tässä ei ole kyse siitä että sanoisin olevani parempi kuin te.Kaikki me teemme virheitä olen itsekin tehnyt aikalailla.Vaan kun asia on niin että toiset ovat kohtalokkaampia kuin toiset.
Livornossa Italiassa keskiajalla yksi maanviljelijä löysi mustan madonnan kuvan jostain syrjäkujalta.Sitten kiirutti sen kirkkoherran luo.Nyt sitten tilanne on se että siellä on rakennettu kirkko korkealla kukkulallle kaupungin ylle.Siellä on madonnan kuva ja ihmiset käyvät kumartamassa sitä.Kaupungin johto pormestaria myöten.Eikä siellä ole jälkeäkään Jeesuksesta.
Raamatussa ei puhuta mitään mustista madonnoista tuossa Livornon tapauksessa on kyse helvetin syvyyksestä tulevasta eksytyksestä.
Sitten toinen asia.Pitääkö paikkansa että katolisessa öylätissä on kirjaimet IHS jotka tarkoittavat Isis,Horus,Seb.
Entä ehtoollinen oletteko tietoinen siitä että se on tarkoitettu Jeesuksen Kristuksen muistoksi.
Ne leipä ja viini ovat vertauskuvallisia.
Kuuleman mukaan uskotte että Jeesus on fyysisesti läsnä siinä leivässä.
Yrittäkääs nyt ymmärtää
13
726
Vastaukset
- Sameli36
...ovat kylläkin alkuaan kreikan aakkosista peräisin, jolloin H tarkoittaa pitkää e-äännettä. S:n tilalla kuuluisi oikeastaan olla ja joskus onkin kreikkalainen Σ (sigma), joka vastaa latinalaisen kirjaimiston S-kirjainta. IHS tai IHΣ ovat siis Jeesus-nimen (IHΣOYΣ) ensimmäiset kirjaimet. Myöhempi tulkinta kirjaimille on sitten latinalainen Iesus Hominum Salvator (Jeesus, ihmisten Vapahtaja). Toki muitakin, enemmän tai vähemmän mielivaltaisia tulkintoja voidaan esittää, mutta tuo Isis, Horus, Seb on kyllä jo hurjimmasta päästä.
Luterilaisessakin ehtoollisenvietossa käytetään toisinaan noita isoja öylättejä, jotka sitten murretaan ja jaetaan, ja olen nähnyt niissä kyllä aika monenlaisia kristillisiä symboleja.
Ja mitä tulee Jeesuksen ruumiin ja veren todelliseen läsnäoloon ehtoollisen leivässä ja viinissä, niin kyllä se on myös maamme suurimman kristillisen kirkon oppi.
Minulla on kyllä se käsitys - voin toki olla väärässäkin - että jokaisessa katolisessa kirkossa on ristiinnaulitun Kristuksen kuva alttarilla tai sen välittömässä läheisyydessä. Vaikka pelkäänpä, että sekin on mielestäsi epäjumalankuva...- amazon22
laita ihmeessä seriffihakemuksesi sisään. Olet kärsivällinen ja oppinut keskustelija. Kannatan valintaasi lämpimästi.
- ruusukon rukoilija
Käsityksesi luterilaisesta ehtoollisesta ei pidä yhtä sen kanssa, mitä luterilaisen kirkon tutkimuskeskuksen "Uskonnot Suomessa" sivuilla kerrotaan (http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=5):
"Katolisessa kirkossa ehtoollinen on messun huipentuma. Papin lausuessa ehtoollisen asetussanat, leivän ja viinin katsotaan muuttuvan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, jotka uhrataan alttarilla sovitukseksi ihmiskunnan synneistä. ...
"Protestanttisissa kirkoissa ehtoollinen käsitetään joko vertauskuvalliseksi muistoateriaksi tai yhteysateriaksi, jossa Jeesus on läsnä leivän ja viinin välityksellä. Protestanttisessa jumalanpalveluksessa myös saarnalla on usein keskeinen asema."
Sitä paitsi Kristuksen todellinen läsnäolo eukaristiassa tulee mahdolliseksi lopultakin vain pappeuden sakramentin kautta.
Vivat Cor Iesu! - Sameli36
ruusukon rukoilija kirjoitti:
Käsityksesi luterilaisesta ehtoollisesta ei pidä yhtä sen kanssa, mitä luterilaisen kirkon tutkimuskeskuksen "Uskonnot Suomessa" sivuilla kerrotaan (http://www.uskonnot.fi/uskonnot/view?religionId=5):
"Katolisessa kirkossa ehtoollinen on messun huipentuma. Papin lausuessa ehtoollisen asetussanat, leivän ja viinin katsotaan muuttuvan Kristuksen ruumiiksi ja vereksi, jotka uhrataan alttarilla sovitukseksi ihmiskunnan synneistä. ...
"Protestanttisissa kirkoissa ehtoollinen käsitetään joko vertauskuvalliseksi muistoateriaksi tai yhteysateriaksi, jossa Jeesus on läsnä leivän ja viinin välityksellä. Protestanttisessa jumalanpalveluksessa myös saarnalla on usein keskeinen asema."
Sitä paitsi Kristuksen todellinen läsnäolo eukaristiassa tulee mahdolliseksi lopultakin vain pappeuden sakramentin kautta.
Vivat Cor Iesu!...ehtoolliskäsityksen saa paremmin selville luterilaisista tunnustuskirjoista kuin tutkimuskeskuksen esittämästä yleisluontoisesta protestanttisten katsomusten tiivistelmästä. Sitä paitsi oppi Kristuksen todellisesta läsnäolosta mahtuu kyllä käsitteeseen "yhteysateria, jossa Jeesus on läsnä leivän ja viinin välityksellä", jos kohta siihen mahtuu muunkinlaisia katsomuksia.
Mielestäni myös tutkimuskeskuksen kuvaus katolisesta opista ainakin messu-uhrin osalta on luvattoman ylimalkainen ja harhaan johtava.
Kysymys pappeudesta ja sen merkityksestä tässä yhteydessä on tietenkin yleisesti ottaen tärkeä, mutta tarkoitukseni oli lähinnä vain kiinnittää aloittajan huomio siihen, ettei hänen kummeksumansa ehtoolliskäsitys ole niin outo ja harvinainen Suomessa kuin hän näyttää olettavan. - tavallinen rukoilija
ruusukon rukoilija kirjoitti:
Vivat Cor Iesu!Kiitos.
- Sameli36
amazon22 kirjoitti:
laita ihmeessä seriffihakemuksesi sisään. Olet kärsivällinen ja oppinut keskustelija. Kannatan valintaasi lämpimästi.
- but no, thanks. Syyt: 1) olen laiska ja lyhytjänteinen, 2) kuulun ev.lut. kirkkoon, mikä saattaisi laukaista erinäisiä aggressioita joissakin keskustelijoissa, 3) en ole masokisti.
Tyydyn edelleenkin huutelemaan kommenttejani katsomosta käsin. Raitapaita ei pue minua. - seepra
Sameli36 kirjoitti:
- but no, thanks. Syyt: 1) olen laiska ja lyhytjänteinen, 2) kuulun ev.lut. kirkkoon, mikä saattaisi laukaista erinäisiä aggressioita joissakin keskustelijoissa, 3) en ole masokisti.
Tyydyn edelleenkin huutelemaan kommenttejani katsomosta käsin. Raitapaita ei pue minua.lainsuojattomat, sheriffillä on tähti!
- Sameli36
L.J.H kirjoitti:
"vaikka pelkäänpä että sekin on mielestäsi epäjumalankuva"
Ei sentään.Tietääkseni on olemassa sellaisiakin kristittyjä, jotka eivät hyväksy edes krusifiksia. Heillä on usein mielipiteitä, jotka kuulostavat omiesi kaltaisilta. Meitä on moneksi...
- amazon22
ja loukkaava katolilaisia kohtaan. Jos sinulla on oma totuutesi niin pysy sen parissa siellä toisaalla.
Jos kysymykset esitetään asiallisesti katolisuus keskustelupalstalla, niin niihin saa hyvät perustellut vastaukset, joka synnyttää hedelmällistä keskustelua. Kokeile ensi kerralla toisenlaista tapaa. - 66666666
Otahan lääkkeesi jeesusmies ja palaa asiaan myöhemmin!
- jälleen kerran
IHS tulee kreikan kielen sanoista Iesous Christos, Soter (= Jeesus Kristus, Pelastaja).
Alkuvuosisatojen kristityt käyttivät vainojen aikana - ja ennen sitäkin ehkä - kreikan 'kalaa' merkitsevää sanaa ICHTHYS ilmaistakseen olevansa kristittyjä. Olihan Jeesus sanonut apostoleille "minä teen teistä ihmisten kalastajia". ICHTHYS (Iesous Christos Theou Yios/Hyios Soter = Jeesus Kristus, Jumalan Poika, Pelastaja).
Jeesus on todellisesti läsnä ehtoollisen eli eukaristian leivässä ja viinissä. Ojentaessaan leivän ja viinin apostoleilleen yläsalissa juuri ennen kuolemaansa, hän sanoi: "Ottakaa ja syökää, tämä ON minun ruumiini" ja maljasta eli viinistä "... tämä ON minun vereni, liiton veri...". Jeesus on taivaasta tullut elävä leipä, josta Uusi testamentti todistaa. Hän on parempi leipä kuin israelilaisten saama manna.
Kannattaa uskoa raamattua eikä Jehovan todistajien tai muiden ihmistekoisia oppeja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184381Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5032380Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421941Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.161550- 771525
- 1591493
- 10931
- 75809
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34798- 106777