Voiko yksityinen hammaslääkäri todellakin kieltäytyä hoitamasta sellaista potilasta kenellä on c-hepatiitti?
Olen nyt joutunut jo pidemmän aikaa tälläisen kohtelun kohteeksi kun olen yrittänyt päästä hoidattamaan hampaani kuntoon yksityisellä sektorilla....eli kaikki paikat mihin olen ottanut yhteyttä niin kaatuvat kun kerron mitä sairautta sairastan(eipä olisi näköjään kannattanut olla rehellinen),eli siinä vaiheessa minulle sitten sanotaan että otappa yhteyttä kunnalliseen terveyskeskukseen se on ainoa paikka missä voidaan c-hepatiitti potilaan hampaat hoitaa että meillä ei ole mahdollisuutta sellaiseen!
Voiko hammaslääkäri tosiaan toimia näin ....eikö lääkäri kuin lääkäri omaa mitään vastuuta c-hepatiitti potilaista...onhan nekin ihmisiä siinä missä muutkin...vai eikö ole?
Jos näin on niin on HULLUA...sillä oletetaan seuraavaa...
ihminen joka menee hammaslääkäriin niin voihan hän vaikka tietämättään kantaa AIDSia,vyöruusua,kuppaa,herpestä tai oikeastaan ihan mitä vaan tai sitten voi olla myös niin että tietää sairastavansa jotain tuollaista tautia mutta ei ota sitä puheeksi eikä mitenkään mainitse asiasta...voihan siinäkin aivan samalla tavalla saada vaikka minkä tartunnan ja siinä vaan on kyseessä potilaan rehellisyys (eli kertooko vai ei)joo kylläpä tuntuu hullunkuriselta toiminnalta...sitten vielä tuohon suojautumiseen ei siinä mitään erikoisia suojauksia tehdä laitetaan vaan yhdet tai kahdet kumihandut käteen ja mahd.joku muovinen suoja naamalle...eli eiköhän tuollaiset suojatarpeet luulisi löytyvän jokaiselta lääkäriltä.Sen verran mitä minä asiasta tiedän niin eihän tuo hepatiitti edes tartu kuin verikontaktissa ei siis jos vaikka ollaan samassa huoneessa niin silloin ei kyseinen tauti lennä ihmisestä toiseen eihän kyseessä ole kuitenkaan mikään lintuinfluenssa tms. joka voi tarttua vaikka ihan noin vaan vaan kyllä siihen tarvitaan verta ja vastapuoliselta myös haava josta tuo saastunut veri pääsee tämän puhtaan ihmisen veren saastuttamaan.
Minun mielestä tässä on kysymys vaan ihmisten epäluulosta ja siitä ettei tästä taudista ole kovinkaan paljon tietoa/faktaa saatavilla ja osittain onhan siinä oltava myös mukana oman halun puuttuminen,vaikka hammaslääkäri niinkuin muutkin lääkärit muistaakseni toimivat palveluammatissa ja erityinen tarkoitus lääkärillä pitäisi olla juuri tuo auttaminen ja halu siihen (SIIS PITÄISI mutta harvoin sitä on)
Yksi suuhygienisti sanoi minulle kerran että jokainen hammaslääkäri on tehnyt sellaisen "valan" joka velvoittaa hoitamaan myös c-hepatiitti potilaat!
voiko hammaslääkäri jättää hoitamatta
13
1473
Vastaukset
- ei liene
valasta ja sen rikkomisesta, vaan yksinomaan siitä, ettei yksityislääkärillä ole hoitamistasi varten tarpeeksi tilaa, välineistöä ja henkilöstöä. Veriteitse tarttuvat taudit vaativat jämerämmän arsenaalin juuri tartuntavaaran vuoksi. Näin toimitaan ihan sinun ja muiden potilaiden sekä henkilöstön turvallisuuden takia, vaikka se sinusta tuntuisikin pahalta. Välineetkin pitää desinfioida.
Rohkeasti vain yhteys tk:een. Tuon takia ei kannata jättää hampaitaan hoidattamatta. - Narkkari
Yksityinen lääkäri saa valita asiakkaansa. Ei siinä sen kummempaa.
- mutta mitäs...
sitten kannatti olla rehellinen ja sanoa että minulla on tuo kyseinen sairaus,olisi vaan pitänyt näköjään mennä hammaslääkäriin ns.terveenä potilaana niin silloin olisin myös saanut asiallista ja hyvää kohtelua hampaat kuntoon....koska se on aivan päivänselvää että kyllä tuolla lääkäreissä käy juuri noin jos lääkärit kohtelevat c-hepatiitti potilaita kuin jotain hiton ruttotautisia ja voi voi sitä käytöstä miten he käyttäytyvät tuota sairautta kantavia asiakkaita kohtaan huh huh...tuskin kuitenkaan kohtelevat vaikka diabeetikoita samalla tavalla..siinä ei ole mitään tietoa minkäänlaisesta kunnioituksesta tms...vaikka juuri tuo c-hepatiitin omaava tyyppi on tuossa tilanteessa kuitenkin itse se maksava osapuoli...en oikeen usko että monikaan ns.terve ihminen suostuisi mukisematta maksamaan samanlaisesta palvelusta kuin me tautiset?Mielestäni lääkäri kuin lääkäri pitäisi jollain tavalla olla velvoitettu hoitamaan potilaat kuin potilaat vai opetetaanko niille jo koulun penkillä että muista sitten syrjiä jne jätä hoitamatta c-hepatiitti potilaat (eihän sellaisia "narkkareita"voi ihmisiksi luokitella...esim.kakkostyypin diabetes on periaatteessa täysin verrattavissa tuohon c-hepatiittiin,itse aihettettu molemmat tavallaan,toinen on voitu saada huumeista,verensiirrosta tai likaisista neuloista esim ulkomailla tatuointia otettaessa ja taas toinen on aiheutettu täysin omilla elämäntavoilla ja ruokailutottumuksilla?????
- Vihainen hoitaja
mutta mitäs... kirjoitti:
sitten kannatti olla rehellinen ja sanoa että minulla on tuo kyseinen sairaus,olisi vaan pitänyt näköjään mennä hammaslääkäriin ns.terveenä potilaana niin silloin olisin myös saanut asiallista ja hyvää kohtelua hampaat kuntoon....koska se on aivan päivänselvää että kyllä tuolla lääkäreissä käy juuri noin jos lääkärit kohtelevat c-hepatiitti potilaita kuin jotain hiton ruttotautisia ja voi voi sitä käytöstä miten he käyttäytyvät tuota sairautta kantavia asiakkaita kohtaan huh huh...tuskin kuitenkaan kohtelevat vaikka diabeetikoita samalla tavalla..siinä ei ole mitään tietoa minkäänlaisesta kunnioituksesta tms...vaikka juuri tuo c-hepatiitin omaava tyyppi on tuossa tilanteessa kuitenkin itse se maksava osapuoli...en oikeen usko että monikaan ns.terve ihminen suostuisi mukisematta maksamaan samanlaisesta palvelusta kuin me tautiset?Mielestäni lääkäri kuin lääkäri pitäisi jollain tavalla olla velvoitettu hoitamaan potilaat kuin potilaat vai opetetaanko niille jo koulun penkillä että muista sitten syrjiä jne jätä hoitamatta c-hepatiitti potilaat (eihän sellaisia "narkkareita"voi ihmisiksi luokitella...esim.kakkostyypin diabetes on periaatteessa täysin verrattavissa tuohon c-hepatiittiin,itse aihettettu molemmat tavallaan,toinen on voitu saada huumeista,verensiirrosta tai likaisista neuloista esim ulkomailla tatuointia otettaessa ja taas toinen on aiheutettu täysin omilla elämäntavoilla ja ruokailutottumuksilla?????
"olisi vaan pitänyt näköjään mennä hammaslääkäriin ns.terveenä potilaana niin silloin olisin myös saanut asiallista ja hyvää kohtelua hampaat kuntoon...."
Tajuatko yhtään mihin vaaraan olisit noin saattanut seuraavat tuoliin istujat, tai itse hammaslääkärin ja hoitajan? Itselläsi ei ole tarpeeksi tietoa asiasta ja C-hepatiitin tarttumisesta, kun noin tyhmiä kirjoitat. MONI HAMMASLÄÄKÄRI ON SAANUT C-HEPATIITTITARTUNNAN POTILAALTAAN!
Itsellesi vaadit hoitoa, mutta toiset olet valmis vaarantamaan! Häpeäisit!
Ja jos harkitset seuraavan kerran valehtelua terveydentilasi suhteen, niin ihan tiedoksi, että olet oikeudellisesti vastuussa siitä, jos valehtelet ja riskeeraat kanssaihmisesi- eli jos esim. hammaslääkäri saa tartunnan sinulta, koska valehtelet sairaudestasi, niin heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja saattaa vastuuseen. Eri asia on, jos ihminen ei tiedä sairastavansa esim. hepatiittia tai AIDSia, mutta sinunkin potilastiedoista näkyy, että TIEDÄT TARTUNNASTASI! - Vihainen hoitaja
Vihainen hoitaja kirjoitti:
"olisi vaan pitänyt näköjään mennä hammaslääkäriin ns.terveenä potilaana niin silloin olisin myös saanut asiallista ja hyvää kohtelua hampaat kuntoon...."
Tajuatko yhtään mihin vaaraan olisit noin saattanut seuraavat tuoliin istujat, tai itse hammaslääkärin ja hoitajan? Itselläsi ei ole tarpeeksi tietoa asiasta ja C-hepatiitin tarttumisesta, kun noin tyhmiä kirjoitat. MONI HAMMASLÄÄKÄRI ON SAANUT C-HEPATIITTITARTUNNAN POTILAALTAAN!
Ja jos harkitset seuraavan kerran valehtelua terveydentilasi suhteen, niin ihan tiedoksi, että olet oikeudellisesti vastuussa siitä, jos valehtelet ja riskeeraat kanssaihmisesi- eli jos esim. hammaslääkäri saa tartunnan sinulta, koska valehtelet sairaudestasi, niin heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja saattaa vastuuseen. Eri asia on, jos ihminen ei tiedä sairastavansa esim. hepatiittia tai AIDSia, mutta sinunkin potilastiedoista näkyy, että TIEDÄT TARTUNNASTASI!En tiedä miten olet tartuntasi hankkinut, mutta todennäköisesti olet käyttänyt huumeita tai elänyt muuten sellaista elämää, jossa tartunta on ollut mahdollinen. Moni meistä ei elä niin, mutta niiden jotka elävät/ovat eläneet täytyy tiedostaa riskit ja hyväksyä se, että elämäntapansa seurauksesta, eli veritautitartunnasta on seuraamuksia- ja meillä muilla on oikeus suojautua kantamaltasi taudilta, eikä meidän pidä kärsiä sinun tekemistäsi valinnoistasi, joista sairautesi on seurausta.
Ei millään pahalla, mutta näin se on; Jokainen vastaa teoistaan ja niiden seuraamuksista, ja jokaisen on kannettava vastuunsa lähimmäisistään! - asiallinen_tuntija
Ja jos harkitset seuraavan kerran valehtelua terveydentilasi suhteen, niin ihan tiedoksi, että olet oikeudellisesti vastuussa siitä, jos valehtelet ja riskeeraat kanssaihmisesi- eli jos esim. hammaslääkäri saa tartunnan sinulta, koska valehtelet sairaudestasi, niin heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja saattaa vastuuseen. Eri asia on, jos ihminen ei tiedä sairastavansa esim. hepatiittia tai AIDSia, mutta sinunkin potilastiedoista näkyy, että TIEDÄT TARTUNNASTASI!>heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja >saattaa vastuuseen
Itse asiassa, niin surullista kuin se onkin: jos joku terveydenhuollon ammattilainen saa esim. hepatiitin joltakin potilaalta ei voida ilman potilaan suostumusta testata keneltä se tuli. Eli jos sattuu esim. neulanpistotapaturma ja potilas kieltäytyy testistä niin siinäpähän istutaan ja arvaillaan että onkohan tolla nyt joku HIV tai hepB... Kenelläkään ei ole niin huonoja mahdollisuuksia suojautua C-hepatiittitartunnalta kuin lääkäreillä ja hoitajille. B-hepatiittiin onneksi on rokotus. Suomessa käytännössä lähes kaikki c-hepatiitin kantajat ovat narkomaaneja tai näiden kanssa suhteessa olleita/olevia, eli elämäntapavalinnasta siinä on kyse. - asiallinen_tuntija
mutta mitäs... kirjoitti:
>sitten kannatti olla rehellinen ja sanoa että >minulla on tuo kyseinen sairaus,olisi vaan >pitänyt näköjään mennä hammaslääkäriin >ns.terveenä potilaana niin silloin olisin myös >saanut asiallista ja hyvää kohtelua hampaat >kuntoon....
Ei näin. Haluatko syytteen kuolemantuottamuksesta/pahoinpitelysta jos jotain sattuu ja hoitohenkilökunnan jäsen saa tartunnan? Ottaa näin lääkisläisenä aivan tajuttomasti päähän tuo asenteesi.
Tiesitkö, että C-hepatiittia voidaan hoitaa ja hoito usein jopa poistaa kantajuuden? Tosin hoitoa ei tarjota ellei ihminen ole irti päihteistä ja motivaatio kunnossa. Kysypä tästä lääkäriltäsi.
>koska se on aivan päivänselvää että kyllä tuolla >lääkäreissä käy juuri noin jos lääkärit >kohtelevat c-hepatiitti potilaita kuin jotain >hiton ruttotautisia
Ei todellakaan kohdella. Se on verieristys ja sillä se. Esim. vesirokkopotilaat eristetään paljon tarkemmin.
>Mielestäni lääkäri kuin lääkäri pitäisi jollain >tavalla olla velvoitettu hoitamaan potilaat kuin >potilaat vai opetetaanko niille jo koulun >penkillä että muista sitten syrjiä jne jätä >hoitamatta c-hepatiitti potilaat (eihän sellaisia >"narkkareita"voi ihmisiksi >luokitella...
Ei, näin ei opeteta. Auttaa täytyy ja niin lääkärit haluavatkin tehdä, mutta laki ei velvoita auttamaan ketään oman henkensä uhalla, koskaan! Ja sitä se juuri olisi, jos lääkärille ei anneta mahdollisuutta suojautua. Todennäköisesti yksityiset kieltäytyivät koska heillä ei ole väline- ja suojavaateresursseja c-hepatiittipotilaan hoitoon eivätkä siksi että syrjisivät. He haluavat hoitaa hyvin ja turvallisesti, Yksityisvastaanoton pito on kallista ja c-hepatiitin kohdalla voidaan joutua huomioimaan erityisasioita esim. käytettävien puudutteiden kohdalla, ja nämä vaativat jo erikoisosaamista. Kyse on myös SINUN turvallisuudestasi; et kai halua että sinuun tuikataan jotain mistä maksasi lopullisesti poksahtaa?? Jos et kerro taudistasi on tämä riski olemassa.
>esim.kakkostyypin diabetes on periaatteessa >täysin verrattavissa tuohon c-hepatiittiin,itse >aihettettu molemmat tavallaan
Eivät ole millään tasolla verrannollisia, koska 2-tyypin diabeetikko voi jopa parantaa itsensä ruokavaliolla ja liikunnalla, diabetes ei johda maksakirroosiin ja maksasyöpään, ja tärkeimpänä: diabetes ei TARTU!
>toinen on voitu saada huumeista,verensiirrosta >tai likaisista neuloista esim ulkomailla >tatuointia otettaessa ja taas toinen on >aiheutettu täysin omilla elämäntavoilla ja >ruokailutottumuksilla?????
Meetvurstin syöminen on aika tavalla turvallisempaa kuin tatskojen ottaminen, suonensisäinen huumeidenkäyttö tai hämyinen irtoseksi. - tartuntavaara...
asiallinen_tuntija kirjoitti:
>sitten kannatti olla rehellinen ja sanoa että >minulla on tuo kyseinen sairaus,olisi vaan >pitänyt näköjään mennä hammaslääkäriin >ns.terveenä potilaana niin silloin olisin myös >saanut asiallista ja hyvää kohtelua hampaat >kuntoon....
Ei näin. Haluatko syytteen kuolemantuottamuksesta/pahoinpitelysta jos jotain sattuu ja hoitohenkilökunnan jäsen saa tartunnan? Ottaa näin lääkisläisenä aivan tajuttomasti päähän tuo asenteesi.
Tiesitkö, että C-hepatiittia voidaan hoitaa ja hoito usein jopa poistaa kantajuuden? Tosin hoitoa ei tarjota ellei ihminen ole irti päihteistä ja motivaatio kunnossa. Kysypä tästä lääkäriltäsi.
>koska se on aivan päivänselvää että kyllä tuolla >lääkäreissä käy juuri noin jos lääkärit >kohtelevat c-hepatiitti potilaita kuin jotain >hiton ruttotautisia
Ei todellakaan kohdella. Se on verieristys ja sillä se. Esim. vesirokkopotilaat eristetään paljon tarkemmin.
>Mielestäni lääkäri kuin lääkäri pitäisi jollain >tavalla olla velvoitettu hoitamaan potilaat kuin >potilaat vai opetetaanko niille jo koulun >penkillä että muista sitten syrjiä jne jätä >hoitamatta c-hepatiitti potilaat (eihän sellaisia >"narkkareita"voi ihmisiksi >luokitella...
Ei, näin ei opeteta. Auttaa täytyy ja niin lääkärit haluavatkin tehdä, mutta laki ei velvoita auttamaan ketään oman henkensä uhalla, koskaan! Ja sitä se juuri olisi, jos lääkärille ei anneta mahdollisuutta suojautua. Todennäköisesti yksityiset kieltäytyivät koska heillä ei ole väline- ja suojavaateresursseja c-hepatiittipotilaan hoitoon eivätkä siksi että syrjisivät. He haluavat hoitaa hyvin ja turvallisesti, Yksityisvastaanoton pito on kallista ja c-hepatiitin kohdalla voidaan joutua huomioimaan erityisasioita esim. käytettävien puudutteiden kohdalla, ja nämä vaativat jo erikoisosaamista. Kyse on myös SINUN turvallisuudestasi; et kai halua että sinuun tuikataan jotain mistä maksasi lopullisesti poksahtaa?? Jos et kerro taudistasi on tämä riski olemassa.
>esim.kakkostyypin diabetes on periaatteessa >täysin verrattavissa tuohon c-hepatiittiin,itse >aihettettu molemmat tavallaan
Eivät ole millään tasolla verrannollisia, koska 2-tyypin diabeetikko voi jopa parantaa itsensä ruokavaliolla ja liikunnalla, diabetes ei johda maksakirroosiin ja maksasyöpään, ja tärkeimpänä: diabetes ei TARTU!
>toinen on voitu saada huumeista,verensiirrosta >tai likaisista neuloista esim ulkomailla >tatuointia otettaessa ja taas toinen on >aiheutettu täysin omilla elämäntavoilla ja >ruokailutottumuksilla?????
Meetvurstin syöminen on aika tavalla turvallisempaa kuin tatskojen ottaminen, suonensisäinen huumeidenkäyttö tai hämyinen irtoseksi.minähän vain oletin tilanteen, että ei näköjään olisi (huom.imperfekti) kannattanut olla rehellinen jne...te luultavasti viesteistänne päätellen luulitte että olen muka ollut niin typerä ja mennyt olevinaan terveenä saamaan hoitoa...oi voi mutta ikävä kyllä asia ei ole noin vaan tällä hetkellä olen vielä hammashuoltoa vailla , odottavalla mielellä.Mutta tuossa juuri hyvä esimerkki eli kyllä niitäkin uskoakseni löytyy,jotka menevät mukama terveinä (vaikka tietäisivät että on joku tauti)ja tällätavoin takaavat asiallisen palvelun?
Ja tuohon vastaan,että kyllä minä jonkun verran tautia tunnen (olen sairastanut jo 9v.,joten olen kohdannut hyvinkin huonoa kohtelua tuona aikana. - kuvitelmat luo pelkoa
Meetvurstin syöminen on aika tavalla turvallisempaa kuin tatskojen ottaminen, suonensisäinen huumeidenkäyttö tai hämyinen irtoseksi.esim.kakkostyypin diabetes on periaatteessa >täysin verrattavissa tuohon c-hepatiittiin,itse >aihettettu molemmat tavallaan
Ai eivät ole verrannollisia...no kyllä mielestäni vaan ovat esim-molemmat ovat sairauksia
-ja noin yleensä myös elinikäisiä
-molemmissa pitäisi näköjään kulkea lappu kaulassa (toisessa vaan pitäisi lukea tartuntatauti ja toisessa diabeetikko)
-ja sit sellanen pieni korjaus sinun tietoihin ei c-hepatiitista aina tule automaattisesti maksakirroosia tai edes maksasyöpää(mistäköhän olet nuokin tietosi kaivanut varmaan jostain keskiajalta)
-ja sit tietoa hiukan tosta c-hepatiitin tarttumisesta...ei se nyt ihan noin vaan tartu ei todellakaan kyllä se vaatii sen verikontaktin ja hyvän sellaisen,sillä minäkin olen seurustellut jo kuudetta vuotta sellaisen ihmisen kanssa jolla ei ole tätä tautia,seksiäkin harrastamme ja vieläpä ilman kondomia joten eipä ole tarttunut ainakaan näinä vuosina siinäkään yhteydessä.
Nää kaikenlaiset epäluulot on tosi kauheita...jos se olis ihan noin helposti tarttuva tauti kun mitä sinä ja muut väitätte niin minunhan pitäisi sitten varmaan liikkua jossain hiton kumipuvussa ja käsineissä olla aamusta iltaan ja yöt vielä päälle. - sanottava vielä....
>heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja >saattaa vastuuseen
Itse asiassa, niin surullista kuin se onkin: jos joku terveydenhuollon ammattilainen saa esim. hepatiitin joltakin potilaalta ei voida ilman potilaan suostumusta testata keneltä se tuli. Eli jos sattuu esim. neulanpistotapaturma ja potilas kieltäytyy testistä niin siinäpähän istutaan ja arvaillaan että onkohan tolla nyt joku HIV tai hepB... Kenelläkään ei ole niin huonoja mahdollisuuksia suojautua C-hepatiittitartunnalta kuin lääkäreillä ja hoitajille. B-hepatiittiin onneksi on rokotus. Suomessa käytännössä lähes kaikki c-hepatiitin kantajat ovat narkomaaneja tai näiden kanssa suhteessa olleita/olevia, eli elämäntapavalinnasta siinä on kyse.että terveydenhoitoväkeä (siis kaikkia) koskee hoitamisvelvollisuus...jos et usko niin meneppä hieman lukemaan lakipykäliä tai ihmisoikeuksien sivuilta myös löytyy tarkempaa tietoa...ketään EI SAA SYRJIÄ TERVEYDENTILAN TAKIA....sitten yksi pikkujuttu...eli googletappa vaikka esim.hiv käsikirja ja lukase potilaan oikeudet....siellä nimittäin sanotaan hyvin selkeästi että jopa hiviä sairastavat ovat oikeutettuja samoissa paikoissa saamaan hoitoa kuin ns. muka terveet immeiset...eli miten mukamas c-hepatiitti eroaa hivistä ettei hepatiitti potilaat kuuluisi hoidettavien joukkoon EN TAJUA TODELLAKAAN?
- vois olla tarpeen
>heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja >saattaa vastuuseen
Itse asiassa, niin surullista kuin se onkin: jos joku terveydenhuollon ammattilainen saa esim. hepatiitin joltakin potilaalta ei voida ilman potilaan suostumusta testata keneltä se tuli. Eli jos sattuu esim. neulanpistotapaturma ja potilas kieltäytyy testistä niin siinäpähän istutaan ja arvaillaan että onkohan tolla nyt joku HIV tai hepB... Kenelläkään ei ole niin huonoja mahdollisuuksia suojautua C-hepatiittitartunnalta kuin lääkäreillä ja hoitajille. B-hepatiittiin onneksi on rokotus. Suomessa käytännössä lähes kaikki c-hepatiitin kantajat ovat narkomaaneja tai näiden kanssa suhteessa olleita/olevia, eli elämäntapavalinnasta siinä on kyse.>heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja >saattaa vastuuseen
Itse asiassa, niin surullista kuin se onkin: jos joku terveydenhuollon ammattilainen saa esim. hepatiitin joltakin potilaalta ei voida ilman potilaan suostumusta testata keneltä se tuli. Eli jos sattuu esim. neulanpistotapaturma ja potilas kieltäytyy testistä niin siinäpähän istutaan ja arvaillaan että onkohan tolla nyt joku HIV tai hepB... Kenelläkään ei ole niin huonoja mahdollisuuksia suojautua C-hepatiittitartunnalta kuin lääkäreillä ja hoitajille. B-hepatiittiin onneksi on rokotus. Suomessa käytännössä lähes kaikki c-hepatiitin kantajat ovat narkomaaneja tai näiden kanssa suhteessa olleita/olevia, eli elämäntapavalinnasta siinä on kyse.
tuohon ns.asiallisen tuntijan viestiin tahtoisin tehdä pienen lisäkysymyksen ELI...oletko tosiaan sitä mieltä että narkomaanit eivät ansaitse hoitoa samalla tasolla kuin muka ns.terveet tai mitä kummaa nyt sitten tarkoititkin...no jos näin tosiaan on niin kannattaa lopettaa lääketieteen opiskelut ja todennäköisesti vaihtaa johonkin sinulle sopivampaan alaan sillä jos tuolla asenteella aiot tulevaisuudessa hoidella mahdollisia potilaitasi niin EI HYVÄ tai ei ainakaan vaikuta oikealta alalta sinulle! - HH
Ja jos harkitset seuraavan kerran valehtelua terveydentilasi suhteen, niin ihan tiedoksi, että olet oikeudellisesti vastuussa siitä, jos valehtelet ja riskeeraat kanssaihmisesi- eli jos esim. hammaslääkäri saa tartunnan sinulta, koska valehtelet sairaudestasi, niin heillä on kyllä keinonsa löytää syyllinen ja saattaa vastuuseen. Eri asia on, jos ihminen ei tiedä sairastavansa esim. hepatiittia tai AIDSia, mutta sinunkin potilastiedoista näkyy, että TIEDÄT TARTUNNASTASI!HYvä hoitaja! Oletko unohtanut ajatuksen "jokaista potilasta hoidettava kuin mahdollista tartunnankantajaa". Eli mietipä omia työskentelytapojasi, aseptiikkaa ja käske hml:nkin miettiä samoja asioita.
- hh-opiskelija
on valitettavaa, että sinua on kohdeltu näin. Mutta tosi asia on, että yksityiset valikoivat potilaitaan, vaikka periaatteessa sortuvatkin syrjintää..Mutta silti, kyse on myös heidän liiketoiminnastaan.
Aseptiikkaan perehtyneenä tietää, että on aineita joilla mahdolliset virukset saadaan minimoitua...Hammashoitajille opetetaan ainakin koulussa, että aseptiikka hoidetaan JOKA KERTA hyvällä omalla tunnolla, että olisi myös itse valmis istumaan tuoliin. Joten on mahdollista suojata potilaan, itsensä ja tulevat potilaat mahdolliselta tartunnalta...jos vain haluaa. Eihän koskaan voi tietää vaikka joku kantaisikin esim. c-hepatiittiä tietämättään, joten täytyyhän hoitohenkilökunnan joka tapauksessa suojautua ja varmistaa myös sen hetkisen ja seuraavien potilaiden turvallisuus...haloo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859