Mikä Suomessa vikana?

Luterilaisia paljon

Missään muualla maailmassa symkkä luterilainen usko ei ole niin menestynyt kuin Suomessa.
Helluntailaisuus taas menestyy ja kasvaa hurjaa vauhtia maailmassa.
Helluntailaisuus on paljon suurempi liike kuin luterilaisuus ja joku outo ilmiö Suomessa.
Lutikat niinkuin muut luterilaisia kutsuvat ovat aivan erilaisia uskovai kuin muut evankeelisen uskon omaavat.
Hartaus ja synkkyys ovat olennainen osa kuten myös kärsimyksen painotus lterilaisuudessa.
Jos ajateltaisiin että nykyaikana joku aloittaisi luterilaisen uskon niin ei sillä olisi mitään mahdollisuutta ja se kuolisi alkuunsa.
Ehkä katolisesta kirkosta irtautuminen sinä aikana kun se tapahtui oli sellainen aika jolloin oli luterilaisuudella otollinen tilanne syntyä.
Se on kuitenkin niin lähellä katolilaisutta.
Nykyaikana kun ei tunnusteta isompia auktoriteetteja ja ihmiset jopa omalla kielellään ei latinaksi itse lukevat raamattua ei luterilaisuudelle ole tilausta, se ei yksinkertaisesti onnistuisi, koska ihmiset itse voivat lukea raamatusta kuinka asiat on, eikä katolilaisuudesta nousseet opit Paavin arvovallalla ja muiden kirkon isien painostuksella ja ihmiset jättävät typerät luterilaiset opit herrojen itsensä pohdiskeltaviksi.
Suomi on nöyrä maa ja arvostaa pappeja ja kirkkoja ja alistuu heidän allensa oppi asioissa, mutta muualla maailmassa lutikoita ei kukaan tajua, miksi he uskovat kuten uskovat ja miksi järjestelmä yleensä pysyy pystyssä?

33

1067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valittu

Raamattuhan varoittaa uskonlahkosta, vaikka ne olisivat kuinka suuria tahansa ja leviäviä ja menestyviä.

"MONI" tulee kerran pettymään lahkouskontoihin, vaikka niissä tapahtuu ihmeitä ja tunnustekoja. (Matt.7:22-23, Gal.5:20-21)

Matt. 24:5

MONET tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä olen Messias', ja eksyttävät MONIA. [1. Joh. 2:18, 4:1]

Mark. 13:6

MONET tulevat esiintymään minun nimelläni. He sanovat: 'Minä se olen', ja eksyttävät MONIA.

Matt. 24:24

Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Matt.7
      22 MONI sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• ^Nebu^

Millä perusteella sitten juuri luterilaisuus on oikea uskonsuuntaus ja muut lahkoja? Mikä ylipäätään määrittelee lahkon?

• Hertha
        ^Nebu^ kirjoitti:

Millä perusteella sitten juuri luterilaisuus on oikea uskonsuuntaus ja muut lahkoja? Mikä ylipäätään määrittelee lahkon?

Luterilaisuutta ei ollut silloin, kun Uuden testamentin kirjoitukset laadittiin.

Luterilaisuus on lahko, suuntaus. Uskonto se ei ole. Kristinusko on uskonto.

• Lutikoiden opit?
        Hertha kirjoitti:

Luterilaisuutta ei ollut silloin, kun Uuden testamentin kirjoitukset laadittiin.

Luterilaisuus on lahko, suuntaus. Uskonto se ei ole. Kristinusko on uskonto.

Luterilaisten painotukset saavat sen vaikuttamaan lahkolta.
        Siis outo pieni porukka maailman laidalla jolla on hassuja outoja pimeitä painostuksia.
        Luterilaisuutta kun katsoo laajemmalla perspektiivistä niin luterilaisuus vaikuttaa lahkolta.

• dfg
        Lutikoiden opit? kirjoitti:

Luterilaisten painotukset saavat sen vaikuttamaan lahkolta.
        Siis outo pieni porukka maailman laidalla jolla on hassuja outoja pimeitä painostuksia.
        Luterilaisuutta kun katsoo laajemmalla perspektiivistä niin luterilaisuus vaikuttaa lahkolta.

Ilmeisesti ja päivänselvästi se on sitä.

• Matt.7
        dfg kirjoitti:

Ilmeisesti ja päivänselvästi se on sitä.

Ei todellakaan vaikuta rippikoulupojilta?

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

lahkon tunnusmerkit: ennustaminen, riivaajien ulosajaminen, voimalliset teot, laittomuudet, eli sanan vastaisuus, kuten uudestikastaminen jne.

• Matt.7 kirjoitti:

Ei todellakaan vaikuta rippikoulupojilta?

22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'

lahkon tunnusmerkit: ennustaminen, riivaajien ulosajaminen, voimalliset teot, laittomuudet, eli sanan vastaisuus, kuten uudestikastaminen jne.

>>

• palvelijat.
        Rintti kirjoitti:

>>

Raamattu tuntee kyllä pakkokasteenkin.

Luuk. 14:23

Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja PAKOTA heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;

19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• palvelijat. kirjoitti:

Raamattu tuntee kyllä pakkokasteenkin.

Luuk. 14:23

Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja PAKOTA heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi;

19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
        20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Mutta ei tarkoita pakkokastamista.

Jos jopa meidän uskovien nykyinen lepsuilu tuntuu joistakin tuputtamiselta, on asian tosissaan ottavan toiminta varmasti jo "pakottamista". Rukoilkaa siis elon Herraa, että Hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseen. Omasta itsestä on hyvä aloittaa.

Ihminen voi pakon edessä tehdä ja sanoa yhtä ja toista vaikka sydän ei olekaan mukana. Pakkokasteella ei tehdä kenestäkään taivaskelpoista. Jos näin olisi, olisi lähetystyö sellaista, että kuljettaisiin vesiruutan kanssa suihkimassa vettä pahaa aavistamattomien vastaantulijoiden päähän. Kysytään vaan "Onko sinut kastettu?", ja ellei niin pää märäksi, ja karkuun.

• one baptism
        Rintti kirjoitti:

Mutta ei tarkoita pakkokastamista.

Jos jopa meidän uskovien nykyinen lepsuilu tuntuu joistakin tuputtamiselta, on asian tosissaan ottavan toiminta varmasti jo "pakottamista". Rukoilkaa siis elon Herraa, että Hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseen. Omasta itsestä on hyvä aloittaa.

Ihminen voi pakon edessä tehdä ja sanoa yhtä ja toista vaikka sydän ei olekaan mukana. Pakkokasteella ei tehdä kenestäkään taivaskelpoista. Jos näin olisi, olisi lähetystyö sellaista, että kuljettaisiin vesiruutan kanssa suihkimassa vettä pahaa aavistamattomien vastaantulijoiden päähän. Kysytään vaan "Onko sinut kastettu?", ja ellei niin pää märäksi, ja karkuun.

Vihollinen oli saavuttamassa Isrelin 2,5 milj.kansan. Jumala teke vesi-ihmeen ja pelasti kansan kasteen kautta Punaisen Meren toiselle rannalle.

• höpö..
        one baptism kirjoitti:

Vihollinen oli saavuttamassa Isrelin 2,5 milj.kansan. Jumala teke vesi-ihmeen ja pelasti kansan kasteen kautta Punaisen Meren toiselle rannalle.

eihän israelilaisia tuolloin kastettu vaan he saivat kulkea kuivaa meren pohjaa pitkin.

vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa!!! niin sanoo Jumalan Sana. se on ainoa tie taivaaseen!

• pilvessä ja meressä
        höpö.. kirjoitti:

eihän israelilaisia tuolloin kastettu vaan he saivat kulkea kuivaa meren pohjaa pitkin.

vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa!!! niin sanoo Jumalan Sana. se on ainoa tie taivaaseen!

Ihmeellisiä sanan väärentäjiä nuo uudestikastajat ovat todella, kun vääristävät, ett Isrelin kansa ei saanut kastetta.

Herra kulki ukkospilven peitossa. Vesi kasteeseen tuli merestä ja pilvestä.

Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
        2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
        3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Kasteen jälkeen koko kansa uskoi Herraan.

2. Moos. 14:31

Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. Silloin kansa pelkäsi Herraa ja uskoi Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.

• Mix

Moni hurahtaa tuollaiseen kiihkomieliseen uskoon, mutta luopuu siitä yhtä nopeasti. Lisäksi helluntaiherätys ei ole mikään yhtenäinen ilmiö.

Muistaakseni Suomen helluntaikirkossa on vain 20 000 jäsentä, ja koska se on nyt rekisteröitynyt uskonnollinen yhdeyskunta, niin lukuun on laskettu mukaan myös jäsenten lapset. Suurin osa helluntaiseurakuntiin kuuluneista eikä seurakunnistakaan ei halunnut tähän rekisteröityyn uskontokuntaan, ilmeisesti siksi, koska he kuuluvat samalla myös evlut kirkkoon.

Helluntailaisuus ei ole uskontona yhtään iloisempaa kuin luterilaisuuskaan, koska helluntailaisten elämä on monien kieltojen sävyttämää. Luterilaisuuden piirissä vain lestadiolaisilla on samanlaisia syntiluetteloita ja ahdistavaa lakihenkisyyttä.

Lisäksi helluntailaisilla on hyvin yksitoikkoisia, aina samanlaisena toistuvia kokouksia. He eivät tunne kirkkovuotta eivätkä sen juhlia eikä liturgista jumalanpalvelusta.

Helluntailaisuuteen kyllästyy nopeasti, koska siinä ei tapahdu mitään uskossa kasvamista. Kaikki on vaan aina samaa uskoon tulemista, mutta sen jälkeen ei enää tapahdu mitään. Silloin ne seurakuntalaiset, jotka eivät tunne kutsumusta muiden käännyttämiseen, jäävät vähitellen pois. Helluntailaisuus on puuduttavan tylsä uskonto.

• Helluntailaisissa on n.40 000 jäsentä. Itse asiassa sekä Helluntailaisten ja luterilaisten kokouksissa käyneenä voin sanoa että hellarien tilaisuudet ovat vähemmän yksitoikkoisia, elävämpiä ja vähemmän samanlaisina toistuvia.

Sanoisin että helluntailaisten parissa tapahtuu enemmän uskossa kasvamista kuin luterilaisissa ja he noudattavat paremmin sanaa.

• ........
        L.J.H kirjoitti:

Helluntailaisissa on n.40 000 jäsentä. Itse asiassa sekä Helluntailaisten ja luterilaisten kokouksissa käyneenä voin sanoa että hellarien tilaisuudet ovat vähemmän yksitoikkoisia, elävämpiä ja vähemmän samanlaisina toistuvia.

Sanoisin että helluntailaisten parissa tapahtuu enemmän uskossa kasvamista kuin luterilaisissa ja he noudattavat paremmin sanaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000016734594

• tiedä helluntailaisuudesta

mitään. www.netmission.fi

• jatkuvat
        ........ kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000016734594

olin ev.lut kirkon jäsen elämäni ensimmäiset 28v. oli lapsena kastettu, oli konfirmoitu.Elin kuitenkin synnissä, juopottelin, huorasin, varastin, valhetelin jne, jne, jne
        koskaan kukaan ev. lut papeista, piispoista tms. KOSKAAN varoittaneet, tulleet kertomaan, pyytämään kirkkoon tms. tms.
        Ja huomasin että noita muitakin lapsikastettuja oli ja elivät samalla lailla, ja elävät vieläkin samalla lailla.
        Kiitän Jumalaa että sain uudestisyntyä helluntailaisten herätys kok n. 25v sitten.
        Kävin uskovaisena uskovien kasteella.Täytyin Pyhällä Hengellä ja saan palvella elävää Jumalaa ja olla Jeesuksen Kristuksen todistaja.
        Ei ole tarvinnut ryypätä, huorata, varastaa jne. koska on elävä, vapauttava USKO JEESUKSEEN!
        näin minulla, ex-luterilaisella.

• 100 v.
        tiedä helluntailaisuudesta kirjoitti:

mitään. www.netmission.fi

Kukaan ei ole vielä pystynyt kertomaan, mitä uskontoa nuo helluntailiikkeen perustaneet mustat edustivat?
        Ainakin heidän vanhempansa tuotiin Afrikasta orjiksi yhdysvaltoihin?

En ole myöskään lukenut mistään koetteliko joku tuon heille ilmestyneen hengen ja miten silloin Los Angelesissa?
        Mitään mainintoja henkien koettelusta en ole lukenut h-liikkeen historiasta kertovissa teksteissä?

• Gal.5
        jatkuvat kirjoitti:

olin ev.lut kirkon jäsen elämäni ensimmäiset 28v. oli lapsena kastettu, oli konfirmoitu.Elin kuitenkin synnissä, juopottelin, huorasin, varastin, valhetelin jne, jne, jne
        koskaan kukaan ev. lut papeista, piispoista tms. KOSKAAN varoittaneet, tulleet kertomaan, pyytämään kirkkoon tms. tms.
        Ja huomasin että noita muitakin lapsikastettuja oli ja elivät samalla lailla, ja elävät vieläkin samalla lailla.
        Kiitän Jumalaa että sain uudestisyntyä helluntailaisten herätys kok n. 25v sitten.
        Kävin uskovaisena uskovien kasteella.Täytyin Pyhällä Hengellä ja saan palvella elävää Jumalaa ja olla Jeesuksen Kristuksen todistaja.
        Ei ole tarvinnut ryypätä, huorata, varastaa jne. koska on elävä, vapauttava USKO JEESUKSEEN!

Synnistä on tehtävä parannus.

19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, [5:19-21: Room. 13:13 ]
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

• Jeesuksesta
        jatkuvat kirjoitti:

mitä Hän saa aikaan ihmisen elämässä.

olin itsekin 28v. ev.lut.kirkon jäsen. kuitenkin niinkuin sinäkin elin synnissä, juopottelin, huorasin jne. eikä kukaan minuakaan ev.lut.kirkossa koskaan varoittanut että en pääse Taivaaseen sillä elämällä eikä kertonut vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa.

kunnes Jumala alkoi minua vetämään puoleensa. minulla oli niin paha olla elämäni suhteen, halusin eroon kapakoista ja alkoholista, mutten tiennyt miten. elämäni tuntui tyhjältä ja merkityksettömältä ja eipä elämänhalua juuri enää ollut. kunnes Jumala alkoi vetää minua puoleensa ja aloin rukoilemaan Jumalaa avuksi, että auta minua, en kestä enää tätä elämää.

sitten Hän johdatti minut helluntaiseurakunnan kokoukseen, jossa minulle tuli synnin tunto. ja pyysin Jumalalta syntejäni anteeksi. sitten pastori kysyi edessä onko täällä ketään, joka ei vielä tunne Jeesusta. ja nostin käteni ylös. ja tulin uskoon eli uudestisynnyin tuona iltana.

elämäni muuttui; Herra vapautti minut heti alholista, kapakoista, siitä entisestä huoraamisesta; yhden illan suhteet jne. samoin Hän käski minun hankkiutua heti eroon ennustus- ja horoskooppikirjoista jne. alussa minulla ei ollut seurakuntaa, jossa käydä. vaan Herra opetti minua Pyhän Henkensä ja Sanansa kautta.

sain Herralta pian myös kielillä puhumisen lahjan yksin ollessani.

nyt olen saanut olla uskossa, Herran omana lähes seitsemän vuotta. kiitos Jumalalle, että Hän kuuli avunhuutoni! sillä muuten tuskin olisin tässä.

ihanaa olla vapaa entisestä syntielämästä!!! kiitos Herralleni Jeesuksekselle Kristukselle siitä!!!

• jotka sydämestään
        Jeesuksesta kirjoitti:

mitä Hän saa aikaan ihmisen elämässä.

olin itsekin 28v. ev.lut.kirkon jäsen. kuitenkin niinkuin sinäkin elin synnissä, juopottelin, huorasin jne. eikä kukaan minuakaan ev.lut.kirkossa koskaan varoittanut että en pääse Taivaaseen sillä elämällä eikä kertonut vain usko Jeesukseen Kristukseen pelastaa.

kunnes Jumala alkoi minua vetämään puoleensa. minulla oli niin paha olla elämäni suhteen, halusin eroon kapakoista ja alkoholista, mutten tiennyt miten. elämäni tuntui tyhjältä ja merkityksettömältä ja eipä elämänhalua juuri enää ollut. kunnes Jumala alkoi vetää minua puoleensa ja aloin rukoilemaan Jumalaa avuksi, että auta minua, en kestä enää tätä elämää.

sitten Hän johdatti minut helluntaiseurakunnan kokoukseen, jossa minulle tuli synnin tunto. ja pyysin Jumalalta syntejäni anteeksi. sitten pastori kysyi edessä onko täällä ketään, joka ei vielä tunne Jeesusta. ja nostin käteni ylös. ja tulin uskoon eli uudestisynnyin tuona iltana.

elämäni muuttui; Herra vapautti minut heti alholista, kapakoista, siitä entisestä huoraamisesta; yhden illan suhteet jne. samoin Hän käski minun hankkiutua heti eroon ennustus- ja horoskooppikirjoista jne. alussa minulla ei ollut seurakuntaa, jossa käydä. vaan Herra opetti minua Pyhän Henkensä ja Sanansa kautta.

sain Herralta pian myös kielillä puhumisen lahjan yksin ollessani.

nyt olen saanut olla uskossa, Herran omana lähes seitsemän vuotta. kiitos Jumalalle, että Hän kuuli avunhuutoni! sillä muuten tuskin olisin tässä.

ihanaa olla vapaa entisestä syntielämästä!!! kiitos Herralleni Jeesuksekselle Kristukselle siitä!!!

kääntyvät Hänen puoleensa. minullakin se avunhuuto Jumalan puoleen lähti koko sydämestä, kun olin aivan loppu tähän maailman menoon ja koko elämään...tartuin kuin hukkuva viimeiseen oljenkorteen eli ainoaan, jonka uskoin voivan auttaa, Jumalaan. ja Hän kuuli ja auttoi!!!

• tiedät, tätä
        100 v. kirjoitti:

Kukaan ei ole vielä pystynyt kertomaan, mitä uskontoa nuo helluntailiikkeen perustaneet mustat edustivat?
        Ainakin heidän vanhempansa tuotiin Afrikasta orjiksi yhdysvaltoihin?

En ole myöskään lukenut mistään koetteliko joku tuon heille ilmestyneen hengen ja miten silloin Los Angelesissa?
        Mitään mainintoja henkien koettelusta en ole lukenut h-liikkeen historiasta kertovissa teksteissä?

Aloita Apoatolien teoista lue kaikki luvut, sitä.
        Ei mitään uskontoa/uskontoja, vaan USKOA Herraan Jeesukseen Kristukseen!
        NYT SIIS TIEDÄT.

• tapahtumat
        tiedät, tätä kirjoitti:

Aloita Apoatolien teoista lue kaikki luvut, sitä.
        Ei mitään uskontoa/uskontoja, vaan USKOA Herraan Jeesukseen Kristukseen!
        NYT SIIS TIEDÄT.

Amerikassa 1900- luvun alussa alkaneista uskonlahkoista ei kyllä kerrota Raamatussa yhtään mitään.

• taappo
        Gal.5 kirjoitti:

Synnistä on tehtävä parannus.

19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, [5:19-21: Room. 13:13 ]
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

Lahkolaisuus on synti.
        Tämä lopunaika on pahinta lahkolaisuuden aikaa.
        Eriseuroja syntyy kuin sieniä sateella.
        Vähänkin jos syntyy erimielisyyttä veljien/sisarien kesken, perustetaan uusi "puhtaampi" seurakunta.

Jeesuksen Kristuksen seurakuntaruumis on yksi.
        Kullakin paikkakunnalla on yksi paikallisseurakunta, johon kuuluvat kaikki Jeesukseen uskovat ihmiset.
        Kukaan ei voi omia itselleen mitään erityisasemaa, paremmuutta toista veljeä/sisarta kohtaan.
        Mikään organisaatio, kirkkolaitos tai yhdistys ei voi omistaa mitään erityisasemaa toisiin verrattuna.
        Vain Jeesuksen Kristuksen Herraksi tunnustavat ihmiset muodostavat Jumalan seurakunnan.
        Kaikki muu on lahkohenkisyyttä!

• jäsenet
        taappo kirjoitti:

Lahkolaisuus on synti.
        Tämä lopunaika on pahinta lahkolaisuuden aikaa.
        Eriseuroja syntyy kuin sieniä sateella.
        Vähänkin jos syntyy erimielisyyttä veljien/sisarien kesken, perustetaan uusi "puhtaampi" seurakunta.

Jeesuksen Kristuksen seurakuntaruumis on yksi.
        Kullakin paikkakunnalla on yksi paikallisseurakunta, johon kuuluvat kaikki Jeesukseen uskovat ihmiset.
        Kukaan ei voi omia itselleen mitään erityisasemaa, paremmuutta toista veljeä/sisarta kohtaan.
        Mikään organisaatio, kirkkolaitos tai yhdistys ei voi omistaa mitään erityisasemaa toisiin verrattuna.
        Vain Jeesuksen Kristuksen Herraksi tunnustavat ihmiset muodostavat Jumalan seurakunnan.
        Kaikki muu on lahkohenkisyyttä!

Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pitää tietenkin olla.

Raamatussa seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen liitetyt oli kaikki kastettuja yhteen ruumiiseen. Seurakuntaan ei kuulunut kastamattomia.

Yksi ruumis, monta jäsentä
        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        14 Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monista.

• taappo
        jäsenet kirjoitti:

Jeesuksen Herraksi tunnustaminen pitää tietenkin olla.

Raamatussa seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen liitetyt oli kaikki kastettuja yhteen ruumiiseen. Seurakuntaan ei kuulunut kastamattomia.

Yksi ruumis, monta jäsentä
        12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. [Room. 12:4,5; 1. Kor. 10:17]
        13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. [Room. 10:12; Gal. 3:28; Ef. 2:18; Kol. 3:11]
        14 Eihän ruumiskaan muodostu yhdestä jäsenestä vaan monista.

Luuk.3:16. Johannes vastasi kaikille: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan en ole kelvollinen päästämään. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa. Viljan hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."

Kristusruumiiseen liittyminen tapahtuu siis Pyhän Hengen kasteessa, uskon kautta. Viljan (uskovat) hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet (ne, jotka eivät usko) poltetaan.

• mopo.nen
        L.J.H kirjoitti:

Helluntailaisissa on n.40 000 jäsentä. Itse asiassa sekä Helluntailaisten ja luterilaisten kokouksissa käyneenä voin sanoa että hellarien tilaisuudet ovat vähemmän yksitoikkoisia, elävämpiä ja vähemmän samanlaisina toistuvia.

Helluntailaisten nettisivulla oli tuossa jokin aika sitten että heiltä erosi paljon porukkaa 2004, jolloin jäsenmäärä putosi 1700 henkilöä.

• helluntai
        taappo kirjoitti:

Luuk.3:16. Johannes vastasi kaikille: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan en ole kelvollinen päästämään. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Hänellä on viskimensä kädessään, ja hän puhdistaa puimatanterensa. Viljan hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa sammumattomassa tulessa."

Kristusruumiiseen liittyminen tapahtuu siis Pyhän Hengen kasteessa, uskon kautta. Viljan (uskovat) hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet (ne, jotka eivät usko) poltetaan.

Erityinen Pyhän Hengen kaste termi tarkoitti ainutkertaisia tapahtumia helluntaina. Näkivät tulisia kieliä, kuulivat humauksen. Apostolit puhuivat oikeilla vierailla kielillä selviä ja ymmärettäviä pitkiä puheita.

Tuota tapahtumaa nimitetään Raamatussa Pyhän Hengen kasteeksi. Se oli ainutkertainen tapahtuma kristikunnan historiassa.

Uuden liiton kaste on kuitenkin yksi, jonka Jeesus asetti kuolemansa jälkeen: kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo mitä siihen kuuluu veden lisäksi.

Ef.4:5 yksi kaste, hen bapstisma, one baptism.

• taappo
        helluntai kirjoitti:

Erityinen Pyhän Hengen kaste termi tarkoitti ainutkertaisia tapahtumia helluntaina. Näkivät tulisia kieliä, kuulivat humauksen. Apostolit puhuivat oikeilla vierailla kielillä selviä ja ymmärettäviä pitkiä puheita.

Tuota tapahtumaa nimitetään Raamatussa Pyhän Hengen kasteeksi. Se oli ainutkertainen tapahtuma kristikunnan historiassa.

Uuden liiton kaste on kuitenkin yksi, jonka Jeesus asetti kuolemansa jälkeen: kaste nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Jo kasteen nimi kertoo mitä siihen kuuluu veden lisäksi.

Ef.4:5 yksi kaste, hen bapstisma, one baptism.

ensimmäisen kerran tapahtui helluntaina 50 päivää pääsiäisestä. (apt.2)

Se ei kuitenkaan jäänyt viimeiseksi.

esim. Korneliuksen kodissa:

Apt.10:44. Pietarin vielä puhuessa tätä Pyhä Henki tuli kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
        45. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskovat hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin muihinkin kansoihin kuuluviin.
        46. He näet kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari sanoi:
        47. "Ei kaiketi voida estää kastamasta vedellä niitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen kuten mekin?"
        48. Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Paavali Efesossa:

Apt.19:1. Apolloksen ollessa Korintossa Paavali vaelsi ylämaakuntien läpi ja tuli Efesoon. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia
        2. ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen tullessanne uskoon?" He vastasivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että on Pyhä Henki."
        3. Hän kysyi: "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
        4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
        5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6. Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen Pyhä Henki tuli heihin, ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
        7. Heitä oli kaikkiaan noin 12 miestä.

Ei Pyhän Hengen kaste jäänyt 1. helluntaihin, vaan jatkuu läpi historian Jeesuksen toiseen tulemukseen asti.

Huom! Kaste tapahtuu Jeesuksen nimeen, kuten apostoleiden teoissa sanotaan. Jeesus on nimi, Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole nimi.

• erityisiä
        taappo kirjoitti:

ensimmäisen kerran tapahtui helluntaina 50 päivää pääsiäisestä. (apt.2)

Se ei kuitenkaan jäänyt viimeiseksi.

esim. Korneliuksen kodissa:

Apt.10:44. Pietarin vielä puhuessa tätä Pyhä Henki tuli kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.
        45. Kaikki Pietarin mukana tulleet juutalaiset uskovat hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin muihinkin kansoihin kuuluviin.
        46. He näet kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari sanoi:
        47. "Ei kaiketi voida estää kastamasta vedellä niitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen kuten mekin?"
        48. Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. He pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Paavali Efesossa:

Apt.19:1. Apolloksen ollessa Korintossa Paavali vaelsi ylämaakuntien läpi ja tuli Efesoon. Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia
        2. ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen tullessanne uskoon?" He vastasivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että on Pyhä Henki."
        3. Hän kysyi: "Millä kasteella teidät sitten on kastettu?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
        4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella ja kehotti kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
        5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
        6. Paavalin pannessa kätensä heidän päälleen Pyhä Henki tuli heihin, ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.
        7. Heitä oli kaikkiaan noin 12 miestä.

Ei Pyhän Hengen kaste jäänyt 1. helluntaihin, vaan jatkuu läpi historian Jeesuksen toiseen tulemukseen asti.

Huom! Kaste tapahtuu Jeesuksen nimeen, kuten apostoleiden teoissa sanotaan. Jeesus on nimi, Isä, Poika ja Pyhä Henki eivät ole nimi.

Aluksi tarvittiin erityisiä hengen ilmenemismuotoja ja järjestyksiä koska aluksi kaikki vastustivat evankeliumin viemistä ja pakanoiden kastamista kristityiksi.

• Liina

"Nykyaikana kun ei tunnusteta isompia auktoriteetteja ja ihmiset jopa omalla kielellään ei latinaksi lukevat raamattua ei luterilaisuudelle ole tilausta..."

Hyvä on muistaa kuitenkin se, että Martti Luther Wartburgin linnassa turvassa ollessaan valtakunankirouksen aikana valmisti Uuden Testamentin saksannoksen, joka on nykyisen saksan kielen pohjana. Suomen uskonpuhdistaja Mikael Agricola taas on suomen kirjakielen isä. Jumalanpalveluksen muuttaminen kansankieliseksi teki suomalaisen kirkollisen kirjallisuuden välttämättömäksi. Agricola aloitti käännöstyön jo Wittenbergissä ja jatkoi sitä Suomessa. Siten Saksa saa kiittää Lutheria ja Suomi Agricolaa kirjakielensä synnystä.

Katolilaiset kirkonmenot ovat edelleen latinaksi. Siksi katolilainen kirkko ei ole vaikuttanut minkään maan oman kielen syntyyn.

"Lutikat niin kuin muut luterilaisia kutsuvat..."

Vaikka joku muu ( Kuka muu? ) käyttäisikin loukkaavaa kieltä, niin ei se tee siitä kielenkäytöstä hyväksyttävää. En ymmärrä tätä loukkaamisinnostusta. Se ei ainakaan lähennä eri tavalla uskovia, päinvastoin. Kuka haluaisi olla tahallaan loukkavien ihmisten kanssa tekemisissä, ei kukaan.

Jos täällä saa helluntailaisista sellaisen käsityksen, että he tahallaan loukkaavat luterilaisia, niin tuskinpa monikaan luterilainen haluaa näiden heitä loukkaavien seuraa. Minun helluntailainen tuttuni ei onneksi koskaan käytä loukkaavaa kieltä. Jos käyttäisi, niin en hänen kanssaan keskustelisikaan.

Hyvä olisi, jos käyttäist aina samaa nimimerkkiä, että tekstisi voisi kiertää kaukaa.

• heh

et taida tietää historiasta peruskoulun oppimäärääkään!

"Nykyaikana kun ei tunnusteta isompia auktoriteetteja ja ihmiset jopa omalla kielellään ei latinaksi itse lukevat raamattua ei luterilaisuudelle ole tilausta"

Etkö sinä nauruherätyksen, "juopumuksen" ja kaatuilemisen uhri todellakaan tiedä sitä, että juuri Lutherin ym. uskonpuhdistajien ansiosta sinäkin luet nyt Raamattua omalla kielellä, etkä latinaksi????

• lehti

Jos luterilainen kirkko pitäisi hyvät papit luterilaisessa kirkossa eikä erottaisi kunnon pappeja kuten Markku Koivistoa. Mutta heti kun kirkossa on kunnon pappi joka puhuu asiaa niin tuomiokapituli haluaa hänet erottaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe