Lohkolämmitin lämmittää mitä????

moose

Kyselin tossa sivuilla Samara 1500i vm-95 lohkolämmittimistä. Kaikki kertoilee että jäähdytysneste menee pilalle, jos lämmitin on aina auton ollessa parkissa päällä.
Eikö lohkolämmitin lämmitä moottoriöljyä, eikä mitään jäähdytysnestettä?
Vai olenko ihan pihalla??

23

5219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo

      Olet pihalla.Ilmajäähdytteisissä öljyä lämmitellään.

      • moose

        Kiitos asiallisesta vastauksesta


      • tässä
        moose kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta

        lohkolämmitin lämmittää jäähdytysnestettä.

        se on joko itse moottorissa, on otettu pois pellinen tulppa johon on suunniteltu lämmitin.

        tai se on alavesiletkussa, letku katkaistu ja siinä välissä lämitin.

        Kuplavolkkareissa on öljypohjassa.

        Ja se ei pilaa pakkasnestettä, minulla Asconassa heti uudesta -85 vaihdettu neste ja auto on jo 17 vuotias. Lämmitintä käytetty 15 tuntia vrk ensimmäiset 12 vuotta.

        Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia.

        Nestettä se ei pilaa mutta on paljon autoja joissa on niin pieni tila lämmittimelle, että siitä vastuksesta on pakko ollut rakentaa niin pieni ja vastus kuluu jopa vuodesssa.
        Minäkin toisessa uudemassa autossani säästän lämmitintä, kun en tiedä kestääkö se.


      • Nasta
        tässä kirjoitti:

        lohkolämmitin lämmittää jäähdytysnestettä.

        se on joko itse moottorissa, on otettu pois pellinen tulppa johon on suunniteltu lämmitin.

        tai se on alavesiletkussa, letku katkaistu ja siinä välissä lämitin.

        Kuplavolkkareissa on öljypohjassa.

        Ja se ei pilaa pakkasnestettä, minulla Asconassa heti uudesta -85 vaihdettu neste ja auto on jo 17 vuotias. Lämmitintä käytetty 15 tuntia vrk ensimmäiset 12 vuotta.

        Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia.

        Nestettä se ei pilaa mutta on paljon autoja joissa on niin pieni tila lämmittimelle, että siitä vastuksesta on pakko ollut rakentaa niin pieni ja vastus kuluu jopa vuodesssa.
        Minäkin toisessa uudemassa autossani säästän lämmitintä, kun en tiedä kestääkö se.

        Kuulemma ei tee hyvää moottorin puristuspaineille, jos lämmitintä käytetään "liikaa" ts. enemmän kuin on tarpeen.


      • Kareem
        tässä kirjoitti:

        lohkolämmitin lämmittää jäähdytysnestettä.

        se on joko itse moottorissa, on otettu pois pellinen tulppa johon on suunniteltu lämmitin.

        tai se on alavesiletkussa, letku katkaistu ja siinä välissä lämitin.

        Kuplavolkkareissa on öljypohjassa.

        Ja se ei pilaa pakkasnestettä, minulla Asconassa heti uudesta -85 vaihdettu neste ja auto on jo 17 vuotias. Lämmitintä käytetty 15 tuntia vrk ensimmäiset 12 vuotta.

        Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia.

        Nestettä se ei pilaa mutta on paljon autoja joissa on niin pieni tila lämmittimelle, että siitä vastuksesta on pakko ollut rakentaa niin pieni ja vastus kuluu jopa vuodesssa.
        Minäkin toisessa uudemassa autossani säästän lämmitintä, kun en tiedä kestääkö se.

        "Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia."


        Kaikkea sitä kuulee!!! Tietysti hyvä, että lisäsit sanan "mielestäni", jokainenhan on oikeutettu mielipiteeseensä (ja harhakuvitelmiin...)

        Jäähdytysjärjestelmähän käsittääkseni kuuluu ILMATA nesteen vaihdon yhteydessä. Tämä ei suinkaan tarkoita, että järjestelmään lisättäisiin ilmaa (kuten ehkä kuvittelet?), vaan päinvastoin sitä, että järjestelmästä poistetaan sinne vaihdon yhteydessä jäänyt ilma.
        Virheellinen kuvitelma on syntynyt ehkä siitä tosiseikasta, että käytössä ollutta jäähdytintä ei pidä jättää tyhjilleen (hapen "armoille") vuorokautta pidemmäksi aikaa, muuten nesteen haihtumistuloksena syntyvät kiteet reagoivat jäähdyttimen kokoamisessa käytetyn juotosaineen kanssa, seurauksena pahimmassa tapauksessa vuotava jäähdytin. Eli jos kunnossa oleva jäähdytin laitetaan pidemmäksi aikaa säilytykseen, se tulisi säilytyksen ajaksi täyttää nesteellä tai ainakin tukkia aukot esim. polyeteenikalvolla ja kuminauhoilla, jotta kosteus pysyisi sisällä.

        Kalkkiahan kertyy, jos käytetään vetenä tavallista kraanavettä ("Sitä me on aina Massikkaankin...") Jos sen sijaan oikeaoppisesti käytetään tislattua vettä (akkuvettä), vältytään kalkkisaostumien aiheuttamilta ongelmilta.

        Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista.


      • alfa 16V
        Kareem kirjoitti:

        "Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia."


        Kaikkea sitä kuulee!!! Tietysti hyvä, että lisäsit sanan "mielestäni", jokainenhan on oikeutettu mielipiteeseensä (ja harhakuvitelmiin...)

        Jäähdytysjärjestelmähän käsittääkseni kuuluu ILMATA nesteen vaihdon yhteydessä. Tämä ei suinkaan tarkoita, että järjestelmään lisättäisiin ilmaa (kuten ehkä kuvittelet?), vaan päinvastoin sitä, että järjestelmästä poistetaan sinne vaihdon yhteydessä jäänyt ilma.
        Virheellinen kuvitelma on syntynyt ehkä siitä tosiseikasta, että käytössä ollutta jäähdytintä ei pidä jättää tyhjilleen (hapen "armoille") vuorokautta pidemmäksi aikaa, muuten nesteen haihtumistuloksena syntyvät kiteet reagoivat jäähdyttimen kokoamisessa käytetyn juotosaineen kanssa, seurauksena pahimmassa tapauksessa vuotava jäähdytin. Eli jos kunnossa oleva jäähdytin laitetaan pidemmäksi aikaa säilytykseen, se tulisi säilytyksen ajaksi täyttää nesteellä tai ainakin tukkia aukot esim. polyeteenikalvolla ja kuminauhoilla, jotta kosteus pysyisi sisällä.

        Kalkkiahan kertyy, jos käytetään vetenä tavallista kraanavettä ("Sitä me on aina Massikkaankin...") Jos sen sijaan oikeaoppisesti käytetään tislattua vettä (akkuvettä), vältytään kalkkisaostumien aiheuttamilta ongelmilta.

        Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista.

        "Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista"

        Tuohan on se tärkein syy miksi pitää vaihtaa, tuskin se sisältyisi huolto-ohjelmaan jos siitä haittaa on :)


      • alfa 16V
        alfa 16V kirjoitti:

        "Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista"

        Tuohan on se tärkein syy miksi pitää vaihtaa, tuskin se sisältyisi huolto-ohjelmaan jos siitä haittaa on :)

        Kaveri laittoi lohkolämmittimen ZX citikkaansa, mutta ei enää saa tarpeeksi nestettä sisään. Kone käy koko ajan hieman lämpimänä, mikä voisi olla vikana?


      • Janne69
        alfa 16V kirjoitti:

        Kaveri laittoi lohkolämmittimen ZX citikkaansa, mutta ei enää saa tarpeeksi nestettä sisään. Kone käy koko ajan hieman lämpimänä, mikä voisi olla vikana?

        Jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmaa, joka estää jäähdytysnesteen kiertoa. Yleensä jostain löytyy ilmausruuvi tai sitten on löysättävä ylimpänä olevaa letkuliitosta.


      • alfa 16V
        Janne69 kirjoitti:

        Jäähdytysjärjestelmään on jäänyt ilmaa, joka estää jäähdytysnesteen kiertoa. Yleensä jostain löytyy ilmausruuvi tai sitten on löysättävä ylimpänä olevaa letkuliitosta.

        Pitää kysellä jokos on kaveri hoksannu, vai onko edes vaivautunut yrittämään.. Kuulemma 1.4 ZX ei jaksa oikein innostaa, lähtee meinaa kuin purkka tukasta :)


      • Henkka Jii
        Nasta kirjoitti:

        Kuulemma ei tee hyvää moottorin puristuspaineille, jos lämmitintä käytetään "liikaa" ts. enemmän kuin on tarpeen.

        Jaa meinaatko että männänrenkaat sulaa jos jäähdytysnestettä pidetään 40-80 asteen lämmössä?

        :-)

        Ei sillä nyt vakavissaan puristuspaineiden kanssa ole mitään tekemistä.

        Henkka


      • Kölli
        Kareem kirjoitti:

        "Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia."


        Kaikkea sitä kuulee!!! Tietysti hyvä, että lisäsit sanan "mielestäni", jokainenhan on oikeutettu mielipiteeseensä (ja harhakuvitelmiin...)

        Jäähdytysjärjestelmähän käsittääkseni kuuluu ILMATA nesteen vaihdon yhteydessä. Tämä ei suinkaan tarkoita, että järjestelmään lisättäisiin ilmaa (kuten ehkä kuvittelet?), vaan päinvastoin sitä, että järjestelmästä poistetaan sinne vaihdon yhteydessä jäänyt ilma.
        Virheellinen kuvitelma on syntynyt ehkä siitä tosiseikasta, että käytössä ollutta jäähdytintä ei pidä jättää tyhjilleen (hapen "armoille") vuorokautta pidemmäksi aikaa, muuten nesteen haihtumistuloksena syntyvät kiteet reagoivat jäähdyttimen kokoamisessa käytetyn juotosaineen kanssa, seurauksena pahimmassa tapauksessa vuotava jäähdytin. Eli jos kunnossa oleva jäähdytin laitetaan pidemmäksi aikaa säilytykseen, se tulisi säilytyksen ajaksi täyttää nesteellä tai ainakin tukkia aukot esim. polyeteenikalvolla ja kuminauhoilla, jotta kosteus pysyisi sisällä.

        Kalkkiahan kertyy, jos käytetään vetenä tavallista kraanavettä ("Sitä me on aina Massikkaankin...") Jos sen sijaan oikeaoppisesti käytetään tislattua vettä (akkuvettä), vältytään kalkkisaostumien aiheuttamilta ongelmilta.

        Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista.

        "Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista."

        Jos näin on, Tojotan vesipumppu on aivan omaa luokkaansa. Olen vaihdattanut vedet CarinaII:ssa n. 150tkm/5v välein ja mitään ongelmia ei ole ollut. Autossa on esim. alkuperäinen vesipumppu. Työkaveri omistaa nykyään auton, ikää on siis kohta 15v ja km:jä 399tkm.

        Vesipumpun (ainakin Tojossa) hajoittaa liian kireä käyttöhihna, ei veden laatu.


      • Kölli
        Henkka Jii kirjoitti:

        Jaa meinaatko että männänrenkaat sulaa jos jäähdytysnestettä pidetään 40-80 asteen lämmössä?

        :-)

        Ei sillä nyt vakavissaan puristuspaineiden kanssa ole mitään tekemistä.

        Henkka

        ....tarina ei välttämättä ihan huuhaata ole naurat nyt edes ajattelematta asiaa.

        Jos lämmitin lämmittää lohkon 40 asteeseen, uskon että kaikki on OK. Mutta, jos lämmittää enemmän, en tyrmää täysin joidenkin "asiantuntijoiden" väittämää, että tässä tapauksessa öljy tulee niin notkeaksi, että valuu pois sylintereiden seinämiltä ja silloin käynnistykset tapahtuvat ilman öljyä.

        Kaverini oli sitä mieltä, että jos tuo väite pitäisi paikkansa, miten autot kestäisivät Afrikassa. No, halusin vain sanoa, että ei pidä tyrmätä toisten juttuja heti ensi näkemältä.

        Henk. koht. olen asiasta sitä mieltä, että ei ole järkeä lämmittää jatkuvasti. Ajatelkaapas, että kun lämmitin kuluttaa n. 0,5kW/h ( mahd. sisälämppäri) niin vrk menee 10kWh hukkaan (Jos pari lähtöä päivässä). 100 tuhatta autoa (Suomessahan on autoja pari miljoonaa???) tekee jo 1MWh:n. Se on paljon sähköä!


      • Kareem
        Kölli kirjoitti:

        "Nestehän kuuluu vaihtaa nimenomaan siitä syystä, että parissa vuodessa nesteen sisältämät korroosionesto- ja voiteluaineet menettävät tehonsa, mistä seuraa mm. lohkon ja kanavien (umpeen)ruostumista ja vesipumpun laakerin kulumista."

        Jos näin on, Tojotan vesipumppu on aivan omaa luokkaansa. Olen vaihdattanut vedet CarinaII:ssa n. 150tkm/5v välein ja mitään ongelmia ei ole ollut. Autossa on esim. alkuperäinen vesipumppu. Työkaveri omistaa nykyään auton, ikää on siis kohta 15v ja km:jä 399tkm.

        Vesipumpun (ainakin Tojossa) hajoittaa liian kireä käyttöhihna, ei veden laatu.

        Olin aluksi kahden vaiheilla kirjoitanko tuosta voitelusta mitään, mutta tulipahan kirjoitettua. No olisi pitänyt olla tarkempi, eli "...mistä AINAKIN TEORIASSA seuraa ... vesipumpun laakerin kulumista." ;)

        Tiedän kyllä, että monissa tapauksissa juuri mainitsemasi hihnan liikakiristys pilaa sen laakeroinnin eikä jäähdytysneste.

        Mutta ihan vaan tiedoksi, että vielä niinkin myöhään kuin 70-luvulla sai joihinkin automerkkeihin ostaa jäähdytysnesteeseen erikseen lisättävää vesipumpun voiteluainetta! Taitaapa tuollainen tökötti kuulua esim. Biltema-kemikaalimuseon sortimenttiin vielä tänäkin päivänä. Tuskin aikoinaan turhaan on moista ainetta kehitetty, vaikka useimmissa nykymoottoreissa vedenlaadulla ei laakeriin olisikaan vaikutusta.


      • Korjaus
        Kölli kirjoitti:

        ....tarina ei välttämättä ihan huuhaata ole naurat nyt edes ajattelematta asiaa.

        Jos lämmitin lämmittää lohkon 40 asteeseen, uskon että kaikki on OK. Mutta, jos lämmittää enemmän, en tyrmää täysin joidenkin "asiantuntijoiden" väittämää, että tässä tapauksessa öljy tulee niin notkeaksi, että valuu pois sylintereiden seinämiltä ja silloin käynnistykset tapahtuvat ilman öljyä.

        Kaverini oli sitä mieltä, että jos tuo väite pitäisi paikkansa, miten autot kestäisivät Afrikassa. No, halusin vain sanoa, että ei pidä tyrmätä toisten juttuja heti ensi näkemältä.

        Henk. koht. olen asiasta sitä mieltä, että ei ole järkeä lämmittää jatkuvasti. Ajatelkaapas, että kun lämmitin kuluttaa n. 0,5kW/h ( mahd. sisälämppäri) niin vrk menee 10kWh hukkaan (Jos pari lähtöä päivässä). 100 tuhatta autoa (Suomessahan on autoja pari miljoonaa???) tekee jo 1MWh:n. Se on paljon sähköä!

        Kirjoitin näjöjään 100 tuhatta autoa en 100 autoa. Sitä sähköä kuluu siis 1000MWh, jos on 100000 turhaan lämmittäjää.


      • Kuikelo
        tässä kirjoitti:

        lohkolämmitin lämmittää jäähdytysnestettä.

        se on joko itse moottorissa, on otettu pois pellinen tulppa johon on suunniteltu lämmitin.

        tai se on alavesiletkussa, letku katkaistu ja siinä välissä lämitin.

        Kuplavolkkareissa on öljypohjassa.

        Ja se ei pilaa pakkasnestettä, minulla Asconassa heti uudesta -85 vaihdettu neste ja auto on jo 17 vuotias. Lämmitintä käytetty 15 tuntia vrk ensimmäiset 12 vuotta.

        Neste on ZEROa ja 50 % vettä. Mielestäni useat vaihdot pilaa ennemmin jäähdyttimen, tulee happea ja kalkkia.

        Nestettä se ei pilaa mutta on paljon autoja joissa on niin pieni tila lämmittimelle, että siitä vastuksesta on pakko ollut rakentaa niin pieni ja vastus kuluu jopa vuodesssa.
        Minäkin toisessa uudemassa autossani säästän lämmitintä, kun en tiedä kestääkö se.

        Samalla logiikalla ajateltuna et ilmeisesti vaihada öljyjäkään.

        Moottorista poistuu hetkeksi suojaava öljykalvo ja motti menee pilalle, kun joutuu suodattimen ja öljyn vaihdon jälkeen pyörimään hetken kuivana.

        Kaikki asiat voi kääntää päälaelleen, kun tarkastelee asioita nurin kurisesti.


      • Henkka Jii
        Korjaus kirjoitti:

        Kirjoitin näjöjään 100 tuhatta autoa en 100 autoa. Sitä sähköä kuluu siis 1000MWh, jos on 100000 turhaan lämmittäjää.

        Juu, minkään maailman HYÖTYÄ ei ole saavutettavissa liioitellulla lämppärin käytöllä, usein se 2 tuntiakin on aivan liikaa.

        Vaan vaikea on keksiä mikä öljy valuisi kokonaan pois jättämättä koneen suojaksi minkään sortin kalvoa.

        Kuulostaa näin entisen öljyalan ammattilaisen korviin kyllä hevosmiesten tietotoimiston jutulta.

        Mitenkäs sitten vaikka 0W-50 -öljyt, nämähän ovat niin helvetin ohutta ja liukasta tavaraa, tuon lohkolämppäriteorian mukaanhan näillä öljyillä kone starttaisi viikon seisottamisen jälkeen ilman öljyä sylinterien suojana vaikkei mitään lämmittimiä käyttäisikään.

        :-)

        Henkka


      • ranskis
        alfa 16V kirjoitti:

        Kaveri laittoi lohkolämmittimen ZX citikkaansa, mutta ei enää saa tarpeeksi nestettä sisään. Kone käy koko ajan hieman lämpimänä, mikä voisi olla vikana?

        Selvä ilmavaiva, kaverin on syytä ilmata jäähdytysjärjestelmää.

        Jos kauan ajelee ilmaamatta, kannentiiviste on suuressa vaaraassa kyseisellä konetyyppillä kun kerran on kyse 1.4 kone.

        Eihän se 1.4 ihan mitään ohjus ole, mutta konen koon takia vakuutukset ovat suht' edullisia.


    • ...

      Lohkolämmitin lämmittää siis normaaliautoissa todellakin jäähdytysnestettä.

      Siitä koko ajan tolpassa pitämisestä sen verran, että se on hullua ensinnäkin siksi, että sähköä kuluu turhaan; yli kahden tunnin lämmityksestä ei ole mitään hyötyä kovillakaan pakkasilla.

      Toisaalta, jos pidät koko ajan autoa tolpassa, se aiheuttaa myös turhaa kondensaatiota konehuoneessa, mikä taas voi aiheuttaa kaikkea muuta ongelmaa myöhemmin. Lisäksi liika lämmitys luonnollisesti haihduttaa jäähdytysnestettä, koska vaikka periaatteessa suljetusta järjestelmästä onkin kysymys, niin aina jostain ylimääräiset "höyryt" ulos pääsevät.

      Lyhyesti: älä pidä autoa tolpassa yli kahta tuntia kerrallaan (se on siis hyödytöntä), puhumattakaan siitä, että pitäsit sitä tolpassa ympäri vuorokauden (se on jo haitallistakin)

      • Kalle

        Lohkolämmitin lämmittää nimenomaan lohkossa olevaa jäähdytysnestettä. Muita lämmityslaitteita voi olla alavesiletkulämmitin tms tai öljynlämmitin.

        Myös yli kahden tunnin lämmityksestä on hyötyä, esimerkiksi, jos tolppamaksu on kiinteä tai työnantaja maksaa sähköt, eli meno ei kohdistu vain itselle. Haittana on jäähdytysnesteen ennenaikanien vanheneminen, mutta se tarkoittaa vain, että neste pitää vaihtaa useammin. Liikkeellelähdössä on kuitenkin selvä ero mukavuudessa, onko lämmitetty 30:een asteeseen vai 50:een asteeseen.

        Lämmitys ei kuumenna lohkoa sen kuumemmaksi kuin se normaalikäytössäkään kuumenisi. Siksi lämmittäminen ei aiheuta ongelmia, eikä "höyrytkään" mene sen kauemmaksi kuin paisuntasäiliöön.

        Tämä viimeinen on ihan oikea neuvo. Varsinkin jos siitä maksamisesta on yksin vastuussa eli max pari tuntia yleensä riittää.


    • Arviiti Automies

      Kyllä se nimensä mukaisesti
      lämmittää "lohkoa"!

      No, mikä se lohko on?

      No, sehän on moottorin runko-osa, eli ydin!

      Ja sitten, väliaineena siihen lämmittämiseen
      se lämmitin käyttää jäähdytysnestettä, mitä
      ainetta se sitten kelläkin ja kulloinkin
      sattuu olemaan, vettä, tai veden ja pakkasnesteen
      sekoitusta.

      Menestystä ja turvallista matkaa!

    • NN

      Lohkolämmitin lämiittää jäähdytysnestettä joko ns letkulämmittimenä tai lohkoon sisään laitettuna

      tai

      öljypohjaa, kuten minulla on tehadsuudessa autossa lämmitin öljypohjan kyljessä.

    • mjo33400

      Älä sä usko mitä noi paskanjauhajat sulle sanoo.Lämmitä ihan rauhassa sitä moottoria,ei se neste siitä huonone.Vaihdat sen nesteen parin/kolmen vuoden välein ja se on siinä.Vituttaa tommoset kusipäiset vastaukset.

      • eunukki

        aina päälle vaan lämmitin, kun haluut. Ei se auto siitä miksikään mene. Parempanahan se säilyis jos ei välillä jäähtyiskään ihan kylmäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      23
      5903
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      60
      2027
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      27
      1499
    4. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1267
    5. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      74
      1135
    6. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      69
      1128
    7. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      1107
    8. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      51
      1072
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      144
      1067
    10. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      58
      995
    Aihe