Miksi nykyvanhemmat ovat niin outoja?

Kutosten ope

Olenko minä outo, kun minusta tuntuu, että nykylapsia viedään kodeissa ihan outoon suuntaan? Olen ollut kymmenen vuotta luokanopettajana ja joka vuosi luokassani on enemmän ja enemmän niitä, joiden normaalilta vaikuttavat vanhemmat harrastavat tätä curlingia.

Ja vielä suomalaisesta peruskoulusta. Olemme koko ajan syvemmällä mielistelyn suossa. Meidän perustehtävämme on nykyisin näemmä huolehtia siitä, ettei kukaan -oppilas tai hänen vanhempansa- joudu kokemaan epämukavuutta. Kaikki, mikä vaatii ponnistelua, täytyy poistaa opsista. Pääasia, etteivät oppilaiden vanhemmat suutu.

Miksi nykylapsilla on ihan hirmuisen paljon tavaraa ja rahaa ja oikeuksia muttei juuri mitään velvollisuuksia? Yleistän nyt rankasti, mutta turhauttaa, kun tämä ei enää ole mikään pienen rötösporukan pikkuinen ilmiö. Ihan täysjärkiset ihmiset kasvattavat lapsistaan avuttomia, laiskoja ja vaativia tyranneja. MIKSI?

37

4503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä landella

      Olipa mielenkiintoista lukea, että joku muukin ihmettelee nykymenoa. Tämä koskee tietenkin vain määrättyjä vanhempia, ei kaikkia,sillä tervenuppisiakin löytyy vielä jossain määrin. Mutta nämä oudot.... Onko nyt sitten niin, että vanhemmat, varsinkin äidit, tottuvat päivähoidossa ja eskarissa siihen, että heidän kaikki oikkunsa täytetään viipymättä. Että on niinkuin ihan velvollisuus vaatia mahdollisimman täyttä palvelua lapsen yksilöllisiin kehitysvaiheisiin viitaten. Lasten dieetit ovat jostain ulkoavaruudesta, riittää kun ilmoittaa neuvolassa että luulen lapsella olevan maustepippuri ja säilöntäaineallergian, niin jopas tuodaan omat muusit eteen,vaikka ei mitenkään voida olla varmoja allergioista. Liikunnasta vaaditaan vapautusta joka nuhanpoikasen takia ja tietysti halutaan että ope suunnittelee lapselle eri ohjelmat siksi aikaa kun muut ovat jumpassa. Sama penska juoksee pää punaisena välitunnilla, mutta polttopalloa ei saa pelata liikassa kun on nuha. Hmmmm. Ja sitten tämä kiusaaminen. Kaikki on kiusaamista ja siihen täytyy puuttua aikuisten toimesta sen sijaan että opetettaisiin lapselle,miten hankalista tilanteista selvitään. Raimo Ilaskivi puhui aamu-TV:ssä nykynuorten oudosta asenteesta työntekoon ja varsinkin palveluammatteihin. En ihmettele yhtään ettei hoito- ja palveluammatit "niinku kiinnosta", kyllä meno nykyisellään on sitä, että lapsista kasvatetaan passattavia käenpoikia oikein viimosen päälle. Ponnistelua ja kovaa yrittämistä ei tähdennetä kodeissa; jos koe meni huonosti lapselta, vaaditaan opelta arvosteluperusteet ja pistemäärät tiukasti uhaten. Lapset saavat valvoa puoleen yöhön ja sitten kun aamulla vähän niinkuin nukuttaa, nämä curling-vanhemmat vakavissaan vaativat koulujen alkamista vähän myöhemmin, että mussukat saa nukkua aamulla pidempään. Voi teitä ope-raukat, miten te pärjäätte näiden ihmeperhevanhempien kanssa. Minä en kestäisi päivääkään! Syvä kunnioitukseni, samalla huolestumiseni kasvattajien suuntaan.

      • Kirja Toukka

        Minäkin liityn ihmettelijöiden joukkoon. Omassa suvussanikin on tätä curling-vanhemmuutta, ja lapset sen mukaisia: laiskoja, passattuja, vaativia, huonokäytöksisiä.

        Suosittelen kaikille kirjaa nimeltä "Aikuinen vanhemmuus". Sen ovat eri alojen ihmiset koonneet ja jotkut niistä jutuista ovat aivan USKOMATTOMIA. Lääkäri kertoo, kuinka ÄITI tulee hommaamaan 13-vuotiaalle tyttärelleen e-pillereitä ja kuinka 9-vuotiaat vetävät tupakkaa. Nämä ovat tietysti yksittäisiä ilmiöitä ja aika äärimmäisiäkin, mutta suunta on selvä: yhä useammissa kodeissa yhä pienemmille lapsille ei "uskalleta" asettaa rajoja. Joskus tuntuu etteivät vanhemmat itsekään tiedä, missä rajojen pitäisi mennä. Ei uskalleta miettiä omia arvoja ja sitä, kuinka ne ehkä poikkeavat naapurin arvoista. Jos naapurin 12-vuotias heiluu viikonloppuna kaupungilla aamukolmeen ja kaljoittelee, niin pitääkö sama muka sallia omassa kodissa?

        Lasten syntymäpäiväjuhlatkin ovat nykyisin aivan himmeitä, en nyt muutakaan sanaa keksi. Täytyy oikein aikuisen olla leikittämässä ja järjestämässä "ohjelmaa". Täytekakku on vain kynttilöiden vuoksi, koska nykyajan hemmotellut pikku keisarit eivät kakkua edes syö. Sipsit ja pizza ja muu menee kyllä. Synttäreilläkin on tarjottavaa kuin jossain maalaishäissä, pöydät notkuvat, ja ohjelmanumeroja piisaa. Ettei vain oltaisi naapuria huonompia! Voi herranjumala.

        Keijo Tahkokallion kirjoja suosittelen myös. Erityisesti "Kotipesän lämpöä etsimässä".

        Monesti vain vanhemmat itse ovat täysin sokeita, rakkaushan ON sokea, ja suuttuvat ulkopuolisten reagoidessa heidän kasvattamattomuusperiaatteisiinsa. Väkisinkin tämä törmäys tulee joko päiväkodissa, koulussa tai sitten isovanhempien tai muiden sukulaisten kanssa. Ja sitten pistetäänkin välejä poikki, raivotaan ja käskytetään. Kun ei omassa kerubissa voi olla mitään vikaa!

        Opettajia säälin oikein todella.


    • myös ekalla

      Olen ekaluokan opettaja. Tänään aloittaessani päivän ensimmäistä tuntia, kysyi eräs poika, että katoitsä ope niit euroviisuja eilen kymmenen jälkeen ku Lordi voitti. Sanoin että en todella koska seuraava päivä on työpäivä enkä jaksa nousta ylös, jos valvon niin myöhään. Sekunnissa selvisi, että puolet oppilaistani olivat saaneet valvoa yli puolen yön ja jännätä vanhempien kanssa Lordin kohtaloa. Aiemmin tänä vuonna vanhempainillassa eräs äiti oli huolissaan luokkamme poikien tietokonekäyttäytymisestä. He saavat surffailla missä haluavat ja pelata mitä lystäävät, myös K18 pelejä. Vanhemmat eivät mitenkään valvo heidän touhujaan. Seurasi naurunremahdus, ja nämä valopäät puolustautuivat sillä, ettei näiden poikien touhuja kuitenkaan pysty koko ajan seurailemaan, joten olisi aika kummaa että välillä joku kieltäisi ja sitten kun aikuista ei olisi, kukaan ei kieltäisikään. Heidän mielestään se olisi lapselle aivan liian stressaava tilanne. Sitten on tämä painija-karate- nyrkkeilijä sakki, jotka surutta potkivat ja tarttuvat niskalenkillä kavereitaan yllättäen takaapäin. Isät naureskelevat open hössötykselle ja ylihuolehtimiselle. Tottakai nämä pojat osaavat semmoiset otteet, ettei kaveria satuteta. Että tämmöistä on koulun alkumetreillä, tuskin uskallan kuvitella mitä se on kuudennella luokalla! Outoa on....

      • sundaymorning

        milloin on opeilla ollut sunnuntai työpäivänä? minun tokaluokkalainen poikani ainakin katsoi euroviisut, koska seuraava päivä oli sunnuntai ja sai nukkua pitkään. no, yleensä meillä ei valvota niin myöhään edes viikonloppuina, mutta on muutamia poikkeuksia ja tämä oli yksi niistä. muut ovat sitten juhannus ja uusivuosi.

        ja tämä painija-karate-nyrkkeilijä -sakki.... miksi annat kammpailulajeja harrastavista noin negatiivisen kuvan? poikani harrastaa myös painia eikä hänen tulisi mieleenkään käyttää osaamaansa toista vastaan. olen tosin antanut luvan itseään puolustaa, jos TOINEN käy ekaksi kimppuun... ja joskus joku on pyytänyt näyttämään joitain liikkeitä.

        ja muuten; se niskalenkki otetaan edestäpäin... takaapäin se ei onnistu...


      • ölkajd
        sundaymorning kirjoitti:

        milloin on opeilla ollut sunnuntai työpäivänä? minun tokaluokkalainen poikani ainakin katsoi euroviisut, koska seuraava päivä oli sunnuntai ja sai nukkua pitkään. no, yleensä meillä ei valvota niin myöhään edes viikonloppuina, mutta on muutamia poikkeuksia ja tämä oli yksi niistä. muut ovat sitten juhannus ja uusivuosi.

        ja tämä painija-karate-nyrkkeilijä -sakki.... miksi annat kammpailulajeja harrastavista noin negatiivisen kuvan? poikani harrastaa myös painia eikä hänen tulisi mieleenkään käyttää osaamaansa toista vastaan. olen tosin antanut luvan itseään puolustaa, jos TOINEN käy ekaksi kimppuun... ja joskus joku on pyytänyt näyttämään joitain liikkeitä.

        ja muuten; se niskalenkki otetaan edestäpäin... takaapäin se ei onnistu...

        olivat torstaina iltakymmeneltä alkaen. Perjantai on kai työpäivä teilläkin päin?


      • että tuo
        sundaymorning kirjoitti:

        milloin on opeilla ollut sunnuntai työpäivänä? minun tokaluokkalainen poikani ainakin katsoi euroviisut, koska seuraava päivä oli sunnuntai ja sai nukkua pitkään. no, yleensä meillä ei valvota niin myöhään edes viikonloppuina, mutta on muutamia poikkeuksia ja tämä oli yksi niistä. muut ovat sitten juhannus ja uusivuosi.

        ja tämä painija-karate-nyrkkeilijä -sakki.... miksi annat kammpailulajeja harrastavista noin negatiivisen kuvan? poikani harrastaa myös painia eikä hänen tulisi mieleenkään käyttää osaamaansa toista vastaan. olen tosin antanut luvan itseään puolustaa, jos TOINEN käy ekaksi kimppuun... ja joskus joku on pyytänyt näyttämään joitain liikkeitä.

        ja muuten; se niskalenkki otetaan edestäpäin... takaapäin se ei onnistu...

        Tuo open viesti on kirjoitettu ennen loppukilpailua.


    • tätä

      maailamn menoa ympärilläsi ja yritä oivaltaa mikä siellä mättää.

      Aikuiset sen maailman lasten ympärille rakentaa. Valitettavasti Raha on se joka ratkaisee yleisesti asiassa kuin asiassa.

      Minä kysyisin lisäksi miksi opettajatkin ovat nykyään niin outoja? Miksi he eivät kykene laittamaan rajoja oppilailleen?
      Oppilaat jotka haluavat opiskella eivät saa työrauhaa häiriköiltä.

      Niinhän se on että vanhemmissa kuin opettajissa riittää näitä outoja ihmisiä.

      • juujuujuu

        "Miksi he eivät kykene laittamaan rajoja oppilailleen?"
        Oppilaat vetävät oikeuteen jos vähän komentelet. Ja sitäpaitsi,koktoa ne tavat tulevat, ei niitä enää ennätä koulussa opettaa. Joka ipana tietää oikeutensa. (velvollisuuksista viis!)


      • laki kieltää
        juujuujuu kirjoitti:

        "Miksi he eivät kykene laittamaan rajoja oppilailleen?"
        Oppilaat vetävät oikeuteen jos vähän komentelet. Ja sitäpaitsi,koktoa ne tavat tulevat, ei niitä enää ennätä koulussa opettaa. Joka ipana tietää oikeutensa. (velvollisuuksista viis!)

        opettajaa suorittamasta omaa velvollisuuttaan? Etköhän nyt hieman liioittele sitä että vanhemmat vetävät oikeuteen siitä että laitat kuriin oppilaasi? Mitä sitten? Tehkööt niin jos tiedät toimineesi oikein ja lain puitteissa.

        Kyllä ne häiriökäyttäytyjät saa kuriin ilman että tarvitsee koskea sormenpäälläkään oppilaasen. Opettajienkin pitäisi pitää tiukasti säännöistä kiinni niin kuin suurin osa vanhemmista tekeekin.
        Usein on myös niin että on oppilaita jotka ovat kotonaan hyvä käytöksisiä ja noudattavat perheen sääntöjä. Kouluun päästessään muuttuvat levottomiksi ja eivät noudata sääntöjä. Mistäs sellainen johtuu?

        Työrauha on taattava jokaiselle joka sitä haluaa.
        Entäpä jos vanhemmat alkavat viemään oikeuteen opettajia siitä että eivät hoida omaa velvollisuuttaan työrauhan saamiseksi?


      • Vitsi
        laki kieltää kirjoitti:

        opettajaa suorittamasta omaa velvollisuuttaan? Etköhän nyt hieman liioittele sitä että vanhemmat vetävät oikeuteen siitä että laitat kuriin oppilaasi? Mitä sitten? Tehkööt niin jos tiedät toimineesi oikein ja lain puitteissa.

        Kyllä ne häiriökäyttäytyjät saa kuriin ilman että tarvitsee koskea sormenpäälläkään oppilaasen. Opettajienkin pitäisi pitää tiukasti säännöistä kiinni niin kuin suurin osa vanhemmista tekeekin.
        Usein on myös niin että on oppilaita jotka ovat kotonaan hyvä käytöksisiä ja noudattavat perheen sääntöjä. Kouluun päästessään muuttuvat levottomiksi ja eivät noudata sääntöjä. Mistäs sellainen johtuu?

        Työrauha on taattava jokaiselle joka sitä haluaa.
        Entäpä jos vanhemmat alkavat viemään oikeuteen opettajia siitä että eivät hoida omaa velvollisuuttaan työrauhan saamiseksi?

        Toivottavasti tämä kirjoitus oli provo. Tietysti jos se ei ollut, niin sitten varmaan kuulut siihen porukkaan, jota viestin aloittaja ihmetteli. Surullista...


      • dddcvtaijotainimuuta
        laki kieltää kirjoitti:

        opettajaa suorittamasta omaa velvollisuuttaan? Etköhän nyt hieman liioittele sitä että vanhemmat vetävät oikeuteen siitä että laitat kuriin oppilaasi? Mitä sitten? Tehkööt niin jos tiedät toimineesi oikein ja lain puitteissa.

        Kyllä ne häiriökäyttäytyjät saa kuriin ilman että tarvitsee koskea sormenpäälläkään oppilaasen. Opettajienkin pitäisi pitää tiukasti säännöistä kiinni niin kuin suurin osa vanhemmista tekeekin.
        Usein on myös niin että on oppilaita jotka ovat kotonaan hyvä käytöksisiä ja noudattavat perheen sääntöjä. Kouluun päästessään muuttuvat levottomiksi ja eivät noudata sääntöjä. Mistäs sellainen johtuu?

        Työrauha on taattava jokaiselle joka sitä haluaa.
        Entäpä jos vanhemmat alkavat viemään oikeuteen opettajia siitä että eivät hoida omaa velvollisuuttaan työrauhan saamiseksi?

        yläkouluun,niin kuulet koko kirosanojen kirjon ja haistattelut päälle. Ei niille kullannupuille mitään voi,jos ne sakilla äityvät haistattelemaan. Kun vähän ojennat,niin jo huudetaan apuun palokunnasta lähtien kaikki, ja ne vanhemmat siellä pahimpina mesoaa!


      • opettajia sitten
        dddcvtaijotainimuuta kirjoitti:

        yläkouluun,niin kuulet koko kirosanojen kirjon ja haistattelut päälle. Ei niille kullannupuille mitään voi,jos ne sakilla äityvät haistattelemaan. Kun vähän ojennat,niin jo huudetaan apuun palokunnasta lähtien kaikki, ja ne vanhemmat siellä pahimpina mesoaa!

        jotkut kun eivät kykene hoitamaan velvollisuuksiaan.
        Toiset opettajat pystyvät siihen vaikka kiroilijoita olisikin luokassa......


      • dddcvtaijotainimuuta
        opettajia sitten kirjoitti:

        jotkut kun eivät kykene hoitamaan velvollisuuksiaan.
        Toiset opettajat pystyvät siihen vaikka kiroilijoita olisikin luokassa......

        etkö jo usko, että nykyvanhemmissa se vika piilee: Jo päiväkodista lähtien nämä tietyt tyypit on hermokimppuja, sille ei voi kukaan yhtään mitään. Kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä -Ei meidän teuvo-tellervo outo ole, se saa toteuttaa itseään- ja sitähän ne tekee..Ipanaa ei saa kieltää ei yhtään mistään,sille on kaikki sallittua!
        Ja nämä sitten siirtyy kouluun, sama homma. Sitten mennään diagnoosien taa kun tulee luokallejäämisiä ja muuta,kyllä sitten vedotaan vaikka sun minkälaisiin kirjainyhdistelmiin. (olisivat uskoneet päiväkodista tullutta tietoa)


      • vs. vanhempien tehtävä
        opettajia sitten kirjoitti:

        jotkut kun eivät kykene hoitamaan velvollisuuksiaan.
        Toiset opettajat pystyvät siihen vaikka kiroilijoita olisikin luokassa......

        Ihmettelen suuresti asennettasi. Mielestäni kyse tässä ei ole lainkaan siitä, mitä opettajat osaavat tehdä, vaan kyse on siitä, mikä heidän tehtävänsä on. En epäile, etteivätkö opettajat osaisi kasvattaa lapsia ja pitää heitä kurissa (jos vanhemmat vaan antavat sen tehdä, monet eivät anna, koska nico-julialle tulee traumoja...). En epäile hetkeäkään, etteivätkö opettajat osaisi opettaa lapsille käytöstapoja. Kyse on vaan siitä, että kuuluuko se tehtävä opettajille, vai olisiko vanhemmillakin kenties jotain vastuuta kyseisten asioiden opettamisessa... Kyllä opettajat varmasti osaavat lapsen kuivaksikin opettaa, kuuluuko sekin siis sillä perusteella koulun tehtäväksi? Haloo! Kenelle se kasvatusvastuu pääsääntöisesti kuuluu?
        Kouluun tulee takuulla nykypäivänä sellaisia lapsia, joille ei koskaan ole opetettu minkäänlaisia käytöstapoja. Sitten sinne tulee normaaleja, hyvätapaisia oppilaita. Uskotko todella, että nämä kasvattamattomat lapset opettajan käskystä käyttäytyvät yhtä hyvin kuin ne lapset, joita on se 7 vuotta ennen kouluun tuloa kasvatettu ja opetettu hyville tavoille? Onko sitten sinun mielestäsi oikein, että opettajan kaikki huomio menee noihin kasvattamattomiin lapsiin? Minusta ainakaan ei ole oikeudenmukaista, että hyvinkäyttäytyvät lapseni eivät saa koulussa keskittyä opetussuunnitelman mukaiseen oppimiseen, vaan opettajan aika menee opettaessa osalle oppilaista sellaisia asioita, jotka vanhempien olisi pitänyt opettaa vuosia sitten!


      • VANHEMMILLE KASVATUSTA
        vs. vanhempien tehtävä kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti asennettasi. Mielestäni kyse tässä ei ole lainkaan siitä, mitä opettajat osaavat tehdä, vaan kyse on siitä, mikä heidän tehtävänsä on. En epäile, etteivätkö opettajat osaisi kasvattaa lapsia ja pitää heitä kurissa (jos vanhemmat vaan antavat sen tehdä, monet eivät anna, koska nico-julialle tulee traumoja...). En epäile hetkeäkään, etteivätkö opettajat osaisi opettaa lapsille käytöstapoja. Kyse on vaan siitä, että kuuluuko se tehtävä opettajille, vai olisiko vanhemmillakin kenties jotain vastuuta kyseisten asioiden opettamisessa... Kyllä opettajat varmasti osaavat lapsen kuivaksikin opettaa, kuuluuko sekin siis sillä perusteella koulun tehtäväksi? Haloo! Kenelle se kasvatusvastuu pääsääntöisesti kuuluu?
        Kouluun tulee takuulla nykypäivänä sellaisia lapsia, joille ei koskaan ole opetettu minkäänlaisia käytöstapoja. Sitten sinne tulee normaaleja, hyvätapaisia oppilaita. Uskotko todella, että nämä kasvattamattomat lapset opettajan käskystä käyttäytyvät yhtä hyvin kuin ne lapset, joita on se 7 vuotta ennen kouluun tuloa kasvatettu ja opetettu hyville tavoille? Onko sitten sinun mielestäsi oikein, että opettajan kaikki huomio menee noihin kasvattamattomiin lapsiin? Minusta ainakaan ei ole oikeudenmukaista, että hyvinkäyttäytyvät lapseni eivät saa koulussa keskittyä opetussuunnitelman mukaiseen oppimiseen, vaan opettajan aika menee opettaessa osalle oppilaista sellaisia asioita, jotka vanhempien olisi pitänyt opettaa vuosia sitten!

        että kotiin sitä kasvatusta vanhemmille jotka haistattelevat ja käyttäytyvät huonona esimerkkeinä lapsilleen, sen suurempaa esimerkkiä ei olekaan kuin omat vanhemmat. Lapset, kouluissa ja päiväkodeissa ovat kuin peilejä, jotka heijastavat sitä mitä kotona tapahtuu...


      • äiti kans
        dddcvtaijotainimuuta kirjoitti:

        etkö jo usko, että nykyvanhemmissa se vika piilee: Jo päiväkodista lähtien nämä tietyt tyypit on hermokimppuja, sille ei voi kukaan yhtään mitään. Kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä -Ei meidän teuvo-tellervo outo ole, se saa toteuttaa itseään- ja sitähän ne tekee..Ipanaa ei saa kieltää ei yhtään mistään,sille on kaikki sallittua!
        Ja nämä sitten siirtyy kouluun, sama homma. Sitten mennään diagnoosien taa kun tulee luokallejäämisiä ja muuta,kyllä sitten vedotaan vaikka sun minkälaisiin kirjainyhdistelmiin. (olisivat uskoneet päiväkodista tullutta tietoa)

        puhuu asiaa ja suoraan niinkun asia on.Nyt vasta aloin ajattelemaan miksi on niin paljon nykyään kaikenlaisia selityksiä ja juuri niitä diagnooseja kun lapsi häiriköi, ei keskity jne. Kun oikein alkaa ajattelemaan niin kyllähän se totta on että vanhemmat aiheuttavat lapsilleen ongelmia.


      • on se surullista
        VANHEMMILLE KASVATUSTA kirjoitti:

        että kotiin sitä kasvatusta vanhemmille jotka haistattelevat ja käyttäytyvät huonona esimerkkeinä lapsilleen, sen suurempaa esimerkkiä ei olekaan kuin omat vanhemmat. Lapset, kouluissa ja päiväkodeissa ovat kuin peilejä, jotka heijastavat sitä mitä kotona tapahtuu...

        Että jotkut vanhemmat eivät todella välitä jälkikasvustaan. On niitä tapauksia, jolloin äiti lähettää lapsensa ulos kun uusi miesystävä tulee kylään... lapsi pois jaloista, jotta voipi telmiä. Tai sitten niitä, joissa vanhemmat ovat niin viinahuuruissa, että eivät edes tajua, että lapsen pitäisi koulua käydä. Tai sitten niitä, joiden mielestä koulu on yks riesa, kun täytyy vastailla kaikenlaisiin lappuhin ja kyselyihin, joita lapsen ope lähettää; ja usein tämä vanhempi kiroaa koulua suureen ääneen. Tai sitten on niitä vanhempia............

        Nämä ovat nyt vain muutamia esimerkkejä ihan oikeasta elämästä.

        Ja taas ylihuomenna notkuu muutamia 10- vuotiaita isompien lasten matkassa pullo kourassa läheisen kaupunkisi kokoontumispaikoilla ja kaupan takana... käypäs katsomassa.


    • olette?

      Olisi kiva kuulla, millaisilta paikkakunnilta olette. Me asumme pohjoisessa pikkukaupungissa, yli 10 000 mutta alle 50 000 asukasta. Täällä lapseni ope kehuu luokkaansa kovasti ja meillä käyvät kaverit ovat suurin osa hyvin käyttäytyviä. Yhtä lukuunottamatta kaikki osaavat kiittää ja sanoa heippa. Poikani luokalla on sen verran hyvä henki, että jokainen luokkakaveri on käynyt meillä ainakin kerran. Eivätkä pelaa koko aikaa tietokoneella, meillä on rajat ja lapset noudattavat niitä kiltisti, siitä päätellen ne rajat ovat kotonakin. Lapseni on kutosluokkalainen. Myös isomman yläastelaisen lapseni luokka on hyvätapaisten lasten luokka ja opettajien mieleen heidän itsensä mukaan, tosin siinä koulussa on yksi ongelmaluokkakin rinnakaisluokalla.

      • Kutosten ope

        Mielestäni näiden kymmenen työvuoteni aikana tällaiset omituiset höpötykset ovat jonkin verran lisääntyneet. Olisi tietysti aivan normaalia, että joka luokassa on yksi tai ehkä kaksi curling-lasta. Kuitenkin tuntuu siltä, että mitä pitempään töitä teen, sitä enemmän curling lisääntyy. Samalla, kun oma ammattitaitoni kasvaa, samalla näyttää kuitenkin sitä, että katoaa se entisaikainen vanhempien taito kasvattaa edes jotakuinkin vastuuntuntoisia, työteliäitä lapsia.

        Yleinen harhakäsitys on se, että "oikein ammattitaitoinen, hyvä opettaja" saa kaikenlaiset luokat oppimaan ja innostumaan. On totta, että mitä enemmän opettajalla on työkokemusta, sitä enemmän hänellä on myös välineitä kohdata jos jonkinmoisia oppilaita ja ehkä saada jotain hyvää aikaiseksi. On kuitenkin nähtävä, että tietyt perusasiat opitaan jo 0-7-vuotiaana. Kun lapsi tulee kouluun, oletus on se, että hän osaa noin suurinpiirtein käyttäytyä. Koko opetussuunnitelman toteutuminen perustuu siihen, että lasten vanhemmat ovat hoitaneet (ja hoitavat) oman työsarkansa. On totta, että hyvä opettaja saa kurin luokkaan ja saa opetettua hyviä käytöstapoja lapselle. Mutta opettajan ensisijainen tehtävä olisi kuitenkin opettaa jotain aivan muuta. (Lukekaapas lastenne opetussuunnitelmia.) Jos opettajan aika menee vanhemmille kuuluvien tehtävien hoitoon, niin ovatko vanhemmat valmiita hoitamaan ne tehtävät, jotka opetussuunnitelman mukaan kuuluvat opettajalle? Luultavasti vanhemmat eivät ole valmiita tähän.

        Yksi helpottava tekijä olisi se, että vanhemmat myöntäisivät, ettei heillä riitä aikaa, voimia ja haluja kasvattaa omia lapsiaan. Totuuden myöntäminen auttaisi kaikkia, lasta, vanhempia ja koulun henkilökuntaa. Mutta sapluunaan kuuluu se, että vanhemmat laiminlyövät omat velvollisuutensa ja samalla ovat erittäin vaativia ja syytteleviä koulun suuntaan. Viikoittain kohtaan vanhempia, joiden tulisi katsoa peiliin ja kohdata oma syyllisyytensä. He eivät sitä kuitenkaan tohdi tehdä: on helpompaa soittaa pari tiukkaa haukkumapuhelua opettajalle, rehtorille tai koulutoimenjohtajalle.


      • käyttäytyminenn
        Kutosten ope kirjoitti:

        Mielestäni näiden kymmenen työvuoteni aikana tällaiset omituiset höpötykset ovat jonkin verran lisääntyneet. Olisi tietysti aivan normaalia, että joka luokassa on yksi tai ehkä kaksi curling-lasta. Kuitenkin tuntuu siltä, että mitä pitempään töitä teen, sitä enemmän curling lisääntyy. Samalla, kun oma ammattitaitoni kasvaa, samalla näyttää kuitenkin sitä, että katoaa se entisaikainen vanhempien taito kasvattaa edes jotakuinkin vastuuntuntoisia, työteliäitä lapsia.

        Yleinen harhakäsitys on se, että "oikein ammattitaitoinen, hyvä opettaja" saa kaikenlaiset luokat oppimaan ja innostumaan. On totta, että mitä enemmän opettajalla on työkokemusta, sitä enemmän hänellä on myös välineitä kohdata jos jonkinmoisia oppilaita ja ehkä saada jotain hyvää aikaiseksi. On kuitenkin nähtävä, että tietyt perusasiat opitaan jo 0-7-vuotiaana. Kun lapsi tulee kouluun, oletus on se, että hän osaa noin suurinpiirtein käyttäytyä. Koko opetussuunnitelman toteutuminen perustuu siihen, että lasten vanhemmat ovat hoitaneet (ja hoitavat) oman työsarkansa. On totta, että hyvä opettaja saa kurin luokkaan ja saa opetettua hyviä käytöstapoja lapselle. Mutta opettajan ensisijainen tehtävä olisi kuitenkin opettaa jotain aivan muuta. (Lukekaapas lastenne opetussuunnitelmia.) Jos opettajan aika menee vanhemmille kuuluvien tehtävien hoitoon, niin ovatko vanhemmat valmiita hoitamaan ne tehtävät, jotka opetussuunnitelman mukaan kuuluvat opettajalle? Luultavasti vanhemmat eivät ole valmiita tähän.

        Yksi helpottava tekijä olisi se, että vanhemmat myöntäisivät, ettei heillä riitä aikaa, voimia ja haluja kasvattaa omia lapsiaan. Totuuden myöntäminen auttaisi kaikkia, lasta, vanhempia ja koulun henkilökuntaa. Mutta sapluunaan kuuluu se, että vanhemmat laiminlyövät omat velvollisuutensa ja samalla ovat erittäin vaativia ja syytteleviä koulun suuntaan. Viikoittain kohtaan vanhempia, joiden tulisi katsoa peiliin ja kohdata oma syyllisyytensä. He eivät sitä kuitenkaan tohdi tehdä: on helpompaa soittaa pari tiukkaa haukkumapuhelua opettajalle, rehtorille tai koulutoimenjohtajalle.

        Kun olen pitkään lueskellut tätä palstaa, minulle on alkanut tulla sellainen käsitys, että on kasvanut opettajien sukupolvi, joka ei tajua, että koulumaailma on niin täysin erilainen kuin koti. Kukahan opettajat on kasvattanut tekemään työtään niin, että heillä on toinen jalka koko ajan oppilaan kotona? Eikö opettaja voi pysyä omalla tontillaan ja pitää huolta siitä, että kaikki erilaiset lapset elävät koulun sääntöjen mukaan.

        Jokainen oppilas on erilainen, koulu kun alkaa häntä muokkaamaan koululaiseksi, joka elää päivät pitkät suuressa ikäistensä laumassa lukujärjestyksen saneleman päivärytmin mukaan, on selvää, että jotkut eivät halua tulla massaksi. Se on hyvä.

        Suuressa lapsilaumassa eläminen suhteessa saman ikäisiin, on vallalla erilaiset käyttäytymissäänöt kuin kotona. Lapset elävät näiden itse kehittelemiensä sääntöjen mukaan Koulukäyttäytyminen on erilaista kuin kotikäyttäyminen. Kyllä opettajien tulisi tuntea nämä koulussa vallalla olevat lasten käyttäytymissäännöt ja opastaa ja kasvattaa lasta niistä lähtökohdista käsin.

        Vanhemmat eivät tähän pysty, koska heillä ei ole tietoa lapsensa päivästä. He pystyvät vain arvostelemaan koulun kasvatustyön tuloksia joita lapsen heijastavat.

        Opettajien on myös hyvä tietää, että suurin lasten kasvattaja ennen kouluikää on päivähoito. Siellähän lapsen päivänsä viettävät. Kotona he käyvät nukkumassa.


      • vastakysymyksiä
        käyttäytyminenn kirjoitti:

        Kun olen pitkään lueskellut tätä palstaa, minulle on alkanut tulla sellainen käsitys, että on kasvanut opettajien sukupolvi, joka ei tajua, että koulumaailma on niin täysin erilainen kuin koti. Kukahan opettajat on kasvattanut tekemään työtään niin, että heillä on toinen jalka koko ajan oppilaan kotona? Eikö opettaja voi pysyä omalla tontillaan ja pitää huolta siitä, että kaikki erilaiset lapset elävät koulun sääntöjen mukaan.

        Jokainen oppilas on erilainen, koulu kun alkaa häntä muokkaamaan koululaiseksi, joka elää päivät pitkät suuressa ikäistensä laumassa lukujärjestyksen saneleman päivärytmin mukaan, on selvää, että jotkut eivät halua tulla massaksi. Se on hyvä.

        Suuressa lapsilaumassa eläminen suhteessa saman ikäisiin, on vallalla erilaiset käyttäytymissäänöt kuin kotona. Lapset elävät näiden itse kehittelemiensä sääntöjen mukaan Koulukäyttäytyminen on erilaista kuin kotikäyttäyminen. Kyllä opettajien tulisi tuntea nämä koulussa vallalla olevat lasten käyttäytymissäännöt ja opastaa ja kasvattaa lasta niistä lähtökohdista käsin.

        Vanhemmat eivät tähän pysty, koska heillä ei ole tietoa lapsensa päivästä. He pystyvät vain arvostelemaan koulun kasvatustyön tuloksia joita lapsen heijastavat.

        Opettajien on myös hyvä tietää, että suurin lasten kasvattaja ennen kouluikää on päivähoito. Siellähän lapsen päivänsä viettävät. Kotona he käyvät nukkumassa.

        "Vanhemmat eivät tähän pysty, koska heillä ei ole tietoa lapsensa päivästä. He pystyvät vain arvostelemaan koulun kasvatustyön tuloksia joita lapsen heijastavat. "

        Ja kouluun tullessaan lapset heijastavat niitä kodin kasvatustyön tuloksia...

        "Eikö opettaja voi pysyä omalla tontillaan ja pitää huolta siitä, että kaikki erilaiset lapset elävät koulun sääntöjen mukaan."

        Miksi vanhemmat eivät pysy omalla tontillaan vaan ovat härkkimässä koulun kasvatuskulttuuria ja sääntöjä vastaan? Miksi vanhemmat eivät ymmärrä sitä, että koulussa oppilaita on kasvatettava eri tavalla kuin kotona? Että jokaista vinkausta ei voi ottaa yksilöllisesti huomioon kun lapsia on 30?

        "Koulukäyttäytyminen on erilaista kuin kotikäyttäyminen. Kyllä opettajien tulisi tuntea nämä koulussa vallalla olevat lasten käyttäytymissäännöt ja opastaa ja kasvattaa lasta niistä lähtökohdista käsin. "

        Kyllä opettajat ne käytösasiat tuntevat ja opastavat ja kasvattavat niitä lapsia, mutta kuten aiemmin totesin, ei 7 vuoden laiminlyöntejä voi hetkessä paikata.

        "Opettajien on myös hyvä tietää, että suurin lasten kasvattaja ennen kouluikää on päivähoito. Siellähän lapsen päivänsä viettävät. Kotona he käyvät nukkumassa."

        Sehän tässä ongelmana onkin. Suuri osa vanhemmista ei itse tee mitään muuta OMIEN lastensa kasvatuksen eteen kuin arvostelee niitä, jotka lapsia kasvattavat.

        T: Äiti, joka kasvattaa itse omat lapsensa


      • ei tee MITÄÄN
        vastakysymyksiä kirjoitti:

        "Vanhemmat eivät tähän pysty, koska heillä ei ole tietoa lapsensa päivästä. He pystyvät vain arvostelemaan koulun kasvatustyön tuloksia joita lapsen heijastavat. "

        Ja kouluun tullessaan lapset heijastavat niitä kodin kasvatustyön tuloksia...

        "Eikö opettaja voi pysyä omalla tontillaan ja pitää huolta siitä, että kaikki erilaiset lapset elävät koulun sääntöjen mukaan."

        Miksi vanhemmat eivät pysy omalla tontillaan vaan ovat härkkimässä koulun kasvatuskulttuuria ja sääntöjä vastaan? Miksi vanhemmat eivät ymmärrä sitä, että koulussa oppilaita on kasvatettava eri tavalla kuin kotona? Että jokaista vinkausta ei voi ottaa yksilöllisesti huomioon kun lapsia on 30?

        "Koulukäyttäytyminen on erilaista kuin kotikäyttäyminen. Kyllä opettajien tulisi tuntea nämä koulussa vallalla olevat lasten käyttäytymissäännöt ja opastaa ja kasvattaa lasta niistä lähtökohdista käsin. "

        Kyllä opettajat ne käytösasiat tuntevat ja opastavat ja kasvattavat niitä lapsia, mutta kuten aiemmin totesin, ei 7 vuoden laiminlyöntejä voi hetkessä paikata.

        "Opettajien on myös hyvä tietää, että suurin lasten kasvattaja ennen kouluikää on päivähoito. Siellähän lapsen päivänsä viettävät. Kotona he käyvät nukkumassa."

        Sehän tässä ongelmana onkin. Suuri osa vanhemmista ei itse tee mitään muuta OMIEN lastensa kasvatuksen eteen kuin arvostelee niitä, jotka lapsia kasvattavat.

        T: Äiti, joka kasvattaa itse omat lapsensa

        Sanopa jotain konkreettisia esimerkkejä mitä nimenomaan SUURIN OSA vanhemmista ei tee lastensa eteen KOSKAN kun he ovat koulussa päivisin.

        Kiva olisi myös tietää kuinka vanhemmat pääsevät päivisin työpaikoiltaan sinne kouluun tekemään lastensa eteen tarvittavia asioita.

        Eikö ammattikasvattajat pysty ottamaan vastaan KOSKAAN negatiivista palautetta, vaan se on AINA arvostelua?

        Kuinka koulu ottaa huomioon päivähoidon kasvatuksen tulokset. En ole tästä kuullut koskaan mitään kommentteja. Jos tämä asia tulee joskus esille, AINA on vastaus että kun ne vanhemmat..... niinkuin nytkin kävi.


      • haloo?
        ei tee MITÄÄN kirjoitti:

        Sanopa jotain konkreettisia esimerkkejä mitä nimenomaan SUURIN OSA vanhemmista ei tee lastensa eteen KOSKAN kun he ovat koulussa päivisin.

        Kiva olisi myös tietää kuinka vanhemmat pääsevät päivisin työpaikoiltaan sinne kouluun tekemään lastensa eteen tarvittavia asioita.

        Eikö ammattikasvattajat pysty ottamaan vastaan KOSKAAN negatiivista palautetta, vaan se on AINA arvostelua?

        Kuinka koulu ottaa huomioon päivähoidon kasvatuksen tulokset. En ole tästä kuullut koskaan mitään kommentteja. Jos tämä asia tulee joskus esille, AINA on vastaus että kun ne vanhemmat..... niinkuin nytkin kävi.

        Ensinnäkin minä en ole ammattikasvattaja, vaan äiti, joka kasvattaa itse omat lapsensa, kuten olen monesti maininnut. Itse asiassa minulla ei ole koulun kanssa muuta tekemistä kuin se, että olen omien lasteni koulunkäynnin kautta huomannut miten erilaisilla valmiuksilla varustettuja lapsia koulumaailmassa nykyään on. Toisekseen minä puhuin suuresta osasta vanhempia, en suurimmasta osasta vanhempia kuten sinä. Kolmannekseen itsehän sinä totesit, että lapset käyvät kotona vain nukkumassa, eikös se silloin tarkoita sitä, että lasten eteen ei tehdä mitään? Nukkumaan laittamista ei vielä kasvatuksena voi nähdä. Neljänneksi kasvatettiin ne lapset missä tahansa, niin pääkasvatusvastuu on AINA vanhemmilla. Miksi osa vanhempia pakoilee vastuutaan syyttämällä kasvatusvastuunsa hoitamattajättämistä ulkopuolisia tekijöitä? Jos päivähoito ei jotain opeta, niin silloin asian opettaminen kuuluu vanhemmille! Koulun opetustehtävä löytyy opetussuunnitelmasta, ei niitä opetettavia asioita määritellä sen mukaan, mitä kenenkin lapsen vanhempi on lapselleen viitsinyt opettaa! Kyllä lapsella tulee olla jotain valmiuksiakin kouluun tullessaan, eikä syyksi riitä se, että päivähoito ei ole hoitanut kaikkia vanhemmille kuuluvia kasvatustehtäviä. Ne ovat sinun lapsiasi, jotka sinun tulee lainkin mukaan kasvattaa!


      • arvostelu
        ei tee MITÄÄN kirjoitti:

        Sanopa jotain konkreettisia esimerkkejä mitä nimenomaan SUURIN OSA vanhemmista ei tee lastensa eteen KOSKAN kun he ovat koulussa päivisin.

        Kiva olisi myös tietää kuinka vanhemmat pääsevät päivisin työpaikoiltaan sinne kouluun tekemään lastensa eteen tarvittavia asioita.

        Eikö ammattikasvattajat pysty ottamaan vastaan KOSKAAN negatiivista palautetta, vaan se on AINA arvostelua?

        Kuinka koulu ottaa huomioon päivähoidon kasvatuksen tulokset. En ole tästä kuullut koskaan mitään kommentteja. Jos tämä asia tulee joskus esille, AINA on vastaus että kun ne vanhemmat..... niinkuin nytkin kävi.

        "Eikö ammattikasvattajat pysty ottamaan vastaan KOSKAAN negatiivista palautetta, vaan se on AINA arvostelua?"

        Kyllä pystymme, mutta ongelma on siinä, että 50 vanhempaa vaatii eri asioita ja odottavat meidän toteuttavan ne kaikki (keskenään ristiriitaiset) toivomukset. Sitten kun ei onnistu niin jokaiselta 50:ltä tulee "palautetta" harvoin missään rakentavassa muodossa. Opettaja ei voi miellyttää (eikä tarvitsekaan) kaikkia, jolloin on jatkuvasti hankaamassa jotakuta vastakarvaan ja "palautteen" virta on jatkuvaa; haukkuja tulee koko ajan.


    • Ap kutosten ope

      Kun minä aikoinani tein kolttosia tai vääryyksiä koulussa, opettaja ilmoitti asiasta vanhemmilleni. Vanhemmat ripittivät minua ja tekivät selväksi, että hölmöilyn on loputtava. Oli noloa, jos ja kun opettaja joutui ottamaan kotiin yhteyksiä näissä merkeissä.

      Nykyisin lapset ovat yhtä paljon pahanteossa kuin ennenkin. Mutta kun opettaja soittaa oppilaan kotiin, alkaa mieletön vatvominen ja psykologisointi, jonka jälkeen HYVIN USEIN opettaja saakin kuulla kunniansa.

      Jos lapsi ei menesty koulussa, vika on opettajan. Jos lapsi häiriköi, vika on opettajan. Jos lapsi ei tee läksyjään, vika on opettajan.

      Kyllä olen edelleen sitä mieltä, että osa nykyvanhemmista elää jossakin oudossa maailmassa. Mutta ehkä se totuus monelle valkenee vasta joskus myöhemmin.

      • sellasta

        Johan tossa edellä kommentissa oli että lapset käyvät vain kotona nukkumassa!! Miksi tehdä lapsia jos ei niitä kerkiä kasvattamaan, todella kummallista!! Sitten syytetään kasvatuksesta lastentarhaa ja koulua, vaikka VASTUU ON VANHEMMILLA!!! Ei koululla!!

        Kaippa voi jotain päätellä myös siitä että nyky vanhemmat antavat lapsille kaiken, mitä he keksivät vaatia!! Sitä perustellaan sillä että itse on elänyt niin puutteessa että omille lapsille annetaan kaikki mitä he vaan tarvitsevat.

        Miten sellainen lapsi/nuori osaa tyytyä joihinkin rajoihin jos kotona saa kaiken.

        Sitten sanotaan "antakaa meidän lasten toteuttaa itseään"!!!! Eikös koulussa ole tarkoitus opiskella eikä "toteuttaa itseään"


      • rexxi

        Kuinka tärkeää onkaan se, että koulu ja koti pystyy ( pystyisi) tekemään yhteistyötä ja näin ymmärtämään toisiaan ja keskustelemaan järkevästi keskenään.. hankalistakin asioista.
        Tähän olen omassa koulussani vuosien aikana pyrkinyt ( ja koko opettajakunta ) ja tässä myös mielestäni hyvin onnistunut. Pienet ja isot murheet on voitu rakentavassa hengessä puida läpi.
        Olemme pitäneet vanhempainiltoja, joissa vanhemmat ovat saaneet tuoda esille omia arvoja, mitä he koululta toivoisivat ja opettajakunta omiaan. ( eivätpä nuo olleet mitenkään ristiriidaas, hyvin tukivat toisiaan ).
        Mutta näin pääsivät vanhemmatkin osallistumaan lastensa koulun arvokeskusteluun, eikä se ollut enää mikään koulukabinetin sanelema juttu. Silloiseen koulukohtaiseen Opetussuunnitelmaan nämä kirjattiinkin.

        Rakentavalla yhteispelillä se sujuu.

        Totta on, että jotkut vanhemmat tarvitsevat kasvatustehtävässään tukea. Suotta heitä on siitä syyllistää ja osoitella. Me voimme myös heitä auttaa, vaikkei se nyt koulun tehtävä enää olekaan, mutta vanhempien tukemisen kautta myös lapsi voi paremmin. ( koulun kautta on kanavia, joilla sitä tukea voi enemmänkin ohjata/hakea/kohdistaa )


    • eräs äiti ja ammattikasvattaja

      Yli 30 vuotta opettajana ollut huokaisi helpottuneena eläkkeelle jäädessään:"Jään mielelläni, viimeisen kymmenen vuoden aikana nykymaailma ja etenkin lapset ovat aina vain haasteellisempia. Kehitys on mennyt siihen, että jo ekaluokkalaiset haistattelee ja saattavat käydä päälle. Jos ilmoittaa vanhemmille, jälkikasvun kiusanteot tehdään tyhjiksi syyllistämällä muita. Olen pohtinut tilannetta, miksi näin. Yksi asia korostui ja sen muuttuminen, puuttuminen eritoten. Kenelläkään ei tunnu olevan suurempaa auktoriteettia elämässään kuin minä itse. Jos ymmärrys Jumala auktoriteettina puuttuu ja jokainen itse on jumalansa, ollaan juuri tässä nykytilanteessa."

      • puuttuu

        se jumala, mikä onkin hyvä juttu: kyllä ihmisen käyttäytymisellä pitää rotinsa olla ihan yhteiskunnan sääntöjen ja omantunnon perusteella. Jumaliin uskovathan ne ovat niitä pahimpia öykkäreitä, kun työntävät syyn jonkin korkeamman niskoille ja ottavat paluupostissa vielä anteeksikin.


    • jospa sitten

      aikuisten parissa pärjäisisit. Taitaa ne käytöstavat siellä aikuistenkin piireissä olla vähän samaa kuin lapsillakin.

      Kyllä siellä opettajissa riittää idiootteja yhtä paljon kuin lasten vanhemmissakin.

      • voi voi

        Oikeastaan lapset ja nuoret osaavat Suomessa käyttäytyä hyvin. Pahimpia ovat aikuiset miehet, oikeita öykkäreitä iso joukko ( ei onneksi koko joukko). Ulkomaillakin hävettää katsoa suomalaisten turistien örveltämistä... ja on muka niin hauskaa niin hauskaa.

        Toki sitten kun nämä tyypit, oliot vähän niinkuin vasurilla jälkikasvuaan "kasvattaa", niin kyllähän se heijastuu koulussa ja muuallakin. Toivottavasti fiksut nuoret kuitenkin kasvaessaan ( ja koulussa saatuaan oikeita oppeja ) alkaa näkemään kasvattajakuvatuksen irvikuvana ja oppii ehkä näin välttämään tuota potentiaalista omaa kasvuennustettaan samaan suuntaan. Ja vanhemmasta tulee "ainakaan-tuollainen-minä-en-halua-olla"- esikuva.

        Tästä muuten aiheutuu seuraavaksi se, että kun lapsi vihdoin tajuaa, kuinka kammottavan huonotapaisia hänen vanhempansa ovat( on)
        niin a) lapset alkavat häpeämään heitä ( häntä )
        b) vanhemmat ( vanhempi/ se öykkäri ) tulee mustasukkaiseksi fiksulle opettajalle, jota lapsi alkaa kunnioittaa ja arvostamaan.


    • SAA KÄYTTÄÄ

      Oli sitten kyseessä vanhempi tai nuorempi opettaja ,niin heti kun tulee ongelmia esim joku on lyönyt toista .Niin heti ollaan soittamassa vanhempia apuun kun itse ei osata selvittää tilanetta koulussa .Opettajat muistakaa oppilaille voi myös suuttua eli ÄÄNEN KÄYTTÖ SALLITTUA EI HUUTO KETÄÄN SATUTTA.Varsinki nämä kova päiset tarvitsevat sitä ,jolloin he havahtuvat ja huomaavat että opettaja on tosissaan ,EI AINA VANHEMPIA APUUN. KOULUSSA
      KOULUN SÄÄNNÖILLÄ JA KOTONA KODIN SÄÄNNÖILLÄ.

      • Silence

        Äänenkäyttö sallittu! Siis ehdotat, että huudolla taltutetaan kaikki uppiniskaiset. Totuushan on, että metodin tullessa jokapäiväiseksi se menettää tehokkuutensa.Sitäpaitsi nykyelämä tosiaan tuntuu saavansa energiansa huudosta ja melusta. Kukaan ei kohta keskustele edes normaalilla äänellä, vaan huutaa vuorosanansa toiselle, sillä se tapa opitaan jo koulussa.


    • tässä kävi

      Niinhän tässä kävi kun lapset ruvettiin kiikuttamaan päivähoitoon ,jolloin kasvatusvastuu siityi päiväkotiin.Kyllä lapset osas ennen käyttätyä kun kotona hoidettiin .eikä viety päivähoitoon jossa oikein korostetaan kuinka itseä pitää tuoda esiin toisin kuin enne vaikenenminen oli hyve .nykyään mölyäminen on hyve ,eli ollaan sosiaalisia .Päiväkodin ja koulun yhteistyön tulos tätähän oikein vaaditaan vanhemmilta .että katsokaa peiliin ammattikasvattajat.niin kuin kylvää semmoinen on sato.

    • Lue

      Eilisessä Husiksessä oli kuvaileva juttu ruotsin ja myös suomen nykynuorista ja ihmisten asenteista. Ruotissa ei enää pelkästään odoteta että yhteiskunta antaa rahat ja asunnot vaan suorastaan vaaditaan että saavat vastikkeetta rahaa ja asuntoa ja muotivaatteita. Kehuivat siinä suomen olosuhteita tämän suhteen toistaiseksi paremmiksi mutta että trendi on saman suuntainen.

    • 70-luvulta

      voi, kyllä 70-luvulla oli niin, että jos paremman perheen lapsi teki jotain jäynää, niin kunnanvaltuustossa istuva isukki tuli ja jyrähti isoon ääneen että se on lähtö opettajan virasta, kun meidän kiltille kultapojulle/tytölle muistutuksen antaa. Siksipä 70-luvulla ei kunnanvaltuuston puheenjohtajan kultapoju saanut ikinä rangaistusta mistään. Nyt nämä kultapojut ja tytöt sitten ovat niitä nykyvanhempia.

    • Anonyymi

      Sentään tavottelee mukavuutta eikä kuria

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe