yasmin ja hiivatulehdus

tyttö_nen

aloitin noin viikko sitten yasmin merkkisten pillereiden syömisen ja nyt tuntuu, että olisi tulossa hiivatulehdus...sehän mainitaan yleisten haittavaikutusten listalla, mutta onko riski vielä suurempi jos on ennen pillereitäkin kärsinyt ko. vaivasta?ihmettelen, kun lääkäri ei kysellyt hiivasta mitään ja en sitten itsekään muistanut asiaa kysyä...miten teillä, joilla pillerit ovat hiivaa aiheuttaneet, kuinka usein kärsitte tästä vaivasta?voiko merkin vaihdosta olla mitään apua?kiitos

11

1732

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiivakierteinen tyttö :(

Hei!

Taidan olla kohtalotoverisi. Kerronpa hieman omasta tilanteestani.

Eli olen syönyt kanssa Yasmin-merkkisiä e-pillereitä nyt jo vuoden ajan. Minulla on koko tämän vuoden aikana ollut noin 5-6 hiivatulehdusta, johtuen ilmeisesti e-pillereistäni. Minulla ei ole koskaan aikaisemmin (ennen pilsuja) ollut hiivaa, joten rinnastan sen näihin pillereihin.

Hiivan suhteen on ollut aika raivostuttava vuosi. Koko ajan on saanut tarkkailla alapäätä ja odottaa, että milloinkahan sieltä se hiiva taas tulee :/ Hiiva myös valitettavasti tarttuu aina kumppaniini. Lääkärit ovat sitä mieltä, että hiiva EI tartu, mutta minä olen täysin eri mieltä. Kokemuksella sanon sen.

Nyt varasin ajan lääkärille. Olen menossa keskustelemaan hänen kanssaan muun muassa siitä, jos vaihtaisin e-pillerimerkkiä, ja täten hiivakierteeni loppuisi. Odotan innolla ja toisaalta kauhunsekaisin tuntein mitä tuleman pitää.. Mutta enemmän kuin mitään muuta, tahdon eroon tästä hiivakierteestä!

Eli minun kohdallani ilmeisesti Yasminit aiheuttavat hiivaa. Yasmineissa on ehkä joku aine, mikä saa hiivan valloilleen elimistössäni. Toivottavasti sinun tapauksessa ei ole kyse tästä. Ja jos on, niin merkkiähän voi aina vaihtaa. Se toivottavasti minunkin kohdallani auttaa.

Neuvoisin sinua katselemaan esimerkiksi puolisen vuotta, uusiiko hiiva esim. parin kuukauden välein. Sitten voi oikeastaan olla varma että se johtuu pillereistäsi.

Tässä minun mietteitäni.

• tyttö_nen

toivottavasti saat apua merkin vaihdosta...luulen, että katson tosiaan puolisen vuotta, että mitä tästä vielä tulee...merkin vaihtoa en halua välttämättä heti kokeilla, kun mitään muuta vaivaa ei ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt...tosin hiiva sitten onkin ehkä ikävimmästä päästä=(miten olette hoitaneet kumppanisi tartunnan?jollain voiteellako?toivottavasti en itse tartuttanut tätä...=(

• hiivakierteinen tyttö:(
        tyttö_nen kirjoitti:

toivottavasti saat apua merkin vaihdosta...luulen, että katson tosiaan puolisen vuotta, että mitä tästä vielä tulee...merkin vaihtoa en halua välttämättä heti kokeilla, kun mitään muuta vaivaa ei ole ainakaan toistaiseksi ilmennyt...tosin hiiva sitten onkin ehkä ikävimmästä päästä=(miten olette hoitaneet kumppanisi tartunnan?jollain voiteellako?toivottavasti en itse tartuttanut tätä...=(

Heip jälleen.

Minä ja kumppanini olemme molemmat käyttäneet apteekin Canesten-hiivalääkkeitä. Minulla aina kolmen päivän kuuri, ja miehelläni voiteen käyttöä noin viikon verran. Eli tuo Canesten-voide on ihan passeli sinun kumppanillesikin, jos hän vaikka sattuisikin oireilemaan.

Minä sain myös lääkäriltä joskus Flukonatzol-hiivalääkettä kapselina ihan suun kautta otettavaksi. Vaihtoehtojahan on monia.. mutta.. parashan olisi jos ei tarvitsisi mitään tuollaisia käyttää.

Todellakin, hiiva pillereiden sivuvaikutuksena on kyllä sieltä ikävimmästä päästä. Itse olen jo aivan romahduksen partaalla tämän ärsyttävän kierteilyni jälkeen, ja tosiaan odotan kovasti toisen pillerimerkin tuomaa apua.

Toivon siis vilpittömästi, ettei Yasminit aiheuta sinulle hiivakierrettä. Tarkkailulla ja odottelulla se selviää. Onneksi tänä päivänä on vaihtoehtoja ja aina on toivottavasti jotain tehtävissä :)

Mukavaa kesän odotusta!

• öäöäöäöäö

itsellänikin alkoi hiiva kierre kun aloin syömään yasmineja... mutta eihän kaikille tule. (yksilöllisyys) lopetin niiden käytön tänään koska ne tekevät elämästäni helvetin eli masentaa, ahdistaa, kiukuttaa ja olet itkumuuri. mutta en halua pelotella sua. :) varmasti voivat sopia sulle hyvin. mulle ku ei oikein näytä mitkään pillerit sopia.

• H.M.

Minä syön kanssa yasminia.. syönyt jo miltei vuoden. Nyt on viime viikkojen kanssa esiintynyt kutinaa yms. ja olen miettinyt että voisiko se olla hiivaa.. mitä oireita siitä on? onko helppo hoitaa? haittaako jos hoitaa noin niinkuin vain varmuuden vuoksi.. kokeillen, et jos se olis sitä..? asia on nyt jo tovin vaivannut.. et jos joku vois kertoa mulle..

Hiivan oireita ovat:
        -kokkareinen, runsas, jokseenkin tuoksuton valkovuoto
        -kutina
        -kirvely

Jos valkovuoto on pahanhajuista, kyseessä on joku muu tulehdus.

Yleensä ensimmäinen hiiva kannattaa käydä tarkistuttamassa lääkärillä, ettei kyse ole mistään vakavammasta.

Hiiva on vaaraton, mutta ikävä ja todellakin ei-toivottu (naisten)vaiva. Naisella on hiivaa aina jonkin verran elimistössä, mutta joskus se saa vallan (esim. juuri e-pillerien vaikutuksesta), ja muuttuu haittaavaksi. Silloin se kannattaa hoitaa pois esim. tuolla Canesten-itsehoitohiivalääkkeellä. (Naiselle yhden tai kolmen päivän puikko- tai voidekuuri, miehelle voidetta.)

Yliopiston apteekin sivuilta voi tarkistaa lääkkeiden hintoja:

http://www.yliopistonapteekki.fi

Jos epäilee hiivaa, eikä ole varma, onko se todella hiivaa, voi silti kuurin käyttää ilman mitään huolta tai pelkoa. Voidekuuri vie elämästä aikaa puolisen viikkoa, ei siis kauaa, mutta sotkee sitäkin enemmän. Pikkuhousunsuojien kanssa pelaamistahan se on, ja usein toki myös seksistä pidättäytymistä.

Jäiköhän vielä joku askarruttamaan...

• frida__

olen kärsinyt itse samasta asiasta, ja olen ottanut vähän selkoa asiasta..

eli tässä faktaa: (teksit yliopiston apteekin sivuilta)

Intiimihygieniasta on syytä pitää hyvää huolta. Liiallista pesua, saippuan käyttöä ja emättimen suoraa suihkuttamisesta on kuitenkin vältettävä. Jos halutaan käyttää pesuaineita, on hyvä valita tuoksuton, hapan pesuneste, jonka pH on alle 7. (E-NEUVOLASSA TERVEYDENHOITAJA SUOSITTELI MINULLE AVECYD-NESTESAIPPUAA ALAPÄÄN PESUUN, SEN PH ON 3,5, MAKSOI NOIN 4 E)

Alusvaatteiden tulee olla ilmavat, hengittävät ja puhtaat. WC-käynnin jälkeen pyyhkiminen tehdään aina edesta taakse päin, koska hiiva saattaa levitä myös peräsuolesta emättimen puolelle. Maitohappobakteerien käyttö emätinpuikkoina saattaa ehkäistä ennalta hiivatulehduksen syntymistä. (OLEN AJATELLUT ETTÄ JOS KOKEILISI SITÄ UUTTA LACTAL-GEELIÄ 7X5ML 14,90 €, SILLÄ SE ON TARKOITETTU PH:N NORMALISOINTIIN ALAPÄÄSSÄ)

Hiivalle altistavat tekijät

Yleisin hiivatulehdukselle altistava tekijä on antibioottikuuri, joka muuttaa emättimen normaalin bakteerikasvuston, jolloin hiiva saa yliotteen.

Myös aktiivinen seksielämä voi altistaa hiivatulehdukselle, mikäli siemennestettä jää jatkuvasti emättimeen. Tällöin emättimen happo -emäs -tasapaino saattaa muuttua ja luoda sopivat edellytykset hiivatulehdukselle. Kondomin käyttö ehkäisee ja vähentää hiivatulehduksen riskiä. (OLEN KYLLÄ HUOMANNUT REAGOIVANI MYÖS KONDOOMILLE, MUTTA KAI SE SITTEN JOHTUU SITTEN SIITÄ JOS EI OLE TARPEEKSI "KOSTEUTTA" NIIN HIIVA POMPPII TAAS ILOSTA)

Raskaus ja ehkäisytablettien käyttö muuttavat estrogeenitasapainoa ja voivat siten osaltaan altistaa hiivatulehdukselle.

Sokeritautipotilailla on myös lisääntynyt riski saada hiivatulehdus, koska korkea verensokeripitoisuus voi sekin edistää hiivan kasvua.

Hiivasienitartunta

Hiivasienitartunnan voi saada melkein mistä vaan, esimerkiksi käsistä, pyyhkeestä tai vaatteista. Tartunnan ehkäisemiseksi on huolehdittava hyvästä henkilökohtaisesta hygieniasta ja pidettävä pesuvälineet ja pyyhkeet vain omassa käytössä. Mies saa hiivatartunnan yleensä naiselta. Miehellä hiiva esiintyy punoittavana alueena terskassa tai siittimen varressa. Hiiva saattaa aiheuttaa myös kutinaa.

NIIN ELIKKÄ NYT KUN OLEN ITSE KÄYTTÄNYT AVECYDIÄ, ON OUDOT KUTINAT JÄÄNNEET POIS, KUUKAUTISTEN ALLA KYLLÄKIN VIIMEEKSI TULI TODELLA KURJIA HIIVAOIREITA, OLIN SYÖNNYT 1 KK E-PILLEREITÄ. OLEN TULLUT SIIHEN TULOKSEEN TUTKIESSANI AIHETTA, ETTÄ HIIVATULEHDUKSILTA VOISI VÄLTTYÄ KÄYTTÄMÄLLÄ PH-JUTTU TUOTTEITA. HOITAJA MYÖS KÄSKI VÄLTTÄÄ MAKEISIA, YLIPÄÄTÄNSÄ KAIKKEA TOSISOKERI TUOTTEITA KUUKAUTISTEN ALLA, SILLÄ SOKERIN KÄYTTÖ SIIDERIT YMS, ALTISTAVAT HIIVALLE.. luulen kyllä että hiivalle altistavat kaikki.. mutta ehkäpä tämä asia on voitettavavissa.

seuraavaan hiivatulehdukseen hoitaja antoi seuraavat ohjeet,

osta apteeksita 1 päivän hiivakuuri ja hiivan tarkoitettua voidetta, eikö se ole canestan se yks voide ainakin?. pese alapää illalla avecydillä, laita lääke paikalleen, pistä voidetta, pese alapää vasta seuraavana iltana. kuulemman ja uskon, että on epämukavaa, mutta pitäisi olla tehokasta.

olen myös kuullut hoitajilta ohjeita, että vältä stringejä, käytä hajustamatonta pesupulveria (jos vaan mahdollista) alushousujen pesuun. (jäämätkin voi aiheuttaa reagtioita) konepulverithan ovat aika vahvaa tavaraa.. eli pois arielit yms, olen käyttänyt erisan-pulveria. ja kunnolla 60 asteessa jotta pöpöt kuolisi. nuku ilman alushousuja, jotta alapää "tuulettuu"..

NIIN JA VIIMEKSI KUN MULLE TULI HIIVA, OSTIN 3 PÄIVÄN KUURIN, (GYNO DAGTAR) MUTTA KÄYTIN VAAN YHDEN KAPSELIN, SATTUI JA KIRVELI NIIN PALJON TUO LÄÄKE, MUTTA MENKKOJEN MYÖTÄ OIREET HÄVISIVÄT

Tässä varmaan kaikki elämäni hiiva-ohjeet, toivottavasti apua, kun kerran jaksoit lukea loppuun :)

Minäkin luin viestisi ja täytyy sanoa että harvinaisen tutulta kuulostaa. Olen tähänastisen elämäni aikana kuullut suurinpiirtein kaikki nuo keinot ja konstit hiivan välttämiseen/ennaltaehkäisyyn.

Mutta: nuo kikat ovat sellaiselle "tavalliselle hiivailijalle", eli kuka ei esim. käytä e-pilsuja, vaan hiivailee ihan normaaleista syistä.

Minulla kun hiivat ovat aiheuttaneet e-pilsut, niin nuo neuvot eivät estä omaa hiivaani tulemasta. Niin kauan kuin e-pilsut vaikuttavat elimistössäni, hiivaa tulee jokatapauksessa.

Minä olen muun muassa tehnyt näin:
        -Olen syönyt ja juonut Gefilus-tuotteita (maitohappobakteerit)
        -Käyttänyt GynoCaps-maitohappobakteerikapseleita myös alapäähän
        -Karsinut sokeria pois ruokavaliosta
        -Lopettanut pikkuhousunsuojien päivittäisen käytön
        -Huolehtinut päivittäisestä alapään hygieniasta
        -Käyttänyt Lactacyd-pesunestettä alapesuissa (ph 3,5) vaihtelevasti (aina ei saa käyttää!)
        -Suihkutellut seksin jälkeen miehen "tuotokset" pois tuolta muhimasta

...ja hiiva tulee silti 2 kk välein. Minä uskon vahvasti että minulle hiivan heittää e-pillerit. Sillä koskaan elämässäni aiemmin en ole hiivasta kärsinyt. Nyt tosiaan viimeisen vuoden aikana 5-6 kertaa.

Mutta toivottavasti jotakuta em. konstit auttaa. Minä en todellakaan toivo hiivaa kenellekään :/

• frida__
        hiivakierteinen tyttö:( kirjoitti:

Minäkin luin viestisi ja täytyy sanoa että harvinaisen tutulta kuulostaa. Olen tähänastisen elämäni aikana kuullut suurinpiirtein kaikki nuo keinot ja konstit hiivan välttämiseen/ennaltaehkäisyyn.

Mutta: nuo kikat ovat sellaiselle "tavalliselle hiivailijalle", eli kuka ei esim. käytä e-pilsuja, vaan hiivailee ihan normaaleista syistä.

Minulla kun hiivat ovat aiheuttaneet e-pilsut, niin nuo neuvot eivät estä omaa hiivaani tulemasta. Niin kauan kuin e-pilsut vaikuttavat elimistössäni, hiivaa tulee jokatapauksessa.

Minä olen muun muassa tehnyt näin:
        -Olen syönyt ja juonut Gefilus-tuotteita (maitohappobakteerit)
        -Käyttänyt GynoCaps-maitohappobakteerikapseleita myös alapäähän
        -Karsinut sokeria pois ruokavaliosta
        -Lopettanut pikkuhousunsuojien päivittäisen käytön
        -Huolehtinut päivittäisestä alapään hygieniasta
        -Käyttänyt Lactacyd-pesunestettä alapesuissa (ph 3,5) vaihtelevasti (aina ei saa käyttää!)
        -Suihkutellut seksin jälkeen miehen "tuotokset" pois tuolta muhimasta

...ja hiiva tulee silti 2 kk välein. Minä uskon vahvasti että minulle hiivan heittää e-pillerit. Sillä koskaan elämässäni aiemmin en ole hiivasta kärsinyt. Nyt tosiaan viimeisen vuoden aikana 5-6 kertaa.

Mutta toivottavasti jotakuta em. konstit auttaa. Minä en todellakaan toivo hiivaa kenellekään :/

oletko kokeillut sitä uutta lactalia? ajattelin seuraavaksi itse kokeilla jos hiiva alkaa vielä vaivaamaan, hyvin todennäköisesti taas menkkojen alla :(

olin yläasteikäsenä kamalassa hiivakierteessä, ja silloin siihen auttoi pidemmäksi aikaa sellainen hiivalääke, kun otettiin suun kautta 1 tabletti. hiiva kyllä tuli taas takaisin jossain vaiheessa, mutta rauhassa sain olla useamman kuukauden. olen yrittänyt kysyä joskus lääkäriltä kyseistä lääkettä, ja he eivät muka ole tienneet mitä tarkoitan, mutta varmasti sellainen on olemassa, kun olen sellaista joskus käyttänyt.

olisiko jollain tietoa, mikä tämä lääke mahtoi olla?

frida__ kirjoitti:

oletko kokeillut sitä uutta lactalia? ajattelin seuraavaksi itse kokeilla jos hiiva alkaa vielä vaivaamaan, hyvin todennäköisesti taas menkkojen alla :(

olin yläasteikäsenä kamalassa hiivakierteessä, ja silloin siihen auttoi pidemmäksi aikaa sellainen hiivalääke, kun otettiin suun kautta 1 tabletti. hiiva kyllä tuli taas takaisin jossain vaiheessa, mutta rauhassa sain olla useamman kuukauden. olen yrittänyt kysyä joskus lääkäriltä kyseistä lääkettä, ja he eivät muka ole tienneet mitä tarkoitan, mutta varmasti sellainen on olemassa, kun olen sellaista joskus käyttänyt.

Eli olisikohan se suun kautta otettava hiivalääke ollut vain ihan tavallista flutkonatsolia, kulkee nimellä Fluconazol Ratiopharm.

Itse olen myös tuota flukonatsolia saanut hiivaani, mutta se kestää kauhean kauan vaikuttaa.. Eikä minulla ole siitä ollut merkittävää apua, enemmän jelppiä on tavallisesta Canestenista.

En ole koittanut Lactalia, se on niin hinnakasta. Tai no, hinnakasta ja hinnakasta, maksaahan kaikki tuollaiset intiimituotteet aina mansikoita. Tuota voisi kyllä tulevaisuudessa koittaa, jos itselläni e-pilsujen merkin vaihtokaan ei pure hiivakierteeseeni.

• tyttö_nen
        frida__ kirjoitti:

saattaa olla, että kokeilenkin jollei oireet nyt lähiaikoina hellitä...onko muuten haittaa siitä, että ei hoida hiivaa mitenkään vaan antaa parantua omia aikojaan...?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6604
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1598
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      47
      1029
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      879
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      871
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe