Kapinaa apurahoin

KL88

Nykyaika on täynnä toisten rahoilla maailmaa parantavia apurahakapinallisia.
Lehtitietojen mukaan vappuna Helsingista käsistä riistäytynyt EuroMayDay-kulkue sai mm. Helsingin kaupungilta avustusta.
Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg puolestaan vaatii, että Suomi korottaa kehitysyhteistyön määrärahoja. Itse en ole tähän mennessä havainnut, että näistä ns. kehitysapurahoista olisi mitään hyötyä.
Usein perustellaan kehitysapurahojen korottamista mm. ilmastonmuutoksen torjumisella. Kysyn miten esim. afrikkalaisten johtajien elintason nousu hidastaa esim. kasvihuoneilmiötä, itse uskon, että vaikutus on pikemmin päinvastainen.
Usein kuule myös, että kehitysyhteistyön lisääminen ei ole mielipidekysymys vaan välttämättömyys. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että suomalaisen veronmaksajan tulee itse saada päättää käytetäänkö hänen rahansa Mersun ostoon Mugabelle vai pikkulasten puistoruokailuun Helsingissä.
Joidenkin mukaan kansalaiset haluavat kehitysyhteistyöhön käytettävien verorahojen korottamista. Mielestäni tässä sekoitetaan kansalaiset ja ns. kansalaisjärjestöt. Ns. kansalaisjärjestöt ovat mielestäni yhtä lähellä kansaa kuin ns. kansandemokratiat entisessä Itä-Euroopassa olivat.
Kysyn vielä miten esim. Afrikan tilanne on parantunut viimeisen 20 vuoden jolloin teollisuusmaat ovat syytäneet sinne satoja miljardeja euroja kehitysapuna ? Itse vastaan, että ainakin sodat ovat lisääntyneet ja niissä käytetty aseistus parantunut.
Tyypillinen tapaus tuli julkisuuteen myös Ruotsissa. Siellä elinkeinoministeriön tasa-arvoyksikön johtaja Marianne Laxén oli ohjannut avustuksia yhteensä seitsemän miljoona kruunua ns. naisjärjestölle jonka jäsen itse oli.
On hienoa, että ihmisillä on ihanteita ja, että he jaksavat työskennellä paremman maailman puolesta, mitä se sitten kullekin meistä tarkoittaa, mutta kyllä he saisivat tehdä sen omilla rahoillaan ja jättää yhteiset verorahat käytettäväksi esim. terveydenhoitoon.

3

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J_Julistaja

Verorahat ovat suomalaisten rahaa ja ne on käytettävä suomalaisten hyväksi. Oikea kehitysapuprosentti bruttokansantuotteesta on pyöreä 0. Ne jotka haluavat rahoittaa Afrikan sisällissotia voivat tehdä sen erilaisten järjestöjen kautta.

• late vaan

kehitysmaat ovat jatkuvasti velkaa teollisuus-
        maille,jotka yhtiöittensä kautta omistavat parhaat palat kehitysmaiden talouksista.siksi
        meillä on korkea elintaso,kun entisten siiromaiden taloudet on alistettu palvelemaan omaamme.kun on yhden raaka-aineen varassa ja hinta määräytyy maailmanmarkkinoilla (me määräämme),niin ei paljon pullistella.afrikankin
        talouselämä määräytyy niiden tarpeiden mukaan
        kenellä rahaa on.on suoranaista sadismia väittää
        ryöstetyn ryöstävän meidän rahojamme ja meidän
        elintasoamme.kysymys on siitä perkeleellisestä
        itsekkyydestä joka näyttää olevan vallalla koko
        länimaissa:missä niitä voittoja tehtäisiin ellei
        köyhien raaka-ainetuottajien kustannuksella.kauppavoitot syntyvät siellä.kun
        muutamien yhtiöiden päätöksillä pyöritetään köyhien kansojen elämää,niin turha luulla,että
        se tapahtuu näiden rapaköyhien ehdoilla:läntiset
        kuluttajat pitävät kyllä paremmin puolensa kuin
        nämä,joilla ei ole juuri mitään.eurooppa,joka
        on raaka-aineköyhää aluetta (suhteessa kulutuk-
        seensa) ei voisi pitää elintasoaan yllä ellei
        näitä kehitysmaita pakotettaisi epätasa-arvoiseen
        kaupankäyntiin.annetaan muodollista apua joka
        toisella kädellä otetaan pois monikertaisesti.
        tätäkään ei saisi näemmä antaa.Oletteko kuulleet
        sellaisesta kuin moraalista??

• keskittyy afrikkaan
        late vaan kirjoitti:

kehitysmaat ovat jatkuvasti velkaa teollisuus-
        maille,jotka yhtiöittensä kautta omistavat parhaat palat kehitysmaiden talouksista.siksi
        meillä on korkea elintaso,kun entisten siiromaiden taloudet on alistettu palvelemaan omaamme.kun on yhden raaka-aineen varassa ja hinta määräytyy maailmanmarkkinoilla (me määräämme),niin ei paljon pullistella.afrikankin
        talouselämä määräytyy niiden tarpeiden mukaan
        kenellä rahaa on.on suoranaista sadismia väittää
        ryöstetyn ryöstävän meidän rahojamme ja meidän
        elintasoamme.kysymys on siitä perkeleellisestä
        itsekkyydestä joka näyttää olevan vallalla koko
        länimaissa:missä niitä voittoja tehtäisiin ellei
        köyhien raaka-ainetuottajien kustannuksella.kauppavoitot syntyvät siellä.kun
        muutamien yhtiöiden päätöksillä pyöritetään köyhien kansojen elämää,niin turha luulla,että
        se tapahtuu näiden rapaköyhien ehdoilla:läntiset
        kuluttajat pitävät kyllä paremmin puolensa kuin
        nämä,joilla ei ole juuri mitään.eurooppa,joka
        on raaka-aineköyhää aluetta (suhteessa kulutuk-
        seensa) ei voisi pitää elintasoaan yllä ellei
        näitä kehitysmaita pakotettaisi epätasa-arvoiseen
        kaupankäyntiin.annetaan muodollista apua joka
        toisella kädellä otetaan pois monikertaisesti.
        tätäkään ei saisi näemmä antaa.Oletteko kuulleet
        sellaisesta kuin moraalista??

mikä siinä oikein on että afrikassa ei saada mitään edistystä asioihin, vaan aina tapellaan keskenään siitä kuka omistaa eniten kurjuutta? esim kiinassa on tilanne ollut vähintäänkin yhtä huono mutta nyt elintaso maassa nousee kohisten. parjattu kommunistipuolue on pitänyt yllä kuria ja järjestystä joka luo maahan vakaat olot, eikä länsimaisilla firmoilla ole mahdollisuutta puuhastella mielensä mukaan riistämässä.
        miksei afrikassa toimita samoin, vaan tyydytään siihen riisisäkkiin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4802
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3493
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2420
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1349
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1212
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1202
    9. 165
      1079
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    Aihe