Seroquel laskee henkisiä kykyjä

Iltalehdessä tänään 31.5. Seroquelista (ketiapiinista) seuraavaa (lääkehoidon opettaja Alli Puirava): "Arvostettu British Medical journal julkaisi jo helmikuussa 2005 tutkimuksen, joka paljasti, että ketiapiinia saaneiden henkilöiden henkiset kyvyt huononivat nopeasti. Kuitenkin sen käyttö on kasvanut meillä räjähdysmäisesti."
81486
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Söin S:ää pari kuukautta ja olin ihan kaistapää.

Tuli muistihäiriöitä, kaverit sanoi että kävin "hitaalla" ja sain käsittämättömä raivokohtauksia.

En kyllä suosittele.

Nyt käytössä Lamictal.

Äänestä
  • kun söit seroquelia? Nyt lamictalia masennusvaiheessa?

    Äänestä

  • Millä annoksella käytit Seroquelia?

    Itse käytän 100mg:n annosta jo kolmatta viikkoa ja sain samanlaisia kohtauksia aamuisin kuin sinä. Nyt ne on menneet ohi ja tuntuu, että mieli on tasoittunut. Voi johtua lääkkeen väärästä annostuksesta. Kun käytin vuosi sitten annostusta 200mg, niin tuntui todellakin olevan pää jumissa.

    Äänestä

  • mania päällä kirjoitti:

    kun söit seroquelia? Nyt lamictalia masennusvaiheessa?

    mutta lääke jätettiin jarruttamaan vaikka mania meni ohi, masennukseenkin vain Seroquelia, kohta kaks vuotta syönyt mutta nyt omin päin lopettamassa.

    Äänestä

  • Mike kirjoitti:

    Millä annoksella käytit Seroquelia?

    Itse käytän 100mg:n annosta jo kolmatta viikkoa ja sain samanlaisia kohtauksia aamuisin kuin sinä. Nyt ne on menneet ohi ja tuntuu, että mieli on tasoittunut. Voi johtua lääkkeen väärästä annostuksesta. Kun käytin vuosi sitten annostusta 200mg, niin tuntui todellakin olevan pää jumissa.

    ollut 100-200mg/vrk lääkärin määräämänä. Aluksi tottelin ja nukuin 12 tuntia/vrk, sitten aloin vähennellä niin että en ollut täysi zombie ihan koko vuorokautta. Välillä toimi hyvinkin (esim. annoksella iltaisin 50-100 mg), mutta luovuus ja kekseliäisyys hukassa (piti mm. lopettaa kolumnipalsta, kun ei tullut mitään ideoita mistä kirjoittaa ja muutenkin kielellinen kyky heikkeni kovasti). Toivottavasti palaudun entiseksi luovaksi itsekseni! Nyt koen olevani jotenkin vajaa. Pari vrk ollut ilman Seroquelia nyt.

    Äänestä

  • Systeri kirjoitti:

    ollut 100-200mg/vrk lääkärin määräämänä. Aluksi tottelin ja nukuin 12 tuntia/vrk, sitten aloin vähennellä niin että en ollut täysi zombie ihan koko vuorokautta. Välillä toimi hyvinkin (esim. annoksella iltaisin 50-100 mg), mutta luovuus ja kekseliäisyys hukassa (piti mm. lopettaa kolumnipalsta, kun ei tullut mitään ideoita mistä kirjoittaa ja muutenkin kielellinen kyky heikkeni kovasti). Toivottavasti palaudun entiseksi luovaksi itsekseni! Nyt koen olevani jotenkin vajaa. Pari vrk ollut ilman Seroquelia nyt.

    Mun lääkitys kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on: Zoloft 200mg, Temesta ½/1mg x 3pv, Absenor 1800mg, Seroquel 300mg ja stella 10-20mg. Herään joka aamu hyvin nukkuneena ja pirteänä. Yksi ja ainoa ongelma, mikä mun kohdalla on mennyt hälyttävään suuntaan on erektion saaminen rakastellessa. Sanoisin, että 2/10:stä on missä saan orgasmin. Masennuslääkkeillä on selvä vaikutus seksi-elämään!

    Äänestä

  • Systeri kirjoitti:

    mutta lääke jätettiin jarruttamaan vaikka mania meni ohi, masennukseenkin vain Seroquelia, kohta kaks vuotta syönyt mutta nyt omin päin lopettamassa.

    Tuleeko pahat vierotus oireet jos lopettaa seinään sadasta? se lääke on ihan paska

    Äänestä

  • Olin juuri osastolla 3vk ja siellä aloitettiin Seroquel. Aiemmin käytössä ollut Seroxat ja tää on nyt lisäks. Oon ollu niin paskana muutenkin, etten vielä ainakaan koe noiden "henkisten kykyjen" laskeneen. Taiteilijalle ois aika helvettiä, jos hävittäisi luovuutensa. Maalasin eka kertaa pitkään aikaan sairaalassa ja kirjoitin parikyt sivua tajunnanvirtatekstejä et sikäli ei huonoja kokemuksia. Pahimmat ahdistuspiikit häipyy kun ottaa sen tarvittavan 25mg 1-4tbl/vrk. Illalla mulla on annostuksena 75mg eli ei oo kovin suuria annoksia, mut ovat auttaneet. Mulla ei siis ole huonoja kokemuksia tuosta. Vähän vaan alkoi pelottaa toi British Medical Journalin juttu :S No, pitää katsella miten menee jatkossa, en oo syöny sitä tosiaan kuin vasta alle 2vk. Valoa, jaksamista ja voimia kaikille

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Systeri kirjoitti:

Iltalehdessä tänään 31.5. Seroquelista (ketiapiinista) seuraavaa (lääkehoidon opettaja Alli Puirava): "Arvostettu British Medical journal julkaisi jo helmikuussa 2005 tutkimuksen, joka paljasti, että ketiapiinia saaneiden henkilöiden henkiset kyvyt huononivat nopeasti. Kuitenkin sen käyttö on kasvanut meillä räjähdysmäisesti."

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu