Olen netistä etsiskellyt tietoa, että montakohan Nm vääntöä Fiat Uno Firessäni, vm. 88, mahtaapi olla? No, eipä löytynyt tietoa. Muista Unojen koneista oli vaikka minkälaista tietoa, mutta Fire moottorit sivuutettiin yleensä vain olan kohautuksella.
Että jos joku tietäisi niin... =)
Uno firen vääntö?
9
1929
Vastaukset
- on riittävästi
Taitaa suurin vääntö olla starttimoottorissa, eli 1Nm...
- 666
NO FIRE ei tulta ei vääntöä
- Fiat lux
Fire-moottoreita lienee eri kokoisia?
Jos tarkoitat 1,0-litraista, niin saksalaislehti auto motor und sport (Testjahrbuch 1987) kertoo:
Iskutilavuus 999 cm3
Teho 32 kW / 44 hv @ 5000 1/min
Vääntömomentti 76 Nm @ 2750 1/min
Syl. Ø × iskunpit. 70,0 × 64,9 mm
Puristussuhde 9,0:1 - Konelan mies
Kyseinen moottori lienee kaikista maailman yksilitraisista autonmoottoreista kestävimpiä. Oma kokemukseni on yli 310 000 km ennen ensimmäistä kannentiivistehuoltoa ja tiedän laitteella saavutetun sitäkin parempia lukemia. Taustalla on äärimmäisen yksinkertainen tekniikka ja matalan tehon suhde iskutilavuuteen nähden korkeaan vääntömomenttiin matalilla kierroksilla. Kone siis pyörii koko ajan taloudellisesti ja vähin mekaanisin rasittein.
Kysymykseesi lisävalaistusta: 999 cm3-moottoria on Suomeen tuotu litraisena ainakin kolmea eri versiota, joissa on vain hiuksenhienoja eroja. Kaasutinmallit ovat puristussuhdetta lukuun ottamatta identtisiä.
-45 hv kaasutinversio, puristussuhde 9,8; 98E
*80,2 Nm/2750 r/min
-45 hv kaasutinversio, puristussuhde 9,0; 95E
*76 Nm/2750 r/min
-45 hv yksipisteruisku,puristussuhde 9,0; 95E KAT
*74 Nm/3250 r/min.
Ruiskuversio on Unossa melko laiska eikä kulutuskaan ole enää alkuperäisen pihi. Viisivaihteisena (erittäin harvinainen Suomessa FIREnä alkuperäisenä!) vuosimallien 85-88 FIRE:t kuuluvat edelleen nuukimpiin sarjavalmisteisiin autoihin: maantiekulutus on satasen todellisellakin vauhdilla pihistelemättä alle 4,5 l/100 km, nelivaihteisenä puolen litraa lisää. Alle neljänkin litran on helppo päästä; tähän eivät kykene nykyäänkään kuin kehittyneet suoraruiskudieselit. Pitää muistaa, että tekniikka on jo yli 20v vanhaa, jolloin saavutuksen arvo vaan korostuu...
Samantyylistä litraista moottoria lienee tänäpäivänä saatavana vain Toyotan Aygo/Citroen C1/Peugeot 107-malleissa, mutta niissähän elektroniikan määrä on vanhaan FIREen verrattuna huima!
Taloudellista ja varmaa ajoa ylä-Savoon vielä pitkäksi aikaa, jos vain pellit koneen ympärillä pysyvät ehjinä!- fire moottorit?
niin eli eikös näissä uusissa puntoissa ole myös fire sarjan koneet? 124?cc.8v 60hv(todellisuudessa varmasti enemmän!) paras vääntö 2500rpm. koneet ovat erittäin taloudellisia,omassa puntossa ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.8l/100km vaikka ajo on 80% kaupunkia! mutta ihmetyttää tämän koneen kannentiiviste ongelma, tuntuisivat palavan jo 100tkm:ssa, mikähän siihen mahtaa olla syy,jos ton vanhan 999cc koneen kansipahvi kestää jopa 300tkm?
- Dynamic 60
fire moottorit? kirjoitti:
niin eli eikös näissä uusissa puntoissa ole myös fire sarjan koneet? 124?cc.8v 60hv(todellisuudessa varmasti enemmän!) paras vääntö 2500rpm. koneet ovat erittäin taloudellisia,omassa puntossa ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.8l/100km vaikka ajo on 80% kaupunkia! mutta ihmetyttää tämän koneen kannentiiviste ongelma, tuntuisivat palavan jo 100tkm:ssa, mikähän siihen mahtaa olla syy,jos ton vanhan 999cc koneen kansipahvi kestää jopa 300tkm?
Luultavasti tuo kansipahviongelma johtuu vesipumpun tai termostaatin vioista, kaikissa malleissa kun ei ole lämpömittaria, josta tuon vian voisi huomata ennen kuin pahvi palaa. Myöskin jäähdytysjärjestelmän täytön vajaus aiheuttaa palamisen.
- Ykä
Muijani ajoi 10-vuotta Fire-Unolla, kyllä siinä moni kohtaa rispaantui varsinkin tuo Magneti Marelli-osasto, mutta kone kävi kun ihmisen ajatus. Yhdessäkään Saksa- tai Japsi- pikkuautossa en ole kuullut yhtä nätisti käyvää konetta.
Mikä kummallisinta, se kävi aina talvella kylmänä ja kesällä kuumana, mutta silti toimi kun junan vessa. - In Extremo
Yhdyn näkemykseesi moottorin kestävyydestä, mutta yksipisteruiskulla varustetun version elektroniikan kestävyys lieneekin toinen juttu. Itselläni on 45 fire vuodelta 1992. Nätti ja lähes ruosteeton ja toimii kun kello. Ainoana ongelmana on tyhjäkäynnillä korkeat hiilivetypäästöt, jotka eivät laske vaikka tekisi mitä kevätjuhlaliikkeitä. Olen antanut kertoa itselleni, että vika on kaasuläpän asentoanturissa (hiilipotentiometri), joka antaa ohjainyksikölle väärää faktaa. Kyseistä osaa ei vaan tahdo löytyä mistään. Lisäksi kyseessä on kuulemma tyyppivika, joten romuttamojen puoleen kääntyminen arveluttaa. Löytyisikö sinulta alan miehenä(?)konstia/neuvoa pelastaa hyvä auto romuttamolta?
- sivuuttaa
koko keksintö olan kohautuksel.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192695Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701111Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2141098- 401015
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38941- 5928
- 36906
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36827