Laitan tämän viestin tänne vielä eri ketjuunsa, jos aihe kiinnostaisi muitakin.
TaistoRa kirjoitti minulle aiheellisen viestin todeten:
"....se ettet ainakaan ole ollut ojentamassa kielenkäytöstään näitä muita kirkkoveljiäsi, tekee sinutkin aivan yhtäläillä sanojaksi."
---
Johon vastasin:
Olet oikeassa, meillä on vastuu veljistämme ja sisaristamme;
"Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen" (Gal 6:1).
Meillä hengellisillä pitäisi olla siis sovinnollista mieltä ojentaessamme toista.
Mutta jos emme ole tarpeeksi hengellisiä, niin miten sitten sen ojentamisen kanssa on?
Ketään en tunne tänne kirjoittajia henk. kohtaisesti, enkä välttämättä edes tiedä, kuuluvatko kaikki edes lut. kirkkoon.
Jos olen oikein ymmärtänyt, esim. V. Ramu ei kuulu (En nyt tarkoita, että hänen kielenkäytössään olisi paljon moitittavaa, vaikka kovaa välillä onkin).
Meillä on piispat ja papit, joilla on päävastuu laumastaan. Valitettavan usein he kyllä laiminlyövät tehtävänsä ohjata lampaitaan oikealle tielle niin opissa kuin elämässäkin.
Itse kuulun vain rivijäseniin.
---
Miten on; kuka saa ojentaa toista ja mistä (ja miten) näilläkin palstoilla?
Kenen kuuluu ojentaa/Kielemme?
2
123
Vastaukset
KANTAKAA TOISTENNE KUORMAA (Gal 1:1-10)
6:1 Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen.
6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
6:3 Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä.
6:4 Mutta tutkikoon kukin omat tekonsa, ja silloin hänen kerskaamisensa on vain siinä, mitä hän itse on, ei siinä, mitä toinen on;
6:5 sillä kunkin on kannettava oma taakkansa.
6:6 Jolle sanaa opetetaan, se jakakoon kaikkea hyvää opettajallensa.
6:7 Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata; sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.
6:8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.
6:9 Ja kun hyvää teemme, älkäämme lannistuko, sillä me saamme ajan tullen niittää, jos emme väsy.
6:10 Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille.
---
Gal. 6:nen luvun alkuosa (j. 1,2) korostaa hengellisen huolenpidon tärkeyttä.
Me kestämme huonosti toistemme luonteen vikoja ja heikkouksia. Tämä on suuri este yhteishengen syntymiselle.
Ja kun meitä itseämme ojennetaan, niin alamme helposti puollustelemaan itseämme.
Saatamme jopa sortua itsekehuun (3).
Itsetutkistelu on tarpeen, sillä kunkin on kannettava oma taakkansa (5).
Keskinäisen sielunhoidon lisäksi kristityn vastuuseen kuuluu myös uhrata ja jakaa omastaan (6-10). Usko ei näy vain näkymättömän, vaan myös näkyvän elämän alueella.
Usko näkyy käytännön pienissä ja arkisissa asioissa.
Näin keväällä alkavat kylvötyöt. Itse olen viime viikkojen laittanut paljon erilaisia siemeniä itämään (minulla on iso kasvihuone iso puutarha).
Kasvaakseen nousevat pikkutaimet vaativat vielä paljon hoitoa ja vie kauan, ennenkuin saan siitä satoa.
Tietystä kylvöstä ja kasvusta kasvaa aina tietty sato. Se on elämän laki.
Jos hoidan tainta huonosti tai jopa lopetan hoidon kokonaan, voi sato jäädä heikoksi tai se voi jäädä jopa kokonaan tulematta.
Näin on hengellisessäkin elämässämme. Jos lannistun hyvän tekemisessä (9), ei ole mitä niittäisin.
Paavali kehoittaakin meitä: ”Sentähden, kun meillä vielä aikaa on, tehkäämme hyvää kaikille, mutta varsinkin uskonveljille” (10).
Uskova voi hairahtua tai kompastua joko opillisissa asioissa (kuten kasteasiassa) tai elämänvaelluksessaan. Kumpi on vakavampaa? Vai voidaanko näitä asioita eroittaa toisistaan?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704