Luonnon ilmiöiden monimutkaisuus ja selittämättömyys ei todista mitään luojasta. Selittämättömyyttä ja monimutkaisuutta ei tarvitse kutsua luojaksi, koska silloin vain sekoitetaan käsitteitä. Luomakunta on aksidenssi, joka vaatii substanssin luoja ollakseen olemassa. Monimutkaisuus ja selittämättömyys eivät ole substanssina kovin käytännöllisiä, joten käsite luomakunta ei ole tieteellisenä terminä kovin hyvä.
Monimutkaisuus ei todista luojasta
20
811
Vastaukset
Millaiset havainnot sinusta sitten todistavat luojasta? Yksinkertaisuus ja selitettävyyskö?
- metaskeema
Olen nähnyt usein ihmisiä maalaamassa taulua. Siksi uskon, että on hyvin todennäköistä, että jokaisen taulun on tehnyt sen luoja eli tekijä.
Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan. mutta sen tiedän että sellaisia havaintoja ei voi havainoida tässä maailmankaikkeudessa ;) (ja tuskin muissakaan :D )
- Antonidus
metaskeema kirjoitti:
Olen nähnyt usein ihmisiä maalaamassa taulua. Siksi uskon, että on hyvin todennäköistä, että jokaisen taulun on tehnyt sen luoja eli tekijä.
Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.Entäpä jos Luoja on transsendenttinen? Silloinhan suorien havaintojen puute ei kerro ko. hypoteesin heikkoudesta vaan Luojan olemuksesta. Luojan transsendenttisuus on ihan looginen oletus – eihän myöskään kännykän sisällä ole Nokian insinööriä.
illuminatus kirjoitti:
Kuten olen jo saattanut mainitakin...
Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?
Ja vastaavasti, jos joku väittää tehneensä synteettisen viruksen, eikö hänellä ole mitään keinoa todistaa sitä sinulle?
Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?tuttumies kirjoitti:
Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?
Ja vastaavasti, jos joku väittää tehneensä synteettisen viruksen, eikö hänellä ole mitään keinoa todistaa sitä sinulle?
Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?Kyllä minä sen uskon, että rellullasi on suunnittelija - ehkei alan paras, mutta kuitenkin ;)
Tarkoitin sitä, ettei nykyisellään ole olemassa mitään havaintoa, joka viittaisi maailman/elämän suunnittelijaan.
Tarvitsemme siis vain testattavan havainnon (havainnon tyyppiin en ota kantaa) luojasta, niin olemme heti samaa mieltä.- Kuippis
tuttumies kirjoitti:
Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?"Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?"
Ei sinun tarvitse sitä itse todistaa. Meillä on kyllä ihan tarpeeksi autojen valmistuksesta ja niiden valmistuksesta. Jumalasta tai maailmankaikkeuden valmistusprosessista meillä ei ole havaintoja.
Jos et tuota eroa osaa hahmottaa, niin ongelma on sinun päässäsi. illuminatus kirjoitti:
Kyllä minä sen uskon, että rellullasi on suunnittelija - ehkei alan paras, mutta kuitenkin ;)
Tarkoitin sitä, ettei nykyisellään ole olemassa mitään havaintoa, joka viittaisi maailman/elämän suunnittelijaan.
Tarvitsemme siis vain testattavan havainnon (havainnon tyyppiin en ota kantaa) luojasta, niin olemme heti samaa mieltä.Kun tutkitaan kohteita Rellu, virus, hiosfääri, niin mikä saa sinut uskomaan suunnitteluun?
Ja mikä saisi sinut uskomaan, ettei kohde ole suunniteltu (Rellu, virus, biosfääri)?Kuippis kirjoitti:
"Onko siis niin, etten millään voi todistaa Relluani luoduksi ja sitä, että Rellullani on tekijä(t)?"
Ei sinun tarvitse sitä itse todistaa. Meillä on kyllä ihan tarpeeksi autojen valmistuksesta ja niiden valmistuksesta. Jumalasta tai maailmankaikkeuden valmistusprosessista meillä ei ole havaintoja.
Jos et tuota eroa osaa hahmottaa, niin ongelma on sinun päässäsi.Ja entäs sitten virus ja biosfääri?
Onko itse kohteessa mitään sellaista, mistä voi päätellä sen suunnitelluksi?metaskeema kirjoitti:
Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms.
Maalauksessa (tms. tutussa tuotteessa) luotetaan siihen, että kun sen valmistus on nähty, kaikki muutkin on tehty samalla tavalla. Tämähän ei voisi päteä "ufotuotteisiin", siis mahdollisen maanulkoisen älyn tekosiin. Olisiko niitä mahdollista havaita luoduiksi?
Kysymys tiivistynee siihen, onko (älykäs ) suunnittelu nähtävissä, vaikka suunnittelijaa ei olisikaan nähtävissä.- Kuippis
tuttumies kirjoitti:
Ja entäs sitten virus ja biosfääri?
Onko itse kohteessa mitään sellaista, mistä voi päätellä sen suunnitelluksi?En tiedä. Ensin pitäisi päättää, miten erottaa suunniteltu ja suunnittelematon.
- Kuippis
tuttumies kirjoitti:
Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms.
Maalauksessa (tms. tutussa tuotteessa) luotetaan siihen, että kun sen valmistus on nähty, kaikki muutkin on tehty samalla tavalla. Tämähän ei voisi päteä "ufotuotteisiin", siis mahdollisen maanulkoisen älyn tekosiin. Olisiko niitä mahdollista havaita luoduiksi?
Kysymys tiivistynee siihen, onko (älykäs ) suunnittelu nähtävissä, vaikka suunnittelijaa ei olisikaan nähtävissä."Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms."
Se, että ihminen pystyy/pystyisi rakentamaan samanlaisia rakenteita kuin suunnittelemattomasti syntyneet rakenteet ei tarkoita sitä, että nuo rakenteet olisivat alunperin suunniteltuja. Itse asiassa ihminen ei ole edes suunnitellut niitä vaan rakentanut mallin mukaan. - juutas
tuttumies kirjoitti:
Edelleen, jos joku väittää luoneensa biosfäärin, eikö sitä voi todistaa sinulle?No todistelepas aikasi kuluksi Rellusi olevan Luojan luoma...
- juutas
tuttumies kirjoitti:
Ja entäs sitten virus ja biosfääri?
Onko itse kohteessa mitään sellaista, mistä voi päätellä sen suunnitelluksi?Eipä ole biosfäärissä eikä viruksessa suunnittelun merkkejä.
Vai olisikohan joku pirullinen olento virukset suunnitellut muiden kiusaksi sairauksia aiheuttamaan? Ettei olisi vain paholaisen keksintö... - P.S.V.
metaskeema kirjoitti:
Maailmankaikkeuden olen havainnut, mutta en sen luojaa. Siksi en usko siihen luojaan.Itsekin olen pitänyt useita näyttelyjä, joissa olleita tauluja en ole maalannut (ainoastaan signeerannut).
- metaskeema
Antonidus kirjoitti:
Entäpä jos Luoja on transsendenttinen? Silloinhan suorien havaintojen puute ei kerro ko. hypoteesin heikkoudesta vaan Luojan olemuksesta. Luojan transsendenttisuus on ihan looginen oletus – eihän myöskään kännykän sisällä ole Nokian insinööriä.
Entäpä jos jumala on transendenttinen ja jospa hän myös on Nokian insinööri, joten hänhän on silloin kännykän sisällä, joten kännykän sisällä on Nokian insinööri.
Kuippis kirjoitti:
"Entäs virukset. Niiden valmistus on varmaan nähtävissä, jos haluaa mennä johonkin laboratorioon tms."
Se, että ihminen pystyy/pystyisi rakentamaan samanlaisia rakenteita kuin suunnittelemattomasti syntyneet rakenteet ei tarkoita sitä, että nuo rakenteet olisivat alunperin suunniteltuja. Itse asiassa ihminen ei ole edes suunnitellut niitä vaan rakentanut mallin mukaan.Ei ole havaittu, että von Neumann automaton, eli itseään kopiova kone, olisi syntynyt suunnittelemattomasti. Eli mihin sunnittelemattomiin rakenteisiin viittaat.
juutas kirjoitti:
Eipä ole biosfäärissä eikä viruksessa suunnittelun merkkejä.
Vai olisikohan joku pirullinen olento virukset suunnitellut muiden kiusaksi sairauksia aiheuttamaan? Ettei olisi vain paholaisen keksintö...Onhan ihmisen tekemiä viruksia. Mistä päättelet, että ihmisen valmistama virus on suunnittelematon? Huomio myös mahdolliset ennestään esiitymättömät, siis aivan uudet ihmisen valmistamat virukset.
- luomutuote
Ei tuntemattoman teknoraatin keinotekoinen salakapakka. Siis, samoilla linjoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau404959Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html473340Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343336Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4962923Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin2282138Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1582030- 511849
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301617Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61331- 781283