Kauanko nykyautot kestävät

Utelias Uuno

Ostan uuden keskihintaisen auton, 20000-25000 euroa. Merkin ja mallin valitsen kestävyyden ja taloudellisuuden mukaan (ehdotuksia), turhista hevosvoimista ja hilavitkuttimista en maksa. Huollan autoni säännöllisesti, pesen ja vahaan, pidän kuin kukkaa kämmenellä. Valistunut arvaus, kestää auto 20 vuotta ja miljoona kilometriä? Kyllä "vanhaan hyvään aikaan" kestivät mutta onko nykyisissä niin paljon elektroniikaa etteivät kestä...

26

2296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Jos huollat autoasi ja korjaat ne rikkoutuvat osat (ainahan niitä menee jotain, jos ei muuta niin lamppuja :D)... Kyllähän se kestää vaikka maailman tappiin. Tosin yhtään alkuperäistä osaa ei siinä vaiheessa enää ole jäljellä. :)

      Japskeja on kehuttu kestäviksi, samoin saksalaisia... Yleensä ollaan kai sitä mieltä että diesel kestää paremmin kuin bensa ja manuaali paremmin kuin automaatti (jos osaa käyttää).

      Vaan en tiedä. Yksilöt ovat juuri niitä, yksilöitä.

      • eikka

        juttu: opeleita moititaan, mutta kyllä 80-luvun autoja kun näkee niin suurin osa kadetteja ja 205 /309 pösöjäkin paljon liikenteessä, corollaa ei monesti näe,vanhoja golffejakin vähemmän.


    • näyttää

      Eihän sitä kukaan voi etukäteen tietää. Jos haluat tuon hintaisen auton mikä todennäköisimmin kestää osta ihan perus-Corolla. Tosin sitäkään ei saa ilman monenlaisia hilavitkuttimia.

    • 1E6 kilometria

      ensinnäkin 20-25k€ ei ole suinkaan keskihintainen auto, sellainen maksaa tällä hetkellä n. 30k€.

      Jos wanhaan hyvwään aikaan tarkoittaa aikaa ennen elektroniikan yleistymistä autoissa niin sitten pitää mennä tuonne 1980-luvun alkuvuosiin jolloin tuollainen vastaava ajokki oli ihan sama tojotacorolla, vwgolf kuin nykyäänkin.

      Vaikka nuo kaksi olivat tuolloin luokkansa luotettavimpia ja pitkäikäisimpiä autoja, niin montako miljoona kilometriä ajettua 20 vanhaa perusautoa näkyy liikenteessä?

      Nekin 20v autonraadot joita vielä pyörii teillä ovat tyypillisesti maksimissaan 300tkm ajettuja koska tuon kilometrimäärän jälkeen autojen tekniikka ja kori alkavat olla aika loppu vaikka olisi pidetty hyvinkin.

      Nykyautot on mitoitettu kestämään ihan samoin, viimeistään 300tkm ja 20v jälkeen auton arvo on niin alhainen että lähes mikä tahansa siihen tullut isompi vika maksaa paljon enemmän kuin koko auto eikä sitä enää korjata.

      • Ei kai sentään

        Kyllä kai miljoona kilometriä nykyautoilla voi ajaa, surkeaksi on mennyt jos ei pysty!


      • Ei kai sentään kirjoitti:

        Kyllä kai miljoona kilometriä nykyautoilla voi ajaa, surkeaksi on mennyt jos ei pysty!

        kuhan ajaa ne 5 ensimmäisen vuoden aikana.


      • karu totuus

        "Nekin 20v autonraadot joita vielä pyörii teillä ovat tyypillisesti maksimissaan 300tkm ajettuja koska tuon kilometrimäärän jälkeen autojen tekniikka ja kori alkavat olla aika loppu vaikka olisi pidetty hyvinkin. "

        omalla autonraadolla jo ikää 22 vuotta ja kilometrejä vajaa 470 000km.. hyvin porskuttaa, aina mennyt ekalla kerralla katsastuksesta...

        että se siitä sinun teoriastasi..
        Nykyautot kestävät vielä pidempään eli kevyesti yli 500.000km kunhan vai autosta pidetään HYVÄÄ huolta..

        Saahan sen auton menemään paskaksi jopa alle 100.000km ajettuna, jos on suhari kuski..


      • noin se vaan on
        karu totuus kirjoitti:

        "Nekin 20v autonraadot joita vielä pyörii teillä ovat tyypillisesti maksimissaan 300tkm ajettuja koska tuon kilometrimäärän jälkeen autojen tekniikka ja kori alkavat olla aika loppu vaikka olisi pidetty hyvinkin. "

        omalla autonraadolla jo ikää 22 vuotta ja kilometrejä vajaa 470 000km.. hyvin porskuttaa, aina mennyt ekalla kerralla katsastuksesta...

        että se siitä sinun teoriastasi..
        Nykyautot kestävät vielä pidempään eli kevyesti yli 500.000km kunhan vai autosta pidetään HYVÄÄ huolta..

        Saahan sen auton menemään paskaksi jopa alle 100.000km ajettuna, jos on suhari kuski..

        Ainahan sitä löytyy yksittäisiä kappaleita joilla pääsee pidemmälle mutta käyttöautoja ei sen paremmin 20v sitten kuin nytkään ole suunniteltu kestämään edes 300tkm ajoa ja 20v käyttöikää. Se ei paljon kesää tee jos yksi tuhannesta sattuu olemaan vielä liikenteessä noilla luvuilla kun muut ovat jo paalissa jonne ne kuuluvatkin.

        Jostain syystä jätit muuten mainitsematta *mikä* ajokki oli kyseessä. Nyt puhuttiin jostain tavan 1980-luvun alkupuoliskon pikkukoneisesta corollasta tai golffista eikä mistään 700-sarjan volvosta tai dieselmersusta.


      • 900000km
        noin se vaan on kirjoitti:

        Ainahan sitä löytyy yksittäisiä kappaleita joilla pääsee pidemmälle mutta käyttöautoja ei sen paremmin 20v sitten kuin nytkään ole suunniteltu kestämään edes 300tkm ajoa ja 20v käyttöikää. Se ei paljon kesää tee jos yksi tuhannesta sattuu olemaan vielä liikenteessä noilla luvuilla kun muut ovat jo paalissa jonne ne kuuluvatkin.

        Jostain syystä jätit muuten mainitsematta *mikä* ajokki oli kyseessä. Nyt puhuttiin jostain tavan 1980-luvun alkupuoliskon pikkukoneisesta corollasta tai golffista eikä mistään 700-sarjan volvosta tai dieselmersusta.

        suomessa ja aina halvimmat öljyt sisällä. Oli juttu Autobildissä, että se sun volvoistas.


      • autonasentaja
        noin se vaan on kirjoitti:

        Ainahan sitä löytyy yksittäisiä kappaleita joilla pääsee pidemmälle mutta käyttöautoja ei sen paremmin 20v sitten kuin nytkään ole suunniteltu kestämään edes 300tkm ajoa ja 20v käyttöikää. Se ei paljon kesää tee jos yksi tuhannesta sattuu olemaan vielä liikenteessä noilla luvuilla kun muut ovat jo paalissa jonne ne kuuluvatkin.

        Jostain syystä jätit muuten mainitsematta *mikä* ajokki oli kyseessä. Nyt puhuttiin jostain tavan 1980-luvun alkupuoliskon pikkukoneisesta corollasta tai golffista eikä mistään 700-sarjan volvosta tai dieselmersusta.

        Yli miljoonan kilometrin W124-koppaisia mersuja liikkuu Suomessa useita. Pohjalla rankka taksiajo ja sitten siviilikäyttöä.

        Monessa ei ole edes kone ollut auki.
        Normaaleja kulutusosia tietenkin aina menee.

        Eäilen, ettei tähän ole pystynyt mikään muu merkki näin laajassa mitassa.

        Yksittäsiä "corolla-tapauksia" aina on, mutta ne ovat vain yksittäisiä


      • auton kestävyyden mitta!

        Aika on ehkä yksittäisesti tärkeämpi mitta. Toki kilometrit painaa.....

        Itsellä esim 8 vuotias Tojota, 341tkm mittarissa ja on kyllä vasta "sisäänajettu". Tekniikka ja kori OK, kulumista löytyy lähinnä hallintalaitteista ja sisustuksta.

        Mutta kun huomioidaan, että uudehkon auton arvonalenema on yli 2000e/vuosi, niin tietyn pisteen jälkeen voidaan vanhaa autoa korjata suurillakin summilla, pääomakulujen ollessa uutta autoa pienemmät.


      • ranskis.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        auton kestävyyden mitta!

        Aika on ehkä yksittäisesti tärkeämpi mitta. Toki kilometrit painaa.....

        Itsellä esim 8 vuotias Tojota, 341tkm mittarissa ja on kyllä vasta "sisäänajettu". Tekniikka ja kori OK, kulumista löytyy lähinnä hallintalaitteista ja sisustuksta.

        Mutta kun huomioidaan, että uudehkon auton arvonalenema on yli 2000e/vuosi, niin tietyn pisteen jälkeen voidaan vanhaa autoa korjata suurillakin summilla, pääomakulujen ollessa uutta autoa pienemmät.

        Auto kuluu käytössä enemmän kuin seisoessaan, ja niillä kilometreillä on jonkinlainen korrelaatio siihen auton kulumiseen.
        Eli ei ne sinunkaan hallintalaitteet ja sisustus olisi puhkikuluneet, ellei sillä autolla olisi ajettu. Mutta kyllähän aikakin vaikuttaa, mm. ruoste raiskaa tojotaa, vaikka eipä se tojokaan taitaisi juurikaan ruostua, ellei sillä ajettaisi suolamoskassa päivittäin.

        Ittelläni on muutes samanikäinen ja samanverran ajettu pösö. Siinä tekniikka ja kori toimivat moitteettomasti ja hallintalaitteet ja sisustuskin on vielä uudenveroiset. Vaikka kuskinpuolen kuramatto on kyllä kulunut.
        Laatueroja :)

        Tällainen autohan on siitä hauska, että sen käyttöarvo on korkea, mutta myyntiarvo aivan olematon. Jos autoa innostuisi vaihtamaan, niin olisi aivan sama pitääkö vanhan itsellä, vai antaako vaihdossa, väliraha olisi kuitenkin lähes sama.


      • myyntiarvo on totta
        ranskis. kirjoitti:

        Auto kuluu käytössä enemmän kuin seisoessaan, ja niillä kilometreillä on jonkinlainen korrelaatio siihen auton kulumiseen.
        Eli ei ne sinunkaan hallintalaitteet ja sisustus olisi puhkikuluneet, ellei sillä autolla olisi ajettu. Mutta kyllähän aikakin vaikuttaa, mm. ruoste raiskaa tojotaa, vaikka eipä se tojokaan taitaisi juurikaan ruostua, ellei sillä ajettaisi suolamoskassa päivittäin.

        Ittelläni on muutes samanikäinen ja samanverran ajettu pösö. Siinä tekniikka ja kori toimivat moitteettomasti ja hallintalaitteet ja sisustuskin on vielä uudenveroiset. Vaikka kuskinpuolen kuramatto on kyllä kulunut.
        Laatueroja :)

        Tällainen autohan on siitä hauska, että sen käyttöarvo on korkea, mutta myyntiarvo aivan olematon. Jos autoa innostuisi vaihtamaan, niin olisi aivan sama pitääkö vanhan itsellä, vai antaako vaihdossa, väliraha olisi kuitenkin lähes sama.

        itse pidi Wanhan japsin kakkosautona kun en uudempaa ostaessa olisi siitä mitään hyvitystä saanut. Pelkällä tinkimisellä uudemman hinta putosi 1800 euroa ja vanhan antamalla olisin hävinnyt. Nyt on wanhalla ajettu 3 vuotta sen jälkeen ja noin 20000 km pelkillä öljynvaihdoilla! (nekin itse tehden)


      • ranskis. kirjoitti:

        Auto kuluu käytössä enemmän kuin seisoessaan, ja niillä kilometreillä on jonkinlainen korrelaatio siihen auton kulumiseen.
        Eli ei ne sinunkaan hallintalaitteet ja sisustus olisi puhkikuluneet, ellei sillä autolla olisi ajettu. Mutta kyllähän aikakin vaikuttaa, mm. ruoste raiskaa tojotaa, vaikka eipä se tojokaan taitaisi juurikaan ruostua, ellei sillä ajettaisi suolamoskassa päivittäin.

        Ittelläni on muutes samanikäinen ja samanverran ajettu pösö. Siinä tekniikka ja kori toimivat moitteettomasti ja hallintalaitteet ja sisustuskin on vielä uudenveroiset. Vaikka kuskinpuolen kuramatto on kyllä kulunut.
        Laatueroja :)

        Tällainen autohan on siitä hauska, että sen käyttöarvo on korkea, mutta myyntiarvo aivan olematon. Jos autoa innostuisi vaihtamaan, niin olisi aivan sama pitääkö vanhan itsellä, vai antaako vaihdossa, väliraha olisi kuitenkin lähes sama.

        "Auto kuluu käytössä enemmän kuin seisoessaan, ja niillä kilometreillä on jonkinlainen korrelaatio siihen auton kulumiseen." -Tottakai kuluu, mutta jokapäiväisessä pitempien mattkojen käytössä olevana yllättävän vähän. Jos seisottaisit pelkästään autoa 5v. ninn siihen tulisi silloinkin vikoja. Tämä lähinnä voitelun puutteen takia. Lisäksi aika vaikuttaa kumiin ja muoviin ja niitähän autossa piisaa.

        Tämä kilometriviittaukseni oli lähinnä hyökkäys 300tkm rajapyykkiä vastaan, koska sellaista ei ole olemassakaan. Vai suostuisitko antamaan autosi paalattavaksi 500e ostoseteliä vastaan???

        En myöskään sanonut, että "hallintalaitteet ja sisustus olisi puhkikuluneet", mutta paljon ajetun auton käyttö näkyy, mm. polkimissa ja istuimessa. Se ei tee autosta paalauskuntoista. Monilla on myös eri käsitys "uudenveroisesta", mutta se ei kai ole tämän tarinan pointti?


      • ranskis.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Auto kuluu käytössä enemmän kuin seisoessaan, ja niillä kilometreillä on jonkinlainen korrelaatio siihen auton kulumiseen." -Tottakai kuluu, mutta jokapäiväisessä pitempien mattkojen käytössä olevana yllättävän vähän. Jos seisottaisit pelkästään autoa 5v. ninn siihen tulisi silloinkin vikoja. Tämä lähinnä voitelun puutteen takia. Lisäksi aika vaikuttaa kumiin ja muoviin ja niitähän autossa piisaa.

        Tämä kilometriviittaukseni oli lähinnä hyökkäys 300tkm rajapyykkiä vastaan, koska sellaista ei ole olemassakaan. Vai suostuisitko antamaan autosi paalattavaksi 500e ostoseteliä vastaan???

        En myöskään sanonut, että "hallintalaitteet ja sisustus olisi puhkikuluneet", mutta paljon ajetun auton käyttö näkyy, mm. polkimissa ja istuimessa. Se ei tee autosta paalauskuntoista. Monilla on myös eri käsitys "uudenveroisesta", mutta se ei kai ole tämän tarinan pointti?

        Väitit seuraavaa:
        Ei kilometrit ole auton kestävyyden mitta!
        Aika on ehkä yksittäisesti tärkeämpi mitta. Toki kilometrit painaa.....

        Minä väitin, että asia on toisin päin.

        Jos minulta jäi jokin ymmärtämättä, niin en ymmärrä mikä se oli :)

        Uudenveroinen = käyttö ei näy, pestynä vaikea erottaa uudesta. Esim. istuinten verhoilussa ei näy minkäänlaista kulumista vielä, ja veikkaanpa, että sun aven penkin verhoilusta näkee läpi.


      • ranskis. kirjoitti:

        Väitit seuraavaa:
        Ei kilometrit ole auton kestävyyden mitta!
        Aika on ehkä yksittäisesti tärkeämpi mitta. Toki kilometrit painaa.....

        Minä väitin, että asia on toisin päin.

        Jos minulta jäi jokin ymmärtämättä, niin en ymmärrä mikä se oli :)

        Uudenveroinen = käyttö ei näy, pestynä vaikea erottaa uudesta. Esim. istuinten verhoilussa ei näy minkäänlaista kulumista vielä, ja veikkaanpa, että sun aven penkin verhoilusta näkee läpi.

        ....että autoa ei paalata kilometrien mukaan. Useat autot menevät paaliin jo 200-300tkm jälkeen, koska aika on tehnyt tehtävänsä. (10-15tkm/v ajettuja)

        Olemme siis asiasta erimieltä, ei sen enempää.

        "Uudenveroinen = käyttö ei näy, pestynä vaikea erottaa uudesta." -Niin, aika kultaa muistot. Jotta vertaus voitaisiin tehdä, pitäisi olla uusi samanlainen vieressä. Yllättyisit.

        "veikkaanpa, että sun aven penkin verhoilusta näkee läpi." -koska sulla on pakonomainen tarve saada näyttämään oma autosi paremmalta, niin kyllä minä väitän, että Aveni istuin ei ole enää ryhdissään. Mutta mitä ihmettä tarkoitat sillä, että penkistä näkee läpi???

        Verhoiluun vaikuttaa oleellisesti käyttö. Lapset, tupakointi, työvaatteet, paljon lyhyttäajoa jne. Velipoika haki juuri 500e Carinan (vähän kolaroitu) vm.90 350tkm ajetun, koska siinä oli niin hyväkuntoinen sisusta. Meinaa laittaa vissiin penkit omaan vanhempaan Carinaan ja myydä osina loput.


      • ranskis.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ....että autoa ei paalata kilometrien mukaan. Useat autot menevät paaliin jo 200-300tkm jälkeen, koska aika on tehnyt tehtävänsä. (10-15tkm/v ajettuja)

        Olemme siis asiasta erimieltä, ei sen enempää.

        "Uudenveroinen = käyttö ei näy, pestynä vaikea erottaa uudesta." -Niin, aika kultaa muistot. Jotta vertaus voitaisiin tehdä, pitäisi olla uusi samanlainen vieressä. Yllättyisit.

        "veikkaanpa, että sun aven penkin verhoilusta näkee läpi." -koska sulla on pakonomainen tarve saada näyttämään oma autosi paremmalta, niin kyllä minä väitän, että Aveni istuin ei ole enää ryhdissään. Mutta mitä ihmettä tarkoitat sillä, että penkistä näkee läpi???

        Verhoiluun vaikuttaa oleellisesti käyttö. Lapset, tupakointi, työvaatteet, paljon lyhyttäajoa jne. Velipoika haki juuri 500e Carinan (vähän kolaroitu) vm.90 350tkm ajetun, koska siinä oli niin hyväkuntoinen sisusta. Meinaa laittaa vissiin penkit omaan vanhempaan Carinaan ja myydä osina loput.

        Auto muuten paalataan lähinnä sen arvon mukaan, ei iän mukaan. Auto paalataan siinä vaiheessa kun sillä ei ole käyttö-, eikä myyntiarvoa.

        Uudenveroinen. Verrattu on, ja yllätyin.

        Siis jos penkistä näkee läpi, niin se on varmaan lasipenkki, tai ainakin harvaa materiaalia, mutta mitä ihmettä tarkoitat sillä kun kysyt, että mitä ihmettä tarkoitan sillä, että penkistä näkee läpi???
        Enhän ole puhunut penkin läpinäkymisestä, vai olenko?

        Verhoilun kulumiseen vaikuttaa vielä oleellisemmin verhoilumateriaali. Toiset kestää, toiset ei.


      • Tojo-Kölli
        ranskis. kirjoitti:

        Auto muuten paalataan lähinnä sen arvon mukaan, ei iän mukaan. Auto paalataan siinä vaiheessa kun sillä ei ole käyttö-, eikä myyntiarvoa.

        Uudenveroinen. Verrattu on, ja yllätyin.

        Siis jos penkistä näkee läpi, niin se on varmaan lasipenkki, tai ainakin harvaa materiaalia, mutta mitä ihmettä tarkoitat sillä kun kysyt, että mitä ihmettä tarkoitan sillä, että penkistä näkee läpi???
        Enhän ole puhunut penkin läpinäkymisestä, vai olenko?

        Verhoilun kulumiseen vaikuttaa vielä oleellisemmin verhoilumateriaali. Toiset kestää, toiset ei.

        ...kirjoitit: "sun aven penkin verhoilusta näkee läpi" Edelleen kysyn että mitä ihmettä ?????

        "Auto muuten paalataan lähinnä sen arvon mukaan, ei iän mukaan. Auto paalataan siinä vaiheessa kun sillä ei ole käyttö-, eikä myyntiarvoa."

        -Juuri näin. Ja viimeistään ikä tekee sen, että autossa ei ole enää edes käyttöarvoa, vaikka kilometrejä ei olisi kuin pari sataa tuhatta. Piste.

        "Uudenveroinen. Verrattu on, ja yllätyin." -Bulsshit eli mahdotonta, koska mistään et löydä vm. 98 Pösöä tai Avensista, joka olisi valmistettu v. 2006.

        "Verhoilun kulumiseen vaikuttaa vielä oleellisemmin verhoilumateriaali. Toiset kestää, toiset ei." -Tässä väittämassä on jo jotain perääkin.

        Mutta auton käyttö ja hoitaminen tulevat hyvänä kakkosena. Muuten, ennen muinoin käytettiin istuinpäällisiä ja penkit säilyivät :-)


      • ranskis.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...kirjoitit: "sun aven penkin verhoilusta näkee läpi" Edelleen kysyn että mitä ihmettä ?????

        "Auto muuten paalataan lähinnä sen arvon mukaan, ei iän mukaan. Auto paalataan siinä vaiheessa kun sillä ei ole käyttö-, eikä myyntiarvoa."

        -Juuri näin. Ja viimeistään ikä tekee sen, että autossa ei ole enää edes käyttöarvoa, vaikka kilometrejä ei olisi kuin pari sataa tuhatta. Piste.

        "Uudenveroinen. Verrattu on, ja yllätyin." -Bulsshit eli mahdotonta, koska mistään et löydä vm. 98 Pösöä tai Avensista, joka olisi valmistettu v. 2006.

        "Verhoilun kulumiseen vaikuttaa vielä oleellisemmin verhoilumateriaali. Toiset kestää, toiset ei." -Tässä väittämassä on jo jotain perääkin.

        Mutta auton käyttö ja hoitaminen tulevat hyvänä kakkosena. Muuten, ennen muinoin käytettiin istuinpäällisiä ja penkit säilyivät :-)

        Pitääkö mun siis kertoa sulle mitä tarkoittaa, jos verhoilusta näkee läpi? Mikä tuossa tuottaa sulle hankaluuksia?

        "Ja viimeistään ikä tekee sen, että autossa ei ole enää edes käyttöarvoa, vaikka kilometrejä ei olisi kuin pari sataa tuhatta. Piste. "

        Heitäppä itsesi vaikka nettiautoon ja tee haku esim. yli 25v. autoille. Näin helppoa on osoittaa, että lausen totuusarvo on nolla. Piste.

        "koska mistään et löydä vm. 98 Pösöä tai Avensista, joka olisi valmistettu v. 2006."

        Totta, mutta esim. pösö on käyttänyt samoja verhoilumateriaaleja vuoden -98 jälkeenkin. Hämmästyttävää, vai kuinka?

        "Muuten, ennen muinoin käytettiin istuinpäällisiä ja penkit säilyivät :-) "

        Niin, penkkiin laitetaan uudet bilteman päälliset siinä vaiheessa, kun alkuperäisten verhoilusta näkee läpi. Ostitko sellaiset teddykarvaiset? :)


      • ranskis. kirjoitti:

        Pitääkö mun siis kertoa sulle mitä tarkoittaa, jos verhoilusta näkee läpi? Mikä tuossa tuottaa sulle hankaluuksia?

        "Ja viimeistään ikä tekee sen, että autossa ei ole enää edes käyttöarvoa, vaikka kilometrejä ei olisi kuin pari sataa tuhatta. Piste. "

        Heitäppä itsesi vaikka nettiautoon ja tee haku esim. yli 25v. autoille. Näin helppoa on osoittaa, että lausen totuusarvo on nolla. Piste.

        "koska mistään et löydä vm. 98 Pösöä tai Avensista, joka olisi valmistettu v. 2006."

        Totta, mutta esim. pösö on käyttänyt samoja verhoilumateriaaleja vuoden -98 jälkeenkin. Hämmästyttävää, vai kuinka?

        "Muuten, ennen muinoin käytettiin istuinpäällisiä ja penkit säilyivät :-) "

        Niin, penkkiin laitetaan uudet bilteman päälliset siinä vaiheessa, kun alkuperäisten verhoilusta näkee läpi. Ostitko sellaiset teddykarvaiset? :)

        .....jos et osaa vastata kysymykseeni, niin ei sitten pelle. (trolli sä olet, ei sulla mitään paljon ajettua raskista ole. kertelet ja kaartelet asiasta toiseen.)

        No arvaan itse. Tarkoitat, että penkki on puhki? -tähän vastaus, ei ole puhki, eikä suojia ole. Suojat on ollu mulla viimeksi DX-Corollassa, nekin liki 1000mk plyyshiä. (ostettu 1987)


    • salaisuus:

      Itseäni on aina naurattanut vanhoilla diesel-mersuilla ajavien fanaatikkojen ylistys autonsa yliluonnollisesta kestävyydestä. Tunnen parikin meruskuskia joista tóisella ollut useita vanhoja mesejä malleja W123 ja W124. Kyllä, auto pelaa luotettavasti kun siihen uusii kuluvia osia vähän väliä. Kyllä Mersuista menee esim. vaihteiston laakereita, kytkinlevyjä, ruiskutuspumppuja ja sylinterinkansia, palloniveliä, kardaanin useita kuluvia niveliä, perän laakereita jne kun käyttöaika menee umpeen. Silti niitä ylistetään kestäväksi autoksi. Varmasti tuota uskoa pitää yllä osien suht helppo asentaminen, halvahkot varaosat ja tee-itse-tekniikka. Lisäksi varmaan tilannetta parantaa auton korin vankkuus ja jousitusmukavuus ajossa, jotka luovat omistajalleen ns. jatkuvaa mielihyvää, ja vaihdettujen osien lista ei enää muistukaan mieleen samalla tavalla kuin heppoisemman korirakenteen omaavassa tärkyttelevässä kansanautomerkissä. Vaan jos ajatellaan reilusti, niin samalla tavalla se vanha Tojo, Volkkari tai Bemari pysyy kuosissa kun vaihtaa kuluvia osia ja kenties hitsailee ruostuvaa koria.

      Toisaalta: harva nyt haluaa välttämättä ajella 20-vuotiaalla autolla ja harvalla kait on aikaa korjautella koko ajan autoaan.

      • osat

        Vanhojen diesel-Mersujen yksi salaisuus on halvat osat. Niillä tosiaan ajetaan paljon koska kuluviin osiin ei mene paljoa rahaa. Mutta saahan näihin vaihtaa startin noin viiden vuoden välein, jarrut levyineen noin kolmen vuoden välein jne. Kaikki autot voi pitää pitkään liikenteessä kun kuluvia osia vaihtaa.


    • Kyllä

      nykyisin pitempään.
      Esimerkiksi nykyisin suurin osa on muovia joten ruostumista nykyisin paljon vähemmän.
      Elektroniikkaa voi aina korjata.
      Toista oli ennen jos ei mekaanista osaa enää valmistettu niin konstit oli vähissä.
      Minusta puheet että ennen autot kesti kauvemman on vain muutamien jäljelle jäävien yksilöitten tuomaa harhaa.
      Ajatteleppas vaikka autojen nopeuksia ennen ja nykyisin tai jo ajettuja kilometrejä.

    • Nissanisti

      Olet jäljillä. Itselläni on Nissan Sunny 1.6 kaasuttimella ja bensakoneella. Ajokilometrejä on reilut 500 tkm.

      Pienempikokoisten autojen kilometrit ovat yleensä pienempiä kuin isompien, koska paljon ajavat suosivat isoja autoja. Taksien lisäksi myyntiedustajat tekevät niin.

      Halvan auton korjaaminen lopetetaan herkemmin kuin kalliin. Vakuutusyhtiö lunastaa sen pienenkin kolhun jälkeen.

      Elektroniikka ei sinänsä kulu. 30 v ikäiset radiot toimivat vielä täysin kunhan kytkimet säilyvät ehjinä. Sama koskee autoelektroniikkaa. Oma ongelmansa on elektroniikan korjaamisen kalleus.

      • eikka

        on hyvin pelannu, itsellä meni kansi nissanista jo alle 200tkm ajettuna ja kaveripiirissä kolmella muullakin kansivikoja, sulla harvinaisuus.., ei meinannut ehjää kantta nissanin 1.5 koneeseen löytää mistään, niin suuri menekki.


      • Sulevi
        eikka kirjoitti:

        on hyvin pelannu, itsellä meni kansi nissanista jo alle 200tkm ajettuna ja kaveripiirissä kolmella muullakin kansivikoja, sulla harvinaisuus.., ei meinannut ehjää kantta nissanin 1.5 koneeseen löytää mistään, niin suuri menekki.

        173000 kohralla,jäähryttimen muovitulpan hajoomisen takia.Ikävä tuli vanhaa 1200 finniä.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      141
      2101
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1274
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1147
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1037
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      946
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      935
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      67
      902
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      42
      844
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      820
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      723
    Aihe