Miten ohuiksi jarrupalat uskaltaa ajaa? Eivät pidä ääntä vielä ja paksuutta vaikuttaisi olevan nelisen milliä jokaisessa. 50tkm ajettu (tehdaspalat), uskaltaako noilla ajaa vielä n. 3tkm ja odottaa seuraavaan määräaikaishuoltoon? Eikös noissa kaikissa kuitenkin ole jonkinlainen varoitusjärjestelmä (esmes. vinkuva ääni) ennen kuin alkaa tulla jarrulevyihin vaurioita?
Milloin vaihtaa jarrupalat?
10
11417
Vastaukset
- Pekka_
Jarrupalat vaihdetaan kun mittaristoon syttyy valo joka kertoo niiden olevan vaihdon tarpeessa ;-)
- Alkuperäinen_
Ensinnäkin, kaikissa autoissa ei ole tuota varoitustapaa olemassa. Toiseksi, noiden anturien johdoilla on tapana katketa kohtalaisen helposti -> systeemi ei välttmättä toimi. Eli takaisin alkuperäiseen kysymykseen, uskaltaako noilla vielä ajaa?
- bromsa
Jos jarrulevyt ovat lähellä kulumisrajaa, ei pelkkiä jarrupaloja kannata vaihtaa vaan pitää vaihtaa molemmat yhdessä.
4 milliä riittää kyllä tuhansien kilometrien ajoon, jos ei harrasta rata-ajoa. - Aja huoletta
Kyllä katsastusmies huolehtii siitä että et pääse ajamaan liian kuluneilla jarrupaloilla.
- ei....
ainakaan huolehtinu. Eikä oo ennenkään pahemmin jarrupaloja katottu, eikä niitä edes näe kunnolla.
- katsuri
ei.... kirjoitti:
ainakaan huolehtinu. Eikä oo ennenkään pahemmin jarrupaloja katottu, eikä niitä edes näe kunnolla.
Katsastuksessa mitataan herkästi levyjen paksuus, jos on aihetta olettaa, että ovat paljon alle kulumisrajan.
Jarrupaloista voidaan mainita, jos sattuvat näkymään. Kaikissa autoissa niiden kuluneisuutta ei näe. - sitroen.
katsuri kirjoitti:
Katsastuksessa mitataan herkästi levyjen paksuus, jos on aihetta olettaa, että ovat paljon alle kulumisrajan.
Jarrupaloista voidaan mainita, jos sattuvat näkymään. Kaikissa autoissa niiden kuluneisuutta ei näe.voit ajaa kuin massaa riittää. Jos rauta hankaa rautaa, kuluu levy nopeasti.
Saattaa tuo 4 mm kestää hyvinkin ensi kesään asti. Näytti, että takajarrut OK. Kuitenkin jarrulevyissä oli ruostetta. Määräsivät korjattaviksi ja uuteen katsastukseen.
Vaihdettiin jarrulevyt ja -palat, ja homman yhteydessä ilmeni, että toisen takapyörän jarrulevy, missä myös pyörä on kiinni, klonksui! Tämä sen jälkeen, kun siihen oli vaihdettu aikaisemmin metelöineen pyörän laakerin tilalla uusi.
Viankorjaus siis määrättiin kosmeettisista syistä, mutta kun paljastui laakeriasennuksen virhe, olen tyytyväinen, että nyt on auto viimeisen päälle kunnossa!- katsuri
thatsit kirjoitti:
Näytti, että takajarrut OK. Kuitenkin jarrulevyissä oli ruostetta. Määräsivät korjattaviksi ja uuteen katsastukseen.
Vaihdettiin jarrulevyt ja -palat, ja homman yhteydessä ilmeni, että toisen takapyörän jarrulevy, missä myös pyörä on kiinni, klonksui! Tämä sen jälkeen, kun siihen oli vaihdettu aikaisemmin metelöineen pyörän laakerin tilalla uusi.
Viankorjaus siis määrättiin kosmeettisista syistä, mutta kun paljastui laakeriasennuksen virhe, olen tyytyväinen, että nyt on auto viimeisen päälle kunnossa!ei ollut kyse kosmetiikasta vaan siitä, että ruostunut levy ei toimi niinkuin pitää suurilla nopeuksilla. Rullilla jotka pyörivät 6km/h tilanne on aivan eri.
Tästä on olemassa AKEn selkeä ohjeistus katsastajille.
- huoletta
sinne huoltoon saakka. 3000km:llä et saa kulutettua 3mm palan pintaa, jolloin varoitin alkaa kirkumaan todennäköisesti (ainakin minulla kun noin milli jäljellä). Katohan, uusissa paloissa on pintaa noin, sanotaan sentti. jos olet 50000 km aikana siitä kuluttanut 6 mm niin noilla paloillahan ajaisi vielä yli 30000km. Itellä jos on 4mm paloissa pintaa kun katson renkaanvaihdon yhteydessä, niin yleensä ajelen seuraavaan syksyyn tai kevääseen ja katson sitten taas renkaanvaihdon yhteydessä olisiko aika vaihtaa palat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855