halveerata toisen kirkkokunnan jäsenien tapaa kunnioittaa ja surra edesmenneitä vainajiaan, varsinkin kuin näillä korkeaotsaisilla moralisteilla ei ole pienintäkään kuvaa pienen ihmisen surusta ja kärsimyksistä kuoleman kohdatessa lähimmäistä.
Itse elän jo laina-aikaa, ja ainoa rukoukseni Jumalalleni on, että saisin olla 8-vuotiaan tyttäreni tukena niin kauan, että hän saisi jalkansa
oman pöydän alle.
Hävetkää...
Kuuluko roomalaiskatolisen kirkon moraali käsityksiin
8
660
Vastaukset
- Sole
Ei kuulu moraalikäsityksiin eikä muihinkaan tapoihin halveerata toisten tapaa kunnioittaa ja surra vainajiaan. Itse olen käännynnäinen enkä kaipaa luterilaisesta kirkosta mitään, mutta heidän suhtautumisensa kuolemaan ei ole mielestäni ongelmallinen tai vaikeampi kuin meidänkään.
Kuten olen tuossa alempana kertonut, oma luterilainen äitini kuoli muutama vuosi sitten ja kummitätini viime vuonna, eikä kummassakaan tapauksessa ole mitään... no, huomauttamista. Niin minä kuin luterilaiset sukulaisenikin rukoilimme yhdessä vainajien puolesta. Minä ajattelin kiirastulivaihetta, he eivät siihen usko - mutta yhtä kaikki rukoilimme Jumalan armoa rakkaillemme.- K 750 cc
minä jo mietin, mikä meihin ihmisiin on mennyt. Itsestäni tulee mitä ilmeisimmin myös käännynnäinen.
Aion liittyä Viron ortodoksiseen kirkkoon, oikeastaan se on paluuta juurille, koska sukuni on Karjalasta, ja isäni oli ortodoksi, mutta kääntyi luterilaiseksi sodan jälkeen.
Kuolemasta tahdon sen verran vielä sanoa, että ihmisen uskosta riipuen voi kysyä, onko kuolema hyvä
ystävä, vai onko se pahin vihollinen.
- ex-hiippakuntalainen
Kirkon moraalikäsityksiin tuollainen suhtautuminen ei varmastikaan kuulu, mutta itse olen entisessä srk:ssa ja yleisimminkin nähnyt, että varsinkin vastakääntyneiden asenne luterilaisia kohtaan on todella halveksuva. Nähtiinhän tämä jo jossain ketjussa, missä eräs käännynnäinen kertoi, kuinka katolilaiset kuolevatkin paremmin...On se kummallista itsetunnon pönkitystä, kun omaa entistä kotikirkkoaan pitää haukkua ja rääpiä. Näyttää aivan siltä, kuin heidän hengellisyytensä keskeisin pointti on vikojen löytäminen luterilaisuudesta. Jos oikeasti olisi tyytyväinen nykyiseen olotilaansa, miksi ihmeessä täytyy uhota ja ylentää itseään toisia alentamalla.
Tästä löytyy hyviä esimerkkejä tältä palstalta sekä muutamilta muilta keskustelulistoilta. Itse erosin aikoinaan kat.kirkosta sekä opillisten kysymysten vuoksi, niin myös siksi, etten jaksanut enää seurakuntalaisten keskinäisiä riitoja ja äkkivääriä asenteita.- Sole
Jaha, nyt meikäläinen sitten vihdoin ja viimein taitaa päästä tällä palstalla eroon "uuden katolilaisen" leimamerkistä, koskapa minulla ei ole koskaan ollut tuollaista kuvaamaasi "vastakääntyneen" asennetta tämän keskustelun aiheeseen ;-)
Mutta jos puhutaan yleisellä tasolla "vastakääntyneiden" tavasta puhua entisestä kirkostaan, niin pitää ottaa huomioon pari asiaa:
1) He ovat juuri tehneet ison ratkaisun eli ovat eronneet vanhasta kirkostaan ja liittyneet uuteen. Vaihtoon on varmasti syy, ja on erittäin todennäköistä, että syy on jonkintyyppinen tyytymättömyys entiseen kirkkoon. On luonnollista, että he kertovat valintansa taustoista. Eikä vain luonnollista, vaan jopa mielenkiintoista. Kyse ei ole aina vain siitä, että ihminen olisi tuntenut vetoa katolista kirkkoa kohtaan, vaan myös siitä, että hän on tuntenut työntöä pois esim. luterilaisesta kirkostoa.
Itsekin ilmaiset tyytymättömyytesi entiseen kirkkoosi eli katoliseen kirkkoon - suotakoon sama oikeus myös niille, jotka haluavat kertoa, miksi ovat tyytymättömiä luterilaiseen kirkkoon.
2) Messuissa, pappien kanssa jutellessa ja seurakunnassa toimiessa ei ongelmaa ole, mutta tällä palstalla törmää ilmiöön, jossa muutamat henkilöt arvostelevat katolista kirkkoa osittain juuri niiden piirteiden takia, jotka ovat työntäneet henkilöitä eroon luterilaisesta kirkosta ja saaneet kiinnostumaan katolilaisesta kirkosta. Lienee selvää, että henkilö tällöin vastaa näkemäänsä arvosteluun ja esittää oman, juuri päinvastaisen kannan kuin katolisen kirkon kritisoija, joka ehkä avoimestikin sanoo pitävänsä enemmän luterilaisen kirkon toimintatavasta jossain asiassa.
3) Minulle luterilainen kirkki ei ollut "kotikirkko", vaikka olinkin sen jäsen. Olin itse asiassa hyvin vieraantunut kirkosta useita vuosia. - szigethy
Sole kirjoitti:
Jaha, nyt meikäläinen sitten vihdoin ja viimein taitaa päästä tällä palstalla eroon "uuden katolilaisen" leimamerkistä, koskapa minulla ei ole koskaan ollut tuollaista kuvaamaasi "vastakääntyneen" asennetta tämän keskustelun aiheeseen ;-)
Mutta jos puhutaan yleisellä tasolla "vastakääntyneiden" tavasta puhua entisestä kirkostaan, niin pitää ottaa huomioon pari asiaa:
1) He ovat juuri tehneet ison ratkaisun eli ovat eronneet vanhasta kirkostaan ja liittyneet uuteen. Vaihtoon on varmasti syy, ja on erittäin todennäköistä, että syy on jonkintyyppinen tyytymättömyys entiseen kirkkoon. On luonnollista, että he kertovat valintansa taustoista. Eikä vain luonnollista, vaan jopa mielenkiintoista. Kyse ei ole aina vain siitä, että ihminen olisi tuntenut vetoa katolista kirkkoa kohtaan, vaan myös siitä, että hän on tuntenut työntöä pois esim. luterilaisesta kirkostoa.
Itsekin ilmaiset tyytymättömyytesi entiseen kirkkoosi eli katoliseen kirkkoon - suotakoon sama oikeus myös niille, jotka haluavat kertoa, miksi ovat tyytymättömiä luterilaiseen kirkkoon.
2) Messuissa, pappien kanssa jutellessa ja seurakunnassa toimiessa ei ongelmaa ole, mutta tällä palstalla törmää ilmiöön, jossa muutamat henkilöt arvostelevat katolista kirkkoa osittain juuri niiden piirteiden takia, jotka ovat työntäneet henkilöitä eroon luterilaisesta kirkosta ja saaneet kiinnostumaan katolilaisesta kirkosta. Lienee selvää, että henkilö tällöin vastaa näkemäänsä arvosteluun ja esittää oman, juuri päinvastaisen kannan kuin katolisen kirkon kritisoija, joka ehkä avoimestikin sanoo pitävänsä enemmän luterilaisen kirkon toimintatavasta jossain asiassa.
3) Minulle luterilainen kirkki ei ollut "kotikirkko", vaikka olinkin sen jäsen. Olin itse asiassa hyvin vieraantunut kirkosta useita vuosia.Nyt on sitten hyvin poikkeuksellinen tilanne.
Usko minua, sinä puhuit viestisi 3. osassa niin osuvasti, että se hämmästytti minua.
Ja samalla herätti hyvin kipeitä muistoja.
Jos vahingossa "eksyt" Katkirkon sivuilla elämänkertomukseni siihen osaan missä kerron siitä protestantisesta kirkkokoulusta, jossa vietin neljä vuotta, huomaat miksi sanoin reformoitua kirkkoa minulle täysin vieraaksi.
Sinä siirryit kivuttomammalla tavalla kotiin kuin minä mutta se on kai sattuma.
Ollaan kotona, se on pääasia. - väärin?
Sole kirjoitti:
3) Minulle luterilainen kirkki ei ollut "kotikirkko", vaikka olinkin sen jäsen. Olin itse asiassa hyvin vieraantunut kirkosta useita vuosia.Ensinnäkään se ei ole mikään syyy liittyä katoliseen kirkkoon, ettei tykkää luterilaisesta. Minua on aina kauhistuttaneet nämä hysteeriset naispappeuden vastustajat, jotka liittyvät katoliseen kirkkoon vain siksi, ettei kat.kirkossa ole naispappeja. Kyllä kääntymykseen pitää olla joku muukin syy!
Arvostella saa niin lut. kuin kat. kirkkoakin, ei siinä mitään. Mutta tämä itsensä ylentäminen muita alentamalla, oman egon pönkitys ja ylemmyydentunto ovat rasittavia piirteitä ihmisessä. Varsinkin jos esittää vielä harrasta kristittyä. Tämä ylemmyydentunto ilmenee esim. toitotuksena Yhdestä Ainoasta Kirkosta, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta, vähättelemällä muiden uskonelämää ja siten, että otetaan Jumalan päätösvalta itselle ja kerrotaan muille, mitä Jumala tästä ja tästä asiasta on mieltä... Oman käsityksensä toki saa kertoa, mutta ei tungeta Jumalan tahtoa tulitikkurasiaan, kuten isä Frans sanoisi. - Sole
väärin? kirjoitti:
Ensinnäkään se ei ole mikään syyy liittyä katoliseen kirkkoon, ettei tykkää luterilaisesta. Minua on aina kauhistuttaneet nämä hysteeriset naispappeuden vastustajat, jotka liittyvät katoliseen kirkkoon vain siksi, ettei kat.kirkossa ole naispappeja. Kyllä kääntymykseen pitää olla joku muukin syy!
Arvostella saa niin lut. kuin kat. kirkkoakin, ei siinä mitään. Mutta tämä itsensä ylentäminen muita alentamalla, oman egon pönkitys ja ylemmyydentunto ovat rasittavia piirteitä ihmisessä. Varsinkin jos esittää vielä harrasta kristittyä. Tämä ylemmyydentunto ilmenee esim. toitotuksena Yhdestä Ainoasta Kirkosta, jonka ulkopuolella ei ole pelastusta, vähättelemällä muiden uskonelämää ja siten, että otetaan Jumalan päätösvalta itselle ja kerrotaan muille, mitä Jumala tästä ja tästä asiasta on mieltä... Oman käsityksensä toki saa kertoa, mutta ei tungeta Jumalan tahtoa tulitikkurasiaan, kuten isä Frans sanoisi.Mistä moinen vuodatus? En esimerkiksi sanonut mitään naispappeudesta - enkä väittänyt, että se asia olisi kenellekään ainut syy liittyä katoliseen kirkkoon. Miksi siis moinen aggressiivisuus?
Toivon, että jokaisella katoliseen kirkkoon liittyvällä on muitakin syitä kuin yksi opin kohta liittymiselleen. Toisaalta, olisi mielestäni tervettä, että ihminen kuuluisi siihen kirkkoon, jonka opin hän uskoo oikeaksi. Miksi ihminen ei menisi sinne, missä hän voi uskoo niin kuin opetetaan, jos sellainen paikka löytyy?
En ole itse tavannut yhtään katoliseen kirkkoon liittynyttä, joka väittäisi, että pelastusta ei ole sen ulkopuolella - sehän olisi kirkon opetuksen vastaista. Esimerkiksi isä Kazimierz korosti minulle aikanaan, että pelastua voi liittymättäkin.
Jumala on kyllä ilmaissut kantansa moneen asiaan ja nimenomaan käskenyt häneen uskovia myös kertomaan hänen kannastaan. Raamatusta löytyy. On jälleen ihan eri asia muistuttaa siitä, mitä Raamattu kertoo Jumalan tahdosta ja langettaa tuomio Jumalan puolesta.
Mutta ihmettelen edelleen, miksi käytät hyökkäävää sävyä, kun yritin selittää, miksi ns. "vastakääntyneet" joskus arvostelevat sitä, minkä ovat jättäneet taakseen.
- hiippakuntal....
Ei kirkko halvenna, vaan näköjään jotkut "pylväspyhimykset". Eiköhän vielä koita aika, jolloin he putoavat pylväänsä päältä kolisten alas. Monella ko. kirjoittajistakin koko suku taitaa olla esim. luterilaisia, joten siinäkin mielessä aika kummalliselta kuulostaa heidän kirjoituksensa.
Ei sinun kannata välittää joidenkin täällä kirjoittelevien ihmisten typeristä jutuista joissa ei ole rakkauden häivääkään.
Toivotan Sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988