Kahden hampaan poisto

jellona32

Olin aamupäivällä kahden hampaan poistossa (viisaudenhammas ja toisessa pelkät juuret enää jäljellä).Mätäpaise löytyi toisesta ja hieman oli tulehtunut.Ihmettelenpä miksen saanut siis antibiootteja?Nyt särkee kovasti(tuntuu että pää repeää)vaikka otin ensin Panacod-tabletin ja pari tuntia siitä Burana 600 mg.Onko kenelläkään tietoa miten saisin kivun rauhoittumaan?Alkaa mennä jo järki...Hammaslääkäriin kun en enää tähän aikaan voi soittaa.

19

4604

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi muuta

kuin odottaa jos särkytabletit auttaisi. Jos särky ei millään ota laantuakseen voi tietysti hakeutua hammas/muu terveyspäivystykseen ja pyytää kunnon särkylääkettä. Jos leuka/poski turpoaa otapa yhteyttä hammaslääkäriin jotta saat antibioottia.

• kylmä...

Kylmä auttaa. Pakasteesta vaikka vihannespussi ellei ole geelipusseja. -Taitaa kyllä tulla neuvo vähän myöhään.

• jellona32

Yöllä särki vielä mutta otin kaksi burana 600 mg ja sain nukuttua. Nyt jo elämä hymyilee eli tuskin tarvitsen antibiootteja :)

• Syksy

Aika vastuutonta hammaslääkäriltä jättää antibiootti- ja kipulääkereseptit kirjoittamatta. :/ Minä sain molemmilla suunnitelluilla kerroilla ennen poistoa molempia troppeja ja reseptin käteen. Etenkin jos ikenessä on jo tulehdusta lääkärin olis pitänyt määrätä antibiootteja, kävisin kyl vaik jälkikäteen ite selvittelemässä tuota. Toivottavasti ei tuu mitään ikävää nyt jälkikäteenkään.

• ihmettelen,
        Syksy kirjoitti:

Aika vastuutonta hammaslääkäriltä jättää antibiootti- ja kipulääkereseptit kirjoittamatta. :/ Minä sain molemmilla suunnitelluilla kerroilla ennen poistoa molempia troppeja ja reseptin käteen. Etenkin jos ikenessä on jo tulehdusta lääkärin olis pitänyt määrätä antibiootteja, kävisin kyl vaik jälkikäteen ite selvittelemässä tuota. Toivottavasti ei tuu mitään ikävää nyt jälkikäteenkään.

miksi ei antibiootteja jos kerran on tulehdusta???

• antibiooteja
        ihmettelen, kirjoitti:

miksi ei antibiootteja jos kerran on tulehdusta???

minulta poistettiin samalla kertaa kolme tulehtunutta hammasta, ei kylläkään mätää, enkä saanut antibioottia. sanottiin vaan että ota yhteyttä jos turpoaa. ei turvonnut mutta sen sijaan sain tosi pahan keuhkoputkentulehduksen muutaman päivän päästä- sattuma????

• ...
        antibiooteja kirjoitti:

minulta poistettiin samalla kertaa kolme tulehtunutta hammasta, ei kylläkään mätää, enkä saanut antibioottia. sanottiin vaan että ota yhteyttä jos turpoaa. ei turvonnut mutta sen sijaan sain tosi pahan keuhkoputkentulehduksen muutaman päivän päästä- sattuma????

burana on tulehduskipulääke!!

• jellona32

Huomenaamulla soitan heti hammaslääkärille,vieläkin kipu jäytää.On tullut paha maku suuhun joten varmaan tulehdus.En kyllä ymmärrä miten voi olla noin vastuuntunnoton lekuri ettei anna antibiootteja vaikka löysi mätäpaiseenkin ikenestä???Sentään oon sen luona käyny jo pari vuotta.Toivottavasti huomenn a saan apua ettei koko kesäloma mee kipua kuunnellessa...

• äp7

juttu.Mulla on leikattu alaviisurit,ja jo ennen poistoa olin hyvän aikaa antibioottikuurilla ja myös leikkauksen yli pari pv.Eihän käsittääkseni mätiä hampaita saisi poistaa ennenkö tilanne rauhoitettu,ja tuo leikkauksen aikainen kuuri tarkoitettu suojaksi,jos tulehdusta jäljellä se leviää hetkeksi verenkierron mukana ja vaaraksi esim.pumpulle...näin ainakin mun lekuri selitti.

• jellona32

Joo kävin aamulla lekurilla ja sano että löyty tulehduspesäke.Puudutti ja tökki piikillä niin että silmät valu vettä.Ei kyllä puutunu kun oli niin tulehtunut.Hyytymä kuulemma puuttu,oli vaan pelkkä kuoppa.Mutta en saanut vieläkään antibiootteja! Ei kuulemma ihan pienestä(??)niitä määrää.Kuitenkin jos vielä pe-aamuna särkee niin saan antibioottireseptin apteekkiin.Ihmettelen vaan että yleensä annetaan näin pitkään kärsiä kivusta kun jo viikko tulee täyteen =( Mua ei ainakaan enää naurata.

• keino

Tavallisessa hampaanpoistossa ei tarvita antibiootteja (poikkeuksena yleissairaat tai muu syy). Jos hampaassa itsessään on ollut tulehtus tai vaikka tulehdus olisi levinnyt luuhun asti, se poistuu syyllisen hampaan mukana. Tämä johtuu siitä, että ne varsinaiset pahimmat bakteerit ovat hampaan sisällä juurikanavassa, jonne ei antibiootilla ole pääsyä.

Tyhjän poistokuopan tapauksessa verihyytymä on irronnut tai "sulanut" pois ennen aikojaan ja luu on paljaana. Siihen tehokkain hoito on paikallinen lääkitys: rauhoittavaa ja kipualievittävää ainetta suoraan kuoppaan (hammaslääkärin aine siis). Myös uuden hyytymän muodostamista voidaan kokeilla, kuten ilmeisesti sinulle tehty. Antibioottikuuri ei auta tässäkään, sehän ei auta kipuun vaan tulehdukseen. Vasta jos ei muuten parane, kannattaa ottaa antibiootteja.

• jellona32

Mutta en saanut siihen kuoppaankaan mitään lääkitystä.Yleensä ovat laittaneet lääkkeen.Sitäkin ihmettelin.

• poisto ja tulehdus

Minun hammaslääkärini ei määrä antibioottikuuria, vaikka kyseessä olisi tulehtuneen hampaan poisto. Tulehdus lähtee, kun hammaskin lähtee ja kuuri on turha.
      Vain siinä tapauksessa, että tilanne suussa äityy pahaksi, annateaan antibioottia.
      Minulla oli todella pahoin tulehtunut hammas, se lähti ihan nätisti pois ja poistokuoppakin parani hyvin.
      Turhia antibioottikuureja pyritään välttämään.

• äp7

....huonot hampaat kommentista.Aina hampaiden poistot eivät johdu "huonoista hampaista".Itselläni ei ole kuin 1 paikka jostain 25-vuoden takaa,silti kaikki viisurini ovat vaivanneet ja poistettu,niiden ympäristö kun tuppaa tulehtumaan jos eivät puhkea kunnolla.Ja aikoinaan 1 hammas tapaturman seurauksena,että kyllä hyvästä hoidosta huolimatta voi joutua hampaita poistattamaan.

• jellona32

No kävin äsken hakemassa antibiootit,ikeneen tullut taas märkäpesäke. Jos kohta alkais helpottaa!

• sitten huonot hampaat

onpas sinullahuonot hampaat!

• jellona32

Eikös tuo edellinen viesti nyt ollut hieman asiaton? Minun vanhemmat on saaneet tekarit molemmat noin 25 vuotiaana ja itselläni vielä paljon hyviä hampaita suussa.Hammaslääkärini on sanonut että minulla on tosi huono luusto enkä pysty siihen paljon vaikuttamaan edes hampaiden pesulla.

• tuli ikenestä

mätää kun poistettiin reikiintynyt viisaudenhammas ja kyllä se lekuri ainaski 3 päivän antibioottikuurin antoi. Ihme pihtailua sillä sun lekurillas.

• ei voi

jos sun hammaslääkärisi sanoo "että on huono hammasluu", niin vaihda ihmeessä lääkäriä. Joko se on laillisstumisensa saanut muropaketista, tai naureskelee sun "huonolle hammasluullesi". Samaa pirun luuta kaikki tyynni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      82
      3450
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      62
      1754
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe