Musta tuntuu, että oon pillereiden alottamisen jälkeen ollut tosi haavoittuvainen ja itkuinen, itsetunto on matalalla ja oon saanu itkukohtauksia ilman syytä. Tää ei todellakaan ollut mun tapaista ennen pillereiden alottamista.. Joten onko muilla samansuuntasia kokemuksia ko.pillereistä, tai e-pillereistä yleensä..??
Oon nyt syönyt näitä jo yli puoli vuotta, mut en oo sit saanut aikaseksi vaihtaa merkkiä, en edes oo varma, johtuuko nää mun mielialanvaihtelut niistä, vai yleisestä stressistä tms..Nyt vaan alkas tuntumaan, että tää vaikuttaa mun elämään jo niin suuresti, et pitäs varmaan kokeilla merkin vaihtoa ennen kun pilaan enempää esim. ihmissuhteitani..?!?! Kyllähän nää pillerit kuitenkin vaikuttaa hormonitoimintaan, joten ois aika loogista että tää johtuis niistä...??
Yasmin-pillerit ja itkuisuus!!
12
1400
Vastaukset
- aloittaja
Niin ja kertokaa toki, jos teillä on ollut vastaavia ongelmia, niin ootteko vaihtanut merkkiä ja mikä merkki on ollut parempi? Tosin tää on varmaan ihan yksillistä..
Toisaalta vähän arveluttaa, koska näissä Yasmineissahan käytetään vissiin nykyään vähemmän hormonia kuin ennen, niin onko sit olemassa pillereitä joissa ois VieLä vähemmän hormonia, mutta tehoaisivat??- yasmin reilu vuosi
Sinuna en vaihtaisi vain itkuisuuden takia merkkiä. Vähän luulen että jokaisesta pillerimerkistä tulee jotain "sivuvaikutuksia". Sitä paitsi onhan sinulla samanlailla mm PMS oireet, vaikka syötkin pillereitä.
- patja
Mä lihoin huomattavasti Yasminien aloittamisen jälkeen ja myös mieliala painui alas. Aion pian vaihtaa toiseen merkkiin.
- mimosa
itse olen käyttänyt ko. pillereitä nyt muutaman kk:den, ja huomasin että tietyssä vaiheessa kk:tta mieliala todellakin heilahtelee, mutta vaikutus on hyvin vähäistä, eikä se tunnu vaikuttavan kuitenkaan suuremmalti päivittäiseen elämään. painoakin tuli vähän, mutta sen sai kuriin kun vähän katsoi mitä syö.
- _Heitu
Samaa olen itsekin kokenut ja sitä olikin sitten silloiselle kumppanille vaikeeta selittää.. Lopetin niiden syömisen silloin ja myöhemmin mietin olisiko kuitenkin kannattanut jatkaa, jos elimistö olisi "tottunut" niihin pidemmällä käytöllä ja ikävät sivuvaikutukset hieman hellittäneet.
- Kokenut
Jotkut meistä ovat erityisen "hormoniherkkiä" ja silloin e-pillerit kannattaa ehdottomasti lopettaa kokonaan! Niiden sisältämä lisähormoni aiheuttaa juuri kuvaamaasi masennusta ja paljon muutakin....
Itse sain 10 vuoden e-pillerien käytöstä palkaksi vaikean depression sekä rintasyövän. Vasta sädehoitoklinikalla sain oikeaa tietoa pillerien käytön vakavista seurauksista. - myös täällä
Olen syönyt yasmineita nyt 4 kk...viimeset 2kk olen ollut erityisen herkkä. Itku tulee yleensä aivan pienistä asioista...pettymys, ärsyynnys, asioiden epäonnistuminen, riitely poikaystävän kanssa (kinastalukin saattaa jo riittää), väsymys, ikävä, jokin biisi joka kolahtaa...IHAN MITÄ VAAN! Itken valehtelematta päivittäin...yleensä ollessani yksin.
Olen miettinyt myös pillereiden vaihtoa, mutta toisaalta kun muita sivuvaikutuksia minulla tässä ei ole pahemmin ollut, en tiedä haluanko vaihtaa. - itkuiikka
itsekkin söin tossa puoli vuotta yasmineja. mutta lopetin ne viikko sitten koska ne tekivät elämästäni helvetin. itkin kokoajan ja ahdisti kaikki. suosittelen tosiaan vaihtamaan johonkin vähän hormooniseen ehkäisymenetelmään tai kokonaan hormoonittomaan. sillä jos olet herkkä hormooni ehkäisy menetelmille niin ei siinä mikään merkin vaihtaminen auta. nimimerkillä kokemusta on. itse en nyt käytä mitään muuta ehkäisyä kuin kondomia koska siitä ei tule masennusta. joten heitä vaan ne pillerit vesanpytystä alas niin pian kuin vain mahdollista niin voit olla taas onnellinen :)
- ........
Minä vaihdoin Yasmin-pillerit NuvaRing ehkäisyrenkaaseen. Pillereiden aikana, näin jälkikäteen ajateltuna, saattoi enemmän mielialat heilahdella ja itku herkemmässä.
Renkaaseen olen ollut tosi tyytyväinen (tietenkään ei kaikille sovi) mutta toisin kuin pillereiden kanssa, hormonia erittyy koko ajan tasaisesti, eikä tule sellaisia "piikkejä". Joku sanoi, että ei ollut sopinut ollenkaan. Se todellakin on hyvin yksilöllistä.
Nykypäivänä kun on niin paljon erilaisia vaihtoehtoja, miksi jumittaa siihen yhteen, joka ei edes sovi? Kokeilee eri vaihtoehtoja.- miranda456
Alussa jasmineista tuli päänsärkyä,oksettavaa oloa,itkuisuutta..Nyt on alkuoireista jäljellä just tää itkuisuus ja hermostuneisuus.
Poikakavereille kyllä kannattaa varmaan sanoa ihan suoraan mitä haittavaikutuksia saattaa olla, koska sitpähän tietää varoa pahana päivänä "karjuvaa leijonaa". :)
Harkinnassa vaihtaa ehkäisylaastariin tai renkaaseen koska vaikuttaa kiivemmalta ja helpommalta...
- ei yasminille:(
Viestisi oli kuin kirjottamani.. Minullakin itkuisuutta, hermostuneisuutta yms. Itse asiassa sain pienistäkin asioista raivokohtauksia. Kun lopetin pillerit, parin kuukauden kuluttua olin taas oma itseni ja todella onnellinen huomatessani, että kohtaukset johtuivat ko. pillereistä. Nyt aion kokeilla Harmonette-pillereitä paremmalla onnella...
- kuin minun...
Ja minullakin kävi samoin, myös Harmoneteilla. Nyt toimii itkuitta kuparikierukka. On minun itkut jo itketty! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264657
- 282661
- 342314
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121571
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241360- 151306