julkisoikeus

opiskelijako?

olisin kiinnostunut tietämään, mihin ammatteihin yliopistossa julkisoikeutta lukenut voi hakea ja millaista itse aineen opiskelu on. myös se, mitä aineita kannattaa lukiossa valita jne. kiinnostaisi, sillä tästä oman koulun oposta kun ei ole tässä asiassa hyötyä..

8

6521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksen

      vierestä... hae mieluummin suoraan oikikseen.

    • Rollosta

      Julkisoikeuden tutkinto (HTM) on vähä sellainen yleistutkinto, tekee työnhakijasta muodollisesti pätevän. Suoraan sopii esmes lääninhallitusten yms. virkoihin. Sivuaineilla on melkeimpä enemmän merkitystä: voi lukea vaikkapa markkinointia, laskentatointa tai IT:tä laudaturiin asti. Täällä Rollossa on erikoisalana lääkintäoikeus.

      Oikkarin puoli on kieltämättä arvostetumpi, mutta sinne on vaikeampi päästä ja joutuu tekemään paljon enemmän töitä tutkinnon eteen. Toisaalta tutkintokin ja sen maine (OTK) on sitten eri tasoa.

      Joka tapauksessa ainaskin tänne Rollon julkisoikeuteen on helppo päästä, riittää kun suurinpiirtein muistaa herätä koepäivän aamuna. Koematsku saa olla nimittäin mukana koetilaisuudessa!

    • Julkisoikeuden maisteri

      "olisin kiinnostunut tietämään, mihin ammatteihin yliopistossa julkisoikeutta lukenut voi hakea ja millaista itse aineen opiskelu on."
      Olipas laaja kysymys, mutta aloitetaan. Eli julkisoikeutta pääaineenaan luetaan hallintotieteen maisterin tutkinnossa, kuten aiemmassa vastauksessa on esitetty. Hallarin tutkinto taas on perusluonteeltaan eräänlainen yleisluonteinen virkatutkinto, joka antaa pätevyyden toimia lähinnä julkishallinnnon viranomaistehtävissä, tietenkin osa menee myös yksityispuolelle erilaisiin hallintopuolen töihin. Itseasiassa hallintotieteilijöiden tutkinnon juuret ovatkin juuri aiemmissa virkatutkinnoissa, eli se on kehittynyt kun on haluttu kouluttaa ammattitaitoisia byrokraatteja.

      Julkisoikeuden lukijat koulutetaan ammatillisesti katsoen tehtäviin, missä vaaditaan hyvää laintuntemusta liittyen julkisen vallan käyttöön, esim. hallinnollistenpäätösten ja -ratkaisujen tekemiseen, sekä valitusten ja lupien käsittelyyn. Tehtävänimikkeet ovat yleensä kunnilla erilaisia ylempiä sihteereitä tai päälliköitä, mutta valtiolla nimekkeet ovat tavallisimmin tarkastaja/ylitarkastaja/suunnittelija -linjaa, lukuunottamatta joitain KELA:n ja verohallinnon omia nimikkeitä.

      Nykyään julkisoikeuden lukijoita on alettu valita myös sellaisiin lainvalmistelun tehtäviin, joihin aiemmin valittiin vain juristeja. Lisäksi myös muut juridista asiantuntemusta sisältävät tehtävät ovat alkaneet aueta julkisoikeuden lukijoille, lukuunottamatta niitä virkoja, joihin laissa on suoraan määrätty erityiseksi tutkintovaatimukseksi oikeustieteellinen tutkinto (kuten syyttäjä, asianajaja tai tuomari).

      Ainakin oman kokemukseni mukaan julkisoikeus on kohtuullisen arvostettu pääaine, mutta tietenkin nykyään kun kilpailu työpaikoista on lähes kaikilla tutkinnoilla (lääkäreitä lukuunottamatta) kovaa, niin toki sillä sivuaineellakin on tulevan tehtävän kannalta merkitystä, eli vaikkapa verohallintoon meno edellyttää vähintään perusopintoja laskentatoimesta.

      Mitä taas tulee itse aineen opiskeluun, niin julkisoikeuden opinnothan ovat melko puhtaasti oikeustieteen opintoja, no joitakin eroja löytyy esim. tutkimusmetodologioista ja niiden asemasta tutkimuksenteossa, jos verrataan oikeustieteen ja hallintotieteen julkisoikeuden opetusta, mutta pääosin se on sama aine. Yksi eroavuus löytyy, jos vertaa tasoa, niin tuossa oikiksen tutkinnossa ei juuri paljoa julkisoikeuteen omana tieteenalana syvennytä, joten tietenkin julkisoikeutta pääainetta lukevat menevät paljon pitemmälle näissä opinnoissa kuin oikkarit. Toki, pitänee sitten muistuttaa, että oikeustieteellinen tutkinto on paljon laaja-alaisempi, käsittäen myös muut oikeudenalat, kun julkisoikeuden lukijat keskittyvät lähinnä julkisoikeuteen ja yleisiin oikeustieteisiin.

      Eli jos julkisoikeuden opinoja vertaa vaikkapa muihin oikeustieteellisiin opintoihin, niin ei siinä taida eroja olla, eli samanlaista suurien kirjamäärien lukemista se taitaa olla molemmissa.

      Julkisoikeus sopii jos tahdot isona virkamieheksi tai julkisoikeuteen liittyvien oikeudellisten kysymysten asiantuntijaksi sekä erikoistua yhteen oikeudenalaan kunnolla. Jos taas tahdot tuomariksi tai asianajajaksi, niin sitten on parempi pyrkiä oikikseen.

      "myös se, mitä aineita kannattaa lukiossa valita jne."
      Eipä niillä taida olla suurta väliä, lähinnä etua taitaa olla noista historian ja yhteiskuntaopin kursseista, varsinkin se oikeusopin kurssikirja näytti hyvältä. Siitä voi vähän oppia tuota juridisen ajattelun perusteita.

      • Selänne

        Nähtiin taas yksi hallarin tai hallarin kaverin kommentti. Juttua kun lukee, niin suurin mielikuva jää, että hallari on kuin oikea juristi, joka vain osaa enemmän julkisoikeutta. On se toistaiseksi ainakin niin, että hallari on kakkosluokan tutkinto oikkariin nähden vaikka kuinka todistelisi itselleen toisin.

        Asiahan on niin, että juristi voi ryhtyä mihin tahansa hallarin tehtävään, mutta toisin päin se ei enää onnistu. Miksi siis ryhtyä hallariksi jos kerran luettavaa on yhtä paljon, asia yhtä vaikeaa jne., mutta tehtäväkenttä huomattavasti suppeampi, arvostus huomattavasti alempi ja palkka selvästi pienempi. Kyseinen kirjoittaja edustaa varmaan myös sitä linjaa, jonka mukaan Suomen yliopistoista tulee ihan yhtä pätevää porukkaa, sijaitsi yo missä päin maata tahansa ja olkoon sen resurssit kuinka vajavaiset tahansa.


      • Julkisoikeuden maisteri
        Selänne kirjoitti:

        Nähtiin taas yksi hallarin tai hallarin kaverin kommentti. Juttua kun lukee, niin suurin mielikuva jää, että hallari on kuin oikea juristi, joka vain osaa enemmän julkisoikeutta. On se toistaiseksi ainakin niin, että hallari on kakkosluokan tutkinto oikkariin nähden vaikka kuinka todistelisi itselleen toisin.

        Asiahan on niin, että juristi voi ryhtyä mihin tahansa hallarin tehtävään, mutta toisin päin se ei enää onnistu. Miksi siis ryhtyä hallariksi jos kerran luettavaa on yhtä paljon, asia yhtä vaikeaa jne., mutta tehtäväkenttä huomattavasti suppeampi, arvostus huomattavasti alempi ja palkka selvästi pienempi. Kyseinen kirjoittaja edustaa varmaan myös sitä linjaa, jonka mukaan Suomen yliopistoista tulee ihan yhtä pätevää porukkaa, sijaitsi yo missä päin maata tahansa ja olkoon sen resurssit kuinka vajavaiset tahansa.

        " On se toistaiseksi ainakin niin, että hallari on kakkosluokan tutkinto oikkariin nähden vaikka kuinka todistelisi itselleen toisin."
        Mikä on kakkosluokan tutkinto? Osaako arvon oikkari (?) kertoa perustelujakin vielä miksi hallari on kakkosluokan tutkinto oikkariin nähden? Vai pitääkö vain luottaa sinun näkemykseesi ja puolueettomaan mielipiteeseen?

        "Asiahan on niin, että juristi voi ryhtyä mihin tahansa hallarin tehtävään, mutta toisin päin se ei enää onnistu."
        Jos ajatellaan että onko olemassa sellaista tehtävää lääketieteessä, mitä lääkäri ei voi tehdä, niin luulen että ei taida olla. Mutta silti koulutetaan hammaslääkäreitä ja yleensä ihmiset myös menevät hammaslääkärille, jos hampaiden terveydessä on ongelmia, vaikka se tavallinenkin lääkäri osaisi ainakin kipulääkkeet ja antibiootin määrätä, ja hätätilassa varmaan saisi kaivettua sen hampaan jotenkin poiskin.

        Eli jokaisella on tietty tehtävä johon koulutetaan, tietenkin myös juristi voisi hoitaa samoja tehtäviä mitä julkisoikeuden hallari, mutta yleensä eivät hoida, koska taidot eivät tahdo riittää, kun julkisoikeuden tiedot tahtovat olla vähän niin ja näin. Toki jokunen hyvin julkisoikeutta osaava juristikin tulee silloin tällöin vastaan, mutta se että on juristi, ei kerro vielä yhtään mitään julkisoikeuden osaamisesta. Se taas että on lukenut pääaineena julkisoikeutta, kertoo.

        "Miksi siis ryhtyä hallariksi jos kerran luettavaa on yhtä paljon, asia yhtä vaikeaa jne., mutta tehtäväkenttä huomattavasti suppeampi, arvostus huomattavasti alempi ja palkka selvästi pienempi."
        Tai miksi juristit sitten tyrkyttäytyvät hommiin julkisoikeuden alalle, jota eivät edes välttämättä hallitse ja kun vielä liksa sekä arvostus ovat heikkoja? Ihan vihjeenä vaan tulevaa työpaikkasi valintaa silmälläpitäen, että julkisella puolella palkka tahtoo olla samaa tasoa, oli sitten koulutukseltaan hallari tai oikkari.

        "Kyseinen kirjoittaja edustaa varmaan myös sitä linjaa, jonka mukaan Suomen yliopistoista tulee ihan yhtä pätevää porukkaa, sijaitsi yo missä päin maata tahansa ja olkoon sen resurssit kuinka vajavaiset tahansa."
        Eiköhän se ole ala-, tiedekunta ja yliopistokohtaista. Lisäksi epäilen että sijainnista voisi päätellä mitään opetuksen tasosta, sillä jos omasta talosta ei jotain tietoa löydy, niin aina on mahdollista ottaa jokin vaikkapa lukuisista oikiksen alati tyrkyllä olevista proffista dosentiksi luennoimaan. Ai niin, eipä siitäkään ole apua, tietenkin se luentojen ja opetuksen taso taitaa sinun mielestä pudota siinä junamatkan aikana.


      • Selänne
        Julkisoikeuden maisteri kirjoitti:

        " On se toistaiseksi ainakin niin, että hallari on kakkosluokan tutkinto oikkariin nähden vaikka kuinka todistelisi itselleen toisin."
        Mikä on kakkosluokan tutkinto? Osaako arvon oikkari (?) kertoa perustelujakin vielä miksi hallari on kakkosluokan tutkinto oikkariin nähden? Vai pitääkö vain luottaa sinun näkemykseesi ja puolueettomaan mielipiteeseen?

        "Asiahan on niin, että juristi voi ryhtyä mihin tahansa hallarin tehtävään, mutta toisin päin se ei enää onnistu."
        Jos ajatellaan että onko olemassa sellaista tehtävää lääketieteessä, mitä lääkäri ei voi tehdä, niin luulen että ei taida olla. Mutta silti koulutetaan hammaslääkäreitä ja yleensä ihmiset myös menevät hammaslääkärille, jos hampaiden terveydessä on ongelmia, vaikka se tavallinenkin lääkäri osaisi ainakin kipulääkkeet ja antibiootin määrätä, ja hätätilassa varmaan saisi kaivettua sen hampaan jotenkin poiskin.

        Eli jokaisella on tietty tehtävä johon koulutetaan, tietenkin myös juristi voisi hoitaa samoja tehtäviä mitä julkisoikeuden hallari, mutta yleensä eivät hoida, koska taidot eivät tahdo riittää, kun julkisoikeuden tiedot tahtovat olla vähän niin ja näin. Toki jokunen hyvin julkisoikeutta osaava juristikin tulee silloin tällöin vastaan, mutta se että on juristi, ei kerro vielä yhtään mitään julkisoikeuden osaamisesta. Se taas että on lukenut pääaineena julkisoikeutta, kertoo.

        "Miksi siis ryhtyä hallariksi jos kerran luettavaa on yhtä paljon, asia yhtä vaikeaa jne., mutta tehtäväkenttä huomattavasti suppeampi, arvostus huomattavasti alempi ja palkka selvästi pienempi."
        Tai miksi juristit sitten tyrkyttäytyvät hommiin julkisoikeuden alalle, jota eivät edes välttämättä hallitse ja kun vielä liksa sekä arvostus ovat heikkoja? Ihan vihjeenä vaan tulevaa työpaikkasi valintaa silmälläpitäen, että julkisella puolella palkka tahtoo olla samaa tasoa, oli sitten koulutukseltaan hallari tai oikkari.

        "Kyseinen kirjoittaja edustaa varmaan myös sitä linjaa, jonka mukaan Suomen yliopistoista tulee ihan yhtä pätevää porukkaa, sijaitsi yo missä päin maata tahansa ja olkoon sen resurssit kuinka vajavaiset tahansa."
        Eiköhän se ole ala-, tiedekunta ja yliopistokohtaista. Lisäksi epäilen että sijainnista voisi päätellä mitään opetuksen tasosta, sillä jos omasta talosta ei jotain tietoa löydy, niin aina on mahdollista ottaa jokin vaikkapa lukuisista oikiksen alati tyrkyllä olevista proffista dosentiksi luennoimaan. Ai niin, eipä siitäkään ole apua, tietenkin se luentojen ja opetuksen taso taitaa sinun mielestä pudota siinä junamatkan aikana.

        En jaksa enää tähän aikaan päivästä alkaa erittelemään huonon quote-systeemin takia koko tekstiä, joten tyydyn lyhyempään versioon.


        Kakkosluokan tutkinnoksi oikeustieteisiin nähden hallarin tutkinnon tekee monikin asia, kuten jo edellisessä viestissä mainitsin. Otetaanpa muutama, ja ole hyvä ja kumoa ne jos voit muilla kuin omilla puolueettomilla? mielipiteilläsi.

        1) Edelleen juristi voi ryhtyä julkisoikeuden hommiin mutta hallarilla ei ole asiaa yksityiselle puolelle. Selkeä etu eikö?

        2) Juristi on myös laaja-alaisempi asiantuntija oikeudellisella puolella ja halutessaan samaa tasoa hallinnollisella puolella. Voitko kiistää?

        3)Juristin palkkaus on selkeästi parempi kuin hallintotieteilijän. Tästä ei varmasti tarvitse edes tapella? (Tämä on myös jossain mielessä ongelma, sillä julkisiin virkoihin vaihdetaan välillä hallintotieteilijöitä juristin liian kovan hinnan takia.)

        4) Juristin tutkinnon yleinen arvostus on selvästi korkeammalla kuin hallarin. Tätäkään et varmaan voi kiistää?

        Monia muita asioita voisi listata, mutta eiköhän se pointti jo ala selvitä, miksi kutsuin hallarin tutkintoa kakkosluokan tutkinnoksi juristiin nähden. Ja nimenomaan juristiin nähden, sillä hallarin tutkinto ei ole kuitenkaan missään nimessä tutkinto huonoimmasta tai turhimmasta päästä, ja kapulakieltä saa myös siinä tutkinnossa opetella.


      • Julkisoikeuden maisteri
        Selänne kirjoitti:

        En jaksa enää tähän aikaan päivästä alkaa erittelemään huonon quote-systeemin takia koko tekstiä, joten tyydyn lyhyempään versioon.


        Kakkosluokan tutkinnoksi oikeustieteisiin nähden hallarin tutkinnon tekee monikin asia, kuten jo edellisessä viestissä mainitsin. Otetaanpa muutama, ja ole hyvä ja kumoa ne jos voit muilla kuin omilla puolueettomilla? mielipiteilläsi.

        1) Edelleen juristi voi ryhtyä julkisoikeuden hommiin mutta hallarilla ei ole asiaa yksityiselle puolelle. Selkeä etu eikö?

        2) Juristi on myös laaja-alaisempi asiantuntija oikeudellisella puolella ja halutessaan samaa tasoa hallinnollisella puolella. Voitko kiistää?

        3)Juristin palkkaus on selkeästi parempi kuin hallintotieteilijän. Tästä ei varmasti tarvitse edes tapella? (Tämä on myös jossain mielessä ongelma, sillä julkisiin virkoihin vaihdetaan välillä hallintotieteilijöitä juristin liian kovan hinnan takia.)

        4) Juristin tutkinnon yleinen arvostus on selvästi korkeammalla kuin hallarin. Tätäkään et varmaan voi kiistää?

        Monia muita asioita voisi listata, mutta eiköhän se pointti jo ala selvitä, miksi kutsuin hallarin tutkintoa kakkosluokan tutkinnoksi juristiin nähden. Ja nimenomaan juristiin nähden, sillä hallarin tutkinto ei ole kuitenkaan missään nimessä tutkinto huonoimmasta tai turhimmasta päästä, ja kapulakieltä saa myös siinä tutkinnossa opetella.

        "1) Edelleen juristi voi ryhtyä julkisoikeuden hommiin mutta hallarilla ei ole asiaa yksityiselle puolelle. Selkeä etu eikö?"
        Olenkos minä kiistänytkään sitä että juristin oikeudelliset opinnot ovat laajempia? Toisaalta myös hallari voi sitten sivuaineiden avulla saada varsin houkuttelevan tutkinnon muihin yksityispuolen hommiin, joihin taas juristin tutkintokaan ei anna valmiuksia, joten ei se ero nyt niin valtavan suuri ole.

        "2) Juristi on myös laaja-alaisempi asiantuntija oikeudellisella puolella ja halutessaan samaa tasoa hallinnollisella puolella. Voitko kiistää?"
        Kuten edellä sanoin, niin olen samaa mieltä laaja-alaisuudesta. Sen sijaan jälkimmäisen osan väitteessä esitettyihin hallintopuolen asiantuntijajuristeihin en ole kovin usein törmännyt, vaikka muutaman sellaisenkin olen tavannut. Ongelma onkin, että ero tiedoissa ja taidoissa näiden perusjuristien ja mainitsemiesi hallinnon asiantuntijajuristien välillä on valtava, ja ongelmaa kasvattaa se, että näitä viimeksimainittuja on kovin vähän.

        "3)Juristin palkkaus on selkeästi parempi kuin hallintotieteilijän. Tästä ei varmasti tarvitse edes tapella?"
        Yksityisellä puolella väitteesi pitää paikkansa, mutta jos jätetään nämä poliisi- ja oikeushallinnon hommat pois julkisen puolen viroista, niin ei se juristi sen enempää palkkaa saa ylitarkastajan virassa kuin hallarikaan. Edes lakimiehen titteli ei takaa parempaa palkkaa, ellei sitten satu olemaan ison viraston vastaava lakimies, mutta se on sitten muutenkin jo johtotason virka.

        "4) Juristin tutkinnon yleinen arvostus on selvästi korkeammalla kuin hallarin. Tätäkään et varmaan voi kiistää?"
        Jos muutetaan sana arvostus tunnettavuudeksi, niin voin olla yhtä mieltä asiasta. Tämä johtuu siitä, että harva on kuullut oppiaineesta nimeltä julkisoikeus, tai edes hallintotieteellisestä tutkinnosta puhumattakaan siitä osaisi sanoa mitä niissä opiskellaan tai mihin tehtäviin henkilöt valmistuvat. Juristit ovat paljon vanhempi tutkinto, ja heitä on valmistunut paljon enemmän, lisäksi jokainen tuntee ainakin jonkun juristin sekä tietää mitä juristi tekee. Julkisoikeuden lukijoita ei ole vieläkään kovin paljoa, ja vasta viimeisenä parina vuosikymmenenä tieto koko oppiaineesta tai tutkinnosta on tullut yleisempään tietoon.

        " Ja nimenomaan juristiin nähden, sillä hallarin tutkinto ei ole kuitenkaan missään nimessä tutkinto huonoimmasta tai turhimmasta päästä,"
        No ehkä tuon kohdan mielipiteestäsi voin hyväkyä, vaikka itse näen tilanteen juristin ja hallarin välillä luonnollisesti toisin kuin sinä.


      • rollosta
        Julkisoikeuden maisteri kirjoitti:

        "1) Edelleen juristi voi ryhtyä julkisoikeuden hommiin mutta hallarilla ei ole asiaa yksityiselle puolelle. Selkeä etu eikö?"
        Olenkos minä kiistänytkään sitä että juristin oikeudelliset opinnot ovat laajempia? Toisaalta myös hallari voi sitten sivuaineiden avulla saada varsin houkuttelevan tutkinnon muihin yksityispuolen hommiin, joihin taas juristin tutkintokaan ei anna valmiuksia, joten ei se ero nyt niin valtavan suuri ole.

        "2) Juristi on myös laaja-alaisempi asiantuntija oikeudellisella puolella ja halutessaan samaa tasoa hallinnollisella puolella. Voitko kiistää?"
        Kuten edellä sanoin, niin olen samaa mieltä laaja-alaisuudesta. Sen sijaan jälkimmäisen osan väitteessä esitettyihin hallintopuolen asiantuntijajuristeihin en ole kovin usein törmännyt, vaikka muutaman sellaisenkin olen tavannut. Ongelma onkin, että ero tiedoissa ja taidoissa näiden perusjuristien ja mainitsemiesi hallinnon asiantuntijajuristien välillä on valtava, ja ongelmaa kasvattaa se, että näitä viimeksimainittuja on kovin vähän.

        "3)Juristin palkkaus on selkeästi parempi kuin hallintotieteilijän. Tästä ei varmasti tarvitse edes tapella?"
        Yksityisellä puolella väitteesi pitää paikkansa, mutta jos jätetään nämä poliisi- ja oikeushallinnon hommat pois julkisen puolen viroista, niin ei se juristi sen enempää palkkaa saa ylitarkastajan virassa kuin hallarikaan. Edes lakimiehen titteli ei takaa parempaa palkkaa, ellei sitten satu olemaan ison viraston vastaava lakimies, mutta se on sitten muutenkin jo johtotason virka.

        "4) Juristin tutkinnon yleinen arvostus on selvästi korkeammalla kuin hallarin. Tätäkään et varmaan voi kiistää?"
        Jos muutetaan sana arvostus tunnettavuudeksi, niin voin olla yhtä mieltä asiasta. Tämä johtuu siitä, että harva on kuullut oppiaineesta nimeltä julkisoikeus, tai edes hallintotieteellisestä tutkinnosta puhumattakaan siitä osaisi sanoa mitä niissä opiskellaan tai mihin tehtäviin henkilöt valmistuvat. Juristit ovat paljon vanhempi tutkinto, ja heitä on valmistunut paljon enemmän, lisäksi jokainen tuntee ainakin jonkun juristin sekä tietää mitä juristi tekee. Julkisoikeuden lukijoita ei ole vieläkään kovin paljoa, ja vasta viimeisenä parina vuosikymmenenä tieto koko oppiaineesta tai tutkinnosta on tullut yleisempään tietoon.

        " Ja nimenomaan juristiin nähden, sillä hallarin tutkinto ei ole kuitenkaan missään nimessä tutkinto huonoimmasta tai turhimmasta päästä,"
        No ehkä tuon kohdan mielipiteestäsi voin hyväkyä, vaikka itse näen tilanteen juristin ja hallarin välillä luonnollisesti toisin kuin sinä.

        ..vastaa. Vaikka olenkin julkisoikeuden opiskelija, kohta valmis, olen samaa mieltä tuon selänteen kanssa. Oikkarin tutkinto on joka suhteessa arvostetumpi ja parempi - ainakin tällä hetkellä.

        Julkisoikeudelle tekee hallaa tutkinnon nimi: hallintotieteiden maisteri. Paljon kuvaavampi ja arvostusta lisäävämpi nimitys olisi julkisoikeuden maisteri tms. Julkisoikeuden HTM:ää luullaan joksikin teoreettiseksi hallintotieteilijäksi. Jos oikkari ei ole erikoistunut julkisoikeuteen eikä kiinnostunut siitä, pääsääntöisesti julkisoikeuden HTM osaa esmes hallintolainkäyttöasiat ja niiden ratkaisut paremmin. Sama pätee osan Rollon julkkareiden lääkintäoikeuteen erikoistumiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6419
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2292
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      74
      1232
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe