Uskolla parantaminen

Lähimmäinen.

Koska Helluntailaiset ovat ottaneet tämän palstan "temmellyskentäkseen" niin otetaanpa aiheita jotka kiinnostavat heitä, ensimmäiseksi "Uskolla parantaminen"

Uskolla parantaminen – onko siitä mitään vahinkoa?

USKOLLA parantajat selittävät, ettei heidän parannusvoimansa tehoa joka tapauksessa. Tämä on johtanut vaikeuksiin, kuten voidaan kuvitellakin. Kun sairaat ovat luottaneet täysin uskolla parantajaan eikä toivottua ihmettä ole tapahtunut, seuraukset ovat joskus olleet vakavia. Joissakin tapauksissa ihmiset ovat kuolleet sairauksiin, jotka olisi ehkä voitu hoitaa menestyksellisesti jollakin muulla tavoin.

Mahdollisesti tämän vuoksi monet uskolla parantajat nykyään suosittelevat, että heidän ”potilaansa” pitäisivät yhteyttä lääkäriinsä, vaikka tulevatkin heidän luokseen uskolla parantamista varten. He sanovat pitävänsä lääkäriä työtoverina eivätkä kilpailijana parantamistyössä. Jotkut lääkärit antavat varovaisen hyväksymyksensä tällaiselle uskolla parantamiselle ajatellen siitä olevan mahdollista psykosomaattista hyötyä heidän potilailleen.

Tutkittuaan pitkään uskolla parantamista tri William A. Nolan mainitsi erään toisen ongelman. Perehdyttyään useisiin väitettyihin parantamistapauksiin hän totesi niiden aiheuttaneen melkoisesti katkeruutta. Ihmisille oli sanottu tai heidät oli ainakin johdettu ajattelemaan, että he olivat parantuneet, mutta myöhemmin sairaus ilmeni uudelleen. Jotkin taudit olivat pahempia kuin aikaisemmin. Monet tunsivat itsensä pettyneiksi.

Mutta jos henkilö noudattaisi neuvoa pitää yhteyttä lääkäriinsä ja valmistautuisi siihen, ettei toivottua parantumista ehkä tapahtuisikaan, niin eikö silti kannattaisi mennä uskolla parantajalle – kaiken varalta? Jotta voisimme vastata tähän, meidän täytyy tarkastella asian uskonnollista puolta.

USKONNOLLINEN YHTEYS

Uskolla parantamisella on voimakkaat uskonnolliset siteet. Herätyssaarnaajat ja karismaatikot ajattelevat, että heidän toimintansa ’saattavat ihmisiä takaisin Kristuksen luo’. Saattavatko ne?

On merkille pantavaa, että heidän jumalanpalvelustensa aikana ihmiset saattavat ”puhua kielillä” tai ”täyttyä hengellä”, niin kuin he sanovat – ts. he joutuvat jonkinlaiseen hurmostilaan, jossa he eivät voi liikkua mutta näyttävät olevan tietoisia siitä, mitä heidän ympärillään tapahtuu. On kiinnostavaa huomata, että sellaiset kokemukset ovat samankaltaisia kuin muiden uskonnollisten parantajien, voodoopappien ja noitatohtorien yhteydessä ilmenevät kohtaukset ja transsitilat.

Tosin jotkut ”psyykkiset parantajat” ajattelevat, että heidän suorittamansa parantamiset ovat erillään uskonnosta. Kuitenkin heidän menettelynsä ja kokemuksensa ovat usein samankaltaisia kuin uskonnollisten parantajien. Ja ainakin joillakuilla on taustanaan spiritismi tai kenties itämainen uskonnollinen filosofia.

Ovatko nämä seikat tärkeitä tällä vapaamielisellä 1900-luvulla? Ovat, ne ovat hyvin tärkeitä, jos käytämme arvioinnin perustana Jeesuksen Kristuksen ja hänen apostoliensa suorittamia parannustekoja kristillisyyden alkuvaiheessa. Mitä havaitsemme, kun tarkastelemme näitä parannustekoja?

JEESUKSEN SUORITTAMAT PARANNUSTEOT

Kun Jeesus suoritti parannustekoja, ei ollut kysymys mistään ”psyykkisestä kirurgiasta” eikä ”hengellä täyttymisestä”. Eikä hän pitänyt tunnepitoisia saarnoja ennen parannustekojaan. Se mitä hän teki oli usein varsin yksinkertaista. Hän saattoi koskettaa sairasta, tai tämä saattoi koskettaa häntä, tai joskus hän vain puhui sairaalle. Ja he parantuivat. – Matt. 8:14, 15; Luuk. 8:43–48; 17:12–19.

Jeesuksen suorittama parantaminen ei ollut psykosomaattista. Surkastunutta kättä ei voida parantaa siten, ja kuitenkin hän paransi sellaisia vaivoja. Hän pystyi parantamaan ”kaikenlaisia tauteja ja kaikenlaista raihnaisuutta”. Hän herätti jopa kuolleita. (Matt. 4:23; Luuk. 6:6–11; 8:49–56) Paraneminen ei ollut vain vähäistä, eikä hän koskaan epäonnistunut. Sanoja ”pettymys” tai ”petos” ei koskaan kuultu Jeesuksen parannustekojen yhteydessä. Jopa hänen vihollisensa myönsivät niiden tapahtuneen. (Joh. 11:47, 48) Mistä johtuu silloisten ja nykyisten parannustekojen välinen ero?

MISTÄ ERO JOHTUU?

Koska yleisesti myönnetään – myös useimpien uskolla parantajien keskuudessa – että Jeesuksen parannusteot olivat Jumalasta, niin voisiko olla, että nykyajan parantajat ovat yhteydessä johonkin muuhun voimanlähteeseen? Tämä on hyvin todennäköistä, varsinkin kun ajattelemme joidenkuiden uskolla parantajien yhteyksiä spiritismiin ja okkultismiin. Ja on hyvin merkittävää, että Raamattu varoittaa tällaisista menettelyistä: ”Älköön keskuudessasi olko ketään, joka . . . ennustelee merkeistä, harjoittaa noituutta tai velhoutta, joka lukee loitsuja, kysyy vainaja- tai tietäjähengiltä tahi kääntyy vainajien puoleen.” – 5. Moos. 18:10, 11.

Tämä ei ole uskonnollista kiihkoilua. Sen sijaan se suojelee meitä pahojen henkivoimien, demonien, saastutukselta, jotka ovat aina toimineet vastoin ihmiskunnan parhaita etuja. Nykyinen uskolla parantaminen okkulttisine yhteyksineen on kiistämättä erilaista kuin Jeesuksen Kristuksen suorittamat parannusteot, koska hän aina karttoi sellaisia vaikutuksia. Kaikki, mikä suoritetaan näiden voimien vaikutuksessa, johtaa väistämättä moniin sellaisiin tapauksiin, joissa koetaan ”pettymystä” ja ”petosta”.

Tämä erilaista voimanlähdettä koskeva asia tulee selvemmäksi, kun ymmärrämme, ettei ole mitään syytä odottaa nykyään tapahtuvan samanlaista parantamista kuin Jeesus suoritti. Jeesuksen ja hänen apostoleittensa suorittama parantamistyö täytti tarkoituksensa.

MIKSI JEESUS PARANSI

Kun apostoli Paavalin ystävä Timoteus oli sairas, Paavali ei suositellut käsien päälle panemista vaan viinin käyttöä lääkkeenä. (1. Tim. 5:23) Miksi? Koska varhaiskristityt eivät pitäneet parantamisen lahjaa hoitokeinona. Eivätkä he olleet saaneet tehtäväkseen huolehtia silloisen ihmiskunnan ruumiillisesta terveydestä.

He olivat Jeesuksen tavoin saarnaajia. Jeesus selitti Pontius Pilatukselle elämänsä päätarkoituksen, kun hän sanoi: ”Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten olen tullut maailmaan, että todistaisin totuudesta.” – Joh. 18:37.

Miksi parantamista sitten tapahtui? Se oli muiden ihmetekojen ohella tunnusmerkki. Se todisti, että kristillinen sanoma oli todella Jumalasta, että se oli ”totuus”. Apostoli Paavali osoitti tämän, kun hän kirjoitti: ”Kuinka me pääsemme pakoon, jos emme ole välittäneet niin suuresta pelastuksesta, että siitä alettiin puhua Herramme välityksellä ja sen vahvistivat meille ne, jotka kuulivat häntä, samalla kun Jumala liittyi mukaan todisteen tunnusmerkein sekä ennakoivin ihmein ja monenlaisin voimateoin.” (Hepr. 2:3, 4) Tärkeä asia oli siis pelastussanoma, eivät ihmeteot. Ihmeteot vain todistivat sanoman totuudeksi. Kun tämä ja se seikka, että Jumala käytti kristillistä seurakuntaa, oli todistettu, hengen ihmelahjoja, myöskään parannustekoja ei enää tarvittu. – 1. Kor.12:27–13:8.

Mutta mitä on sanottava niistä väitetyistä ihmeteoista, joita suoritetaan nykyään Jeesuksen nimessä? Jeesus itse sanoi, että monet sanoisivat hänelle: ”Herra, Herra, emmekö me profetoineet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos demoneja sinun nimessäsi ja tehneet monia voimatekoja sinun nimessäsi?” Ja mitä Jeesus vastasi? ”Menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.” Jeesus ei sanonut, ettei voimatekoja suoritettaisi. Mutta niitä ei tehtäisi hänen valtuutuksellaan, ’hänen nimessään’. Niitä suoritettaisiin jonkin muun voiman avulla; sen tähden ne olisivat laittomuutta. – Matt. 7:21–23.

Toisaalta Jeesus sanoi tosi seuraajiensa toiminnasta: ”Tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansoille.” Hän sanoi myös: ”Menkää . . . tehkää opetuslapsia . . . ihmisistä, . . . ja opettakaa heitä.” Todistamisen piti siis nykyään olla saarnaamista ja opettamista, ei ihmeitten, esimerkiksi parannustekojen, suorittamista. – Matt. 24:14; 28:19, 20.

PAREMPI VASTAUS

Samalla kun mahdollinen hyöty uskolla parantajan luo menemisestä on kyseenalainen, sen vaarallisuus on hyvin todellista. Siihen liittyy vaara joutua tekemisiin demonien kanssa ja se, että Jeesus pitää sinua ”laittomuuden tekijöihin” kuuluvana. Lisäksi siihen liittyy vaara jäädä vaille paljon parempaa vastausta ihmiskunnan sairausongelmaan kuin uskolla parantaminen on.

Siihen on olemassa parempi vastaus – Jumalan oma vastaus, jonka hän esittää meille Raamatussa. Tämä henkeytetty kirja ei lupaa yhtäkkistä vapautusta sairaudesta. Mutta se antaa apua terveysongelmiin. Kun noudatamme ruumiillista ja moraalista puhtautta koskevia Raamatun neuvoja, niin ne auttavat meitä välttämään monia sairauksia, muiden muassa sukupuolitauteja ja tupakoimisesta aiheutuvaa syöpää. Sen neuvojen kuunteleminen auttaa meitä välttämään monia stressiin liittyviä sairauksia, joita kateus, mustasukkaisuus ja katkera suuttumus voivat aiheuttaa. – Sananl. 14:29, 30; 2. Kor. 7:1; Gal. 5:19–23.

Apostoli Paavali osoittaa meille edelleen, kuinka voimme luottaa täysin Jumalaan kriisiaikoina, esimerkiksi sairauden kohdatessa. Tämä poistaa paljon huolestuneisuutta ja tuottaa ”Jumalan rauhan, joka ylittää kaiken ajatuksen”. Sellainen mielenrauha tuottaa epäilemättä psykosomaattista hyötyä sairauden aikana potilaan tarvitsematta turvautua uskolla parantamiseen. – Fil. 4:6, 7.

Tämän lisäksi Raamattu ilahduttaa meitä kuvailemalla, millaiset olosuhteet tulevat vallitsemaan kautta maapallon sen jälkeen, kun Valtakunta, se taivaallinen hallitus josta Jeesus saarnasi, on täysin poistanut nykyisen itsekkään ja väkivaltaisen asiainjärjestelmän. Tällaiset kuvaukset ovat sitäkin innostavampia, kun ymmärrämme, että niiden toteutumisen aika on hyvin lähellä.

Apostoli Pietari sanoi, että Jeesuksen ihmeteot olivat ”tunnusmerkkejä” ja ”ennakoivia ihmeitä”. (Apt. 2:22) Ne olivat ”tunnusmerkkejä” siitä, että Jeesuksen sanoma oli totuus, ja ne olivat ”ennakoivia ihmeitä” siitä, mitä Jehova Jumala valtuuttaa hänet tekemään ihmiskunnan hyväksi, kun Jumalan valtakunta aikaansaa Hänen tahtonsa tapahtumisen koko maan päällä. Kuvittele sitä parannus- ja ennallistustyötä, joka silloin tapahtuu!

Kuvaillessaan tämän tulevan parantamistoiminnan tulosta Ilmestyskirja sanoo: Jumala ”on pyyhkivä kaikki kyyneleet heidän silmistään, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä surua eikä parkua eikä kipua ole enää oleva. Entiset ovat kadonneet.” Tämä on luotettava lupaus. Silloin eivät toiveet petä, sillä Jumala itse sanoo: ”Kirjoita, koska nämä sanat ovat luotettavat ja todet.” – Ilm. 21:4, 5.

27

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........
      • Nero

        Kun Jeesus oli maan päällä, hän paransi kaikki sairaat, jopa nekin, jotka eivät uskoneet (esim. sairaan, jonka uskovat omaiset laskivat katon läpi).

        Miksi karismaattiset parantajat, jotka sanovat parantavansa sairaita Jeesuksen nimessä tai jopa sanovat Jeesuksen parantavan heidän kättensä kautta, ovatkin valikoivia, sanoen, että parantumattomalla "ei ollut tarpeeksi uskoa"?

        Entä jos on uskomista niihin karismaattisiin miehiin, jotka väittävät Jeesuksen parantavan heidän kätensä kautta, niin miksi eivät kuoleet herää?


      • ..............
        Nero kirjoitti:

        Kun Jeesus oli maan päällä, hän paransi kaikki sairaat, jopa nekin, jotka eivät uskoneet (esim. sairaan, jonka uskovat omaiset laskivat katon läpi).

        Miksi karismaattiset parantajat, jotka sanovat parantavansa sairaita Jeesuksen nimessä tai jopa sanovat Jeesuksen parantavan heidän kättensä kautta, ovatkin valikoivia, sanoen, että parantumattomalla "ei ollut tarpeeksi uskoa"?

        Entä jos on uskomista niihin karismaattisiin miehiin, jotka väittävät Jeesuksen parantavan heidän kätensä kautta, niin miksi eivät kuoleet herää?

        19. Sitten opetuslapset menivät Jeesuksen tykö eriksensä ja sanoivat: "Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos?" 20. Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta."


      • .................
        Nero kirjoitti:

        Kun Jeesus oli maan päällä, hän paransi kaikki sairaat, jopa nekin, jotka eivät uskoneet (esim. sairaan, jonka uskovat omaiset laskivat katon läpi).

        Miksi karismaattiset parantajat, jotka sanovat parantavansa sairaita Jeesuksen nimessä tai jopa sanovat Jeesuksen parantavan heidän kättensä kautta, ovatkin valikoivia, sanoen, että parantumattomalla "ei ollut tarpeeksi uskoa"?

        Entä jos on uskomista niihin karismaattisiin miehiin, jotka väittävät Jeesuksen parantavan heidän kätensä kautta, niin miksi eivät kuoleet herää?

        http://www.biible.org/profetioita/shikwambana.html

        http://risteys.net/daniel/

        http://www.nokiamissio.com/index.php?option=content&task=view&id=179&Itemid=174


      • Nero
        .............. kirjoitti:

        19. Sitten opetuslapset menivät Jeesuksen tykö eriksensä ja sanoivat: "Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos?" 20. Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden; sillä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta."

        .............. sanoi:
        ""Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos?" 20. Niin hän sanoi heille: "Teidän epäuskonne tähden;"

        Tuossa Raamatunkohdassa nimenomaan opetuslapset tekivät voimatekoja "emme 'me' voineet". Tuskin opetuslapset tarkoittivat tuossa, sanoessaan, "emme 'me' voineet", että Jeesuskin olisi ollut voimaton ajamaan sitä ulos.

        Tarkoittaako nimimerkki '..............' että karismaattinen (helluntailiikkeen)uskonmies, joka yrittää parantaa sairaita, on epäuskoinen, epäonnistuessaan? Vai tarkoittaako nimimerkki '..............' että "Jeesus", joka karismaattisen(helluntailiikkeen)uskonmiehen käden kautta toimii, on epäuskoinen, aina silloin, kun tapahtuu epäonnistuminen parantamisyrityksessä?

        Sillä nimimerkki '..............' lainaamassa raamatunkohdassa ei puhuta parannettavan (potilaan) omaavasta uskosta.


      • tutkimusToTe

        Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta". Tämä arvioitava pieni kirjanen on sen jälkiselitysteksti, ei-tieteellinen kansanpainos.

        Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.

        Seurannan ulkopuolella yritti Miettinen jäljittää muutamia kansan suussa kiertäviä ihmeparannuskertomuksia, mutta kohde siirtyi joka kerta kauemmas ajallisesti ja paikallisesti, ja kertomuksetkin muuntelehtivat.

        Simson työryhmineen julkaisi vuonna 1977 raportin usean tunnetun amerikkalaisen parantajaevankelistan (kuuluisin lienee Kathryn Kuhlman) toiminnasta: 350 parantuneeksi ilmoitetusta henkilöstä oli parantunut 5, ja näillä parantuneilla oli ollut vaivoinaan erilaisia hermostollisia häiriöitä. Lourdesin 2.5 miljoonasta ilmoitetusta parantumisesta ihmeeksi julistetut 64 parantumista sopivat hyvin sattumahaarukan sisään - olipa osa sitten sattumia tai ei. Samaan ihmeparantumisen kannalta aika masentavaan suuntaan viittaavat hiukankaan kontrolloidut tutkimukset.

        Niinpä ei Miettisen käteen jää mitään todellista parantumista, vaan hän joutuu selittämään ihmeparannusilmiön yksilöiden psykologisina piirteinä, usein oman viiteryhmän käsitysten ja rituaalien vahvistamana."

        http://www.netlife.fi/users/msiivola/krit/ihmeiden_aika _on_ohi.html
        ------
        http://www.csicop.org/si/2002-05/i-files.html

        "Critical studies are illuminating. Dr. William A. Nolen, in his book Healing: A Doctor in Search of a Miracle (1974), followed up on several reported cases of healing from a Kathryn Kuhlman service but found no miracles-only remissions, psychosomatic diseases, and other explanations, including the power of suggestion.

        *tohtori William Nolen tutki useita Kathryn Kuhlmanin väitettyjä ihmeparantumisihmeitä, mutta ei löytänyt mitään ihmeitä* Kuhlman oli aikoinaan "iso nimi" tuossa bisneksessä ja Benny Hinn jatkaa hänen jalanjäljissään jopa tyylillisesti.

        "More recently a study was conducted following a Benny Hinn crusade in Portland, Oregon, where seventy-six miracles were alleged. For an HBO television special, A Question of Miracles (Thomas 2001), Benny Hinn Ministries was asked to supply the names of as many of these as possible for investigation. After thirteen weeks, just five names were provided. Each case was followed for one year.

        *uudempi tutkimus tehtiin Benny Hinnin Portlannin 'ristiretken' jälkeen, jossa väitettiin tapahtuneen 76 ihmettä. Hinnin seurakunnalta pyydettiin mahdollisimman monen ihmeparantuneen nimiä/tietoja tutkittavaksi. Kolmentoista viikon kuluttua he ilmoittivat viisi (5) nimeä. Näiden viiden 'ihmeparantuneen' elämää seurattiin yhden vuoden ajan.*

        *ensimmäinen viidestä*
        The first involved a grandmother who stated she had had "seven broken vertebras" but that the Lord had healed her at the evening service in Portland. In fact, x-rays afterward revealed otherwise, although the woman felt her pain had lessened.

        *isoäiti kertoi että hänellä oli seitsemän murtunutta luuta selkärangassa(?), mutta että jumala oli parantanut ne. Röntgenkuvasta näkyi etteivät ne olleet parantuneet*

        *toinen tapaus viidestä*
        The second case was that of a man who had suffered a logging accident ten years previously. He demonstrated improved mobility at the crusade, but his condition afterward deteriorated and "movement became so painful he could no longer dress himself." Yet he remained convinced he was healed and refused the medication and surgery his doctors insisted was necessary.

        *Onnettomuudessa loukkaantuneen miehen liikkumiskyky vaikutti parantuneen jossain määrin. Jälkeenpäin hänen tilansa heikkeni niin ettei hän kyennyt enää pukeutumaan, mutta hän oli silti täysin vakuuttunut siitä että hän oli parantunut ja kieltäytyi lääkärien mielestä välttämättömästä leikkauksesta.*

        *3/5*
        The next individual was a lady who, for fifty years, had only "thirty percent of her hearing" as claimed at the Portland crusade. However, her physician stated, "I do not think this was a miracle in any sense." He reported that the woman had had only a "very mild hearing loss" just two years before and that she had made "a normal recovery."

        *nainen väitti että 50 vuoden ajan hänen kuulonsa oli vain 30% normaalista. Hänen lääkärinsä mukaan hänellä ei koskaan ollut ollut merkittävää kuulonalenemaa - vain hyvin lievä* (tilanne ei siis väitteestä huolimatta ollut muuttunut)

        *4/5*
        The fourth case was that of a girl who had not been "getting enough oxygen" but who claimed to have been healed at Hinn's service. In fact, since the crusade she "continued to suffer breathlessness," yet her mother was so convinced that a miracle had occurred that she did not continue to have her daughter seek medical care.

        *tyttö jonka väitettiin parantuneen siitä ettei hän "saanut tarpeeksi happea". Kuitenkin tämä tyttö ei saa edelleenkään 'henkeä' tarpeeksi. Äiti oli kuitenkin niin vakuuttunut parantumisesta, etteivät he hakeneet enää hoitoon.*

        *5/5*
        Finally, there was what the crusade billed as "a walking dead woman." She had had cancer throughout both lungs, but her doctors were now "overwhelmed" that she was "still alive and still breathing." Actually, her oncologist rejected all such claims, saying the woman had an "unpredictable form of cancer that was stable at the time of the crusade." Tragically, her condition subsequently deteriorated and she died just nine months afterward."

        *Väitettiin että nainen jolla oli syöpä molemmissa keuhkoissa, oli lyönyt lääkärit ällikällä että tämä oli yhä elossa ja hengitti. Lääkärien mukaan asiaan ei liity mitään ihmettä. Naisen vointi huononi myöhemmin ja hän kuoli sairauteensa 9kk myöhemmin.*

        Tällaisia megaihmeitä huijarisaarnamiehillä on tarjota. Näille huijareille hyväuskoiset ihmiset antavat rahansa ja luottamuksensa. Näiden ihmisten takia lapsia ja aikuisia voi kuolla heidän jättäessään oikean hoidon väliin. Miten viranomaiset voivat sallia tällaisen toiminnan?
        ------
        "Galton looked for other data. Rather interesting what he found. He looked at the premiums that were paid to insurance companies, or the premiums that the insurance companies charged to insure ships. And Galton reasoned, that missionaries and pilgrims prayed a great deal. And ships that carried missionaries and pilgrims should have a great deal of prayer for the safety of the ship. And therefore the insurance premiums should be lower for such ships. But apparently the insurance premiums were exactly the same. Insurance companies found that ships carrying pilgrims and missionaries sank just as often as other ships. So apparently the prayers didnÂ’t help there. "

        http://www.csicop.org/articles/20010810-prayer/
        ------

        Tässä jokunen tutkimus. En ikävä kyllä löytänyt erästä hyvin kattavaa tutkimusta, jossa oli verrattu muistaakseni musiikkiterapiaa, rukousta, ja muita ei-tieteellisiä keinoja. Aiheesta oli tehty diagrammi, josta kävi ilmi, että rukous ei auttanut. Sen sijaan muistaakseni jokin keino auttoi hieman, mutta senkin vaikutus oli niin pientä, että se olisi voinut johtua sattumasta"

        VIITE: lainattu netistä KIRJOITTAJA TUNTEMATON


      • Tapio tutkijana

        Miksi ihmeessä helluntailaiset syyttävät Vartiotornia rahankeruusta, vaikka Jt-lahjoitukset menevät seurakunnan toiminnan(yhteenkokoontuminen, raamattujen ja raamatuntutkimisapuvälineiden valmistus ja kuljetus kohdemaihin)tukemiseen, yksittäisten saarnaamiesten yksityistalouden tukemisen sijaan?

        On näköjään mielekkäämpää yrittää 'kurkotella rikkaa' lahjoituksen tehneen Jt:n silmästä, kuin irrottaa tukkia omasta(helluntailaisena TV- yms. saarnaajalle lahjoituksen tehneenä) silmästä.



        Alla eräs netistä poimittu tutkimus rikanpoimijan "valtakunnasta":

        "Taikuri James Randi apureineen teki 1980-luvulla kattavan tutkimuksen Yhdysvaltojen kristityistä ihmeparantajista. Avainsana ilmiön kuvaamiseen on ”raha”: parantajat saivat miljoonia dollareita kirjekerjuukampanjoiden, tv-ohjelmien ja kiertueiden avulla. Ihmiset lähettivät vähät rahansa upeissa luksus-taloissa asuville pastoreille. Eräs tv-pappi sanoi katselijoille kuolevansa, jos hän ei saa kerättyä kirkolle kahdeksaa miljoonaa dollaria.

        Pastoreiden apulaiset heittivät uskovien kirjeet suoraan roskalaatikkoon — tai tietysti vasta sen jälkeen, kun ne oli putsattu rahoista. Eräs kirkonmies sai niin paljon postia, että hänen kirkollaan oli postiosaston lisäksi oma postinumero.

        Randi kertoo eräästä naisesta, joka ensin lahjoitti mieheltään salaa heidän yhteiset säästönsä. Seuraavaksi nainen lainasi rahaa äidiltään ja pojaltaan. Lopulta hän otti lainan pankista, koska pastori oli sanonut sen olevan heikkoutta, jos hän ei kykenisi siihen. Pastorin mukaan Paholainen yritti estää naista avustamasta häntä.

        Kiertueilla kirkonmiesten apulaiset keräsivät etukäteen tietoa yleisöstä, keitä he olivat, mistä he tulivat ja mikä heitä vaivasi — vaivihkaa, tietysti. Kun pastorit osoittivat esityksissä tietävänsä osanottajista tietoja, joita he eivät (muka) olisi voineet saada normaaleja teitä, ainoa vaihtoehto oli, että heillä oli ”taivaskanava” auki. Vakuutettuaan yleisölle toimivansa yhteistyössä Jumalan kanssa, oli helppo siirtyä ihmeparantamiseen.

        Pastorit ”paransivat” eri pituisia jalkoja vetämällä lyhyemmän jalan kenkää kantapäästä irti: ”Jalka pitenee!” Pastorit pyysivät rullatuoleissa istuvia nousemaan ”Jeesuksen nimessä” — ja he nousivat! Toisaalta siinä ei ollut mitään ihmeellistä, sillä he olivat itse kävelleet paikalle, ja vasta pastorien apulaisten ”pyyteetön” ystävällisyys oli saanut heidät istumaan rullatuoleihin. Sokeat saivat puolestaan näkönsä ”takaisin” — tosin he eivät olleetkaan täysin sokeita.

        Jos potilaat eivät parantuneet, pastoria ei tietenkään pitänyt syyttää; omien sanojensa mukaanhan hän oli vain ”Tohtori-Jeesuksen” apulainen. Oikea syyllinen löytyi sairaasta itsestään: hän ei uskonut tarpeeksi! Siis nämä sairaat miehet, naiset, vanhukset ja lapset, jotka rukoilivat sydämensä pohjasta, matkustivat ehkä pitkiäkin matkoja tavatakseen ”pelastavan enkelinsä”, ja antoivat viimeisetkin killinkinsä pastoreiden käyttöön, eivät uskoneet tarpeeksi. Mutta kukapa haluaisi epäillä pastoria, sillä hänhän oli vain Jumalan työkalu: jos kritisoi häntä, kritisoikin oikeasti Jumalaa. Kyseenalaistaminen on Saatanasta.

        Jos potilas sattui kuolemaan, voitiin todeta, että myös jokainen, jonka puolesta Jeesus rukoili, kuoli. Kuolema nähtiin äärimmäisenä parannuskeinona.

        Kriittisten näkemysten sijaan pastoreista kiersi ihmetarinoita: erään kirkonmiehen väitettiin kasvattaneen lapselle puuttuvan peukalon. Vaikka Randi etsi kissojen ja koirien kanssa lasta ja kirkkoa, missä ihmeen väitettiin tapahtuneen, tätä hyvin poikeuksellista väitettä ei koskaan pystytty varmistamaan todeksi. Pastorit eivät itsekään olleet niin vaatimattomia. Eräs hoiti hampaita ihmeparannuksella. Toinen puolestaan väitti pystyvänsä herättämään kuolleita — myöhemmin väite peruutettiin.

        On huomautettava, että varmasti monet ihmeparantajat — tai muut uskomuslääkinnän harjoittajat — suorittavat auttamistyötään täysin vilpittömästä halusta. Hyväsydämisyys ei kuitenkaan poista sitä, ettei potilas ehkä saa parasta mahdollista hoitoa, tai että ihmeparantaminen ylläpitää ihmisten yleistä taikauskoa ja uskoa outoihin ilmiöihin."


        http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/ihmeparantaminen


        VIITE: lainattu netistä KIRJOITTAJA TUNTEMATON


      • Jt:n näkemystä?
        tutkimusToTe kirjoitti:

        Matti Miettinen julkaisi vuonna 1980 Kirkon tutkimuskeskuksen julkaisusarjassa väitöskirjan "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta". Tämä arvioitava pieni kirjanen on sen jälkiselitysteksti, ei-tieteellinen kansanpainos.

        Miettisen tutkimuksen virikkeenä oli Niilo Yli-Vainion vuonna 1977 alkanut toiminta. Yhteistyössä Yli-Vainion kanssa jaettiin vuonna 1980 kyselylomakkeita 2000 kpl, joista 744 palautettiin. Seurannassa karsiutui määrä 611 henkilöön, jotka ilmoittivat 1403 sairautta, oiretta ja vaivaa, joiden kohdalla myönteisiä kokemuksia kertyi 829, pettymyksiä 574. Tutkijan oman arvion mukaan ei ainoakaan elimellinen sairaus parantunut, ja mielenterveyden häiriöissä oli joitakin yksittäisiä enemmän tai vähemmän ohimeneviä myönteisiä vaikutuksia, joista valtaosan kohdalla on aiheellista nähdä ne pelkästään tunnelmointiefekteinä. Kokonaisuutena ei tullut esiin mitään tavanomaisesta ennusteesta poikkeavaa. Vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä, voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina.

        Seurannan ulkopuolella yritti Miettinen jäljittää muutamia kansan suussa kiertäviä ihmeparannuskertomuksia, mutta kohde siirtyi joka kerta kauemmas ajallisesti ja paikallisesti, ja kertomuksetkin muuntelehtivat.

        Simson työryhmineen julkaisi vuonna 1977 raportin usean tunnetun amerikkalaisen parantajaevankelistan (kuuluisin lienee Kathryn Kuhlman) toiminnasta: 350 parantuneeksi ilmoitetusta henkilöstä oli parantunut 5, ja näillä parantuneilla oli ollut vaivoinaan erilaisia hermostollisia häiriöitä. Lourdesin 2.5 miljoonasta ilmoitetusta parantumisesta ihmeeksi julistetut 64 parantumista sopivat hyvin sattumahaarukan sisään - olipa osa sitten sattumia tai ei. Samaan ihmeparantumisen kannalta aika masentavaan suuntaan viittaavat hiukankaan kontrolloidut tutkimukset.

        Niinpä ei Miettisen käteen jää mitään todellista parantumista, vaan hän joutuu selittämään ihmeparannusilmiön yksilöiden psykologisina piirteinä, usein oman viiteryhmän käsitysten ja rituaalien vahvistamana."

        http://www.netlife.fi/users/msiivola/krit/ihmeiden_aika _on_ohi.html
        ------
        http://www.csicop.org/si/2002-05/i-files.html

        "Critical studies are illuminating. Dr. William A. Nolen, in his book Healing: A Doctor in Search of a Miracle (1974), followed up on several reported cases of healing from a Kathryn Kuhlman service but found no miracles-only remissions, psychosomatic diseases, and other explanations, including the power of suggestion.

        *tohtori William Nolen tutki useita Kathryn Kuhlmanin väitettyjä ihmeparantumisihmeitä, mutta ei löytänyt mitään ihmeitä* Kuhlman oli aikoinaan "iso nimi" tuossa bisneksessä ja Benny Hinn jatkaa hänen jalanjäljissään jopa tyylillisesti.

        "More recently a study was conducted following a Benny Hinn crusade in Portland, Oregon, where seventy-six miracles were alleged. For an HBO television special, A Question of Miracles (Thomas 2001), Benny Hinn Ministries was asked to supply the names of as many of these as possible for investigation. After thirteen weeks, just five names were provided. Each case was followed for one year.

        *uudempi tutkimus tehtiin Benny Hinnin Portlannin 'ristiretken' jälkeen, jossa väitettiin tapahtuneen 76 ihmettä. Hinnin seurakunnalta pyydettiin mahdollisimman monen ihmeparantuneen nimiä/tietoja tutkittavaksi. Kolmentoista viikon kuluttua he ilmoittivat viisi (5) nimeä. Näiden viiden 'ihmeparantuneen' elämää seurattiin yhden vuoden ajan.*

        *ensimmäinen viidestä*
        The first involved a grandmother who stated she had had "seven broken vertebras" but that the Lord had healed her at the evening service in Portland. In fact, x-rays afterward revealed otherwise, although the woman felt her pain had lessened.

        *isoäiti kertoi että hänellä oli seitsemän murtunutta luuta selkärangassa(?), mutta että jumala oli parantanut ne. Röntgenkuvasta näkyi etteivät ne olleet parantuneet*

        *toinen tapaus viidestä*
        The second case was that of a man who had suffered a logging accident ten years previously. He demonstrated improved mobility at the crusade, but his condition afterward deteriorated and "movement became so painful he could no longer dress himself." Yet he remained convinced he was healed and refused the medication and surgery his doctors insisted was necessary.

        *Onnettomuudessa loukkaantuneen miehen liikkumiskyky vaikutti parantuneen jossain määrin. Jälkeenpäin hänen tilansa heikkeni niin ettei hän kyennyt enää pukeutumaan, mutta hän oli silti täysin vakuuttunut siitä että hän oli parantunut ja kieltäytyi lääkärien mielestä välttämättömästä leikkauksesta.*

        *3/5*
        The next individual was a lady who, for fifty years, had only "thirty percent of her hearing" as claimed at the Portland crusade. However, her physician stated, "I do not think this was a miracle in any sense." He reported that the woman had had only a "very mild hearing loss" just two years before and that she had made "a normal recovery."

        *nainen väitti että 50 vuoden ajan hänen kuulonsa oli vain 30% normaalista. Hänen lääkärinsä mukaan hänellä ei koskaan ollut ollut merkittävää kuulonalenemaa - vain hyvin lievä* (tilanne ei siis väitteestä huolimatta ollut muuttunut)

        *4/5*
        The fourth case was that of a girl who had not been "getting enough oxygen" but who claimed to have been healed at Hinn's service. In fact, since the crusade she "continued to suffer breathlessness," yet her mother was so convinced that a miracle had occurred that she did not continue to have her daughter seek medical care.

        *tyttö jonka väitettiin parantuneen siitä ettei hän "saanut tarpeeksi happea". Kuitenkin tämä tyttö ei saa edelleenkään 'henkeä' tarpeeksi. Äiti oli kuitenkin niin vakuuttunut parantumisesta, etteivät he hakeneet enää hoitoon.*

        *5/5*
        Finally, there was what the crusade billed as "a walking dead woman." She had had cancer throughout both lungs, but her doctors were now "overwhelmed" that she was "still alive and still breathing." Actually, her oncologist rejected all such claims, saying the woman had an "unpredictable form of cancer that was stable at the time of the crusade." Tragically, her condition subsequently deteriorated and she died just nine months afterward."

        *Väitettiin että nainen jolla oli syöpä molemmissa keuhkoissa, oli lyönyt lääkärit ällikällä että tämä oli yhä elossa ja hengitti. Lääkärien mukaan asiaan ei liity mitään ihmettä. Naisen vointi huononi myöhemmin ja hän kuoli sairauteensa 9kk myöhemmin.*

        Tällaisia megaihmeitä huijarisaarnamiehillä on tarjota. Näille huijareille hyväuskoiset ihmiset antavat rahansa ja luottamuksensa. Näiden ihmisten takia lapsia ja aikuisia voi kuolla heidän jättäessään oikean hoidon väliin. Miten viranomaiset voivat sallia tällaisen toiminnan?
        ------
        "Galton looked for other data. Rather interesting what he found. He looked at the premiums that were paid to insurance companies, or the premiums that the insurance companies charged to insure ships. And Galton reasoned, that missionaries and pilgrims prayed a great deal. And ships that carried missionaries and pilgrims should have a great deal of prayer for the safety of the ship. And therefore the insurance premiums should be lower for such ships. But apparently the insurance premiums were exactly the same. Insurance companies found that ships carrying pilgrims and missionaries sank just as often as other ships. So apparently the prayers didnÂ’t help there. "

        http://www.csicop.org/articles/20010810-prayer/
        ------

        Tässä jokunen tutkimus. En ikävä kyllä löytänyt erästä hyvin kattavaa tutkimusta, jossa oli verrattu muistaakseni musiikkiterapiaa, rukousta, ja muita ei-tieteellisiä keinoja. Aiheesta oli tehty diagrammi, josta kävi ilmi, että rukous ei auttanut. Sen sijaan muistaakseni jokin keino auttoi hieman, mutta senkin vaikutus oli niin pientä, että se olisi voinut johtua sattumasta"

        VIITE: lainattu netistä KIRJOITTAJA TUNTEMATON

        Hietamäki Tastulan haastattelemana.

        ><
        MT: Mut miten sä selität sitten esimerkiksi uskonnossa tällaset ihmeparanemiset, joita tiettävästi tapahtuu?

        JH: Ne on mielenkiintoisia. Nekin varmaan perustuu eri tapauksissa erilaisiin asioihin, mutta esimerkiksi psykiatrian puolella tunnetaan tällanen ilmiö kuin konversiohäiriöt. Kysymys on siis esimerkiksi aistin menetyksestä: joku voi sokeutua, kuuroutua, menettää puhekyvyn, halvaantua, ilman että niin siellä fysiologisella puolella, elimistön puolella olis mitään konkreettista vikaa.

        MT: Eli silmä ei menetä näkökykyään, mutta ihminen kokee olevansa sokea.

        JH: Aivan. Eli syynä on joku psyykkiset tekijät. Esimerkiksi ihmisellä saattaa olla elämässä jotakin hyvin vaikeata asiaa, mitä hän ei osaa niin kun käsitellä eikä pysty kohtaamaan. Psyyke toimii näin, että se muuttaa, heittää sen, että niin kun kääntää — kun konversiohan tarkottaa kääntämistä — niin kääntää sen tällaseks konkreettiseksi oireistoksi. Ja joskus tapahtuu näin, että kun ihmisellä sitten tällasilla konversiohäiriöisillä ne elämän ongelmat alkaa ratketa ja hän saa niin kun sitä psyykkistä apua, niin nää oireetkin poistuu. Ja sit mä aattelisin näin, että joissakin näissä ihmeparantumistilanteissa, rukouksilla parantumisissa, näissä ihmeellisimmissä parantumisissa niin saattaa olla kysymys tän tyyppisistä ilmiöistä. Ihmisellä on psyykkisistä syistä johtuva joku fyysinen kipu esimerkiksi, ja nyt kun sanotaan nyt esimerkiksi joku tunnettu saarnaaja, parantaja tulee hänen luokseen, lähestyy häntä, kohtaa hänet ihmisenä, niin siinä tapahtuu sellanen eksistentiaalinen kohtaaminen, joka on jotakin aivan ihmeellistä hänelle.

        MT: Joku näkee hänet.

        JH: Aivan, hänet huomioidaan, hän saa kokea hyväksytyksitulemista ihmisenä, huomioiduksi tulemista. Se on hänelle niin voimakas psyykkinen kokemus, että se laukaisee hänessä sellasen ... parantavia voimia, jotka on siis hänessä itsessään, sellanen hyvä olo. Ja saattaa laukasta sitten sen oireiston, että se poistuu, ja sitten koetaan se valtavana ihmeparantumisena.

        MT: Sä et usko siihen, että ihmeparanemisissa olis kysymys tommosesta lääketieteellisestä, fysikaalisesta muutoksesta? Se on aina tämmönen psyykkinen ilmiö?

        JH: No tässä mä tukeudun esimerkiksi Matti A. Miettisen tekemään tutkimukseen kun hän tutki Niilo Yli-Vainion kokouksissa 80-luvun alussa tapahtuneita ihmeparantumisia. Se on erittäin arvokas tutkimus, josta on aivan liian vähän Suomessa puhuttu. Matti A. Miettinen tutkii siinä erittäin runsaan aineiston ihmisiä. Hän haastattelee heidät ja lääkäri tutkii heidän tapauksensa hyvin tarkasti ja tää kirja sitten on analyysi näistä tutkimustuloksista. Siellä käy ilmi, että yhtään sellasta parantumista Yli-Vainion kokouksissa ei tapahtunut, jotka voitais määritellä lääketieteellisesti tai luonnontieteellisesti täysin niin kun selittämättömiksi ihmeparantumisiksi.

        MT: Oli ihminen nyt sitten pelkkää hermosolua tai ei, niin joka tapauksessa hänen psyykensä vaikuttaa hyvin paljon esimerkiksi ruumiin kuntoon. Tahdonvoimalla voi saada ihmeitä aikaan.

        JH: Kyllä. Siis psyyke vaikuttaa uskomattoman voimakkaasti tänne fyysiseen puoleen, ja erilaiset ajatukset, mielialat, tällaset niin ne erittäin voimakkaasti vaikuttaa tähän fyysiseen puoleen. Esimerkiksi jos ihmiselle sanotaan pahasti, hän loukkaantuu siitä, hän muuttuu alakuloiseksi ja masentuu mahdollisesti ja sen seurauksena aivoissa välittäjäaineitten määrät alkaa muuttua ja siitä tulee ihan sellanen fysiologinen uusi tila. Näin se käy.

        . . . . .

        JH: Mä ymmärrän hyvin sen, että jotkut ihmiset tulkitsee asiat toisin ja haluaa nähdä siinä jonkin tällasen selittämättömän jumalallisen, yliluonnollisen vaikutuksen, mutta minä en sitä näe.

        MT: Ja sama koskee sitten Nokian herätystä sinun mielestäsi?

        JH: No, varmasti näin on.

        MT: Ihmeillä ei ole mitään sijaa enää sinun maailmassasi?

        JH: Siis mystisiä asioita tapahtuu, että varmaan on edelleen sellasia esimerkiksi parantumisia ja ihmisten elämässä kokemuksia, jotka meille on edelleen ikään kuin avoimia ja selittämättömiä, mutta en usko, että niissäkään on lopulta sitten kysymys yliluonnollisista asioista, ne on vaan sellasia psykologisia ja fysiologisia tapahtumia, joissa meidän tieto ei vielä riitä niitten selittämiseen.
        ><


        http://www.vihrearouva.net/usko/hietamaki.html


      • timotei
        Tapio tutkijana kirjoitti:

        Miksi ihmeessä helluntailaiset syyttävät Vartiotornia rahankeruusta, vaikka Jt-lahjoitukset menevät seurakunnan toiminnan(yhteenkokoontuminen, raamattujen ja raamatuntutkimisapuvälineiden valmistus ja kuljetus kohdemaihin)tukemiseen, yksittäisten saarnaamiesten yksityistalouden tukemisen sijaan?

        On näköjään mielekkäämpää yrittää 'kurkotella rikkaa' lahjoituksen tehneen Jt:n silmästä, kuin irrottaa tukkia omasta(helluntailaisena TV- yms. saarnaajalle lahjoituksen tehneenä) silmästä.



        Alla eräs netistä poimittu tutkimus rikanpoimijan "valtakunnasta":

        "Taikuri James Randi apureineen teki 1980-luvulla kattavan tutkimuksen Yhdysvaltojen kristityistä ihmeparantajista. Avainsana ilmiön kuvaamiseen on ”raha”: parantajat saivat miljoonia dollareita kirjekerjuukampanjoiden, tv-ohjelmien ja kiertueiden avulla. Ihmiset lähettivät vähät rahansa upeissa luksus-taloissa asuville pastoreille. Eräs tv-pappi sanoi katselijoille kuolevansa, jos hän ei saa kerättyä kirkolle kahdeksaa miljoonaa dollaria.

        Pastoreiden apulaiset heittivät uskovien kirjeet suoraan roskalaatikkoon — tai tietysti vasta sen jälkeen, kun ne oli putsattu rahoista. Eräs kirkonmies sai niin paljon postia, että hänen kirkollaan oli postiosaston lisäksi oma postinumero.

        Randi kertoo eräästä naisesta, joka ensin lahjoitti mieheltään salaa heidän yhteiset säästönsä. Seuraavaksi nainen lainasi rahaa äidiltään ja pojaltaan. Lopulta hän otti lainan pankista, koska pastori oli sanonut sen olevan heikkoutta, jos hän ei kykenisi siihen. Pastorin mukaan Paholainen yritti estää naista avustamasta häntä.

        Kiertueilla kirkonmiesten apulaiset keräsivät etukäteen tietoa yleisöstä, keitä he olivat, mistä he tulivat ja mikä heitä vaivasi — vaivihkaa, tietysti. Kun pastorit osoittivat esityksissä tietävänsä osanottajista tietoja, joita he eivät (muka) olisi voineet saada normaaleja teitä, ainoa vaihtoehto oli, että heillä oli ”taivaskanava” auki. Vakuutettuaan yleisölle toimivansa yhteistyössä Jumalan kanssa, oli helppo siirtyä ihmeparantamiseen.

        Pastorit ”paransivat” eri pituisia jalkoja vetämällä lyhyemmän jalan kenkää kantapäästä irti: ”Jalka pitenee!” Pastorit pyysivät rullatuoleissa istuvia nousemaan ”Jeesuksen nimessä” — ja he nousivat! Toisaalta siinä ei ollut mitään ihmeellistä, sillä he olivat itse kävelleet paikalle, ja vasta pastorien apulaisten ”pyyteetön” ystävällisyys oli saanut heidät istumaan rullatuoleihin. Sokeat saivat puolestaan näkönsä ”takaisin” — tosin he eivät olleetkaan täysin sokeita.

        Jos potilaat eivät parantuneet, pastoria ei tietenkään pitänyt syyttää; omien sanojensa mukaanhan hän oli vain ”Tohtori-Jeesuksen” apulainen. Oikea syyllinen löytyi sairaasta itsestään: hän ei uskonut tarpeeksi! Siis nämä sairaat miehet, naiset, vanhukset ja lapset, jotka rukoilivat sydämensä pohjasta, matkustivat ehkä pitkiäkin matkoja tavatakseen ”pelastavan enkelinsä”, ja antoivat viimeisetkin killinkinsä pastoreiden käyttöön, eivät uskoneet tarpeeksi. Mutta kukapa haluaisi epäillä pastoria, sillä hänhän oli vain Jumalan työkalu: jos kritisoi häntä, kritisoikin oikeasti Jumalaa. Kyseenalaistaminen on Saatanasta.

        Jos potilas sattui kuolemaan, voitiin todeta, että myös jokainen, jonka puolesta Jeesus rukoili, kuoli. Kuolema nähtiin äärimmäisenä parannuskeinona.

        Kriittisten näkemysten sijaan pastoreista kiersi ihmetarinoita: erään kirkonmiehen väitettiin kasvattaneen lapselle puuttuvan peukalon. Vaikka Randi etsi kissojen ja koirien kanssa lasta ja kirkkoa, missä ihmeen väitettiin tapahtuneen, tätä hyvin poikeuksellista väitettä ei koskaan pystytty varmistamaan todeksi. Pastorit eivät itsekään olleet niin vaatimattomia. Eräs hoiti hampaita ihmeparannuksella. Toinen puolestaan väitti pystyvänsä herättämään kuolleita — myöhemmin väite peruutettiin.

        On huomautettava, että varmasti monet ihmeparantajat — tai muut uskomuslääkinnän harjoittajat — suorittavat auttamistyötään täysin vilpittömästä halusta. Hyväsydämisyys ei kuitenkaan poista sitä, ettei potilas ehkä saa parasta mahdollista hoitoa, tai että ihmeparantaminen ylläpitää ihmisten yleistä taikauskoa ja uskoa outoihin ilmiöihin."


        http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/ihmeparantaminen


        VIITE: lainattu netistä KIRJOITTAJA TUNTEMATON

        On ihmisiä, jotka kokevat itsensä sairaiksi. Heillä on todellisia vaivoja ja kipuja, vaikka lääketieteellisesti he olisivatkin ruumiillisesti terveitä.

        Tällaisissa tapauksessa rohkaisu ja luottamus siihen, että voi parantua, usein toimii. Ei kai kukaan ole pahuuttaan luulosairas. Luulosairas on väärä nimike, koska usein on kyse psykosomaattisista vaivoista.

        Sitten taas on ihmisillä kyky vastustaa tauteja ja aikansa jyllättyään virus tai bakteeri voitetaan ja viruksen kohdalla saa myös vastustuskyvyn samaan virustyyppiin.

        Raajoja ei uskolla kasvateta, eikä kuolleita herätetä.

        On tutkittu syöpäpotilaita. Edes sillä onko potilas positiivinen koskien sairauden voittamista, ei ole osoitettu olevan mitään merkitystä. Hoidot joko puree tai sitten ei.

        Kuinka sivistysvaltiossa vielä tosissaan pohditaan noitakeinojen tehoja. Ihmettelen.


      • Anonyymi
        Nero kirjoitti:

        Kun Jeesus oli maan päällä, hän paransi kaikki sairaat, jopa nekin, jotka eivät uskoneet (esim. sairaan, jonka uskovat omaiset laskivat katon läpi).

        Miksi karismaattiset parantajat, jotka sanovat parantavansa sairaita Jeesuksen nimessä tai jopa sanovat Jeesuksen parantavan heidän kättensä kautta, ovatkin valikoivia, sanoen, että parantumattomalla "ei ollut tarpeeksi uskoa"?

        Entä jos on uskomista niihin karismaattisiin miehiin, jotka väittävät Jeesuksen parantavan heidän kätensä kautta, niin miksi eivät kuoleet herää?

        Jeesus sanoi eritavoin ja esimerkein juuri uskosta: ”Sinun uskosi on sinut parantanut”, ”sinun syntisi on sinulle anteeksi annetut”, ”tapahtukoon sinulle sinun uskosi mukaan”, tai ”se joka epäilee, älköön edes pyytäkö mitään Jumalalta, sillä tämä ei ole mitään saava...”


      • Anonyymi
        Jt:n näkemystä? kirjoitti:

        Hietamäki Tastulan haastattelemana.

        ><
        MT: Mut miten sä selität sitten esimerkiksi uskonnossa tällaset ihmeparanemiset, joita tiettävästi tapahtuu?

        JH: Ne on mielenkiintoisia. Nekin varmaan perustuu eri tapauksissa erilaisiin asioihin, mutta esimerkiksi psykiatrian puolella tunnetaan tällanen ilmiö kuin konversiohäiriöt. Kysymys on siis esimerkiksi aistin menetyksestä: joku voi sokeutua, kuuroutua, menettää puhekyvyn, halvaantua, ilman että niin siellä fysiologisella puolella, elimistön puolella olis mitään konkreettista vikaa.

        MT: Eli silmä ei menetä näkökykyään, mutta ihminen kokee olevansa sokea.

        JH: Aivan. Eli syynä on joku psyykkiset tekijät. Esimerkiksi ihmisellä saattaa olla elämässä jotakin hyvin vaikeata asiaa, mitä hän ei osaa niin kun käsitellä eikä pysty kohtaamaan. Psyyke toimii näin, että se muuttaa, heittää sen, että niin kun kääntää — kun konversiohan tarkottaa kääntämistä — niin kääntää sen tällaseks konkreettiseksi oireistoksi. Ja joskus tapahtuu näin, että kun ihmisellä sitten tällasilla konversiohäiriöisillä ne elämän ongelmat alkaa ratketa ja hän saa niin kun sitä psyykkistä apua, niin nää oireetkin poistuu. Ja sit mä aattelisin näin, että joissakin näissä ihmeparantumistilanteissa, rukouksilla parantumisissa, näissä ihmeellisimmissä parantumisissa niin saattaa olla kysymys tän tyyppisistä ilmiöistä. Ihmisellä on psyykkisistä syistä johtuva joku fyysinen kipu esimerkiksi, ja nyt kun sanotaan nyt esimerkiksi joku tunnettu saarnaaja, parantaja tulee hänen luokseen, lähestyy häntä, kohtaa hänet ihmisenä, niin siinä tapahtuu sellanen eksistentiaalinen kohtaaminen, joka on jotakin aivan ihmeellistä hänelle.

        MT: Joku näkee hänet.

        JH: Aivan, hänet huomioidaan, hän saa kokea hyväksytyksitulemista ihmisenä, huomioiduksi tulemista. Se on hänelle niin voimakas psyykkinen kokemus, että se laukaisee hänessä sellasen ... parantavia voimia, jotka on siis hänessä itsessään, sellanen hyvä olo. Ja saattaa laukasta sitten sen oireiston, että se poistuu, ja sitten koetaan se valtavana ihmeparantumisena.

        MT: Sä et usko siihen, että ihmeparanemisissa olis kysymys tommosesta lääketieteellisestä, fysikaalisesta muutoksesta? Se on aina tämmönen psyykkinen ilmiö?

        JH: No tässä mä tukeudun esimerkiksi Matti A. Miettisen tekemään tutkimukseen kun hän tutki Niilo Yli-Vainion kokouksissa 80-luvun alussa tapahtuneita ihmeparantumisia. Se on erittäin arvokas tutkimus, josta on aivan liian vähän Suomessa puhuttu. Matti A. Miettinen tutkii siinä erittäin runsaan aineiston ihmisiä. Hän haastattelee heidät ja lääkäri tutkii heidän tapauksensa hyvin tarkasti ja tää kirja sitten on analyysi näistä tutkimustuloksista. Siellä käy ilmi, että yhtään sellasta parantumista Yli-Vainion kokouksissa ei tapahtunut, jotka voitais määritellä lääketieteellisesti tai luonnontieteellisesti täysin niin kun selittämättömiksi ihmeparantumisiksi.

        MT: Oli ihminen nyt sitten pelkkää hermosolua tai ei, niin joka tapauksessa hänen psyykensä vaikuttaa hyvin paljon esimerkiksi ruumiin kuntoon. Tahdonvoimalla voi saada ihmeitä aikaan.

        JH: Kyllä. Siis psyyke vaikuttaa uskomattoman voimakkaasti tänne fyysiseen puoleen, ja erilaiset ajatukset, mielialat, tällaset niin ne erittäin voimakkaasti vaikuttaa tähän fyysiseen puoleen. Esimerkiksi jos ihmiselle sanotaan pahasti, hän loukkaantuu siitä, hän muuttuu alakuloiseksi ja masentuu mahdollisesti ja sen seurauksena aivoissa välittäjäaineitten määrät alkaa muuttua ja siitä tulee ihan sellanen fysiologinen uusi tila. Näin se käy.

        . . . . .

        JH: Mä ymmärrän hyvin sen, että jotkut ihmiset tulkitsee asiat toisin ja haluaa nähdä siinä jonkin tällasen selittämättömän jumalallisen, yliluonnollisen vaikutuksen, mutta minä en sitä näe.

        MT: Ja sama koskee sitten Nokian herätystä sinun mielestäsi?

        JH: No, varmasti näin on.

        MT: Ihmeillä ei ole mitään sijaa enää sinun maailmassasi?

        JH: Siis mystisiä asioita tapahtuu, että varmaan on edelleen sellasia esimerkiksi parantumisia ja ihmisten elämässä kokemuksia, jotka meille on edelleen ikään kuin avoimia ja selittämättömiä, mutta en usko, että niissäkään on lopulta sitten kysymys yliluonnollisista asioista, ne on vaan sellasia psykologisia ja fysiologisia tapahtumia, joissa meidän tieto ei vielä riitä niitten selittämiseen.
        ><


        http://www.vihrearouva.net/usko/hietamaki.html

        Markku Koivisto "raiskasi" homoseksuaalina jonkun miekkosen, ja teki sen unessakin joillekin, "opetuslapsilleen". Kyseessä oli biisekusaalisuus, ei Suomen lain mukaan ole kiellettyä olla homoseksuaali, bisekusaali tai edes eläimiin sekaantuja, koneista puhumattakaan, mutta Mooseksen laissa tuolloin kiellettiin niinkin viaton asia, kuin homoseksuaalisuus, koska ihmiskunnan lisääntyminen olisi TUONA aikana vähentynyt liikaa, jos Mooses Jumalan Lakeineen olisi sen silloin hyväksynyt - enemmistölle. Ja nykyäänhän ajatellaan ihmisiä olevan jo melkein liikaa, eli nykyään tai vielä jonkinverran myöhemmin Jumala hyväksyy homosekusaalisuuden, turhaa lisääntymistä hillitseväksi tekijäksi, koska ei Isä Äiti saa olla nykykäsityksen mukaan liian köyhä ja sairaita tai liian rikas/tervekkään, että syntyisi PALJON keskiluokkaisia ihmisiä, mutta jos ette halua, että melkein kaikki ovat "keskiluokkaisia", mikä nykyään on totta - Suomessa, niin te ette enää kiellä köyhän tai sairaankaan saada lapsia... Teillä on niin vähän vertailevaa iloa, jos ette siedä sairaita tai köyhiä, ette te saa mitään iloa siltä(vakavaa olla tuo heikkous), joka on liian samanlainen kuin te, ja heitä te ette kai halua olla olemassakaan, joilla on jotain ENEMMÄN kuin tiellä, mutta ilman heitäkään, te ette muista edes mitä tavoitella maailmassakaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Markku Koivisto "raiskasi" homoseksuaalina jonkun miekkosen, ja teki sen unessakin joillekin, "opetuslapsilleen". Kyseessä oli biisekusaalisuus, ei Suomen lain mukaan ole kiellettyä olla homoseksuaali, bisekusaali tai edes eläimiin sekaantuja, koneista puhumattakaan, mutta Mooseksen laissa tuolloin kiellettiin niinkin viaton asia, kuin homoseksuaalisuus, koska ihmiskunnan lisääntyminen olisi TUONA aikana vähentynyt liikaa, jos Mooses Jumalan Lakeineen olisi sen silloin hyväksynyt - enemmistölle. Ja nykyäänhän ajatellaan ihmisiä olevan jo melkein liikaa, eli nykyään tai vielä jonkinverran myöhemmin Jumala hyväksyy homosekusaalisuuden, turhaa lisääntymistä hillitseväksi tekijäksi, koska ei Isä Äiti saa olla nykykäsityksen mukaan liian köyhä ja sairaita tai liian rikas/tervekkään, että syntyisi PALJON keskiluokkaisia ihmisiä, mutta jos ette halua, että melkein kaikki ovat "keskiluokkaisia", mikä nykyään on totta - Suomessa, niin te ette enää kiellä köyhän tai sairaankaan saada lapsia... Teillä on niin vähän vertailevaa iloa, jos ette siedä sairaita tai köyhiä, ette te saa mitään iloa siltä(vakavaa olla tuo heikkous), joka on liian samanlainen kuin te, ja heitä te ette kai halua olla olemassakaan, joilla on jotain ENEMMÄN kuin tiellä, mutta ilman heitäkään, te ette muista edes mitä tavoitella maailmassakaan...

        Mielikuvitusolennot ovat siitä kivoja, että voi ihan itse päättää, mitä ne sallii ja mistä ne ei tykkää.


    • Väinö
    • nyha

      om

    • elkää raamatuun ved.

      Hellutai tai maanantai, ei jumalaa ole edes olemassa, vai onko joku nähny?

      • Anonyymi

        Laittakaa helluntailaisen omalle foorumille, mille he osaavat tulla vastaamaan


      • Anonyymi

        Näet erään JUMALAN juuri nyt:
        Juuri Uudestaan Matemattiselle Alalleen Laittamassa Ainoan Neliönsä,
        Tässä uskomuksessa on kyse panteismista, jossa ei etsitä persoonallisuuttaan vaan aistien ja järjen havaisemia asioita, ja kaikkialla on kaikenlaisia objekteja, jotka KAIKKI ovat panteismissa Jumalia, mutta persoonia on jokaisella ehävällä ruumisolennolla silti vain yksi, vaikka olisit minkälainen telepaatikko hyvänsä - ja väitän, että kaikki suomalaiset tietävät UKKO YLIJUMALAN olevan Julma, vain sitä Jumaloin niin suuresti, etten uskalla silti KOSKAAN tai ainakaan tässä nykyisessä inkarnaatiossani ruveta ja revetä ja ruveta ateistiksi Korkeimman Luojaolennon suhteen, paitsi sellaisten asioiden suhteen, jopa ovat läpikotaisin pahoja ja turhia... Jos Jumala on ollut teille vasta PAHA, tms. niin väitättekö, ettei teillä edes itsellänne ole silti ollut tarpeeksi helppo elämä, ja että saisitte kiristämällä Häneltäkin kaiken mitä haluatte?! Älkää silti vihollisen edessä pelleilkö niin, että ellette Häneltäkään saa mitä haluatte, tekisitte "itsarin", koska juuri sitä-hän sekin teille vain aikoo tehdä...


    • Anonyymi

      Jos ihminen tulee uskoon, Raamatulliseen uskoon, hän uskoo, että "Jumalalle on kaikki (mahdolliset) asiat mahdollista". On silti asioita, jotka on molemmille mahdottomia, niin Jumalalle kuin Ihmisille. Mutta ei Ihminen tiedä, mitkä asiat on Jumalallekin mahdottomia, paitsi sen,että Vanhan Testamentin profeetta sanoi:"Älkää pyytäkö minua kiirehtimään". Hengllisesti tiedämme, että Jumala ei pakota ketään paljoakaan, mutta jos jätämme tekemättä velvollisuutemme, Jumala saattaa joutua vähentämään ihmiseltä hänen Jumalalta saamaansa palkintoa.
      Tärkeintä olisi, terveydessämme, että vaikka tässä elämässä olisi läpi elämänsä sairas, ettei hänen tarvitse enää seuraavissa maailmoissamme(ikuisuudessa) olla kaikissa niissä yhtä sairas, tai vielä entistäkin sairaampi. Mutta jos henkilö ei usko, hän todella on sairaampikin tulevaisuudessa tai varsinkin vanhetessaan saman elämänsä aikana kuin ennenkin. Mutta eihän sairaudellakaan ole suurta väliä, jos kyseessä on pieni sairaus, eli ei ole heti kuolemassa:"EI eloon jääneellä ole syytä valittaa", oli hän sitten kuinka sairas hyvänsä. Sairaus on pohjimmiltaan vain YKSI paholaisista, se valmistaa ihmisiä kuolemaan, koska olimme vääriä uskomuksiltamme ja tiedoiltamme ja suorastaan syntisiä, ja vaikka synnit saadaan anteeksi, tuskin ihminen itse kykenee kuitenkaan unohtamaan syntejään, ja parempi ettei itse unohdakaan, ettei tee sitä uudestaan... Jeesus osaa parantaa, ylösnousemusruumiissan ja on vieläkin parempi kuin moni nykylääkäri, koska Jeesus poistaa aina paranteassaan ensin henkisen sairauden, ja vaikka edellisen henkisen sairauden fyysiestä tuhoa ei ole yleensä voitu parantaa, niin ihmisen rikkoutuminen edes pysähtyy, kun Jeesus poistaa ihmisestä sen synnin, millä hän sairastui. Tarkoitan, jos ette ole luonteeltanne "Jumalan Karitsoja", älkää edes yrittäkö sitä, tai jos ette ole luonteeltanne sitäkään vaan yritätte olla petoja, huonosti - olkaa ennemmin niin kilttejä lampaita kuin pystytte... Tutkikaa itseänne, Herran avulla - niin sairastelunne pysähtyy, mutta miksi edes toivoisitte poistaa sairauden aiheuttamat kokonaan, sehän oli elämänne tärkeimpiä kokemuksia ja oppiaikoja..."Mainetta niin raavasta voi saada vaikka mahahaavasta"...

      • Anonyymi

        Epäilystä en itse sanoisi noin, "ettei sitä harjoittaja ole mitään saava"; jos epäily on vilpitöntä: Jos kukaan muukaan ei edes usko, että jokin elin tulisi kuin taikaiskusta heti parantuneeksi, niin eikö sellainen ole vain totta, että tuolloinkaan ei Jumalakaan kuin taikaiskusta, halua ketään parantaa, vaan, kuten sananlasku sanoo:"Aika parantaa haavat", jos oma ruumiinsa tajuaa ruveta käyttämään immuniteettiaan, ja muita partantajasolujaan, että henkilö max. muutamassa vuodessa edes parantuisi. En herjaa epäilyä, edes parantamisvoimana, koska jos hihhuliparantaja on valehtelija ja puoskari, hän sanoo yksijalkaiselle, "ALA HYPPIÄ OLEMATTOMALLA JALALLASI", niin mitä siinä muuta tapahtuu, kuin että sairas kaatuu ja lentää huits-habelikkoon, ja parantaja luikkii paikalta häpeissään ja käy vaihtamassa väestörekisterikeskuksessa nimensäkin... Ja rupeaa sen jälkeen ateistiksi, ja syyttämään kaikkia hulluja...


      • Anonyymi

        Jos ette tiedä, mikä on Jumalalle mahdotonta, kuten ihmisellekin, niin ihan helppoa:"Maailmankaikkeus tuhoutuu viiden minuutin päästä", ja vaikka kaikki muut kuin Jumala tuon uskoisivat ja vaatisivat, ei Jumala sitä tee... Mutta sekin tapahtuu silloin, kun on menossa nykymaailmankaikkeuden viimeiset viisi minuuttia, mutta valehtelmatta en itse usko sen tapahtuvan vielä noin 50 miljardiin vuoteen...


      • Anonyymi

        Hynämäärissä keskiluokkaiset ovat köyhimpiä, tarkemmin ajatellen, koska heitä ainakin Suomessa on eniten, eräänlainen normaalijautuman tunturinlaki, ymmärrttekö edes miksi?!
        Älkää silti kaikkia petoja sen vuoksi, että se kerubiluokista vähluokuisin, koska nekin saattavat saada Herran Armon... Ehkä kultakaan ei ole kalleinta metalleista, koska siitä silti eniten puhuttiin?! No, Platinako sitten? Triviaalisti ajatellen fissioituvat radioaktiviiset metallit ovat silti edelleen arvokkaimpia... Vaikka ei auringolle, vaan aurinko fuusioi yleensä vain vetyä... Jota on eniten silti...


    • Anonyymi

      Miksi ihmettelette parantumista? Eikö oikeastaan suurempi ole vieläkin se, ettemme sairastu jo huomenna, tai sairastuneet eilen, tai suorastaan TÄNÄÄN?! Ja kuitenkin käsittääkseni KAIKKI ihmiset SILTI sairastuvat, mihin tahansa sairauteen, jos elävät edes vanhoiksi, koska tuo ihmisen viiden ruumiin/sielun/hengenikä tarkoittaa että seuraava sielunikä on jopa kuolemanstaan palautuessaan yliaistillinen, mutta voiko TUON sieluniän edustaja(mm. Johannes Kastaja ja muutamat kuuluisat hindugurut) itsekin joskus saavuttaa Messiaan sielunijän, eli ÄÄRETTÖMÄN monen ihmisenkin ikuisuudessaan elämään vaikuttamisen ja tapahtumiinsa puuttumisen.
      Kaiken alussa luotiin ensin minullekin tuntematon määrä olemattomuutta, ja ne asiat joka eivät tuolloinkaan olleet olemattomia, kai pelastettiin kopioida tai siirtää muualle. Ei nimittäin oletusarvoisesti kaikki ole vain olematonta, koska suuressa määrässä valintoja tai tuntemattomattomassa määrässä valintoja "alkudhramoille" on kaaos, sekavuus ja likaisuus oletusarvoista, eihän edes olematon sana ole sama kaikille kielillä, ja vaikka olisi ollut aina vain nolla kappaletta olemattomuutta, niin silti on aina olemassaolosssa on havaituissa asioissa parillista ja parintota havaintoa, parillisessa tarkkana lukemana on olemattomana aina parillisuus ja samoin jostakin syystä parittomassa lukemassa on kokonaisuutena myöskin olemattomana PARILLISUUS, mutta vain yhteenlasketussa määrässään. Mutta ihmiset tekevät vielä noitakin omituisempia havaintoja, ja voi kuinka rukoilen suorastaan, ettei matematiikankaan opettajat palkitsisi oppilailleen PELKÄSTÄÄN liian simppeliä klassista matemaattista havaintoa, se on usein se helpoin tajuttava kuitenkin, vaan jos joku oppilas oli tämän nykyisen liian helpon matematiikamme sijaan saanut muunlaisen tuloksen, niin kysyisi ope edes teeskennellen kiinnostuneena, mistä oppilaan "virhe" johtui, ja mitä hän sillä tarkoitti! Useimmiten oli kyse ikävästi aivovammasta tai laiskuudesta, "vamma"-sana on paha, mutta siitä silti valitettavasti on edelleenkin kyse, virhehavainnoista, ja kiinostumisesta jostakin muusta havainnoista kuin pelkistä neutraalien muuttuja/vakio-asioiden ja muusta lukumäärien havaitsemisesta... Joku heittää siti arvallakin matikkaa, mutta jos arpa-asentoja olisikin vain yksi niin kaikki saisivat ikuisesti samankin tuloksen, missä ei vielä ole kyse olemassaolossa, puhumattakaan pelkästä olemattomuudessa, jossa olisi kyse, ettei näitä asioita edes opetettaisi lainkaan. Mutta kyse on siitä, että elossa pysymiseen täytyy saada pää auki itselleen sellaiselle tiedolle ja havainnoille, ettei luule kuolevansa itsekään, jos joku vain antaa väärää ja valheellista infromaatiota, mitkä täytyy yleensä sellaista informaatiota havaitsessa edes oikeuteen ja totuuteen rakastuneiden olentojen kieltää joka minä- itseltään tai lähimmäiseltään/tuntemattomalta olennolta. Otin matematiikan vertaukseksi sairastelulle, koska tuo kyseinen tieteenala aiheuttaa kai Suomessakin koulussa eniten masennusta/ylpeyttä tai surua/iloa monille kaltaisilleni ainakin. Vaikka tottapuhuen - ei muut kuin sopivasti kypsähköt/nuoret ihmiset noita tunteita usein edes havaitse...

    • Anonyymi

      Jeesus pystyi parantamaan pitkät varpaankynnet lyhemmiksi. Samoin hän loitsi hikan pois.
      Syöpiin ja pään irtoamisiin hän ei puuttunut.

      • Anonyymi

        Tainnut jäädä Raamattu lukematta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tainnut jäädä Raamattu lukematta.

        Niin se on Jehovan todistajillakin jäänyt. Tavoitelkaa profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista, sanoo Raamattu. Vartiotorni sanoo, ettei tämä ole enää voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se on Jehovan todistajillakin jäänyt. Tavoitelkaa profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista, sanoo Raamattu. Vartiotorni sanoo, ettei tämä ole enää voimassa.

        Lahko on tavoitellut profetoinnin lahjaa, erikoistuen maailmanloppuun.

        1914. Ei tullut. Vuosi selitettiin sitten Jeesuksen paluun vuodeksi. Joka aikaisemmin kerrottu olleen 1874

        1925. Nousivatko Israelin patriarkat haudoistaan muuttaen Kaliforniaan Rutherfordin heille rakennuttamaan mutta itse asumaan taloon ?

        1942 sama Rutherford kirjoitti että jehovantodistajain lapset tulisi hankkia Harmageddonin jälkeen. (kirjassa Lapset, 1942)
        Harvinainen tapaus kun yhdyn täysin lahkopresidentin mielipiteeseen.

        1975 Hallintoelin kirjoitti omaavansa ylitsepursuavat todisteet ja kirjoitti jehovantodistajat profeetaksi julistamaan asiaa (kirjassa Kansat tulevat tietämään että minä olen jehoova). Vuoden 1975 jälkeen hallintoelin kirjoitti käsityksenään että jotkut todistajat olivat innostuneet, ei hallintoelin povannut.

        5 Moos 18:20-22 ilmoittaa siten vääräksi profeetaksi

        Ilm. 20:10 ilmoittaa Jumalan rangaistuksen: ikuisuus tulimeressä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lahko on tavoitellut profetoinnin lahjaa, erikoistuen maailmanloppuun.

        1914. Ei tullut. Vuosi selitettiin sitten Jeesuksen paluun vuodeksi. Joka aikaisemmin kerrottu olleen 1874

        1925. Nousivatko Israelin patriarkat haudoistaan muuttaen Kaliforniaan Rutherfordin heille rakennuttamaan mutta itse asumaan taloon ?

        1942 sama Rutherford kirjoitti että jehovantodistajain lapset tulisi hankkia Harmageddonin jälkeen. (kirjassa Lapset, 1942)
        Harvinainen tapaus kun yhdyn täysin lahkopresidentin mielipiteeseen.

        1975 Hallintoelin kirjoitti omaavansa ylitsepursuavat todisteet ja kirjoitti jehovantodistajat profeetaksi julistamaan asiaa (kirjassa Kansat tulevat tietämään että minä olen jehoova). Vuoden 1975 jälkeen hallintoelin kirjoitti käsityksenään että jotkut todistajat olivat innostuneet, ei hallintoelin povannut.

        5 Moos 18:20-22 ilmoittaa siten vääräksi profeetaksi

        Ilm. 20:10 ilmoittaa Jumalan rangaistuksen: ikuisuus tulimeressä

        Vartiotorni on mennyt profetoinnin lahjan tavoittelussaan niinkin pitkälle, että on nostanut "Jehovan voidellut todistajat" - käytännössä tietenkin kaikkien heidän puolestaan puhuvan johtoryhmän - asemaan Jehovan "profeettana". Vieläpä uhonnut, että kristikuntaan kuuluvat tulisivat tämän pian tietämään.

        »Jehova on löytänyt ja valtuuttanut nykyisen "Hesekielinsä". Se on Hesekiel-yhteisö. - - Mutta siitä huolimatta, miten kristikunta suhtautuu tähän Jehovan voideltujen todistajien ryhmään, tulee pian aika, jolloin kristikuntaa kuuluvat tulevat tietämään, että heidän keskuudessaan on todella ollut Jehovan "profeetta".« - "Kansat tulevat tietämään, että minä olen Jehova" – miten?, v.1971 s.66,70


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe