PAM ei aja asioitamme

hmmm

Olen täysin pettynyt PAMiin ja sen toimintatapoihin. Siinä on liitto joka viis veisaa jäsenistöstään. Maksut kyllä kerätään, muulla ei ole väliä.

Voinko liittyä johonkin toiseen liitton? Mihin? Vponko perustaa oman liiton? Mitä siihen tarvitaan? Mistä löytäisin vastauksia näihin kysymyksiin?

7

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aisenhauwer

Kiljavan Kommunisti-opisto. Sitten kaaderina
      pari vuotta ja sitten kun varmasti on pää täyttä
      kommunisti-umpiluuta niin perusta vanhanliiton
      ay-liike ja kovimmat änkyrät siihen junttaan.
      Hyvä tulee!

• tulla

sulle niitä terveen papereita vielä ensi viikollakaan.Tällaiset kirjoitelmat ei auta siihen yhtään.

• oletko yrittänyt ottaa liittoon yhteyttä ja miettinyt mikä on liiton/ liittojen periaate?

liittohan ollaan me jotka kuuluu liittoihin ja suurella joukolla voidaan saada tuloksia aikaan.

eli jos nyt luulette että ammatti pystyy raktaisemaan jokaisen yksittäisen jäsenensä ongelmat niin se on täysin turha luulo.

tosin Pam:lla se ongelma että jäsenten työpaikat yleensä on niin pieniä yksiköitä sekä työsuhteet yleensä määräaikaisia. kuten varmasti muillakin aloilla ettei saa tarpeeksi suurta joukko voimaa esim lakkoon yms työnseisauksiin joilla saatais kantamme esiin selvästi,

• tieto on valttia

Toteat: "eli jos nyt luulette että ammattiliitto pystyy ratkaisemaan jokaisen yksittäisen jäsenensä ongelmat, niin se on täysin turha luulo."

Onko tämä vallitseva luulo PAM;in jäsenkentässä?

Tiedän että liitto on yksittäisiä jäseniä varten ja liiton kuuluu ja on pystyttävä hoitamaan myös yksittäisten jäsentensä ongelmia, myös pamin. Miksi jäsen muuten maksaa jäsenmaksua? Minä ainakin maksan siksi, että minun asioitani liitto hoitaa. Myös minun ongelmallisia asioitani.

Kuulunkin akavalaiseen liittoon, vaikka olen kaupan alan ruohonjuuritason osa-aikatyöläinen. Ehkä osittain siksikin, että pamin aikoina asiat vain ajautuivat siihen, että työpaikkani osa-aikaistettiin, palkkaani alennettiin ja lisät poistettiin. Ei sille "mahdettu" mitään.

Kouluttauduin lama-aikana korkeakoulututkintoon saakka.

Lähes 30 vuoden pam jäsenyyden jälkeen vaihdoin liittoa, koska tuo sinun mainitsemasi yksittäisten jäsenten ongelmien ratkaisemattomuus piti paikkansa pamissa. Meitä "alennettuja" oli useita ja nyt olen läpikäynyt oikeusprosessin, minkä jälkeen palkkani on nostettu ennalleen. Ruljanssi kesti yli kolme vuotta. Pamilaisten "yksittäiset ongelmat" eivät ole muuttuneet miksikään. Heidän asiansa ei etene mihinkään. Joten oikeassa olet, toveri.

Toteat vielä: "Liittohan ollaan me jotka kuuluu liittoihin ja suurella joukolla voidaan saada tuloksia aikaan."

Tässä tapauksessa ei yli 200- tuhantinen pam ole saanut suurella joukolla mitään tulosta aikaan. Sen sijaan, olen yksin, nykyisen pienen akavalaisen liittoni lakimiesten avulla saanut tulosta aikaan. On turhaa puhua joukkovoimasta jos sille ei ole katetta. Sanon näin, vaikka olen aina uskonut joukkovoimaan, mutta sitä pitää osata ja uskaltaa käyttää, jos sitä on olemassa.Pamissa ei tätä voimaa ole osattu käyttää.

Lopuksi toteat: "tosin Pam:lla se ongelma että jäsenten työpaikat yleensä on niin pieniä yksiköitä sekä työsuhteet yleensä määräaikaisia."

Tuo edellä mainitsemasi ei ole, eikä saa olla mikään este jäsenten edun ajamiselle.

Liiton pitää ajaa jäsentensä etuja eikä vain valvoa niitä, kuten pam tekee.

• Pamilainen

Olipas taas kommentti, ilman että tietää sinun asiaasi niin aika tyhjältä tuntuu tuohon vastata edes.

Voisitkos selvittää miksi núin ajattelet, oletko saanut jostain esillä olevasta asiastasi sinulle ns. epäedullisen vastauksen?
      Onko sinulla tietoa vaikutus mahdollisuuksistasi?
      Syksyllä on Pamin edustajiston vaalit, ala ehdokkaaksi niin pääset selville miten voit alkaa vaikuttamaan asioihin.
      Ota oman osastoosi yhteyttä tai lähimpään toimistoon, sieltä sinua neuvotaan eteenpäin!

• huh huh!

Nonni, kyllähän tuo PAM-liitto on ihana liitto. Pari vuotta sitten ku tein ravintolatöitä kokkina, tuli PAM-liiton edustajat työpaikalle "työntekijöiden kanssa juttelemaan". Noh, kuten arvata saattaa niin eiköhän ne suoraan mennyt pomojen kanssa juttelemaan ja kun liiton edustajilta sitten jotain kysy niin olikin jo niin kiire pois seuraavaan paikkaan että ei kerennyt kissaakaan sanoa.

Ja tosiasiahan on se että tuossa liitossa ei ole ketään vaikuttamassa joka oikeasti koittaisi parantaa alan työntekijöiden etuja. Kunhan vaan nöyristelevät ja myötäilevät kaikkeen mitä suuret herrat sanovat. Voit vaikka kysyä itseltäsi että mitä he ovat saaneet aikaan viimeisessä viidessä vuodessa? Ylityökorvaukset, määräaikaiset työsuhteet, viikonloppukorvaukset, työehdot, palkat?

Vaikka en mikään viisas mies olekkaan niin sen tajusin että asiat eivät ainakaan tule menemään parempaan päin ja tajusin vaihtaa alaa. Nyt nautin hyvän liiton asioista ja mielyttävästä työstä (ja ihan vaan kerskuillakseni lähes 2*paremmasta palkasta:)

t: 5-vuotta kypsäksi muhinut ex-kokki

• luottamusmiehen

kommentti: "Onko sinulla tietoa vaikutus mahdollisuuksistasi?
        Syksyllä on Pamin edustajiston vaalit, ala ehdokkaaksi niin pääset selville miten voit alkaa vaikuttamaan asioihin.
        Ota oman osastoosi yhteyttä tai lähimpään toimistoon, sieltä sinua neuvotaan eteenpäin!"

Kun asioita ei ole hoidettu, kuten jäsenet olisivat halunneet, niin sanotaan heille, että alkakaa itse hoitamaan asioitanne. Voi perr...., etten paremmin sano.Tuota laulua olen kuullut vuosikymmenet, eikä se siitä miksikään muutu.Miksi minun pitää itse hoitaa asioitani, joiden hoitajaksi olen äänestänyt jonkun ja maksan vielä palkastani jäsenmaksua liitolle, että he hoitaisivat minun asiani kuntoon.

Maksoin jokaisesta palkastani pennit ja sentit vuosikymmenet päivänkään myöhästymättä ja sitten kun tarvitsin apua en sitä saanut. Työni osa-aikaistettiin, palkastani vietiin suuri osa. Liitto, eli luottamusnaiset eivät mahtaneet mitään.

Vaihdoin liittoa ja alkoi tapahtumaan. Asiani otettiin käsittelyyn (yksipuolinen palkan alennus)ja hoidettiin raastuvan kautta kuntoon.

Oikeutta saa, jos itse sitä hankkii. Sitä varten on liittojen oikeusturvavakuutukset, että niillä kustannetaan jäsenten epäoikeudenmukaisesta kohtelusta johtuvat oikeudenkäynnit. Käyttäkää hyväksenne niitä ja vaatikaa oikeutta. Ei kaupan työläisenkään tarvitse alistua mihin tahansa ala-arvoiseen kohteluun.Ottakaa ohjat omiin käsiinne, koska niin liiton edustajatkin (luottamushenkilöt) teitä kehoittavat tekemään.

akavalainen, korkeakouluttautunut osa-aika työläinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3027
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      72
      2585
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2344
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      35
      2081
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1446
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1376
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1373
    8. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1259
    9. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10