisi selvästi hallitseva. Kieltämättä olen kyllä kaikessa toiminnassani täysin looginen mutten kykene minkäänlaiseen luovaan ajatteluun.

        No, leikki leikkinä ja kikki pois taikinasta. Ehkä tämä ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista.

        Mutta voitaisiinko ihmisen ulkoisista piirteistä päätellä edes jotain hänen luonteestaan? Tai jos ei suoraan ulkoa päin niin entäpä aivokuvista?


      • -Q-
        EeroR kirjoitti:

        Itse olen ruumiillisesti varsinainen muotopuoli: oikean käden ja melkeinpä koko yläruumiin oikean puolen lihakset ovat melkoisesti vasenta voimakkaammat. Kasvoissani on erityisen silmiinpistävää vasemmalle sojottava nenä ja samanaikaisesti oikealle sojottava leuka.

        Olen koittanut treenata vasenta puolta mutta jostain kumman syystä se ei tuota tulosta: olisiko "ongelma" siis lähtöisin jostakin paljon syvemmältä - ehkä aivoista asti? Aivoissani siis vasen puoli olisi selvästi hallitseva. Kieltämättä olen kyllä kaikessa toiminnassani täysin looginen mutten kykene minkäänlaiseen luovaan ajatteluun.

        No, leikki leikkinä ja kikki pois taikinasta. Ehkä tämä ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista.

        Mutta voitaisiinko ihmisen ulkoisista piirteistä päätellä edes jotain hänen luonteestaan? Tai jos ei suoraan ulkoa päin niin entäpä aivokuvista?

        Hieman epäilen että aivokuvista saisi selville ihmisen luonteenlaadun... Varsinkin kun on olemassa muuan suomalainen nainen, olikos hän peräti tohtoriksi väitellyt, jolta puuttuu käytännössä puolen aivoista vallan kokonaan. Tämän perusteella hänen aivokuvistaan voisi päätellä että hän on vaikeasti vammainen (mikä ei tietenkään ole mikään "luonne").

        Itse olen voimakkaasti oikeapainotteinen siten että oikean silmäni näkökenttä on laajempi kuin vasemman, oikea jalka ja tietenkin käsi dominoivat. Kaiketi tämmöinen pohdiskelevainen nettikirjoittelukin sitten on sitä vas. aivopuoliskon tuotetta. Musikaalisesti olen täysi idiootti, äänessänikin on vain yksi nuotti... Nähneekö tämän epämusikaalisuuden ainakin mahdollisuuden tasolla sitten siitä että vasen profiilini on hivenen "kömpelömpi"... Numeroistakaan en oikein diggaa, vaikka keskitasoisesti olen matematiikassa pärjäillytkin.


      • Tristar

        Tälläköhän selittyisi ihmisolennon luontainen viehätys hyvin symmetrisiin kasvoihin? Ilmaiseeko symmetrisyys "täyspäisyyttä", vähempää vaihtelevuutta ja ristiriitoja luonteessa? Tekisipä mieleni kaivella asiaa enemmänkin, olisiko symmetristen ja ei-symmetristen ihmisten parisuhteissa ja lisääntymisessä silmiinpistäviä eroja?

        Ja vielä; Q:"(Ei tosin koske onneksi meikäläistä, lapsetonta (and lovin' it!)) "

        Juuri nyt olen niiiiiiin kade. Kohta taas en. Mutta nyt olen. :D

        ***


      • -Q-
        Tristar kirjoitti:

        Tälläköhän selittyisi ihmisolennon luontainen viehätys hyvin symmetrisiin kasvoihin? Ilmaiseeko symmetrisyys "täyspäisyyttä", vähempää vaihtelevuutta ja ristiriitoja luonteessa? Tekisipä mieleni kaivella asiaa enemmänkin, olisiko symmetristen ja ei-symmetristen ihmisten parisuhteissa ja lisääntymisessä silmiinpistäviä eroja?

        Ja vielä; Q:"(Ei tosin koske onneksi meikäläistä, lapsetonta (and lovin' it!)) "

        Juuri nyt olen niiiiiiin kade. Kohta taas en. Mutta nyt olen. :D

        ***

        Noo, arvelet nyt varmaan että olen lapseton sen takia että toinen silmäni roikkuu poskella ja toinen tissi maassa asti... Well, no ihan tuommoista epäsymmetriaa meikäläiskällä ei ole. Aika pienimuotoista vaan.

        Conan O'Brien on kuulema toisesta profiilistaan katsottaessa kuin "vanha nainen"... Ehkäpä tässä se väitetty yhdennäköisyys Halosemme kanssa.

        ;)


      • Tristar
        -Q- kirjoitti:

        Noo, arvelet nyt varmaan että olen lapseton sen takia että toinen silmäni roikkuu poskella ja toinen tissi maassa asti... Well, no ihan tuommoista epäsymmetriaa meikäläiskällä ei ole. Aika pienimuotoista vaan.

        Conan O'Brien on kuulema toisesta profiilistaan katsottaessa kuin "vanha nainen"... Ehkäpä tässä se väitetty yhdennäköisyys Halosemme kanssa.

        ;)

        Itse asiassa minulla on sinusta hyvinkin viehättävä mielikuva. Ajatuksesi ovat kirkkaita joten oletan että olemuksesikin on :D

        ***


      • -Q-
        Tristar kirjoitti:

        Itse asiassa minulla on sinusta hyvinkin viehättävä mielikuva. Ajatuksesi ovat kirkkaita joten oletan että olemuksesikin on :D

        ***

        Kirkas... Noh, ainakin olen absolutisti. xD


    • apina

      Taolaisuus ja muut idän tuhansia vuosia vanha opit.

      Vasen puoli on tunne ja oikea järki ja ne voivat olla eriparia. Parasta ne jos ovat samaa mieltä, tasapainossa. Jing ja jang.Tieteellistä selitystä en tiedä. On niin, ettei ihminen ole vain järki vaan tunnepuoli on yhtä vahva. Täällä siitä ei voi puhua, kysy idän uskonnoista.

    • EeroR

      Aika villi ajatus. Enpäs ole koskaan ajatellut tuota. Tuo voisi selittää miksi teen välillä niin kummia asioita...

      Entä oletko koskaan miettinyt sitä miltä tuntuisi ollakin vasemman isoaivokuoren sijaan vaikkapa vasen pikkuaivo? Tai sympaattinen hermorunko? Olen ihan vakavissani: mistä me muka tiedämme etteivät meidän hermostomme muut osat ole samaan tapaan tietoisia kuin tämä osa joka ohjaa poikkijuovaisia lihaksia?

      Vain "tahdonalainen hermosto" hallitsee sellaisia alueita jotka voivat mitenkään tiedottaa oman tahtonsa olemassaolosta. Yllätys yllätys.

      Tietenkin noiden aivoalueiden "kokemukset" olisivat hyvin erilaisia ja luultavasti melkoisesti yksinkertaisempia kuin "tahdonalaisen hermoston". Mutta entäpä jos mennään evoluutiossa taaksepäin ja tarkastellaan hermostoltaan aina vain yksinkertaisempia esi-isiämme... en ole biologi enkä edes lääkäri joten voin luulla päättömiä mutta luulenpa että kun tutkitaan riittävän yksinkertaista hermostoa, "tahdonalaisen hermoston" (tai sen esimuodon) ja autonomisen hermoston monimuotoisuusero tasoittuu.

      Mitä jos "tahdonalaisen hermoston" ja autonomisen hermoston ero on pelkästään kvantitatiivinen eikä mitenkään kvalitatiivinen? Eli siis ero on määrällistä eikä laadullista. Olisiko se edes mahdollista?

      • -Q-

        Se että kehossa vallitsisi itseasiassa useammansorttista tietoisuutta selittäisi kyllä sen minkä vuoksi joidenkin ihmisten on hyvin vaikea päästä erinäisten pelkotilojensa herraksi. Sussiukkeri, jos sitä pitää omassa itsessään taistella tavallaan täysin erillisen "olennon" tuntemuksia vastaan, niin milläs ihmeellä tai järkipuheellakaan ne pelot nujerrat...?


      • Tai joku senniminen jo edesmennyt aivotutkija puheli tv:ssäkin monesti jotain aivoosien tai ideoiden tai prosessien keskinäisestä evolutiivisesta kilpailusta aivoissa. Puheli aika abstraktisella tasolla liiankin yläilmoissa, olisko darwinismi mennyt liikaa päähän, koska minä ainakin jäin kaipaamaan empiirisiä havaintoja hänen pehmeiden puheidensa tueksi.

        Tuossa aamuidepurkauksessani ainakin pyrin nojaamaan empiriaan.
        Testattavakin se idani voisi olla. Esimerkiksi toisen aivopuoliskoon johtavien kaulasuonten puristamisella tai jääpussilla jäädyttämällä voisi saada toisen aivopuoliskon takaisin ylivaltaan (minulla heikompaa oikeaa kättä säätelevän vasemman aivopuoliskon). Ei pitäisi olla vaarallista, onhan sydänlaikkauksenikin ajaksi kehoni ollut varotoimenpiteenä jäädytetty tuonne 26 C:hen eikä minulla pitäisi olla aivoaivovaurioita jäänytnytnyt jäljelle...;)

        Esimerkiksi oikean käden lähettyville sivistyneitä mielenkiintoisia kirjoja ja tissilehtikuvia ja tupakka-askeja. Jos jääpussi oikealla kaulalla saa vasemman likaisen puoliskon valtaansa, niin sen käskystä oikea "likainen" käteni alkaisikin sivistyneiden kirjojen sijaan hivellä "likaisia" kuvia ja yrittää sytyttää tupakkaa.. ;)

        Valitettavasti odotukset tai antiodotukset voi sotkea kuviota, pitäisi löytää viaton uhri joka ei ole lukenut tätä tai tietokone viereen oikealle puolelleni ja väläyttää yhtä aikaa siveitä ja "likaisia" kuvia ja silmäni katse valitsee salamannopeasti alitajunnan nopeudella toisen niin ettei tietoinen minäni ehdi väliin.

        Terveysvaikutuksena voi olla jyskyttävä päänsärky, aivopuoliskojen lämpötilaerosta (bussissa/toimistossa tunteja istuen aurinko paistaa toiseen puoleen päätä jne) syntyy sellaisia oireita tästä syystä.


    • Trubaduuri

      Noh, nythän näyttää aivan siltä kuin tuolla neurotieteellä olisikin todella valtava ongelma, sillä jos se määrittelee maallikon ja uskovaisen samaksi persoonaksi, niin sen koko sisäinen oppirakennelma ja sen perusteet uhkaavat kaatua välittömästi omaan sekä myös asiaan kuuluvaan mahdottomuuteen. Siis varsin paradoksaalista ja osittain myös paranoidiaa. Probleema!

    • Syneus(m)

      Minullakin kaksi sielua, toinen kirjoittaa oikealla(jolla ei osaa piirtää) ja toinen sekä kirjoittaa että piirtää vasemmalla.

      Sinä se olet varsinainen pohtija=)

    • mietteliäs.teini

      olen itsekkin huomannut että minulla olisi kaksi sielua yhdessä kehoss välillä tunnen olevani ulkona kehostani se on vaikea selittää mutta tiedättekö keinoa mien voi hallita sielujani

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      370
      8394
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2344
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1712
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1569
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      81
      1324
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1312
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      353
      1154
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1025
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1002
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      112
      941
    Aihe