Uno firen vääntö?

Mies Ylä-savosta

Olen netistä etsiskellyt tietoa, että montakohan Nm vääntöä Fiat Uno Firessäni, vm. 88, mahtaapi olla? No, eipä löytynyt tietoa. Muista Unojen koneista oli vaikka minkälaista tietoa, mutta Fire moottorit sivuutettiin yleensä vain olan kohautuksella.

Että jos joku tietäisi niin... =)

9

1916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on riittävästi

      Taitaa suurin vääntö olla starttimoottorissa, eli 1Nm...

    • 666

      NO FIRE ei tulta ei vääntöä

    • Fiat lux

      Fire-moottoreita lienee eri kokoisia?

      Jos tarkoitat 1,0-litraista, niin saksalaislehti auto motor und sport (Testjahrbuch 1987) kertoo:

      Iskutilavuus 999 cm3
      Teho 32 kW / 44 hv @ 5000 1/min
      Vääntömomentti 76 Nm @ 2750 1/min
      Syl. Ø × iskunpit. 70,0 × 64,9 mm
      Puristussuhde 9,0:1

    • Konelan mies

      Kyseinen moottori lienee kaikista maailman yksilitraisista autonmoottoreista kestävimpiä. Oma kokemukseni on yli 310 000 km ennen ensimmäistä kannentiivistehuoltoa ja tiedän laitteella saavutetun sitäkin parempia lukemia. Taustalla on äärimmäisen yksinkertainen tekniikka ja matalan tehon suhde iskutilavuuteen nähden korkeaan vääntömomenttiin matalilla kierroksilla. Kone siis pyörii koko ajan taloudellisesti ja vähin mekaanisin rasittein.

      Kysymykseesi lisävalaistusta: 999 cm3-moottoria on Suomeen tuotu litraisena ainakin kolmea eri versiota, joissa on vain hiuksenhienoja eroja. Kaasutinmallit ovat puristussuhdetta lukuun ottamatta identtisiä.
      -45 hv kaasutinversio, puristussuhde 9,8; 98E
      *80,2 Nm/2750 r/min
      -45 hv kaasutinversio, puristussuhde 9,0; 95E
      *76 Nm/2750 r/min
      -45 hv yksipisteruisku,puristussuhde 9,0; 95E KAT
      *74 Nm/3250 r/min.

      Ruiskuversio on Unossa melko laiska eikä kulutuskaan ole enää alkuperäisen pihi. Viisivaihteisena (erittäin harvinainen Suomessa FIREnä alkuperäisenä!) vuosimallien 85-88 FIRE:t kuuluvat edelleen nuukimpiin sarjavalmisteisiin autoihin: maantiekulutus on satasen todellisellakin vauhdilla pihistelemättä alle 4,5 l/100 km, nelivaihteisenä puolen litraa lisää. Alle neljänkin litran on helppo päästä; tähän eivät kykene nykyäänkään kuin kehittyneet suoraruiskudieselit. Pitää muistaa, että tekniikka on jo yli 20v vanhaa, jolloin saavutuksen arvo vaan korostuu...

      Samantyylistä litraista moottoria lienee tänäpäivänä saatavana vain Toyotan Aygo/Citroen C1/Peugeot 107-malleissa, mutta niissähän elektroniikan määrä on vanhaan FIREen verrattuna huima!

      Taloudellista ja varmaa ajoa ylä-Savoon vielä pitkäksi aikaa, jos vain pellit koneen ympärillä pysyvät ehjinä!

      • fire moottorit?

        niin eli eikös näissä uusissa puntoissa ole myös fire sarjan koneet? 124?cc.8v 60hv(todellisuudessa varmasti enemmän!) paras vääntö 2500rpm. koneet ovat erittäin taloudellisia,omassa puntossa ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.8l/100km vaikka ajo on 80% kaupunkia! mutta ihmetyttää tämän koneen kannentiiviste ongelma, tuntuisivat palavan jo 100tkm:ssa, mikähän siihen mahtaa olla syy,jos ton vanhan 999cc koneen kansipahvi kestää jopa 300tkm?


      • Dynamic 60
        fire moottorit? kirjoitti:

        niin eli eikös näissä uusissa puntoissa ole myös fire sarjan koneet? 124?cc.8v 60hv(todellisuudessa varmasti enemmän!) paras vääntö 2500rpm. koneet ovat erittäin taloudellisia,omassa puntossa ajotietokone näyttää keskikulutukseksi 5.8l/100km vaikka ajo on 80% kaupunkia! mutta ihmetyttää tämän koneen kannentiiviste ongelma, tuntuisivat palavan jo 100tkm:ssa, mikähän siihen mahtaa olla syy,jos ton vanhan 999cc koneen kansipahvi kestää jopa 300tkm?

        Luultavasti tuo kansipahviongelma johtuu vesipumpun tai termostaatin vioista, kaikissa malleissa kun ei ole lämpömittaria, josta tuon vian voisi huomata ennen kuin pahvi palaa. Myöskin jäähdytysjärjestelmän täytön vajaus aiheuttaa palamisen.


      • Ykä

        Muijani ajoi 10-vuotta Fire-Unolla, kyllä siinä moni kohtaa rispaantui varsinkin tuo Magneti Marelli-osasto, mutta kone kävi kun ihmisen ajatus. Yhdessäkään Saksa- tai Japsi- pikkuautossa en ole kuullut yhtä nätisti käyvää konetta.
        Mikä kummallisinta, se kävi aina talvella kylmänä ja kesällä kuumana, mutta silti toimi kun junan vessa.


      • In Extremo

        Yhdyn näkemykseesi moottorin kestävyydestä, mutta yksipisteruiskulla varustetun version elektroniikan kestävyys lieneekin toinen juttu. Itselläni on 45 fire vuodelta 1992. Nätti ja lähes ruosteeton ja toimii kun kello. Ainoana ongelmana on tyhjäkäynnillä korkeat hiilivetypäästöt, jotka eivät laske vaikka tekisi mitä kevätjuhlaliikkeitä. Olen antanut kertoa itselleni, että vika on kaasuläpän asentoanturissa (hiilipotentiometri), joka antaa ohjainyksikölle väärää faktaa. Kyseistä osaa ei vaan tahdo löytyä mistään. Lisäksi kyseessä on kuulemma tyyppivika, joten romuttamojen puoleen kääntyminen arveluttaa. Löytyisikö sinulta alan miehenä(?)konstia/neuvoa pelastaa hyvä auto romuttamolta?


    • sivuuttaa

      koko keksintö olan kohautuksel.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4430
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2270
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      559
      1744
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1471
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1167
    6. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      7
      1121
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1108
    8. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      913
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      908
    Aihe