Eräs ammattilainen antoi minulle 6-7 vuotta sitten neuvon, että pese auto astianpesuaineella tai muulla paljon vaahtoavalla pesuaineella, tolulla, mäntysuovalla tms älä liuotinpesuaineella. Nyt kun en käsivaivan takia pysty itse vahaamaan, vein auton vahattavaksi. Kysyin samalla millä kannattaa pestä ja kerroin millä olen pessyt. Hän sanoi, ettei MISSÄÄN TAPAUKSESSA kertomillani aineilla.
Mikä tässä nyt on totuus ja onko sitä. Mitähän ne autopesurit käyttävät. Valintalistassa lukee liuotinpesu ....
autonpesusta
11
4640
Vastaukset
- täältä
yksi ääni. Eihän fairyt millään voi irrottaa sitä paskaa kyljistä mitä talvella siihen kertyy.
- ristiriitaa
Lisään vielä, että tämä kaveri sanoin käyttämieni aineiden poistavan vahan. Kyllä niillä on lika irronnut, mutta maalipinta on jäänyt himmeäksi eli olisko se vaha siitä sitten poistunut muutaman pesukerran jälkeen.
- The Rat
ristiriitaa kirjoitti:
Lisään vielä, että tämä kaveri sanoin käyttämieni aineiden poistavan vahan. Kyllä niillä on lika irronnut, mutta maalipinta on jäänyt himmeäksi eli olisko se vaha siitä sitten poistunut muutaman pesukerran jälkeen.
Kai se pidemmässä käytössä vaha poistuu liuottimia käyttämällä.
Siksipä auto kai olisi hyvä silloin tällöin vahata uusiksi. :)
Automaattipesusta en kyllä taida vahausta autoon ottaa. Viimeksikin kun kävin niin pesun jälkeen vetäisin sormella auton kattoa ja sormi muuttui mustaksi... Näyttää puhtaalta, mutta ei ole sitä. Pitäisi varmaan pestä 3-4 kertaa putkeen niin voisi puhdistua (paitsi peilit, niille ei tapahdu mitään automaattipesussa).
- eetu
Mietipä hetki, mihin Fairy on tarkoitettu... Se on tarkoitettu rasvaisten astioiden pesemiseen. Sen jälkeen mieti, mitä yhteistä on rasvalla ja vahalla... Kummatkin ovat hiilivetyketjuja. Rasvassa on muitakin atomeja seassa, eikä vahakaan välttämättä ole puhdasta hiilivetyä. Käytännössä on kuitenkin niin, että se mikä liuottaa rasvaa, liuottaa myös vahaa. Tämän vuoksi Fairyt sun muut pesuaineet liuottavat vahan auton pinnasta.
Jos auton kyljessä on asfalttipikeä tai muuta töhnää, joka ei autoshampoolla lähde, käytä auton pesuun tarkoitettua liuotinta. Sillä lähtee usein vahakin, joten sen jälkeen joudut taas vahaamaan auton. Muussa tapauksessa käytä shampoota, jota vahan valmistaja suosittelee. Hyvin vahattuun pintaan ei töhnä helposti tartu, joten normaalisti selviät autoshampoolla. - lj fejf ö
fairy tekee vedestä liian pehmeetä ja se menee kaikkiin pieniin koloihin ja kiven hakkaumiin eikä lähde pois kuivauksessa.
- Fairy
Jostain olen lukenut, että astianpesuaineet pienentävät veden pintajännitettä ja tekevät veden näin tunkeutuvammaksi. Tämä voi olla ajan mittaan kohtaloksi auton maalipinnalle kun vesi ja pesuaine tunkeutuvat maalipinnan pieniin huokosiin ja jäävät sinne tekemään tuhojaan.
sen kerrotte, kun olen Fairylla ja vastaavilla autojani pessyt 35 vuotta enkä mitään haittaa siitä koskaan havainnut!
Joko piankin ne haitat alkavat ilmemään? Nykyinenkin autoni täytti äsken 17 vuotta eikä ruostevikoja vielä ole pelleistä tarvinnut korjailla. Meinaan vaan että tietäisin seurailla tarkemmin...- 12qwerty
sitroen kirjoitti:
sen kerrotte, kun olen Fairylla ja vastaavilla autojani pessyt 35 vuotta enkä mitään haittaa siitä koskaan havainnut!
Joko piankin ne haitat alkavat ilmemään? Nykyinenkin autoni täytti äsken 17 vuotta eikä ruostevikoja vielä ole pelleistä tarvinnut korjailla. Meinaan vaan että tietäisin seurailla tarkemmin...Toiset polttaa tupakkaa koko ikänsä eikä näy mitä oireita.
- ecarina
oli juttua kerran tuosta autonpesusta / astianpesuaineet ja näinhän kertoivat että ei missään tapauksessa mitään fairya..
- Automiekkonen
ecarina kirjoitti:
oli juttua kerran tuosta autonpesusta / astianpesuaineet ja näinhän kertoivat että ei missään tapauksessa mitään fairya..
Fairya on käytetty meilläkin iät ja ajat, eikä mitään ongelmaa ole ollut. Toki jos auto on vähänkään pinttynyt, ensin liuottimella, ja sitten pesuaineella.
Tämä fairy-homma on vähän sama kuin se vanha mummo, joka meni 80-vuotiaana ekaa kertaa lääkäriin, terve kuin pukki ja sanoi juoneensa koko ikänsä kulutusmaitoa ja syöneensä runsaassa voissa tehtyjä ruokia. Olisiko lääkärin pitänyt sanoa, että olette eläneet koko ikänne aivan väärin ?
- koneessa
Meikä pitää autoa aina 3 vuotta, ja pesetän sen kaksikertaa vuodessa harjakoneessa, otan liuotin- ja kuumavahapesun. Se riittää, en moiseen kapistukseen enempää huomiota uhraa, eikä tartte, se on vain peltikasa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232