Valtion/yritysten edustusautot

setae

80-luvulla ja vielä pitkälti 90-luvullakin olivat jenkkiautot Suomessa yleisiä yritysten ja valtion edustusautoina. Keskikastin herroja kyyditsivät usein laatikko-capricet ja muut fullsize-GM-tuotteet, presidentille kelpasi Cadillac Fleetwood Brougham ja ulkoasiainministeriöön hommattiin vielä 90-luvun lopulla muutama kappale legendaarisia Impala SS-kulkineita. Jos katsotaan muutama vuosikymmen taaksepäin tästä niin aitoja jenkkejä on ollut valtiolla muitakin.

2000-luvulle tultaessa ovat autot kuitenkin eurooppalaistuneet: on mersua, bemaria, volvoa ja muuta arkiseen vilinään paremmin sulautuvaa tusinakulkinetta.

Mikä on arvon raadin näkemys muutoksen syystä? Uusia jenkkejä ei juurikaan edustuskäytössä enää näe, vaikka ainakin Chrysler 300C ja Cadillac STS luokkansa puolesta sikariportaalle kelpaisivatkin.

Onko taustalla politiikkaa? Oliko takavuosien jenkki-innostuksessa kapinahenkeä kun samaan aikaan oltiin itään päin rähmällään? Vai haluavatko nykyiset herrat liikkua kansan parissa huomaamattomammin?

Olisi kiva kuulla spottauksia uusista edustuskäytössä olevista jenkeistä. Koneella oli yksi STS takavuosina (98-0x?), muista ei ole tietoa.

38

5134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhat Jenkit = upeita !

      En osaa sanoa, mistä mainitsemasi muutos johtuu ... mutta olisiko yhtenä syynä se, ettei Suomen nykykansa ehkä arvosta vanhoja/vanhempia Jenkkiautoja samoin kuin aiemmin ?

      Tuskin Jenkkien bensankulutuskaan on syynä, koska tarkoitit valtion/yritysten edustusautoja.


      Itse tykkään vanhoista Jenkeistä yli kaiken, enkä todellakaan huolisi/haluaisi jotakin euro-autoa, vaikka olisi miten hieno Mersu tai BMW !

    • vai joku muu

      jolla on edustuskäytössä joku jatkettu Caddy-limusiini. En tosiaan ole varma oliko Jorma mutta muutama vuosi sitten oli telkussa juttua ja jotenkin Jormaa epäilisin vaikken varmasti muista. Ja sitä epäilisin että siksi ei enää käytetä amerikkalaisia jottei auto herättäisi huomiota. Kalliskin mersu tai audi häviää masssaan mutta amerikkalainen herättää huomiota ja kateutta vaikka olisi paljonkin halvempi kuin tuo eurooppalainen kulkine. Heti katsottaisiin kieroon jos ministeri ajaisi cadillacilla tai lincolnilla.

      • Mielipidettä

        Lainaus tekstistäsi :
        ... amerikkalainen herättää huomiota ja kateutta vaikka olisi paljonkin halvempi kuin tuo eurooppalainen kulkine.

        Niinpä, koska Jenkkiauto herättää kateutta ihmisissä, niin silloinhan niitä kuitenkin arvostetaan kateellistenkin silmissä !


      • taannoin

        limusiini, mutta se kait oli enempi vieraiden- ja vuokrakäyttöön. Itse mies ajelee mersulla.


    • Jenkkikriitikko

      Hoh...vai että suurvaltapolitiikkaa tähän halutaan sotkea? Eiköhän se syy ole siinä että saksalaiset tekevät yksinkertaisesti parempia autoja. Ennen kun natsisympatioista syyttelette, sanonpahan vain että saksalaiset osaavat käyttää järkeä suunnitellessaan autoja. Jenkit kiinnittävät huomionsa kaikkeen epäolennaiseen, ja siksi jenkeistä löytyy sähkötoimista mukitelineensupistinta ja alipainekäyttöistä tuhkakupinavaajaa.
      Ja jenkkiharrastajat jaksavat aina mussuttaa massasta erottumisella.
      Tosin he eivät hyväksy muilla mantereilla tehtyjä erikoisuuksia ja se massasta erottuminenkin pitää tapahtua vakiokomponenteilla. Käytetään Beaversin farkkuja ja valkoista t-paitaa, että ollaan varpisti heteroita!

      • setae

        Makuasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni jenkkiautoissa on nimenomaan osattu aina keskittyä olennaiseen, ehkä monen vähemmän olennaisen mutta silti tärkeän asian kustannuksella. Auton ehdottomasti tärkein osa eli drivetrain - moottori vaihteistopaketti - on jenkeissä ollut aina loistavasti toimiva. Sen sijaan epäolennaisuudet kuten sisustan muoviosien toleranssit ja materiaalivalinnat ovat aina olleet vähän turhankin räikeästi "sinne päin".

        Massasta erottuminen on taas puhtaasti suunnittelufilosofiaa. Jenkkiautot muotoillaan erottuviksi, kalliit europremiumit puolestaan hillitysti. Valtionmiestasolla en pitäisi erottumista ollenkaan huonona asiana.


      • Oman tien kulkija
        setae kirjoitti:

        Makuasioitahan nämä ovat, mutta mielestäni jenkkiautoissa on nimenomaan osattu aina keskittyä olennaiseen, ehkä monen vähemmän olennaisen mutta silti tärkeän asian kustannuksella. Auton ehdottomasti tärkein osa eli drivetrain - moottori vaihteistopaketti - on jenkeissä ollut aina loistavasti toimiva. Sen sijaan epäolennaisuudet kuten sisustan muoviosien toleranssit ja materiaalivalinnat ovat aina olleet vähän turhankin räikeästi "sinne päin".

        Massasta erottuminen on taas puhtaasti suunnittelufilosofiaa. Jenkkiautot muotoillaan erottuviksi, kalliit europremiumit puolestaan hillitysti. Valtionmiestasolla en pitäisi erottumista ollenkaan huonona asiana.

        Jos/kun ajatellaan vanhoja (esim. 50-luku) Jenkkiautoja, niin kyllähän ne kauniita ovat ja niillä varmasti erottuu massasta !

        Valtionmies-tasoisen henkilön erottuminen on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta olisi hyväkin erottua, mutta sitten tulee mieleen turvallisuus. Tosin onhan isoilla pampuilla (kuten pressat) luodinkestävät lasit autoissaan.


      • mopo

        Jo kauan sitte Jorma sano Viitalan Jaskalle, että köyhät on tien päällä ja tiellä. Me käytetään koptereita ja lentokoneita.


    • GranFury-75

      Mulla on Pirkko Työläjärven(meniköhän nimi ihan oikein, noh vanha ministeri kumminkin) vanha edustuspirssi vuodelta -75 eli Plymouth Gran Fury. Mattamusta bluesmobiili tosin nykypäivänä, mutta kumminkin.

      http://www.paalupaikka.com/galleria/displayimage.php?album=topn&cat=4&pos=33

      (linkin kuva saattaa välillä vaihdella. Sieltä alhaalta voi valita Plymarin kuvan jos ei heti osu oikeaan...)


      Kaverilla on Kone Oy:n vanha edustus-Kauko eli Caddillac Fleetwood muistaakseni 90-luvun puolesta välistä.
      Ja juttelin yhden toisen Gran Furyn onnellisen omistajan kanssa cruisingeissa niin sen auto oli ollut myös jonkun puolustusvoimien ison herran edustusautona joskus.

      Eli onhan noita ollut..

      • sikarimiäs

        clinton kävi tampereella seminaarissa ja alla oli MERSU! eikä edes ihan kauheen iso. ehkä 500ässä.


      • Oman tien kulkija
        sikarimiäs kirjoitti:

        clinton kävi tampereella seminaarissa ja alla oli MERSU! eikä edes ihan kauheen iso. ehkä 500ässä.

        Ilmeisesti Mersua käytettiin Clintonin tapauksessä siksi(kin), jotta hän ei erottuisi massasta. Toisaalta, onhan se turvallisempaa liikkua niin, etteivät kaikki heti tunnista, kun kyseessä on joku noin tunnettu henkilö.


    • 722-A, 224-B ja 613-B

      Hyvällä 70-luvulla ajoin niitä ukkoja viisi vuotta. Oli monia, jotka sanoivat, jos tallissa oli varaa valita, että ottavat sen jatko-Saabin eli Finlandian mieluummin, kuin Furyn. Turbo-Finlandiassa oli kuulkaa jotakin sellaista, jota ei tusina Plymareilla koskaan saanut tuntea. Aloittaessani oli vakiovehe Valiant 100. Syy, koska ministeri Brener niin oli päättänyt, että suvun maahantuonti pelasi. Siitä ei pitänyt autona kuski, eikä takapenkkiläinenkään. Yksi sileä etuistuin, joka hikosi perseen alla parissa minuutissa. Oli muovia myös takana. Kolme vaihdetta, joilla ei ollut hyvä ajaa kaupungissa. Kulmassa vaihda ykkönen ja huudattamatta vaihda nykivään kakkoseen. Hyi kissan kusi! Pitkälle matkalle talvisin otettiin vain 99 Saab. Sillä tarkeni, pääsi eteenpäin tarpeeksi ja vielä lumessakin mökeille ja ties minne. Se ei juuri jättänyt tiellekään.
      Näin muisteli Aulis

      • Automaatti-vaihteet

        Kuskaamasi ukot saattoivat ajatella ns. isänmaallisesti kotimaisen kulkineen valitessaan.

        Monilla vanhemman kansan suomalaisilla ja vielä heitä nuoremmillakin on melkoiset ennakkoluulot vanhoja Jenkkiautoja kohtaan. Eivät ole itse niillä ajaneet tai edes kyydissä istuneet.

        Varmaan etuvetoisella Saabilla pääsikin hyvin lumessa. Ja kesäkelillä ainakin pääsee hyvin Jenkilläkin.

        Valiant on Mopar (ei millään pahalla niitä kohtaan), mutta onhan niitä tasokkaampiakin Jenkkejä olemassa ... esim. Cadillac ja Lincoln.
        Ja autommaattivaihteinen versio tietenkin pitää Jenkin olla !


      • Jenkkikriitikko
        Automaatti-vaihteet kirjoitti:

        Kuskaamasi ukot saattoivat ajatella ns. isänmaallisesti kotimaisen kulkineen valitessaan.

        Monilla vanhemman kansan suomalaisilla ja vielä heitä nuoremmillakin on melkoiset ennakkoluulot vanhoja Jenkkiautoja kohtaan. Eivät ole itse niillä ajaneet tai edes kyydissä istuneet.

        Varmaan etuvetoisella Saabilla pääsikin hyvin lumessa. Ja kesäkelillä ainakin pääsee hyvin Jenkilläkin.

        Valiant on Mopar (ei millään pahalla niitä kohtaan), mutta onhan niitä tasokkaampiakin Jenkkejä olemassa ... esim. Cadillac ja Lincoln.
        Ja autommaattivaihteinen versio tietenkin pitää Jenkin olla !

        ...kun herrat totesivat kokemusperäisesti Saabin paremmaksi.


      • Bunker
        Jenkkikriitikko kirjoitti:

        ...kun herrat totesivat kokemusperäisesti Saabin paremmaksi.

        Aika suuresti huvituttava ajatus olisi, että suuressa länsimaailmassa Plymouth Valiant olisi ollut edustusauto niinkuin Suomessa. Sehän oli halpa peruskompakti. Vain täällä onnelassa se oli mahdollista.

        Suomessa korkea autoverotus vääristi esim. Impalasta edustusauton, vaikka USAssa se oli ihan tavallisen Joen kehonsiirtoväline A:sta B:hen. Täällä se muuttui edustusautoksi suuren koon, suuremman hinnan ja ulkonäöltään Opel Rekordeja prameampana olevana.

        Toisaalta Suomesta kyllä löytyi Cadillaceja, New Yorkereita ja Imperialeja, joilla voi suuressakin maailmassa näyttäytyä tyylillä edustusautoina.


      • Rauski.V

        Itse pääsin ajamaan MB 450 Sel rek .no 617-U VTT:llä ollessani duunissa. Oli takavarikoitu ensin Verohallituksen V.Vennamolle kun Veikko aloitti ns.rötösherra jahdin niin ko.paska annettiin Kiertoon luoja mikä romu jo 10000km ajettuna.Joka saatanan kerta tuli Saksasta asentaja sitä pulaamaan,ei ollut päivääkään ehjänä,kyllä helpotti kun pääsi ajamaan herroja Volvo S 760:llä.


    • 318

      Suomi on eu;n mallioppilas ja herrat kieli ruskeana nuoleskelevat saksaa.
      Lisäksi saksalainen auto on tavallaan kotimainen, siis samaa sisämarkkinaa, eiköhän japanin keisarilla liene leksus ja bushillla linkki tai käkkylä, britanian lissulla rolssi jne..........

      Ja niin kuin aiemmin jo mainittiin, autovero vääristää, ennen valttereita oli "edustusautoina", ja eihän tänäpäivänäkään mainitsemasi 300c ole edes edustusauto, vaan tavallinen perheauto Usassa.

      Lienet oikeassa siinä, että herrat haluavat liikkua nykyisin huomaamattomasti, eihän mersua ja bemaria erota edes tavisten hondasta, ainakaan hontan mainosten perusteella:)

      • Jenkkikriitikko

        Miksi hillittyjen hyväkäytöksisten herrasmiesten pitäisi liikkua alempien sosiaaliluokkien ihannoimilla jenkkiautoilla?
        Peräänkuulutatte massasta erottumista.
        Teillä vain massasta erottuminen pitäisi tapahtua määräämillänne komponenteilla. Pitäisi käyttää vielä pillifarkkuja ja valkoista t-paitaa että varpisti ollaan heteroita!
        Uneksitte varmaan vielä että Ollilat ja Lillbackat riehuisivat kännissä ja näyttelisivät persettä julkisesti, kuten jenkkiharrastajilla on tapana.


      • Mielipidettä
        Jenkkikriitikko kirjoitti:

        Miksi hillittyjen hyväkäytöksisten herrasmiesten pitäisi liikkua alempien sosiaaliluokkien ihannoimilla jenkkiautoilla?
        Peräänkuulutatte massasta erottumista.
        Teillä vain massasta erottuminen pitäisi tapahtua määräämillänne komponenteilla. Pitäisi käyttää vielä pillifarkkuja ja valkoista t-paitaa että varpisti ollaan heteroita!
        Uneksitte varmaan vielä että Ollilat ja Lillbackat riehuisivat kännissä ja näyttelisivät persettä julkisesti, kuten jenkkiharrastajilla on tapana.

        Kyllä Jenkkiharrastajistakin löytyy korkeammin koulutettujakin henkilöitä !!

        Pillifarkut ja T-paita eivät liity mitenkään hetero-asiaan, vaan miehet käyttävät niitä siksi, koska ne olivat muotia 50-luvulla. Juuri tuolloinhan lanseerattiin markkinoille valkoinen T-paita.


      • Bunker
        Jenkkikriitikko kirjoitti:

        Miksi hillittyjen hyväkäytöksisten herrasmiesten pitäisi liikkua alempien sosiaaliluokkien ihannoimilla jenkkiautoilla?
        Peräänkuulutatte massasta erottumista.
        Teillä vain massasta erottuminen pitäisi tapahtua määräämillänne komponenteilla. Pitäisi käyttää vielä pillifarkkuja ja valkoista t-paitaa että varpisti ollaan heteroita!
        Uneksitte varmaan vielä että Ollilat ja Lillbackat riehuisivat kännissä ja näyttelisivät persettä julkisesti, kuten jenkkiharrastajilla on tapana.

        Kriitikolla on asennevamma amerikanautoilijoita kohtaan.. älä yleistä jotain pientä näkyvää marginaaliryhmää koko hoitoon. Se, että "alemmat sosiaaliluokat ihannoivat jenkkiautoja". Siinä on historiallinen totuus mukana, mutta heillä ei ole varaa sellaiseen, korkeintaan rupurämpleriin. Miten jollain vuokralla ja yhteiskunnan tuilla asuvilla ihmisillä voisi olla varaa ja ylläpitää jotain 5-numeroisen euromäärän maksavaa kakkosautoa, joka olisi periaatteessa ihan ylimääräinen?

        Se, että johtajatason ökymiehet eivät useinkaan ajele vanhoilla US-autoilla johtuu taas siitä, että heillä ei ole aikaa siihen eikä siitä johtuen kiinnostustakaan. Koska pitää olla auto jokapäiväiseen liikkumiseen, niin liikkuttavat kehoaan uudehkoilla takuuvarmoilla bemareilla ja mersuilla, mutta eivät ole välttämättä edes automiehiä.

        Tuosta edustusautohistoriasta vielä, niin tuolta 1930-luvulta 70-80-luvulle saakka valtion ja isojen firmojen edustusautot olivat usein amerikkalaisia autoja. Nykyään on toisin, nämä autot ovat useimmiten eurooppalaisia, mutta sille on omat globaalisaatiokehityssyynsä.


      • 318
        Jenkkikriitikko kirjoitti:

        Miksi hillittyjen hyväkäytöksisten herrasmiesten pitäisi liikkua alempien sosiaaliluokkien ihannoimilla jenkkiautoilla?
        Peräänkuulutatte massasta erottumista.
        Teillä vain massasta erottuminen pitäisi tapahtua määräämillänne komponenteilla. Pitäisi käyttää vielä pillifarkkuja ja valkoista t-paitaa että varpisti ollaan heteroita!
        Uneksitte varmaan vielä että Ollilat ja Lillbackat riehuisivat kännissä ja näyttelisivät persettä julkisesti, kuten jenkkiharrastajilla on tapana.

        Väittämäsi on aivan perseestä, harrastajat eivät näytä hanuria, vaan romuilla ajavat wannabejenkkionjeespojut.

        Sinun logiikallasi mainitsemiesi herrasmiesten tulisi ajaa romanien kansallispuku päällä mersuillaan, koska mersu on suosittu romanien keskuudessa:D


      • Jenkkikriitikko
        318 kirjoitti:

        Väittämäsi on aivan perseestä, harrastajat eivät näytä hanuria, vaan romuilla ajavat wannabejenkkionjeespojut.

        Sinun logiikallasi mainitsemiesi herrasmiesten tulisi ajaa romanien kansallispuku päällä mersuillaan, koska mersu on suosittu romanien keskuudessa:D

        Noin minäkin haluaisin uskoa, mutta tapahtumissa kyllä saattaa joskus törmätä yli kolmekymppisiin perseennäyttelijöihin.


    • 722-A jne...

      Se autokanta muuttui muuten pakosta vuoden 1972 päätetyn SALT-neuvottelujen vuoksi. Piti saada valtuuskuntien ajoon valtioltakin uudempaa kalustoa. Ministeri oli silloin muistaakseni Arne Berner ja heidän yhtiönsä maahantoi amerikkalaiset autot. Silloin päätettiin, että Berner myy autoja valtion hankintakeskukselle maailman tappiin. Salt-autoja olivat Fury III ja Dotsit. Luullakseni Kalevi Sorsa ensimmäisen pääministerikautensa alkuun ostatti Nevejorkkerin. Oli niitä Mersujakin 220 ja 240 oli ainakin yliopistolla ja poliisin ylijohtajalla. Tullilaitoksen pääjohtaja Uitto takavarikoitti itselleen 450-sarjan Mersun, jolla ajoi 200000 km ja hävisi lopulta korkeimmassa sen valtiolle ottamisen. Omistaja sai vanhan paska loppuunajettuna. Tiehallituksen ukko halusi Volvon oliko 164 ja siihen vaihtokuljettajan. Vähän sitä kuskia tarvittin, kun Loikkasen äijä itse ajoi, vaikka oli yksikätinen. Kuski istui Kappelissa tai pelasi pokkaa Postipankin kuskien joukossa naapuritalossa.
      Se Finlandia Saab oli huono kääntymään ja siksi siitä ei kuskit oikein pitänyt kaupungissa. Lentokentälle mennessä se oli kuitenkin eto peli. Itse ajoin monet kerrat Tuusulan väylää 190 km ja joskus takaisin tullessa ukko vielä hoputti takaa kahteensataan. Kerran jäi lippu salkoon ja se repesi Oulunkylän liittymässä. Paukahti auki ja ilma teki siitä sekunniksi pussin, joka räjähti päreiksi.
      Suurkirkkoon mentiin sieltä Rauhankadulta tasanteelle. Saabilla ei saanut käännettyä siellä kerralla, jos ei tiennyt, että piti haukata melkein oikea pyörä Unioinkadulle ilmaan. Kelju-Kekkosen Caddykin siinä kääntyi, mutta Finlandiaa piti veksalata. Samoin piti varoa lumikasan ylimeno. Siihen jän mahasta ja jos pyörät pyörähti tyhjää, vetää piti irti.
      Yksi valtioneuvoston toimistosihteeri ei antanut naida, kuin finlandiassa. Se osasi vetää jalat kattoon ja tavaan mukavasti esille.
      Aulis

      • setae

        Tämä oli mielenkiintoista ja uutta tietoa, kiitokset hyvästä postauksesta!


    • ^^^^

      Nyt eletään vuotta 2006.

      Ei kai kukaan tosisnaan väitä, jotta esim. ministerit kulkisivat joillakin 70 ja 80 -lukujen käkkylällä? :)

      Ei niillä autoilla voi ajaa 75 tkm vuodessa kelissä kuin kelissä. Esimerkiksi puolustusministeri matkaa Skoda Superbilla ja useimmat muut ministerit joko Volvo S80:lla tai Audi A6:lla.

      Pääministerillä on panssaroitu 760iAL Bemari ja tasavallan presidenttillä panssaroitu MB S 600 Lang. Voin kokemuksesta sanoa, että kyllä musta ässämersu leijonavaakunoilla herättää aivan riittävästi huomiota lipuessaan Naantalin kaduilla!

      Poikkeuksen tekee paljon puhuttu Enäjärven Käkkylä eli Patentti- ja rekisterihallituksen pääjohtajan 90-luvun lopulla hankkima uusi Cadillac STS, jonka ajopäiväkirjoista on ilmennyt, että johtaja Enäjärvi on käyttänyt Caddya kuin omaansa..

      • ^^^^

        A-motin käsikirjoitus Cadillacin ostosta:

        "Kuvaava esimerkki seurauksista: Uuden vallan ja komennon merkiksi sinänsä väritön Patenttivirasto hankki näyttävän edustusauton. Cadillac North Star - pääjohtajan päätös ja samalla viesti muille pääjohtajille. –Vaan yhtä aikaa Cadillacin kanssa maahan saatiin lama ja leipäjonot.


        PAAERMAA: –Tietysti se oli kalliimpi kuin mitä valtion hallinnossa muuten oli tapana hankkia.

        Johtokunnalle myyty perustelu oli Ulkoministeriön runsas käyttötarve autolle valtiovieraiden kuljetukseen. Valvoja on yllättynyt kuullessaan nyt, että todellinen lainaustarve olikin keskimäärin vain 5 kertaa vuodessa.


        PAAERMAA: –No ei kovin paljoo.."

        http://www.yle.fi/mot/061100/kasis.htm


      • 722-A

        Kyllä valtion ukot 1974-80 ajoivat 70-luvun autoilla aivan joka päivä. ainuttakaan 2000 luvun autoa en nähnyt missään tallissa.
        Aulis


    • HALPOJA

      60 ja 70 luvuilla valtion ja firmojenkin edustusautot olivat yleisesti amerikkalaisia. Syy tähän oli selvä: olivat silloin näyttävän näköisiä verrattuna eurooppalaisiin ja yhden mersun hinnalla sai pari kolme Plymouthia, joka oli eräs edustusautojen suosikkimerkki. Lisäksi bensankulutus ei tuolloin meinannut edustusautokäytössä yhtään mitään. Ja ei voi väittää, etteikö taustalla voinut vaikuttaa myös halu näyttää, että kuulumme länteen.

      • Bunker

        Pari kolme Plymaria Mersun hinnalla? Vuonna 1965 Plymouth Fury III V8 & autom. maksoi 26.810mk eli lähes saman verran kuin S-luokan Mersu 220SE (26.880mk). Ei tossa Mersussa mitään vikaa ollut, mutta Plymari oli tilavampi. Lisäksi Plymarin maahantuoja Berner oli jotenkin valtion edustusautojen 'hovihankkijan' roolissa..

        Samana vuonna Chryslerin loistoauto Imperial LeBaron maksoi noin saman kuin Mersu 300SE Lang. Imperialissa oli kasikoneessa 145 hepoa enemmän kuin Mersun kuutosessa.

        Vuonna 1970 Plymouth Fury III maksoi melkein 50 tmk ja halvin S-luokan Mersu 280S maksoi 4,5 tmk enemmän.


      • Bunker
        Bunker kirjoitti:

        Pari kolme Plymaria Mersun hinnalla? Vuonna 1965 Plymouth Fury III V8 & autom. maksoi 26.810mk eli lähes saman verran kuin S-luokan Mersu 220SE (26.880mk). Ei tossa Mersussa mitään vikaa ollut, mutta Plymari oli tilavampi. Lisäksi Plymarin maahantuoja Berner oli jotenkin valtion edustusautojen 'hovihankkijan' roolissa..

        Samana vuonna Chryslerin loistoauto Imperial LeBaron maksoi noin saman kuin Mersu 300SE Lang. Imperialissa oli kasikoneessa 145 hepoa enemmän kuin Mersun kuutosessa.

        Vuonna 1970 Plymouth Fury III maksoi melkein 50 tmk ja halvin S-luokan Mersu 280S maksoi 4,5 tmk enemmän.

        Kun sanoin, että vuonna -65 Plymouth Fury III maksoi täällä lähes piirulleen saman kuin MB 220S, niin vertailun vuoksi voisi vielä mainita mitkä näiden hintasuhteet oli vuonna 1966 USAssa:

        Plymouth Fury III 4d sedan perusvarusteisena kasilla maksoi $2823. MB 230S maksoi $4785 eli 1.7 kertaa enemmän kuin Plymari. Näin se Suomen korkea autovero ym. kulut vääristi autojen hintoja.


      • HALPOJA
        Bunker kirjoitti:

        Kun sanoin, että vuonna -65 Plymouth Fury III maksoi täällä lähes piirulleen saman kuin MB 220S, niin vertailun vuoksi voisi vielä mainita mitkä näiden hintasuhteet oli vuonna 1966 USAssa:

        Plymouth Fury III 4d sedan perusvarusteisena kasilla maksoi $2823. MB 230S maksoi $4785 eli 1.7 kertaa enemmän kuin Plymari. Näin se Suomen korkea autovero ym. kulut vääristi autojen hintoja.

        Valtion laitokset saivat ostaa autot ilman veroja yms. maksuja. Siksi jenkkiautot olivat valtiolle edullisempia kuin eurot.


      • Jenkkikriitikko
        HALPOJA kirjoitti:

        Valtion laitokset saivat ostaa autot ilman veroja yms. maksuja. Siksi jenkkiautot olivat valtiolle edullisempia kuin eurot.

        Miksi valtio maksaisi itse pyörittämälleen systeemille veroa?
        Taisi palstalaisilla vain olla se populistinen halu osoittaa syyttävä sormi kohti valtiota/EU:ta/UKK:ta/AY-liikettä/kepua.


      • Bunker
        HALPOJA kirjoitti:

        Valtion laitokset saivat ostaa autot ilman veroja yms. maksuja. Siksi jenkkiautot olivat valtiolle edullisempia kuin eurot.

        Niin.. kait täällä rahtimaksut sentään meni ja dealerin osuudet. Kun otetaan vähän kalliimpi auto kyseeseen kuin Plymouth, niin 1966 Chrysler New Yorker 4d Ht factory price oli USAssa $4324, niin tuossa on jo huomattavasti paljon enemmän autoa kaikilta osin kuin MB 230S:ssä, joka maksoi hitusen enemmän $4785. On yhä tänä päivänäkin. MB:ssä maksoi vain brändi. Joten tuolta osin ei ole ihme, että MB:tä myytiin USAssa vähän noina aikoina.


      • guatanamon vanki
        Bunker kirjoitti:

        Niin.. kait täällä rahtimaksut sentään meni ja dealerin osuudet. Kun otetaan vähän kalliimpi auto kyseeseen kuin Plymouth, niin 1966 Chrysler New Yorker 4d Ht factory price oli USAssa $4324, niin tuossa on jo huomattavasti paljon enemmän autoa kaikilta osin kuin MB 230S:ssä, joka maksoi hitusen enemmän $4785. On yhä tänä päivänäkin. MB:ssä maksoi vain brändi. Joten tuolta osin ei ole ihme, että MB:tä myytiin USAssa vähän noina aikoina.

        Vuoteen 1969 oli voimassa sotaan tehty laki (senaatti vahvisti 23.6.1941), jolla verotuksellisesti ehkäistiin mm. japanilaisten ja saksalaisten autojen, koneiden ja laitteiden maahantuonti, myynti ja huolto. Se oli autoissa jossakin 45-52% välissä. Sillä pidettiin Mersu ja Toyota pois.
        Suomalainen paperikone olisi ollut 1968 USA:ssa halvempi ja nopeampi kuin heidän omansa. Päällikkö Johnsson halusi lain, jolle niiden tuonti kiellettiin jopa Kanadaan, joka sentään on itsenäinen maa. Samoin oli jäänsärkijäkaupat, joihin sovellettiin taas jotakin sotalakia (mikä siinä on, että rauhan ja vapauden tyyssija on täynnä soataa ja sen lakia?). Yhdellä jäänsärkijällä olisi voitu tuoda sitä amerikanrautaa viisikymmentä laivalastillista, jos kauppa olisi ollut rehellistä ja avointa.
        Meillä toki oli mahdollisuus kahdenkeskisesti tuodea Englannista esim. Fordin varastosta autorautaa, mutta niissä olisi ollut maksuna sellulosa, josta muutenkin saatiin hyvä hinta puntina. Ziliä ja Tsaikaa oli mm. Sypillä kaksi ja Kopin tallissa yksi ja Outokummulla ja FinnStroilla.


    • utelias

      Työkaverilla on Plymouth Volare 225cid, vuosimalli tais olla jotain -76. Joka tapauksessa se vanhempi korimalli, pyöreälamppuinen. On ollut kanssa edustusautona aikanaan jollain pampulla. Moottori on kuulemma tehokkaampi kuin vakio, mutta kuitenkaan kyseessä ei ole super-six (onko jollain tietoa tälläisestä?).

      • Plyhouth

        Plymouth Volare oli Dodge Aspenin rikkaismalli. Suomessa niillä oli eri maahantuojat. Dodgea toi Autokeskus ja Plymouthia toi Berner. Autokeskus oli aktiivisempi markkinoinnissaan ja niinpä Volarea myytiinkin vain murto-osa verattuna Aspeneihin. Jotenkin Berner markkinoi merkkejään enemän edustusautopuolelle. Oli saanut valtionkin asiakkaakseen. Tosia minulle oli aivan utta tieto, että peruskuutosesta olisi ollut jotain tehokkaampia versioita olemassa. Jos ei sitten se nostanut tehoa, että niistä poistettiin katalysaattorit.


      • utelias
        Plyhouth kirjoitti:

        Plymouth Volare oli Dodge Aspenin rikkaismalli. Suomessa niillä oli eri maahantuojat. Dodgea toi Autokeskus ja Plymouthia toi Berner. Autokeskus oli aktiivisempi markkinoinnissaan ja niinpä Volarea myytiinkin vain murto-osa verattuna Aspeneihin. Jotenkin Berner markkinoi merkkejään enemän edustusautopuolelle. Oli saanut valtionkin asiakkaakseen. Tosia minulle oli aivan utta tieto, että peruskuutosesta olisi ollut jotain tehokkaampia versioita olemassa. Jos ei sitten se nostanut tehoa, että niistä poistettiin katalysaattorit.

        Eli kuulemani mukaan tässä kyseisessä Volaressa on vähän yli 140 hepoa, kun tavallisessa Aspenissa olisi 110:n päälle. Yksikurkkuisella kaasarilla on, eikä ole viritetty. Siis jos nuo em. luvut pitävät paikkansa, niin onko kenties niin, että Aspenissa ja Volaressa oli eri moottorivaihtoehdot?


    • nuita----

      Eurooppalaisten johtajien mieliksi tietenkin ajetaan euro paskoilla koska olemme heidän orjia....ja kyllähän ne jenkki autot ulkomailla ainakin on vieläkin edustus käytössä laajalti ja niin minusta kyllä pitäisi olla myös täällä jenkkejä hallituksella eikä mitään ladoja...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3690
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1598
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1057
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe