Monimutkaisuus ei todista luojasta

metaskeema

Luonnon ilmiöiden monimutkaisuus ja selittämättömyys ei todista mitään luojasta. Selittämättömyyttä ja monimutkaisuutta ei tarvitse kutsua luojaksi, koska silloin vain sekoitetaan käsitteitä. Luomakunta on aksidenssi, joka vaatii substanssin luoja ollakseen olemassa. Monimutkaisuus ja selittämättömyys eivät ole substanssina kovin käytännöllisiä, joten käsite luomakunta ei ole tieteellisenä terminä kovin hyvä.

20

852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millaiset havainnot sinusta sitten todistavat luojasta? Yksinkertaisuus ja selitettävyyskö?

      • metaskeema

        Olen nähnyt usein ihmisiä maalaamassa taulua. Siksi uskon, että on hyvin todennäköistä, että jokaisen taulun on tehnyt sen luoja eli tekijä.

        Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.


      • mutta sen tiedän että sellaisia havaintoja ei voi havainoida tässä maailmankaikkeudessa ;) (ja tuskin muissakaan :D )


      • Antonidus
        metaskeema kirjoitti:

        Olen nähnyt usein ihmisiä maalaamassa taulua. Siksi uskon, että on hyvin todennäköistä, että jokaisen taulun on tehnyt sen luoja eli tekijä.

        Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.

        Entäpä jos Luoja on transsendenttinen? Silloinhan suorien havaintojen puute ei kerro ko. hypoteesin heikkoudesta vaan Luojan olemuksesta. Luojan transsendenttisuus on ihan looginen oletus – eihän myöskään kännykän sisällä ole Nokian insinööriä.


      • Kuten olen jo saattanut mainitakin...


      • illuminatus kirjoitti:

        Kuten olen jo saattanut mainitakin...

        Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?

        Ja vastaavasti, jos joku väittää tehneensä synteettisen viruksen, eikö hänellä ole mitään keinoa todistaa sitä sinulle?

        Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?


      • tuttumies kirjoitti:

        Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?

        Ja vastaavasti, jos joku väittää tehneensä synteettisen viruksen, eikö hänellä ole mitään keinoa todistaa sitä sinulle?

        Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?

        Kyllä minä sen uskon, että rellullasi on suunnittelija - ehkei alan paras, mutta kuitenkin ;)

        Tarkoitin sitä, ettei nykyisellään ole olemassa mitään havaintoa, joka viittaisi maailman/elämän suunnittelijaan.

        Tarvitsemme siis vain testattavan havainnon (havainnon tyyppiin en ota kantaa) luojasta, niin olemme heti samaa mieltä.


      • Kuippis
        tuttumies kirjoitti:

        Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?

        Ja vastaavasti, jos joku väittää tehneensä synteettisen viruksen, eikö hänellä ole mitään keinoa todistaa sitä sinulle?

        Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?

        "Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?"

        Ei sinun tarvitse sitä itse todistaa. Meillä on kyllä ihan tarpeeksi autojen valmistuksesta ja niiden valmistuksesta. Jumalasta tai maailmankaikkeuden valmistusprosessista meillä ei ole havaintoja.

        Jos et tuota eroa osaa hahmottaa, niin ongelma on sinun päässäsi.


      • illuminatus kirjoitti:

        Kyllä minä sen uskon, että rellullasi on suunnittelija - ehkei alan paras, mutta kuitenkin ;)

        Tarkoitin sitä, ettei nykyisellään ole olemassa mitään havaintoa, joka viittaisi maailman/elämän suunnittelijaan.

        Tarvitsemme siis vain testattavan havainnon (havainnon tyyppiin en ota kantaa) luojasta, niin olemme heti samaa mieltä.

        Kun tutkitaan kohteita Rellu, virus, hiosfääri, niin mikä saa sinut uskomaan suunnitteluun?

        Ja mikä saisi sinut uskomaan, ettei kohde ole suunniteltu (Rellu, virus, biosfääri)?


      • Kuippis kirjoitti:

        "Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?"

        Ei sinun tarvitse sitä itse todistaa. Meillä on kyllä ihan tarpeeksi autojen valmistuksesta ja niiden valmistuksesta. Jumalasta tai maailmankaikkeuden valmistusprosessista meillä ei ole havaintoja.

        Jos et tuota eroa osaa hahmottaa, niin ongelma on sinun päässäsi.

        Ja entäs sitten virus ja biosfääri?
        Onko itse kohteessa mitään sellaista, mistä voi päätellä sen suunnitelluksi?


      • metaskeema kirjoitti:

        Olen nähnyt usein ihmisiä maalaamassa taulua. Siksi uskon, että on hyvin todennäköistä, että jokaisen taulun on tehnyt sen luoja eli tekijä.

        Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.

        Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms.

        Maalauksessa (tms. tutussa tuotteessa) luotetaan siihen, että kun sen valmistus on nähty, kaikki muutkin on tehty samalla tavalla. Tämähän ei voisi päteä "ufotuotteisiin", siis mahdollisen maanulkoisen älyn tekosiin. Olisiko niitä mahdollista havaita luoduiksi?

        Kysymys tiivistynee siihen, onko (älykäs ) suunnittelu nähtävissä, vaikka suunnittelijaa ei olisikaan nähtävissä.


      • Kuippis
        tuttumies kirjoitti:

        Ja entäs sitten virus ja biosfääri?
        Onko itse kohteessa mitään sellaista, mistä voi päätellä sen suunnitelluksi?

        En tiedä. Ensin pitäisi päättää, miten erottaa suunniteltu ja suunnittelematon.


      • Kuippis
        tuttumies kirjoitti:

        Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms.

        Maalauksessa (tms. tutussa tuotteessa) luotetaan siihen, että kun sen valmistus on nähty, kaikki muutkin on tehty samalla tavalla. Tämähän ei voisi päteä "ufotuotteisiin", siis mahdollisen maanulkoisen älyn tekosiin. Olisiko niitä mahdollista havaita luoduiksi?

        Kysymys tiivistynee siihen, onko (älykäs ) suunnittelu nähtävissä, vaikka suunnittelijaa ei olisikaan nähtävissä.

        "Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms."

        Se, että ihminen pystyy/pystyisi rakentamaan samanlaisia rakenteita kuin suunnittelemattomasti syntyneet rakenteet ei tarkoita sitä, että nuo rakenteet olisivat alunperin suunniteltuja. Itse asiassa ihminen ei ole edes suunnitellut niitä vaan rakentanut mallin mukaan.


      • juutas
        tuttumies kirjoitti:

        Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?

        Ja vastaavasti, jos joku väittää tehneensä synteettisen viruksen, eikö hänellä ole mitään keinoa todistaa sitä sinulle?

        Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?

        No todistelepas aikasi kuluksi Rellusi olevan Luojan luoma...


      • juutas
        tuttumies kirjoitti:

        Ja entäs sitten virus ja biosfääri?
        Onko itse kohteessa mitään sellaista, mistä voi päätellä sen suunnitelluksi?

        Eipä ole biosfäärissä eikä viruksessa suunnittelun merkkejä.

        Vai olisikohan joku pirullinen olento virukset suunnitellut muiden kiusaksi sairauksia aiheuttamaan? Ettei olisi vain paholaisen keksintö...


      • P.S.V.
        metaskeema kirjoitti:

        Olen nähnyt usein ihmisiä maalaamassa taulua. Siksi uskon, että on hyvin todennäköistä, että jokaisen taulun on tehnyt sen luoja eli tekijä.

        Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.

        Itsekin olen pitänyt useita näyttelyjä, joissa olleita tauluja en ole maalannut (ainoastaan signeerannut).


      • metaskeema
        Antonidus kirjoitti:

        Entäpä jos Luoja on transsendenttinen? Silloinhan suorien havaintojen puute ei kerro ko. hypoteesin heikkoudesta vaan Luojan olemuksesta. Luojan transsendenttisuus on ihan looginen oletus – eihän myöskään kännykän sisällä ole Nokian insinööriä.

        Entäpä jos jumala on transendenttinen ja jospa hän myös on Nokian insinööri, joten hänhän on silloin kännykän sisällä, joten kännykän sisällä on Nokian insinööri.


      • Kuippis kirjoitti:

        "Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms."

        Se, että ihminen pystyy/pystyisi rakentamaan samanlaisia rakenteita kuin suunnittelemattomasti syntyneet rakenteet ei tarkoita sitä, että nuo rakenteet olisivat alunperin suunniteltuja. Itse asiassa ihminen ei ole edes suunnitellut niitä vaan rakentanut mallin mukaan.

        Ei ole havaittu, että von Neumann automaton, eli itseään kopiova kone, olisi syntynyt suunnittelemattomasti. Eli mihin sunnittelemattomiin rakenteisiin viittaat.


      • juutas kirjoitti:

        Eipä ole biosfäärissä eikä viruksessa suunnittelun merkkejä.

        Vai olisikohan joku pirullinen olento virukset suunnitellut muiden kiusaksi sairauksia aiheuttamaan? Ettei olisi vain paholaisen keksintö...

        Onhan ihmisen tekemiä viruksia. Mistä päättelet, että ihmisen valmistama virus on suunnittelematon? Huomio myös mahdolliset ennestään esiitymättömät, siis aivan uudet ihmisen valmistamat virukset.


    • luomutuote

      Ei tuntemattoman teknoraatin keinotekoinen salakapakka. Siis, samoilla linjoilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe