Kolari

syytön

Mitenkähän kannattais toimia kun minun (syyttömän) osapuolen (vm. -04) auton kylki on koko matkalta sisällä. Eli monen tonnin juttu, ellei sit lunastuskunnossa jos runko vääntynyt

Kannattaako uskoa vain syyllisen vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan/korjaavan arvioon. Ajattelin käydä myös oman vakuutusyhtiön vahinkotarkastajan juttusilla.

Yleensäkin, kannattaako korjauttaa vai ottaa kertakorvaus?

Entä auton arvon alentuminen kolarin seurauksena? Voiko syylliseltä vaatia auton arvon alenemista vastaavaa summaa, vaikka oikeusteitse?

13

6652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eki

      Ensinnäkään omaa vakuutusyhtiötäsi ei kiinnosta ko. tapahtuma.
      Toiseksi korjausarviot tehdään lähes rutiininomaisesti, esim:
      1. Peltien oikaisu 15h x zz€/h
      2. Maalaus 255 dm2 x zz€/dm3
      3. Muut jutut
      Kustannusarvion kanssa korjaamolle, joka sitten hyväksyy vakuutusyhtiön laskelman tai perustelee miksi kalliimpi(tähän tarvitaan vielä vakuutusyhtiön hyväksyntä)
      Korjaamo voi vielä lisätä "pientarvikelisiä" lopulliseen laskuun...

      Auton arvon alenemisesta voi toki vaatia korvauksia vaikka oikeusteitse, mutta niitä et tule vastapuolelta ikinä saamaan. Periaatteessa voist hakea vakuutusyhtiöltä mutta, Vakuutusyhtiön kanta on että korjaataan vastaavaksi kuin ennen kolaria, jos korjaus ei onnistu tulee sinun ensisijaisesti keskustella korjaamon kanssa.

      Noinkin uudessa autossa kertakorvaus kannataa vain jos joku korjaa halvemmalla - yleensä kertakorvauksia suosittelisin vain vanhoihin pommeihin, joissa pari klommoa ei harmita...

    • Tiukkaa tekee

      hakea oikeusteitse, mutta käytännössä korvauksia saat vain jos on mustaa valkoisella että autosi arvo on todella alentunut kolarin myötä. Esimerkki: olet tarjonnut autoasi vaihdossa ennen kolaria ja hyvityshinta on x Euroa. Menet samaan liikkeeseen kolarikorjauksen jälkeen ja kerrot tilanteen, jolloin liike hyvittää x Euroa tai x-2000 Euroa tai jotain. Silloin voi hakea korvausta tuosta arvonpudotuksesta. Jos sinulla EI ole arviota autosi arvosta ennen kolaria, korvauksia et todennäköisesti tule saamaan =sulla ei ole näyttöä autosi arvosta ennen kolaria.

      • syytön2

        No just sopivasti sattuu olemaan arvio autosta kun autokuumeen alla tein kauppaa uuteen. Eli mustaa valkoisella löytyy, ja päiväys vain viikko ennen kolaria. Tuo hinta on sitten autoliikeen hinta eikä ihan vastaa yksityispuolella olevien hintoja. Tosin se erotushan siinä määrää eikä tuo hinta.

        Kiitos tiedosta.


      • ET VOI..
        syytön2 kirjoitti:

        No just sopivasti sattuu olemaan arvio autosta kun autokuumeen alla tein kauppaa uuteen. Eli mustaa valkoisella löytyy, ja päiväys vain viikko ennen kolaria. Tuo hinta on sitten autoliikeen hinta eikä ihan vastaa yksityispuolella olevien hintoja. Tosin se erotushan siinä määrää eikä tuo hinta.

        Kiitos tiedosta.

        ..hakea korvausta.

        Tai voit hakea, mutta et tule saamaan. Johan nyt menee naurettavaksi. Vakuutukset ovat olemassa siksi, että saat sieltä korvauksen. Menisi melkoisen hankalaksi, jos joka jumalan lommosta käytäisiin vielä käräjillä vääntämässä.

        Unohda koko juttu. Tai oikeastaan..älä unohda. Kuluta vaan turhan takia rahaa ja aikaa juristien kanssa sähläämiseen, niin ensi kerralla muistat, ettet korvauksia saanut.


      • syytön3
        ET VOI.. kirjoitti:

        ..hakea korvausta.

        Tai voit hakea, mutta et tule saamaan. Johan nyt menee naurettavaksi. Vakuutukset ovat olemassa siksi, että saat sieltä korvauksen. Menisi melkoisen hankalaksi, jos joka jumalan lommosta käytäisiin vielä käräjillä vääntämässä.

        Unohda koko juttu. Tai oikeastaan..älä unohda. Kuluta vaan turhan takia rahaa ja aikaa juristien kanssa sähläämiseen, niin ensi kerralla muistat, ettet korvauksia saanut.

        Ai joka "lommon"? Täytyy sanoa, että on sulla outo käsitys sulla lommosta jos pidät koko kyljen sisällä menoa vanteita myöten lommona?? Ja että jos auton hinta laskee esim. vaikka 2000€ ihan vain siks, että se on kolaroitu vaikkakin kunnnossa, niin joudunko mä vain syyttömänä sen sulattaa. Höpöhöpö itselles. Enempää en tähän sun yllätykseen lähde mukaan.

        Vakuutus korvaa auton korjauskustannuksen tai sieltä saa kertakorvauksen, ei muuta. Auton hinnan laskulle ei ole olemassa mitään normaalia vakuutusta, ellei sitä erikseen jonain kalliina erikoisvakuutuksena ota, niin kuin sun pitäis pätevänä sanaseppona tuolle sun "kultakielellesi" ottaa :)


      • TTN
        syytön3 kirjoitti:

        Ai joka "lommon"? Täytyy sanoa, että on sulla outo käsitys sulla lommosta jos pidät koko kyljen sisällä menoa vanteita myöten lommona?? Ja että jos auton hinta laskee esim. vaikka 2000€ ihan vain siks, että se on kolaroitu vaikkakin kunnnossa, niin joudunko mä vain syyttömänä sen sulattaa. Höpöhöpö itselles. Enempää en tähän sun yllätykseen lähde mukaan.

        Vakuutus korvaa auton korjauskustannuksen tai sieltä saa kertakorvauksen, ei muuta. Auton hinnan laskulle ei ole olemassa mitään normaalia vakuutusta, ellei sitä erikseen jonain kalliina erikoisvakuutuksena ota, niin kuin sun pitäis pätevänä sanaseppona tuolle sun "kultakielellesi" ottaa :)

        arpa ei nyt voita.

        Suomalainen hyvinvointi ja oikeusvaltio tarkoittaa esim. sitä että, hoitoa ei välttämättä tule, vakuutus yhtiö maksaa mitä jaksaa, auton tuojia veroitetaan sattuman varaisesti yläkanttiin. Sattuman varaisesti yläkanttiin tarkoittaa sitä, että koskaan ei voi tietää etukäteen kuinka paljon yläkanttiin verotetaan, mutta aina taatusti jonkin verran.

        Voit haastaa vakuutusyhtiön oikeuteen, mutta Suomessa et tule juttuasi voittamaan. Sinun täytyisi esim. esittää että kyse on ihmisoikeuksien, EU säännösten jne.. rikkomisesta ja hakea oikeutta EU:sta


      • syytön4
        TTN kirjoitti:

        arpa ei nyt voita.

        Suomalainen hyvinvointi ja oikeusvaltio tarkoittaa esim. sitä että, hoitoa ei välttämättä tule, vakuutus yhtiö maksaa mitä jaksaa, auton tuojia veroitetaan sattuman varaisesti yläkanttiin. Sattuman varaisesti yläkanttiin tarkoittaa sitä, että koskaan ei voi tietää etukäteen kuinka paljon yläkanttiin verotetaan, mutta aina taatusti jonkin verran.

        Voit haastaa vakuutusyhtiön oikeuteen, mutta Suomessa et tule juttuasi voittamaan. Sinun täytyisi esim. esittää että kyse on ihmisoikeuksien, EU säännösten jne.. rikkomisesta ja hakea oikeutta EU:sta

        En mä minkään vakuutusyhtiön päätä olekaan panemassa tästä vadille, vaan vaadin oikeutta siviilioikeusteitse suoraan siltä henkilöltä kuka kolarin aiheutti. Vakuutusyhtiön liikennevakuutusehdoissa lukee selvästi mitä korvataan ja mitä ei, eikä tämä arvon aleneminen kuulu siihen tekstiin.

        Ja tässä tämä homma lähtee liikkeelle siten, että kysellään oikein asiantuntijoilta jotka tekevät sitä ammatikseen eli siviilioikeiden tuntevilta juristeilta että miten tässä voisi ja kannattaisi menetellä.

        Jos et veikkaa, et voi voittaa.

        Taustat kannattaa kuitenkin aina ottaa selville ennen kuin ryntää suden suuhun, olipa aseena sitten vain omat kädet tai armeijan salainen sudentaltutusionihybridilannistin..


      • sellaista
        syytön3 kirjoitti:

        Ai joka "lommon"? Täytyy sanoa, että on sulla outo käsitys sulla lommosta jos pidät koko kyljen sisällä menoa vanteita myöten lommona?? Ja että jos auton hinta laskee esim. vaikka 2000€ ihan vain siks, että se on kolaroitu vaikkakin kunnnossa, niin joudunko mä vain syyttömänä sen sulattaa. Höpöhöpö itselles. Enempää en tähän sun yllätykseen lähde mukaan.

        Vakuutus korvaa auton korjauskustannuksen tai sieltä saa kertakorvauksen, ei muuta. Auton hinnan laskulle ei ole olemassa mitään normaalia vakuutusta, ellei sitä erikseen jonain kalliina erikoisvakuutuksena ota, niin kuin sun pitäis pätevänä sanaseppona tuolle sun "kultakielellesi" ottaa :)

        vakuutusta ole, joka tuon kattaa. Valitettavasti.

        Kuten sanottu - toivotan onnea oikeudenkäyntiisi. Hukkaat kuitenkin vain aikaa ja rahaa etkä saa mitään tilalle muuta kuin lisää harmia.

        Suomessa tapahtuu vuodessa tuhansia (?) isompia ja pienempiä kolareita. Jokaisesta maksetaan korvaukset sen mukaan kuin laki/vakuutusehdot sanovat. Liikenteessä vain on riskinsä. Yksi riski on joutua onnettomuuteen ja kärsiä rahallisia tappioita myös siitä huolimatta, että vakuutuskorvaukset on maksettu.

        Älä aja, jos et kestä menetyksiä. Minulla on sinulle kaksi kysymystä. Ensinnäkin - asetu sen kolarin aiheuttaneen asemaan. Miten toimisit itse, jos joku pelle tulisi vielä vakuutusyhtiön asiain hoidon jälkeen ovellesi vaatimaan lisää rahaa? Nauraisit pihalle etkä ainakaan maksaisi. Tietenkään - vakuutushan on jo korvannut.

        Ja toisekseen - jos autossasi on 'koko kylki vanteita myöten sisällä' ja kyse on pari vuotta vanhasta autosta, niin miksi ihmeessä se ei mennyt lunastukseen/uutta autoa tilalle..?


      • syytön5
        sellaista kirjoitti:

        vakuutusta ole, joka tuon kattaa. Valitettavasti.

        Kuten sanottu - toivotan onnea oikeudenkäyntiisi. Hukkaat kuitenkin vain aikaa ja rahaa etkä saa mitään tilalle muuta kuin lisää harmia.

        Suomessa tapahtuu vuodessa tuhansia (?) isompia ja pienempiä kolareita. Jokaisesta maksetaan korvaukset sen mukaan kuin laki/vakuutusehdot sanovat. Liikenteessä vain on riskinsä. Yksi riski on joutua onnettomuuteen ja kärsiä rahallisia tappioita myös siitä huolimatta, että vakuutuskorvaukset on maksettu.

        Älä aja, jos et kestä menetyksiä. Minulla on sinulle kaksi kysymystä. Ensinnäkin - asetu sen kolarin aiheuttaneen asemaan. Miten toimisit itse, jos joku pelle tulisi vielä vakuutusyhtiön asiain hoidon jälkeen ovellesi vaatimaan lisää rahaa? Nauraisit pihalle etkä ainakaan maksaisi. Tietenkään - vakuutushan on jo korvannut.

        Ja toisekseen - jos autossasi on 'koko kylki vanteita myöten sisällä' ja kyse on pari vuotta vanhasta autosta, niin miksi ihmeessä se ei mennyt lunastukseen/uutta autoa tilalle..?

        Vastaus 1:
        Syyllinen myöntää ja on pahoillaan. HÄn joutuu korjata oman auton omasta pussistaan, samoin olis kohtuullista korvata myös tuo arvon menetys samasta pussista.
        Olet oikeassa siinä, että pitää katsoa asiaa myös toisen saappaista. Kuten jotenkin seuraavasti sanotaan: "Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän". Eli sama asia vaikka miten päin katsoisi, se on aivan oikeutettua vaatia korvausta myös arvon alentumisesta.
        Ja pelle on vasta sitten kun laittaa kiharat vaaleat hiukset ja punaisen pallonenän :)

        Ja se arvon aleneminen selviää vasta sitten kun auto on korjattu ja sen markkina-arvo arivoidaan. Markkina-arvosta on mustaa valkoisella viikko ennen kolaria, kun auto oli tarkoitus vaihtaa kesän aikana. Voihan siinä käydä niinkin, että arvo ei jostain syystä laske (esim. työn laatu on niin hyvä eikä vauriot olekaan niin pahat tms.) jolloin en tietenkään vaadi mitään korvausta. Mutta jos syystä tai toisesta menetän yhtäkkiä muutaman tonnin, en sitä kovin nykyisellä palkalla ja lanoilla kovin helposti sulata.

        Vastaus 2:
        Auton korjausarvio, hitto vieköön, oli hiukan alle lunastusrajan. Vaikka ei saisi, pitää kuitenkin vielä toivoa, että runko olisi kunnolla kierossa kun sitä aletaan konkreettisesti korjata, jolloin se menisi lunastukseen korjauskustannusten noustessa. Uuden auton lunastusturva meni umpeen kun 50tkm tuli täyteen.


      • Mr.X
        syytön5 kirjoitti:

        Vastaus 1:
        Syyllinen myöntää ja on pahoillaan. HÄn joutuu korjata oman auton omasta pussistaan, samoin olis kohtuullista korvata myös tuo arvon menetys samasta pussista.
        Olet oikeassa siinä, että pitää katsoa asiaa myös toisen saappaista. Kuten jotenkin seuraavasti sanotaan: "Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän". Eli sama asia vaikka miten päin katsoisi, se on aivan oikeutettua vaatia korvausta myös arvon alentumisesta.
        Ja pelle on vasta sitten kun laittaa kiharat vaaleat hiukset ja punaisen pallonenän :)

        Ja se arvon aleneminen selviää vasta sitten kun auto on korjattu ja sen markkina-arvo arivoidaan. Markkina-arvosta on mustaa valkoisella viikko ennen kolaria, kun auto oli tarkoitus vaihtaa kesän aikana. Voihan siinä käydä niinkin, että arvo ei jostain syystä laske (esim. työn laatu on niin hyvä eikä vauriot olekaan niin pahat tms.) jolloin en tietenkään vaadi mitään korvausta. Mutta jos syystä tai toisesta menetän yhtäkkiä muutaman tonnin, en sitä kovin nykyisellä palkalla ja lanoilla kovin helposti sulata.

        Vastaus 2:
        Auton korjausarvio, hitto vieköön, oli hiukan alle lunastusrajan. Vaikka ei saisi, pitää kuitenkin vielä toivoa, että runko olisi kunnolla kierossa kun sitä aletaan konkreettisesti korjata, jolloin se menisi lunastukseen korjauskustannusten noustessa. Uuden auton lunastusturva meni umpeen kun 50tkm tuli täyteen.

        Turha narista, homma on selvä. Liikennevakuutuslaki ei tunne arvonaleneman käsitettä, eli turhaa puuhastelua tuo korvausten vaatiminen. Jotta vastapuolen voisi edes teoriassa saada henkilökohtaiseen vastuuseen, täytyisi teon olla tahallinen tai törkeän tuottamuksellinen. Ja silloin taas vakuutus ei korvaisi ollenkaan. Että onnea ja menestystä vaan tälle huuhaa-puuhalle. Ota itsellesi parempi kaskovakuutus, niin ei ole ongelmaa ensi kerralla.


    • -Jakke--

      Vaikka liikennevakuutuslaki ei tunne arvon alenemista kolaroinnin seurauksena, on mahdollista vaatia siviilikanteena vahingon aiheuttajalta ko. arvon-alennus.

      Autoliike voi todistaa että kolaroidun auton jälleenmyynti/vaihto-arvo on alempi kuin kolaroimattoman. Tämä on riittävä todistus.

    • Mitä pitää korvata?

      Vakuutusyhtiö on velvollinen korjauttamaan auton siihen kuntoon missä se oli ennen kolaria. Jos korjaus on tehty asiallisesti niin mitään korvattavaa ei synny. Pahasta mielestä ei saa korvausta.

      • Kuten arvelin tulin

        Nimenomaan...

        Itsekin aikoinani myin 2003 Fiat Stilon, mikä oli joskus mällätty todella pahasti, eli etuakselille asti oli ollut kaikki lytyssä, ja joku oli sitä sitten laitellut kuntoon...

        Auto oli ehjää VASTAAVASSA kunnossa, joten en tietenkään tuosta asiasta mitään maininnut, koska se oli korjattu siihen kuntoon missä se oli ennen kolaria.

        Moni ostaja kyselee "mistä tietää ettei ole kolariauto" no siitä kun ei ole mikään kulma rutussa, eli mitä väliä jos on korjattu ehjäksi?

        Harvassa autossa on 100% alkuperäisiä osia tallella


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe