Auton ylläpitokustannukset

keltanokka

En ole ikinä omistanut autoa, mutta ajattelin ostaa 5 - 6 vuotta vanhan auton. Eli kyselisinpä hieman, että paljonko keskimäärin auton "ylläpito" tulee maksamaan vuodessa ilman bensoja siis kaikki kustannukset mitkä liittyvät auoon (vakuutukset, huoltoarvio, katsastukset jne mitä kaikkea kuuluukaan).

Kiitoksia oikein paljon vastauksista!

22

10975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viia

      oikein halvalla, sillä autot ovat yksilöitä. vakuutusmaksu riippuu paljon auton koosta, yksi rengaskerta maksaa 400 ?, kestää 40.000km ?, korjauksia ei välttämättä ole ollenkaan toisaalta voi olla paljon.
      vakuutusmaksun suuruus riippuu paljolti bonuksista, sinä aloitat -20%; sinulla ei ole vahinkohistoriaa.
      Vakuutusmaksu menee vielä pitkälle moottorin koon mukaan, mitä pienempi moottori sitä halvempi.
      Huolto on halvimmillaan öljynvaihto kerran vuodessa, 60€? tarkoittaa 10 - 15tkm välein, katsastus 50€ (about), joku muu voi jatkaa

      • .....

        Kannattaa laskea 100-150 kuukauteen ylläpitoon, jos ei korjauksia oteta lukuun.

        -verot
        -vakuutukset (vak.yhtiön laskureista, jos kasko, niin hieman enemmän)
        -huolto
        -renkaat
        -jne..


      • ....
        ..... kirjoitti:

        Kannattaa laskea 100-150 kuukauteen ylläpitoon, jos ei korjauksia oteta lukuun.

        -verot
        -vakuutukset (vak.yhtiön laskureista, jos kasko, niin hieman enemmän)
        -huolto
        -renkaat
        -jne..

        Arvonalennusta en edes lähde arvioimaan, mutta useampi tonni menee vuodessa keskikokoisella autolla helposti.


    • Juippi

      Huoltokulut vaihtelevat paljon jo ajettujen kilometrienkin mukaan, samoin arvonalenema riippuu jossain määrin ajomatkasta. Lisäksi huoltohintoihin vaikuttaa olennaisesti auton malli ja huoltopaikka (merkkihuolto vai "nyrkkipaja").

      Viisi- tai kuusivuotiaaseen autoon voi huonolla tuurilla tulla kallistakin remonttia jo lähiaikoina, rakenteellisten heikkouksien lisäksi esimerkiksi edellisen omistajan huolimattomasta käytöstä johtuen. Lisäksi esimerkiksi tuulilasin hajoaminen kiveniskemästä on onnenkauppaa, hinta automallista riippuen parin sadan euron laakista ylöspäin.

      Vähän lisää lähtötietoja tarvittaisiin jotta saisit jonkinlaisia hinta-arvioita.

    • masa

      mukaan polttoainekulut ovat noin puolet kaikista juoksevista menoista uudella autolla. Käytetyllä varmaan suhteellisesti enemmän ellei sitten korjauksiin mene reilusti rahaa.

    • omista käyttökuluista

      tältä vuodelta:

      Vakuutus 440€
      käyttömaksu n.140€
      katsastus 62€
      huolto 400€
      uusi tuulilasi 270€
      rengassarja 560€
      pientarvikkeet n.120€

      ja mitään ei ole onneksi tarvinnut korjata.

      • maksaa

        esim. lasi liimaus yli 500 € helposti.
        Ohjaustehostin 2000 € jne..
        5-6 vuotta vanhoissa alkaa olla rempaa sillä niillä ajettu yli 100 -120 tkm.


    • realisti

      Tämä on paras.
      Edullinen pitää, vie ällistyttävän vähän bensaa, n. 15-20L/ sadalla.
      Remonttiakaan ei tarvitse tehdä läheskään joka päivä. Ja osia saa helposti, kun ostaa toisen samanlaisen varaosiksi.

      http://www.audiyoungtimer.ch/eureaudis/adi/adi_4.jpg

      • realisti

        tasaisessa ajossa maantiellä manuaalilla 8..9 liraa. Konehan on 2,2-litrainen eli ominaiskulutus on pieni. korkeat puristukset vaikka turbo.

        Polkemalla sitten vie enemmän.

        Voimahan tulee vain bensasta !


    • alkup.

      Ostaisin jonkun pienen auton, jossa varmaan moottoriki olisi tilaavuudeltaan max. 1,4. Sitten en oikein ymmärrä tuota bonussysteemiä, mikä liittyy liikenne ja autovakuutukseen. Mikä se on ensikertalaiselle. Onko aluksi korkea ja sitten vuosien kuluttua laskee jos ei ole tullut liikennevahinkoja.

      Kiitos paljon vastauksista.

      • se bonus

        mutta paljon voi vaikuttaa vakuutuksen suuruuteen auton valinnallakin. Joku uudehko auto, vakuutus noin 600 euroa ja jossain vanhassa rättärissä jotain 200 euroa. Vakuutukseen vaikuttaa se kuinka paljon kyseisellä mallilla tehdään kolareita suhteutettuna auton yleisyyteen ja tietysti moottorin koko, omistajan ikä jne.


    • tytteliini

      niin, ja sullahan tarttee olla vaan se pakollinen liikennevakuutus. mulla on vielä semmonen vakuutus joka korvaa autoni jos se varastetaan taikka hirvikolaritilanteessa. sitten on niitä t'äyskaskoja jotka kattaa jo tosipaljon. ne onkin sitten aika kalliita. mulla on 60% bonuksia, kun auto on sukulaiseni nimissä. mul on pikkuauto ja vakuutukset noin 400e/vuosi. korjattavaa on tänä vuonna kertynyt jo noin 400e, rupee jo vituttaa. bensaa ei syö paljoo eikä öljyjä.

      tuosta huollosta vielä, en minä ainakaan veisi autoani huoltoon vaan jonkun öljynvaihdon takia. jopa minä tyhmä kaupunkilainen osaan öljyt vaihtaa, kattelet vaan sitä huoltokirjaa. eli, huoltoon kandee mennä teettää ne työt, joita et itse osaa tehdä. säästät siinä jonkun verran.

      renkaita en ole vielä ostanut, mutta aion ostaa tänä kesänä halvat uusiorenkaat, varmaan tulee joku pari sataa maksaa. katsastus oli äskön, makso 55e, mut ei menny läpi, joten maksaa taas sen 18e kun vien vikojen korjauksen jälkee takas.

      eipä tule muuta mieleen, kun joku auton pesu jne. kandee pestä itse. mulla on tollane vanha rämä paska auto, et aika kalliiks mulle tuleekin.

      • esko

        En tiedä voittaako siinä paljonkaan jos ite vaihtaa öljyt. Tietysti jos on oma autotalli ym. pukit niin mikä ettei. Miten hävität jäteöljyn?


      • ennen erilailla
        esko kirjoitti:

        En tiedä voittaako siinä paljonkaan jos ite vaihtaa öljyt. Tietysti jos on oma autotalli ym. pukit niin mikä ettei. Miten hävität jäteöljyn?

        Jäteöljy viedään nykyisin ongelmajätekeräyspisteeseen.


    • Itellä kallista

      Osta 1000 e maksava juuri katsastettu käyttökunnossa oleva auto, jossa hyväpintaiset renkaat. Tarvikeliikkeestä halvinta moottoriöljyä 4 l purkki. Lisää moottoriin öljyä tarvittaessa. Älä tee/teetä muita huoltoja.

      Kun auto lakkaa kulkemasta tai ei mene läpi katsastuksesta, hinauta jollakin kaverillasi se hävittämöön (hinausauto maksaa enempi, kuin on auton arvo) tai jätä tienvarteen.

      Osta taas samanmoinen tilalle.

      Vain pakollinen liikennevakuutus.

      Näin auton korjaus- ja huoltokulut ovat enintään tuon hankintahinnan 1000 e verran. Jos auto pelaa yli vuoden, voit onnitella itseäsi halvasta autoilusta.

      • Saa epäluotettavan pommin

        Mainitsemasi on mielestäni huono periaate.

        Jos auton arvo laskee vuodessa 1000 eurosta nollaan, arvonalennus olisi aivan sama jos ajaisi 5500 euron autolla. Tuossa kun on se arvonalenema noin 1000 euroa vuodessa.

        Halvimmat käyttökelpoiset kilometrit saa sillä että ostaa auton joka on vuosimalliinsa/kokoonsa/kilometreihin nähden edullinen. Parhaimmillaan uollaisella ajelee kolme vuotta ja saa saman rahan mitä on itse maksanut.

        Tuossa on mm. hyvä esimerkki autosta jolla olisi mahdollista saada halpoja/luotettavia ja jopa mukavia kilometrejä:

        http://www.nettiauto.com/612562


    • tutkijamies

      katso Autoliiton sivuilta, julkaisevat vuosittain autoilun kustannuksista hyviä laskelmia.

      Nyrkkisääntönä noin 0.35-0,40 senttiä/km
      riippuen autosta ja km -määristä.

    • vuodessa

      Nää auton käyttökulujutut on yleensä olleet hillittömän hauskoja mm. työpaikan kahvipöytäkeskusteluissa. Jengi aina kehuu kilvan, miten halpaa on, ei mee kuin satanen bensaan kuussa. Sitten, kun kysyn, että oliko laskuissa varmasti mukana myös vakuutus (helvetin kallista lystiä, jos ei ole bonuksia), huollot tai edes katsastus- ja käyttömaksut, niin näkyy, kun rattaat pyörivät vimmatusti ja sitten vaihdetaankin puheenaihetta.

      Nopea kustannusarvio: tonni vuodessa "kiinteisiin" kuluihin (huolto pitää tehdä vuosittain, vaikkei kilometrit tulisikaan täyteen liikennevakuutus, katsastus & käyttömaksu, mahd. myös jotain pikkuremppaa, polttomoita ja sen sellaista). Tämä menee siis, vaikkei ajoa tulisikaan kuin muutama sata tai tuhat km vuodessa.

      Tämän päälle tulee erikseen pääomakulut / arvon alenema (riippuu kovasti autosta, uudella useampi tonni vuodessa), suuremmat remontit/määräaikaishuollot (nekin voivat olla tonnin, puolitoista uusissa autoissa, esim. jakopäänhihnan vaihto) sekä muuttuvat kulut eli suoraan ajokilometreistä riippuvat polttoaine- ja rengaskulut.

      Halpaa on kuin saippua

      • Erkko

        Laskeskelin tuossa että tuli halvemmaksi ostaa nokivasara kuin ajaa bensa-autolla. Vanha bemari ennen käyttökulut bensoineen kaikkineen ~2500€/vuosi

        2litranen naku käyttökulut dieselit ja verot kaikkineen ~2000€/vuosi.

        Tuohon ei ole laskettu huoltoja, kun itsekin osaa eikä huoltokirja ollut täydellinen.


    • Oncius

      Ittellä -06 uusi 19 te auto. Rahoituserät 4 vuotta á' 420 e/kk, vakuutukset täyskaskolla 560 e/v, huollot 240 e/vuosi, bensat n.120 e/kk. Arvonalenema vuodessa about 3000 e. Jotenka kallista on, vaan en itke niin kauan kuin työpaikka on alla. Älä siis murehdi kaikkea liikaa vaan nauti siitä mitä on, Toisaalta aina pitää pitää mielessä oma maksukyky: jos itse jaksat varman päälle laskettuasi maksaa autokulut niin osta, jos et jaksa maksaa, älä osta. Yksinkertaista?

    • -99

      bensat n. 3000€
      takaisinmaksuerät n. 3000€
      huollot, korjaukset n. 1000€
      katsastukset, vakuutukset ym. n. 1000€

      Lisäks arvo tippuu. Tää on aika ympäripyöreä arvio, kun en kirjaa pidä, mutta eiköhän nuo aika kohillaan ole.

    • autoliitto

      Autoilun kustannukset 2005


      Autoliiton vuosittainen Auton kustannukset -julkaisu on ilmestynyt.

      Laskelmien mukaan uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus on tänä vuonna 39 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa
      20 000 km.

      Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 34 senttiä.

      Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta. Vastaavien autojen kustannukset ovat nousseet sentillä/km edellisestä vuodesta, johtuen lähinnä auton arvon entistä nopeammasta laskusta sekä käyttöön liittyvien kustannusten kasvusta.

      Dieselin kannattavuus uhkaa karata entistä kauemmaksi vastaavasta bensiiniautosta

      Uuden keskihintaisen dieselhenkilöauton hankkiminen on taloudellisesti perusteltua vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 30 000 km.

      Käytettynä hankitulla autolla dieselin ja bensiinin kannattavuusraja saavutetaan vuotuisen ajokilometrimäärän ylittäessä 25 000 km.

      Diesel- ja bensiinipolttoaineiden hintaeron kaventuminen syö dieselautojen kannattavuutta entisestään. Dieselveron alunperäinen tarkoitus oli tasata hinnaneroa bensaan nähden, nykyisillä polttoaineiden hintaerolla tämä on menettänyt merkitystään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6965
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe