Mikähän mahtaa olla 2,5 L turbo diesel Transporterin manuaali vaihdelaatikon tilavuuus? Vuosimalli on -91. Ohjekirja on Saksalainen ja kieli kyllä taittuu, mutta Sakut eivät ole laittaneet, kuin luokitukset, mutta ei määriä.
Transporter T4:n manuaali laatikko
8
8106
Vastaukset
- FXB
Tschüss!
Luultavasti 2,3 litraa.
(Tarkemman vastauksen voisit saada, jos vihjaisit mikä on vaihteiston tyyppi, tyyppikoodi on kolmikirjaiminen, esimerkiksi CCY tai AYF.)
Kysymyksessäsi lienee lyöntivirhe, vuonna 1991 ei VW:llä ollut olemassakaan 2,5-litraista turbodieseliä, muistaakseni.- ihan oikeesti ostettu
Kuten otsikkokin kertoo, niin oikeassa olet. Tarkoitin 2,4 l dieseliä. Toi tyyppikoodi tartee varmaankin tarkastaa ryömimällä auton alle, koska tyyppikilpeä en ole etsiskelyistä huolimatta löytänyt? Ohjekirjan mukaan apukuskin ovipalkissa?? Kiitos tilavuuden kertomisesta.
- FXB
ihan oikeesti ostettu kirjoitti:
Kuten otsikkokin kertoo, niin oikeassa olet. Tarkoitin 2,4 l dieseliä. Toi tyyppikoodi tartee varmaankin tarkastaa ryömimällä auton alle, koska tyyppikilpeä en ole etsiskelyistä huolimatta löytänyt? Ohjekirjan mukaan apukuskin ovipalkissa?? Kiitos tilavuuden kertomisesta.
Terve!
Jos peli on 2,4D m/1991, on vaihteiston öljytilavuus 2,5 litraa.
Oikea määrä on täyttötulpan alareunaan. Öljyksi käy joko 75W-90 tai 80W, API GL-4 tai GL-5.
Vaihteisto luultavasti CCY.
Alle ei kannata mennä tyyppiä tutkimaan, paitsi jos mielenkiinto on suuri.
Tyypillinen vihteistoöljyvuodon paikka on oikeanpuoleinen vetoakselilaippa, jolloin öljy tulee sisemmän vetonivelen kautta ulos.
(laipassa on tulppa, joka irtoaa joskus ja putoaa vetoniveltä kohti, ei pääse vetonivelen sisään)
Tutki myös http://www.forum.t4-forum.de/
Glückwünsche!
FXB - Horst
FXB kirjoitti:
Terve!
Jos peli on 2,4D m/1991, on vaihteiston öljytilavuus 2,5 litraa.
Oikea määrä on täyttötulpan alareunaan. Öljyksi käy joko 75W-90 tai 80W, API GL-4 tai GL-5.
Vaihteisto luultavasti CCY.
Alle ei kannata mennä tyyppiä tutkimaan, paitsi jos mielenkiinto on suuri.
Tyypillinen vihteistoöljyvuodon paikka on oikeanpuoleinen vetoakselilaippa, jolloin öljy tulee sisemmän vetonivelen kautta ulos.
(laipassa on tulppa, joka irtoaa joskus ja putoaa vetoniveltä kohti, ei pääse vetonivelen sisään)
Tutki myös http://www.forum.t4-forum.de/
Glückwünsche!
FXBMoi.
Kiitos hyvästä vinkistä. En ole saanut vielä autoa talliin, mutta eilen kadulla sen alla ryömiessä ja ihmetellessä, näyttäis apukuskinpuoli olevan aika märkä vetoakselin kohdalta.
Mites tohon luultavasti pudonneeseen tulpaan pääsee käsiksi? Onko kokonaan pois, vai roikkuuko se siellä esim. jossain narun päässä, tai vastaavassa? Tarkoitan ettei pääse kokonaan hukkaan menemään. Missäs laatikkoöljyn täyttöproppu sijaitsee? Varmaankin on laatikossa vajausta.
Tulevaa öljynvaihtoakin siinä suunnittelin. Onko "pohjapanssari" irroitettava ensin, että pääsee käsiksi öljynsuodattimeen? - Jamppa1
Horst kirjoitti:
Moi.
Kiitos hyvästä vinkistä. En ole saanut vielä autoa talliin, mutta eilen kadulla sen alla ryömiessä ja ihmetellessä, näyttäis apukuskinpuoli olevan aika märkä vetoakselin kohdalta.
Mites tohon luultavasti pudonneeseen tulpaan pääsee käsiksi? Onko kokonaan pois, vai roikkuuko se siellä esim. jossain narun päässä, tai vastaavassa? Tarkoitan ettei pääse kokonaan hukkaan menemään. Missäs laatikkoöljyn täyttöproppu sijaitsee? Varmaankin on laatikossa vajausta.
Tulevaa öljynvaihtoakin siinä suunnittelin. Onko "pohjapanssari" irroitettava ensin, että pääsee käsiksi öljynsuodattimeen?alkupeäinen tai vastaava VW 501 50 -luokituksen mukainen öljy.
- FXB
Horst kirjoitti:
Moi.
Kiitos hyvästä vinkistä. En ole saanut vielä autoa talliin, mutta eilen kadulla sen alla ryömiessä ja ihmetellessä, näyttäis apukuskinpuoli olevan aika märkä vetoakselin kohdalta.
Mites tohon luultavasti pudonneeseen tulpaan pääsee käsiksi? Onko kokonaan pois, vai roikkuuko se siellä esim. jossain narun päässä, tai vastaavassa? Tarkoitan ettei pääse kokonaan hukkaan menemään. Missäs laatikkoöljyn täyttöproppu sijaitsee? Varmaankin on laatikossa vajausta.
Tulevaa öljynvaihtoakin siinä suunnittelin. Onko "pohjapanssari" irroitettava ensin, että pääsee käsiksi öljynsuodattimeen?Terve.
Sitä vaihteistoöljyvuotoa voi tietysti varmistella haju- ja makukokeella, jos tuntuu rikkisulfidin haju, niin vaihteistoöljyähän se.
Tulppaan pääsee käsiksi irrottamalla vetoakseli vetopyörästön laipasta. Mutterikanta on Innenvielzahn jotakin, en valitettavasti muista kokoa.
Jos tulppa on irti se putoaa sitten ulos. Tulppa on ikäänkuin kumipäällysteinen stefa, mutta ilman keskireikää, ulkohalkaisija ehkä 35 mm. Työn mahtuu vähän ähertämällä tekemään vetoakselia muuten irrottamatta.
Kannattaa melkein varata uusi tulppa, sillä vanhan kimmoisuus on tiessään, eikä se kauan paikallaan pysy. Olen itse varmistellut paikallapysymistä syanoakrylaattiliimalla (kierreliima). Sopiva puhdistusaine tulpan sijan puhdistamiseen ja MoS2-rasvalisäys vetoakselin niveleen on paikallaan.
Tulpan mitat eivät ole muistissani/tiedossa, joten hankinta on melkein pakolla merkkiliikkeen tiskiltä.
***
"Pohjapanssari" on suodattimen vaihtoa varten irrotettava. Hyötyä on pitkästä ½-tuumakaraisesta jatkovarresta, nivelestä sekä 27 mm ja 30 mm hylsyistä. Suodattimissa on joko 27 mm mutterikanta (Hengst) tai 30 mm kanta (Mann & Hummel).
Suodatin on vähän jemmassa, mutta kun työn on kerran tehnyt, sujuu se myöhemmin ongelmitta.
***
Vaihteiston täyttötulppa on vaihdeaskin etusivulla (ajosuunnassa), löytyy helposti, kun "panssari" irti. Muistaakseni 17 mm kuusiokolo.
***
Moottoriöljyvaatimus on VW Norm 505 00 tai 505 01 ja tilavuus 5,5 litraa.
***
Kun "panssari" irti, tarkista samalla ohjaustehostimen ja generaattorin hihnat.
H-W - Grüsse
FXB - FXB
FXB kirjoitti:
Terve.
Sitä vaihteistoöljyvuotoa voi tietysti varmistella haju- ja makukokeella, jos tuntuu rikkisulfidin haju, niin vaihteistoöljyähän se.
Tulppaan pääsee käsiksi irrottamalla vetoakseli vetopyörästön laipasta. Mutterikanta on Innenvielzahn jotakin, en valitettavasti muista kokoa.
Jos tulppa on irti se putoaa sitten ulos. Tulppa on ikäänkuin kumipäällysteinen stefa, mutta ilman keskireikää, ulkohalkaisija ehkä 35 mm. Työn mahtuu vähän ähertämällä tekemään vetoakselia muuten irrottamatta.
Kannattaa melkein varata uusi tulppa, sillä vanhan kimmoisuus on tiessään, eikä se kauan paikallaan pysy. Olen itse varmistellut paikallapysymistä syanoakrylaattiliimalla (kierreliima). Sopiva puhdistusaine tulpan sijan puhdistamiseen ja MoS2-rasvalisäys vetoakselin niveleen on paikallaan.
Tulpan mitat eivät ole muistissani/tiedossa, joten hankinta on melkein pakolla merkkiliikkeen tiskiltä.
***
"Pohjapanssari" on suodattimen vaihtoa varten irrotettava. Hyötyä on pitkästä ½-tuumakaraisesta jatkovarresta, nivelestä sekä 27 mm ja 30 mm hylsyistä. Suodattimissa on joko 27 mm mutterikanta (Hengst) tai 30 mm kanta (Mann & Hummel).
Suodatin on vähän jemmassa, mutta kun työn on kerran tehnyt, sujuu se myöhemmin ongelmitta.
***
Vaihteiston täyttötulppa on vaihdeaskin etusivulla (ajosuunnassa), löytyy helposti, kun "panssari" irti. Muistaakseni 17 mm kuusiokolo.
***
Moottoriöljyvaatimus on VW Norm 505 00 tai 505 01 ja tilavuus 5,5 litraa.
***
Kun "panssari" irti, tarkista samalla ohjaustehostimen ja generaattorin hihnat.
H-W - Grüsse
FXBNiin vielä yksi juttu:
VW on "takautuvasti" pidentänyt AAB-moottoreiden (2,4 D, vanhempi malli) öljynvaihtovälin 10.000 km:iin alkuperäisen 7.500 km asemesta.
Itse lykkään (lähinnä maantieajossa) ainakin 15.000 km.
FXB - Horst aus Bayern
FXB kirjoitti:
Niin vielä yksi juttu:
VW on "takautuvasti" pidentänyt AAB-moottoreiden (2,4 D, vanhempi malli) öljynvaihtovälin 10.000 km:iin alkuperäisen 7.500 km asemesta.
Itse lykkään (lähinnä maantieajossa) ainakin 15.000 km.
FXBKiitos paljon FXB! Todella tyhjentävät ohjeet. Varmasti onnistuu öljyjen vaihdot koneeseen ja laatikkoon. Joo, eiköhän nuo öljytkin ole parantuneet vuosien varrella, joten ainakin 10 000km voi ajella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454452Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232899Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412652Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811644Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161528- 501238
- 851164
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996