näin lapseni abortin jälkeen

äiti70

Minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys 8 6, sen seurauksena minut päästettiin sairaalasta heti, kun verta alkoi vuotamaan. En päässyt pitkälle kun, tunsin jonkin isomman siteessäni. Menin lähimpään vessaan, ja siinä hän oli. Minun tuleva vauvani, pienet kädet sormineen, jalat, pää. Menin shokkiin välittömästi, minä olin tappanut hänet. Vain minä tein sen ratkaisun.En vieläkään pysty hyväksymään asiaa. Olisin antanut mitä vain jotta olisin saannut asian tekemättömäksi. Mitä helvettiä ajattelin...
Muistan vain sen kuvottavan olon ja ahdistuksen tunteen ja paniikin odottaessani häntä. En osannut ajatella järkevästi. En anna tätä itselleni ikinä anteeksi ja se on rangaistukseni loppu elämäni.
En tuomitse muita, tämä on minun tarinani.

183

40504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakamisesta

      Minulle selvisi sikiön kehitys todella vasta omaa lasta odottaessani ja moni tuntuu olevan siinä oletuksessa, että joku solupallo sieltä vain huomaamatta tulee. On hyvä miettiä tätä asiaa realistisesti. Millainen onkaan 12-viikkoinen! Kiitos vielä kerran tarinastasi.

      • --

        You fool.


      • nnnnni
        -- kirjoitti:

        You fool.

        yli 12-viikkoisen raskauden voi keskeyttää lupahakemuksella.


      • älä puhu valheita...
        -- kirjoitti:

        You fool.

        Jopa 24 viikkoinen sikiö voidaan vielä abortoida, jos tämä on esim.
        niin vaikeasti kehitysvammainen, ettei ole mahdollisuuksia, että voisi selviytyä
        paria kuukauttakaan syntymän jälkeen.

        Tähän pitää tosin hakea lupa joltain MOT:ilta vaikomikäikinäsenytolikaan.

        Niimpä, että mietipä, mitä sanot.


      • valitettavasti..
        älä puhu valheita... kirjoitti:

        Jopa 24 viikkoinen sikiö voidaan vielä abortoida, jos tämä on esim.
        niin vaikeasti kehitysvammainen, ettei ole mahdollisuuksia, että voisi selviytyä
        paria kuukauttakaan syntymän jälkeen.

        Tähän pitää tosin hakea lupa joltain MOT:ilta vaikomikäikinäsenytolikaan.

        Niimpä, että mietipä, mitä sanot.

        Lupa haetaan Valviralta, ja jopa rv20 saakka voidaan abortoida täysin terveiden naisten terveitä lapsia (sosiaaliset 'painavat' perusteet)!!! Että näin "mahatava" laki meillä..

        Lisää myöhäisaborteista mm. täällä.
        http://yle.fi/mot/hs061106/kasikirjoitus.htm


      • Kuka on vastuussa?
        valitettavasti.. kirjoitti:

        Lupa haetaan Valviralta, ja jopa rv20 saakka voidaan abortoida täysin terveiden naisten terveitä lapsia (sosiaaliset 'painavat' perusteet)!!! Että näin "mahatava" laki meillä..

        Lisää myöhäisaborteista mm. täällä.
        http://yle.fi/mot/hs061106/kasikirjoitus.htm

        Lupa tulee valvirasta kuin apteekin hyllylltä. Käytännössä mitään poikkeuslupahakemusta ei hylätä.

        Rikkaassa ja hyvinvoivassa Suomessa on mahdollisuus surmata miltei puolivuotiaita lapsia äitinsä kohtuun "jos sattuu olemaan sitä mieltä". Usein naisia myös painostetaan ja pakotetaan mukavuusabortteihin. Nämäkin menevät olemattomasta "seulasta" läpi, sillä lupahakemuksien oikeellisuutta ei lain vastaisesti tutkita.

        On kysyttävä, kuka on vastuussa vallitsevasta laittomata tilanteesta?

        Miksi edes naisten oikeusturvaa pakkoaborttien osalta ei haluta parantaa?

        Kuka vastaa 11 000 lapsen tappamisesta vuosittain rikkaassa ja sivistyneeksi sanotussa Suoemssa?


      • muumimamma7
        nnnnni kirjoitti:

        yli 12-viikkoisen raskauden voi keskeyttää lupahakemuksella.

        Sosiaalista syistä abortin saa alle 12-viikkoisille. Monen toimenpideyksikön ruuhkan vuoksi toimenpiteeseen pääsee vasta silloin, kun 12 viikkoa kolkuttaa ovella, esim. 11 6. Käytännössähän sikiö voi olla vielä vanhempi kuin 12, koska joidenkin kuukautiset ovat epäsäännölliset ja tuolloin aika laketaan niistä.

        12 vikkoinen on minivauva, sormineen varpaineen ym.
        Ymmärrän toki, että joillekin on helpompi nähdä se pelkkänä solumöykkynä.
        Aloittajan kirjoitus oli minusta hyvä eikä ainoa samankaltainen kokemus.
        Toivon todella, että aloittaja pääsi kokemukseen eroon niin hyvin kuin mahdollista ja ehkä sai vielä kokea äitiyden.


      • vielä kammottavampaa
        muumimamma7 kirjoitti:

        Sosiaalista syistä abortin saa alle 12-viikkoisille. Monen toimenpideyksikön ruuhkan vuoksi toimenpiteeseen pääsee vasta silloin, kun 12 viikkoa kolkuttaa ovella, esim. 11 6. Käytännössähän sikiö voi olla vielä vanhempi kuin 12, koska joidenkin kuukautiset ovat epäsäännölliset ja tuolloin aika laketaan niistä.

        12 vikkoinen on minivauva, sormineen varpaineen ym.
        Ymmärrän toki, että joillekin on helpompi nähdä se pelkkänä solumöykkynä.
        Aloittajan kirjoitus oli minusta hyvä eikä ainoa samankaltainen kokemus.
        Toivon todella, että aloittaja pääsi kokemukseen eroon niin hyvin kuin mahdollista ja ehkä sai vielä kokea äitiyden.

        Niillä sos.syillä sen saa aina rv20 saakka, yli 12 viikolla tarvii vaan lisäks Valviran luvan.


    • äitee +4

      joko viikkosi oli laskettu todella pahasti väärin tai sitten näit näkyjä!

      Ilmeisen tarumaattinen kokemus on ollut kun pitää se kaikille jakaa vaikka siinä ei kaikki palikat olekkaan paikallaan..

      Onkohan muuten taas perjantai kun kaikki on irti päästetty?

      • on pienelläkin

      • Pienet kädet

      • mutsixxx

        perehtyisit asioihin ennenkuin alat selittämään, kyllä ne sormet voi jo laskea noilla viikoilla.


      • 1977
        on pienelläkin kirjoitti:

        Vaikka koko olisi pieni, on siköllä jo raajat, pää ym.

        Esim. nää kuvat esittää musta hienosti kehityksen. Niissä siis sikiön ikä, ei raskausviikot.

        http://www.paternityangel.com/PicsAndPhotos/FoetalDevelop/1stTrimester_2.htm

        ...noista nähty sitä 6 viikkoista, jonka aloittajakin oli nähnyt siteessään. Alkoi näet tuon linkin kuvat ainakin mun koneella 9 viikkoisesta, eli 11 raskausviikosta.


      • 1977
        Pienet kädet kirjoitti:

        Kyseisen henkilön viikot olivat 8 6, joten linkin kuvissa seitsemäs viikko, eli:

        http://www.paternityangel.com/Preg_info_zone/WeekByWeek/Weekly07.htm

        ...koko 17-22 mm. Itselläni tulee jatkuvasti tavan kuukautisissa isompia hyytymiä...

        Aloittaja tunsi jotain isompaa tulevan... Olen kateellinen, seksielämän täytyy olla aivan loistavaa, jos tunto on noin tarkka...

        Mutta sitähän minä vain, että oli hyvä, että oli oikean viikkoinenkin, niin osaa eläytyä aloitukseen paremmin. Anteeksi, että olin hätäinen jo heti ensimmäisessä...


      • 1977
        1977 kirjoitti:

        ...koko 17-22 mm. Itselläni tulee jatkuvasti tavan kuukautisissa isompia hyytymiä...

        Aloittaja tunsi jotain isompaa tulevan... Olen kateellinen, seksielämän täytyy olla aivan loistavaa, jos tunto on noin tarkka...

        Mutta sitähän minä vain, että oli hyvä, että oli oikean viikkoinenkin, niin osaa eläytyä aloitukseen paremmin. Anteeksi, että olin hätäinen jo heti ensimmäisessä...

        Että olen tämän kokenut aiemminkin... Aloitus on siis vuodelta 2006...


      • nähdään...

      • ---

        Onhan tuossa vaiheessa jo kaikki tuo. Ensimmäinen tyttäreni löydettiin ultralla kun hän oli tuota ikäluokkaa...luulen että oli jotain rv9 ja hän jo nikotteli siellä ja oli kädet ja jalat ja kaikki. Hän oli hassun näköinen nikotellessaan kun koko vartalo pomppi.


    • juttu...

      pelottelet ihmisiä tuolla tavoin.ymmärrän,että kysymyksessä saattaa olla uskonnollinen vakaumuksesi,mutta
      pointtihan on se,
      että tältä palstalta saisi asiallista infoa abortista.

      "paljain silmin" ei pysty mitään raajoja erottamaan noin aikaisessa vaiheessa.

      lääkkeellisessä abortissa näitä "mönttejä" tulee,ei voi kuitenkaan sanoa,mitä ne ovat,samoin tulee normaaleissa kuukautisissa.

      jos lapsi ei toivottu,parempi valita keskeytys.ei tarvitse kantaa syyllisyyttä..

      hyvää kesää kaikille

      • äiti70

        Kyseessä ei ole uskonnollinen vakaumus eikä mikään muukaan pelottelu keino. Usko vaan, toivoisin että olisikin niin. Soitin tämän lääkkellisen keskeytyksen jälkeen sairaalaan ja he olivat hyvin pahoillaan että olivat päästäneet minut sieltä pois liian aikaisessa vaiheessa. Näinkin voi kuulemma käydä ja meillä jokaisella on varmastikin eri kokemukset ja suhtaudumme niihin erilailla.


      • mam

        Kyllä sikiön raajat ovat nähtävissä 9. viikolla ihan paljain silmin. Usein alkuraskauden ultrassa käydään 8. viikolla ja jo silloin sikiöllä on helposti nähtävissä pää, raajat jne. Niin ja sydän sykkii jo vimmatusti. Mikään solumöykky ei ole enää kyseessä vaan pieni vauvanalku.

        Tarkoituksenani ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, mutta uskon ap:n tarinan ja ymmärrän järkytyksen. Voimia.


      • viikolla jotain 9

        Mulla kävi niin että kun olin käyny laitatuttamassa ne viimeset tabletit sairaalassa ja olin päässy kotiin, niin jossakin vaiheessa kun kävin vessassa niin pönttöön tipahti jotain ja kurkkasin näin siellä sellaisen hyvin pienen sykkyrän jolla OLI KYLLÄ PIENEN PIENET KÄDET JA JALAT mun muistaakseni sillä oli myös vähän kuin hännän tynkä tai siltä se ainakin näytti. Ja minä katsoin ihan paljain silmin.


      • samalla raskausviikolla
        viikolla jotain 9 kirjoitti:

        Mulla kävi niin että kun olin käyny laitatuttamassa ne viimeset tabletit sairaalassa ja olin päässy kotiin, niin jossakin vaiheessa kun kävin vessassa niin pönttöön tipahti jotain ja kurkkasin näin siellä sellaisen hyvin pienen sykkyrän jolla OLI KYLLÄ PIENEN PIENET KÄDET JA JALAT mun muistaakseni sillä oli myös vähän kuin hännän tynkä tai siltä se ainakin näytti. Ja minä katsoin ihan paljain silmin.

        Niin. Minun pikkuiseni oli kuollut rv9 ja huomattiin kuolleeksi rv12 joten tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Pikku ressukka. Kyllä hän ihminen jo oli ja nimikin hänellä on, koska sen hänelle annoin. Lapsenikin muistelee häntä omana sisarenaan, jonka menetti. Hän oli silloin todella surullinen. Nyt meillä on toinen ihana pienokainen. Välilä ajattelen, että vauvaani ei olisi olemassa, ellei edellinen olisi kuollut, koska tämä vauva tuli heti edellisen perään. Uskon myös siihen, että kuoltuani saan tavata myös tämän kohtuun kuolleen pikkuiseni. Yksi päivä mietimmekin lapseni kanssa, miten ihmeessä voimme hänet sitten tunnistaa, kun emme ole koskaan häntä tavanneet. Mutta ehkä hän tunnistaa meidät. Vieläkin alan itkeä kun ajattelen häntä, koska vaikka hän oli niin pieni, oli hän minulle jo rakas. Mutta häntä ei kukaan muu muista kuin minä itse ja lapseni. Me puhumme hänestä aina toisinaan.
        Aloittajalle ehdotan, että rukoile sen menettämäsi pikkuisen puolesta. Se lohduttaa myös omaa sydäntäsi.


      • Peico
        samalla raskausviikolla kirjoitti:

        Niin. Minun pikkuiseni oli kuollut rv9 ja huomattiin kuolleeksi rv12 joten tehtiin lääkkeellinen tyhjennys. Pikku ressukka. Kyllä hän ihminen jo oli ja nimikin hänellä on, koska sen hänelle annoin. Lapsenikin muistelee häntä omana sisarenaan, jonka menetti. Hän oli silloin todella surullinen. Nyt meillä on toinen ihana pienokainen. Välilä ajattelen, että vauvaani ei olisi olemassa, ellei edellinen olisi kuollut, koska tämä vauva tuli heti edellisen perään. Uskon myös siihen, että kuoltuani saan tavata myös tämän kohtuun kuolleen pikkuiseni. Yksi päivä mietimmekin lapseni kanssa, miten ihmeessä voimme hänet sitten tunnistaa, kun emme ole koskaan häntä tavanneet. Mutta ehkä hän tunnistaa meidät. Vieläkin alan itkeä kun ajattelen häntä, koska vaikka hän oli niin pieni, oli hän minulle jo rakas. Mutta häntä ei kukaan muu muista kuin minä itse ja lapseni. Me puhumme hänestä aina toisinaan.
        Aloittajalle ehdotan, että rukoile sen menettämäsi pikkuisen puolesta. Se lohduttaa myös omaa sydäntäsi.

        Mulla on tysin samanlainen kokemus itsellä, samat viikotkin. Ja kyllä, äskenkin tuli itku.


      • äiti vm 73
        äiti70 kirjoitti:

        Kyseessä ei ole uskonnollinen vakaumus eikä mikään muukaan pelottelu keino. Usko vaan, toivoisin että olisikin niin. Soitin tämän lääkkellisen keskeytyksen jälkeen sairaalaan ja he olivat hyvin pahoillaan että olivat päästäneet minut sieltä pois liian aikaisessa vaiheessa. Näinkin voi kuulemma käydä ja meillä jokaisella on varmastikin eri kokemukset ja suhtaudumme niihin erilailla.

        kävi samalla tavalla.Ihan hirvee shokki se oli kun tajusin mitä olin tehnyt.Joka päivä mietin että sillä lapsella oli jokin tarkoitus,kun ehkäisy petti ja tulin raskaaksi.Minulla vaan takoi päässä että neljän kanssa en jaksa,vaikka mies minulla olikin.Nyt kaduttaa sen tähden että perheemme on rikki ja pienimmästä olisi tullut niin ihana isoveli!!Miten tästä voi ikinä selvitä..meidän syntymätön lapsi olisi yhtä vanha kun nyt mun ja eksäni ero.Ehkä olen ansainnut tämän kurjuuden ja maksan sitä lopun elämääni.


      • säälituuli
        äiti vm 73 kirjoitti:

        kävi samalla tavalla.Ihan hirvee shokki se oli kun tajusin mitä olin tehnyt.Joka päivä mietin että sillä lapsella oli jokin tarkoitus,kun ehkäisy petti ja tulin raskaaksi.Minulla vaan takoi päässä että neljän kanssa en jaksa,vaikka mies minulla olikin.Nyt kaduttaa sen tähden että perheemme on rikki ja pienimmästä olisi tullut niin ihana isoveli!!Miten tästä voi ikinä selvitä..meidän syntymätön lapsi olisi yhtä vanha kun nyt mun ja eksäni ero.Ehkä olen ansainnut tämän kurjuuden ja maksan sitä lopun elämääni.

        Minä uskon, että teitä oli molempia petetty, abortin todellinen luonne on pimitetty tässä yhteiskunnassa, ei sitä välttämättä tule ajatelleeksi, koska jokainen ajattelee aina ensin itsensä kautta ja kun se on laillistakin ja "moraalisesti" hyväksyttyä. OLen pahoillani teidän kahden puolesta, en itsekään ennen tajunnut mikä on homman nnimi.


      • vdfgg
        mam kirjoitti:

        Kyllä sikiön raajat ovat nähtävissä 9. viikolla ihan paljain silmin. Usein alkuraskauden ultrassa käydään 8. viikolla ja jo silloin sikiöllä on helposti nähtävissä pää, raajat jne. Niin ja sydän sykkii jo vimmatusti. Mikään solumöykky ei ole enää kyseessä vaan pieni vauvanalku.

        Tarkoituksenani ei ole pahoittaa kenenkään mieltä, mutta uskon ap:n tarinan ja ymmärrän järkytyksen. Voimia.

        ultrassa kuvaa suurennetaan, koska paljain silmin _EI VOI NÄHDÄ_ raajoja vielä sen ikäisellä.
        Hitto vie, missä teidän faktatieto on :


      • silmät on?
        vdfgg kirjoitti:

        ultrassa kuvaa suurennetaan, koska paljain silmin _EI VOI NÄHDÄ_ raajoja vielä sen ikäisellä.
        Hitto vie, missä teidän faktatieto on :

        Luultavasti useimmat muut kykenee kyllä näkemään ihan paljain silmin parin-kolmen sentin mittaisella pikkuruisella ihmisellä raajatkin. Vai etkö sinä erota kärpäsilläkään jalkoja?

        http://www.ehd.org/prenatal-images-index.php


    • moka...

      Mielestäni lääkäri on tehnyt virheen, antaessaan luvan lääkkeeliseen aborttiin noin myöhäisillä viikoilla. Raja on käsittääkseni rvko 8.
      En siis suosittele kenenkään valitsevan lääkkeellistä kuin alkuviikkoina. Jos noin pitkällä, kannattaa jo mennä kaavintaan. Paljon vähemmillä sielunvammoilla pääsee.

      • 1977

        Lääkkeellinen keskeytys on suositeltavin toimenpide kunnes raskausviikkoja täyttyy 9. Sen jälkeen kaavinta johonkin asti, joku muisteli viikolle 22 asti. Sitten taas lääkkeellinen keskeytys loppuraskauden keskeyttämiseen, kun vauva on kuollut esimerkiksi kohtuun loppusuoralla.


      • läheltä piti
        1977 kirjoitti:

        Lääkkeellinen keskeytys on suositeltavin toimenpide kunnes raskausviikkoja täyttyy 9. Sen jälkeen kaavinta johonkin asti, joku muisteli viikolle 22 asti. Sitten taas lääkkeellinen keskeytys loppuraskauden keskeyttämiseen, kun vauva on kuollut esimerkiksi kohtuun loppusuoralla.

        kuitenkin, jos rvkoja oli 8 6! Toki ehkä lääkkeelliseen hyväksyttävissä oleva, mutta ylipäätään lääkärien pitäisi olla herkempiä tunnistamaan, mikäli nainen vähänkään empii ratkaisuaan tai vaikuttaa yliherkältä ihmiseltä. Itselle esimerkiksi suositeltiin molempia keskeytystapoja (rvkoja 7 5), joista valitsin kaavinnan, kuultuani tarpeeksi infoa molemmista. Ja siis tarkoitan nyt infolla realistista objektiivista neuvontaa.
        Ap-kirjoittajalle ratkaisu oli selkeästi väärä kaikin tavoin. Nämä 20%, jotka kärsivät enemmän abortista kuin lapsen pitämisestä, tulisi saada jotenkin poistettua abortin tehneiden listalta.


      • vielä korjaus...
        läheltä piti kirjoitti:

        kuitenkin, jos rvkoja oli 8 6! Toki ehkä lääkkeelliseen hyväksyttävissä oleva, mutta ylipäätään lääkärien pitäisi olla herkempiä tunnistamaan, mikäli nainen vähänkään empii ratkaisuaan tai vaikuttaa yliherkältä ihmiseltä. Itselle esimerkiksi suositeltiin molempia keskeytystapoja (rvkoja 7 5), joista valitsin kaavinnan, kuultuani tarpeeksi infoa molemmista. Ja siis tarkoitan nyt infolla realistista objektiivista neuvontaa.
        Ap-kirjoittajalle ratkaisu oli selkeästi väärä kaikin tavoin. Nämä 20%, jotka kärsivät enemmän abortista kuin lapsen pitämisestä, tulisi saada jotenkin poistettua abortin tehneiden listalta.

        Lääkkeellistä tosiaan suositellaan alle 9 rvkolla mutta kirurgista kun rvkoja alle 12. Tämän jlk raskaus päätetään aina lääkkeellisesti (siis sinne rvko 24 asti), jolloin sikiön joutuu sairaalassa synnyttämään. Lääkkeillä käynnistetään siis ennenaikainen synnytys. Eli täyttä puppua ovat tässäkin mielessä nuo silikonitiedon videot, joissa revitään yli 12 viikkoisia raajoineen ulos. Enemmän tosin ainakin minuun tehoaisi tieto siitä, että joutuisi kuolleen lapsensa synnyttämään myöhäisraskaudessa. (Vaikka aborttioikeutta puolustankin, kovin myöhäisiä abortteja en minäkään sentään hyväksy ilman kunnollisia perusteita).

        niin ja jos joku epäilee tekstiäni, tässä lähde josta asian vielä tarkistin:

        http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi27050#s9


      • Naimalupa
        läheltä piti kirjoitti:

        kuitenkin, jos rvkoja oli 8 6! Toki ehkä lääkkeelliseen hyväksyttävissä oleva, mutta ylipäätään lääkärien pitäisi olla herkempiä tunnistamaan, mikäli nainen vähänkään empii ratkaisuaan tai vaikuttaa yliherkältä ihmiseltä. Itselle esimerkiksi suositeltiin molempia keskeytystapoja (rvkoja 7 5), joista valitsin kaavinnan, kuultuani tarpeeksi infoa molemmista. Ja siis tarkoitan nyt infolla realistista objektiivista neuvontaa.
        Ap-kirjoittajalle ratkaisu oli selkeästi väärä kaikin tavoin. Nämä 20%, jotka kärsivät enemmän abortista kuin lapsen pitämisestä, tulisi saada jotenkin poistettua abortin tehneiden listalta.

        Eli tehdään murrosikäisistä lähtien tytöille psykologista kartoitusta etukäteen miten kestää abortin teon, jonka jälkeen annetaan naimalupakortti, josta tiedot käyvät ilmi. Muutenhan tuollainen hurskastelu on turhaa jälkiviisautta. Jos ihmisellä on kaksi x-kromosomia, on hän joka tapauksessa yliherkkä ja ailahtelevainen varsinkin tuossa tilanteessa.


      • vai niin...
        Naimalupa kirjoitti:

        Eli tehdään murrosikäisistä lähtien tytöille psykologista kartoitusta etukäteen miten kestää abortin teon, jonka jälkeen annetaan naimalupakortti, josta tiedot käyvät ilmi. Muutenhan tuollainen hurskastelu on turhaa jälkiviisautta. Jos ihmisellä on kaksi x-kromosomia, on hän joka tapauksessa yliherkkä ja ailahtelevainen varsinkin tuossa tilanteessa.

        Se nyt kylläkin on fakta, että 80%:lle abortissa olleille ei tule minkäänlaisia psyykkisiä oireita. Ei ennen, siinä tilanteessa, eikä sen jälkeen. Ja ainakin tuossa käypähoito-tekstissä lääkärit kovasti painottivat, että jos päätös on varma, ei myöhempiä oireita tule. Kyllä ammattitaitoisen lääkärin tulee seurata myös potilaansa kehonliikkeitä sanojakin enemmän. Jos vaikuttaa epävarmalta, kotiin pariksi päiväksi. Jos edelleen tulee vastaanotolle varmana teostaan, voi abortin jo myöntää. Tosin sekään ei poista ehkä myöhempiä ongelmia, mutta muutama abortti tuolla ehkä voitais välttää.


      • 1977
        vai niin... kirjoitti:

        Se nyt kylläkin on fakta, että 80%:lle abortissa olleille ei tule minkäänlaisia psyykkisiä oireita. Ei ennen, siinä tilanteessa, eikä sen jälkeen. Ja ainakin tuossa käypähoito-tekstissä lääkärit kovasti painottivat, että jos päätös on varma, ei myöhempiä oireita tule. Kyllä ammattitaitoisen lääkärin tulee seurata myös potilaansa kehonliikkeitä sanojakin enemmän. Jos vaikuttaa epävarmalta, kotiin pariksi päiväksi. Jos edelleen tulee vastaanotolle varmana teostaan, voi abortin jo myöntää. Tosin sekään ei poista ehkä myöhempiä ongelmia, mutta muutama abortti tuolla ehkä voitais välttää.

        Tuota mietin joskus, kun joku on kertonut tehneensä keskeytyksen pakotettuna, että miten on mahdollista? Olen käsittänyt, että lääkäri joutuu todellakin hiukan tarkkailemaan ja vahtimaan syitä miksi abortti tehdään... Eikö lääkärin velvollisuus ole jättää lähete kirjoittamatta, jos naisen ainut syy aborttiin hakeutumiselle on, että poikaystävä pakottaa tai poikaystävä ei tahdo lasta?

        Nämä pakottamisethan on yksi kolmesta syystä miksi psyykkisesti sairastutaan (aiemmat mielenterveyden ongelmat ja harkitsematon päätös muut), nuo poistamalla prosentti tippuisi jo tuonn 13 prosentin hujakoille.

        Ja todellakin tuo, että saataisiin varmuus, että nainen todellakin haluaa, ei ole hätiköity päätös. Mutta usein ei ole aikaa hukattavana antaa paria päivää lisää miettimiseen.

        Harmittaa kun ei tullut tarkemmin silloin tutustuttua siihen lappuun joka neuvolassa täytettiin ja lääkärillä varmistettiin, eli abortti hakemus (?), niin olisi nähnyt mitä kohtia siinä oli... Onhan siinä oltava sellaiset kohdat, että nainen itse haluaa toimenpiteen ja vaikuttaa varmalta ratkaisuunsa...?


      • hakemus
        1977 kirjoitti:

        Tuota mietin joskus, kun joku on kertonut tehneensä keskeytyksen pakotettuna, että miten on mahdollista? Olen käsittänyt, että lääkäri joutuu todellakin hiukan tarkkailemaan ja vahtimaan syitä miksi abortti tehdään... Eikö lääkärin velvollisuus ole jättää lähete kirjoittamatta, jos naisen ainut syy aborttiin hakeutumiselle on, että poikaystävä pakottaa tai poikaystävä ei tahdo lasta?

        Nämä pakottamisethan on yksi kolmesta syystä miksi psyykkisesti sairastutaan (aiemmat mielenterveyden ongelmat ja harkitsematon päätös muut), nuo poistamalla prosentti tippuisi jo tuonn 13 prosentin hujakoille.

        Ja todellakin tuo, että saataisiin varmuus, että nainen todellakin haluaa, ei ole hätiköity päätös. Mutta usein ei ole aikaa hukattavana antaa paria päivää lisää miettimiseen.

        Harmittaa kun ei tullut tarkemmin silloin tutustuttua siihen lappuun joka neuvolassa täytettiin ja lääkärillä varmistettiin, eli abortti hakemus (?), niin olisi nähnyt mitä kohtia siinä oli... Onhan siinä oltava sellaiset kohdat, että nainen itse haluaa toimenpiteen ja vaikuttaa varmalta ratkaisuunsa...?

        Ainakin minun hakemukseeni oli lääkäri johonkin kohtaan kirjoittanut, että olin rauhallinen ja varma päätöksestäni. Taisi tulla sellaiseen kohtaan, johon kirjoitettiin terveydentilasta (?)

        Annoin kai sen verran varman kuvan päätöksestäni, ettei sitä missään vaiheessa edes yritetty kyseenalaistaa. Mutta kyllähän sitä kysyttiin vielä siinäkin vaiheessa, kun hoitaja antoi ne ensimmäiset pillerit, että tiedänhän sen nyt olevan lopullista.


      • 1977
        hakemus kirjoitti:

        Ainakin minun hakemukseeni oli lääkäri johonkin kohtaan kirjoittanut, että olin rauhallinen ja varma päätöksestäni. Taisi tulla sellaiseen kohtaan, johon kirjoitettiin terveydentilasta (?)

        Annoin kai sen verran varman kuvan päätöksestäni, ettei sitä missään vaiheessa edes yritetty kyseenalaistaa. Mutta kyllähän sitä kysyttiin vielä siinäkin vaiheessa, kun hoitaja antoi ne ensimmäiset pillerit, että tiedänhän sen nyt olevan lopullista.

        Minullakin lääkäri sanoi, että olet jo tuon ikäinen ja ihan tervepäiseltä vaikutat, eli tietänet mitä olet tekemässä... ja sitten kirjotteli jotain lappuun, eli siinä varmasti on sellainen kohta.

        Mutta joku sanoi joskus itkeneensäkin koko ajan kun keskusteli lääkärin kanssa, kun poikaystävä pakotti toimenpiteeseen (ja itkenyt sen jälkeen vuosia...). Miten tälläiset saavat abortin?


      • hakemus..
        1977 kirjoitti:

        Minullakin lääkäri sanoi, että olet jo tuon ikäinen ja ihan tervepäiseltä vaikutat, eli tietänet mitä olet tekemässä... ja sitten kirjotteli jotain lappuun, eli siinä varmasti on sellainen kohta.

        Mutta joku sanoi joskus itkeneensäkin koko ajan kun keskusteli lääkärin kanssa, kun poikaystävä pakotti toimenpiteeseen (ja itkenyt sen jälkeen vuosia...). Miten tälläiset saavat abortin?

        Tuota itkevien aborttilupaa minäkin ihmettelen.

        Tuli vain mieleen juttu, jossa tyttö oli itkenyt, että poikaystävä pakottaa aborttiin. Lääkäri oli käskenyt unohtaa poikaystävän ja miettiä, mitä ITSE haluaa. Ja tyttö oli edelleen halunnut abortin. En ole ihan satavarma jutun todenmukaisuudesta, mutta jotenkin itsestä tuntuu, että naiset helposti piiloutuvat tuon pakottamisen taakse, jotta eivät itse olisi "syyllisiä" aborttipäätökseen. Voin olla väärässäkin.

        Oma järkeni kuitenkin sanoo, että minä olin raskaana ja myös minä abortin hankin. Ja myös minä itse kannan vastuuni päätöksestäni. Ehkä siksi en sitä kadukaan, koska itse olen päätökseni tehnyt niissä olosuhteissa ja se pitää. Ei tarvitse syytellä ketään. Loppukädessä kun se on aina naisen päätös.


      • kike
        hakemus.. kirjoitti:

        Tuota itkevien aborttilupaa minäkin ihmettelen.

        Tuli vain mieleen juttu, jossa tyttö oli itkenyt, että poikaystävä pakottaa aborttiin. Lääkäri oli käskenyt unohtaa poikaystävän ja miettiä, mitä ITSE haluaa. Ja tyttö oli edelleen halunnut abortin. En ole ihan satavarma jutun todenmukaisuudesta, mutta jotenkin itsestä tuntuu, että naiset helposti piiloutuvat tuon pakottamisen taakse, jotta eivät itse olisi "syyllisiä" aborttipäätökseen. Voin olla väärässäkin.

        Oma järkeni kuitenkin sanoo, että minä olin raskaana ja myös minä abortin hankin. Ja myös minä itse kannan vastuuni päätöksestäni. Ehkä siksi en sitä kadukaan, koska itse olen päätökseni tehnyt niissä olosuhteissa ja se pitää. Ei tarvitse syytellä ketään. Loppukädessä kun se on aina naisen päätös.

        mistä olet kuullut tuon jutun?

        oli meinaan aika lähellä omaani. mutta mun juttu kyllä meni niin että poikaystävä sanoi että se on joko tai. joko abortti tai hän lähtee. mies saikin lähteä ja yksin en olisi lapsen kanssa pärjännyt.


      • iri
        1977 kirjoitti:

        Tuota mietin joskus, kun joku on kertonut tehneensä keskeytyksen pakotettuna, että miten on mahdollista? Olen käsittänyt, että lääkäri joutuu todellakin hiukan tarkkailemaan ja vahtimaan syitä miksi abortti tehdään... Eikö lääkärin velvollisuus ole jättää lähete kirjoittamatta, jos naisen ainut syy aborttiin hakeutumiselle on, että poikaystävä pakottaa tai poikaystävä ei tahdo lasta?

        Nämä pakottamisethan on yksi kolmesta syystä miksi psyykkisesti sairastutaan (aiemmat mielenterveyden ongelmat ja harkitsematon päätös muut), nuo poistamalla prosentti tippuisi jo tuonn 13 prosentin hujakoille.

        Ja todellakin tuo, että saataisiin varmuus, että nainen todellakin haluaa, ei ole hätiköity päätös. Mutta usein ei ole aikaa hukattavana antaa paria päivää lisää miettimiseen.

        Harmittaa kun ei tullut tarkemmin silloin tutustuttua siihen lappuun joka neuvolassa täytettiin ja lääkärillä varmistettiin, eli abortti hakemus (?), niin olisi nähnyt mitä kohtia siinä oli... Onhan siinä oltava sellaiset kohdat, että nainen itse haluaa toimenpiteen ja vaikuttaa varmalta ratkaisuunsa...?

        outoa että vain 20% naisista katuu aborttia, tunnen neljä jotka on tehneet, ja kaikilla ollut syyllisyydentunnetta, masentuneisuutta ja katumusta, ja "mitä jos" pohdintaa :O mihin toi tutkimus perustuu? luulen että kyllä se surulliseksi tekee melkein kaikki, vaikka tietäisikin sydämessään sen olevan parempi ratkaisu.


      • tukiainen
        iri kirjoitti:

        outoa että vain 20% naisista katuu aborttia, tunnen neljä jotka on tehneet, ja kaikilla ollut syyllisyydentunnetta, masentuneisuutta ja katumusta, ja "mitä jos" pohdintaa :O mihin toi tutkimus perustuu? luulen että kyllä se surulliseksi tekee melkein kaikki, vaikka tietäisikin sydämessään sen olevan parempi ratkaisu.

        Neljän ihmisen otanta 10 000 abortista vuosittain ei vielä ole ihan vertailukelpoinen :) Tutkimukset perustuvat suuriin otantoihin, joiden perusteella voidaan sitten jo jotain keskimääräistä johtopäätöstä tehdä. Sitäpaitsi varmaan harvemmin ne aborttiinsa tyytyväiset sitä mahdottoman paljon kenellekään kertovat, koska ei se enää johda elämää...

        Tässä on ainakin yksi, joka ei kadu, koska ratkaisu oli täysin oikea. Ei se silti tarkoita, etteikö jonkinlaista haikeutta voi tuntea. Syyllisyyttä tai masentuneisuutta en kyllä ole vielä tuntenut.


      • tuota

        Joo, tuosta lääkkeellisestä abortista..
        Kylläpä on kumma et sanot rvko 8, kun tiedän tässä "tuttava piiristä" että yhellä oli jo ylitte 12 viikkoo ku tekivät "lääkkeellisen"
        Puhu jotai 15 viikosta...et mitenkähä mahtaa olla...??!


      • mieheni painostaa
        hakemus.. kirjoitti:

        Tuota itkevien aborttilupaa minäkin ihmettelen.

        Tuli vain mieleen juttu, jossa tyttö oli itkenyt, että poikaystävä pakottaa aborttiin. Lääkäri oli käskenyt unohtaa poikaystävän ja miettiä, mitä ITSE haluaa. Ja tyttö oli edelleen halunnut abortin. En ole ihan satavarma jutun todenmukaisuudesta, mutta jotenkin itsestä tuntuu, että naiset helposti piiloutuvat tuon pakottamisen taakse, jotta eivät itse olisi "syyllisiä" aborttipäätökseen. Voin olla väärässäkin.

        Oma järkeni kuitenkin sanoo, että minä olin raskaana ja myös minä abortin hankin. Ja myös minä itse kannan vastuuni päätöksestäni. Ehkä siksi en sitä kadukaan, koska itse olen päätökseni tehnyt niissä olosuhteissa ja se pitää. Ei tarvitse syytellä ketään. Loppukädessä kun se on aina naisen päätös.

        Tekemään abortin. Tosin raskaus meni kesken ennenkuin ehdin mennä keskeytykseen.

        Toipuessani keskenmenosta (oli kaikesta huolimatta ikävä kokemus) totesin etten ole oikeutettu suremaan, koska olin jo suostunut aborttiin ja olin kuitenkin aidosti surullinen. Olisin halunnut sen lapsen niinkuin kaikki muutkin lapseni,vaikka yllätys olikin.

        Tosiasia on että ainakin minulle asia on kipeä aina. Enkä pysty koskaan antamaan miehelleni anteeksi hänen suhtautumistaan asiaan ja yhteiseen lapseemme. Olimme olleet jo useita vuosia yhdessä ja olemme edelleen.

        Pelkään että jos vielä tulen raskaaksi en pysty aborttiin ja tiedän että mieheni ei sitä hyväksy,vaikka sanoo (omaa syyllisyyttään vähentääkseen) että päätös on tietysti viimekädessä minun mutta suhteemme päättyy siihen.

        Eli kyllä sitä päätöstä tehtäessä on otettava aika monta asiaa huomioon tulevaisuutta ajatellessaan.

        Tunnepuoli siis kieltää abortin mutta järki sanoo toista... toivottavasti en joudu enää tuon päätöksen eteen.


      • muikkelsson
        vielä korjaus... kirjoitti:

        Lääkkeellistä tosiaan suositellaan alle 9 rvkolla mutta kirurgista kun rvkoja alle 12. Tämän jlk raskaus päätetään aina lääkkeellisesti (siis sinne rvko 24 asti), jolloin sikiön joutuu sairaalassa synnyttämään. Lääkkeillä käynnistetään siis ennenaikainen synnytys. Eli täyttä puppua ovat tässäkin mielessä nuo silikonitiedon videot, joissa revitään yli 12 viikkoisia raajoineen ulos. Enemmän tosin ainakin minuun tehoaisi tieto siitä, että joutuisi kuolleen lapsensa synnyttämään myöhäisraskaudessa. (Vaikka aborttioikeutta puolustankin, kovin myöhäisiä abortteja en minäkään sentään hyväksy ilman kunnollisia perusteita).

        niin ja jos joku epäilee tekstiäni, tässä lähde josta asian vielä tarkistin:

        http://www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi27050#s9

        Miettikääs sitä, kun ennen rv 22 tapatuneet keskenmenot ovat keskenmenoja, kun tämän jälkeen tapahtuneet kirjataan synnytyksiksi. Joskin tässä on myös se puolen kilon maaginen raja.. Sitten abortti on erityisluvalla sallittua vielä viikolle 24. Mielestäni aika hurjaa, sillä tämän ikäinen omaisi jo varsin hyvät selviämismahdollisuudet kehittyneen keskoshoidon ansiosta.


      • Stylish25
        mieheni painostaa kirjoitti:

        Tekemään abortin. Tosin raskaus meni kesken ennenkuin ehdin mennä keskeytykseen.

        Toipuessani keskenmenosta (oli kaikesta huolimatta ikävä kokemus) totesin etten ole oikeutettu suremaan, koska olin jo suostunut aborttiin ja olin kuitenkin aidosti surullinen. Olisin halunnut sen lapsen niinkuin kaikki muutkin lapseni,vaikka yllätys olikin.

        Tosiasia on että ainakin minulle asia on kipeä aina. Enkä pysty koskaan antamaan miehelleni anteeksi hänen suhtautumistaan asiaan ja yhteiseen lapseemme. Olimme olleet jo useita vuosia yhdessä ja olemme edelleen.

        Pelkään että jos vielä tulen raskaaksi en pysty aborttiin ja tiedän että mieheni ei sitä hyväksy,vaikka sanoo (omaa syyllisyyttään vähentääkseen) että päätös on tietysti viimekädessä minun mutta suhteemme päättyy siihen.

        Eli kyllä sitä päätöstä tehtäessä on otettava aika monta asiaa huomioon tulevaisuutta ajatellessaan.

        Tunnepuoli siis kieltää abortin mutta järki sanoo toista... toivottavasti en joudu enää tuon päätöksen eteen.

        Miten voit olla noin hirveän miehen kanssa? Sillä tuo on hirvittävää.Ei pitäisi antaa tuollaista pyhää naisen ja hänen lapsensa välistä asiaa jonkun idiootin itsekkään miehen päätettäväksi.Abortti on laillistettu murha.Onneksi sait kuitenkin toisia lapsia..


    • valvoo

      Kuvasit abortin tuottamaa surua ja epätoivoa osuvasti. Kun abortti tehdään vastoin toisen vanhemman tahtoa tai jos tekijä herää huomaamaan lapsensa kuolleen, syntyy ajatus siitä, että antaisi mitä tahansa jos vain saisi lapsen takaisin.

      Se ei kuitenkaan ole enää mahdollista. Lapsen sijaan jää kuolemansuru.

      Kiitokset siitä, että jaksoit kirjoittaa tämän kertomuksen. Oikein nousi pala kurkkuun sitä lukikessa. Uskon, että moni muu voi hyötyä sen oivaltamisesta. Näin enkeli-lapsesi voi säästää jonkun toisen lapsen hengen.

      • Tutki ennenkuin hutkit

        Ihmisestä ei voi koskaan tulla enkeliä. Ei ilmeisesti näin ollen ihmisen alkiostakaan. Näin raamattututkimus sanoo.

        Ihmisillä on jokin ihme käsitys, että kuoleman jäälkeen he muuttuvat enkeleiksi, vaikka raamatun tutkimus on asiasta tehnyt perin selvää!


      • ihmisestä tulisi enkeli
        Tutki ennenkuin hutkit kirjoitti:

        Ihmisestä ei voi koskaan tulla enkeliä. Ei ilmeisesti näin ollen ihmisen alkiostakaan. Näin raamattututkimus sanoo.

        Ihmisillä on jokin ihme käsitys, että kuoleman jäälkeen he muuttuvat enkeleiksi, vaikka raamatun tutkimus on asiasta tehnyt perin selvää!

        No oletpas sinä sanoihin takertuva. Enkelilapsi ei tarkoita, että lapsesta tulisi enkeli vaan se tarkoittaa sitä, että lapsi menee Jumalan luokse ja on enkelien seurassa siellä. Monet todistavat nähneensä näkyjä tästä. Nämä lapset ovat hyvissä käsissä ja sen vuoksi myös katuva äiti voi surun ohella iloita lapsestansa. Kirjoitin tuolla että minulta menehtyi tuon ikäinen kohtuun. Koska tiedän hänen olevan nyt Jumalan luona niin voin sekä iloita hänestä että surra häntä. Kutsun häntä itsekin enkelilapseksi koska hän ei ehtinyt elää kohdun ulkopuolella päivääkään.


    • nyt raskaana

      ..minulle tehtiin lääkkellinen keskeytys vkolla 7 eli ei kauheasti eroa vkoon 8 ..kehityksessä..siltikään en vuotaessani huomannut kuin verisen, limaisen löntin, (joka todennäköisesti oli sikiö, koska muuta isoa sieltä ei tullut), enkä nähnyt siinä sikiötä, en päätä, jalkoja, sormia..todellakaan! alkuraskauden ultrassa käydään vkolla 12-13..näin sanotaan neuvolassa, sekä raskauskirjoissa ja kiekoissa..itse kävin vkolla 13 tässä raskaudessa...sikiön sydän rupee sykkimään vkolla 5-8 ja se kuuluu vatsanpeitteiden läpi n vkolla 10-12..sormet alkavat kyllä kasvaa, mutta vasta vkon 8 paikkeilla, eli wt varmasti kovin hyviä sromia nähnnyt, jos nyt edes näit...omassa abortissani silloin joskus, katsottiin kyllä sikiön kasvu ja oikeat vkot ultraäänellä, ja sydän kyllä sykki...mutta en usko että oikeasti näit vauvaasi..niin pieni se oli..ehkä vain luulet nähneesi..mutta muut..rakkaats, lapsi on lahja, mutta mukavampi hänet on saada toivottuna rakastavaan perheeseen...

      • Vielä tästä

        Ystäväni kertoi, että kun odotti esikoistaan muutama vuosi sitten, oli ainakin hänen kotikaupungissaan ns. varhaisultra joka siis oli jo ennen tuota nyk. 13 vk. Ja siinä sikiön sydän löi, kädentyngät heiluivat jne.


      • varhaisultrasta
        Vielä tästä kirjoitti:

        Ystäväni kertoi, että kun odotti esikoistaan muutama vuosi sitten, oli ainakin hänen kotikaupungissaan ns. varhaisultra joka siis oli jo ennen tuota nyk. 13 vk. Ja siinä sikiön sydän löi, kädentyngät heiluivat jne.

        Ns. varhaisultraan kyllä pääsee aikaisintaan viikolla 8, mutta käsittääkseni silloinkin vain erityissyystä(useita keskenmenoja, kohdunulkoisen epäily jne). Enkä edelleenkään ymmärrä ihmisiä, jotka väittävät ultrassa nähneensä viuhuvia käsiä ja jalkoja, kun koko alkio on vasta toista senttiä pitkä ja vasta raajojen tyngät kehittyneet.


      • mutumutu
        varhaisultrasta kirjoitti:

        Ns. varhaisultraan kyllä pääsee aikaisintaan viikolla 8, mutta käsittääkseni silloinkin vain erityissyystä(useita keskenmenoja, kohdunulkoisen epäily jne). Enkä edelleenkään ymmärrä ihmisiä, jotka väittävät ultrassa nähneensä viuhuvia käsiä ja jalkoja, kun koko alkio on vasta toista senttiä pitkä ja vasta raajojen tyngät kehittyneet.

        Ultra rv 12-13 on jo seulontaultra (np-ultra). Varhaisultra ts. alkuraskauden ultra tehdään tavallisesti rv 6 jälkeen, mutta siis ei monessakaan kunnassa kuulu rutiinitutkimuksiin.

        Vaukirjasta (rv 9): "Alkio alkaa muistuttaa pientä ihmistä, mutta se ei ole juuri kirsikkaa suurempi." Lisäksi rv 8 6 on melkein rv 10 (alkaisi seuraavana päivänä), joten uskon kyllä, että jos oikean klöntin vuodon seasta löytää ja sitä alkaa tutkia, niin siinä voi nähdä paljain silminkin jotain yksityiskohtia. Ja sitten on helppo olla näkevinään lisää (esim. nuo varpaat jalkaterien päissä). Mutta tämä siis mutua, koska en ole koskaan nähnyt livenä tai tuon ikäistä alkiota.


      • .......
        varhaisultrasta kirjoitti:

        Ns. varhaisultraan kyllä pääsee aikaisintaan viikolla 8, mutta käsittääkseni silloinkin vain erityissyystä(useita keskenmenoja, kohdunulkoisen epäily jne). Enkä edelleenkään ymmärrä ihmisiä, jotka väittävät ultrassa nähneensä viuhuvia käsiä ja jalkoja, kun koko alkio on vasta toista senttiä pitkä ja vasta raajojen tyngät kehittyneet.

        Älä katso, jos heikottaa!!!

        En linkitä kuvaa missään muussa mielessä kuin selvittääkseni sikiön kehityksen kulkua ja nyt keskustellaan 8 viikkoisesta sikiöstä ja tämän ikäisen taimen kehitysvaiheesta.

        Tässä on kuitenkin linkki kuvaan, jossa on 8 viikkoinen abortoitu sikiö lääkärin kädessä ja jonka eri raajat, jopa sormet ja varpaat, erottuvat hyvinkin selvästi
        http://www.fastupwards.com/bilder/abort_8uke.jpg


      • varjele...
        ....... kirjoitti:

        Älä katso, jos heikottaa!!!

        En linkitä kuvaa missään muussa mielessä kuin selvittääkseni sikiön kehityksen kulkua ja nyt keskustellaan 8 viikkoisesta sikiöstä ja tämän ikäisen taimen kehitysvaiheesta.

        Tässä on kuitenkin linkki kuvaan, jossa on 8 viikkoinen abortoitu sikiö lääkärin kädessä ja jonka eri raajat, jopa sormet ja varpaat, erottuvat hyvinkin selvästi
        http://www.fastupwards.com/bilder/abort_8uke.jpg

        teidän kanssanne. Kai muistit myös ilmoittaa, että kuvassa oleva sikiö oli siis 8 vkoa HEDELMÖITYKSESTÄ, eli noin raskausviikolla 10!!!!! Ja toisekseen, tuo sikiö oli "avattu" ihmisen malliseksi. Se nimittäin on täysin kasassa siellä kohdussa. Pituuttakin vain muutamia senttejä. Saatu siis näyttämään inhimillisemmältä kuin oikeasti onkaan...

        Tässä nyt oikeampi kuva 8-viikkoisesta(rvko 8):

        http://www.pregnancyweekly.com/pregnancy_information/ultrasound/8_weeks_yolk.htm


      • ssssss
        varjele... kirjoitti:

        teidän kanssanne. Kai muistit myös ilmoittaa, että kuvassa oleva sikiö oli siis 8 vkoa HEDELMÖITYKSESTÄ, eli noin raskausviikolla 10!!!!! Ja toisekseen, tuo sikiö oli "avattu" ihmisen malliseksi. Se nimittäin on täysin kasassa siellä kohdussa. Pituuttakin vain muutamia senttejä. Saatu siis näyttämään inhimillisemmältä kuin oikeasti onkaan...

        Tässä nyt oikeampi kuva 8-viikkoisesta(rvko 8):

        http://www.pregnancyweekly.com/pregnancy_information/ultrasound/8_weeks_yolk.htm

        http://www.i-am-pregnant.com/pregnancy/calendar/week/8


      • Totuutta silmiin
        varjele... kirjoitti:

        teidän kanssanne. Kai muistit myös ilmoittaa, että kuvassa oleva sikiö oli siis 8 vkoa HEDELMÖITYKSESTÄ, eli noin raskausviikolla 10!!!!! Ja toisekseen, tuo sikiö oli "avattu" ihmisen malliseksi. Se nimittäin on täysin kasassa siellä kohdussa. Pituuttakin vain muutamia senttejä. Saatu siis näyttämään inhimillisemmältä kuin oikeasti onkaan...

        Tässä nyt oikeampi kuva 8-viikkoisesta(rvko 8):

        http://www.pregnancyweekly.com/pregnancy_information/ultrasound/8_weeks_yolk.htm

        Että laita sikiö myttyyn, niin se ei näytä niin ihmiseltä. Katso vaikka takaapäin, niin et näe kasvoja ja voit kuvitella, ettei niitä olekaan...


      • vaikken edellinen
        Totuutta silmiin kirjoitti:

        Että laita sikiö myttyyn, niin se ei näytä niin ihmiseltä. Katso vaikka takaapäin, niin et näe kasvoja ja voit kuvitella, ettei niitä olekaan...

        olekaan.

        En itse lainkaan ymmärrä, mitä väliä on abortin kannalta sillä, minkä näköinen alkio sillä hetkellä on. Faktaa on, että siitä joskus kehittyisi ihminen, jos raskautta ei keskeytetä tai se ei keskeydy itsestään. Faktaa on myös, että se ei ole vielä silloin lähellekään elinkelpoinen. Faktaa on myös se, ettei se ajattele tai tunne sillä hetkellä vielä mitään.

        Jostain syystä tuo ulkonäkö vain on joillekin niiin tärkeätä...

        Aina sanotaan, että vain sisäinen kauneus merkitsee, mutta se ei sitten vissiin päde tässä asiassa :) Ei millään muulla väliä, kunhan vain ulkonäkö on ihmisen...


      • vastaa
        Totuutta silmiin kirjoitti:

        Että laita sikiö myttyyn, niin se ei näytä niin ihmiseltä. Katso vaikka takaapäin, niin et näe kasvoja ja voit kuvitella, ettei niitä olekaan...

        Siis tarkoitukseni oli linkittää tuo kuva vain siitä syystä kun tuossa aiemmin oli väittelyä siitä, että onko sen ikäisellä käsiä/jalkoja, sormia/varpaita ja liikutteleeko sikiö niitä vai ei.

        Se, että abortoidut sikiöt ovat "avattu" muistuttamaan ihmistä on totta ja siihen on myös olemassa aivan luonnollinen syy, miksi näin tehdään:
        - Noita valokuvia käytetään myös opintomateriaalina, joten tottakai nuo abortoidut ovat kuvattu noin, että niistä saa opiskelijatkin selvää mitä milloinkin sikiön kehityksessä tapahtuu.

        Okei, jos tuo linkittämäni kuva olikin sitten 2 viikkoa "liian vanhan" sikiön kuva tähän keskusteluun, on tuohon linkitetty myös hyvä, nykyajan tekniikalla, saatu kuva rv8 kehittyvästä sikiöstä, jonka todellinen ikä siis on se n. 6 viikkoa.
        Ja myös tuossa värikuvassa erottuvat selvästi kädet/jalat, sormet/varpaat ja englannin kielinen teksti kertoo sikiön jo innokkaasti heiluttelevan raajojaan.

        Tarkoitukseni oli siis vain osoittaa, että tuon ikäinen jo muistuttaa hyvinkin pitkälle (ulkoisesti) ihmistä, raajojen kera, koska tästä asiasta oli väittely.
        Kuva kertokoon puolestaan, siitä voi jokainen omin silmin katsoa, tuskin tarvitaan tuohon asiaan enää kinaamista.


      • mankeli80
        Totuutta silmiin kirjoitti:

        Että laita sikiö myttyyn, niin se ei näytä niin ihmiseltä. Katso vaikka takaapäin, niin et näe kasvoja ja voit kuvitella, ettei niitä olekaan...

        hyvin sanottu. poissa näkyvistä, poissa mielestä


      • ---

      • ....
        vaikken edellinen kirjoitti:

        olekaan.

        En itse lainkaan ymmärrä, mitä väliä on abortin kannalta sillä, minkä näköinen alkio sillä hetkellä on. Faktaa on, että siitä joskus kehittyisi ihminen, jos raskautta ei keskeytetä tai se ei keskeydy itsestään. Faktaa on myös, että se ei ole vielä silloin lähellekään elinkelpoinen. Faktaa on myös se, ettei se ajattele tai tunne sillä hetkellä vielä mitään.

        Jostain syystä tuo ulkonäkö vain on joillekin niiin tärkeätä...

        Aina sanotaan, että vain sisäinen kauneus merkitsee, mutta se ei sitten vissiin päde tässä asiassa :) Ei millään muulla väliä, kunhan vain ulkonäkö on ihmisen...

        http://www.newsg.us/2010/10/15/17-week-old-smiling-fetus-captured-in-photograph/


    • rv 25

      on ihan yleinen käytäntö että lääkkellisessä keskeytyksessä päästetään kotiin kun vuoto alkaa..henkilökunta ei siis tehnyt mitään hoitovirhettä..

      • --..--

        olin seurannassa lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen kolme tuntia osastolla niukan vuodon takia. yhteensä mulla meni aikaa siel sellaset yheksän tuntia. eli ei taideta joka paikassa heti päästä lähtemään...


    • 1977

      Mitä ajattelit etukäteen? Miksi teit abortin? Jos se järkytti, että se on lapsesi joka sieltä ulos tulee, niin minkä odotit etukäteen tulevan? Olitko harkinnut asiaa ihan tarkkaan, vai teitkö abortin toisten painostuksesta? Etkö nähnyt ultrakuvaa lapsesta ennen keskeytystä, siinä se olisi näkynyt isonnettunakin?

      Olisi vain mielenkiinnosta kiva tietää mitä liikkuu ihmisen päässä, joka menee keskeytykseen, tietämättä mitä siinä tapahtuu... Kun tälläiset tarinat vielä sitten provosoivat hulluna noita vastustajia, joilla ei ole edes aavistustakaan mitä tilanteessa oikeasti liikkuu päässä, niin hyvä tulee... Mutta ei kyllä muillakaan ole käsitystäkään mitä liikkuu kaltaisesi ratkaisijan päässä.

      (Abortin vastustajaahan sinusta ei enää saa, sillä olet itse kyseisen teon tehnyt. Ihmisiä jotka tietävät mitä tekevät tarinasi ei myöskään hetkauta, sillä tietävät raskauden keskeyttävänsä. Tarinasi saattaa olla avuksi niille, jotka eivät ole vielä täysin sisäistäneet lapsensa synnyttävänsä ennenaikaisesti keskeytyksessä. Mutta et varmasti olisi halunnut olla esimerkkinä näille naisille, vaan olisit toivonut onnellisemman lopun omalle tarinallesi. Jos kerrot mitä päässäsi liikkui ennen, siitä voisi olla jotain hyötyäkin ihmisille jotka ratkaisua pohtivat...)

      • huh!

        Tällä tavalla täällä siis tuetaan abortin yhteydessä järkyttynyttä naista. Ja sitten vaahdotaan siitä, kuinka ihmisiä pitää ymmärtää...


    • minä vain

      itse en ole kokenut aborttia, enlä tule kokemaan koska en hyväksy sitä. tai ei mulla ole mitään sitä vastaan jos joku muu tekee, itsestäni ei vain ole siihen. uskon että kokemus on ollut järkyttävä, tuntui pahalta lukea tuota tekstiäsi. ehkä näin oli parempi. jos tunsit ettei sinusta ole äidiksi niin ajattele jos olisit pitänyt lapsen ja et olisikaan jaksanut hoitaa häntä ja antaa hänelle rakkautta ja hoivaa.

      voimia sinulle!!

      • muisto

        koskaan aborttia.
        Outoa minulle on kyllä tapahtunut kaikki ne asiat mitä olen päättänyt ettei tapahdu.
        Olin 16 vuotias. Yhdessä päätettiin äitini kanssa.
        Varmaan jos äiti olisi sanonut, että kasvatetaan lapsi yhdessä , en olisi aborttia tehnyt.
        Olin lapsi ja todella suuressa pulassa.
        Emme olleet poikaystäväni kanssa unohtaneet ehkäisyä, se vain petti ja tulin raskaaksi.
        Jos silloin olisin tiennyt katumuspillereistä aborttia ei olisi tarvinnut tehdä.

        Toinen toivottu raskauteni päätyi keskenmenoon, kyllä silloin tuntu, että minua rankaistiin siitä
        kun olin tehnyt abortin.
        Asia käy silloin tällöin mielessä.
        Olisihan aika outoa jos se häviäisi mielestä.
        Joitakin asioita ei saa tekemättömäksi.

        ...Ja tästäkin asiasta on tosi helppo arvostella jos ei ole omakohtasia kokemuksia.


      • tiedä
        muisto kirjoitti:

        koskaan aborttia.
        Outoa minulle on kyllä tapahtunut kaikki ne asiat mitä olen päättänyt ettei tapahdu.
        Olin 16 vuotias. Yhdessä päätettiin äitini kanssa.
        Varmaan jos äiti olisi sanonut, että kasvatetaan lapsi yhdessä , en olisi aborttia tehnyt.
        Olin lapsi ja todella suuressa pulassa.
        Emme olleet poikaystäväni kanssa unohtaneet ehkäisyä, se vain petti ja tulin raskaaksi.
        Jos silloin olisin tiennyt katumuspillereistä aborttia ei olisi tarvinnut tehdä.

        Toinen toivottu raskauteni päätyi keskenmenoon, kyllä silloin tuntu, että minua rankaistiin siitä
        kun olin tehnyt abortin.
        Asia käy silloin tällöin mielessä.
        Olisihan aika outoa jos se häviäisi mielestä.
        Joitakin asioita ei saa tekemättömäksi.

        ...Ja tästäkin asiasta on tosi helppo arvostella jos ei ole omakohtasia kokemuksia.

        "Jos silloin olisin tiennyt katumuspillereistä aborttia ei olisi tarvinnut tehdä. "

        Minä tiesin jälkiehkäisypillereistä ja ne otin, mutta silti tulin raskaaksi.


      • sairaslomalainen...
        muisto kirjoitti:

        koskaan aborttia.
        Outoa minulle on kyllä tapahtunut kaikki ne asiat mitä olen päättänyt ettei tapahdu.
        Olin 16 vuotias. Yhdessä päätettiin äitini kanssa.
        Varmaan jos äiti olisi sanonut, että kasvatetaan lapsi yhdessä , en olisi aborttia tehnyt.
        Olin lapsi ja todella suuressa pulassa.
        Emme olleet poikaystäväni kanssa unohtaneet ehkäisyä, se vain petti ja tulin raskaaksi.
        Jos silloin olisin tiennyt katumuspillereistä aborttia ei olisi tarvinnut tehdä.

        Toinen toivottu raskauteni päätyi keskenmenoon, kyllä silloin tuntu, että minua rankaistiin siitä
        kun olin tehnyt abortin.
        Asia käy silloin tällöin mielessä.
        Olisihan aika outoa jos se häviäisi mielestä.
        Joitakin asioita ei saa tekemättömäksi.

        ...Ja tästäkin asiasta on tosi helppo arvostella jos ei ole omakohtasia kokemuksia.

        Itse olen noin viikon päästä 16-vuotias, miulle tehtiin tällä viikolla lääkkeellisesti abortti.
        Olin ajatellut jo pitkään, että minähän en aborttia tee ikinä. Mutta miten kävikään. Poikakaverini ei halunnu lasta, mutta ihan järkevin perustein. Mutta itse taas olisin kovin halunnut pitää lapsen. Vaikka tiesin, että miulla ois ollu hirveesti ihmisiä tukemassa jos olisin pitänyt lapsen. Ehkä pelkäsin että poikakaverini alkaa taas juomaan ja, että en pärjäisi mitenkään yksin pienen lapsen kanssa.
        Nyt on sellainen olo kuin ois murhannu jonku, tappanu oman lapsen...


      • nyt jo aikuinen
        sairaslomalainen... kirjoitti:

        Itse olen noin viikon päästä 16-vuotias, miulle tehtiin tällä viikolla lääkkeellisesti abortti.
        Olin ajatellut jo pitkään, että minähän en aborttia tee ikinä. Mutta miten kävikään. Poikakaverini ei halunnu lasta, mutta ihan järkevin perustein. Mutta itse taas olisin kovin halunnut pitää lapsen. Vaikka tiesin, että miulla ois ollu hirveesti ihmisiä tukemassa jos olisin pitänyt lapsen. Ehkä pelkäsin että poikakaverini alkaa taas juomaan ja, että en pärjäisi mitenkään yksin pienen lapsen kanssa.
        Nyt on sellainen olo kuin ois murhannu jonku, tappanu oman lapsen...

        minullekin on tehty abortti joka melkein mursi minut..
        sairaalassa toimenpiteestä herättyäni, sairaanhoitaja sanoi minulle, älä itke tyttö, joskus tämä on parasta äitiyttä. ajan kanssa annat itsellesi anteeksi. joskus vaan ei ole muuta ratkaisua.


      • .......
        nyt jo aikuinen kirjoitti:

        minullekin on tehty abortti joka melkein mursi minut..
        sairaalassa toimenpiteestä herättyäni, sairaanhoitaja sanoi minulle, älä itke tyttö, joskus tämä on parasta äitiyttä. ajan kanssa annat itsellesi anteeksi. joskus vaan ei ole muuta ratkaisua.

        taisi siinä hoitaja hoidattaa omiakin traumojaan...


    • äiti70

      alkuperäisen kirjoittajan vastaus:
      Tämä oli elämäni raskain kokemus,halusin jakaa sen muiden kanssa. Tarvitsin keinoa saada käsitellä tätä asiaa. Voitte arvata miten paljon loukkaa, kun joku sanoo että kuvittelit ehkä vain ne sormet tai oletko nyt varma mitä kirjoitat. En ala väittelemään kenenkään kanssa, mitä on mahdollista ja milläkin viikolla.
      En voinnut huuhtoa häntä pöntöstä alas, joten otin hänet ja hautasimme hänet mieheni kanssa.
      Meidän kummankin elämämme raskain päivä.
      Miksi abortti? itsekkäistä syistä ja minun henkisen hyvinvoinnin takia. Pelkäsin raskauden jälkeistä masennusta, jonka koin edellisen lapsen kanssa. Siltikään ne eivät olleet hyviä syitä, ainakaan kun ajattelen näin jälkikäteen.
      Kiitos kannustavista vastauksista!
      En jaksa enään perustella tai lukea näitä kommentteja, tosi raskasta.

    • Puli-Arska

      Notta kun myö Raaka-Pertin kaas kerran ryypättiin tenua ja sattu siinä oikeen vesivessaki oleen ku kusihätä tuli, ni eiku sinne vaa kuselle, ettei tartte talonnurkkaa tai housua kastella. Ni eikös vaa ollukki ouron näkööne paskapökäle pöntössä. Perskeles ku tarkempaan katto nis siinoli kättä ja jalkaa ja pääknuppiki. Kersaltahan se näytti! Notta määhä olij jo lählössä vetäsee Raaka-Perttiä kuanoo, kum mää luulin, et se on taas tuanu jotaim paskaa viinaa, joka tekkee hallutsinaatsiota. Mut eikös vaa tää räkänokka siältä pöntöstä huutanu, et heitä rööki saatana! No kyllähäm mää siille röökin tarjosim mukku sit se nappas mun tenupullon, eikä meinannu millää antaa takas. Sittehä se tempas mua klyyvariin ja rupes oikeen tosissaa riitaa haastamahan. Oli iham pakko vetää se vessa, ja sinne lurpsahti mokomaki kekkeruusi.

      Notta kyllä se on totta joka sana. Sen toristaa tää mun nokka, joka ov viäki iham punane. Se on sillä lailla, että jos tollaasia natiaisia pöntöistä kuikkii, ni kyllä meikälääne kiärtää kaukaa nua vesklosetit. tai sitte katton sevverta, notta meen ukkoloihem pualelle.

    • Äitsykkä

      Todella surullinen asia ja raskas sinulle. Toivon, että voit kuitenkin jossain vaiheessa antaa itsellesi anteeksi. Älä tuomitse itseäsi tämän asian vuoksi. Teit päätöksen niillä eväillä, mitä sinulla silloin oli käytettävissä ja tunsit sen ratkaisun oikeaksi.

      Uskon myös että nämä on niin isoja asioita, että jos jonkun lapsen on tarkoitus syntyä tai olla syntymättä, niin siten myös käy. Sinun piti vain, kuten niin monen muunkin tällainen kokemus elämässäsi ottaa vastaan.

      Voimia sinulle!

      • Jale36

        Ei se riitä jos itse antaa itsellensä anteeksi. Jumalalta pitää saada anteeksianto ja se ei onnistu vaan jos rukoilet...


      • jeesus
        Jale36 kirjoitti:

        Ei se riitä jos itse antaa itsellensä anteeksi. Jumalalta pitää saada anteeksianto ja se ei onnistu vaan jos rukoilet...

        Eikö aidon uskovaisen pitäsi tietää, että Jeesus kuoli ristillä meidän kaikkien syntiemme tähden. Ja eikö Jumala ole kaikki suopa ja anteeksiantavainen. Ihmettelen välillä näitä teko uskovaisia...


      • ---
        jeesus kirjoitti:

        Eikö aidon uskovaisen pitäsi tietää, että Jeesus kuoli ristillä meidän kaikkien syntiemme tähden. Ja eikö Jumala ole kaikki suopa ja anteeksiantavainen. Ihmettelen välillä näitä teko uskovaisia...

        Niin. Se maailman vanhin kuva Jeesuksesta, se ikoni, jota säilytetään Siinailla. Siinä Jeeuksella on erilaiset silmät. Toisen sanotaan olevan Tuomarin silmä ja toisen Armahtajan silmä. Uskoisin niin, että se, joka kohtaa tuon Armahtajan tässä elämässä tulee kohtaamaan sen myös tuomiolla. Se joka ei halua kohdata Armahtajaa niin tulee kohtaamaan Tuomarin. Sen vuoksi en ymmärrä tuon aiemman kommenttia...Itse uskon Jumalan äärettömään hyvyyteen ja rakkauteen, joka on avoin kaikille ihmisille, kuten sanot. Mutta moni Jumalaan uskova kasvaa näkemään Jumalan rakkauden vasta vuosien myötä, jotkut eivät koskaan...silloin Jumalakuva voi olla sellainen, että näkee vain tuon Tuomarin silmän...


      • ne pelastuvat
        jeesus kirjoitti:

        Eikö aidon uskovaisen pitäsi tietää, että Jeesus kuoli ristillä meidän kaikkien syntiemme tähden. Ja eikö Jumala ole kaikki suopa ja anteeksiantavainen. Ihmettelen välillä näitä teko uskovaisia...

        Kukaan ei pelastu pelkästään sillä tiedolla että Jeesus kuoli ristillä jos siihen ei usko. Jeesus antaa kyllä synnit anteeksi, mutta jollei ano janteeksiantoa, niin ei myöskään ole armoa. Joka syntinsä tunnustaa se saa armon. Myös tarkoittaa sitä että seuraa Jeesusta, eikä enää tee syntiä.
        Jokainen meistä on tehnyt syntiä ja on Jumalan kirkkautta vaille, vain ainoastaan Jeesuksen sanat, minä olen tie totuus ja elämä, eikä kukaan voi tulla Isän tykö muutoin kuin hänen kauttansa.

        Joka minun tyköni tulee sitä minä en heitä ulos. Sanoo Jeesus

        Jumala on anteeksiantavainen, mutta se ei ole automaatio että syntiä tehdään, ilman Jeesuksen anteeksiantoa, ihmisellä on myös vastuu omasta elämästään että tulee sovittajan tykö ja uskoo syntinsä anteeksi saatuna.

        Psalmit:
        9:11 Ja sinuun turvaavat ne, jotka sinun nimesi tuntevat; sillä sinä et hylkää niitä, jotka sinua etsivät, Herra

        Luukkaan evankeliumi
        14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.

        Raamattu kehottaa meitä seruaamaan Jeesusta, eikä elämään enää maailman touhuissa ja synnillisessä elämässä.
        Vain ne jotka turvaavat koko elämänsä Hänen käteensä, pelastuu.


      • jalelle
        Jale36 kirjoitti:

        Ei se riitä jos itse antaa itsellensä anteeksi. Jumalalta pitää saada anteeksianto ja se ei onnistu vaan jos rukoilet...

        On hyvä antaa itselleen myös anteeksi, mutta ennenkaikkea vain Jeesus on se joka puhdistaa synnistä. Ja miten se käy, meidän tulee mennä Jeesuksen eteen rukouksin ja pyytää anteeksiantoa, Hän on armollinen, sitä hän ei heitä joka tulee ja anoo anteeksiantoa, veri riittää meidän jokaisen syntisen elämään.
        Mutta emme myös saa unohtaa ketä lähdemme siitä eteenpäin seuraamaan.
        Jeesus on tie totuus ja elämä, Hän eli Jeesus kehtottaa seuraaman Häntä joka antaa syntejä anteeksi vielä tänäänkin,. Hän on rakastava ja on luvannut viedä meidät eräänä päivänä iankaikkisuuteen kanssansa, näin Raamattu meille opettaa.


    • 54646

      Olisikohan pitänyt pitää jalat ristissä tai syödä niitä pillereitä, niin ei tarvitsis täällä piipittää niistä virheistä, mitä tuli tehtyä.

      • ehkäisy voi pettää

        Jopa niin on käynyt että steriloitu nainen on tullut raskaaksi. Eli joskus ei ole muuta keinoa olla saamatta lapsia kuin loppuiän selibaatti...


    • mie :)

      No etköhän pikkasen liioittele,niin alkuvaiheessa... ei sieltä tule ulos kuin limaklöntti!

      • Ei ikinä enää!

        Vai limaklöntti!

        Kokeile itse, mitä tapahtuu niin tuskin tulet enää kirjoittelemaan tuollaisia kommenttejasi!

        Ps. Itse tein abortin 10 viikolla, ja näin myös lapseni, jouduin huuhtomaan hänet alas koska sain samalla TAJUNNANMENETYSKOHTAUKSEN, oli niin kova shokki, että kaikki pimeni päässäni!
        En siis voinut ajatella järkevästi, kun tajusin että siinä oli lapseni, joten heitin äkkiä sinne paperia ja huuhdoin kaiken alas.
        Verta tuli kuin....


      • mie:)
        Ei ikinä enää! kirjoitti:

        Vai limaklöntti!

        Kokeile itse, mitä tapahtuu niin tuskin tulet enää kirjoittelemaan tuollaisia kommenttejasi!

        Ps. Itse tein abortin 10 viikolla, ja näin myös lapseni, jouduin huuhtomaan hänet alas koska sain samalla TAJUNNANMENETYSKOHTAUKSEN, oli niin kova shokki, että kaikki pimeni päässäni!
        En siis voinut ajatella järkevästi, kun tajusin että siinä oli lapseni, joten heitin äkkiä sinne paperia ja huuhdoin kaiken alas.
        Verta tuli kuin....

        Jaa, no olen kyllä kokenutkin,aika ikävä homma,mut voimia sulle!!


      • Kaavintaan
        Ei ikinä enää! kirjoitti:

        Vai limaklöntti!

        Kokeile itse, mitä tapahtuu niin tuskin tulet enää kirjoittelemaan tuollaisia kommenttejasi!

        Ps. Itse tein abortin 10 viikolla, ja näin myös lapseni, jouduin huuhtomaan hänet alas koska sain samalla TAJUNNANMENETYSKOHTAUKSEN, oli niin kova shokki, että kaikki pimeni päässäni!
        En siis voinut ajatella järkevästi, kun tajusin että siinä oli lapseni, joten heitin äkkiä sinne paperia ja huuhdoin kaiken alas.
        Verta tuli kuin....

        10 viikolla ei muten lääkkeellistä keskeytystä tehdä. viikolle 8 6 keskeytys tehdään kaavinnalla tai lääkkeellisesti, viikolle 11 6 kaavinnalla ja sen jälkeen taas lääkkeellisesti.

        Ellen käsittänyt väärin, niin keskeytys tehtiin viikolla 10 0 - 10 6. Silloin et ole voinu alkiota nähdä mitenkään. Toisaalta jos jotain käsitin väärin, mikä on syy että joku on niin typerä, ettei raskauttaan huomaa ennen 12 viikkoa...

        ÄLÄ PROVOO JA JAUHA PASKAA


      • sieltä tule kuin klöntti
        Ei ikinä enää! kirjoitti:

        Vai limaklöntti!

        Kokeile itse, mitä tapahtuu niin tuskin tulet enää kirjoittelemaan tuollaisia kommenttejasi!

        Ps. Itse tein abortin 10 viikolla, ja näin myös lapseni, jouduin huuhtomaan hänet alas koska sain samalla TAJUNNANMENETYSKOHTAUKSEN, oli niin kova shokki, että kaikki pimeni päässäni!
        En siis voinut ajatella järkevästi, kun tajusin että siinä oli lapseni, joten heitin äkkiä sinne paperia ja huuhdoin kaiken alas.
        Verta tuli kuin....

        rv 8 1 tuli minulla pihalle ja ei se ollut kuin iso limainen klöntti. Ei siellä vain mitään jalkoja näkynyt.


      • ......,.
        Ei ikinä enää! kirjoitti:

        Vai limaklöntti!

        Kokeile itse, mitä tapahtuu niin tuskin tulet enää kirjoittelemaan tuollaisia kommenttejasi!

        Ps. Itse tein abortin 10 viikolla, ja näin myös lapseni, jouduin huuhtomaan hänet alas koska sain samalla TAJUNNANMENETYSKOHTAUKSEN, oli niin kova shokki, että kaikki pimeni päässäni!
        En siis voinut ajatella järkevästi, kun tajusin että siinä oli lapseni, joten heitin äkkiä sinne paperia ja huuhdoin kaiken alas.
        Verta tuli kuin....

        Pari vuotta sitten saman läpi käyneenä, voin sanoa että hyytynyttä verta sieltä jonkin verran tuli ja niitä voisi jopa sanoa limaklönteiksi. Tietysti hiukan epämiellyttävää, mutta ei maailmaa kaatavaa.

        Jos on valmis tutkimaan omia vuotojaan niin ahkeraan, varsinkin tällaisessa tilanteessa niin voi ehkä valmistautua myös siihen, että siellä jotain epämääräistä saattaa olla.

        Mielestäni asiaan pitää suhtautua tavalla, jota moisen päätöksen tekeminen edellyttää. Hiukan kylmästi sanottuna, kaatunutta maitoa on turha itkeä. Varsinkin, jos itse on päättänyt maitonsa kaataa.


      • oiuy7
        Kaavintaan kirjoitti:

        10 viikolla ei muten lääkkeellistä keskeytystä tehdä. viikolle 8 6 keskeytys tehdään kaavinnalla tai lääkkeellisesti, viikolle 11 6 kaavinnalla ja sen jälkeen taas lääkkeellisesti.

        Ellen käsittänyt väärin, niin keskeytys tehtiin viikolla 10 0 - 10 6. Silloin et ole voinu alkiota nähdä mitenkään. Toisaalta jos jotain käsitin väärin, mikä on syy että joku on niin typerä, ettei raskauttaan huomaa ennen 12 viikkoa...

        ÄLÄ PROVOO JA JAUHA PASKAA

        Mikähän sinä "kaavintaan" olet, kun täällä tuollaisia kirjoittelet? Varmaan huono työtön lääkäri, joka pelkää, etää ei saa työtä ja rahaa tai ei saa pidettyä työpaikkaansa, jos ihmiset alkaisivat vähentää abortteja tai ne loppuisi kokonaan, kun totuus näistä asioista alkaisi paljastua. Näen lävitsesi.
        "mikä syy että ei huomaa raskauttaan?" No syitä voi olla todella paljon, esim vuoto,jota luulee kuukautisiksi, lihavuus, tai ehkäisyn käyttö.


    • paljon voimia

      Minä uskon sinua, tosi ikävää että jouduit näkemään lapsesi ja vielä yksin. Voimia! Muista että vauvasi näkeminen ei tee alkuperäisestä syystä olla pitämättä vauvaa yhtään sen huterampaa - olette varmasti pohtineet tilanteenne ja tehneet kaikille parhaan mahdollisen päätöksen.

      Muille: raskausviikot eivät ole päivän päälle tarkkoja!!! Muutamien päivien virheet ovat mahdollisia ja muutamassa päivässä sikiö kehittyy hurjasti tuossa kymppiviikon molemmin puolin. Älkää epäilkö sitä miltä abortoitu sikiö milläkin viikolla näyttää: jos olette olleet seuraamassa sairaalassa abortteja niin tulkaa sitten kertomaan faktoja.

      Jos päätöksensä on tehnyt, niin mitä aikaisemmin aborttiin hakeutuu, sen parempi.

      • sairaanhoitaja?

        päivälleen tarkkoja mutta ultra on;sehän tehdään ennen keskeytystä juuri sen vuoksi että saadaan alkion koko selville josta selviää tarkemmin nuo raskausviikot.
        En epäilekkään miltä alkio/sikiö näyttää,tiedän sen kokemuksesta.


    • Jouni

      kun se on langennut omalletunnollesi niin se on jo armoa sinänsä, mutta kehoittaisin sinua kääntymään lähimmän esikoislestadiolaiskristityn (voit mennä seuroihin)puoleen ja puhua asian ja anoa sitä anteeksi niin varmasti se sinulle Jumalan puolesta todistetaan Jumalan anteeksiantamuksena. (Ihminen on vaan heikko välikappale ei anteeksiantaja, huomatkaa kommentoijat).

    • Chaara86

      voihan se ollakkin mahdollista että olet nähnyt lapsen alulla kädet ja jalat...mulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys rv oli 7 6..mutta mulla tuli vaan paljo isoja veriklönttejä, enkä mä niitä alkanu tukiskeleen että näkyykö siellä jotain..eikö sen jälkeen kun ne tabletit laitetaan kohdun suulle, pidä olla se 4tuntia seurannassa..mun ainaki piti olla koska sinä aikana se raskausmateriaali suurimmalla osalla tyhjenee kohdusta..mutta itse siinä joutuu näkemään mitä sieltä tulee(tai eihän sitä oo pakko kattoa) mutta tuntee sen ainaki että kuinka isoja könttejä tulee..

    • memmu

      tein lääkkeellisen abortin, luullessani sen olevan ainoa vaihtoehto. Ja *piip* sanon mä.
      otin ensimmäisen pillerin sairaalassa ja toiset emättimeen laitettavat laitoin kotona. kivut alkoi puolen tunnin sisällä ja olivat AIVAN KAMALAT!!! sitten meni muutamia tunteja, menin vessaan koska tunsin että nyt tulee jotain suurempaa ja siinä se oli.. elämäni järkyttävin kokemus ja silloin oikeasti ajatteli että mitä mä taas tajuan!! oli silloin ja on edelleen vakaa parisuhde, tosin ollaan opiskelijoita, mutta olisi sitä jollain ilveellä pärjätty. itselleni en anna ikinä anteekis enkä anna myös miehellenikään.

    • että olet nähnyt

      käsiä ja jalkoja. Minä sain keskenmenon rv8 1, sikiö vastasi noita viikkoja.
      Ja en minä vain nähnyt mitään sen klöntin seassa.
      Kyllä se on vielä silloin sen verran pieni että et sinä itse sellaisia näe. Ultrassa kylläkin.

    • nostoa

      miettimistä kaikille aborttia harkitseville.

      Tehkää päätöksenne tarkkaan harkiten! Kenellekään- ei kenellekään- soisi tuollaista henkistä helvettiä, jollaiseen aloittaja joutui!

    • Hieman provon makua

      ensinnäkin 8 viikkoinen sikiö on senttimetrin mittainen. Mulla tulee jo kuukautisten aikana tuota isompia "klönttejä" joten en olisi senttimetrin pökälettä edes huomannut. Ja toisekseen,olet saanut varmaan suurennuslasilla katsella että olet sen sormetkin erottanut..heh.

      No,jos kirjoituksesi on totta niin ihmettelenpä vain että piti ihan mennä sitä sidettä tutkimaan kun kuitenkin kai tajusit että se voi olla se mikä pitäskin tulla ulos kun abortin teetit..

      • Just just

        kerroit menneesi lähimpään vessaan ja jo siinä samassa olit hautaamassa sitä miehesi kanssa.. kannoit sen siteen siis kotiinkin vielä,yök..


      • takertuu
        Just just kirjoitti:

        kerroit menneesi lähimpään vessaan ja jo siinä samassa olit hautaamassa sitä miehesi kanssa.. kannoit sen siteen siis kotiinkin vielä,yök..

        epäoleellisiin yksityiskohtiin kun ei oikein muutakaan karun autenttisen ja kiusallisen paljastavan kuvauksen edessä voi ;)


      • seikka että
        takertuu kirjoitti:

        epäoleellisiin yksityiskohtiin kun ei oikein muutakaan karun autenttisen ja kiusallisen paljastavan kuvauksen edessä voi ;)

        näkee senttimetrin mittaisella klöntillä sormet ym ja että pitää ihan nenä kiinni siihen työntää.. Saivartelua tai ei. Klöntti mikä klöntti.


      • tunnistavat
        takertuu kirjoitti:

        epäoleellisiin yksityiskohtiin kun ei oikein muutakaan karun autenttisen ja kiusallisen paljastavan kuvauksen edessä voi ;)

        provon yksityiskohtien virheistä ;)


      • !!!

        Aloittajalle tehtiin abortti rv 8 6, jolloin alkio on noin 2,0-2,9 cm _pää-perämitaltaan_ (kok. mitassa siis raajat päälle):

        http://www.tekay.fi/index.php

        ... ja näyttää tällaiselta:

        http://www.pregnantpause.org/develop/minne.htm

        http://www.ehd.org/images/ScriptCoverNGS-HTMLver.jpg

        Esimerkiksi minun peukaloni pää on kärjestä ensimmäiseen niveleen mitattuna 2,5 cm pitkä ja näen sen kyllä oikeinkin hyvin! =D Lisäksi uskon kyllä tuntevani sen, jos alapäästäni tulisi peukaloni pään kokoinen klöntti, oli se sitten alkio tai hyytymä tai mikä tahansa. Toki me naisetkin olemme rakenteeltamme erilaisia ja jollakin... tuota... isommalla... jäisi tuollainenkin huomaamatta, mutta aloittaja tunsi varmasti selvästikin alkion ulostulemisen, ja kuuluu siis meihin naisiin, joiden alapäästä ei tuon kokoiset alkiot/klöntit noin vain putoile..!


      • !!!
        tunnistavat kirjoitti:

        provon yksityiskohtien virheistä ;)

        Toistetaan provoväitteiden kumoamiseksi:

        Aloittajalle tehtiin abortti rv 8 6, jolloin alkio on noin 2,0-2,9 cm _pää-perämitaltaan_ (kok. mitassa siis raajat päälle):

        http://www.tekay.fi/index.php

        ... ja näyttää tällaiselta:

        http://www.pregnantpause.org/develop/minne.htm

        http://www.ehd.org/images/ScriptCoverNGS-HTMLver.jpg

        Esimerkiksi minun peukaloni pää on kärjestä ensimmäiseen niveleen mitattuna 2,5 cm pitkä ja näen sen kyllä oikeinkin hyvin! =D Lisäksi uskon kyllä tuntevani sen, jos alapäästäni tulisi peukaloni pään kokoinen klöntti, oli se sitten alkio tai hyytymä tai mikä tahansa. Toki me naisetkin olemme rakenteeltamme erilaisia ja jollakin... tuota... isommalla... jäisi tuollainenkin huomaamatta, mutta aloittaja tunsi varmasti selvästikin alkion ulostulemisen, ja kuuluu siis meihin naisiin, joiden alapäästä ei tuon kokoiset alkiot/klöntit noin vain putoile..!


      • mutta on aika
        !!! kirjoitti:

        Aloittajalle tehtiin abortti rv 8 6, jolloin alkio on noin 2,0-2,9 cm _pää-perämitaltaan_ (kok. mitassa siis raajat päälle):

        http://www.tekay.fi/index.php

        ... ja näyttää tällaiselta:

        http://www.pregnantpause.org/develop/minne.htm

        http://www.ehd.org/images/ScriptCoverNGS-HTMLver.jpg

        Esimerkiksi minun peukaloni pää on kärjestä ensimmäiseen niveleen mitattuna 2,5 cm pitkä ja näen sen kyllä oikeinkin hyvin! =D Lisäksi uskon kyllä tuntevani sen, jos alapäästäni tulisi peukaloni pään kokoinen klöntti, oli se sitten alkio tai hyytymä tai mikä tahansa. Toki me naisetkin olemme rakenteeltamme erilaisia ja jollakin... tuota... isommalla... jäisi tuollainenkin huomaamatta, mutta aloittaja tunsi varmasti selvästikin alkion ulostulemisen, ja kuuluu siis meihin naisiin, joiden alapäästä ei tuon kokoiset alkiot/klöntit noin vain putoile..!

        erikoista lisätä traumaansa vielä tutkimalla oikein sitä alkiota ja aktsella että voi voi tuossa se nyt on..


      • !!!
        mutta on aika kirjoitti:

        erikoista lisätä traumaansa vielä tutkimalla oikein sitä alkiota ja aktsella että voi voi tuossa se nyt on..

        Sinustako olisi sitten normaalimpaa olla katsomatta ja pudottaa jälkeläisensä viemäriin noin vain katsomatta sitä..? Minusta se olisi paljon epänormaalimpaa kuin rehti kiinnostus, katsominen ja asian kohtaaminen. Helpompaa se tietysti varmasti olisi, kun sulkisi silmänsä ja antaisi itsensä kuvitella, että ei sinne mitään normaalista vuodosta poikkeavaa tipahtanut...


      • mutta_
        !!! kirjoitti:

        Toistetaan provoväitteiden kumoamiseksi:

        Aloittajalle tehtiin abortti rv 8 6, jolloin alkio on noin 2,0-2,9 cm _pää-perämitaltaan_ (kok. mitassa siis raajat päälle):

        http://www.tekay.fi/index.php

        ... ja näyttää tällaiselta:

        http://www.pregnantpause.org/develop/minne.htm

        http://www.ehd.org/images/ScriptCoverNGS-HTMLver.jpg

        Esimerkiksi minun peukaloni pää on kärjestä ensimmäiseen niveleen mitattuna 2,5 cm pitkä ja näen sen kyllä oikeinkin hyvin! =D Lisäksi uskon kyllä tuntevani sen, jos alapäästäni tulisi peukaloni pään kokoinen klöntti, oli se sitten alkio tai hyytymä tai mikä tahansa. Toki me naisetkin olemme rakenteeltamme erilaisia ja jollakin... tuota... isommalla... jäisi tuollainenkin huomaamatta, mutta aloittaja tunsi varmasti selvästikin alkion ulostulemisen, ja kuuluu siis meihin naisiin, joiden alapäästä ei tuon kokoiset alkiot/klöntit noin vain putoile..!

        kyllä siinä on todellakin tarkkaan saanut sitä möykkyä veren keskellä tutkia, että oikein sormet ja varpaatkin erottaa...


      • Se on aika
        !!! kirjoitti:

        Sinustako olisi sitten normaalimpaa olla katsomatta ja pudottaa jälkeläisensä viemäriin noin vain katsomatta sitä..? Minusta se olisi paljon epänormaalimpaa kuin rehti kiinnostus, katsominen ja asian kohtaaminen. Helpompaa se tietysti varmasti olisi, kun sulkisi silmänsä ja antaisi itsensä kuvitella, että ei sinne mitään normaalista vuodosta poikkeavaa tipahtanut...

        "ei sinne mitään normaalista vuodosta poikkeavaa tipahtanut.."

        normaalia, että kuukautisvuodon mukana tipahtelee alkioita. Varhaisia keskenmenoja sattuu yllättävän paljon, eikä nainen aina edes tiedä olleensa raskaana. "Tutkimus osoitti, että kun munasolu on hedelmöitynyt, varhaisen keskenmenon todennäköisyys on

        * 18-vuotiailla 63 %
        * 28-vuotiailla 85 %
        * 38-vuotiailla 95 %
        * 48-vuotiailla 99 % "

        Tästä voi vetää johtopäätöksen, että ainakin ennen vanhaan, kun ehkäisyä ei ollut, "normaaliin" vuotoon kuului juurikin myös alkioita.


    • esikoistaodottava

      Minulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys aikoinaan suunnilleen samoilla viikoilla kuin sinulle. Se oli jo alkujaan vaikea valinta ja sitten menin sinne vessaan ja pikkuinen vain pudota mätkähti pöntön reunalle. Siinä sitä sitten ihmeteltiin pikku sormia. Kymmenen kappaletta. Laskin. Silmät olivat vielä suuret ja pään laidoilla, mutta muistan nekin. Muistan hitto vie ikuisesti sen pikku Sormiolion. En ole katunut aborttiani, mutta uutta en pystyisi enää ikinä tekemään. Kun aloin odottaa nykyään sisälläni kasvavaa "solumöykkyä", itkin ihan kamalasti juuri sen edellisen pikkuisen takia - kun mietin sen sormia.
      Olen päässyt rauhaan aborttini kanssa, mutta tämä uusi raskaus pitää koko ajan sen mielessä. En ikinä voisi tehdä samaa tälle.

      • kokoinen

        se oli?


      • solumöykky
        kokoinen kirjoitti:

        se oli?

        jota sitten koko perheen voimin tiirailtiin suurennuslasilla..pyrsk.


      • !!!
        solumöykky kirjoitti:

        jota sitten koko perheen voimin tiirailtiin suurennuslasilla..pyrsk.

        Tässä näemme taas sen, millaista "myötätuntoa" aborttinsa seurauksista kauhistuneet ja niitä surreet/surevat saavat täällä abortinpuolustelijoilta. Minne unohtuu se naisen tukeminen?!?!


      • miten abortti on väärä
        !!! kirjoitti:

        Tässä näemme taas sen, millaista "myötätuntoa" aborttinsa seurauksista kauhistuneet ja niitä surreet/surevat saavat täällä abortinpuolustelijoilta. Minne unohtuu se naisen tukeminen?!?!

        ja sitten kun sen joku tekee,niin sitten sitä pitääkin olla tukemassa. Ei mene ihan yksiin teidän logiikka.


      • !!!
        solumöykky kirjoitti:

        jota sitten koko perheen voimin tiirailtiin suurennuslasilla..pyrsk.

        Tarvitsetko muuten suurennuslasia esim. oman peukalonpääsi näkemiseen?! Meillä kun katsos tehdään lääkkellisiä abortteja vielä silloinkin, kun jälkeläisensä voi normaalin näkökyvyn omistava nähdä helpostikin! Että se niistä pyrskähtelyistäsi...


      • !!!
        miten abortti on väärä kirjoitti:

        ja sitten kun sen joku tekee,niin sitten sitä pitääkin olla tukemassa. Ei mene ihan yksiin teidän logiikka.

        Ensin täällä huudetaan, miten naista pitää tukea, mutta se tukeminen rajoittuukin abortinpuolustelijoiden puolelta sitten vain niihin naisiin, jotka tekevät sen abortin tuntematta sen kummempaa (tai ainakaan eivät myönnä tuntevansa). Ei todellakaan mene yksiin logiikkanne!

        ...mutta tukekaa toki jatkossakin naisia abortin tekemisessä ja haukkukaa sitten, irvailkaa ja pyrskähdelkää, kun nainen kärsiikin päätöksestään...


      • kokoinen
        !!! kirjoitti:

        Tarvitsetko muuten suurennuslasia esim. oman peukalonpääsi näkemiseen?! Meillä kun katsos tehdään lääkkellisiä abortteja vielä silloinkin, kun jälkeläisensä voi normaalin näkökyvyn omistava nähdä helpostikin! Että se niistä pyrskähtelyistäsi...

        ja peukalonpääni ei ole sen kokoinen vaan isompi ja toisekseen,kyllä sitä täytyy aika läheltä oikein tuijotella että näet siinä vielä sormet ja muutkin osat sen veren joukosta.


      • Pilkka väärään nilkkaan
        !!! kirjoitti:

        Ensin täällä huudetaan, miten naista pitää tukea, mutta se tukeminen rajoittuukin abortinpuolustelijoiden puolelta sitten vain niihin naisiin, jotka tekevät sen abortin tuntematta sen kummempaa (tai ainakaan eivät myönnä tuntevansa). Ei todellakaan mene yksiin logiikkanne!

        ...mutta tukekaa toki jatkossakin naisia abortin tekemisessä ja haukkukaa sitten, irvailkaa ja pyrskähdelkää, kun nainen kärsiikin päätöksestään...

        joten en ymmärrä sitä miksi sellaista pitäisi paapoa. Itse ratkaisuun päätyi joten pitäköön mölyt mahassaan;sitä tarkoitin että jos oikeasti vastustaa aborttia eikä suvaitse sellaisen ihmisen tekoa niin miksi ihmeessä siitä teosta pitäisi tehdä jotenkin hyväksyttävä kun nyt sitten jälkeenpäin itketään.

        En minäkään anna sääliä ja armoa murhaajalle joka vetoaa vaikka siihen miten elämä on ollut niin rankkaa ja nyt itketään kun joutuukin vankilaan:"voi että,kyllä se nyt täytyy armahtaa". Pitäkää abortinvastustajat kantanne loppuun asti.


      • sinä ole
        Pilkka väärään nilkkaan kirjoitti:

        joten en ymmärrä sitä miksi sellaista pitäisi paapoa. Itse ratkaisuun päätyi joten pitäköön mölyt mahassaan;sitä tarkoitin että jos oikeasti vastustaa aborttia eikä suvaitse sellaisen ihmisen tekoa niin miksi ihmeessä siitä teosta pitäisi tehdä jotenkin hyväksyttävä kun nyt sitten jälkeenpäin itketään.

        En minäkään anna sääliä ja armoa murhaajalle joka vetoaa vaikka siihen miten elämä on ollut niin rankkaa ja nyt itketään kun joutuukin vankilaan:"voi että,kyllä se nyt täytyy armahtaa". Pitäkää abortinvastustajat kantanne loppuun asti.

        vain abortinvastustajana esiintyvä kiihkopuolustelija -trolli :D


      • vastustajat
        sinä ole kirjoitti:

        vain abortinvastustajana esiintyvä kiihkopuolustelija -trolli :D

        halua alentua nimittelytasolle, raatoperseiksi, murhahinguiksi jne haukkuminen on useimpien vastustajienkin mielestä noloa ja merkki siitä, ettei oikeaa asiaa tai faktoja ole.


      • mankeli80
        Pilkka väärään nilkkaan kirjoitti:

        joten en ymmärrä sitä miksi sellaista pitäisi paapoa. Itse ratkaisuun päätyi joten pitäköön mölyt mahassaan;sitä tarkoitin että jos oikeasti vastustaa aborttia eikä suvaitse sellaisen ihmisen tekoa niin miksi ihmeessä siitä teosta pitäisi tehdä jotenkin hyväksyttävä kun nyt sitten jälkeenpäin itketään.

        En minäkään anna sääliä ja armoa murhaajalle joka vetoaa vaikka siihen miten elämä on ollut niin rankkaa ja nyt itketään kun joutuukin vankilaan:"voi että,kyllä se nyt täytyy armahtaa". Pitäkää abortinvastustajat kantanne loppuun asti.

        mä ja moni muu abortin tehnyt kertoo vaan täällä oman tarinansa ihan siinä missä muutkin ihmiset kirjottelee nettiin asioista joita on tullut tehtyä. Eikä siis olla kerjäämässä sääliä tai hyväksyntää yms. En oo ainakaan vielä yhestäkään abortin tehneen kirjottamasta jutusta löytäny semmosta kohtaa missä olis pyydetty säälipisteitä. Ja minä, kuten moni muukin kertoo tarinansa varmasti myös sen takia että ne jotka harkitsevat joskus elämänsä aikana aborttia tajuaisivat sen mistä abortissa oikeasti on kyse puhumattakaan siitä mitä mitä henkistä tuskaa siitä voi seurata . Lapsen alku siinä tapetaan vaikka nykyään puhutaankin raskausmateriaalista ja alkiosta yms. sen sijaan että puhuttaisiin asioiden oikeilla nimillä. Ja jos kerta niin häiritsee nämä aborttikertomukset niin miks ihmeessä tuutte tänne aborttiaiheisille keskustelupalstoille lukemaan niitä?!?! Ihan vaan sen takia että pääsisitte solvaamaan ihmisiä anonyymisti?


      • SeliSeliVaan

        haukkujia jotka ivaavat juuri näitä abortin tekijöitä vaikka katuvat,Skrollaa tätäkin juttua ylöspäin..


      • eskoistaodottava
        kokoinen kirjoitti:

        se oli?

        Oli se siis ihan selkeesti silmillä nähtävä. Sellainen peukalonpäänkokoinen. Yhden raskauskiekon mukaan sillä olis pitäny olla senttjä noin puolitoista ja varmaan oliki ellei hieman enemmänki. Mulle ei tosin sanottu mitään ultrassa että oliko päiviä enemmän ku luulin. Muutenkiha kaikki koot on suuntaa antavia, mutta kyllä se alkion koko hieman yllätti.


      • korjausta
        kokoinen kirjoitti:

        ja peukalonpääni ei ole sen kokoinen vaan isompi ja toisekseen,kyllä sitä täytyy aika läheltä oikein tuijotella että näet siinä vielä sormet ja muutkin osat sen veren joukosta.

        8 viikkoinen alkio sattuu olemaan 2,8-3,9 cm pitkä pää-perämitaltaan. 6 6 viikkoinen alkio raskausviikolla 8 6, jolla aloittajan abortti tehtiin, on noin 2,0-2,9 cm pää-perämitaltaan! Tuon kokoisen alkion näkee normaalinäön omistava ihminen oikein hyvin. Veri imeytyy siteeseen, alkio ei!

        http://www.tekay.fi/index.php


      • kävin silloin tuon mitan
        korjausta kirjoitti:

        8 viikkoinen alkio sattuu olemaan 2,8-3,9 cm pitkä pää-perämitaltaan. 6 6 viikkoinen alkio raskausviikolla 8 6, jolla aloittajan abortti tehtiin, on noin 2,0-2,9 cm pää-perämitaltaan! Tuon kokoisen alkion näkee normaalinäön omistava ihminen oikein hyvin. Veri imeytyy siteeseen, alkio ei!

        http://www.tekay.fi/index.php

        katsomassa. Laitan sen kun löydän uudelleen.


      • Väärää propagandaa
        korjausta kirjoitti:

        8 viikkoinen alkio sattuu olemaan 2,8-3,9 cm pitkä pää-perämitaltaan. 6 6 viikkoinen alkio raskausviikolla 8 6, jolla aloittajan abortti tehtiin, on noin 2,0-2,9 cm pää-perämitaltaan! Tuon kokoisen alkion näkee normaalinäön omistava ihminen oikein hyvin. Veri imeytyy siteeseen, alkio ei!

        http://www.tekay.fi/index.php

        tarjoilet.

        9. raskausviikko
        Yhdeksännen viikon alussa alkio on kuuden viikon ikäinen.
        Alkion paino: 0,5 g
        Alkion pituus: 15-22 mm eli 1,5 - 2,2 cm.


      • Oliskohan
        eskoistaodottava kirjoitti:

        Oli se siis ihan selkeesti silmillä nähtävä. Sellainen peukalonpäänkokoinen. Yhden raskauskiekon mukaan sillä olis pitäny olla senttjä noin puolitoista ja varmaan oliki ellei hieman enemmänki. Mulle ei tosin sanottu mitään ultrassa että oliko päiviä enemmän ku luulin. Muutenkiha kaikki koot on suuntaa antavia, mutta kyllä se alkion koko hieman yllätti.

        siinä ollut samassa kasassa myös istukkaa.. Sieltähän poistuu muutakin kuin alkio.


      • 9+0
        Väärää propagandaa kirjoitti:

        tarjoilet.

        9. raskausviikko
        Yhdeksännen viikon alussa alkio on kuuden viikon ikäinen.
        Alkion paino: 0,5 g
        Alkion pituus: 15-22 mm eli 1,5 - 2,2 cm.

        alkio on 7 viikon ikäinen. Joten älähän tarjoile väärää tietoa..


      • Ota se aivonpala
        9+0 kirjoitti:

        alkio on 7 viikon ikäinen. Joten älähän tarjoile väärää tietoa..

        käteen ja mieti.

        Yhdeksännen viikon alussa alkio on kuuden viikon ikäinen. Siis _viikon alussa_, ei lopussa. Eli sama asia kuin 8:nnen viikon lopussa. Edellinen tarkoittaa samaa kuin 7 7 eli 8:aa täyttä raskausviikkoa, jolloin alkio on tasan 6 viikkoa vanha. 9:nnen viikon alussa on alkion 6 1 kehityspäivä.


      • palat
        Ota se aivonpala kirjoitti:

        käteen ja mieti.

        Yhdeksännen viikon alussa alkio on kuuden viikon ikäinen. Siis _viikon alussa_, ei lopussa. Eli sama asia kuin 8:nnen viikon lopussa. Edellinen tarkoittaa samaa kuin 7 7 eli 8:aa täyttä raskausviikkoa, jolloin alkio on tasan 6 viikkoa vanha. 9:nnen viikon alussa on alkion 6 1 kehityspäivä.

        näkyy levällään olevan. Alkion/sikiön ikä on raskausviikoista vähennettynä 2 (aika kuukautisten alusta ovulaatioon/hedelmöitykseen) eikä 3 viikkoo. Eli rv9 0 alkio on tasan 7-viikoinen. Ei voi olla noin vaikeeta :D


      • lyhyt perustelu
        !!! kirjoitti:

        Ensin täällä huudetaan, miten naista pitää tukea, mutta se tukeminen rajoittuukin abortinpuolustelijoiden puolelta sitten vain niihin naisiin, jotka tekevät sen abortin tuntematta sen kummempaa (tai ainakaan eivät myönnä tuntevansa). Ei todellakaan mene yksiin logiikkanne!

        ...mutta tukekaa toki jatkossakin naisia abortin tekemisessä ja haukkukaa sitten, irvailkaa ja pyrskähdelkää, kun nainen kärsiikin päätöksestään...

        "Ensin täällä huudetaan, miten naista pitää tukea, mutta se tukeminen rajoittuukin abortinpuolustelijoiden puolelta sitten vain niihin naisiin, jotka tekevät sen abortin tuntematta sen kummempaa (tai ainakaan eivät myönnä tuntevansa). Ei todellakaan mene yksiin logiikkanne!"

        En tiedä mistä tuon olet saanut päähäsi. Minä itse ja palstan monetkin abortin "kannattajat" kohtelevat mielestäni kaikkia kokemuksestaan kertovia yhtäläisellä kunnioituksella, en ole nähnyt kenenkään ivaavan, tuomitsevan tai haukkuvan heitä. Monet ovat mielestäni jopa empaattisia ja suvaitsevaisia. Ne haukkujat ja ivaajat taitavat edelleen löytyä näistä palstan abortinvastustajista.


    • tiiraatte tarkkaan.

      Itse sain keskenmenon kyseisellä viikolla ja ei siellä mitään käsiä ja jalkoja näkynyt. Verinen iso klöntti tuli housuihin. Ja ei näkynyt mitään lasta siellä.

      • satuapa*

        Verinen iso klöntti tuli housuihin, ei näkynyt mitään alkiota.


      • jollei ...
        satuapa* kirjoitti:

        Verinen iso klöntti tuli housuihin, ei näkynyt mitään alkiota.

        sitä uskalla kaivella esiin sieltä sikiöpussin sisältä..


      • satuapa*
        jollei ... kirjoitti:

        sitä uskalla kaivella esiin sieltä sikiöpussin sisältä..

        siinä verimäärässä, joka oli sekä housuillani että sairaalan vessan lattialla, ei kiinnostanut alkaa tutkimaan, oliko se alkio juuri sen klöntin sisällä vai ei. Eli siis sotkea entistä enemmän sekä itseäni että sitä vessaa.

        olisiko minun pitänyt pyytää vaikka haarukka ja veitsi sairaanhoitajalta avuksi sen klöntin kaiveluun? Sinä olisit pyytänyt mini-grip -pussin ja kantanut koko klöntin kotiin, vai?

        Huvinsa kullakin.


      • ainakaan
        satuapa* kirjoitti:

        siinä verimäärässä, joka oli sekä housuillani että sairaalan vessan lattialla, ei kiinnostanut alkaa tutkimaan, oliko se alkio juuri sen klöntin sisällä vai ei. Eli siis sotkea entistä enemmän sekä itseäni että sitä vessaa.

        olisiko minun pitänyt pyytää vaikka haarukka ja veitsi sairaanhoitajalta avuksi sen klöntin kaiveluun? Sinä olisit pyytänyt mini-grip -pussin ja kantanut koko klöntin kotiin, vai?

        Huvinsa kullakin.

        pönttöön vois heittää. Tosin minähän en mukavuusabortteja harrastaiskaan koska arvostan lapsiani ja heidän elämäänsä..joten vähän vaikee kuvitella heittämässä niitä viemäriinkään.


      • keskenmenoissakin
        ainakaan kirjoitti:

        pönttöön vois heittää. Tosin minähän en mukavuusabortteja harrastaiskaan koska arvostan lapsiani ja heidän elämäänsä..joten vähän vaikee kuvitella heittämässä niitä viemäriinkään.

        pönttöön. Minne sitten? Otan mukaan ja arkkuun? Hautaan sen kuolleena ihmisenä.


      • jotkut
        keskenmenoissakin kirjoitti:

        pönttöön. Minne sitten? Otan mukaan ja arkkuun? Hautaan sen kuolleena ihmisenä.

        haluaa että se siunataan ja haudataan asiaankuuluvin menoin. Erään tuttavan kuulin haudanneen sen pienessä rasiassa takapihalle.


      • Suoraan sanottuna
        jotkut kirjoitti:

        haluaa että se siunataan ja haudataan asiaankuuluvin menoin. Erään tuttavan kuulin haudanneen sen pienessä rasiassa takapihalle.

        vähän ihme touhua. Ei kyllä itselle tulisi mieleen alkaa alkiolle pitämään hautajaisia.

        t:se keskenmenon kokenut.


      • sitten
        satuapa* kirjoitti:

        Verinen iso klöntti tuli housuihin, ei näkynyt mitään alkiota.

        ilmeisesti, että ei sinulla mitään alkiota sieltä tullutkaan..? =D Samanlainen alkio sinultakin tuli kuin muiltakin saman ikäisen alkion abortoineilta. Sinä et vain sattunut näkemään sitä!


      • joku?
        satuapa* kirjoitti:

        siinä verimäärässä, joka oli sekä housuillani että sairaalan vessan lattialla, ei kiinnostanut alkaa tutkimaan, oliko se alkio juuri sen klöntin sisällä vai ei. Eli siis sotkea entistä enemmän sekä itseäni että sitä vessaa.

        olisiko minun pitänyt pyytää vaikka haarukka ja veitsi sairaanhoitajalta avuksi sen klöntin kaiveluun? Sinä olisit pyytänyt mini-grip -pussin ja kantanut koko klöntin kotiin, vai?

        Huvinsa kullakin.

        Sanoiko joku sitten, että sinun olisi pitänyt kaivella? Sinä et sattunut näkemään alkiotasi, mutta moni muu sattui/sattuu näkemään!


      • satuapa*
        sitten kirjoitti:

        ilmeisesti, että ei sinulla mitään alkiota sieltä tullutkaan..? =D Samanlainen alkio sinultakin tuli kuin muiltakin saman ikäisen alkion abortoineilta. Sinä et vain sattunut näkemään sitä!

        ettei olisi tullut? Meneepä taas lapsellisiksi jutut...


      • jätteen käsittely
        keskenmenoissakin kirjoitti:

        pönttöön. Minne sitten? Otan mukaan ja arkkuun? Hautaan sen kuolleena ihmisenä.

        Viemäriin eli vessanpönttöön sikiötä ei sairaalassa laiteta vaan...

        Terveydenhoidossa syntyvä erityisjäte eli ns. riskijäte pakataan tiiviisiin pakkauksiin ja merkitään sisällön mukaan. Viiltävä ja pistävä jäte (esim. neulat, ruiskut, veitset, ohuet lasiampullit, peitinlasit) pakataan tiiviisiin, muotonsa säilyttäviin ja särkymättömiin astioihin. Biologinen jäte (esim. tunnistamattomat elimet, kudoskappaleet, leikkausjätteet, veriputket, hyvin veriset ja märkäiset sidetarvikkeet) pakataan tiiviisiin pakkauksiin ja merkitään selvästi sisältöä osoittavalla merkinnällä."


    • näin sen minkä tapoin

      Minulle tehtiin lääkkeellinen keskeytys noin viikolla 6 ja pääsin myös kotiin kun vuoto oli alkanut...kotona housuissa sitten tuntui isompi möykky.arvasin välittömästi mitä se oli.se oli punainen,pää ja silmät,kädet.häntä.ei siis jalkoja.
      eipä siinä.paniikki.itku.hysteria.mutta minkäs teet.ei muuta ku vessan pönttöön ja vetäsy.oma oli valintani.ikinä en sitä kyllä unohda.

    • 1977

      ...ja tiesin tarkalleen mitä olin tekemässä.

      • ultrakuvan

        joka on ihan eri asia kuin nähdä tappamansa omin silmin konkreettisesti. Minäkin näin lapseni monet kerrat ultrassa, mutta ei ultrakuva voi mitenkään vastata lapsensa todellista näkemistä!


    • yksi lisää...

      Ja nyt 3vuoden jälkeen näin siitä ensimmäisen kerran unta...tosin unessa olin uudelleen raskaana ja synnyttänmässä sairaalassa...mutta vessassa käydessäni kävi samoin kuin 3v sitten...siellä se oli pöntössä...aborttia en kadu.kadun että jouduin tilanteeseen joka siihen johti.vituttaa elää tämmöisen asian kanssa koska tiedän ettei sitä hyväksytä.ahdistaa ajatus etten enää koskaan tee lapsia koska mä en halua neuvolassa tms joutua silmätikuksi tämän asian takia...tiedän että moni ajattelee ettei tämmösen ihmisen tarviis ikinä tehdä lapsia...mutta mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa että haluaa antaa lapselleen vaan kaikkein parasta ja tietää mihin pystyy ja mitä jaksaa.

      • Inhimillinen

        että abortille annetaan mahdollisuus. Parempi sen vuoksi, että aika moni vahingossa raskaaksi tulevista ei ole kykenevä huolehtimaan uuden elämän alusta. Tai edes halukas. Olisikin hienoa, jos abortti kiellettäisiin, jolloin myös ne teinit, huumeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, psyykkisesti sairaat ja alkoholistit, ja lapsia haluamattomat, jotka nyt saavat abortin, pakotettaisiin synnyttämään. Saisimme hienon sukupolven päihteiden vaurioittamia, rakkaudetta eläneitä ja huostaanotettuja lapsia. Tätähän ilmeisesti todellisuus tulisi olemaan.
        On aika itsekästä vedota elämän arvokkuuteen sikiön kohdalla, joka näin lääketieteellisestä näkökulmasta ei ole vielä ihminen tai tunteva ja ajatteleva olento, kun lopputuloksena tuotamme kuitenkin huonon elämän pienelle lapselle, joka sen vähiten ansaitsee. Siinä se elämän arvokkuus vasta rapiseekin.
        Lapsi ansaitsee parhaat mahdolliset lähtökohdat elämänsä alussa. Hyvän elämän edellytykset, kuten rakkautta, mahdollisuudet parhaimpaan huolenpitoon niin ruumiillisesti kuin henkisestikin ja turvallisuuden tunteen. Jos vanhemmalla ei ole tarjota näistä mitään, tulisi miettiä kahdesti ketä lapsen synnyttäminen palvelee. Lasta vai uskontoa?


      • piruja vain..
        Inhimillinen kirjoitti:

        että abortille annetaan mahdollisuus. Parempi sen vuoksi, että aika moni vahingossa raskaaksi tulevista ei ole kykenevä huolehtimaan uuden elämän alusta. Tai edes halukas. Olisikin hienoa, jos abortti kiellettäisiin, jolloin myös ne teinit, huumeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, psyykkisesti sairaat ja alkoholistit, ja lapsia haluamattomat, jotka nyt saavat abortin, pakotettaisiin synnyttämään. Saisimme hienon sukupolven päihteiden vaurioittamia, rakkaudetta eläneitä ja huostaanotettuja lapsia. Tätähän ilmeisesti todellisuus tulisi olemaan.
        On aika itsekästä vedota elämän arvokkuuteen sikiön kohdalla, joka näin lääketieteellisestä näkökulmasta ei ole vielä ihminen tai tunteva ja ajatteleva olento, kun lopputuloksena tuotamme kuitenkin huonon elämän pienelle lapselle, joka sen vähiten ansaitsee. Siinä se elämän arvokkuus vasta rapiseekin.
        Lapsi ansaitsee parhaat mahdolliset lähtökohdat elämänsä alussa. Hyvän elämän edellytykset, kuten rakkautta, mahdollisuudet parhaimpaan huolenpitoon niin ruumiillisesti kuin henkisestikin ja turvallisuuden tunteen. Jos vanhemmalla ei ole tarjota näistä mitään, tulisi miettiä kahdesti ketä lapsen synnyttäminen palvelee. Lasta vai uskontoa?

        Tai sitten moni noistakin saisi todellisen motiivin parantaa elämäänsä ja tervehtyä. Ääritapauksesa pakkohoitoon vaan ja lapsi syntymän jälkeen muualle jatkamaan elämäänsä, jollei narkki-juoppo ole parantunut tai ei halua itse pitää. Elämän arvokkuus rapisee siinä että moraalin selkärangasta luovutaan jo alkuvaiheessa surmaamalla nämä lapset synnytyshaluttomien kohtuihin, eikä lapset saa minkäänlaisen elämän mahdollisuutta. Muutenkin ne on aivan marginaalinen ryhmä jotka ei oikeesti kykene huolehtiin lapsesta, useimmat ei vaan viitsi eikä huvita kun on se liian helppo pakotiekin.


      • Piruja piruja
        piruja vain.. kirjoitti:

        Tai sitten moni noistakin saisi todellisen motiivin parantaa elämäänsä ja tervehtyä. Ääritapauksesa pakkohoitoon vaan ja lapsi syntymän jälkeen muualle jatkamaan elämäänsä, jollei narkki-juoppo ole parantunut tai ei halua itse pitää. Elämän arvokkuus rapisee siinä että moraalin selkärangasta luovutaan jo alkuvaiheessa surmaamalla nämä lapset synnytyshaluttomien kohtuihin, eikä lapset saa minkäänlaisen elämän mahdollisuutta. Muutenkin ne on aivan marginaalinen ryhmä jotka ei oikeesti kykene huolehtiin lapsesta, useimmat ei vaan viitsi eikä huvita kun on se liian helppo pakotiekin.

        Pitääkö alle 9 viikkoisella monisolukolla mielestäsi olla suuremmat ja pyhemmät oikeudet ja mahdollisuudet kuin naisella, jonka kohdussa se kasvaa? Edustaa myös huikean suurta moraalia synnyttää vahinkolapsi ja antaa se suoraan synnäriltä pois. Abortti voi joskus olla myös se parempi vaihtoehto, kun puhutaan jo fysikaalisista ihmisistä ja heidän elämästään ja kyvyttömyydestään huolehtia toisen elämästä. Se, miten ihmiset suhtautuvat aborttiin, juontaa tietysti uskoon, moraaliin ja siihen mitä pidetään pyhänä. Oma käsitykseni ihmiselämän arvosta ja pyhyydestä ei kohdistu vielä alkiokauden kehitysasteisiin, mutta kaikilla on oma näkemyksensä tietysti.
        Olisi hienoa jos tämä kiihkoilu ihmisyydestä ja elämän arvostuksesta kohdistettaisiin nykyajan huonosti voiviin lapsiin ja nuoriin, ja heidän mielenterveytensä ja elämänlaatunsa parantamiseen. Olisi maailma vähän parempi paikka meille kaikille :)


      • RebeccaS
        Piruja piruja kirjoitti:

        Pitääkö alle 9 viikkoisella monisolukolla mielestäsi olla suuremmat ja pyhemmät oikeudet ja mahdollisuudet kuin naisella, jonka kohdussa se kasvaa? Edustaa myös huikean suurta moraalia synnyttää vahinkolapsi ja antaa se suoraan synnäriltä pois. Abortti voi joskus olla myös se parempi vaihtoehto, kun puhutaan jo fysikaalisista ihmisistä ja heidän elämästään ja kyvyttömyydestään huolehtia toisen elämästä. Se, miten ihmiset suhtautuvat aborttiin, juontaa tietysti uskoon, moraaliin ja siihen mitä pidetään pyhänä. Oma käsitykseni ihmiselämän arvosta ja pyhyydestä ei kohdistu vielä alkiokauden kehitysasteisiin, mutta kaikilla on oma näkemyksensä tietysti.
        Olisi hienoa jos tämä kiihkoilu ihmisyydestä ja elämän arvostuksesta kohdistettaisiin nykyajan huonosti voiviin lapsiin ja nuoriin, ja heidän mielenterveytensä ja elämänlaatunsa parantamiseen. Olisi maailma vähän parempi paikka meille kaikille :)

        Te jotka olette harkitsemassa aborttia ja luette sen takia kuumeisesti kaikkea siihen liittyvää, uskokaa minua ja älkää lukeko!
        Tehkää päätös ilman ulkopuolisten neuvoja. Itse tiedätte parjaiten ja realistisemmin voiko lapsi saada hyvän elämän jos päätät pitää lapsen.
        Nämä kuvat eivät pidä paikkaansa, uskovaishihhulit ja muut abortin ankarat vastustajat levittävät kuvia muka 8 viikkoisista lapsista, mitkä tosiasiassa eivät ole laisinkaan realistisia. Olen tehnyt abortin ja nykyään toimin gynepolilla s-hoitajana.


      • so

        itse tein abortin ja en tunne mitään syylisyyttä, sairaalassa keskityin vain nauramaan asusteille ja muille. ei se mikää ihminen ole eikä se mitään vielä ajattele? miks pitäs siitä olla syylinen olo


      • jkdldldkdgka
        so kirjoitti:

        itse tein abortin ja en tunne mitään syylisyyttä, sairaalassa keskityin vain nauramaan asusteille ja muille. ei se mikää ihminen ole eikä se mitään vielä ajattele? miks pitäs siitä olla syylinen olo

        Olen täysin samaa mieltä siitä että näitä tekstejä ei kannata lukea ennen abortin tekoa. Itse se päätös tulee tehdä naisena ja äitinä. Olen tehnyt myös itse abortin, koska raskaus alkoi raiskauksesta ja en masennuksen ja pelkotilojeni takia olisi jaksanut hoitaa lasta. Sikiö oli silloin 9 viikon ikäinen ja raajat oli erotettavissa. Lääkkeillä homma hoitui nopeasti kotona, vaikkakin kivuliaasti. Nyt vuoden jälkeen olen kuitenkin alkanut miettimään, jos olisinkin pitänyt lapsen. Asiaan voi kuitenkin asennoitua eri tavoin.


      • väkivaltainen..
        Inhimillinen kirjoitti:

        että abortille annetaan mahdollisuus. Parempi sen vuoksi, että aika moni vahingossa raskaaksi tulevista ei ole kykenevä huolehtimaan uuden elämän alusta. Tai edes halukas. Olisikin hienoa, jos abortti kiellettäisiin, jolloin myös ne teinit, huumeongelmaiset, pitkäaikaissairaat, psyykkisesti sairaat ja alkoholistit, ja lapsia haluamattomat, jotka nyt saavat abortin, pakotettaisiin synnyttämään. Saisimme hienon sukupolven päihteiden vaurioittamia, rakkaudetta eläneitä ja huostaanotettuja lapsia. Tätähän ilmeisesti todellisuus tulisi olemaan.
        On aika itsekästä vedota elämän arvokkuuteen sikiön kohdalla, joka näin lääketieteellisestä näkökulmasta ei ole vielä ihminen tai tunteva ja ajatteleva olento, kun lopputuloksena tuotamme kuitenkin huonon elämän pienelle lapselle, joka sen vähiten ansaitsee. Siinä se elämän arvokkuus vasta rapiseekin.
        Lapsi ansaitsee parhaat mahdolliset lähtökohdat elämänsä alussa. Hyvän elämän edellytykset, kuten rakkautta, mahdollisuudet parhaimpaan huolenpitoon niin ruumiillisesti kuin henkisestikin ja turvallisuuden tunteen. Jos vanhemmalla ei ole tarjota näistä mitään, tulisi miettiä kahdesti ketä lapsen synnyttäminen palvelee. Lasta vai uskontoa?

        kuolema voisi olla parempaa terveelle lapselle kuin elämä onnellisessa adoptiokodissa?
        Rappioalkoholisteja yms. rajatapauksia on pieni marginaali raskaanaolijoista!


      • elämä vammaisena
        väkivaltainen.. kirjoitti:

        kuolema voisi olla parempaa terveelle lapselle kuin elämä onnellisessa adoptiokodissa?
        Rappioalkoholisteja yms. rajatapauksia on pieni marginaali raskaanaolijoista!

        Vai terveelle? Tiesitkö että alkoholi vaurioittaa sikiötä jo raskauden alkuvaiheessa, silloin kuin aivot kehittyvät. Rappioalkoholistin tai muun päihteidenkäyttäjän lapsella siis voisi olla edessään elämä vaikeasti aivovammaisena. Taipumus päihderiippuvuuteen on myös geneettisesti periytyvää. Vanhemman mielenterveydenongelmat niinikään, esim. skitsofreniaa tai maanis-depressiivisyyttä sairastavien lähiomaisilla on moninkertainen riski sairastua itse. Riski on biologinen.


      • lapsista
        elämä vammaisena kirjoitti:

        Vai terveelle? Tiesitkö että alkoholi vaurioittaa sikiötä jo raskauden alkuvaiheessa, silloin kuin aivot kehittyvät. Rappioalkoholistin tai muun päihteidenkäyttäjän lapsella siis voisi olla edessään elämä vaikeasti aivovammaisena. Taipumus päihderiippuvuuteen on myös geneettisesti periytyvää. Vanhemman mielenterveydenongelmat niinikään, esim. skitsofreniaa tai maanis-depressiivisyyttä sairastavien lähiomaisilla on moninkertainen riski sairastua itse. Riski on biologinen.

        syntyisi rappioalkoholistille? Moniko olisi vammautunut?


      • Ressutassu.:3
        lapsista kirjoitti:

        syntyisi rappioalkoholistille? Moniko olisi vammautunut?

        mut olis ollu parasta abortoida, kuten sisaruksetkin. :) Äiti kuitenkin piti meidät. Olemme kaikki enemmän tai vähemmän traumatisoituneita ja en usko kenenkään meistä rikastuvan tai ole´van kovin onnellisia, ainakaan mä. kun olen vanhin ja jo raskauden aikana ilmeisesti päihteiden takii keskittymishäiriö syntyny. Tietenkin on jees -avallaan- olla elossa. Koska kaikki eläimet haluu jäädä henkiin. Itse en voi lapsia saada kun en harrasta seksiä, mutta jos mut esim. raiskattais niin jälkiehkäsy ja sitten jos se ei tehois nii abortti. Paremmissakin piireissä lapsia hyväksikäytetään, ne on heitteillä omassa kodissaan, ruoka ei riitä, lapsi ei osaa elää yhteiskunnassa. Yksi parhaista ystävistäni on toipumassa 'onnellisesta adoptioperheestään jossa adoptioisä piti kahta lasta välillä saunassa 'arestissa' ja kosketteli sopimattomasti. Ei ehkä kuulosta kovin 'suurelta' jne. Kaikki jotka haluavat saavat tehdä abortin. Piste. Ja hyvä niin. :3 Mutta jos pidätte lapsen, huolehtikaa ettei sitä satuteta. Ette te eivätkä muut. :( Ja olen jo siis ihan aikuinen. Lapsia en tule hankkimaan vaikka mukavia ovatkin, koska lapsuuden väkivallan takia olen niin agressiivinen että kun suuttuisin löisin lasta ja jatkaisin sukupolvien ketjua tekemällä elämää, itseään ja muita vihaavan lapsen. Tsemppiä kaikille abortista toipuville ja minä siis en kannata/vastusta aborttia. mahdollisuus siihen on hieno asia, mutta siihen ei saisi painostaa. Aloittajalle ja muille saman kokeneille jaksamista ja siihen en ota kantaa mitä näitte mutta voimia teille.


      • Ressutassu

        Anteeksi jos loukkasin. :( En halunnut loukata ketään mutta tarkoitin vain että esim. mielestäni kannattaisi vaikka auttaa enemmän alkoholisti-narkkari-yms. äitejä ja en kannusta aborttiin, etenkin kun suurin osa taidetaan tehdä melkeinpä vain "Minua ei HUVITA edes yrittää rajoittaa vapauttani tai huolehtii niinku täst vauvasta"-pohjalta ja itsehän en seksiä harrasta, en myöskään juo eli kännissä ei tule sekoiltua. En aio hankkia lapsia. Mutta tarkoitus ei ole niitä 'vahingossakaan' alulle päästää (ei ole vahinko mielestäni jos kumi on vähän miten sattuu tai jälkiehkäisy ei kiinnosta yms. Mutta MINUSTA ON HYVÄ ETTÄ ESIM. RAISKAUKSEN UHRI SAA TEHDÄ ABORTIN. Maailma on täynnä jo syntyneitä pikkuisia joista huolehtia. Jos olisin vanhemmaksi sopivampi omasta mielestäni, niin adoptoisin. (: Abortin moralisointi tuntuu joissain tapauksissa pahalta siksi. Mutta kerroin vain oman näkemykseni. Anteeksi jos loukkasin sinua. Ja olet oikeassa, moni lapsi voi onneksi hyvin ja kasvaa kunnon kansalaiseksi. :)


      • ksi80

        *...aborttia en kadu.kadun että jouduin tilanteeseen joka siihen johti* minulla on samanlaiset tuntemukset myös. Aborttia en oo katunut mut sitä kaikkea muuta siinä kyllä. Omalaillani oon välillä surullinen.. enkä oikeestaan tiiä miksi. Siksi että tein abortin ? en usko. Mut jotain suree, tuntuu että olisi tarve puhua asiasta mutta täällä siitä on turha koettaa järkevästi puhua kun abortin vastustajat hyökkää joka sanaa vastaan. Ja ystävillenikään en ole osannut ruveta puhumaan...


      • miten..
        ksi80 kirjoitti:

        *...aborttia en kadu.kadun että jouduin tilanteeseen joka siihen johti* minulla on samanlaiset tuntemukset myös. Aborttia en oo katunut mut sitä kaikkea muuta siinä kyllä. Omalaillani oon välillä surullinen.. enkä oikeestaan tiiä miksi. Siksi että tein abortin ? en usko. Mut jotain suree, tuntuu että olisi tarve puhua asiasta mutta täällä siitä on turha koettaa järkevästi puhua kun abortin vastustajat hyökkää joka sanaa vastaan. Ja ystävillenikään en ole osannut ruveta puhumaan...

        sellasta (onnettomuutta!) vois katua jolle ei voinu mitään (jos käytti ehkäsyä?)??
        Abortti sen sijaan on valittu teko, jonka vois 99,6%ssa tapauksia ilman terveysvaaraa jättää tekemättäkin!!


      • näkemyssssss
        piruja vain.. kirjoitti:

        Tai sitten moni noistakin saisi todellisen motiivin parantaa elämäänsä ja tervehtyä. Ääritapauksesa pakkohoitoon vaan ja lapsi syntymän jälkeen muualle jatkamaan elämäänsä, jollei narkki-juoppo ole parantunut tai ei halua itse pitää. Elämän arvokkuus rapisee siinä että moraalin selkärangasta luovutaan jo alkuvaiheessa surmaamalla nämä lapset synnytyshaluttomien kohtuihin, eikä lapset saa minkäänlaisen elämän mahdollisuutta. Muutenkin ne on aivan marginaalinen ryhmä jotka ei oikeesti kykene huolehtiin lapsesta, useimmat ei vaan viitsi eikä huvita kun on se liian helppo pakotiekin.

        Ajatellaanpa tilannetta. Huumeita käyttävä nuori nainen (esim 16 v.) raiskataan. Nuori tulee raskaaksi jälkiehkäisypilleristä huolimatta, mutta tämä ei saa tehdä aborttia koska se on "väärin" ja että lapselle pitää antaa mahdollisuus elää. Lapsi syntyy epäterveenä ja nuori ei halua huolehtia siitä, joten hän antaa sen adoptoitavaksi. Adoptiovanhemmat yrittävät parhaansa mukaan hoitaa lasta, joka tietysti kasvaa ja haluaa tavata biologiset vanhempansa ennemmin tai myöhemmin. Isäänsä hän ei koskaan tule tapaamaan ja biologisen äidin löydettyään hän saa kuulla: "SÄ ET OLLUT TOIVOTTU".

        Mieti, miltä tuollainen lapsesta ja jo jopa aikuisesta tuntuu??? Lisäksi jos satut olemaan vielä kehitysvammainen ja elämäsi on täyttä kärsimystä, niin sitä jopa itse toivoisi, että oma äiti olisi aikoinaan tehnyt abortin.


      • saa tehdä
        näkemyssssss kirjoitti:

        Ajatellaanpa tilannetta. Huumeita käyttävä nuori nainen (esim 16 v.) raiskataan. Nuori tulee raskaaksi jälkiehkäisypilleristä huolimatta, mutta tämä ei saa tehdä aborttia koska se on "väärin" ja että lapselle pitää antaa mahdollisuus elää. Lapsi syntyy epäterveenä ja nuori ei halua huolehtia siitä, joten hän antaa sen adoptoitavaksi. Adoptiovanhemmat yrittävät parhaansa mukaan hoitaa lasta, joka tietysti kasvaa ja haluaa tavata biologiset vanhempansa ennemmin tai myöhemmin. Isäänsä hän ei koskaan tule tapaamaan ja biologisen äidin löydettyään hän saa kuulla: "SÄ ET OLLUT TOIVOTTU".

        Mieti, miltä tuollainen lapsesta ja jo jopa aikuisesta tuntuu??? Lisäksi jos satut olemaan vielä kehitysvammainen ja elämäsi on täyttä kärsimystä, niin sitä jopa itse toivoisi, että oma äiti olisi aikoinaan tehnyt abortin.

        myöhemmin oman elämänsä suhteen juuri sellaisia ratkaisuja kuin parhaaksi näkee! Senkö pitäisi tuntua jotenkin pahalta että sai mahdollisuuden tähän ja koko elämään (johon väistämättä kuuluu hyväkin asioita)?


      • Haluatko...
        saa tehdä kirjoitti:

        myöhemmin oman elämänsä suhteen juuri sellaisia ratkaisuja kuin parhaaksi näkee! Senkö pitäisi tuntua jotenkin pahalta että sai mahdollisuuden tähän ja koko elämään (johon väistämättä kuuluu hyväkin asioita)?

        varmasti lukita vastauksesi?


      • näkemyksiä myös
        näkemyssssss kirjoitti:

        Ajatellaanpa tilannetta. Huumeita käyttävä nuori nainen (esim 16 v.) raiskataan. Nuori tulee raskaaksi jälkiehkäisypilleristä huolimatta, mutta tämä ei saa tehdä aborttia koska se on "väärin" ja että lapselle pitää antaa mahdollisuus elää. Lapsi syntyy epäterveenä ja nuori ei halua huolehtia siitä, joten hän antaa sen adoptoitavaksi. Adoptiovanhemmat yrittävät parhaansa mukaan hoitaa lasta, joka tietysti kasvaa ja haluaa tavata biologiset vanhempansa ennemmin tai myöhemmin. Isäänsä hän ei koskaan tule tapaamaan ja biologisen äidin löydettyään hän saa kuulla: "SÄ ET OLLUT TOIVOTTU".

        Mieti, miltä tuollainen lapsesta ja jo jopa aikuisesta tuntuu??? Lisäksi jos satut olemaan vielä kehitysvammainen ja elämäsi on täyttä kärsimystä, niin sitä jopa itse toivoisi, että oma äiti olisi aikoinaan tehnyt abortin.

        Siitä huolimatta jokaisella on oikeus myös synnyttää. Tähän maailmaan mahtuu monenlaista elämää. Siltikään meillä ei ole oikeus sanoa ettei tuolle vain lapsia, eikä tuolle. Me katselemme vain pintaa, siellä kotona voi olla vaikka minkälainen pirttihirmu lapsiaan kohtaan, vaikka toisille näyttelee vaikka miten.
        Jos ihminen saa päättää toisen ihmisen odotuksista, siinä voisi käydä aika hurjasti, samoin kun suunnitellaan armomurhaa.


    • Pakkaspäivä

      Minä kadun aborttiani, vaikka en mitään nähnytkään - olin nukutuksessa, kuten ennen vanhaan oltiin (1970-luvulla).

      Huudan kaduilla ja toreilla kuin kylähullu: Kadun aborttiani! Älkää siis abortoiko lapsianne!

    • eienääsuru

      Minulle kävi samoin. Tein abortin ex-miesystävän painostuksesta juurikin lääkkellisen. Olin onnellinen, halusin lapsen! Halusin rangaista itseäni ja näin alkion... Abortista kesti monta vuotta toipua. Vieläkin syntymätön lapseni "esikoiseni" elää vierelläni. Voin kuvitella miltä hän nyt näyttäisi. Yritän miettiä, että ratkaisu oli silloin oikein. Olin hyvin nuori ja mies hulttio juoppo. Lapsen elämä olisi tullut olemaan rankkaa juopon isän kanssa ja ero olisi tullut kuitenkin. Mitä olisin voinut tehdä, olin yksin vieraalla paikkakunnalla, mies uhkaili että jättää yksin eikä maksa elareita yms. Se oli aivan hirvittävä tilanne! Kaduin aikani, mutta nykyään olen sinut asian kanssa. Päätös oli oikea siihen tilanteeseen nähden. En ollut valmis hoitamaan lasta yksin niin nuorena. En vastusta abortteja, mutta herkkiin ihmisiin se kyllä jälkensä jättää eikä ole suinkaan kaikille niin yksiselitteistä. Abortin vastustajat voisivat miettiä sitä, että tilanteet ovat monimutkaisia, on väärin tuomita toinen ihminen. Kyse ei ole teidän elämästänne, eikä teillä ole mitään oikeutta puhua rumasti abortoijista. Se osoittaa vain oman maailmankuvanne mustavalkoisuuden ja riittämättömyyden.

      • kun joistain

        SE on väärin, että tuomitaan pikkuisia viattomia ihmisiä kuolemaan!! Ja meillä on myös oikeus mielipiteisiin, vaikka sitä usein tällä palstalla mitä törkeimmin rajoitetaankin. Kyse on itse valitusta teosta, ja jos sellaseen ryhtyy, on myös kestettävä, ettei kaikki sitä hyväksy ja saa pelkkää pään silittelyä.


    • Hei

      Tästä on muutama vuosi kun olen tehnyt abortin. ensimmäinen kerta oli kun olin 17 vuotias, ja opinnot vielä pahasti kesken. olimme myös tavanneet nykysen kihlattuni kanssa vasta ja olin epävarma kestääkö suhde. no meni parivuotta ehkäsystä huolimatta tulin raskaaksi, ei vakituista työtä tälläkertaa. no myt minusta tuntuu että kihlattuni on niistä keskeytyksistä katkera vaikka yhteistuumin päätimme niin... no nyt haluisinkin tietää onko jollakin muilla samoja kokemuksia tai pystyykö joku auttamaan mua?

    • fghdfghfg

      Olen kuullut tapauksesta jossa sikiö oli vielä elossa tullessaan ulos. Tilanteessa mukanan ollut hoitaja kertoi.

      • Elämä on

        (ja usein onkin, jos vauvalla ei ole esim. pahaa kehitysvammaa), jos abortoidaan myöhäisillä viikoilla. Silloinhan äiti synnyttää vauvan. Siinä sitä sitten ihmetellään abortoitua elävää vauvaa. Vauva sitten laitetaan syrjään kuolemaan yksin. Samaan aikaan viereisessä huoneessa saatetaan tehdä kaikki mahdollinen samanikäisen pikku keskosen pelastamiseksi...

        Venäjällä käsittääkseni sikiöt tapetaan kohtuun ensin ja sitten kun äiti sen on saanut pusattua ulos, sujautetaan muovipussiin ja laitetaan jääkaappiin odottamaan myöhempää käsittelyä, esim. tieteellisiä tutkimuksia vai valmistetaanko niistä anabolisia steroideja tms. Ja onhan näitä tositarinoita, joissa abortoitu sikiö on selvinnyt ja hänet on adoptoitu hyvään perheeseen.


      • Koskettava viesti
        Elämä on kirjoitti:

        (ja usein onkin, jos vauvalla ei ole esim. pahaa kehitysvammaa), jos abortoidaan myöhäisillä viikoilla. Silloinhan äiti synnyttää vauvan. Siinä sitä sitten ihmetellään abortoitua elävää vauvaa. Vauva sitten laitetaan syrjään kuolemaan yksin. Samaan aikaan viereisessä huoneessa saatetaan tehdä kaikki mahdollinen samanikäisen pikku keskosen pelastamiseksi...

        Venäjällä käsittääkseni sikiöt tapetaan kohtuun ensin ja sitten kun äiti sen on saanut pusattua ulos, sujautetaan muovipussiin ja laitetaan jääkaappiin odottamaan myöhempää käsittelyä, esim. tieteellisiä tutkimuksia vai valmistetaanko niistä anabolisia steroideja tms. Ja onhan näitä tositarinoita, joissa abortoitu sikiö on selvinnyt ja hänet on adoptoitu hyvään perheeseen.

        Hieno ja koskettava viesti. Nimimerkki Elämä on. Lukekaa!


      • Järkyttävää

        Mitä me teemme lapsille?


      • -----
        Elämä on kirjoitti:

        (ja usein onkin, jos vauvalla ei ole esim. pahaa kehitysvammaa), jos abortoidaan myöhäisillä viikoilla. Silloinhan äiti synnyttää vauvan. Siinä sitä sitten ihmetellään abortoitua elävää vauvaa. Vauva sitten laitetaan syrjään kuolemaan yksin. Samaan aikaan viereisessä huoneessa saatetaan tehdä kaikki mahdollinen samanikäisen pikku keskosen pelastamiseksi...

        Venäjällä käsittääkseni sikiöt tapetaan kohtuun ensin ja sitten kun äiti sen on saanut pusattua ulos, sujautetaan muovipussiin ja laitetaan jääkaappiin odottamaan myöhempää käsittelyä, esim. tieteellisiä tutkimuksia vai valmistetaanko niistä anabolisia steroideja tms. Ja onhan näitä tositarinoita, joissa abortoitu sikiö on selvinnyt ja hänet on adoptoitu hyvään perheeseen.

        Elä kirjoita puppua, kun abortin tekee aloittajan kertomassa ajassa ei sikiö taatusti jää henkiin. Legendaa. Emättimestä tulee paljon isompia verihyytymiä kuin alkio on, on mahdotonta erottaa sitä muun sieltä tulevan joukosta.
        Tiedän kokemuksesta.


    • mkiuy...

      5,5cm 10g on sikön koko yhdeksän viikkoisena. Ei siitä vielä eroitu kunnolla edes raajojen tyngät.

    • tuula.l

      Koita antaa itsellesi anteeksi,ei me kukaan aina tiedetä miksi ja minkä tähden tehdään asioita.sinun pinokainen on nyt enkelinä taivaassa ja odottaa että saa tavaa sinut sitten kun sinun aika on mennä sinne..siunaten ...tuula.l

    • Rigzu

      terveisiä porvoosta taas...

      http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-8/


      8. raskausviikko

      Alkion pituus: 9-14 mm


      9. raskausviikko

      Alkion paino: 0,5 g
      Alkion pituus: 15-22 mm


      10. raskausviikko

      Alkion paino: 1-2 g
      Alkion pituus päästä peppuun (CRL): 23–32 mm

      Siinä viralliset mitat minkäkin viikkoiselle.

      ja eilen lääkkeellisen keskeytyksen tehneenä voin paljastaa että todellakaan alkiota et näe tuosta noin vaan kaikkien paksujen limakalvonroippeiden ja verihyytymien seassa.

      Itselleni tosin kävi niin, että vuodon alun jälkeen se tulikin sieltä ensimmäisenä kiinteänä tuotoksena. Tunnistin sen roippeista ympärillä (ks. kuva http://www.vau.fi/upload/Petra/raskausviikot/420x236/raskausviikko_8.jpg) sekä verisestä pallosta (sikiöpussi), tässä vaiheessa kaikki on vielä punaista. Pallukan sisältä erottui vajaan puolen sormenpään kokoinen kallo :( siis sen muotoinen kohouma ja leukojen (?) ääriviivat. Muutoin se olikin niin pieni, ettei sikiöpussin (edelleen vielä tässä vaiheessa verenpunainen kuten kaikki muukin) läpi erottanut vartaloa ollenkaan.

      Syy keskeytykseen on mun 7kk vanha poika, ei kovin lupaava tilanne pojan isän (molempien lasten isän, siis) kanssa, sitä taustaa vasten olis kovin rankkaa olla vääntämässä kättä vielä seuraavatkin 9kk ja taas maha pystyssä. Lisäksi todettiin hortonin neuralgia ja on suuri kortisonikuuri päällä, ennen kuin saatiin diagnoosi, sitä hoidettiin ties millä, opiaateilla, lyricalla, sydänlääkkeillä... ja sitten lopulta kortisoni auttoi mutta raskaustesti oli positiivinen.

    • kiitos tiedosta

      En kyllä voisi tehdä aborttia.

      • Oikein hyvin

        Minä voisin.


    • Lapsi on ihminen

      Toisen kokemuksesta voi viisastua ja välttää vahingon omalla kohdallaan.

    • sairaanhoitaja2

      Olen todelle surullinen puolestanne mitä jouduitte kokemaan. Silti itselleen voi antaa tämän anteekis ja lupa on surra. Ihmettelen sitä, miksi joku kuitenkin kokemustanne vähätellään tällä palstalla.
      Olen töissä joskus kuullut, että tällaista asiaa voi käsitellä joko yksin tai ryhmässä luottamuksella, ilman tomitsevia katseita ja ajatuksia. Kolmas sektori järjestää toimintaa ja materiaalia abortin kokeneille naisille. :)
      http://www.ituprojekti.net/

      • Julma väkivalta

        On mainio asia, että abortin uhreiksi joutuneista äideistä huolehditaan edes jälkikäteen. Vahinko on kuitenkin jo tapahtunut eikä surmattua lasta saada enää henkiin.

        Mukavuusabortti on julmaa väkivaltaa lasta, äitiä ja perhettä vastaan.


      • dolly 1
        Julma väkivalta kirjoitti:

        On mainio asia, että abortin uhreiksi joutuneista äideistä huolehditaan edes jälkikäteen. Vahinko on kuitenkin jo tapahtunut eikä surmattua lasta saada enää henkiin.

        Mukavuusabortti on julmaa väkivaltaa lasta, äitiä ja perhettä vastaan.

        Jos abortti tehdään,se pitäisi tehdä niin alkuvaiheessa,että on vasta alkio,ei sikiö.Mukavuusabortteja en hyväksy!


    Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5238
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2386
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1907
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1598
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1202
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe