Auttakaa nyt tietämätöntä! Suojat!!!

hevostyttö

Eli mihin jalkoihin laitetaan mitkäkin suojat? Onko olemassa jotain tällasta sääntöö, että mikä mihinkin? Kun minä en oikein ymmärrä.

15

4743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokaiselle

      jokaiselle jalalle on erilaisia suojia eli ei ole "nyrkki sääntöä" koska suojia on niin monia ja niin on myös suojien tarkoituksiakin!!!!!= )

    • auttajat!

      Suojien muoto ja näkö määrää mikä suoja tulee millekkin jalalle. Vähän vaikea neuvoa kun ei ole näkemässä suojia itse. Sun kannattaa kysyy kysyy joltain hevosihmiseltä joka on sun tuttu. Osaisimme itsekkin neuvoa, mutta koska emme ole näkemässä muotoa ja näköä emme voi oikein auttaa. Tiedämme koska itsellämmekin on kolme hevosta!
      Ole hyvä neuvoistamme!

    • hevostyttö

      Kiitos vaan teille...mutta niinkuin yleisimmät ratsuilla: mihin jalkaan ne yleensä laitetaan..yleisimmistä suojista,joita ratsuhevosilla (tuntihevosilla) käytetään,jos voisitte edes niistä jotain kertoo.

      • Queenly McKinney

        suoja mikä tahansa, se laitetaan siihen jalkaan, mihin se tuntuu ns. istuvan. Kun liu'utat suojaa alaspäin jalkaa, huomaat kun paikka löytyy sille.

        Lisäksi nyrkkisääntönä voi pitää, että suojien kiinnityksen (esim.remmit) tulevat AINA jalan ulkopuolelle ja remmit osoittaa taaksepäin.

        *toivoo että joku ymmärtää*


      • mievaan..

        suojia käytetään yleensä silloin kun hevonen kolhii jaloillaan itseään.. eli suojat suojaa hevosen jalkoja. pinteleitä käytetään taas enempi tukemaan hevosen jalkoja. hevonen tarvitsee suojat jos sen jalka liikkeet ovat sellaist että ne osuvat toisiin jalkoihin. etu jaloissa käytetään yleensä jännesuojia suojaamaan myös takaa tulevet iskut ja takajaloissa taas riittää usein hivutus suojat.


      • Queenly McKinney
        mievaan.. kirjoitti:

        suojia käytetään yleensä silloin kun hevonen kolhii jaloillaan itseään.. eli suojat suojaa hevosen jalkoja. pinteleitä käytetään taas enempi tukemaan hevosen jalkoja. hevonen tarvitsee suojat jos sen jalka liikkeet ovat sellaist että ne osuvat toisiin jalkoihin. etu jaloissa käytetään yleensä jännesuojia suojaamaan myös takaa tulevet iskut ja takajaloissa taas riittää usein hivutus suojat.

        Kovasti aiheesta on ollut keskustelua ja olen edelleen sitä mieltä että pinteli ei tue. Samoin on monet _hyvät_ hevosmiehet ja eläinlääkärit todenneet.


    • Jossu

      ..eli suojat laitetaan jalkaan niin, että kiinnityssolkien päät osoittavat taaksepäin ja ovat jalan ulkopuolella :0)

    • pullapolle

      miettiä että tarviiko niitä....
      jos hepo ei hivuta tai kolhi jalkojaan niin miksi laittaa suojia, itse käytän vaan hypätessä tai metsäreissuilla pintelit...

      • hevostyttö

        mutta enhän minä omasta hepasta/ hoitohepasta tms. puhu, vaan käyn tunneilla! Eli jos laitan hepan ite tunnille ja sen harjalaatikossa on suojat, niin tietäis sitten mihin jalkaan mikäkin laitetaan.En laita niitä väärin päin tai muuten väärin, kuin että saatan laittaa kokonaan väärään jalkaan.Eli esim.hivutussuojat.Mihin jalkaan yleensä, taka- vai etujalkaan? Ja muut yleiset.


      • Queenly McKinney
        hevostyttö kirjoitti:

        mutta enhän minä omasta hepasta/ hoitohepasta tms. puhu, vaan käyn tunneilla! Eli jos laitan hepan ite tunnille ja sen harjalaatikossa on suojat, niin tietäis sitten mihin jalkaan mikäkin laitetaan.En laita niitä väärin päin tai muuten väärin, kuin että saatan laittaa kokonaan väärään jalkaan.Eli esim.hivutussuojat.Mihin jalkaan yleensä, taka- vai etujalkaan? Ja muut yleiset.

        Jos ratsastat tunnilla, kysy tuleeko hevoselle suojia ja millaiset tulevat. Sillä kaikilla hevosilla ei käytetä kokoaikaa suojia, vaan pelkästään esim. hypätessä.
        Pyydä jotain näyttämään, miten suojat laitetaan.

        Hivutussuojista sen verran että niitä saa eteen sekä taakse, mutta takana käytettynä ne ovat yleisimmät.

        Hivutussuojista on helppo katsoa kumpaan jalkaan ne tulevat. Hivutussuojissa on alaosassa kumi/muovi, joka on muotoiltu jalan mukaan. Tämä osa tulee suojaamaan ruununrajaa sekä kaviota. Näin sanallisesti en osaa selittää (ainakaan niin että joku ymmärtäisi :)), minkä malliset ovat, mutta katsoessasi niitä, huomaat kyllä.

        Hivutussuojia on erikokoisia, pitkää ja lyhyttä. Se kumpaa mallia käytetään, riippuu ihan siitä kuinka paljon hevonen hivuttaa.

        Sitten on myöskin polvisuojat, joita olen, yllättävää kyllä, nähnyt tuntihevosilla. Ne kuitenkin ovat hiukan harvinaisemmat ratsuilla ja niitä käytetään lähinnä ravureilla.

        Polvisuoja on muotoiltu polven mukaan ja ylhäältä alas hivuttamalla huomaat missä on suojan oikea paikka. Suoja istuu siihen tukevasti, eikä heilu.

        Jännesuojia käytetään lähinnä edessä. Ne suojaa jalan jänteitä (takaosaa) ja jäävät edestä auki. Yleensä (mitä itse olen katsellut) on jännesuojat tarrakiinnityksellä. Eli tarra kierretään jalan "ympäri". Taas hivuttamalla ylhäältä alas suojaa, huomaat missä on oikea kohta. Silloin kun suoja on jalassa tukevasti ja tuntuu istuvan hyvin, on suojat oikeassa kohtaa ja oikean kokoiset.
        Myöskin tarrakiinnitykset tulevat niin että ovat jalan ulkosivulla kiinni ja tarrojen päät osoittaa taaksepäin.

        Pinteleitä näkee paljon tuntihevosilla, mutta jos niitä ei osaa laittaa oikein, on parempi että pyytää osaavaa ihmistä laittamaan ne ja samalla näyttämään miten ne tulevat. Jotta ne eivät jää liian löysälle eikä liian kireelle. Itse olen kyllä pinteleitä vastaan enkä koe niitä tarpeellisiksi.
        Pinteleitä nyt käytetään niin edessä kuin takanakin.


      • hevostyttö
        Queenly McKinney kirjoitti:

        Jos ratsastat tunnilla, kysy tuleeko hevoselle suojia ja millaiset tulevat. Sillä kaikilla hevosilla ei käytetä kokoaikaa suojia, vaan pelkästään esim. hypätessä.
        Pyydä jotain näyttämään, miten suojat laitetaan.

        Hivutussuojista sen verran että niitä saa eteen sekä taakse, mutta takana käytettynä ne ovat yleisimmät.

        Hivutussuojista on helppo katsoa kumpaan jalkaan ne tulevat. Hivutussuojissa on alaosassa kumi/muovi, joka on muotoiltu jalan mukaan. Tämä osa tulee suojaamaan ruununrajaa sekä kaviota. Näin sanallisesti en osaa selittää (ainakaan niin että joku ymmärtäisi :)), minkä malliset ovat, mutta katsoessasi niitä, huomaat kyllä.

        Hivutussuojia on erikokoisia, pitkää ja lyhyttä. Se kumpaa mallia käytetään, riippuu ihan siitä kuinka paljon hevonen hivuttaa.

        Sitten on myöskin polvisuojat, joita olen, yllättävää kyllä, nähnyt tuntihevosilla. Ne kuitenkin ovat hiukan harvinaisemmat ratsuilla ja niitä käytetään lähinnä ravureilla.

        Polvisuoja on muotoiltu polven mukaan ja ylhäältä alas hivuttamalla huomaat missä on suojan oikea paikka. Suoja istuu siihen tukevasti, eikä heilu.

        Jännesuojia käytetään lähinnä edessä. Ne suojaa jalan jänteitä (takaosaa) ja jäävät edestä auki. Yleensä (mitä itse olen katsellut) on jännesuojat tarrakiinnityksellä. Eli tarra kierretään jalan "ympäri". Taas hivuttamalla ylhäältä alas suojaa, huomaat missä on oikea kohta. Silloin kun suoja on jalassa tukevasti ja tuntuu istuvan hyvin, on suojat oikeassa kohtaa ja oikean kokoiset.
        Myöskin tarrakiinnitykset tulevat niin että ovat jalan ulkosivulla kiinni ja tarrojen päät osoittaa taaksepäin.

        Pinteleitä näkee paljon tuntihevosilla, mutta jos niitä ei osaa laittaa oikein, on parempi että pyytää osaavaa ihmistä laittamaan ne ja samalla näyttämään miten ne tulevat. Jotta ne eivät jää liian löysälle eikä liian kireelle. Itse olen kyllä pinteleitä vastaan enkä koe niitä tarpeellisiksi.
        Pinteleitä nyt käytetään niin edessä kuin takanakin.

        Kiitti Queenly!! Tuli tarpeeseen.Kiitoksia muillekin vastanneille!


    • Joka jalkaanhan on omat suojat, riippuu suojista, millaiset ne on. Minun ratsastuskoulullani ainankin on tärkeää laittaa suojat oikeisiin jalkoihin.

    • Anonyymi

      Itse laitan suojat niin, että niiden sonnien tai tarrojen päät osoittavat taakse päin

    • Anonyymi

      Soljet tai tarrat menee taaksepäin, ne tulevat jalkojen ulkopuolelle. Ja etusuojat on pitemmät kuin takasuojat.

      • Anonyymi

        Niin ja tosiaankin eteen tulee yleisimmin jännesuojat ja taakse hivutussuojat, niinkuin joku jo mainitsikin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      287
      3192
    2. 202
      2898
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2484
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      223
      1958
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      14
      1392
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      162
      1231
    Aihe