Olen harkinnut hormonaalisen ehkäisyn jättämistä, ja harkitsen kuparikierukkaa. Mutta eräs asia on jäänyt vähän hämäräksi; niitähän myydään apteekeissa? Pitääkö sellainen itse ostaa, ja viedä mukanaan sitten gynekologille joka asettaa sen paikoilleen? Mistä tiedän minkälaisen minun pitää ostaa? Eikö niitä saa sieltä gynekologilta suoraan?
Tai siis...miten tuo koko prosessi käytännössä toimii? Tarvitsenko esim. ensin reseptin lääkäriltäni jotta voi ostaa sen kierukan, vai miten? Mistään en tahtonut löytää tietoa tästä.
Kuparikierukka
8
2053
Vastaukset
- tsemppiä
Hei!
Ainakin hormonikierukan asennus toimii siten, että gyne laittaa sen paikoilleen, antaa reseptin mukaan ja palautat sen lääkäriaseman neuvontaan/kassalle, kun olet sen apteekista ostanut.
Uskoisin, että samalla tavalla kuparikierukka. Niitä ei myydä ilman reseptiä, joten ensin sinne gynelle.
Onnea matkaan ja antoisaa kesää! - Tipi
Kierukan saat ostettua apteekista ilman reseptiä.. Itse tosin ainakin sain ensimmäisen kuparikierukkani ilmaiseksi terveyskeskuksesta (samoin sai kaverini).. Kannattaa kysellä asiaa omalta lääkäriltäsi, että joudutko ostamaan kierukan itse vai saatko ensimmäisen ilmaiseksi..
- sss
Kävin turhaan ensiksi lääkärillä, kierukan olisi saanut ilman reseptiäkin. Niitä ei kai ole monenlaisia koska apteekissa pyysin vain kuparikierukkaa, eikä ne kysyneet mitään tai tarjonneet eri vaihtoehtoja. Se laitettiin paikalleen terveyskeskuksesen äitiysneuvolassa. Sieltä voit vielä kysyä neuvoa, ettet joutuisi maksamaan turhasta käynnistä.
- eikös eikös
Eikös niitä ole 3 ja 5 vuoden kuparikierukoita olemassa? Kysyikö ne apteekissa edes sitä?
- kiekura
Ensin gynegologille ehkäisyneuvolaan tai perhesuunnitteluneuvolaan tai äitiysneuvolaan, kuten joku tuossa mainitsi. Siellä sinulle todennäköisesti ekana yritetään kaikin keinoin tuputtaa lisää hormoneja, vähintään hormonikierukan kanssa. Mutta sitten kun saat gynen vakuuttuneeksi omasta päätöksestäsi (älä anna muiden päättää puolestasi!), täytyy sinulle ensin tehdä tavallinen papakoe. Se on välttämätön, jotta varmistetaan ettei ole mitään piilevää tulehdusta, joka pitäisi ensin hoitaa pois ennen asennusta. Lääkäri tekee sen lisäksi tavallisen gynegologisen tarkastuksen, ja tsekkaa että kohtu on sopivassa asennossa ja kaikki kunnossa kierukkaa varten. Tavallinen lääkäri ei osaa laittaa kierukkaa.
Kierukoita on todella monenlaisia, on synnyttäneiden ja synnyttämättömien malleja, on muutama eri merkki, ja ulkomailla vielä lisää. Gynesi osaa suositella sinulle sopivan mallin. Minulle laitettiin synnyttämättömänä Multiload SL, joka on 5 vuotta kestävä, lähes pienin malleista. Toisaalta kohtuni olikin isompi kuin synnyttäneillä keskimäärin, vaikka en ole synnyttänyt, joten mikä tahansa olisi sen puolesta käynyt.
Kierukka laitetaan usein kuukautisten aikana, koska kohdunkaula on silloin avoimillaan, ja se menee silloin sisään helposti ja usein myös ilman mitään kipuja. Kysy lääkäriltä, pitääkö ottaa etukäteen särkylääkettä. Laitto kestää muutaman sekunnin, ja sitten kierukka saa olla rauhassa sisälläsi vuosikaudet. Ainoa muistutus siitä on pari pientä siimanpätkää emättimessä, joista voit tarkistaa, onko kierukka paikallaan.- kuparikierukasta
helposti tulehduksia sen käytön aikana?
- vaihtoehto
kuparikierukasta kirjoitti:
helposti tulehduksia sen käytön aikana?
Ei tule tulehduksia. Vanhentuneen tiedon mukaan kuparikierukka lisäisi tulehdusriskiä, mutta nykytiedon valossa riski ei kasva, jos on uskollisessa parisuhteessa. Tulehdukset liittyvät tilapäisiin suhteisiin (esim. klamydia syynä). Normaalikäytössä saat todennäköisemmin esim. hiivan e-pillereistä, vaikka kuinka olisit vakisuhteessa. Allekirjoituksella elämäni ensimmäinen ja viimeinen hiiva pillereistä.
Kuitenkin, jos tulehdus tulisi, se saattaa olla tavallista ärhäkämpi kierukankäyttäjällä. Sama myös hormonikierukalla. Kumma kuitenkin, miksi vain kuparin käyttäjille suositellaan vakisuhdetta, ja h-kierukan kanssa ei varoitella suojaamattomasta seksistä? - hormonikierukan
vaihtoehto kirjoitti:
Ei tule tulehduksia. Vanhentuneen tiedon mukaan kuparikierukka lisäisi tulehdusriskiä, mutta nykytiedon valossa riski ei kasva, jos on uskollisessa parisuhteessa. Tulehdukset liittyvät tilapäisiin suhteisiin (esim. klamydia syynä). Normaalikäytössä saat todennäköisemmin esim. hiivan e-pillereistä, vaikka kuinka olisit vakisuhteessa. Allekirjoituksella elämäni ensimmäinen ja viimeinen hiiva pillereistä.
Kuitenkin, jos tulehdus tulisi, se saattaa olla tavallista ärhäkämpi kierukankäyttäjällä. Sama myös hormonikierukalla. Kumma kuitenkin, miksi vain kuparin käyttäjille suositellaan vakisuhdetta, ja h-kierukan kanssa ei varoitella suojaamattomasta seksistä?kanssa, yhtä lailla oltava vakisuhteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733