Nyt lyökää omat painavat mielipiteenne pöytään.
Kyselen Länsi sekä Itäisen Vantaan eroja. Siis asumisen puolesta: Asuntojen hinnat, saatavuus, laatu ja ympäristön taso; kulkuyhteydet ja palvelut.
Olen pitkään miettinyt Länsivantaata (Martinlaakso ja sen seutu jossa kulkee rata). Toinen on tietysti Tikkurilan tienoo (keskivantaa?). Itävantaasta tulee kuitenkin.. jotenkin ankea mielikuva. En tiedä mistä johtuu. Pointtina on kuitenkin se että en ole koskaan ollut Vantaalainen (Vihti ja Espoo ovat tuttuja juttuja).
0-tiedoilla eteenpäin. Vastauksia kaivataan.
Länsi vs. Itä-Vantaa
21
6262
Vastaukset
- wandaalla olosuhteiden pakosta
Martsari on slummia. Julmettuja kaupungin kerrostaloja täynnä huithapeleita.Betonilähiö, ruma kun prkl. Tikkurila on vähän siistimpi ja ratahan menee sen läpi, tosin lasketaan Itä-Vantaaseen.
Keski-Vantaalla taas kulkuyhteydet on pelkästään dösiä eikä täällä ole mitään muuta kuin jumbo.
Kun pääsen pois Vantaalta, en takaisin tule enää ikinä.- Antakaa esimerkkejä
Martsari slummia? Varmaan 75% koko pääkaupunkiseudun lähiöistä ovat samanlaisia: Isoja taloja vuosilta 1960-80. Toki uskon sanomaasi että siellä asuu paljon "huithapeleita" (mitä se nyt tarkalleen tarkoittaakin?).
Minäkin muuttaisin Vantaalle "puolipakosta". Vakkari duuni muuttaa Jumbon lähelle. Asun nyt keskisessä Espoossa. Työmatka bussilla lähes 30km kehää pitkin? NO WAY.
Mietin vain että Martinkylä/Myyrmäki/Kaivoksela/Pähkinärinne ovat kuitenkin lähellä m-junarataa ja tuolta sektorilta on verratten lyhyt matka bussilla TAI polkupyörällä (kyllä, minulla on hyvä pyörä) sinne duuniin. Vahvuutena on ainakin etuovi.comin perusteella verrattaen alemmat hinnat kuin esim Tiksussa.
Pitää fundeerata vielä. Lisää kommenttaja!? - mieltä
Antakaa esimerkkejä kirjoitti:
Martsari slummia? Varmaan 75% koko pääkaupunkiseudun lähiöistä ovat samanlaisia: Isoja taloja vuosilta 1960-80. Toki uskon sanomaasi että siellä asuu paljon "huithapeleita" (mitä se nyt tarkalleen tarkoittaakin?).
Minäkin muuttaisin Vantaalle "puolipakosta". Vakkari duuni muuttaa Jumbon lähelle. Asun nyt keskisessä Espoossa. Työmatka bussilla lähes 30km kehää pitkin? NO WAY.
Mietin vain että Martinkylä/Myyrmäki/Kaivoksela/Pähkinärinne ovat kuitenkin lähellä m-junarataa ja tuolta sektorilta on verratten lyhyt matka bussilla TAI polkupyörällä (kyllä, minulla on hyvä pyörä) sinne duuniin. Vahvuutena on ainakin etuovi.comin perusteella verrattaen alemmat hinnat kuin esim Tiksussa.
Pitää fundeerata vielä. Lisää kommenttaja!?olette Kartanonkoskesta? Eikö se ole ihan kiva nukkumalähiö? Itse en halua Helsingin betonibunkkereihin joten olen tuolla iloisen värisellä asuinalueelle, sieltä on ihan ok lähteä aamulla duuniin ja palata illalla nukkumaan.
- käsittääkseni
mieltä kirjoitti:
olette Kartanonkoskesta? Eikö se ole ihan kiva nukkumalähiö? Itse en halua Helsingin betonibunkkereihin joten olen tuolla iloisen värisellä asuinalueelle, sieltä on ihan ok lähteä aamulla duuniin ja palata illalla nukkumaan.
Mutta Kartanonkosken naapurissa, Tammistossa ja Pakkalassa on vuokra-asuntoja. Pirun tylsää seutua vaan jos ei harrasta rakentamisen seuraamista.
- Joku vaan
Ole slummia...
Slummimeininkiä löytyy kaupungin vuokrataloista tai ainakin yhdestä, enkä muutenkaan suosittele kaupungin kämppiä kenellekkään työssäkäyvälle. - vuokra- ja omistusasunnoista
Martsarista löytyy toki vuokra-asuntoja, mutta omistusasunnot taitavat olla enemmistönä. Mutu-tuntumaa parempaa tietoa löytyy Vantaan kaupungin sivuilta. Alue on huomattavan väljästi rakennettu; vastaavan kokoisille tonteille rakennetaan nykyään tuplasti enemmän. Alueen ilme on siistiytynyt huomattavasti viimeisen 15:n vuoden aikana, koska useimmissa taloissa on tehty julkisivuremontti - ne epänormaalin halvat etuovessa ja oikotiellä ovat niitä, joissa tuo remontti on vielä edessä (300-600 euroa/neliö).
Taloissa on myös eroja; aikanaan on rakennettu ns. kovan rahan asuntoja, arava-asuntoja ja vuokra-asuntoja - se näkyy sitten rakenteissa. "Ankkalinnan" asunnoissa nämä rakenteelliset erot huomaa heti.
Liikenneyhteydet ovat mainiot - ainoa miinus on poikkiliikenteessä, jota hoitavat ainoastaan bussit. Helsingin suuntaan pääsee sekä busseilla että junalla. - sun varoillahan
saa vain menolipun.
- ystävällisesti
Joku vaan kirjoitti:
Ole slummia...
Slummimeininkiä löytyy kaupungin vuokrataloista tai ainakin yhdestä, enkä muutenkaan suosittele kaupungin kämppiä kenellekkään työssäkäyvälle.Mitä taloa tarkoitat, kun kerrot slummista ?
- sijaitsee
ystävällisesti kirjoitti:
Mitä taloa tarkoitat, kun kerrot slummista ?
Kivimäen puolella.
- K-Koskella
käsittääkseni kirjoitti:
Mutta Kartanonkosken naapurissa, Tammistossa ja Pakkalassa on vuokra-asuntoja. Pirun tylsää seutua vaan jos ei harrasta rakentamisen seuraamista.
Kartanonkoskellakin on vuokrakämppiä, on VAV, VVO, Sato jne. Mutta vuokrat aika huimia, tavallinen pieni perheasunto helposti tonnin kuussa, joten ei siellä niitä pahimpia sossupummeja asu, ne on siellä vanhassa Pakkalassa Krakanojan suunnalla missä vastaavat vuokrat on 600-700 euron lukemissa.
- talossa
No siinä osassa missä itse Martsaria asun on ainoastaan omistusasuntoja.. ei todellakaan slummia. Mistä moinen käsitys? Kaupungin vuokratalot aivan eri asia eli taitaa kirjoittaja olla prolea ite.. sääli. sillä Martsari on bueno paikka. Puistot ja liikuntapaikat lähellä (uimahallit, luistinradat, urheilukenttä, urheiluhallit ym ym)ja mukavat asukkaat!!
- Ehhh
Minkälaista/kokoista asuntoa olet ostamassa?
- Antakaa esimerkkejä..
Yhden ihmisen tarpeisiin näillä tuloilla, varmaan jää siihen 35-45 neliön kokoluokkaan. Remppaa vois tehdä eli asunnon ei tarvi olla priimakunnossa. Näillä tiedoilla eteenpäin, miksi kysyt EHHH?
- molemmat hyviä
Ei alueilla ole mitään yleisiä asumisviihtyvyyteen vaikuttavia eroja. Mielikuvissa voi olla.
Tärkeämpää viihtymiselle onkin se välitön asuinympäristö ja asunto, joka vastaa sun mielihalujasi.
Itse olen asunut Helsingissä ja Espoossa aiemmin. Nyt asun Itä-Vantaalla, Tikkurilaan kuuluvalla Ruskeasannalla, ja se on näistä ylivoimaisesti paras minulle. Se on minun kokemukseen perustuva mielipide.
Jollakin voi olla toisenlainen mielipide. Ja se ei ole sen parempi tai huonompi mielipide. Yksiselitteistä faktoihin perustuvaa paremmuusjärjestystä ei ole olemassakaan koskipa se sitten Itä- tai Länsi-Vantaata. Tai Vantaata ja muita pk-seudun kaupunkeja.
Itä-Vantaalla Tikkurilassa on Vantaan parhaat kulkuyhteydet Helsingin suuntaan junalla. Jumbo lienee Suomen toiseksi suurin kauppakeskus (ja paras) ja sekin sijaitsee Itä-Vantaalla, Tikkurilan alueella.
Itä on kaupunkimaisempi, Tikkurila Vantaan keskusta, ja siellä on kaupunkimaisuudesta johtuvat hyvät ja huonot puolet. Länsi taas on selvästi laitakaupunkimaisempaa ja siellä on sen mukaiset hyvät ja huonot puolensa.
Idässä lienee Vantaan kalleimmat asunnot, mm Tikkurila ja Kartanokoski, mutta lännessä keskimäärin parempituloiset asukkaat. Tämä ristiriita johtunee siitä, että itäpuolelle muutamalle tietyille alueelle on keskittynyt kaupungin vuokra-asuntoja ja sitä myöten pienempituloisia asukkaita. Itäpuolella asuu myös runsaasti vähävaraisia opiskelijoita. Länsi puolella näitä ryhmiä ei juuri ole. - taitaa
olla ainoa alue länsivantaalla mihin minä en muuttaisi.Muuten kyllä länsi pesee itän 10-0 turvallisuuden ja viihtyvyyden osaalta.
Mitä taas tulee asuntojen laatuun niin siihen ei kyllä vaikuta yhtään että onko se itä vai länsiosassa vai oletko jostain lukenut että esimerkiksi itään on asunnot tarkoituksella rakennettu huonommin :)- mielikuvilla
Asun martinlaaksossa ja maine huonona lähiönä johtuu varmasti pitkälti siitä, että lähiössämme on varmasti rumin,likaisin,haisevin ja vastenmielisin asemarakennus, joka ei miellytä ketään meistä asukkaista.
Voin hyvin kuvitella miltä tuntuu tulla katsomaan
asuntoa tänne ja mikäli matka taittuu junalla on aivan selvä ettei kauppoja synny.
Lisäksi palvelut ovat tosi minimaalliset, jos et satu pitämään "ravintola elämästä " karaokea löytyy joka lähtöön.
Uskallan kuitenkin väittää Martinlaakson kuuluvan yhteen kauneimmista puistomaisista lähiöistä jossa on paljon puita ja kävelyteitä.
Täällä on sekä omakoti, osake ja vuokrataloja.
Suvaitsemattomuuttakin täällä esiintyy, koska
me vuokra-asukkaat olemme selvä vähemmistö ja
mikäli jotain tapahtuu olemme kaikki leimattuja
oman lähiömme muiden asukkaiden toimesta.
Syyt tapahtumille löytyvät kuitenkin pahoinvointiin aivan muualta ,kun vuokralla asumisesta, esim erittäin heikkojen mielenterveys
palvelujen saamisessa.
Pidän naapureistani, vaikka olemme aika vähän tekemisissä keskenämme.
Meillä on kohtalaisen normaalit perheet ja tasapainoiset lapset, jotka nauttivat ikäistensä seurassa, vaikka yhteisen kielen löytyminen ei aina olekkaan kovin helppoa, mutta lapset ovat neuvokkaita ja ratkaisevat luovasti tuollaiset asiat. - se juju onkin
mielikuvilla kirjoitti:
Asun martinlaaksossa ja maine huonona lähiönä johtuu varmasti pitkälti siitä, että lähiössämme on varmasti rumin,likaisin,haisevin ja vastenmielisin asemarakennus, joka ei miellytä ketään meistä asukkaista.
Voin hyvin kuvitella miltä tuntuu tulla katsomaan
asuntoa tänne ja mikäli matka taittuu junalla on aivan selvä ettei kauppoja synny.
Lisäksi palvelut ovat tosi minimaalliset, jos et satu pitämään "ravintola elämästä " karaokea löytyy joka lähtöön.
Uskallan kuitenkin väittää Martinlaakson kuuluvan yhteen kauneimmista puistomaisista lähiöistä jossa on paljon puita ja kävelyteitä.
Täällä on sekä omakoti, osake ja vuokrataloja.
Suvaitsemattomuuttakin täällä esiintyy, koska
me vuokra-asukkaat olemme selvä vähemmistö ja
mikäli jotain tapahtuu olemme kaikki leimattuja
oman lähiömme muiden asukkaiden toimesta.
Syyt tapahtumille löytyvät kuitenkin pahoinvointiin aivan muualta ,kun vuokralla asumisesta, esim erittäin heikkojen mielenterveys
palvelujen saamisessa.
Pidän naapureistani, vaikka olemme aika vähän tekemisissä keskenämme.
Meillä on kohtalaisen normaalit perheet ja tasapainoiset lapset, jotka nauttivat ikäistensä seurassa, vaikka yhteisen kielen löytyminen ei aina olekkaan kovin helppoa, mutta lapset ovat neuvokkaita ja ratkaisevat luovasti tuollaiset asiat.Olisi ihan terveellistä noille nipottajille vierailla vaikka Korson, Koivukylän tai vaikka
Martinlaakson pihoilla oppimassa lapsilta, ettei ne kalliit seinät tee onnelliseksi vaan ihan joku muu.
- jjjjkkkkkoooo
No itse olen asunut sekä Itä-Vantaalla (5 vuotta, Hiekkaharju) että Länsi-Vantaalla(10 vuotta, Kaivoksela). Nykyisin toisaalla.
Erona kyseisten asunalueiden välillä oli lähinnä se että Hiekkaharjussa/Tikkurilassa tapasi päivittäin erinäisiä laitapuolen kulkijoita ja riehuvia nuorisoporukoita sekä tavaraa varastettiin/rikottiin, jos jotain unohti takapihalle tai pyörän etupihalle (rivari). Tiksin ostarilla oli välillä varsin rauhatonta. Kaivokselassa/Myyrmäessä tapasi näitä lieviä häiriötekijöitä huomattavasti vähemmän ja Myyrmanni ostoskeskuksena varsin rauhallinen. Tavaraa ei koko 10 vuoden aikana varastettu / vahingoitettu. Asunto oli myös rivari.
Hiekkaharjusta hyvät yhteydet junalla(rauhattomampi) keskustaan. Kaivokselasta hyvät yhteydet busilla keskustaan.
Summa summaarum:
Hiekkaharju/Tikkurila: rauhattomampi
Kaivoksela/Myyrmäki: rauhallisempi
Molemmat sitä samaa "yleis" tasoa kuin 99% pk-seudun lähiöistä, eli asumiskelpoisia, mutta ei mitenkään erityisen hemaisevia. Tosin kaivokselassa on eräissä taloyhtiöissä (kerrostaloyhtiöitä) todella hyvät ja rauhalliset sisäpiha-alueet.
Minun valintani: Länsi-Vantaa, mutta jos olet menossa Jumboon duuniin niin ehkä sitten kannattaa mennä sinne lähemmäs Tiksiä, koska poikittaisliikenne ei ole hääppöinen. - WESTside7
Itse asun martsarissa ja ei kyllä tämä slummia ole mutta parempia paikkoja varmasti on ja kyllä tämä pesee korson menen tullen.
- korsoko pahin?
Ei Korso ole niin paha kuin Koivukylä
- hylj
1. Myymäki on kyl kiva paikka mut kyl sielki tapahtuu jotai pahoinpitelyit vaik itävantaal enemmän
2. Joku täällä väitti et jumbo sijaitsee itävantaal tikkurilas, ei pidä paikkaansa sillä jumbo ei oo tikkurilaa ja jumbon on idän ja lännen rajoilla mut hieman ehk itään
3. Martsari ei oo slummi tai spurgu alue se on iha hyvä paikka
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3521397- 741375
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3061137Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461067Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231884Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht30879vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40825Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42794