Jumala ei näytä pahastuneen Noalle

tämän

kännäämisestä koska salli tämän elää vielä 350 vuotta. Sensijaan kamala paikka oli nuorimmalle pojalle se, että hän sattui näkemään vahingossa isänsä alastomuuden. Tuota vahinkoa seurasi kirous poikaparan kaikille jälkeläisillekin. Tämäkin raamatunpaikka on niin outo meikäläiseen yhteis-saunomiseen tottuneelle suomalaiselle, että mieleen tulee, että anekdoottiin sisältyy paljon sellaista jota ei helposi ymmärrä.

Onko adventisteilla jokin tulkinta tästä raamatunpaikasta?

12

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasi

      ollut syy kiroukseen vaan pilkan teko...

      • 1.Ms. 9:22,23.

        >> Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona.

        Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.


      • hyväksikäyttö
        1.Ms. 9:22,23. kirjoitti:

        >> Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona.

        Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.

        ”Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli HÄNELLE TEHNYT” (1Ms9.24)

        viittaa siihen, että kyseessä on teko joka kohdistui nimenomaan Nooaan! Jos kyseessä olisi pilkka, silloin siitä ei kerrottaisi jonain asiana, jonka Haam teki Nooalle vaan silloin kerronta kohdistuisi Haamin. Eli kerronta olisi; Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli tehnyt (mahdollisesti pilkannut) …


      • ske
        hyväksikäyttö kirjoitti:

        ”Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli HÄNELLE TEHNYT” (1Ms9.24)

        viittaa siihen, että kyseessä on teko joka kohdistui nimenomaan Nooaan! Jos kyseessä olisi pilkka, silloin siitä ei kerrottaisi jonain asiana, jonka Haam teki Nooalle vaan silloin kerronta kohdistuisi Haamin. Eli kerronta olisi; Kun Nooa selvisi juopumuksestaan ja sai kuulla, mitä hänen nuorin poikansa oli tehnyt (mahdollisesti pilkannut) …

        23 antaa kyllä ymmärtää että kyseessä ei tässä olisi eufemismi yhdynnästä vaan kirjaimellisesti mitä teksti sanoo. Lisäksi Kanaanhan on se joka kirotaan, ei Haam.


      • hävyn näkeminen
        ske kirjoitti:

        23 antaa kyllä ymmärtää että kyseessä ei tässä olisi eufemismi yhdynnästä vaan kirjaimellisesti mitä teksti sanoo. Lisäksi Kanaanhan on se joka kirotaan, ei Haam.

        oli sopimatonta koska Seem ja Jaafet menivät selin majaan ja katsoivat toisaalle etteivät olisi nähneet isänsä häpyä.


      • kommentti?
        ske kirjoitti:

        23 antaa kyllä ymmärtää että kyseessä ei tässä olisi eufemismi yhdynnästä vaan kirjaimellisesti mitä teksti sanoo. Lisäksi Kanaanhan on se joka kirotaan, ei Haam.

        Haam, Kanaanin isä, näki isänsä (Nooan) alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen (9.22).

        Eli, Haam oli mennyt varta vasten sisälle telttaan. Tämän lisäksi hän vieläpä kertoi veljilleen ”tekemisistään” teltassa! Kerronta haluaa tehdä selväksi, ettei Seem tai Jafet syyllistyneet mihinkään sopimattomuuteen. Haamin teko (mitä hän oli tehnyt Nooalle jae 24) taas katsottiin niin raskauttavaksi, että kirous koski myös hänen jälkeläisiänsä – kirottu olkoon Kanaan, tulkoon hänestä veljiensä orjienkin orja (9.25)


      • ilkosillaan
        hävyn näkeminen kirjoitti:

        oli sopimatonta koska Seem ja Jaafet menivät selin majaan ja katsoivat toisaalle etteivät olisi nähneet isänsä häpyä.

        Itse alastomuus ei tainnut olla tabu, kertoohan Johannes miten opetuslapset olivat alasti kalastaessaan:

        ”Silloin se opetuslapsi, joka oli Jeesukselle rakkain, sanoi Pietarille: "Se on Herra!" Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, vyötti hän vaippansa ympärilleen, sillä hän oli alasti (gumnos), ja heittäytyi järveen” (Joh21.7)


      • majassansa
        kommentti? kirjoitti:

        Haam, Kanaanin isä, näki isänsä (Nooan) alastomuuden ja kertoi siitä ulkona molemmille veljilleen (9.22).

        Eli, Haam oli mennyt varta vasten sisälle telttaan. Tämän lisäksi hän vieläpä kertoi veljilleen ”tekemisistään” teltassa! Kerronta haluaa tehdä selväksi, ettei Seem tai Jafet syyllistyneet mihinkään sopimattomuuteen. Haamin teko (mitä hän oli tehnyt Nooalle jae 24) taas katsottiin niin raskauttavaksi, että kirous koski myös hänen jälkeläisiänsä – kirottu olkoon Kanaan, tulkoon hänestä veljiensä orjienkin orja (9.25)

        ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn: (1Ms 9:21,22).
        Koska palstalla liikkuu myös alkukielimiehiä, voisiko joku heistä suomentaa, mikä tarkasti ottaen on tuo häpy. Toisaalla Raamatussa ilmenee hävyn olleen myös naisilla. Tarkoittaako se sukupuolielimiä?


      • ske
        majassansa kirjoitti:

        ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn: (1Ms 9:21,22).
        Koska palstalla liikkuu myös alkukielimiehiä, voisiko joku heistä suomentaa, mikä tarkasti ottaen on tuo häpy. Toisaalla Raamatussa ilmenee hävyn olleen myös naisilla. Tarkoittaako se sukupuolielimiä?

        sana on 'ervah joka tarkoittaa alastomuutta sukupuolielimiä/ genitaalialuetta, kummallakin sukupuolella.


      • ske
        hävyn näkeminen kirjoitti:

        oli sopimatonta koska Seem ja Jaafet menivät selin majaan ja katsoivat toisaalle etteivät olisi nähneet isänsä häpyä.

        jaetta juuri tarkoitin. Se ikään kuin kumoaa sukupuoliyhteysajatuksen, jota tarkoittavaa ilmausta jae 22 käyttää. Myös tuntuu kumalliselta että Haam kertoisi veljilleen mitä on tehnyt. Vaikeasti ymmärrettävä kohta.


    • Hei

      Kyseessä on isänsä halventaminen.
      Ei että näki alasti.
      Poika pilkkasi isänsä kun siinä kännissä alasti retkotti. Nauraa ilkkui, tms.
      Tätä kautta asia voidaan ymmärtää.

      Siunausta
      jari laurila

    Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe