Sertralin Orion 50mg

Äiti Alakulo

Sain lääkitykseksi Sertralin 50mg. Kokemuksia?? Auttaako ja miten?? Jaksanko taas joku päivä esim. siivota tai tehdä ruokaa? Meneekö ne viimeisetkin seksihalut? Lihonko ja turpoan? Ja onko vapina yleinen sivuvaikutus kun vapisuttaa jo muutenkin??

73

71754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarkasmia-

      Valitettavasti toi kääntää koko seksuaalisen suuntautumisen ylös laisin, jollei sitten mene ääripäähän ja alkaa saman sukupuolen eläimet kiinnostaa, miksi pitäisi jokapäivä siivota, eikö se ole parempi siivota kerran viikossa niin näkee selvän eron, valitettavasti lääke aiheuttaa suunnatonta laihtumista. saattaa olla viisain siirtyä anoreksia palstan pariin...

      • Pessimisti_2

        Onnea, osaat melkein kirjoittaa. Mitä ne siellä peruskoulussa nykyään opettavat?


    • ....

      Kumpi on parempaa, puna vaiko valko viini?

      • lähellä!

        Asiallisuutta, kiitos.


      • Anonyymi

    • Marjannah

      Itselläni aluksi vapinaa ja pahoinvointia, ruokahalu katosi ja vieläkin syöminen hiukan hankalaa kun kuvottaa. Ja seksipuolella ei halut muuttuneet, mutta orgasmit vähän hukassa. Positiivisia vaikutuksia se, että en enää itke niin helposti kuin ennen ja pystyy keskittymäänkin johonkin. Mutta pitää muistaa että vaikutukset ei kaikilla samat. Kokeilemallahan tuokin selviää :)

    • ...

      mulle ks. lääke ei sopinut lainkaan, kyllä lievensi pahanolon tunteita, mutta sivuvaikutuksina tuli tajuton panikointi yleisillä paikoilla, niin kova tärinä ettei kahvikuppi pysynyt kädessä ja hikoilu.. eli vaihtoon meni.. Saa nähdä tämän uuden kanssa miten käy... Mutta olemme yksilöitä, joku sopii toiselle joku ei. =)

      • ja pelkoa!!

        Olen nyt viikon syönyt lääkettä. Olo samanlainen kuin sinulla. Ajattelin, että lopetan. Mieluummin olen masentunut ja palkkatyökykyinen jotakuinkin kuin täysin työkyvytön pilleristi..


    • Nimetön

      Sertralin orion 50 mg, on lääke, jota pääasiassa käytetään vaihtoehtolääkkeenä, zoloftin kanssa.

      Haittavaikutuksia yleisempiä, on vapina,unettomuus,ruokahaluttomuus,uneliaisuus,huimaus suun kuivuminen,ihottumat,pahoinvointi,ripuli jne...nämä haittavaikutukset ovat yksilollisiö eri ihmisillä.

      vaikutus alkaa tällä lääkkeellä viikosta 2-4 viikkoon. [email protected]

      • elosan

        Miten kävi unien ? Ja aiheuttaako vapinaa? Entä lihooko? Entä hoksottomet?se


      • logoterap
        elosan kirjoitti:

        Miten kävi unien ? Ja aiheuttaako vapinaa? Entä lihooko? Entä hoksottomet?se

        Kyseessä oleva lääke aiheuttaa joillekin vapinaa,voi myös olla unettomuutta,mutta jos ongelmat jatkuvat, voi vaihtaa lääkärillä lääkkeen, mm SETRALIN JA ZOLOFT OVAT SAMAN TYYPPISIÄ LÄÄKKEITÄ!


      • eeppa
        logoterap kirjoitti:

        Kyseessä oleva lääke aiheuttaa joillekin vapinaa,voi myös olla unettomuutta,mutta jos ongelmat jatkuvat, voi vaihtaa lääkärillä lääkkeen, mm SETRALIN JA ZOLOFT OVAT SAMAN TYYPPISIÄ LÄÄKKEITÄ!

        Juuri joku neurologi sanoi radiossa, että mikäli eivät nämä ns. päälääkkeet, joita minäkin syöm aiheuta mitään sivuvaikutuksia, niin silloin ne eivät auta itse vaivaankaan. Ikävä kyllä. Mulla on paniikkihäiriö. Ollut taas hiukan pahempana, mutta alkaa helpottaa. Ärsyttää nämä ajatukset, kukn kiertää kehää. Mulla tämä johtuu kuoleman pelosta. Vittumaista suoraan sanottuna, mutta parempi, kun kolme vuotta sitten tai viime vuonna :o) Ja vapinaa on mullakin.


      • mää ja me muut
        eeppa kirjoitti:

        Juuri joku neurologi sanoi radiossa, että mikäli eivät nämä ns. päälääkkeet, joita minäkin syöm aiheuta mitään sivuvaikutuksia, niin silloin ne eivät auta itse vaivaankaan. Ikävä kyllä. Mulla on paniikkihäiriö. Ollut taas hiukan pahempana, mutta alkaa helpottaa. Ärsyttää nämä ajatukset, kukn kiertää kehää. Mulla tämä johtuu kuoleman pelosta. Vittumaista suoraan sanottuna, mutta parempi, kun kolme vuotta sitten tai viime vuonna :o) Ja vapinaa on mullakin.

        Olen syänyt sertraliiniä 50mg nyt 4 viikkoa, ruokahalut vähän katos, suun kuivumista eka viikko, ripulointia mutta, nyt alkaa sietää vähän paremmin, ei mitn vapinoita tms ja seksi halut on kait entisellään jos ei oo vähän laskenut. Yöllä heräilen noin tunnin välein "mielenkiintoisiin" uniin mutta saa taas unen päästäkiinni melko nopeasti. Alotin Sertraliinin 50mg lääkityksen samaan aikaan ketipinor 50mg ja deprakine 600mg kanssa.
        Ketipinor auttoi aluksi nukkumisen kanssa mutta nyt sen teho on kadonnut melkein kokonaan. Silti nukun reilusti paremmin kun enennen lääkitystä =D


      • Tölkki91
        mää ja me muut kirjoitti:

        Olen syänyt sertraliiniä 50mg nyt 4 viikkoa, ruokahalut vähän katos, suun kuivumista eka viikko, ripulointia mutta, nyt alkaa sietää vähän paremmin, ei mitn vapinoita tms ja seksi halut on kait entisellään jos ei oo vähän laskenut. Yöllä heräilen noin tunnin välein "mielenkiintoisiin" uniin mutta saa taas unen päästäkiinni melko nopeasti. Alotin Sertraliinin 50mg lääkityksen samaan aikaan ketipinor 50mg ja deprakine 600mg kanssa.
        Ketipinor auttoi aluksi nukkumisen kanssa mutta nyt sen teho on kadonnut melkein kokonaan. Silti nukun reilusti paremmin kun enennen lääkitystä =D

        Ai millaisia unia? Painajaisia?


    • Blums

      En itse ole kokenut yhtään sivuvaikutuksia. Ei muuta ihmistä persoonattomaksi. Oon itse alle 18-vuotias. Näppärä lääkitys.

      • neito29

        Olen nelisen viikkoa käyttänyt kyseistä lääkettä ja mulla ainakin se tuntuu auttavan. Saan nukuttua suht koht hyvin, en itkeskele enkä pelkää sosiaalisia tilanteita niin paljon kuin ennen. Aluksi vatsa oli vähän sekaisin ja laihduin muutaman kilon, mutta nyt on ok. Alkuun ei ruoka maistunut. Seksihalut ehkä vähän vähenivät, orgasmit eivät ole enää niin voimakkaita kuin ennen. Olen saanut jotain jopa aikaan kotona eli pyykkiä on saanut pestyksi ja kaupassa käytyä. Jee!


      • hidalgomacho
        neito29 kirjoitti:

        Olen nelisen viikkoa käyttänyt kyseistä lääkettä ja mulla ainakin se tuntuu auttavan. Saan nukuttua suht koht hyvin, en itkeskele enkä pelkää sosiaalisia tilanteita niin paljon kuin ennen. Aluksi vatsa oli vähän sekaisin ja laihduin muutaman kilon, mutta nyt on ok. Alkuun ei ruoka maistunut. Seksihalut ehkä vähän vähenivät, orgasmit eivät ole enää niin voimakkaita kuin ennen. Olen saanut jotain jopa aikaan kotona eli pyykkiä on saanut pestyksi ja kaupassa käytyä. Jee!

        Aloitin perjantaina ja nyt maanantai ja täysin uusi kaveri on täällä. 50mg annoksella alko pelittää elämä ihan uuteen malliin. ihme lääke.liekö lumetta vai mitä mutta toimii minulla.


      • hernepyssy
        hidalgomacho kirjoitti:

        Aloitin perjantaina ja nyt maanantai ja täysin uusi kaveri on täällä. 50mg annoksella alko pelittää elämä ihan uuteen malliin. ihme lääke.liekö lumetta vai mitä mutta toimii minulla.

        Aloitin tänään sertralinin 50mg annoksella-hirvittää tulevat"oireet"jos ovat edellä kirjotettujen kaltaisia.Onneks oli myös positiivisia kokemuksia lääkkeestä...nyt odotan vain sekoaako nuppi lopunkin.Lykkäsin hoidon alottamista pitkään-lääkkeet odottivat kaapissa 3kuukautta.Nyt kuitenki tympii ainainen jännitys julkisil paikoil ja panikointi.Masennuskaan ei oo hellittänyt,joten taivun nyt kokeileen tätä.Kertokaa jos on auttanut ahdistukseen ym julkisilla paikoilla kulkemiseen??Lääkäri sanoi että tällä lääkkeellä en liho enää valaskalaksi-pitääkö paikkansa??Entisillä vuosientakasil masennusnapeil lihoin järkyttävästi-nyt painoo yli 35kiloo vähemmän...ymmärrätte varmasti ajatukseni???VAIN asialliset vastaukset kiitti--mitään viisasteluja en jaksaisi...tsemppii kaikille!!!


      • pejuha
        hernepyssy kirjoitti:

        Aloitin tänään sertralinin 50mg annoksella-hirvittää tulevat"oireet"jos ovat edellä kirjotettujen kaltaisia.Onneks oli myös positiivisia kokemuksia lääkkeestä...nyt odotan vain sekoaako nuppi lopunkin.Lykkäsin hoidon alottamista pitkään-lääkkeet odottivat kaapissa 3kuukautta.Nyt kuitenki tympii ainainen jännitys julkisil paikoil ja panikointi.Masennuskaan ei oo hellittänyt,joten taivun nyt kokeileen tätä.Kertokaa jos on auttanut ahdistukseen ym julkisilla paikoilla kulkemiseen??Lääkäri sanoi että tällä lääkkeellä en liho enää valaskalaksi-pitääkö paikkansa??Entisillä vuosientakasil masennusnapeil lihoin järkyttävästi-nyt painoo yli 35kiloo vähemmän...ymmärrätte varmasti ajatukseni???VAIN asialliset vastaukset kiitti--mitään viisasteluja en jaksaisi...tsemppii kaikille!!!

        Vastaus vähän myöhässä, mutta tabletin voi puolittaa, eli aluksi 25mg, sitten kun alkaa tuntua, että sietokykyä on niin 50mg. Ei lisää ruokahalua, eikä hirveät sivuvaikutkset ainakaan minulla, mielestäni hyvä lääke, edellisen, lääkkeen jouduin, lopettamaan, sivuvaikutusten takia, (Venlafaxin), josta tuli ties mitä oireita, rymihäiröistä alkaen, no mikä mikä sopii yhdelle ei välttämättä toiselle.


    • streorte

      minä en ole huomannut mitään muuta muutosta kun parempi olo!
      Itkuisuus hävisi kokonaan.Jotenkin paljon helpompi olo.
      En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia,siis haitallisia.
      Olen aika monelle lääkkeelle allerginen joten sitäkään en ole huomannut.
      Ruokahalut eivät ole kadonneet eikä lisääntyneet.

      • hernepyssy

        KIITTI asiallisesta vastauksestas streorte!Enää ei jännitä tulevat päivät niin paljoa!!Vielä kysyisin kokemuksia lääkkeen ottamis ajasta-oma lääkärini sanoi aamul tai illal-kummin itse tahtoo.En kuitenkaan tahdo olla kuolaturpa päivällä,joten ilta ilmeisesti parempi?Vai nukuttaako sertralin aamulla otettuna??
        Nyt täytyy jaksaa uskoo tulevaisuuteen ja tsempata-ei täst elämäst tuu ahdistuneenakaan hittojakaan.Taitaa olla kevätkin tulossa-toivoisin sen kiinnostavan itseäni,mutta vielä on samantekevää!!Jaksamista jokaiselle joka taistelee masennusten ym juttujen kanssa!!


      • juajua
        hernepyssy kirjoitti:

        KIITTI asiallisesta vastauksestas streorte!Enää ei jännitä tulevat päivät niin paljoa!!Vielä kysyisin kokemuksia lääkkeen ottamis ajasta-oma lääkärini sanoi aamul tai illal-kummin itse tahtoo.En kuitenkaan tahdo olla kuolaturpa päivällä,joten ilta ilmeisesti parempi?Vai nukuttaako sertralin aamulla otettuna??
        Nyt täytyy jaksaa uskoo tulevaisuuteen ja tsempata-ei täst elämäst tuu ahdistuneenakaan hittojakaan.Taitaa olla kevätkin tulossa-toivoisin sen kiinnostavan itseäni,mutta vielä on samantekevää!!Jaksamista jokaiselle joka taistelee masennusten ym juttujen kanssa!!

        Olen itse syönyt näitä lääkkeitä jo kaksi kertaa aiemminkin ja joka kerta ovat auttaneet ja tuoneet myös sivuoireita, mutta aina eri tavoilla!
        Ekalla kerralla sivuoireena oli täydellinen orgasmikyvyttömyys, mutta hyötynä positiivisuuden lisääntyminen, keskittymiskyvyn paraneminen, unettomuuden loppuminen ja kuukausien kuluttua ihan tosi onnellinen olo.
        Toisella kerralla hyödyt olivat jokseenkin samankaltaiset mutta selvästi vaimeammat. Haittana oli liikahikoilu ja lisääntynyt ruokahalu ja edelleen seksihalujen vähäisyys ja orgasminsaannin vaikeus.
        Kolmannella kerralla oli alussa enemmän sivuoireita kun aiemmilla kerroilla. Vapina oli kuvioissa mukana ekaa kertaa, oli ruokahaluttomuutta ja pahoinvointia sekä huimausta ja hikoilua. Parin kuukauden kuluttua aloittamisesta oireet ovat tasaantuneet paitsi ei hikoilu. Hyötynä nyt unirytmin korjaantuminen ja parempi ja positiivisempi olo kaiken kaikkinensa. Haittana tälläkertaa ei ole seksihalujen vähntyminen ollenkaan muta orgasmiherkkyys on huonompi.

        Tällaista täällä. Syön lääkkeitä siis jo kolmatta kertaa ja hyödyt ovat joka kerran voittaneet haitat. Tosin mun kohdalla kun on lääkärin mukaan kyse kroonisesta masennuksesta, en tiedä pääsenkö lääkkeistä koskaan. Aina on sinnitelty ilman niitäkin pari vuotta kerrallaan mutta sitten kun unirytmi on ollut jo ihan peestä ja olen alkanut pelätä tekeväni itselleni jotakin, olen suostunut ottamaan lääkkeet.

        Kukaanhan ei näitä haluaisi syödä, mutta kun ei muutakaan voi. Mulla on suvussa paljon mielenterveysongelmia ja henkilökohtaisesti itsellä haavoittuvuutta rankasta lapsuudesta johtuen. Mulla on sellaisia kokemuksia lapsuudesta, että niistä selviämisen hinta on ollut tämä haavoittuvuus. Totuus kun on mielestäni kuitenkin jotenkin niin, että mitä tahansa luontokappaletta kun kohtelee väärin, se näkyy koko elämän ajan, jos yksilö on herkkä. En pääse yli enkä ympäri siitä, että olen kokenut tulleeni rikotuksi ja poljetuksi maahan ja tämä on muovannut luonteestani masennusherkän.


      • demonipelko?
        juajua kirjoitti:

        Olen itse syönyt näitä lääkkeitä jo kaksi kertaa aiemminkin ja joka kerta ovat auttaneet ja tuoneet myös sivuoireita, mutta aina eri tavoilla!
        Ekalla kerralla sivuoireena oli täydellinen orgasmikyvyttömyys, mutta hyötynä positiivisuuden lisääntyminen, keskittymiskyvyn paraneminen, unettomuuden loppuminen ja kuukausien kuluttua ihan tosi onnellinen olo.
        Toisella kerralla hyödyt olivat jokseenkin samankaltaiset mutta selvästi vaimeammat. Haittana oli liikahikoilu ja lisääntynyt ruokahalu ja edelleen seksihalujen vähäisyys ja orgasminsaannin vaikeus.
        Kolmannella kerralla oli alussa enemmän sivuoireita kun aiemmilla kerroilla. Vapina oli kuvioissa mukana ekaa kertaa, oli ruokahaluttomuutta ja pahoinvointia sekä huimausta ja hikoilua. Parin kuukauden kuluttua aloittamisesta oireet ovat tasaantuneet paitsi ei hikoilu. Hyötynä nyt unirytmin korjaantuminen ja parempi ja positiivisempi olo kaiken kaikkinensa. Haittana tälläkertaa ei ole seksihalujen vähntyminen ollenkaan muta orgasmiherkkyys on huonompi.

        Tällaista täällä. Syön lääkkeitä siis jo kolmatta kertaa ja hyödyt ovat joka kerran voittaneet haitat. Tosin mun kohdalla kun on lääkärin mukaan kyse kroonisesta masennuksesta, en tiedä pääsenkö lääkkeistä koskaan. Aina on sinnitelty ilman niitäkin pari vuotta kerrallaan mutta sitten kun unirytmi on ollut jo ihan peestä ja olen alkanut pelätä tekeväni itselleni jotakin, olen suostunut ottamaan lääkkeet.

        Kukaanhan ei näitä haluaisi syödä, mutta kun ei muutakaan voi. Mulla on suvussa paljon mielenterveysongelmia ja henkilökohtaisesti itsellä haavoittuvuutta rankasta lapsuudesta johtuen. Mulla on sellaisia kokemuksia lapsuudesta, että niistä selviämisen hinta on ollut tämä haavoittuvuus. Totuus kun on mielestäni kuitenkin jotenkin niin, että mitä tahansa luontokappaletta kun kohtelee väärin, se näkyy koko elämän ajan, jos yksilö on herkkä. En pääse yli enkä ympäri siitä, että olen kokenut tulleeni rikotuksi ja poljetuksi maahan ja tämä on muovannut luonteestani masennusherkän.

        Hej, kävin lukemassa Sertralin lääkkeen käytön stooreja tässä, kun lekuri määräsi minulle myös (pelkotiloihin öisin ja sitä kautta univaikeuksiin peloistani).
        Minullakin ollut rankka lapsuus/nuoruus ja öiset pelkotilat (että joku tulee ja tekee pahaa) eivät vaan helpota - päinvastoin!..
        Otin itseäni niskasta kiinni ja menin valittaa lekurille, kun ensin sain itkuni kuriin aloittaessani. Olin niin väsynyt ja pettynyt elämääni/itseeni, vaikka kulissit ok eli työ ja asunto, ihmissuhteet ihan kivasti.

        Sinun kirjoituksesi kosketti ja siksi halusinkin laittaa tän sulle* Valoa ja voimia sinulle:))
        Taidan aloittaa terapian tässä (taas) lähiaoikoina myös.
        T. tyttö Espoosta:)


    • pixi

      Itelleni tuli Sertralinin sivuoireina jatkuva tarve juoda vettä, join sitä aivan älyttömiä määriä, vaikka minua ei varsinaisesti edes janottanutkaan. Tulin myös todella levottomaksi, en pystynyt olemaan paikallani hetkeäkään, vaan oli pakko mennä ulos juoksemaan vaikka en mikään urheulullinen ihminen olekaan. En myöskään pystynyt keskittymään mihinkään.

      Sivuoireiden loputtua oloni oli niin tyhjä, että tuntui aivan kuin sielu olisi karannut ruumiista. En itkenyt, enkä kyennyt muutenkaan ilmaisemaan tunteitani, koska en "tuntenut" niitä.

      Puhuin asiasta terapeutilleni joka nosti annostusta, ja pian minun pitikin lopettaa Sertralinin käyttö, kun huimaus kävi liian suureksi ja pyörtyilin aina silloin tällöin. Kerran myös oksensin lääkkeen takia.

      Ilmeisesti ei sopinut ainakaan minulle. Mutta muut joiden tiedän käyttävän Sertralinia eivät ole kokeneet samoja oireita kuin minä koin, niin ei kai sinulla ole mitään hätiä mitiä :))

      • Täri

        Aloitin Sertralinin viikko sitten. Olen pari vuotta aiemmin syönyt samaa lääkettä. Olo on ollut koko viikon aivan kamala. Nukun n. 6 tuntia yössä. Herään todella aikaisin aamulla, enkä pysty jatkamaan nukkumista. Koko kehossa tuntuu sellainen kummallinen värinä ja kädet vapisevat aina välillä. Ruokahalu on tipotiessään. Laihtumísta en sinällään pistä pahakseni, kun Cipralex toi 6 kiloa ylimääräistä. Päätä särkee ja tuntuu, että puren hampaita tosi kovasti yhteen. Viikon kuluttua TOIVOTTAVASTI oireet helpottavat. Olo on tosi levoton, mutta väsynyt.


    • Ananas8888

      Itse olen vasta aloittamassa, mutten tiedä uskallanko jos se lihottaa ja tekee pahoinvointia............

      -Ananas 1988

    • tililii

      ei todellakaan lihota! mun sisko laihtu ja äiti laihtu joten pyysin itelleni sen takia juuri näitä ja kuinka ollakaan en oo ainakaan lihonut mitä eniten pelkään.. ruokahaluttomuutta ja huonovointisuutta on ollut mutta edellisiä tekstejä kun luin niin taitavat olla sivuoireita. olen syönyt nyt lääkettä
      3kk ja oireet alko pari viikkoa sitten.

    • tililii

      ja tulipa muuten mieleen meneeköhän väärälle palstalle mutta oon käyttäny satoja euroja johonki ei toimiviin laihdutuspillereihin ja sertralin maksaa pari euroo ja toimii oikeesti ruokahalu on ihan olematon tuskin mikään maistuu!

      mutta ettei mee ihan anorektiseks niin oikeesti muutenkin hyvä lääke jaksan hoitaa asioita sisustan ja siivoan. vaihdan aamulla päivävaatteet, jossain vaiheessa meni aamutakissa kaikki aika. alussa aiheutti omituista hyperaktiivisuutta ja levottomuutta mutta se meni ohi.

    • pessesees

      Eikai tuo seksuaalinen haluttomuus ja orgasmikyvyttömyys ole pysyvää jos tätä lääkettä käyttää? Kuinka nopeasti halut palaavat jos lääkkeenkäytön lopettaa?

    • hypokondrikko

      Kokemukseni Zoloftista/Sertraliinista: Zoloftia söin vuosia sitten masennukseen ja pakkoajatuksiin ja ahdistukseen. Auttoi ihan kohtuullisesti. Silloin söin 50mg/pv. Nyt ahdistus uusiutui ja 50mg ei tuntunut missään. Siispä 100mg. Se alkoi auttaa. Pari ekaa viikkoa olo ja pakkoajatukset pahenee, sitten alkaa helpottaa. Itkuisuus on vähentynyt ja olen energisempi kuin ennen. Ei ole vaikuttanut ruokahaluuni eikä ole lihottanut minua. Seksihalut ehkä hiukan laskeneet, mutta toisaalta ei seksi hääviä ollut pakkoajatusten aikanakaan. Orgasmin saaminen välillä vaikeempaa. Sivuoireina ripulointia ja kuvotusta. Alussa olin usein omissa maailmoissani, tavallaan onnelisen ajattelematon mistään. Olen semmoinen murehtija ja huolehtija, joten se oli aika ihana olotila. Hyvällä omallatunnolla sain jätettyä koko kotikarusellin miehelle. Nyt kun olen käyttänyt lääkettä yli puoli vuotta, olen aikalailla oma itseni. Ripulia on vieläkin aina välillä, kuvotus ja painajaiset (joita oli aluksi) ovat poissa. Ihana lääke kun ahdistus hellittää ja pakkoajatukset on poissa!

    • Silmukka00

      Olen kärsinyt narsistin(?) ahdistelusta 1,5 vuotta. Hän on pitänyt minut otteessaan ja pompottanut öin ja päivin. Olen vaihtanut numeroa, mutta on sähköposti ja työpaikka.
      Tai enää ei ole töitä kun sanoin itseni irti. En pystynyt enää keskittymään kunnolla.Oli liikaa huolehdittavia asioita, mies ja lapset lisäksi. Ahdistelijani mustamaalaa minut jokaisellle ja jokapaikkaan. Kuulemma myös uuteen mahdolliseen työhön. Kävin lääkärissä ja sain Sertralin 50 mg lääkkeet kun täytin mielialakaavakkeen ja tulos keskivaikea masennus. En pysty hakemaan uutta työtä, itsetunto on mennyt ja mieli on niin alhaalla. Otin yhden tabletin mutta oireet oli kauhea olo, laajentuneet pupillit, huimaus, vapina, unettomuus. Lopetin samantien. Olikohan viisasta? Menen terapiaan viiikon pääästä. Ehkä se autttaa. Luuletteko?

      • pejuha

        No, kaikki lääkkeet eivät sovi kaikille, voi kestää kauan ennenkuin sopiva lääke löytyy, aina kannattaa aloittaa, mahd.pienellä annoksella, (vaikka lääkäri olisi määräännyt toisin), yleensä kaikki lääkkeethän aiheuttavat, jonkinlaisia sivuvaikutuksia, mutta jopa lievä masennus voi kehittyä, pahempaan suuntaan, silloin kyseessä on jo vakavampi tila, eli kannattaa, vaikkapa lääkityksellä, olet ilmeisesti, naispuolinen ihminen, ei muuta kuin lähestymiskieltoilmoitus, luulen että häiriköinti loppuu, viestit talteen, ei tuollaisten tyyppien takia, kannata työelämää uhrata, eikä terveyttä.


    • Tyytyväinen.

      itse olen nyt käyttänyt kyseistä lääkettä kaksi viikkoa. Aluksi oli huonovointisuutta ja ruokahaluttomuutta. Väsymystä ja heikotusta ja silmissä heittää. Annostusta lisäessä samoja oireita mutta paljon lievempänä. Luulin että sivuvaikutukset olisivat olleet pahempia, kuin olivat. Lääke ei ole vielä tuottanut huomattavia parannus tuloksia, koska olen käyttänyt sitä vasta kaksi viikkoa, mutta jotain pientä positiivisuutta on lisääntynyt. Päänsäryt kuuluivat myös sivuvaikutuksiin minulla. Mutta nyt oireet loppuneet lähes olemattomiin.

    • mamamamamam

      muakin kiinnostaisi tietää kyseisestä lääkkeestä. mulla kun painoa löytyy 160 / 63 .. ( vaihtoehtoina ois Seronil tai Sertralin ) ja olen pohtinut kumpi ois parempi ... sillein et vois laihtuakkin....... vaikee masennus diagnoosina. tullut syötyä itteensä vähän....

    • Sertralinissa oli joitan aloitusoireita, mutta näin vuosia käyttäneenä voin sanoa että en edes muista niitä huonoja puolia enää. Pelkkää apua on ollut lääkkeestä, vaikka välillä on niin masentunut että ajattelee ettei mikään auta. Mutta on siitä oikeasti apua. Seksihalut voi mennä aluksi joksikin aikaa, mutta kyllä ne palaa. Setralin ei mun tapauksessa lihottanut, vaan kyseessä oli toinen lääke, en siis usko että lihoat. Vapinaa taisi olla alussa pari kuukautta, mutta kuten sanoin alkuoireet menee ohi. Itsellä menee kyseistä lääkettä 300mg.

      • Valeria

        Eikö siitä ole max. annos 200 mg vai onko niin että se on vaan suositus? Itsellä menee nyt 175 mg ja ehkä pitää vielä nostaa annosta niin hyvä tietään että se on mahdollista?! Hyvä lääke muuten, paras niistä lukuisista SSRI- ja SNRI-lääkkeistä mitä mulla on ollut!


      • Valeria kirjoitti:

        Eikö siitä ole max. annos 200 mg vai onko niin että se on vaan suositus? Itsellä menee nyt 175 mg ja ehkä pitää vielä nostaa annosta niin hyvä tietään että se on mahdollista?! Hyvä lääke muuten, paras niistä lukuisista SSRI- ja SNRI-lääkkeistä mitä mulla on ollut!

        No lääkäri nosti 300:n, en tiedä mitään mistään rajoista, otan sen mitä lääkäri määrää.


      • jonain päivänä
        Valeria kirjoitti:

        Eikö siitä ole max. annos 200 mg vai onko niin että se on vaan suositus? Itsellä menee nyt 175 mg ja ehkä pitää vielä nostaa annosta niin hyvä tietään että se on mahdollista?! Hyvä lääke muuten, paras niistä lukuisista SSRI- ja SNRI-lääkkeistä mitä mulla on ollut!

        Se on 200mg, mikä on yläraja. 100mg on se yleisin mitä käytetään. Itsellä
        oli aikoinaan tuo 200mg ja veti jotenkin olot "överiksi". Elimistö kun ei voi ottaa
        kaikkia vastaan, joten mulla tuli ainaskin itsetuhoisia ajatuksia enemmän. Ei tämäkään kaikkia oireita pois vie, olisikin kiva kokeilla miten tulisi ilman toimeen..Bentsot on kuitenkin masennuksessa ja ahdistuksessa nro 1.


      • Anonyymi
        jonain päivänä kirjoitti:

        Se on 200mg, mikä on yläraja. 100mg on se yleisin mitä käytetään. Itsellä
        oli aikoinaan tuo 200mg ja veti jotenkin olot "överiksi". Elimistö kun ei voi ottaa
        kaikkia vastaan, joten mulla tuli ainaskin itsetuhoisia ajatuksia enemmän. Ei tämäkään kaikkia oireita pois vie, olisikin kiva kokeilla miten tulisi ilman toimeen..Bentsot on kuitenkin masennuksessa ja ahdistuksessa nro 1.

        Totta kirjoitat,bentsot on ahdistuksessa ylivoimaisesti paras !


    • Katsokaas...

      tuolta Tri Tolosen sivuilta ja masennuksen omatoiminen hoito, nimittäin vaikuttaisi siltä että vain vakavissa tapauksissa lääkehoidoilla saadaan tuloksia pitempiaikainen käyttö vähentää lääkkeen vaikutusta, itselläni ollut masennusta suunnilleen enempi tai vähempi -90 luvulta asti kunnes 3 vuotta sitten jäin työpaikkasyrjinnän seurauksena sairaslomalle l. kiusaamista on ollut lähes koko ikäni tämä viimeisin oli selkeästi burn out, lääkehoito ei välttämättä toimi eikä omalla kohdalla toiminut 4kk jälkeen lakkasin syömästä, oikeastaan ongelmat alkoivat siitä kun en edennyt hoitosuunnitelman ( pilleriä naamaan)
      mukaan erilaisilla kursseilla olen nähnyt näitä jotka ovat syöneet yli 10v.
      pillereitä ja edelleen haetaan sitä oikeaa autuaaksi tekevää...ei h*****i

      käsittelen tässä nyt niitä RAVINTOLISIÄ jotka ovat toimineet masennukseen
      ja ahdistukseen, sivuoireina mainittakoon että astman oireet ovat vähentyneet sekä jaksan liikkua.
      E-EPA omega 3 kalanmaksaöljy
      berberin
      D-vitamiini
      B-vitamiini
      hivenainetäydennykseen lapin koivuntuhka (97 alkuainetta)
      puhdas (energisoitu) vesi grander pen energiser.... tiedän tässä vaiheessa
      viimeistään peukutetaan miinuksia MUTTA SE TOIMII

      kiinnitä ruokavaliosi pH tasapainoon huomiota eli lisää kasviksia ja suosi viljoista spelttiä sekä ruista.

    • Tämä lääke toimii

      Itse luin paljon kauhutarinoita ko. lääkkeestä ennen käytön aloittamista ja koska pelkään oksentamista kuollakseni, kynnys oli minulle suuri. Söin ensin 10pv puolikkaan tabletin aina iltaisin ja sen jälkeen siirryin kokonaiseen.

      Kovin selkeitä sivuoireita lääkkeestä ei tullut, joten en osaa sanoa johtuuko seuraavat juuri tuosta lääkkeestä: Ruokahalu väheni huomattavasti, koska ei vaan ollut nälkä. Nukuin yöni todella hyvin ja sikeästi, jopa niin hyvin, etten välillä herännyt herätyskelloon aamulla. Seksihalut olivat jo ennen lääkitystä aika lailla nollissa, mutta nyt niitä ei ole ollenkaan, eikä mikään tunnu miltään. En tunne itseäni enää kovinkaan masentuneeksi. Olen syönyt Sertralin Orionia nyt neljä viikkoa.

      Aloitin muuten myös maitohappobakteerien käytön n. viikko ennen Sertralinia ja syön niitä edelleen. Se on saattanut ehkäistä vatsaongelmia.

      Voin antaa lääkkeelle täydet kymmenen pistettä. Ei haittavaikutuksia, ainoastaan parempi olo.

    • importanttissa

      Olen syönyt ao.lääkettä jo yli 6v.loppuunpalamisen ja vakavan masennuksen takia,Nyt syön lähinnä perhesyiden takia että jaksan muiden takia,hoivata ja huolehtia että muilla on hyvin, Itse ei ole mitään elämänhaluja,vain pakkosuoritusta. Ehkä tämä pian ratkeaa jotenkin. Hyviä vointeja kaikille.

      • äxy

        voimia pakkosuoritusta itsellä alkoholisti perheen lapsena voimat loppu


    • väsynyt äiti krt 3

      - vaatekoko 44 -> 52!! Lääkeannos 100mg ja käyttäny nyt 1v 7vko.
      - jatkuva hikoilu, haiseva.
      - jatkuva nälkä, sokerihimo.
      - unettomuus
      - seksihauttomuus, koko aikana 2 kertaa.
      - tunteeton: entinen lämmin äiti-ihminen, nyt kylmä välinpitämätö. Itkettää, muttei tule itkua.
      - nivelkipuja heti alusta asti.
      - kävelyvaikeus myöskin alusta asti.
      - ja jatkuva haukottelu ja väsymys.... jne...

      joten, en tiedä. Siis onko auttanu, vai toimiiko lääke niin, että kaikki tunnetilat kuolee pois. Nyt aloin lopettamaan lääkkeen itse

      100mg -> 75mg tätä annosta söin 1,5 vkoa. Nyt menossa toista viikkoa 50mg.

      • 3+15

        Ihan tuttu SSRI-käytön seuraus ja lopputulos..... Älkää vetäkö noin myrkyllisiä huumeita ellette ole valmiita hyväksymään seuraukset.


    • oonaeevi

      ite oon käyttänyt sertralii 100mg 2kk, mikään ei tunnu miltään. pitäsköhän nostaa annosta?

      • Kun ei tunne mitään

        kokeile mielummin pala dokumenttia: www.whocaresinsweden.com


    • yleismiespentti

      Olen syönyt Venlafaxin nimistä ssri lääkettä (225mg)ja omalla kohdalla sivuvaikutukset kävivät liian suureksi, liian tasapainoista touhua, olen äärettömän tunteellinen mutta sen myötä nekin hävisi. nyt yritän setralinilla 50mg päivää kohden. Suurimpana vaivana tunnen että elämä on vaikeaa ja toimintakyky alentunut, pienet asiat tuntuu isoilta, tai kaikki vastoinkäymiset ottaa ns. daijjuun, nyt on työtkin alkaneet kärsiä, tuntuu että tämän hetkisen tunteen myötä häviää kohta perhe, työ, ystävät ja elämänilo. toivon että lääke auttaa, terapiassa olen myös käynyt - antoi hienon neuvon - (tee vain sitä mihin pystyt, eikä tarvitse olla mooses auttavainen joka asiassa). Omalta osaltani kiitän avopuolisoa ymmärryksestä, minulle on ainakin todella tärkeä jakaa tuntemuksia hänen kanssaan. Toisaalta tuntuu että olen hyvin itsetietoinen omasta itsestäni, mutta olenko sittenkään? ehkä oikean lääkkeen myötä saa selvyyttää elämään ja jaksaa painia vielä 60vuotta. Kaikille tämän lukeneille toivon voimia ja älkää pelätkö kokeilla eri lääkkeitä. kaikki ei kaikille sovi mutta yleensä se hyvä lääke löytyy, kirjoitan tänne kuukauden päästä kuin tämä lääke on vaikuttanut minuun. Lukisin ilomielin kokemuksia muilta, samankaltaisten kohtalotovereiden näkemyksiä on helpompi ymmärtää. Tsemppiä!

    • tottaon

      Mulla myös aiheuttaa luultavasti vapinaa ja hikoilua tosin olen sekoittanut ne oireet fyysisen sairauden oireisiin. Samoin tuntuu että paino nousee ja tekee tunteettomaksi. En näe kyseisessä lääkkeessä juuri mitään hyvää. Paniikkiin ja pelkotiloihin auttaa jonkun verran mutta ei ole sen arvoista. Tunteettomuus on mielestäni pahinta. Olen herkkä ihminen enkä halua tällaista elämää että olen kuin elävä kuollut. Mikään ei tunnu miltään. Ei tässä ole mitään järkeä. Huomenna alan vähentämään lääkettä omatoimisesti.

    • tärkeetä

      Moi.Luin muutaman jutun sertralinin käytöstä.Oon käyttänyt 50mg ja on ollut pahoinvointia,huimausta,ruokahaluttomutta seksistä puhumattakaan...Käytin muutama vuosi sitten venlafaxinia kun työpaikkakiusaamisen takia tuli keskivaikea masennus...parin kuukauden aikana olin tosi energinen ja vaatekoko aleni 4-6n:roa ihan hyvä toisen kautta...lääke vaihdettiin mirtazapiiniin ,meni loputkin halut.

    • Artsi5897

      Eikö venlafax toiminut pidempään?

    • tsip

      Moi.Juu kyllä venlafaxin toimi mutta olin liian "lapaset täynnä"virtaa.Liikuin liikaakin.Muutamia juttuja olen lukenut ,niitten perusteella aika moni itsestään vaan ottaa ja lopettaa,aika rohkeeta.Olis kyl miehen puolesta kivaa et seksihalutkin palaisi.Että semmosta....

    • Artsi3245

      Sulla oli liian iso annos venlaa. Mulla 75 mg venlaa rauhoitti oloa ja unet olivat positiivisia. Oli muuten hyvä, mut tuli vähän saamaton olo.

      Venlafaxissa on mukana myös noradrenaliini joka tuo virtaa kintaisiin jostain 150 mg ylöspäin. Toki yksilökohtainen juttu, miten lääke toimii.

    • eka päivä,todella skeptinen olen lääkkeitä kohtaan.Pari vuotta sitten paha unettomuus ja paniikkikohtauksia.aikuis iällä.Siihen cipralaexia ja opamoxia- mikä ei alkuunkaan auttanu ja valitin siitä lääkärille ja ei uskonut ja lopetin sen pikkuhiljaa.onneksi.opamoxilla pärjäilin ja onneksi sain käytön pysymään kurissa.nyt ero ym.työn loppumista ja lääkäri suositteli kokeilemaan tätä lääkettä terapian ohella mistä saan apua puhumalla.Sitten sivuoireet eka puolikas;hiukan huimaava olo.vähän etova olo mutta helpottava tasaisuus ehkä hiukan.Testit:seksi hiukan vaikeempi saada orgasmia ja sitten pari lasia vinettoa ei mitään vaikutusta.Loppujen lopuksi mun kohdalla tuntuis olevan paljon parempi kuin cipralex tai escitalopram.ja oli väärä diagnoosi nykyisenkin lääkärin mukaan.

    • Artsi3657

      Hyvä sanonta edellisellä 'helpottava tasaisuus' - kuvaa hyvin masennuslääkkeiden vaikutusta. Tasaisuuteen liittyy sekä hyviä että huonoja puolia, joita edellä on mainittu.

    • Jekkujekku

      Moi, juu olen 20v mies, syönyt sertralin(100mg) nyt n. 4kk, aluksi toimi todella hyvin, elämä alkoi luistaa ja itsemurha-ajatukset ja toisten vahinkoittamis ajatukset hävisivät, mutta kusin olotilan itse,kun menin vähän "ryyppäämään' joka viikonloppu huolettomasti 4kertaa putkeen kunnon kännit, ajatukset tuli takaisin (minulla on siis pakko-oireinen itsemurha/toisten vahinkoittaminen ajatukset vaiva, ei ole häävii..) ja otin lääkkeen tosissani sen jälkeen, olen syönyt nyt 150mg annosta kaksi viikkoa ja olo ollut vain hirveä.. taidan palata 100mg annokseen mikä toimi silloin parhaiten :)! Parasta siinä oli kyllä kun olin unohtanut lääkkeen oton 3 päiväksi niin seksi tuntui todella hyvältä! (Harmittaa syödä lääkettä, mutta terve mieli on parempi kuin mikään)

      Tsemppiä muille! Kyllä me tästä selvitään, ollaan voittajia :D!

    • 4646346

      Minulla auttoi hieman, ainakin olo oli suht ok ja toiveikas sertralin kuurin aikana ja tein asioita joita en masentuneena jaksanut tehdä/saanut aikaiseksi. Työtkin sujui ihan mukavasti. Ei kuitenkaan kovin selvää vaikutusta joten edelleen epäilen oliko hyvä olo enemmän elämäntilanteesta vai lääkkeestä johtuvaa. Sanoisin että ehkä vähän auttoi kuitenkin. Keskivaikeasta masennuksesta ja ajoittaisesta ahdistuksesta olen kärsinyt.

      Aloitusoireita ei ollut ollenkaan mikä oli kiva, pitempiaikaisina oireina voi sanoa että painonpudotus oli hankalaa, mutta ei se suoraan lisännytkään painoa. Kun lopetti lääkkeen niin painonpudotus taas onnistui. Erektiota lääke vähän häiritsi, mutta toisaalta oli erektio-ongelmia jo ennen lääkettä masennuksen takia. Ei se ainakaan täysin vienyt erektiota/haluja kuten esim venlafaksiini.

      Toinen SSRI mitä olen käyttänyt on citalopram, yleisesti sanoisin että sertraliinilla oli hieman parempi olo, citalopramkin ehkä vähän auttoi mutta tässäkin vaikea sanoa johtuiko lääkkeestä kun ei mitään sellaista selvää vaikutusta.

    • Hoodboy89

      Sertralin 100mg olen syönyt vähän yli kuukauden ja päälle eikä ole auttanut ahdistusta on vieläkii ja tulee välillä tosi vihainen olo joskus itsetuhoisia ajatuksia ollut pari kertaa myös ei ollut mitään tunteita mihinkää asioihin ja viel mirtzapin Orion 15 mg joudun syödä olen juonut alkoholia lääkkeen yhteydessä se voi olla myös selitys mut jo en mä syö noita koko loppu elämäää. Että sillälailla Bentsoi pitää ostaaOman Käyttön NE varmasti auttaa paremmin

      • 34436

        Kannattaa ainakin 2kk syödä ennen kuin sanoo tehoaako vai ei. Ja kysyä lääkäriltä voiko nostaa annosta ja sitä suurempaakin annosta vähintään kuukauden syödä.

        SSRI vaikuttaa niin ettei se suoraan paranna masennusta/ahdistusta, mutta se mahdollistaa uusien aivoverkostojen muodostumisen jotka sitten auttaa masennukseen/ahdistukseen. Tähän menee helposti 2-3kk ennen kuin huomaa apua. Ja niiden uusien aivoverkostojen muodostumiseen tarvii uusia ajattelutapoja, tämä on teoria sen takana miksi masennuslääke terapia ovat yhdessä paljon tehokkaampia kuin nämä kaksi yhteenlaskettuna mutta erikseen käytettynä. Jos et käy terapiassa, niin yritä ainakin itse kokeilla uusia näkökulmia ja ajattelutapoja. Minulle ahdistukseen auttaa eniten kun keskittyy asioihin joihin voi vaikuttaa, ja unohtaa ne mihin ei voi vaikuttaa. Toinen on se ettei murehdi menneitä ja keskittyy tulevaisuuden parantamiseen, menneiden murehtiminen vain pilaa tulevaisuudenkin.


      • Anonyymi
        34436 kirjoitti:

        Kannattaa ainakin 2kk syödä ennen kuin sanoo tehoaako vai ei. Ja kysyä lääkäriltä voiko nostaa annosta ja sitä suurempaakin annosta vähintään kuukauden syödä.

        SSRI vaikuttaa niin ettei se suoraan paranna masennusta/ahdistusta, mutta se mahdollistaa uusien aivoverkostojen muodostumisen jotka sitten auttaa masennukseen/ahdistukseen. Tähän menee helposti 2-3kk ennen kuin huomaa apua. Ja niiden uusien aivoverkostojen muodostumiseen tarvii uusia ajattelutapoja, tämä on teoria sen takana miksi masennuslääke terapia ovat yhdessä paljon tehokkaampia kuin nämä kaksi yhteenlaskettuna mutta erikseen käytettynä. Jos et käy terapiassa, niin yritä ainakin itse kokeilla uusia näkökulmia ja ajattelutapoja. Minulle ahdistukseen auttaa eniten kun keskittyy asioihin joihin voi vaikuttaa, ja unohtaa ne mihin ei voi vaikuttaa. Toinen on se ettei murehdi menneitä ja keskittyy tulevaisuuden parantamiseen, menneiden murehtiminen vain pilaa tulevaisuudenkin.

        SSRIn vaikutusmekanismit ovatkin vähän kuin vakavan aivovaurion. Kuten SSRI, se lisää uusien neuronien muodostumista ja täten on mahdollisesti, jos annetaan potilaalle uusia ärsykkeitä kuten psykoterapiaa, voidaan masennus parantaa kolauttamalla häntä ensin oikein kunnolla päähän ja sitten antaa neurogeneesin tehdä työtään seuraavien kuukausien aikan. Ihmettelen, miksei tätä halpaa ja helppoa hoitokeinoa ole otettu käyttöön tai edes tutkittu, ihmettelen. Mahtaa olla syynä se, ettei vakavan aivovaurion tuottamista voi patentoida..on se korruptio kamala asia.

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4841001/


    • 2525

      Ite oon 15v sairastan keskivaikeetamasennusta ja keskivaikeeta pakkotoimintohäiriötä, mihin kuulema myös kyseinen lääke auttaa. Muutamat alkuviikot lääke ei toiminut ollenkaan ja tuli vaan kamalat sivuvaikutukset (kova rintakipu ja oksennuksen tunne kurkussa) noin kuukauden jälkeen lääkkeen aloittamisen jälkeen sain tosipaljon energiaa ja voimaa lisää lääkkeestä ja se vaikutti tosi paljon myös mun pirteyteen. Mieliala on vieläkin vähän maassa mutta työkykyä ainakin on. Käyttäny sertraliniä kohta 3kk.

    • vaihtoCiparlexZoloftiin

      Vaihto Cipralex 20mg/vrk:ssa (kauppanimillä Escitalopram Orion ymv.) Sertraliiniin. Nyt Setralin Orion 150 mg/vrk:ssa. Escitalopram on nyt vähennetty pois. Olen käyttänyt Sertralin Orionia 2 viikkoa.

      Toistaiseksi en huomaa vielä tehoa, mutta tuossa 4-6 viikon kohdalla pitäisi olla selvää vastetta. Katsotaan. Vaihdoin essitalopraamin pois, sillä olen käyttänyt sitä vuodesta 2006. Tehot lähtivät. Nyt sertraliini kokeilussa.

      SSRI lääkkeeseen voi lisätä vaikka mitä: pieni annos Triptyliä, Efexor Depotia, mirtatsapiiniä ja uudemmista antipsykooteista pienillä annoksilla esim Risperdal 0,5-1 mg, Ketipinor 100-150mg ja aripipratsoli 2,5-5 mg. SSRI ja Triptyl 25mg on tehokas.

    • Anonyymi

      Sertralin Orion 50 mg. Olen käyttänyt 2 viikkoa.Voimat aivan lopussa. Jatkuva väsymys. Horjuva kävely. Johtuuko tästä lääkkeestä, en voi tietää. Jatkan vielä ainakin 4 viikkoa. Josko tulee muutos väsymykseen.

    • Anonyymi

      https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=5550&i=ORION PHARMA_SERTRALIN ORION

      Seuraavassa mainittuja haittavaikutuksia on todettu aikuisille tehdyissä kliinisissä tutkimuksissa.

      Hyvin yleiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä useammalla kuin 1 henkilöllä 10:stä):

      Unettomuus, heitehuimaus, uneliaisuus, päänsärky, ripuli, pahoinvointi, suun kuivuminen, siemensyöksyn epäonnistuminen, väsymys.

      Yleiset haittavaikutukset (saattaa esiintyä enintään 1 henkilöllä 10:stä):

      Kurkkukipu, ruokahaluttomuus, ruokahalun lisääntyminen, masennus, epätodellinen olo, painajaisunet, ahdistuneisuus, kiihtyneisyys, hermostuneisuus, sukupuolihalun heikkeneminen, hampaiden narskuttelu, puutuminen ja kihelmöinti, vapina, lihasjännitys, makuaistin häiriö, tarkkaavuuden puute, näköhäiriö, korvien soiminen, sydämentykytys, kuumat aallot, haukottelu, vatsakipu, oksentelu, ummetus, mahavaivat, ilmavaivat, ihottuma, liikahikoilu, lihaskipu, erektiohäiriö, rintakipu, nivelkipu, sairaudentunne.

    • Anonyymi

      Niin tuttua "väsynyt äiti krt 3" ! Palauduitko ja pääsitkö eroon lääkkeistä?

      Tässä minun kokemukseni ja varoitukseni:
      Minä menetin pysyvästi kaiken seksuaalisuuteen liittyvän liittyvän tunnon ja halun sekä sosiaaliset lämpimät tunteet ja tuntemukset. Sitä kautta myös intohimon ennen minulle tärkeimpiin asioihin. Eivätpä ole vuodet ilman lääkkeitä palauttaneet näitä. Tälläinen "robotiksi" muuttuminen vaikuttaa monella melko negatiivisesti vanhemmuuteen, parisuhteeseen, työssä jaksamiseen, ystävyyssuhteisiin, harrastuksiin..

      Useimmat lääkärit eivät tietenkään lopputuloksen lääkeperäisyyttä usko, kun ei ole heidän mielestään riittävän tieteellisesti todistettu. Eivät koe mitään ristiriitaa siinä, että tarjoavat ratkaisuksi lääkkeiden jatkamista, ehkä taas jotain vähän erilaista..

      Ei todella kannata ihan pikkuvaivoihin ja heti ensimmäisenä ratkaisuna käyttää. Moni kuvittelee, että lääkkeistä tuleva (alkuun ajatuksia selkeyttävä ja jännitystä vähentävä) välinpitämättömyys ja tunteettomuus on masennuksesta parantumista ja katuu myöhemmin mitä on tullut lääkkeiden alla tehtyä tai pysyviksi jääneitä haittoja. Vaikutuksilla ei ole mitään tekemistä aidon parantumisen kanssa, loputtomiin jatkuessa se persoonallisuuden muutos on todella ahdistavaa. Minulla tämän aiheutti SSRI ja SNRI, mutta lukemani mukaan tämän kaltaiseen tilaan voi päästä muillakin lääkkeillä. Myös aknelääke mm. roaccutan aiheuttaa, ehkä jopa identtistä häiriötä ja sitä määrätään juurikin nuorille varoittamatta asiasta.

      Onneksi professori David Healy yrittää työkseen selvittää miten vammautuneiden oireita voitaisi helpottaa ja pyrkii jakamaan tietoa aiheesta vammojen ehkäisyksi. Hassua että Suomessa ei ottauduta asian tutkimiseen. Jos on paljon kokemuksia, mutta ei tutkimuksia, niin eikö silloin olisi aihetta tutkia?

    • Anonyymi

      Söin Sertralinia (eri kauppanimiä) 90-luvun lopulta melkein 20 vuotta. Välillä lopetin, mutta aloitin aina uudestaan.
      Nyt olen ollut muutaman vuoden ilman mitään lääkettä. Sertralin ei auttanut masennukseen, koska olosuhteissa ei tapahtunut muutosta. Kärsin vain elämää eteenpäin.
      Nyt minua on järkyttänyt ja hirvittää sivuvaikutukset, joita tuosta lääkkeestä tuli.
      Yksi pahimmista on, että lääke lamasi seksuaalisuuteni. Orgasmit muuttuivat laimeiksi ja lopulta seksi ei edes kiinnostanut.
      Nyt surettaa, että menetin elämästä asian, joka oli mulle voimavara.
      Nyt olen alkanut todella ymmärtää, että lääke ei paranna mitään. En voi ymmärtää lääkäreiden moraalin puutetta, että he voivat kirjoittaa näitä reseptejä vuosikymmeniä!
      En muista vuosista juuri mitään tapahtumia.
      Olen tälläkin hetkellä vaikeasti masentunut. Lääkkeitä en ole halunnut. Sähköhoitoa on kokeiltu, mutta ei siitäkään ollut apua.
      Lääkkeetön aika ihmispelkoineen on tehnyt minusta erittäin yksinäisen. Enää en jaksa huolehtia itsestäni mitenkään. Makailen vain. Olen täysin syrjäytynyt kaikesta.
      Nyt on ilmeisesti ainoa vaihtoehto aloittaa tuo Sertralin-lääkitys uudestaan.
      Ja kyllä on kokeiltu muitakin lääkkeitä. Ennen Sertralinia vanhan polven masennuslääkkeet ja aina, kun tullut joku uusi, on kokeiltu.
      Sertralinin haittavaikutukset olleet pienimmät. Tai niin luulin, kun en ymmärtänyt, että lääke on turruttanut kaiken.
      Mitä tällainen elämätön elämä on? Tunteina tuska, häpeä, pelko... Ei hyvää oloa mistään. Ei iloa, ei naurua. Vain pääsemistä päivästä toiseen. Miksi?
      Mikään ei kiinnosta. Vasta nyt olen tajunnut, että ei lääkehuuruissakaan mikään oikeasti kiinnostanut! Sain vain julkisivun pidettyä kunnossa.
      Tosi paskoja suhteita ollut ja tiedän, että johtuu minusta, koska en ollut edes välittänyt ihmisistä, joiden kanssa yritin parisuhdetta. Oli sosiaalisesti hyväksyttävää, kun oli olevinaan joku suhde.
      En näillä tiedoilla aloittaisi mitään lääkitystä ensimmäistä kertaa! Ja olen ollut käsittämättömän typerä, että olen syönyt lääkkeitä monia vuosia.
      Oloni on tälläkin hetkellä sietämätön. Ja teksti sekavaa.
      Ainoa diagnoosi on vaikea masennus. Tällaiseksi se sitten tekee, kun hoitoa ei saa.
      Lääke ei ole hoito.

      • Anonyymi

        Sivuvaikutukset on tosiaan yleisiä ja positiivinen teho vain hiukan lumelääkettä parempi. Lähes saman ahdistusta vähentävän vaikutuksen saa syömällä valelääkettä, jos uskoo vain sen vaikuttavan.


    • Anonyymi

      Monille sertalin sopii.mainiosti ei tule sivuoireita.

    • Anonyymi

      Käytin viime vuoden puolella jonkin aikaa kyseistä p*skaa. Auttaahan se hetken pienen, sitten alkaa se "Nostetaan annostusta" tuputus. Lopetin omatoimisesti kyseisen lääkkeen kysymättä tai sanomatta kenellekkään.

      Vaikka lopetin sen rauhallisesti niin lopetusoireet ne vasta olikin hurjat ja kestivät vielä jonkun 6 - 10 kk. Aivan järkyttävä ja myrkyllinen lääke eli opetelkaa olemaan mieluummin ilman. Itse kun olen ollut aina lääkevastainen henkilö niin harmittaa kun menin testaamaan edes tätä rojua, joillekin voi toimia mutta kyllä itse olen mieluusti ahdistunut ja sosiaalisissa tilanteissa lukossa kuin näiden lääkkeiden nukkena.

      Siksi nykyisin puhunkin tätä ja muitakin lääkkeitä vastaan, eihän nämä lääkkeet kuin sysää niitä oireita ja tauteja syvemmälle ja piiloon kunnes taas uudelleen pulpahtavat pintaan.

    • Anonyymi

      NOH SEKSIKYVYT HALUT SE POISTAA AINAKIN TEHOKKAASTI

    • Anonyymi

      Nyt puolitoista vuotta syönyt päivittäin sertraliinia 50mg. Libido pienentynyt, muita sivuvaikutuksia en ole huomannut. paino noussut ihannepainoon kun lääkkeen ansiosta ruokahalu tullut takaisin (hyvä asia). Tietysti lääkkeen aloituksen jälkeen olo kaksi viikkoa kuin olisi 30 redbullia juonut. Eli alussa kädet tärisee, kylmähiki, ahdistus, ruokahaluttomuus ja nukahtaminen vaikeaa. Omalla kohdalla ahdistuskohtaukset vähentyneet päivittäisistä ehkä kertaan kuukaudessa. Todella hyvä lääke!

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe