Filmiväki - se daijuin väki

Benekoliakia

Sen verran tunnen ja olen tavannut maamme elokuva- ja muuta filmintekijäväkeä, että voin sanoa siinä olevan todella tyhmää ja fakkiutunutta sakkia. Se väki ei osaa puhua mistään muusta kuin tekniikasta eikä ajatella yhtään itse. Filkkaväki tarjoaa jatkuvasti vain trendi-ideoita joka suuntaan (tai siihen suuntaan kuin heidän tunnelinäkönsä antaa nähdä) ja psyykkaa oman alansa erinomaisuutta ja suurta ammattitaitoa.

Saattaa olla että jotkut muusikot rokkipuolelta ovat yhtä daijuja, mutta kyllä saa etsiä vastaavaa, luulen.

13

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tunteet on siitä

      hankalaa, tai kiehtovaa, kauppatavaraa että niitä ei oikein voi arvottaa. Ihmisellä joko on karismaa tai sitä ei ole, sillä on loppujen lopuksi älykkyyden kanssa hyvin vähän tekemistä. Taiteessa on kyse tunteiden, ei tiedon rakastamisesta, ja halusta löytää riisuttu ihminen, jonka löytäminen taas on... hankalaa, etupäässä suomalaiseen identiteettiin sidotun häpeän vuoksi.

      • syynä?

        Onko siis suomalaiseen identiteettiin liittyvä häpeä syynä että Suomessa tehdään niin huonoja elokuvia?


      • häpeä?
        syynä? kirjoitti:

        Onko siis suomalaiseen identiteettiin liittyvä häpeä syynä että Suomessa tehdään niin huonoja elokuvia?

        Mikä häpeä siis? Mitä suomalaisten pitää hävetä?


    • Töpsel

      Vaikuttaa siltä, että olet ollut avustamassa mainostuotannossa, jossa kaikki assistentit on mediakoululaisia. Eipä tuo juuri muusta filmiväestä mitään kerro.

      • hille2

        Ajattelin ihan samaa, että mihinkähän AMK-porukkaan on ap. törmännyt.


      • mies median alalta

        Omat kaverit ovat opiskelemassa amiksessa elokuva-assareiksi, ja ne eivät puhu mistään muusta kuin jutuista, mitkä kaikki jollakin tavalla liittyvät elokuviin tai sen tekemiseen.

        ..tosin minä itsekkin olen alan puoliammattilainen, joten ehkä siitä johtuvat puheenaiheemme..


      • Töpsel
        mies median alalta kirjoitti:

        Omat kaverit ovat opiskelemassa amiksessa elokuva-assareiksi, ja ne eivät puhu mistään muusta kuin jutuista, mitkä kaikki jollakin tavalla liittyvät elokuviin tai sen tekemiseen.

        ..tosin minä itsekkin olen alan puoliammattilainen, joten ehkä siitä johtuvat puheenaiheemme..

        Kysy kavereiltasi, miksi ne puhuu siviilissä leffantekemisestä, mutta tunneilta pelkästään edellisillan bailuista? Kysy niiltä, mikä on mise-en-scene, kultainen leikkaus, dramaturginen kaari, riivaaja, istutus, takauma tai vaikka budjetin overhead, niin veikkaan että väki käy hiljaiseksi.


      • Amk-ylpeä
        hille2 kirjoitti:

        Ajattelin ihan samaa, että mihinkähän AMK-porukkaan on ap. törmännyt.

        ... pääsi vaikka karhun perseeseen.

        Eli josko kahteltaisiin sitä mitä ihmiset osaa ja tekee, eikä sitä, missä puljussa ovat sattuneet aikansa haaskaamaan.

        Huonojakin ammattikorkeakouluja on, mutta käsittääkseni Törhösen kaudella elokuvakoulutksensa saaneilla taiteen maistereilla ei ole ainakaan koulutuksen puolesta paljoa kehuskeltavaa.


      • Amk-ylpeä
        Töpsel kirjoitti:

        Kysy kavereiltasi, miksi ne puhuu siviilissä leffantekemisestä, mutta tunneilta pelkästään edellisillan bailuista? Kysy niiltä, mikä on mise-en-scene, kultainen leikkaus, dramaturginen kaari, riivaaja, istutus, takauma tai vaikka budjetin overhead, niin veikkaan että väki käy hiljaiseksi.

        Ota vähän virkavapaata sieltä amiksesta.


      • Töpsel
        Amk-ylpeä kirjoitti:

        ... pääsi vaikka karhun perseeseen.

        Eli josko kahteltaisiin sitä mitä ihmiset osaa ja tekee, eikä sitä, missä puljussa ovat sattuneet aikansa haaskaamaan.

        Huonojakin ammattikorkeakouluja on, mutta käsittääkseni Törhösen kaudella elokuvakoulutksensa saaneilla taiteen maistereilla ei ole ainakaan koulutuksen puolesta paljoa kehuskeltavaa.

        Törhönen oli hyvä etsimään rahoituskanavia, mutta vastaavasti yhtä huono henkilöstöpolitiikassa. Yksi Törhönen ei kuitenkaan paljoakaan kykene vaikuttamaan opetuksen sisältöön, joka on Taikissa aivan omalla tasollaan verrattuna mihinkään muuhun puljuun tässä maassa.

        Tiedä sitten maistereitten tasosta tässä maassa, mutta ainakin työllistyminen on hieman toista kuin amkkilaisilla. Sitä sentään proggiksissa pääsee ihan oikeasti ilmaisukysymysten pariin eikä liikenteen ohjaajiksi.


      • Töpsel
        Amk-ylpeä kirjoitti:

        Ota vähän virkavapaata sieltä amiksesta.

        Onneksi opettaminen ei ole sentään päätyö, vaikka sitä paljon teenkin. Näin eri oppilaitoksia kolutessani olen huomannut, ettei sillä tasolla ole käytännössä mitään eroa opettaako amiksessa vai amkissa. Sitten varsinkin kun ollaan kentällä, tahtovat amislaiset vetää ainakin harjoittelijoina pidemmän korren.

        Parhaimmat ja motivoituneimmat opiskelijat toki sisäistävät jutut oppilaitoksesta riippumatta - tai huolimatta. Käsistasolla amkeissa kyllä puidaan juttuja, mutta kun puhutaan elokuvailmaisullisista kysymyksistä, niin opetusten anti on aikalailla perseestä kautta linjan.


      • Amk-ylpeä
        Töpsel kirjoitti:

        Törhönen oli hyvä etsimään rahoituskanavia, mutta vastaavasti yhtä huono henkilöstöpolitiikassa. Yksi Törhönen ei kuitenkaan paljoakaan kykene vaikuttamaan opetuksen sisältöön, joka on Taikissa aivan omalla tasollaan verrattuna mihinkään muuhun puljuun tässä maassa.

        Tiedä sitten maistereitten tasosta tässä maassa, mutta ainakin työllistyminen on hieman toista kuin amkkilaisilla. Sitä sentään proggiksissa pääsee ihan oikeasti ilmaisukysymysten pariin eikä liikenteen ohjaajiksi.

        No onhan se hienoa että opetus on ihanaa ja mahtavaa, mutta itse kaikenmoisiin karvalakkiopettajiin törmänneenä voin kertoa että lopulta se on oppilaan laatu joka ratkaisee, ei opettajan. Itse on itseään eteenpäin potkittava jos jotain haluaa saavuttaa.

        Oman linjani pääsyprosentti oli 10, ja näin jälkikäteen katsottuna juuri sopiva: hullut ja tallukat karsiutuivat, ja jäljelle jäivät ne joissa jotain ainesta oli - siis ne joiden pitäisi kouluihin päästäkin.

        Kun prosentti menee alle kymmenen, voidaan minusta sanoa että valintaraati pääsee turhan helposti päättämään minkälaisia naamoja huvittaa kattella maisterijurnutuksen ajan.

        On tullut muutama Taik-näytös Tampereella nähtyä, ja kyllähän nuo ihan sileää tuubaa tuppaavat työntämään. Mainostuotannot näkyvätkin pyörivän ihan kivasti noilla Taik-voimilla - eri asia sitten kuinka syvällisestä elokuvataiteesta voi kevytlevitemainoksessa olla kyse.

        Saahan niistä rahaa, tietty, eli tulevaisuudessa Taikkilaisen ja amkkilaisen tunnistaa ehkä siitä että Taikkilaisella on kivempi iPod.


    • järkevämpää

      Leffaväki on keskimääräistä järkevämpää suomalaista väkeä eli eipä juuri kovinkaan järkevää väkeä. Mutta menepäs vaikkapa teekkari - iltoihin mukaan taikka vaikka lääkäreiksi opiskelevien illanistujaisiin niin saat vähän tutumaa siitä mitä täydellinen fakkiutuminen on. Ei leffaväki erota tässä mielessä mistään muustakkaan ammattiryhmästä, koska kaikilla on omat typerät ja joskus ehkäpä fiksutkin sisäpiirin juttunsa. Kulttuuri erot ehkäpä vaikuttavat, mutta sitä pitäisi käydä testaamassa ensin esim. espanjalaisen sekä britannialaisen ja vaikkapa ranskalaisen leffaryhmän kanssa.
      Ja anyway; täytyykö joka ikisen käydyn keskustelun ollakaan mitään kosreinta filosofiaa, jota puhuessa räjähtää pää ja laajenee mieli ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe