Oikomishoito

torahammas

Kauanko kestää hampaiden oikominen jos raudat laitetaan kaikkiin hampaisiin ylös ja alas?

Kauanko itse toimenpide kestää kun raudat laitetaan hampaisiin?

Onko varmaa että hampaat saadaan suoraan raudoilla jos ne ovat pahasti päällekkäin?

Onko oikominen kivuliasta? Onko siinä jotain riskejä?

Oisin todella happy jos joku vastaisi.. =)

Reikiintyvätkö hampaat helpommin kun on raudat? Hoidetaanko hampaita samalla lailla rautojen kanssa?

40

24974

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotai..

No riippuu varmaan ihan hoidosta, kuinka paljon oiotaan jne. Itselläni tarvii kallistaa etuhampaita taakse/suoraan, jonka vuoks molemmin puolin on yhet hampaat poistettavakin :(
      Kestää ehkä noin 2v. Tosin ensimmäinen 'konsultaatiokäynti' eli hoidon aloitus ja suunnittelu jo 1,5v siiten.

Rautoja laitettu osissa, ensimmäinen puoli vuotta sitten ja nyt eilen toiset. Itse laittoon ei ole mennyt kuin max puoli tuntia. Sitä ennen otettiin leuoista/hammaskaarista muotit ja tehtiin kipsit, joiden mukaan raudat voitiin valmistaa. Hampaita piti myös valmistella rautoihin, mm. välejä leventämällä.

Joudutaan tod.näk tekeen poistoja jos meinaa mennä päällekkäin ja sikinsokin.

Alkuun voi olla kivuliasta, ennenku hammasjuuret tottuu uuteen asentoon ja sidekudokset juurissa venyy.
      Riskeistä en tiedä, mutta kai ne luultavasti ehdittäis huomata jos jotain menossa pieleen, sen verran verkkaisesti se oikominen kuitenki etenee.

Ne raudat tehdään sellasiks ettei jää väleihin mitään ruokaa ym. ylimäärästä. Jätetään riittävästi väliä, jolloin oma sylki pitää puhtaana ja muilta osin niin tiiviisti kiinneaineella hampaassa ettei jää koloja. Niin että empä usko että tulis helpommin reikiä niiden takia.
      Ihan normaalisti harjaan eikä vaadi kotona erikoishoitoa.

• 2 vuotta raudat ollut

Minä ainakin harjaan hampaat joka kerta kun olen syönyt. Iltaisin ja aamuisinkin usein hammasväliharjalla sörkin rautojen välistä. Hammstikkua joudun myös usein käyttämään.

• todellakin!
        2 vuotta raudat ollut kirjoitti:

Minä ainakin harjaan hampaat joka kerta kun olen syönyt. Iltaisin ja aamuisinkin usein hammasväliharjalla sörkin rautojen välistä. Hammstikkua joudun myös usein käyttämään.

Itsellä on raudat ylhäällä ja alhaalla ja jokaisen syöntikerran jälkeen hampaat pitää putsata, koska rautojen ja hampaiden välit jää täyteen ruoantähteitä (mikä ei myöskään ole miellyttävä näky). Hammasväliharja on ollut harjan lisäksi tähän oiva työkalu. Olen nyt "rauta-aikana" toisaalta käytännön pakosta pessyt hampaita niin paljon useammin kuin aiemmin, että ainakin omalla kohdallani raudat todennäköisesti vähentävät hampaiden reikiintymistä.

• tosi on
        todellakin! kirjoitti:

Itsellä on raudat ylhäällä ja alhaalla ja jokaisen syöntikerran jälkeen hampaat pitää putsata, koska rautojen ja hampaiden välit jää täyteen ruoantähteitä (mikä ei myöskään ole miellyttävä näky). Hammasväliharja on ollut harjan lisäksi tähän oiva työkalu. Olen nyt "rauta-aikana" toisaalta käytännön pakosta pessyt hampaita niin paljon useammin kuin aiemmin, että ainakin omalla kohdallani raudat todennäköisesti vähentävät hampaiden reikiintymistä.

Vähentävät reikiintymistä kun on helpompi puhdistaa suoraa hammasriviä ja reiät havaitaan aiemmin kuin ahtaassa hammasrivissä jotakuinkin lomittain olevat hampaat.
        Olen miettinyt, että mitenköhän sitten kun raudat saan syksyn alussa pois, niin vieläköhän jynssään joka suupalan jälkeen vanhasta tottumuksesta :)

• Äärimmäisen pettynyt

Mua hoidettii 4 vuotta 90-luvun alkupuolella. Etuhampaat olivat vinossa, alhaalla kaikki ristissä ja syvä purenta. Raudat oli ylhäällä ja alhaalla, niskaveto ja purentalevy. Siis suu niin täynnä kamaa kuin olla ja voi.

Neljän vuoden hoidon jälkeen hoito vihdoin päättyi ja yläleuka oli upean näköinen: etuhampaat tasaiset. Hammaslääkäri kehui purentaani. Alaleuka ei muuttunut miksikään, koska hampaat eivät yksinkertaisesti mahtuneet samaan riviin. En ymmärrä miksi niitä ei voitu vähentää. Yksi hammas on edelleen ikävästi kielen edessä.

Valitettavasti muutamassa vuodessa etuhampaat vääntyivät takaisin ja menivät päällekkäin. Kaiken huippu oli hammaslääkäri joka sanoi, että mulla on liian syvä purenta!

Eli 4 vuoden hoidolla sain muutamaksi vuodeksi hampaat joilla kehtasi hymyillä.

• aikuisena

tehtävän oionnan tulokset palautavat käsittäkseni aina suht pian ennalleen, jollei jotain hököttimiä pidetä lopun elämää kitalaessa tai rautalankaa hampaiden takana (mikä ei ole aina mahdollista).

• Oiottu
        aikuisena kirjoitti:

tehtävän oionnan tulokset palautavat käsittäkseni aina suht pian ennalleen, jollei jotain hököttimiä pidetä lopun elämää kitalaessa tai rautalankaa hampaiden takana (mikä ei ole aina mahdollista).

Aikuisena tehty oionta ei pysy koossa kuten lapsena tehty. Hampaat alkavat liikkua takaisin hyvin nopeasti, muutamassa kuukaudessa, vaikka käytät lopunikää retentiolevyä, joka näkyy, sekään ei takaa hampaiden pysymistä paikoillaan.

• retentiolevy?
        Oiottu kirjoitti:

Aikuisena tehty oionta ei pysy koossa kuten lapsena tehty. Hampaat alkavat liikkua takaisin hyvin nopeasti, muutamassa kuukaudessa, vaikka käytät lopunikää retentiolevyä, joka näkyy, sekään ei takaa hampaiden pysymistä paikoillaan.

Pakko kysyä...

• ja selostus

• oikominen
        Oiottu kirjoitti:

tehty jo 2,5v sitten eikä mitään liikkumista ole tapahtunut ja ihan aikuinen olen (nyt 29v). Mulla ongelmia ei ollut purennassa, hampaat olivat vain vinot. Tosi hyvät tuli ja ovat siis vieläkin. Pidin sitä retentiolevyäkin vain 6kk öisin, tosin sekä ylä- että alapuolella menevät ne retentiolangat jotka kyllä ovat paikallaan lopun elämääni (niitä en edes harkitse poistettavan...). Olen erittäin tyytyväinen uuteen hymyyn ja upeisiin hampaisiin.

Eikä mun kohdalla tuo operaatiokaan kestänyt kovin kauaa vaikka 2 hammasta täytyi ahtauden takia poistaa. Vuosi meni kaiken kaikkiaan ja yläpuolella hampaat oikenivat niin nopeasti että jouduin pitämään niitä "telaketjuja" vain 5kk, mikä oli aivan mahtava juttu, olin varautunut paljon pidempään aikaan.

Olen nykyään paljon hymyileväisempi ihminen, mulle hampaat olivat aina sellainen häpeän aihe. Ja nyt kun vähän aikaa sitten kävin ihan toisessa hammaslääkärissä tarkastuksessa (reikien...) hänkin kehui että kyllä on oikoja tehnyt erinomaista työtä ja kysyi oikojan nimeäkin =)

Eivätkä ne lapsena tehdyt oikomisen tulokset aina kestä, ihan tapauksia tosielämästä ikävä kyllä tiedän =(

• Hopshops
        oikominen kirjoitti:

tehty jo 2,5v sitten eikä mitään liikkumista ole tapahtunut ja ihan aikuinen olen (nyt 29v). Mulla ongelmia ei ollut purennassa, hampaat olivat vain vinot. Tosi hyvät tuli ja ovat siis vieläkin. Pidin sitä retentiolevyäkin vain 6kk öisin, tosin sekä ylä- että alapuolella menevät ne retentiolangat jotka kyllä ovat paikallaan lopun elämääni (niitä en edes harkitse poistettavan...). Olen erittäin tyytyväinen uuteen hymyyn ja upeisiin hampaisiin.

Eikä mun kohdalla tuo operaatiokaan kestänyt kovin kauaa vaikka 2 hammasta täytyi ahtauden takia poistaa. Vuosi meni kaiken kaikkiaan ja yläpuolella hampaat oikenivat niin nopeasti että jouduin pitämään niitä "telaketjuja" vain 5kk, mikä oli aivan mahtava juttu, olin varautunut paljon pidempään aikaan.

Olen nykyään paljon hymyileväisempi ihminen, mulle hampaat olivat aina sellainen häpeän aihe. Ja nyt kun vähän aikaa sitten kävin ihan toisessa hammaslääkärissä tarkastuksessa (reikien...) hänkin kehui että kyllä on oikoja tehnyt erinomaista työtä ja kysyi oikojan nimeäkin =)

Eivätkä ne lapsena tehdyt oikomisen tulokset aina kestä, ihan tapauksia tosielämästä ikävä kyllä tiedän =(

No minä ainakin joudun pitämään retentiolevyä loppuelämän. Mulle ei voi laittaa tukilankaa taakse, joten joudun tyytymään retentiolevyyn ja joudun pitämään sitä koko ajan. SILTI oli viimeksi liikettä tapahtunut. Minulla oli tosi vaikea purennan korjaus ja siinä tietty poistettiin hampaitakin.
        Siis ihan tapauskohtaista. Ei voi yleistää jos sulla on kaikki ok, että kaikilla on myös!!!

• Oiottu
        oikominen kirjoitti:

Olen myös oikonut aikuisena. Minulle laitettiin tukilangat ylös ja alas. Hoito kesti kiinteillä kojeilla kaikkiaan 2 vuotta. SILTI JOUDUN pitämään retentiolevyä päivisin ja öisin, siis yksinkertaisesti aina. Hampaani oli kovin vinossa. Oikojani oli kokenut erikoishammaslääkäri.
        KAIkilla ei valitetettavasti vain ole niin hyvä tuuri kuin sinulla. Minä taas tiedän lukuisia lapsia joilla oikominen on lapsena tehty ja hampaat rivissä vielä aikuisenakin.

• minulla
        Oiottu kirjoitti:

Olen myös oikonut aikuisena. Minulle laitettiin tukilangat ylös ja alas. Hoito kesti kiinteillä kojeilla kaikkiaan 2 vuotta. SILTI JOUDUN pitämään retentiolevyä päivisin ja öisin, siis yksinkertaisesti aina. Hampaani oli kovin vinossa. Oikojani oli kokenut erikoishammaslääkäri.
        KAIkilla ei valitetettavasti vain ole niin hyvä tuuri kuin sinulla. Minä taas tiedän lukuisia lapsia joilla oikominen on lapsena tehty ja hampaat rivissä vielä aikuisenakin.

ei hampaat aivan kamalan vinossa olleet. Riippuu tapauksesta aina miten tuota retentiolevyä joutuu pitämään. Saman ikäinen ystäväni jolla myös aikuisena oiottu joutui pitämään sitä vuoden yötä päivää ja meillä oli sama oikoja (hän ko oikojaa mulle suosittelikin...). Mulla taasen on 2 ystävää joilla lapsena oiottu ja tulokset ei ole pysyneet, työkaverilla sama tarina, hänellä varsinkin alahampaat menneet pahasti vinoon =(

• retentiolevystä

• ei onneksi
        Hopshops kirjoitti:

No minä ainakin joudun pitämään retentiolevyä loppuelämän. Mulle ei voi laittaa tukilankaa taakse, joten joudun tyytymään retentiolevyyn ja joudun pitämään sitä koko ajan. SILTI oli viimeksi liikettä tapahtunut. Minulla oli tosi vaikea purennan korjaus ja siinä tietty poistettiin hampaitakin.
        Siis ihan tapauskohtaista. Ei voi yleistää jos sulla on kaikki ok, että kaikilla on myös!!!

ole mitään liikettä tapahtunut =) ja nyt pari kk sitten kun oikojallani kävin hampaita näyttämässä hän sanoi ettei enää tarvitse tulla näihin kontrollikäynteihin kun tulos on pysynyt. Eli otan yhteyttä ainoastaan jos retentiolanka katkeaa tms eli todella tyytyväinen olen uusiin hampaisiin, olisin mennyt jo aiemmin oiotuttamaan ne jos olisin tiennyt miten nopeasti tuo operaatio käytännössä kohdallani tapahtui =)

• Ei ikinä
        ei onneksi kirjoitti:

ole mitään liikettä tapahtunut =) ja nyt pari kk sitten kun oikojallani kävin hampaita näyttämässä hän sanoi ettei enää tarvitse tulla näihin kontrollikäynteihin kun tulos on pysynyt. Eli otan yhteyttä ainoastaan jos retentiolanka katkeaa tms eli todella tyytyväinen olen uusiin hampaisiin, olisin mennyt jo aiemmin oiotuttamaan ne jos olisin tiennyt miten nopeasti tuo operaatio käytännössä kohdallani tapahtui =)

On tosiaan hyvin yksilöllistä tämä oikomisprosessi. Itse taas en olisi ikinä aloittanut, jos olisin vain osannut aavistaa mitä tuleman pitää, vaikka miten olisin pystynyt aavistamaan,kun lääkärikään ei sitä tiedä. Nyt oikomiseni on kestänyt kiinteillä raudoilla yli 2 vuotta. Hampaat eivät läheskään ole vielä siellä missä pitäisi. Laskettu aika oli 1,5 vuotta. Nyt näyttää siltä, että pidän näitä kiinteitä vielä ainakin yli vuoden. Sittten tulee ehkä vielä leikkaus päälle, siitä ei oikoja puhunut halaistua sanaa, kaiken piti kulkea kuin tanssi. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Olen käynyt joka kuukausi yli kahden vuoden ajan ja joka käynti on maksanut 75-160 euroa/ per kuukausi raudoitus tappivedot irrotettava yökoje. Olen tosiaan pettynyt moiseen hommaan. Oikojan suunnitelma on heittänyt häränpyllyä monta kertaa. Oikojani on oikein dosentti, että kokemusta löytyy, mutta aina se kokeneinkaan lääkäri ei vain kaikkea tiedä.

• 5000euroa kaivoon
        Ei ikinä kirjoitti:

On tosiaan hyvin yksilöllistä tämä oikomisprosessi. Itse taas en olisi ikinä aloittanut, jos olisin vain osannut aavistaa mitä tuleman pitää, vaikka miten olisin pystynyt aavistamaan,kun lääkärikään ei sitä tiedä. Nyt oikomiseni on kestänyt kiinteillä raudoilla yli 2 vuotta. Hampaat eivät läheskään ole vielä siellä missä pitäisi. Laskettu aika oli 1,5 vuotta. Nyt näyttää siltä, että pidän näitä kiinteitä vielä ainakin yli vuoden. Sittten tulee ehkä vielä leikkaus päälle, siitä ei oikoja puhunut halaistua sanaa, kaiken piti kulkea kuin tanssi. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Olen käynyt joka kuukausi yli kahden vuoden ajan ja joka käynti on maksanut 75-160 euroa/ per kuukausi raudoitus tappivedot irrotettava yökoje. Olen tosiaan pettynyt moiseen hommaan. Oikojan suunnitelma on heittänyt häränpyllyä monta kertaa. Oikojani on oikein dosentti, että kokemusta löytyy, mutta aina se kokeneinkaan lääkäri ei vain kaikkea tiedä.

Itselläkin hoitotulos on kaikkea muuta kuin piti tulla. Enää en ole käynyt kuin välttämättömissä tapauksissa ylipäätään hammaslääkärissä ja se meinaa sitä, että kun on reikä, niin silloin vasta menen. Ihan turhaan maksoin oikomisestani lähes 5000 euroa. Juurihoitoon en sentään päästä, mutta muuten en enää käy. Opiksi tuli kerralla tämä kokemus.

• miten voi olla
        5000euroa kaivoon kirjoitti:

Itselläkin hoitotulos on kaikkea muuta kuin piti tulla. Enää en ole käynyt kuin välttämättömissä tapauksissa ylipäätään hammaslääkärissä ja se meinaa sitä, että kun on reikä, niin silloin vasta menen. Ihan turhaan maksoin oikomisestani lähes 5000 euroa. Juurihoitoon en sentään päästä, mutta muuten en enää käy. Opiksi tuli kerralla tämä kokemus.

kallista :O, mulla tuli tämä onnistunut maksamaan oikominen 2200e (molemmat leuat). Taisin kohtuullisen halvalla päästä vaikka Espoossa yksityisellä hoidatin.

• noin halvalla
        miten voi olla kirjoitti:

kallista :O, mulla tuli tämä onnistunut maksamaan oikominen 2200e (molemmat leuat). Taisin kohtuullisen halvalla päästä vaikka Espoossa yksityisellä hoidatin.

Missä Espoossa löytyy noin edullinen oikoja? Laita edes vinkki. Onko ihan erikoishammaslääkäri ja tekeekö pimeänä vai ihan kuitilla?

• löytyy
        noin halvalla kirjoitti:

Missä Espoossa löytyy noin edullinen oikoja? Laita edes vinkki. Onko ihan erikoishammaslääkäri ja tekeekö pimeänä vai ihan kuitilla?

en viitsi aseman nimeä laittaa mutta oikomiseen erikoistunut hammaslääkäri kuitenkin kyseessä eikä pimeänä, sellaiseen en ikinä olisi uskaltanut ruveta. Voi olla että hinnat ovat jonkun verran nousseet kun omasta operaatiosta on jo reilut 2,5v. Ystävälleni tuli samalla oikojalla melkein 1000e kalliimmaksi eli yksilöllistä on tuo mitä tulee maksamaan. Hänellä oli hieman enemmän korjattavaa mm purentaa täytyi vähän korjata, mulla purenta oli jo ennen oikomista hyvä eli siihen ei tarvinnut puuttua. Mullakin tuo hintaennuste oli 2500-2700e mutta kun oikenivat nopeammin niin tuli halvemmaksi =). Mutta tuo 5000e tuntuu tosi hurjalta :O

• kallista kallistuu edelleen
        löytyy kirjoitti:

en viitsi aseman nimeä laittaa mutta oikomiseen erikoistunut hammaslääkäri kuitenkin kyseessä eikä pimeänä, sellaiseen en ikinä olisi uskaltanut ruveta. Voi olla että hinnat ovat jonkun verran nousseet kun omasta operaatiosta on jo reilut 2,5v. Ystävälleni tuli samalla oikojalla melkein 1000e kalliimmaksi eli yksilöllistä on tuo mitä tulee maksamaan. Hänellä oli hieman enemmän korjattavaa mm purentaa täytyi vähän korjata, mulla purenta oli jo ennen oikomista hyvä eli siihen ei tarvinnut puuttua. Mullakin tuo hintaennuste oli 2500-2700e mutta kun oikenivat nopeammin niin tuli halvemmaksi =). Mutta tuo 5000e tuntuu tosi hurjalta :O

Minä taas olen soitellut ja kysellyt ympäriinsä ja hinta kahden vuoden kiinteäkoje aikaan on arivo 4700-5000 euroa. Sanovat, että perushoito tuon verran vähintään. Olen tosiaan monelle soittanut ja konsultaatioissa olen käynyt kahdella eri lääkärillä eri firmoissa. Kummallakin tuo summa tuon verran kahdesta vuodesta. Hinnat ovat nousseet ja nousee vuosi vuodelta.

• kurjuus
        kallista kallistuu edelleen kirjoitti:

Minä taas olen soitellut ja kysellyt ympäriinsä ja hinta kahden vuoden kiinteäkoje aikaan on arivo 4700-5000 euroa. Sanovat, että perushoito tuon verran vähintään. Olen tosiaan monelle soittanut ja konsultaatioissa olen käynyt kahdella eri lääkärillä eri firmoissa. Kummallakin tuo summa tuon verran kahdesta vuodesta. Hinnat ovat nousseet ja nousee vuosi vuodelta.

jos hinnat koko ajan nousevat. Tosin mulla tuo hoidon kesto oli 1 vuosi alaleuassa (yläleuassa vei jopa 5kk vähemmän aikaa oikeneminen)eli eipä tuo mun hoito sitten hirveän halpaa olisi ollut jos 2 vuotta olisin oikonut näitä purukaluja. Hoidon pituusennuste oli 1,5v ja hinta sen 2500-2700e mutta oikenivat nopeammin (varsinkin nuo yläleuan hampaat) joten senkin takia rahaa säästyi.

• yksilöllinen juttu!

Kiinteiden rautojen pitoaika on yksilöllinen juttu!
      Voi kestää puolesta vuodesta noin kahteen vuoteen. Sittenkään hoito ei ole valmis, vaan tulee ylläpitokojeiden asennus ja käyttö seuraavat kaksi vuotta.
      Kun raudat laitetaan se kestää 45 min. Yhdellä kerralla laitetaan vain ylä-tai alaleukaan, sitten seuraavalla kerralla toiseen. Yhtäaikaa niitä ei survota suuhun. Monesti aloitetaan vain toisen leuan oionnalla ja muutamien kuukausien kuluttua asennetaan toiseen leukaan, minulla tuo väli oli puoli vuotta.
      Kyllä ne hampaat saadaan suoraan raudoilla yleensä, mutta välttämättä haluamasi lopputulos suorilla hampailla ei ole sitä, mitä itse odotit. Lopputulokseen voi pettyä, ei tullutkaan sellaista mitä odotit.
      Kivut ovat yksilöllinen juttu. Kaikille ei tule kipuja. Riskejäkin siinä on ja paljon.
      Hampaat ei reikiinny yhtään enempää kuin muutenkaan. Raudat puhdistetaan saatujen ohjeiden mukaan, ja ohjeet todella annetaan kaikille rautojen asennuksen yhteydessä. Noudattamalla niitä, hampaat ei reikiinny eikä hammaskiveäkään kerry.
      Tässä vastaukset. Olepa hyvä!

• totta...

Täytyy varautua aina pettymykseen oionnan suhteen. Minulla olisi vaadittu parhaimman lopputuloksen saamiseksi leukaleikkaus, johon en kuitenkaan lähde. Eli ylähampaat tulevat jäämään hieman törröttäviksi.

• muumaksi
        totta... kirjoitti:

Täytyy varautua aina pettymykseen oionnan suhteen. Minulla olisi vaadittu parhaimman lopputuloksen saamiseksi leukaleikkaus, johon en kuitenkaan lähde. Eli ylähampaat tulevat jäämään hieman törröttäviksi.

Haluaisin tietää kuka oikoja oikoo hampaita, jos olet kieltäytynyt leikkauksesta. Minullakin edessä leukaleikkaus ja kysyin oikojaltani että josko vaan oiottais kun en tahdo leikkausta, ei suostunut, sanoi ettei kannata alkaa oikomaan jos ei saa hyvää tulosta aikaiseksi, ny siis kauhulla odottelen leikkausta, joka on vielä noin puolentoista vuoden päästä.

• sentään
        muumaksi kirjoitti:

Haluaisin tietää kuka oikoja oikoo hampaita, jos olet kieltäytynyt leikkauksesta. Minullakin edessä leukaleikkaus ja kysyin oikojaltani että josko vaan oiottais kun en tahdo leikkausta, ei suostunut, sanoi ettei kannata alkaa oikomaan jos ei saa hyvää tulosta aikaiseksi, ny siis kauhulla odottelen leikkausta, joka on vielä noin puolentoista vuoden päästä.

Minua ei pakotettu myöskään leikkaukseen. En missään nimessä siihen alkanut. Lääkäri sanoi, että tehdään sitten ilman leikkausta, mutta täydellistä ei tule. No, en ole itsekään täydellinen, joten ihan tyydyin mielihyvin osittaiseen oikomiseen ja oikoja sanoi myös, ettei pakolla leikata. Tiedossa on lääkäri, mistä päin olet? voin sitten laittaa oikojan nimen.

• muumaksi
        sentään kirjoitti:

Minua ei pakotettu myöskään leikkaukseen. En missään nimessä siihen alkanut. Lääkäri sanoi, että tehdään sitten ilman leikkausta, mutta täydellistä ei tule. No, en ole itsekään täydellinen, joten ihan tyydyin mielihyvin osittaiseen oikomiseen ja oikoja sanoi myös, ettei pakolla leikata. Tiedossa on lääkäri, mistä päin olet? voin sitten laittaa oikojan nimen.

Asun siis etelä-suomessa, mutta käyn kunnallisella, sä ilmeisesti yksityisellä. Oikomista takana vuosi ja ensi kuussa lisätään rautoja etuhampaisiinkin, oikominen aloitettu leikkausta silmälläpitäen, ei kai sitä enään voi perua.
        Lääkärini sanoi, etei ala oikomaan jos en suostu leikkaukseen, ei kuulemma ole mitään hyötyä. mutta olen jo tottunut ajatukseen että leikkaus edessä, kauheeta kylläkin, mutta minkäs teet. Olen itsekin nyt huomannut että leukani on todella takana, vaikkei se lonksukaan, vaikka lääkärit niin väittää. mutta semmosta.

• torahammas

..kaikille hyvistä vastauksista!!!!!

• härvelisuu

Mulle laitettiin ylös, kesti noin 1,5 vuotta. Se kojeiden laitto kesti muistaakseni pari tuntia. Aluksi ovat vähän epämukavat, mutta niihin tottuu. Aluksi on pureminen vähän kivuliasta ja jatkossakin aina kun kojetta kiristetään, niin pari päivää, mutta se on pikkujuttu kun kuitenkin tietää saavansa kauniimmat hampaat. Kyllä ne hampaat suoriksi saadaan vaikka olisi pahastikin päällekäin.
      Reikiä tulee helpommin ja hampaat tuleekin pestä tavallistakin huolellisemmin ja useammalla välineellä, jotka saa sieltä lääkäriltä. Sitten vielä pitää jatkossa pitää retentiokojetta, joka estää hampaiden takaisin liikkumista. Senkin käyttöön tottuu, vaikka aluksi se tuntuu vaikealta. Ensin sitä pitää pitää mahdollisimman paljon päivälläkin, mutta sitten jonkin ajan kuluttua vain öisin.
      Aikuisten oikomishoitoon ei saa korvausta esim. kelalta, joten kaikki kustannukset pitää maksaa itse, ellei ole jokin paha purentavika, joka aiheuttaa terveyshaittoja, silloin kela maksaa osan kustannuksista. En ole uskaltanut laskea, paljonko rahaa meni kaiken kaikkiaan, voi olla että n. 1500-2000, mutta sitä ei makseta kaikkea kerralla, vaan aina muutama hoitokäynti kerrallaan. Jos hampaisiin tulee reikiä, niitä pystyy kyllä paikkailemaan useimmiten vaikka olis ne kojeet suussakin, tarvittaessa hammaslääkäri voi paikkauksen ajaksi irrottaa sen kaaren.

• ei reikiä

Ei reikiä tule sen helpommin. Mulla oli ennen tosi reikäiset hampaat, mutta nyt rautojen kanssa ei ole ollut yhtään ainoatakaan. Kojeet olleet jo 3 vuotta.
        Sitten siitä laitosta, että 45 minuuttia kestää per leuka, ei siinä kahta tuntia värkätä yhtä leukaa.

• raudat suussa

Kaikille ei tule retentiokojetta. Tukilanka hampaiden taakse ylös ja alas riittää monesti.
        Sitten nuo kivut ovat yksilöllinen juttu. Ei kaikille tule kipuja ollenkaan edes kiristyksen jälkeen.
        Hinnat ovat seuraavat.: yläraudoitus 520 euroa, samoin alakerta 520 euroa ja nämä sitten maksetaan heti, että aloitukseen pitää olla taskussa rahaa noin 1000euroa. Sitten käyntikerta maksaa 75-160 euroa. Joka toinen kerta irroitetaan kaarilanka, ei paikkausta varten vaan vaihdetaan vahvempaan tai sitä muotoillaan uudelleen ja se maksaa silloin tuon 160 euroa, siis joka toinen kuukausi. Hoitoaika on yleensä kaksi vuotta, että rahaa menee 4700-5000 euroa.

• Raudat suussa toista vuotta

Eipä ole minunkaan suuhun st. mutans pesiytynyt vaikka raudat suussa. Pesuohjeet sain hammaslääkäristä ja ei ne paljon poikenneet tavallisesta pesusta. Mitään kipuja ei ole ollut kiristyksien kanssa eli kun kaarilankaa aktivoidaan. Tottuminen ei ollut yhtään hankalaa, eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Ei esteettisiä eikä muutenkaan. Turhaa sekoilua, että raudat olisi joku ihme tässä maassa. Hintaa on tähän mennessä mennyt 3700 euroa ja aikaa kulunut 1,5 vuotta. Vielä on edessä puoli vuotta.

• Kokoraudoitus

Itellä oiottuhampaat ihan vasta. PIDIN rautoja tasan kaksi vuotta. Ei ollut ollenkaan hankalaa tottua niinhin. Mulla poistettii nviisurit. mUITA POIstoja ei tullut. '
        Tässä hinnat jotka ovat realistiset tänä päivänä. röntgenkuvat alussa 110 euroa
        - viisurin poisto n. 200 e
        - suunnittelukäynti jäljennökset hampaista 185 euroa (tämä on ainoa toimenpide, josta saa Kelalta takaisin,
        summa oli kylläkin vain 40 euroa mitä sai takaisin
        - ylähampaiden kokoraudoitus (kumilenksut, kiinnike-
        renkaat, braketit ja vääntörauta) 530 euroa
        - alahampaiden kokoraudoitus 580 e
        - raudan aktiviointi 80-160 e/krt
        JOTEN OIKOMINEN ei ole todellakaan ilmaista.
        Reikiä ei tullut yhtään kappaletta koko aikana. Muuten kyllä aikaisemmin ollut, ettei raudat tosiaankaan aiheuta reikiintymistä eikä lisää reikiä millään tavalla.
        ei voi myöskään sanoa, että kipuja olisi.
        rETENTIOlevyä käytetään aluksi 6 kk yötä päivää, aiheuttaa aluksi kuolaryöpyn. Joillakin on vuosi sen käyttö jatkuvasti. Alas tulee tukilanka hampaiden taakse.

• nyt suoriksi saadaan

Kyllähän ne hampaat nyt suoriksi saadaan, vaikka toinen näyttäisi pohjoiseen ja toinen rivi sanonko minne päin. Jokainen osaa hampaat suoristaa ,kunhan vain sinulla riittää rahaaaaa, rahaaaaa, rahaaaa. Se oikominen ei suinkaan ole ilmaista puuhaa. Se kysyy vuosien varrella rahaaaaaaa. Mulla meni 8000 euroa ja aikaa neljä vuotta, siitä yksi vuosi oli tarkkailua. Mulle sanoi yksi hammslääkäri, joka oli oikonut yhts:llä hampaat, että kyllähän ne yksityisellä juoksuttaaa kunhan maksavat laskunsa. Nauroi oikein ja sanoi, että hän on itse oma kontrollinsa. että näin ne ammattilaiset itse.

• retentiot ja selostus
        Kokoraudoitus kirjoitti:

Itellä oiottuhampaat ihan vasta. PIDIN rautoja tasan kaksi vuotta. Ei ollut ollenkaan hankalaa tottua niinhin. Mulla poistettii nviisurit. mUITA POIstoja ei tullut. '
        Tässä hinnat jotka ovat realistiset tänä päivänä. röntgenkuvat alussa 110 euroa
        - viisurin poisto n. 200 e
        - suunnittelukäynti jäljennökset hampaista 185 euroa (tämä on ainoa toimenpide, josta saa Kelalta takaisin,
        summa oli kylläkin vain 40 euroa mitä sai takaisin
        - ylähampaiden kokoraudoitus (kumilenksut, kiinnike-
        renkaat, braketit ja vääntörauta) 530 euroa
        - alahampaiden kokoraudoitus 580 e
        - raudan aktiviointi 80-160 e/krt
        JOTEN OIKOMINEN ei ole todellakaan ilmaista.
        Reikiä ei tullut yhtään kappaletta koko aikana. Muuten kyllä aikaisemmin ollut, ettei raudat tosiaankaan aiheuta reikiintymistä eikä lisää reikiä millään tavalla.
        ei voi myöskään sanoa, että kipuja olisi.
        rETENTIOlevyä käytetään aluksi 6 kk yötä päivää, aiheuttaa aluksi kuolaryöpyn. Joillakin on vuosi sen käyttö jatkuvasti. Alas tulee tukilanka hampaiden taakse.

http://kemi.terve.com/suun_terveydenhuolto/mims_binding?id=18595

• suuret summat
        nyt suoriksi saadaan kirjoitti:

Kyllähän ne hampaat nyt suoriksi saadaan, vaikka toinen näyttäisi pohjoiseen ja toinen rivi sanonko minne päin. Jokainen osaa hampaat suoristaa ,kunhan vain sinulla riittää rahaaaaa, rahaaaaa, rahaaaa. Se oikominen ei suinkaan ole ilmaista puuhaa. Se kysyy vuosien varrella rahaaaaaaa. Mulla meni 8000 euroa ja aikaa neljä vuotta, siitä yksi vuosi oli tarkkailua. Mulle sanoi yksi hammslääkäri, joka oli oikonut yhts:llä hampaat, että kyllähän ne yksityisellä juoksuttaaa kunhan maksavat laskunsa. Nauroi oikein ja sanoi, että hän on itse oma kontrollinsa. että näin ne ammattilaiset itse.

...> Mulla meni 8000 euroa, ja aikaa neljä vuotta,....

Puhuttaessa hampaiden oikomisista, niin on kiinnittänyt huomiota niiden suorastaan uskomattomat hinnat!
        Mitenkähän nämä kovin korkeilta tuntuvat summat kertyvät ja muodostuvat?

Tämä käytäntöhän ei kuulu edes niiden tieteellisesti tutkittujen hoitojen joukkoon!

• höhöhöhöhööhööhöö
        suuret summat kirjoitti:

...> Mulla meni 8000 euroa, ja aikaa neljä vuotta,....

Puhuttaessa hampaiden oikomisista, niin on kiinnittänyt huomiota niiden suorastaan uskomattomat hinnat!
        Mitenkähän nämä kovin korkeilta tuntuvat summat kertyvät ja muodostuvat?

Tämä käytäntöhän ei kuulu edes niiden tieteellisesti tutkittujen hoitojen joukkoon!

Ittelläni tää oikominen on nyt ollu ilmaista (alaikänen), ja toissapäivänä lähti raudat pois suusta, ja tilalle tuli retentiolevy. Tuntuu että sylkeä erittyis jotenki enemmän. Nyt joudun pitämään levyä yötäpäivää, ja sitten tulevaisuudessa vähemmän, pitää nyt nää hampaat suorana.

• suorat hampaat!
        höhöhöhöhööhööhöö kirjoitti:

Ittelläni tää oikominen on nyt ollu ilmaista (alaikänen), ja toissapäivänä lähti raudat pois suusta, ja tilalle tuli retentiolevy. Tuntuu että sylkeä erittyis jotenki enemmän. Nyt joudun pitämään levyä yötäpäivää, ja sitten tulevaisuudessa vähemmän, pitää nyt nää hampaat suorana.

Täällä on sen verran omista kokemuksistani poikkeavia viestejä, joten ajattelin kirjoittaa omasta oikomishoidostani, jos joku vielä tätä ketjua lukee.

Menin ensimmäiseen konsultaatiokäyntiin toukokuussa 2011 eli vuosi sitten. Ongelmani oli erittäin vinot alahampaat: hampailla ei ollut ollut tarpeeksi tilaa, joten toiset sojottivat reilusti rivin edessä ja toiset taas takana. Sain ensiksi raudat ylähampaisiin, jotta alahampaille tulisi tarpeeksi tilaa liikkua eteenpäin.

Parin kuukauden päästä minulta poistettiin alapuolelta yksi hammas ja asennettiin sen jälkeen raudat alaskin. Braketit, joiden läpi rautalanka meni, olivat läpinäkyvät ja kaiken kaikkiaan rautani sen vuoksi aika huomaamattomat. Hampaani liikkuivat kaikeksi onneksi aika nopeasti ja edistys oli silminnähtävää.

Nyt, vuotta myöhemmin, minulta poistettiin ensin yläleuan raudat sekä otettiin kipsi- tms. valokset retentiolevyä varten. Seuraavana päivänä retentiolevy asetettiin paikoilleen ja alaleuan koje purettiin. Alahampaiden taakse sain retentiolangan, joka tulee olemaan siellä määrittelemättömän ajan, vuosia joka tapauksessa. Retentiolevyä tulen pitämään ensin kolme kuukautta yötä päivää, jonka jälkeen levy on yökäytössä. Olen tuloksiin todella tyytyväinen.

Tähän mennessä minulla on mennyt oikomiseen alle 1000e. Jos joku haluaa, voin laittaa tarkan summan tänne myös. Laskuissa hoidoista on suoraan vähennetty KELA-korvaus.

• Anonyymi
        suorat hampaat! kirjoitti:

Täällä on sen verran omista kokemuksistani poikkeavia viestejä, joten ajattelin kirjoittaa omasta oikomishoidostani, jos joku vielä tätä ketjua lukee.

Menin ensimmäiseen konsultaatiokäyntiin toukokuussa 2011 eli vuosi sitten. Ongelmani oli erittäin vinot alahampaat: hampailla ei ollut ollut tarpeeksi tilaa, joten toiset sojottivat reilusti rivin edessä ja toiset taas takana. Sain ensiksi raudat ylähampaisiin, jotta alahampaille tulisi tarpeeksi tilaa liikkua eteenpäin.

Parin kuukauden päästä minulta poistettiin alapuolelta yksi hammas ja asennettiin sen jälkeen raudat alaskin. Braketit, joiden läpi rautalanka meni, olivat läpinäkyvät ja kaiken kaikkiaan rautani sen vuoksi aika huomaamattomat. Hampaani liikkuivat kaikeksi onneksi aika nopeasti ja edistys oli silminnähtävää.

Nyt, vuotta myöhemmin, minulta poistettiin ensin yläleuan raudat sekä otettiin kipsi- tms. valokset retentiolevyä varten. Seuraavana päivänä retentiolevy asetettiin paikoilleen ja alaleuan koje purettiin. Alahampaiden taakse sain retentiolangan, joka tulee olemaan siellä määrittelemättömän ajan, vuosia joka tapauksessa. Retentiolevyä tulen pitämään ensin kolme kuukautta yötä päivää, jonka jälkeen levy on yökäytössä. Olen tuloksiin todella tyytyväinen.

Tähän mennessä minulla on mennyt oikomiseen alle 1000e. Jos joku haluaa, voin laittaa tarkan summan tänne myös. Laskuissa hoidoista on suoraan vähennetty KELA-korvaus.

Mua kiinnostaa

• HaluanSuoratHampaat

Mulla tulee olemaan 1 vuoden ajan kiskot ylhäällä, sitten 1,5 vuotta joku ihme hökkeli jatkuvassa käytössä, joka otetaan vain syömisen/juomisen ajaksi pois (sen jutskan tarkotus on estää niiden hampaiden palautumista lähtöpisteeseen). Ja sitten VIELÄ puolivuotta sen saman hökkelin kanssa vain yöt. Saattaapi hoito venyä, ainakin mitä olen kavereilta kuullut, että yleensä noi arvioidut ajat oikomishoidolle on venynyt jopa ylimääräisellä vuodella. TÄSTÄ huolimatta haluaisisin, OIKEASTI HALUAN myös alas raudat.
      Alahampaani oireilevat ahtaudesta, sattuvat, puhumattakaan kivusta, joka tulee jos jotain ylimääräistä hampaiden väliin joutuu (esim. hammastikku tai omenankuorenpala). Ne myös näyttävät rumalta, kun niin vinossa ovat. Äiti kysyi hammas lääkäriltä, että mitä alahampaille voi tehdä, niin se hammaslääkäri sanoi: "Jos nyt ruvetaan korjaamaan vielä alahampaatkin, poistaisimme sekä ylhäältä että alhaalta kulmahampaiden viereiset hampaat (4 pysyvää hammasta yhteensä poistettaisiin) ja sitten oiottaisiin. Hoito tulisi myös luultavammin kestämään pidempään. " Itseäni ei haittaisi vaikka hampaita jouduttaisiin poistamaan saadakseni ahtaudesta johtuvat kivut pois ja suoran hymyn takia. Oikeastaan mielummin tämän hoidon otan (vaikka se kauemmin kestäisikin), kuin jo minulle suunnitellun hoidon. Äiti ei kuitenkaan tästä erityisen innostunut ollut, kuulemma "liian vaarallinen" toimenpide.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      500
      8685
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      129
      5968
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      342
      5040
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      59
      4677
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      74
      4226
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      3993
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3828
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1788
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      100