.. ja eniten kopioitu.
http://www.germancarfans.com/classics/5040916.001/5040916.001.mini17L.jpg
70-luvun merkittävin auto
87
6766
Vastaukset
- Pena2
Yhtään Golfin kopiota ei ole vielä vastaani tullut. Oikeasti kopioituaja autoja lienee Fiat 124 malli, josta Lada on tehty. Tai oikeastaan ladakaan ei ole kopio, vaan taisi olla niin, että sen lisennsit ostettiin neuvostoliittoon.
- pena3
Idea on kopioitu. Siitä on kyse.
Golf ei suinkaan ollut ensimmäinen, mutta Golfin jälkeen lähes KAIKKI tekivät perusrakenteeltaan samoja autoja.
Etuveto, moottori poikittain edessä, hyvä tilankäyttö.... - Teuvo
pena3 kirjoitti:
Idea on kopioitu. Siitä on kyse.
Golf ei suinkaan ollut ensimmäinen, mutta Golfin jälkeen lähes KAIKKI tekivät perusrakenteeltaan samoja autoja.
Etuveto, moottori poikittain edessä, hyvä tilankäyttö....Samanlailla voidaan väittää, että Golf:n periaate on
kopioitu Fiat 127:sta, joka tuli markkinoille 1972. - Pakko myöntää
Teuvo kirjoitti:
Samanlailla voidaan väittää, että Golf:n periaate on
kopioitu Fiat 127:sta, joka tuli markkinoille 1972.Ja fiat 127 oli sentään vuoden auto, lisäksi sisätilat oli ulkomittoihin nähden ennätyksellisen suuret.
Tiedän, kaksi tuollaista aikoinaan omistaneena... - esikuvia
Pakko myöntää kirjoitti:
Ja fiat 127 oli sentään vuoden auto, lisäksi sisätilat oli ulkomittoihin nähden ennätyksellisen suuret.
Tiedän, kaksi tuollaista aikoinaan omistaneena...Näin jälkeenpäin tarkastellen Fiat oli hyvin ajan hermolla. Hatchbackien edelläkävijöinä ja Golfin suunnittelun esikuvina pidän myös Renault 4 (1961), Renault 5 (1972) ja Peugeot 104 (1972) malleja.
Pikkudieseleistä mainitsisin Peugeot 204-mallin jonka 1.3l diesel-malli tuotti 45 hv ja esiteltiin 1967. Volkswagenista tuli se suosituin koska kuplaa arvostettiin ja sillä oli laaja käyttäjäkunta joennestään. - Oliko tässä kaikki
esikuvia kirjoitti:
Näin jälkeenpäin tarkastellen Fiat oli hyvin ajan hermolla. Hatchbackien edelläkävijöinä ja Golfin suunnittelun esikuvina pidän myös Renault 4 (1961), Renault 5 (1972) ja Peugeot 104 (1972) malleja.
Pikkudieseleistä mainitsisin Peugeot 204-mallin jonka 1.3l diesel-malli tuotti 45 hv ja esiteltiin 1967. Volkswagenista tuli se suosituin koska kuplaa arvostettiin ja sillä oli laaja käyttäjäkunta joennestään.Mitkähän tuon golfin suosion syitä oikeasti olivat?
-moderni rakenne, etuveto, poikittaismoottori
-muotoilu
-tilat kokoonsa nähden
-suorituskyky?, etenkin GTI mallissa
-edistyksellinen diesel (sama suorituskyky bensamallin kanssa)
-tunnettu merkki
-ajo-ominaisuudet
-oikea ajoitus mallin tulossa markkinoille
-laatu kohdallaan
Kai noiden kombinaatiosta tuo menestys muodostui, vaikka useimpia ominaisuuksia oli nähty jo aiemmin, ei niitä kai koskaan ollut aiemmin näin hyvässä paketissa kaikkia kerralla. - veikkaus
Oliko tässä kaikki kirjoitti:
Mitkähän tuon golfin suosion syitä oikeasti olivat?
-moderni rakenne, etuveto, poikittaismoottori
-muotoilu
-tilat kokoonsa nähden
-suorituskyky?, etenkin GTI mallissa
-edistyksellinen diesel (sama suorituskyky bensamallin kanssa)
-tunnettu merkki
-ajo-ominaisuudet
-oikea ajoitus mallin tulossa markkinoille
-laatu kohdallaan
Kai noiden kombinaatiosta tuo menestys muodostui, vaikka useimpia ominaisuuksia oli nähty jo aiemmin, ei niitä kai koskaan ollut aiemmin näin hyvässä paketissa kaikkia kerralla.hinta on varmaan ollut kohdillaa tuolloin, nykyäänhän se ei enää ole. GTI golf ei kyllä ole luokan ensimmäinen auto vaikka niin täällä suomessa luullaan. Tehokkaita pikkuautoja oli jo aiemmin tosin ilman GTI merkkiä.
- ggttii
veikkaus kirjoitti:
hinta on varmaan ollut kohdillaa tuolloin, nykyäänhän se ei enää ole. GTI golf ei kyllä ole luokan ensimmäinen auto vaikka niin täällä suomessa luullaan. Tehokkaita pikkuautoja oli jo aiemmin tosin ilman GTI merkkiä.
Tottakai oli tehokkaita pikkuautoja ennen Golf GTI:tä, mutta Golf aloitti suuren buumin jossa muut tulivat perässä samoilla mallinimillä ja pitkälti samalla perusrakenteella.
- tietoo
ggttii kirjoitti:
Tottakai oli tehokkaita pikkuautoja ennen Golf GTI:tä, mutta Golf aloitti suuren buumin jossa muut tulivat perässä samoilla mallinimillä ja pitkälti samalla perusrakenteella.
siis millä perusrakenteella, kyllähän etuvetoja oli jo aikaisemmin . Golffissa ei ollut muuta uutta kuin
GTI nimi - luulen niin
tietoo kirjoitti:
siis millä perusrakenteella, kyllähän etuvetoja oli jo aikaisemmin . Golffissa ei ollut muuta uutta kuin
GTI nimiMainitse yli 100 hevosvoimainen polttoaineenruiskutuksella varustettu etuvetoinen pikkuauto ennen GTI:tä.
Ei niitä taida olla. - jejep
luulen niin kirjoitti:
Mainitse yli 100 hevosvoimainen polttoaineenruiskutuksella varustettu etuvetoinen pikkuauto ennen GTI:tä.
Ei niitä taida olla.en nyt jaksa kaivella nettiä, mutta mekaanista polttoaineenruiskutusta en laske auton rakenteeseen. Etuvetoisia pikkuautoja yli 100 hv tehoilla kyllä löytyy.
- mitään mieleen
jejep kirjoitti:
en nyt jaksa kaivella nettiä, mutta mekaanista polttoaineenruiskutusta en laske auton rakenteeseen. Etuvetoisia pikkuautoja yli 100 hv tehoilla kyllä löytyy.
Siis yli 100 hevosvoimaisia etuvetoisia pikkuautoja 70-luvun puolivälistä?
En sano etteikö voisi olla mutta kun monet pikkuautoista oli tuohon aikaan vielä takavetoisia (kadett, escort...) ja tuon moottoritehon saavuttamiseksi tuohon aikaan, kaasuttimella varustettuna piti periaatteessa olla kaksilitrainen moottori. - ei toki etuvetoisia
mitään mieleen kirjoitti:
Siis yli 100 hevosvoimaisia etuvetoisia pikkuautoja 70-luvun puolivälistä?
En sano etteikö voisi olla mutta kun monet pikkuautoista oli tuohon aikaan vielä takavetoisia (kadett, escort...) ja tuon moottoritehon saavuttamiseksi tuohon aikaan, kaasuttimella varustettuna piti periaatteessa olla kaksilitrainen moottori.Kyllähän tuo idea todella kireäksi viritetystä pikkuautosta oli tuttu jo 1960-luvun puolelta ihan halpojen massatuotantoautojen puoleltakin.
Takavetoisista Renault Cordineista irtosi jo 1960-luvun puolivälissä 120hv 1,3l koneesta, Fiatin Abarth-versiosta saman verran ja Mini-Coopereista (joka muuten oli etuvetoinen) n.110 jne.
Muutenhan tuon 1970-luvun taitteen pikkuautot olivat takavetoisia tai takamoottorisia mutta etenkin Opelin ja Fordin insinöörit sovittivat Escortin ja Kadetin pellin alle aika eksoottisia koneita.
Kadett Rallyessa oli jo 1968 1,9l kone ja Fordissa ensin Mexicon ja Twin Camin 1600:et ja lopulta BDA:n vakiona 295hv tehoinen 2-litrainen jolla tuollainen alle 800kg hylsy liikkui niin ettei VW;n tämänkään hetken mallistosta pysy perässä 0-100km/h kiihdytyksessä kuin Bugatti Veyron.
Golfissa ei ollut oikein muuta uutta kuin että se oli todella lussu peli noihin kirempiin 1960-luvun vehkeisiin verrattuna. - normittaja
ei toki etuvetoisia kirjoitti:
Kyllähän tuo idea todella kireäksi viritetystä pikkuautosta oli tuttu jo 1960-luvun puolelta ihan halpojen massatuotantoautojen puoleltakin.
Takavetoisista Renault Cordineista irtosi jo 1960-luvun puolivälissä 120hv 1,3l koneesta, Fiatin Abarth-versiosta saman verran ja Mini-Coopereista (joka muuten oli etuvetoinen) n.110 jne.
Muutenhan tuon 1970-luvun taitteen pikkuautot olivat takavetoisia tai takamoottorisia mutta etenkin Opelin ja Fordin insinöörit sovittivat Escortin ja Kadetin pellin alle aika eksoottisia koneita.
Kadett Rallyessa oli jo 1968 1,9l kone ja Fordissa ensin Mexicon ja Twin Camin 1600:et ja lopulta BDA:n vakiona 295hv tehoinen 2-litrainen jolla tuollainen alle 800kg hylsy liikkui niin ettei VW;n tämänkään hetken mallistosta pysy perässä 0-100km/h kiihdytyksessä kuin Bugatti Veyron.
Golfissa ei ollut oikein muuta uutta kuin että se oli todella lussu peli noihin kirempiin 1960-luvun vehkeisiin verrattuna.Nyt tulee jo kireimmät muutaman kierroksen ratapelitkin mukaan...
Pitää myös muistaa noiden muidenkin kohdalla, että pahasti pääsevät sotkeentumaan DIN- ja SAE-bruttotehot.
Muuan Datsun 1600SSS "kehitti" mainosmiesten unissa 107 heppaa ja todellisuudessa 83 DIN-heppaa. - Teuvo
normittaja kirjoitti:
Nyt tulee jo kireimmät muutaman kierroksen ratapelitkin mukaan...
Pitää myös muistaa noiden muidenkin kohdalla, että pahasti pääsevät sotkeentumaan DIN- ja SAE-bruttotehot.
Muuan Datsun 1600SSS "kehitti" mainosmiesten unissa 107 heppaa ja todellisuudessa 83 DIN-heppaa.Hannu Mikkola kiihdytteli Escort BDA 1,8:lla
6,8 sec 0-100 ja vielä märällä asvaltilla. TM 17/2001 - normittaja
Teuvo kirjoitti:
Hannu Mikkola kiihdytteli Escort BDA 1,8:lla
6,8 sec 0-100 ja vielä märällä asvaltilla. TM 17/2001Joo, hiukan erilainen auto kuin kauppakassiksi tarkoitettu Golf jossa oli kone poikittain ja etuveto.
Kylläpä nämä kirjoitukset rönsyävät - jaskaaä
normittaja kirjoitti:
Joo, hiukan erilainen auto kuin kauppakassiksi tarkoitettu Golf jossa oli kone poikittain ja etuveto.
Kylläpä nämä kirjoitukset rönsyävätoli varmaan viitattu tuohon "kaasuttimella varustettuna piti periaatteessa olla kaksilitrainen moottori" joka on täyttä puppua
- kyydissä ollut
normittaja kirjoitti:
Nyt tulee jo kireimmät muutaman kierroksen ratapelitkin mukaan...
Pitää myös muistaa noiden muidenkin kohdalla, että pahasti pääsevät sotkeentumaan DIN- ja SAE-bruttotehot.
Muuan Datsun 1600SSS "kehitti" mainosmiesten unissa 107 heppaa ja todellisuudessa 83 DIN-heppaa.kaverilla oli tuollainen alkuperäinen "sössö" ja hienosti kulki senaikuiseksi sporttipeliksi eikä ihmekään kun kone ja erillisjousitettu taka-akseli oli pöllitty suoraan akvaariobemarista.
Tuollahan voitettiin safariralli ainakin pariin kertaan.
Sittemmin Datsun meni jyrkkää alamäkeä. Tuon mallin seuraajahan oli paitsi pirun ruma, niin varustettu jäykällä taka-akselilla ja alkeellisella kärrynpyöräripustuksella. - hiukan lisää
jaskaaä kirjoitti:
oli varmaan viitattu tuohon "kaasuttimella varustettuna piti periaatteessa olla kaksilitrainen moottori" joka on täyttä puppua
sähköistä polttoaineenruiskutusta käytettiin massatuotantoautoista ensimmäisenä kai ID-citroenissa ja mahdollisesti jossain muissakin ranskalaisissa 1960-luvulla. Myös Corvettessa sellainen oli hetken aikaa 1960-luvun puolivälissä.
Myös Volkkarin isoissa takamoottorissa (oliko joku 411 tai sinnepäin) oli sähköinen polttoaineenruiskutus vaikiona 1960-luvun lopussa.
En nyt oikein ymmärrä miksi sen alkuperäisen kirjoittajan mielestä GTI golf oli "hienompi" laite kuin kaasarikoneiset kilpailijansa tuon takia. Sähköinen ruiskutushan oli tuohon aikaan jokseenkin paska eikä pärjännyt parhaille kaasarikoneille alkuunkaan. Vasta 1980-luvun lopussa sähköiset monipisteruiskutukset syrjäyttivät kaasarit lopullisesti ja sittenkin syynä taisi olla katalysaattoripakko.
Kireimmät ruiskukoneet kuten tuo edellämainittu BDA-koneinen escort olivat mekaanisia käkikelloja jotka lähtivät aika herkästi kukkumaan jos joku kelloseppä ei ollut niitä säätämässä kerran viikossa mutta vähän samaa vikaa oli tietty tuplakaasarikoneillakin.... - Ei ihan faktaa
kyydissä ollut kirjoitti:
kaverilla oli tuollainen alkuperäinen "sössö" ja hienosti kulki senaikuiseksi sporttipeliksi eikä ihmekään kun kone ja erillisjousitettu taka-akseli oli pöllitty suoraan akvaariobemarista.
Tuollahan voitettiin safariralli ainakin pariin kertaan.
Sittemmin Datsun meni jyrkkää alamäkeä. Tuon mallin seuraajahan oli paitsi pirun ruma, niin varustettu jäykällä taka-akselilla ja alkeellisella kärrynpyöräripustuksella.Nyt tuli puutaheinää.
"eikä ihmekään kun kone ja erillisjousitettu taka-akseli oli pöllitty suoraan akvaariobemarista."
Komponentit ehkä perusominaisuuksiltaan ovat samanlaiset kuin BMW:ssä, en kuitenkaan usko että ne olisivat tarkoituksella kopioitu, en ole edes varma kumpaan autoon tuo erillisjousitus takapäähän tuli ensin. Moottorissahan samaa BMW:m kanssa oli se että molemmat olivat nelisylinterisiä ja kannen yläpuolisella nokka-akselilla. Datsunin kansi ei muuten ollut edes läpihengittävää mallia ja tuo SSS ei minun mielestäni kyllä kulkenut mihinkään. Olen liikennevaloissa kiihdyttänyt citroen BX GTi:n rinnalta liikkeelle tuollaisella ja kyllä BX sai kymmenessä sekunnissa sadan metrin kaulan.
Ja tuo takajousitus... olihan se eksoottinen erillisjousitus kieltämättä, aivan mahdoton ajettava kuitenkin kurveissa kun sisäpuolen takarengas alkaa keventyä, taittuu sen puolen takagergas auton alle jolloin auton takapää alkaa "nuljuamaan".
"Sittemmin Datsun meni jyrkkää alamäkeä. Tuon mallin seuraajahan oli paitsi pirun ruma, niin varustettu jäykällä taka-akselilla ja alkeellisella kärrynpyöräripustuksella."
Ulkonäköön en ota kantaa mutta jos sinä puhut nyt tosiaan 1600SSS mallista niin noita tehtiin vuoteen 1972 asti. Sen jälkeen tuli 160J ja 180B joissa molemmissa oli aivan smaa takajousitus kuin mainitsemassasi. Vielä seuraavakin korimalli sisälsi tuon samaisen takajousituksen, tosin taisi olla niin että 160J mallissa se oli vain SSS versiossa. - axeli
kyydissä ollut kirjoitti:
kaverilla oli tuollainen alkuperäinen "sössö" ja hienosti kulki senaikuiseksi sporttipeliksi eikä ihmekään kun kone ja erillisjousitettu taka-akseli oli pöllitty suoraan akvaariobemarista.
Tuollahan voitettiin safariralli ainakin pariin kertaan.
Sittemmin Datsun meni jyrkkää alamäkeä. Tuon mallin seuraajahan oli paitsi pirun ruma, niin varustettu jäykällä taka-akselilla ja alkeellisella kärrynpyöräripustuksella.jäykkä taka-akseli on ihan hyvä kun se tehdään oikein esim Alfan dedion systeemi.
- JJH
kyydissä ollut kirjoitti:
kaverilla oli tuollainen alkuperäinen "sössö" ja hienosti kulki senaikuiseksi sporttipeliksi eikä ihmekään kun kone ja erillisjousitettu taka-akseli oli pöllitty suoraan akvaariobemarista.
Tuollahan voitettiin safariralli ainakin pariin kertaan.
Sittemmin Datsun meni jyrkkää alamäkeä. Tuon mallin seuraajahan oli paitsi pirun ruma, niin varustettu jäykällä taka-akselilla ja alkeellisella kärrynpyöräripustuksella.JIS, (japanese industrial standards) -normi moottorien tehonmittauksissa oli pitkälti sama kuin jenkkien SAE-brutto -normi.
Lukemat olivat merkittävästi suurempia kuin todellisissa käyttöolosuhteissa koska moottorien teho mitattiin ilman apulaitteita, putsaria ja ahdistavaa pakoputkistoa.
Jenkkivehkeissä tehoero saaatoi olla valtava, mutta niin se oli prosentuaalisesti pikkumoottorisissakin autoissa.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että noin 100 JIS/SAE bruttoheppaa vastasi noin 80 DIN-heppaa
(Deutsche industrie norme)
Bemarin 1500-mallissa oli taka-akselina trailing link (viistoheiluri) ja mac Phersonit edessä jo vuonna 1961.
http://www.bmwworld.com/racing/history/1500.htm
Näistä tuli kovia kisapelejä.
Tämä taka-akseliston ripustus siinä kulmassa kuin se oli asennettu, aiheutti jouston pohjatessa voimakkaan negatiivisen camber-kulman takapyörille joka oli tunnusomaista näille autoille pitkään tuon vuoden jälkeenkin.
Myös Mersu harrasti samaa.
http://www.bmwe30.net/pic/tech/suspen.jpg
Ei tule nyt mieleen muita valmistajia noihin aikoihin jotka olisivat käyttäneet vastaavaa rakennetta silloin. Ehkä niitä oli.
VW 1600 TL (kirvesmiehen barracuda) sai samantyyppisen akseliston vuonna 1968. Siihen saakka siinä oli ollut puhdas heiluriakselisto. - toinen esikuva
Pakko myöntää kirjoitti:
Ja fiat 127 oli sentään vuoden auto, lisäksi sisätilat oli ulkomittoihin nähden ennätyksellisen suuret.
Tiedän, kaksi tuollaista aikoinaan omistaneena...Tosin golfin suunnittelu oli 127:n ja rellu vitosen lanseerauksen aikaan jo lähtenyt käyntiin VW:n omistukseensa hankkimien Audin ja NSU:n etuveto-osamisen pohjalta ja noilta taisi tulla myös nestejäähdytteisten suorien nelosten osaaminen.
VW:n vahvinta osaamista oli siinä vaiheessa laatu ja tuotannon suunnittelu, itse automallistohan oli järkyttävän vanhentunutta ja myynti sakkasi pystysuoraan. - Teuvo
toinen esikuva kirjoitti:
Tosin golfin suunnittelu oli 127:n ja rellu vitosen lanseerauksen aikaan jo lähtenyt käyntiin VW:n omistukseensa hankkimien Audin ja NSU:n etuveto-osamisen pohjalta ja noilta taisi tulla myös nestejäähdytteisten suorien nelosten osaaminen.
VW:n vahvinta osaamista oli siinä vaiheessa laatu ja tuotannon suunnittelu, itse automallistohan oli järkyttävän vanhentunutta ja myynti sakkasi pystysuoraan.Ensimmäinen monikäyttönen, jos näin voidaan sanoa, oli tietysti tippa-rellu, Renault 4Lehmää.
Se oli ensimmäinen takaovella ja poistettavalla
takapenkillä varustettu, vuodelta 1971. - Vwe
axeli kirjoitti:
jäykkä taka-akseli on ihan hyvä kun se tehdään oikein esim Alfan dedion systeemi.
Vieläks ykköskoppasta löytää
- suomalaisittain
Suomalaisittain merkittävin 70-luvun auto lienee kuitenkin tämä:
http://www.datsun.de/assets/images/Test_Datsun_100A_08.jpg
Tuo toi suomalaiset puusta alas autoilun saralla ja avasi tavallisellekin duunarille mahdollisuuden omaan autoon.- Lasse Lujalaatunen
Kyllä 70-luvulla Lada oli ilmiö. Se jos mikä tarjosi edullisen mahdollisuuden perheautoiluun. Datsun 100:nhan ei kyllä perhettä mahdutettu. Se oli nuorten auto.
- saapas
Lasse Lujalaatunen kirjoitti:
Kyllä 70-luvulla Lada oli ilmiö. Se jos mikä tarjosi edullisen mahdollisuuden perheautoiluun. Datsun 100:nhan ei kyllä perhettä mahdutettu. Se oli nuorten auto.
Saab 99 oli ilmiö myös. Käsittämättömän tehokas 2 litran kone, lampunpesurit, 15 tuuman pyörät ym. ym. Eipä ihme että sillä sitten pääsikin kaikista ohi, oli tilaa taikka ei.
- jees
saapas kirjoitti:
Saab 99 oli ilmiö myös. Käsittämättömän tehokas 2 litran kone, lampunpesurit, 15 tuuman pyörät ym. ym. Eipä ihme että sillä sitten pääsikin kaikista ohi, oli tilaa taikka ei.
Käsittämättömän tehokas kone tosiaan... :) muilla oli ilman turboa saman verran tehoa
- Tehokas se oli
jees kirjoitti:
Käsittämättömän tehokas kone tosiaan... :) muilla oli ilman turboa saman verran tehoa
En ymmärtänyt kommenttiasi.
Jos puhutaan 70-luvun autoista niin tuohon ensimmäisen turbosaabin teholukemaan (145hv) ei käsittääkseni pystyneet kuin kaksi kertaa tuon hintaiset autot, S-mersut ja ehkä joku isompi BMW, Porsche ym - onväärä
Tehokas se oli kirjoitti:
En ymmärtänyt kommenttiasi.
Jos puhutaan 70-luvun autoista niin tuohon ensimmäisen turbosaabin teholukemaan (145hv) ei käsittääkseni pystyneet kuin kaksi kertaa tuon hintaiset autot, S-mersut ja ehkä joku isompi BMW, Porsche ymperehdy hiukan niihin autoihin...erittäin lähellä tuota 145hv on monella merkillä ja ilman turboa
- Missä ne luuraa
onväärä kirjoitti:
perehdy hiukan niihin autoihin...erittäin lähellä tuota 145hv on monella merkillä ja ilman turboa
Kun pudottelet näin salaperäistä tietoa niin miksi et kerro meille muillekin että mitkä vuosimallia 1978 olevat autot omaavat tuon 145hv tai enemmän.
Saab 99 turbo maksoi (euroissa) 1978 noin 13300 euroa ja siinä oli tosiaan se 145 hv (107kW).
Tuossa listassa on 70-luvulta tehokkaammat autot. Porsche ainakin näyttää puuttuvan joukosta, mutta, ei se mikään edullinen perheauto ollutkaan. Kuten ei mikään listassa mainituista autoista ollut mikään tavallinen työläismalli. Suurin osa autoista maksoivat kaksi kertaa sen mitä saab.
BMW 3.0 L 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 3.0 S 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 3.0 Si 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 730 A 2986 Bensiini Sedan 1976-1979
BMW 733 i 3210 Bensiini Sedan 1976-1979
BMW 733 i A 3210 Bensiini Sedan 1976-1979
Chevrolet Malibu Classic 4999 Bensiini Sedan 1975-1980
Datsun 260 Z Coupe 2565 Bensiini Coupe 1972-1975
Datsun 260 Z Coupe 2 2 2565 Bensiini Coupe 1972-1975
Ford Granada 2.8 Fi GL 2d 2792 Bensiini Sedan 1977-1980
Ford Granada 2.8 Fi GL 4d 2792 Bensiini Sedan 1977-1980
Ford Granada 2.8 Fi GL STW 2792 Bensiini Farmari 1977-1980
Ford Granada 3.0 GXL 4d 2994 Bensiini Sedan 1972-1974
Mercedes-Benz 280 S 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 280 SE 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 280 SEL 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SE 116 3499 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SEL 116 3499 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SL 107 3499 Bensiini Erikoisauto 1971-1979
Mercedes-Benz 350 SLC 107 3499 Bensiini Erikoisauto 1971-1979
Mercedes-Benz 450 SE 116 4520 Bensiini Sedan 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SEL 116 4520 Bensiini Sedan 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 116 6834 Bensiini Sedan 1976-1979
Mercedes-Benz 450 SL 107 4520 Bensiini Erikoisauto 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SLC 107 4520 Bensiini Erikoisauto 1973-1979
Opel Senator 3.0E A 2968 Bensiini Sedan 1978-1980
Saab 99 Turbo 2d 1985 Bensiini Sedan 1978-1980
Volvo 262 Coupe 2664 Bensiini Coupe 1975-1980
Volvo 264 GLE A 2664 Bensiini Sedan 1975-1980
Volvo 264 GLE A (kl) 2664 Bensiini Sedan 1975-1980 - Juippi
Missä ne luuraa kirjoitti:
Kun pudottelet näin salaperäistä tietoa niin miksi et kerro meille muillekin että mitkä vuosimallia 1978 olevat autot omaavat tuon 145hv tai enemmän.
Saab 99 turbo maksoi (euroissa) 1978 noin 13300 euroa ja siinä oli tosiaan se 145 hv (107kW).
Tuossa listassa on 70-luvulta tehokkaammat autot. Porsche ainakin näyttää puuttuvan joukosta, mutta, ei se mikään edullinen perheauto ollutkaan. Kuten ei mikään listassa mainituista autoista ollut mikään tavallinen työläismalli. Suurin osa autoista maksoivat kaksi kertaa sen mitä saab.
BMW 3.0 L 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 3.0 S 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 3.0 Si 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 730 A 2986 Bensiini Sedan 1976-1979
BMW 733 i 3210 Bensiini Sedan 1976-1979
BMW 733 i A 3210 Bensiini Sedan 1976-1979
Chevrolet Malibu Classic 4999 Bensiini Sedan 1975-1980
Datsun 260 Z Coupe 2565 Bensiini Coupe 1972-1975
Datsun 260 Z Coupe 2 2 2565 Bensiini Coupe 1972-1975
Ford Granada 2.8 Fi GL 2d 2792 Bensiini Sedan 1977-1980
Ford Granada 2.8 Fi GL 4d 2792 Bensiini Sedan 1977-1980
Ford Granada 2.8 Fi GL STW 2792 Bensiini Farmari 1977-1980
Ford Granada 3.0 GXL 4d 2994 Bensiini Sedan 1972-1974
Mercedes-Benz 280 S 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 280 SE 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 280 SEL 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SE 116 3499 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SEL 116 3499 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SL 107 3499 Bensiini Erikoisauto 1971-1979
Mercedes-Benz 350 SLC 107 3499 Bensiini Erikoisauto 1971-1979
Mercedes-Benz 450 SE 116 4520 Bensiini Sedan 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SEL 116 4520 Bensiini Sedan 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 116 6834 Bensiini Sedan 1976-1979
Mercedes-Benz 450 SL 107 4520 Bensiini Erikoisauto 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SLC 107 4520 Bensiini Erikoisauto 1973-1979
Opel Senator 3.0E A 2968 Bensiini Sedan 1978-1980
Saab 99 Turbo 2d 1985 Bensiini Sedan 1978-1980
Volvo 262 Coupe 2664 Bensiini Coupe 1975-1980
Volvo 264 GLE A 2664 Bensiini Sedan 1975-1980
Volvo 264 GLE A (kl) 2664 Bensiini Sedan 1975-1980Alfa-Romeo 2000 Berlinan 1962-kuutioisessa koneessa oli 150 hevosvoimaa jo vuonna 1970. Perheautohan tuo oli, tavallisuudesta voi olla montaa mieltä mutta ei kuitenkaan mikään ässämersun tyylinen edustusauto.
- esimerkki sittenkään
Juippi kirjoitti:
Alfa-Romeo 2000 Berlinan 1962-kuutioisessa koneessa oli 150 hevosvoimaa jo vuonna 1970. Perheautohan tuo oli, tavallisuudesta voi olla montaa mieltä mutta ei kuitenkaan mikään ässämersun tyylinen edustusauto.
Juu, niin oli 70-luvun alun datsun/nissan skyline GT-R mallissakin kaksilitrainen suora kutoskone, neliventtiilikannella joka kehitti 160hv.
Kaukana perheautosta kuten tuo alfa-romeokin vaikka molempia sai neliovisina sedan malleina.
Samaan kategoriaan voitaneen sitten pudottaa BMW:n 2002 turbo ym erikoisuudet.
Painotan edelleen sitä että perheauto lienee sellainen johon perheellä on oikeasti varaa. Alfa on maksanut paljon uutena, skylinen GT-R mallia ei edes Suomeen tuotu jne...
Moottoriteknologiaa on varmasti ollut jo 1970-luvulla valmistaa vaikka 500hv moottoreita mutta se että niitä olisi asennettu perheautoihin, on ajatuksena/hintaluokkana aika kaukana. - kuutiotuuma
esimerkki sittenkään kirjoitti:
Juu, niin oli 70-luvun alun datsun/nissan skyline GT-R mallissakin kaksilitrainen suora kutoskone, neliventtiilikannella joka kehitti 160hv.
Kaukana perheautosta kuten tuo alfa-romeokin vaikka molempia sai neliovisina sedan malleina.
Samaan kategoriaan voitaneen sitten pudottaa BMW:n 2002 turbo ym erikoisuudet.
Painotan edelleen sitä että perheauto lienee sellainen johon perheellä on oikeasti varaa. Alfa on maksanut paljon uutena, skylinen GT-R mallia ei edes Suomeen tuotu jne...
Moottoriteknologiaa on varmasti ollut jo 1970-luvulla valmistaa vaikka 500hv moottoreita mutta se että niitä olisi asennettu perheautoihin, on ajatuksena/hintaluokkana aika kaukana.60-luvulla mopar teki hemi-moottorisia hirviöitä ja oli muuan corvette Zl 1(427) alumiinilohkolla jossa oli yli 500 heppaa.
Vähän niitä tosiaan myytiin, mutta optiona se oli.
http://www.c3sharktank.com/techinfo/whiteZL1.html - Käsitys
Missä ne luuraa kirjoitti:
Kun pudottelet näin salaperäistä tietoa niin miksi et kerro meille muillekin että mitkä vuosimallia 1978 olevat autot omaavat tuon 145hv tai enemmän.
Saab 99 turbo maksoi (euroissa) 1978 noin 13300 euroa ja siinä oli tosiaan se 145 hv (107kW).
Tuossa listassa on 70-luvulta tehokkaammat autot. Porsche ainakin näyttää puuttuvan joukosta, mutta, ei se mikään edullinen perheauto ollutkaan. Kuten ei mikään listassa mainituista autoista ollut mikään tavallinen työläismalli. Suurin osa autoista maksoivat kaksi kertaa sen mitä saab.
BMW 3.0 L 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 3.0 S 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 3.0 Si 2985 Bensiini Sedan 1971-1977
BMW 730 A 2986 Bensiini Sedan 1976-1979
BMW 733 i 3210 Bensiini Sedan 1976-1979
BMW 733 i A 3210 Bensiini Sedan 1976-1979
Chevrolet Malibu Classic 4999 Bensiini Sedan 1975-1980
Datsun 260 Z Coupe 2565 Bensiini Coupe 1972-1975
Datsun 260 Z Coupe 2 2 2565 Bensiini Coupe 1972-1975
Ford Granada 2.8 Fi GL 2d 2792 Bensiini Sedan 1977-1980
Ford Granada 2.8 Fi GL 4d 2792 Bensiini Sedan 1977-1980
Ford Granada 2.8 Fi GL STW 2792 Bensiini Farmari 1977-1980
Ford Granada 3.0 GXL 4d 2994 Bensiini Sedan 1972-1974
Mercedes-Benz 280 S 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 280 SE 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 280 SEL 116 2746 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SE 116 3499 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SEL 116 3499 Bensiini Sedan 1972-1979
Mercedes-Benz 350 SL 107 3499 Bensiini Erikoisauto 1971-1979
Mercedes-Benz 350 SLC 107 3499 Bensiini Erikoisauto 1971-1979
Mercedes-Benz 450 SE 116 4520 Bensiini Sedan 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SEL 116 4520 Bensiini Sedan 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 116 6834 Bensiini Sedan 1976-1979
Mercedes-Benz 450 SL 107 4520 Bensiini Erikoisauto 1973-1979
Mercedes-Benz 450 SLC 107 4520 Bensiini Erikoisauto 1973-1979
Opel Senator 3.0E A 2968 Bensiini Sedan 1978-1980
Saab 99 Turbo 2d 1985 Bensiini Sedan 1978-1980
Volvo 262 Coupe 2664 Bensiini Coupe 1975-1980
Volvo 264 GLE A 2664 Bensiini Sedan 1975-1980
Volvo 264 GLE A (kl) 2664 Bensiini Sedan 1975-1980sun listasta puuttuu juuri ne tehokkaimmat.. esim Fiatissa oli jo vuonna 74 141hv 2litran koneessa. Saabi oli vaan niin onneton että piti turbo lisätä että pääsi muiden kanssa samoihin tehoihin. Toi sun listas on täyttä hölynpölyä 3 litraisia vertailet 2 litraiseen saabii???? Suoraan voidaan todeta että Saabin 145 hv 2 litran turbokoneessa ei ole KÄSITTÖMÄTTÖMÄN TEHOKAS
- Anonima
Käsitys kirjoitti:
sun listasta puuttuu juuri ne tehokkaimmat.. esim Fiatissa oli jo vuonna 74 141hv 2litran koneessa. Saabi oli vaan niin onneton että piti turbo lisätä että pääsi muiden kanssa samoihin tehoihin. Toi sun listas on täyttä hölynpölyä 3 litraisia vertailet 2 litraiseen saabii???? Suoraan voidaan todeta että Saabin 145 hv 2 litran turbokoneessa ei ole KÄSITTÖMÄTTÖMÄN TEHOKAS
http://www.autozeitung.de/index.php?page=faszination_auto&action=detail&id=1432&tb=1¤t=2
Alfalla oli yritystä vuonna 1968:
2 litraa
230 heppaa
V-8
260km/h huiput
Helvetin kova peli aikanaan. Vapari karmealla litrateholla !
Hienoja kuvia:
http://www.castel-dino.com/Alfa Tipo33.html - ja lamborgini
Käsitys kirjoitti:
sun listasta puuttuu juuri ne tehokkaimmat.. esim Fiatissa oli jo vuonna 74 141hv 2litran koneessa. Saabi oli vaan niin onneton että piti turbo lisätä että pääsi muiden kanssa samoihin tehoihin. Toi sun listas on täyttä hölynpölyä 3 litraisia vertailet 2 litraiseen saabii???? Suoraan voidaan todeta että Saabin 145 hv 2 litran turbokoneessa ei ole KÄSITTÖMÄTTÖMÄN TEHOKAS
"sun listasta puuttuu juuri ne tehokkaimmat.."
Listassa on Suomessa edes jossakin 70-luvulla määrin myydyt autot, täydellinen se ei ole.
"esim Fiatissa oli jo vuonna 74 141hv 2litran koneessa."
Varmasti. 50-luvulla oli jo yli 300 hevosvoimaisia amerikanautoja. Mainitsemasi fiatia kuten ei maerikkalaisiakaan myyty Suomessa kovinkaan montaa kappaletta. Lisäksi molemmat esimerkit ovat olleet uutena huomattavasti kalliimpia kuin tuo saab.
"Saabi oli vaan niin onneton että piti turbo lisätä että pääsi muiden kanssa samoihin tehoihin. "
Saab olisi varmasti osannut suunnitella neliventtiilikannen ja laittaa kaksi nokka-akselia siihen jo vuonna 1978, myöhemminhän ne tulivatkin. Uskoisin että syynä oli ennemmin taloudelliset kysymykset kuin osaamattomuus. Vai mitä mahdat tuolla "onnettomalla" tarkoittaa.
"Toi sun listas on täyttä hölynpölyä 3 litraisia vertailet 2 litraiseen saabii????"
Et ymmärrä listan merkitystä. Listassa on Suomessa 70-luvulla myydyt autot joissa on ollut vähintään se 145hv. Myönnetään, se ei ole täydellinen. Mutta tuosta listasta on nähtävissä että samantehoiset autot ovat olleet tuolloin huomattavasti kalliimpia kuin kyseessä oleva saab.
"Suoraan voidaan todeta että Saabin 145 hv 2 litran turbokoneessa ei ole KÄSITTÖMÄTTÖMÄN TEHOKAS"
Tätähän ei ole kukaan väittänytkään. Kysymys oli siitä että saabin tehoisia (145hv) autoja ei ole ollut montaa muuta tarjolla samaan hintaan.
Moottoriteknologia ja viritysaste on sitten eri juttu... - vaikka tehoa kyllä on
Anonima kirjoitti:
http://www.autozeitung.de/index.php?page=faszination_auto&action=detail&id=1432&tb=1¤t=2
Alfalla oli yritystä vuonna 1968:
2 litraa
230 heppaa
V-8
260km/h huiput
Helvetin kova peli aikanaan. Vapari karmealla litrateholla !
Hienoja kuvia:
http://www.castel-dino.com/Alfa Tipo33.htmlJa hinta uutena oli...? Ja montako tehtiin/myytiin? Mikä mahtoi olla kestävyys/ajettavuus?
Tiedän että kirjoittaja ei tarkoittanutkaan sitä että tuo olisi tavallinen perheauto mutta käydyssä ketjussa on perätty sitä perheautoa joka oli 1978 tehokkuudeltaan turbosaabin luokkaa. - senmuuttuminen
ja lamborgini kirjoitti:
"sun listasta puuttuu juuri ne tehokkaimmat.."
Listassa on Suomessa edes jossakin 70-luvulla määrin myydyt autot, täydellinen se ei ole.
"esim Fiatissa oli jo vuonna 74 141hv 2litran koneessa."
Varmasti. 50-luvulla oli jo yli 300 hevosvoimaisia amerikanautoja. Mainitsemasi fiatia kuten ei maerikkalaisiakaan myyty Suomessa kovinkaan montaa kappaletta. Lisäksi molemmat esimerkit ovat olleet uutena huomattavasti kalliimpia kuin tuo saab.
"Saabi oli vaan niin onneton että piti turbo lisätä että pääsi muiden kanssa samoihin tehoihin. "
Saab olisi varmasti osannut suunnitella neliventtiilikannen ja laittaa kaksi nokka-akselia siihen jo vuonna 1978, myöhemminhän ne tulivatkin. Uskoisin että syynä oli ennemmin taloudelliset kysymykset kuin osaamattomuus. Vai mitä mahdat tuolla "onnettomalla" tarkoittaa.
"Toi sun listas on täyttä hölynpölyä 3 litraisia vertailet 2 litraiseen saabii????"
Et ymmärrä listan merkitystä. Listassa on Suomessa 70-luvulla myydyt autot joissa on ollut vähintään se 145hv. Myönnetään, se ei ole täydellinen. Mutta tuosta listasta on nähtävissä että samantehoiset autot ovat olleet tuolloin huomattavasti kalliimpia kuin kyseessä oleva saab.
"Suoraan voidaan todeta että Saabin 145 hv 2 litran turbokoneessa ei ole KÄSITTÖMÄTTÖMÄN TEHOKAS"
Tätähän ei ole kukaan väittänytkään. Kysymys oli siitä että saabin tehoisia (145hv) autoja ei ole ollut montaa muuta tarjolla samaan hintaan.
Moottoriteknologia ja viritysaste on sitten eri juttu...alkuperäisestä viestistä lainaus:
Käsittämättömän tehokas 2 litran kone, lampunpesurit, 15 tuuman pyörät ym. ym. Eipä ihme että sillä sitten pääsikin kaikista ohi, oli tilaa taikka ei." - sehän
vaikka tehoa kyllä on kirjoitti:
Ja hinta uutena oli...? Ja montako tehtiin/myytiin? Mikä mahtoi olla kestävyys/ajettavuus?
Tiedän että kirjoittaja ei tarkoittanutkaan sitä että tuo olisi tavallinen perheauto mutta käydyssä ketjussa on perätty sitä perheautoa joka oli 1978 tehokkuudeltaan turbosaabin luokkaa.tuli jo otetaan vaikka Fiat 131 perheauto vuodelta 74
- mutta en ollut minä
senmuuttuminen kirjoitti:
alkuperäisestä viestistä lainaus:
Käsittämättömän tehokas 2 litran kone, lampunpesurit, 15 tuuman pyörät ym. ym. Eipä ihme että sillä sitten pääsikin kaikista ohi, oli tilaa taikka ei."Ah... joku muu väitti siis tuota kuin minä.
No, ehkä se on hänelle ollut se uskomattoman tehokas tuolloin, suotakoon hänelle se mielipide. - anonima
vaikka tehoa kyllä on kirjoitti:
Ja hinta uutena oli...? Ja montako tehtiin/myytiin? Mikä mahtoi olla kestävyys/ajettavuus?
Tiedän että kirjoittaja ei tarkoittanutkaan sitä että tuo olisi tavallinen perheauto mutta käydyssä ketjussa on perätty sitä perheautoa joka oli 1978 tehokkuudeltaan turbosaabin luokkaa.http://www.einszweidrei.de/fiat/fiat13032aut1973-1.htm
Vuonna 1973 - Mahtoi olla halpa
anonima kirjoitti:
http://www.einszweidrei.de/fiat/fiat13032aut1973-1.htm
Vuonna 1973Varsinainen perheauto:
"> Kuvassa 240 on Fiat 130. Ette muuten pojat uskoisi jos kertoisin
> mitä tuo auto maksoi uutena. On suoranainen ihme, että noita
> tuotiin maahan 90 kpl."
http://mailgate.supereva.com/sfnet/sfnet.harrastus.autovanhukset/msg14859.html - Juippi
esimerkki sittenkään kirjoitti:
Juu, niin oli 70-luvun alun datsun/nissan skyline GT-R mallissakin kaksilitrainen suora kutoskone, neliventtiilikannella joka kehitti 160hv.
Kaukana perheautosta kuten tuo alfa-romeokin vaikka molempia sai neliovisina sedan malleina.
Samaan kategoriaan voitaneen sitten pudottaa BMW:n 2002 turbo ym erikoisuudet.
Painotan edelleen sitä että perheauto lienee sellainen johon perheellä on oikeasti varaa. Alfa on maksanut paljon uutena, skylinen GT-R mallia ei edes Suomeen tuotu jne...
Moottoriteknologiaa on varmasti ollut jo 1970-luvulla valmistaa vaikka 500hv moottoreita mutta se että niitä olisi asennettu perheautoihin, on ajatuksena/hintaluokkana aika kaukana.Miksei Berlina olisi perheauto siinä missä turbo-Saabikin? Kumpaankaan ei perusduunarilla ollut varaa, mutta eivät ne mihinkään multimiljardööriluokkaankaan kuuluneet. Samanlaisia yleisesti saatavilla olleita neljän hengen sedaneita kumpikin.
Berlina 2000:n hinnasta minulla ei ole tietoa, mutta Berlina 1750 maksoi vuonna -71 31.900 markkaa. Kaksitonnisessa oli erona lähinnä sylinterin halkaisija, maski ja sisustus, joten tuskin hintakaan ihan eri planeetalta oli.
Vuoden -85 hinnasto kertoo Berlinan seuraajan Alfettan 2.0-litraisen version hinnaksi 125.200 eli euroiksi väännettynä vajaat 21 tuhatta. Berlinan ja Alfettan hintakehityksen perusteella voinee arvailla, että Alfan hinta vuonna -78 tuskin oli ainakaan oleellisesti turbo-Saabin hintaa suurempi. Saattoipa Alfa olla jopa halvempi. - Menee mielenkiintoiseksi
Juippi kirjoitti:
Miksei Berlina olisi perheauto siinä missä turbo-Saabikin? Kumpaankaan ei perusduunarilla ollut varaa, mutta eivät ne mihinkään multimiljardööriluokkaankaan kuuluneet. Samanlaisia yleisesti saatavilla olleita neljän hengen sedaneita kumpikin.
Berlina 2000:n hinnasta minulla ei ole tietoa, mutta Berlina 1750 maksoi vuonna -71 31.900 markkaa. Kaksitonnisessa oli erona lähinnä sylinterin halkaisija, maski ja sisustus, joten tuskin hintakaan ihan eri planeetalta oli.
Vuoden -85 hinnasto kertoo Berlinan seuraajan Alfettan 2.0-litraisen version hinnaksi 125.200 eli euroiksi väännettynä vajaat 21 tuhatta. Berlinan ja Alfettan hintakehityksen perusteella voinee arvailla, että Alfan hinta vuonna -78 tuskin oli ainakaan oleellisesti turbo-Saabin hintaa suurempi. Saattoipa Alfa olla jopa halvempi.Olin siinä käsityksessä että tuo alfa olisi ollut tosiaan kalliimpi.
On se varmaankin ollut sitten saabille hyvä haastaja samassa luokassa.
Harmi kun ei ole nyt vanhoja TM-lehtiä tai muuta yhtä luotettavaa lähdettä käytössä mistä noita voisi tiirailla. - Sulevi
Anonima kirjoitti:
http://www.autozeitung.de/index.php?page=faszination_auto&action=detail&id=1432&tb=1¤t=2
Alfalla oli yritystä vuonna 1968:
2 litraa
230 heppaa
V-8
260km/h huiput
Helvetin kova peli aikanaan. Vapari karmealla litrateholla !
Hienoja kuvia:
http://www.castel-dino.com/Alfa Tipo33.htmlvois melkeen mennä 2006 mallisesta.
- Ainakin melkein
Sulevi kirjoitti:
vois melkeen mennä 2006 mallisesta.
Tuohan on kuin se smartin sporttiversio...
Smartissa vaan on hieman vähemmän tehoa. - Juippi
Menee mielenkiintoiseksi kirjoitti:
Olin siinä käsityksessä että tuo alfa olisi ollut tosiaan kalliimpi.
On se varmaankin ollut sitten saabille hyvä haastaja samassa luokassa.
Harmi kun ei ole nyt vanhoja TM-lehtiä tai muuta yhtä luotettavaa lähdettä käytössä mistä noita voisi tiirailla.Kas, Suomi24:llä keskustelija joka pystyy tarkistamaan näkemystään, hienoa! Valitettavan usein täällä näkee vain sokeaa merkki- ja valmistusmaafanitusta, näytät olevan piristävä poikkeus.
Turbo-Saabeista kiinnostunutta varmaan kiinnostaa tämä videopätkä:
http://video.google.com/videoplay?docid=669430752355026155&q=saab&pl=true
Kyllähän tuolla Alfakin vilahtaa, taisi olla Alfetta GTV 1750. En pääse nyt tarkistamaan kun tältä koneelta näyttää puuttuvan videon näyttämiseen tarvittava kodekki. Siitähän ei pääse mihinkään että 99 Turbo oli aikansa nopeimpia perheautoja, ainakin suoralla tiellä. - ikiliikkuja
Juippi kirjoitti:
Kas, Suomi24:llä keskustelija joka pystyy tarkistamaan näkemystään, hienoa! Valitettavan usein täällä näkee vain sokeaa merkki- ja valmistusmaafanitusta, näytät olevan piristävä poikkeus.
Turbo-Saabeista kiinnostunutta varmaan kiinnostaa tämä videopätkä:
http://video.google.com/videoplay?docid=669430752355026155&q=saab&pl=true
Kyllähän tuolla Alfakin vilahtaa, taisi olla Alfetta GTV 1750. En pääse nyt tarkistamaan kun tältä koneelta näyttää puuttuvan videon näyttämiseen tarvittava kodekki. Siitähän ei pääse mihinkään että 99 Turbo oli aikansa nopeimpia perheautoja, ainakin suoralla tiellä.miltäköhän vuodelta tuo video on? Alfalta olisi löytynyt vuoden 79 Alfetta turbodelta tuohon testiin jossa oli 170 hv, Bemarillakin oli tuossa testissä suurempi kutoskone (2,5) kuin muilla
- hauska video
Juippi kirjoitti:
Kas, Suomi24:llä keskustelija joka pystyy tarkistamaan näkemystään, hienoa! Valitettavan usein täällä näkee vain sokeaa merkki- ja valmistusmaafanitusta, näytät olevan piristävä poikkeus.
Turbo-Saabeista kiinnostunutta varmaan kiinnostaa tämä videopätkä:
http://video.google.com/videoplay?docid=669430752355026155&q=saab&pl=true
Kyllähän tuolla Alfakin vilahtaa, taisi olla Alfetta GTV 1750. En pääse nyt tarkistamaan kun tältä koneelta näyttää puuttuvan videon näyttämiseen tarvittava kodekki. Siitähän ei pääse mihinkään että 99 Turbo oli aikansa nopeimpia perheautoja, ainakin suoralla tiellä.Mainio pätkä kaikenkaikkiaan.
Mitähän se olikaan se saabin varttimailin aika, luokkaa 15,5 sekuntia?
Ei siihen pääse vieläkään ihan joka auto. - reba
jees kirjoitti:
Käsittämättömän tehokas kone tosiaan... :) muilla oli ilman turboa saman verran tehoa
Oli kai silloin tehokkaampiakin, mutta ei tavallisten perheutojen luokassa.
Kyllä mun muistaakseni ne tienpäällä suurimpana enemmistönä olleet kadetit, escortit, ladat, mosset, morrikset ja fiiatit oli rutkasti alle sataheppaisia. - regular
reba kirjoitti:
Oli kai silloin tehokkaampiakin, mutta ei tavallisten perheutojen luokassa.
Kyllä mun muistaakseni ne tienpäällä suurimpana enemmistönä olleet kadetit, escortit, ladat, mosset, morrikset ja fiiatit oli rutkasti alle sataheppaisia.kuka nyt laskee minkäkin tavalliseksi, ei tuo 99 turbokaan mikään jokapäiväinen näky ollut tuohon aikaan.. minä kyllä lasken esim Fiat 131sen tavalliseksi perheautoksi
- reba
regular kirjoitti:
kuka nyt laskee minkäkin tavalliseksi, ei tuo 99 turbokaan mikään jokapäiväinen näky ollut tuohon aikaan.. minä kyllä lasken esim Fiat 131sen tavalliseksi perheautoksi
Ei ehkä saappikaan ihan perus-perhepirssi ollut mutta aikansa juppien (silloinen termi taisi olla "menevä mies" ja/tai "nousukas") ja "paremman väen" saavutettavissa oleva ja yleinen kumminkin. Ylemmän toimihenkilön ja -virkamiehen auto.
Ja verrattuna niihin eskortteihin ja mosseihin niin olihan se aimo peli, kyllä niitä kateudesta jupisten sukukokouksissa katsottiin jos joku sellaisella paikalle kurvasi. - JJH
jees kirjoitti:
Käsittämättömän tehokas kone tosiaan... :) muilla oli ilman turboa saman verran tehoa
Saab ei suinkaan hakenut suurta huipputehoa (sehän olisi ollut helppoa) turboahtaessaan parilitraista moottoriaan vaan suurta vääntömomenttia joka löytyisi laajalla kierroslukualueella mahdollistaen erittäin hyvän ohituskiihtyvyyden ja moottorin hyvän voimantarjonnan laajalla kierroslukualueella.
Tällaisen laaja-alaisen moottorin suunnittelu oli tuohon aikaan harvinaisempaa ja vaikeampaa.
Tätä moottorisuunnittelija Per Gillbrand on aina painottanut.
Itse Turbosaabbia aikoinaan ajaneena voin allekirjoittaa Gillbrandin sanoman.
Moni samantehoinen vapaastihengittävä tuntui ajossa merkittävästi tehottomammalta.
Varsinkin maanteiden ohitustilanteissa Saab tuntui olevan todella elementissään. - tosiaanå
JJH kirjoitti:
Saab ei suinkaan hakenut suurta huipputehoa (sehän olisi ollut helppoa) turboahtaessaan parilitraista moottoriaan vaan suurta vääntömomenttia joka löytyisi laajalla kierroslukualueella mahdollistaen erittäin hyvän ohituskiihtyvyyden ja moottorin hyvän voimantarjonnan laajalla kierroslukualueella.
Tällaisen laaja-alaisen moottorin suunnittelu oli tuohon aikaan harvinaisempaa ja vaikeampaa.
Tätä moottorisuunnittelija Per Gillbrand on aina painottanut.
Itse Turbosaabbia aikoinaan ajaneena voin allekirjoittaa Gillbrandin sanoman.
Moni samantehoinen vapaastihengittävä tuntui ajossa merkittävästi tehottomammalta.
Varsinkin maanteiden ohitustilanteissa Saab tuntui olevan todella elementissään.vuoden 78 turbo laajatehoinen .) kunnon potku vasta 3-4t kierroksella...
- tosiaan joo
JJH kirjoitti:
Saab ei suinkaan hakenut suurta huipputehoa (sehän olisi ollut helppoa) turboahtaessaan parilitraista moottoriaan vaan suurta vääntömomenttia joka löytyisi laajalla kierroslukualueella mahdollistaen erittäin hyvän ohituskiihtyvyyden ja moottorin hyvän voimantarjonnan laajalla kierroslukualueella.
Tällaisen laaja-alaisen moottorin suunnittelu oli tuohon aikaan harvinaisempaa ja vaikeampaa.
Tätä moottorisuunnittelija Per Gillbrand on aina painottanut.
Itse Turbosaabbia aikoinaan ajaneena voin allekirjoittaa Gillbrandin sanoman.
Moni samantehoinen vapaastihengittävä tuntui ajossa merkittävästi tehottomammalta.
Varsinkin maanteiden ohitustilanteissa Saab tuntui olevan todella elementissään.Ensimmäiset turbosaapit olivat todella elementissään maanteiden ohitustilanteissa semminkin jos omasi ennustajan lahjoja sen verran että pystyi näkemään 30 sekunnin kuluttua avautuvan ohituspaikan niin että osasi painaa kaasupedaalin lattiaan jo nyt....
Meedion kykyjä tarvittiin myös ennustamaan sitä millainen pinta tulee olemaan vetävien pyörien alla sillä hetkellä kun turbo vihdoin potkaisee. Etuvedon ansiosta nuo kyllä pysyivät pääosin tiellä toisin kuin 1972-mallin akvaariobemarit 2l turbokoneilla. - korjaaja.
tosiaan joo kirjoitti:
Ensimmäiset turbosaapit olivat todella elementissään maanteiden ohitustilanteissa semminkin jos omasi ennustajan lahjoja sen verran että pystyi näkemään 30 sekunnin kuluttua avautuvan ohituspaikan niin että osasi painaa kaasupedaalin lattiaan jo nyt....
Meedion kykyjä tarvittiin myös ennustamaan sitä millainen pinta tulee olemaan vetävien pyörien alla sillä hetkellä kun turbo vihdoin potkaisee. Etuvedon ansiosta nuo kyllä pysyivät pääosin tiellä toisin kuin 1972-mallin akvaariobemarit 2l turbokoneilla.Saabi oli siitä kuuluisa, että siinä oli osattu se turboviive saada minimiin mm. hukkaportilla ja alemmilla kierroksilla mukaantulevalla ahtimella.
Aivan eri laite kuin bemarin hirviömäinen 2002 turbotykki joka kyllä kulki kuin tauti, mutta oli vaarallinen osaamattomissa käsissä. - tosiaanjoo
korjaaja. kirjoitti:
Saabi oli siitä kuuluisa, että siinä oli osattu se turboviive saada minimiin mm. hukkaportilla ja alemmilla kierroksilla mukaantulevalla ahtimella.
Aivan eri laite kuin bemarin hirviömäinen 2002 turbotykki joka kyllä kulki kuin tauti, mutta oli vaarallinen osaamattomissa käsissä.eihän tästä ole kuin muutaman kuukausi aikaa kun tuota testattiin jossain lehdessä (turbo?) ja viive todettiin todella karmeaksi tehot tulevat 3-4 tonnin välillä
- puhuttiin 1970-luvusta
korjaaja. kirjoitti:
Saabi oli siitä kuuluisa, että siinä oli osattu se turboviive saada minimiin mm. hukkaportilla ja alemmilla kierroksilla mukaantulevalla ahtimella.
Aivan eri laite kuin bemarin hirviömäinen 2002 turbotykki joka kyllä kulki kuin tauti, mutta oli vaarallinen osaamattomissa käsissä.noissa ensimmäsissä turbosaabeissa oli aivan hirvittävä turboviive sekä potku (vaikka ei sitä tehoa niin kaueasti ollut) siitä yksinkertaisesta syystä ettei turbotekniikkaa vielä hallittu.
Valitettavasti turbopotkusta ehti muodostua jonkinlainen saabin tavaramerkki joka oli pakko säilyttää turbosaabeissa vielä senkin jälkeen kun ahtaminen alkoi olla hallussa ja viivekin oli saatu jo järjellisiin mittoihin eli vielä 1980-luvun loppuun asti.
Vasta 1990-luvulla saabilta alkoi tulla näitä matalapaineturboja ja markkinointimiehet antoivat insinööreille luvan siistiä sen turbopotkunkin pois jopa kiremmistä malleista kun ostajat alkoivat kokeilla vaihtoehtona sekä isoja vapaastihengittävieä että muiden turbokoneita.
- mr.tampax
Tämä auto oli esimerkkinä muille millaista autoa ei saanut rakentaa.Kylmä kuin pakastin ja ajo-ominaisuudet ihan perseestä.
Tosin Opel jatkoi samoilla linjoilla vielä 80-luvullakin.
http://www.kad-ig.de/Melanie_Kadett.jpgeihän se kyllä lämpimin mahollinen oo, mutta ikäsekseen ihan kohtalainen. Mulla oli tommonen aikanaan, ja ihan hyvin tarkenin, Tpaita päällä -20 asteen pakkasessa, vaikka uusissa autoissa meni toppatakki&karvalakki porukkaa ohi. Ajo-ominaisuudet on ikäsekseen ihan kohtalaiset, niin talvella kuin kesälläkin.
- Sulevi
jannetin82 kirjoitti:
eihän se kyllä lämpimin mahollinen oo, mutta ikäsekseen ihan kohtalainen. Mulla oli tommonen aikanaan, ja ihan hyvin tarkenin, Tpaita päällä -20 asteen pakkasessa, vaikka uusissa autoissa meni toppatakki&karvalakki porukkaa ohi. Ajo-ominaisuudet on ikäsekseen ihan kohtalaiset, niin talvella kuin kesälläkin.
ravakka peli.
- mr. Tena
Ei ole ollut yhtäkään autolehden testiä jossa Golfin ajettavuutta olisi arvosteltu huonoksi tuohon 70-luku aikaan.
Golf oli monessa asiassa edelläkävijä:
"Vuoden 1976 alussa esitelty Golf GTI oli ensimmäinen urheilullinen pikkuauto, ja se säilyi luokkansa valtiaana monista uusista kilpailijoista huolimatta."
"Toinen merkittävä Golf oli vuoden 1976 lopussa esitelty diesel. Sen moottori oli ensimmäinen nykyaikainen, sivistynyt dieselmoottori"
http://www.ajovalo.net/Historia/vw_golf74.htm mr. Tena kirjoitti:
Ei ole ollut yhtäkään autolehden testiä jossa Golfin ajettavuutta olisi arvosteltu huonoksi tuohon 70-luku aikaan.
Golf oli monessa asiassa edelläkävijä:
"Vuoden 1976 alussa esitelty Golf GTI oli ensimmäinen urheilullinen pikkuauto, ja se säilyi luokkansa valtiaana monista uusista kilpailijoista huolimatta."
"Toinen merkittävä Golf oli vuoden 1976 lopussa esitelty diesel. Sen moottori oli ensimmäinen nykyaikainen, sivistynyt dieselmoottori"
http://www.ajovalo.net/Historia/vw_golf74.htmdiisselin uskon, se olikin oikea edelläkäviä.
mutta olikos Mini Cooppereita jo sillon? Okei myönnetään että mini ei koskaan tainnut saada moista menekkiä, eli siis golffi oli ensimmäinen oikeasti menestynyt pikkuauto, vaikka ei kumminkaan ensimmäinen kaikissa asioissa.- Teuvo
jannetin82 kirjoitti:
diisselin uskon, se olikin oikea edelläkäviä.
mutta olikos Mini Cooppereita jo sillon? Okei myönnetään että mini ei koskaan tainnut saada moista menekkiä, eli siis golffi oli ensimmäinen oikeasti menestynyt pikkuauto, vaikka ei kumminkaan ensimmäinen kaikissa asioissa.# Toyota Corolla — 35,000,000 sold in nine generations since 1966.
# Ford F-Series — more than 29,000,000 sold in eleven generations since 1948.
# Volkswagen Golf — over 24,000,000[1] in five generations, overtaking Beetle in 2002.
# Volkswagen Beetle — 21,529,464 — the best-selling single car design in history. - faktaå
mr. Tena kirjoitti:
Ei ole ollut yhtäkään autolehden testiä jossa Golfin ajettavuutta olisi arvosteltu huonoksi tuohon 70-luku aikaan.
Golf oli monessa asiassa edelläkävijä:
"Vuoden 1976 alussa esitelty Golf GTI oli ensimmäinen urheilullinen pikkuauto, ja se säilyi luokkansa valtiaana monista uusista kilpailijoista huolimatta."
"Toinen merkittävä Golf oli vuoden 1976 lopussa esitelty diesel. Sen moottori oli ensimmäinen nykyaikainen, sivistynyt dieselmoottori"
http://www.ajovalo.net/Historia/vw_golf74.htmei ollut ensimmäinen urheilullinen pikkuauto. ne tuli ihan maista ja paljon aikaisemmin
- mr.tampax
jannetin82 kirjoitti:
eihän se kyllä lämpimin mahollinen oo, mutta ikäsekseen ihan kohtalainen. Mulla oli tommonen aikanaan, ja ihan hyvin tarkenin, Tpaita päällä -20 asteen pakkasessa, vaikka uusissa autoissa meni toppatakki&karvalakki porukkaa ohi. Ajo-ominaisuudet on ikäsekseen ihan kohtalaiset, niin talvella kuin kesälläkin.
"Tpaita päällä -20 asteen pakkasessa" joo kyllä niin,jos on karvainen kuin supikoira.
Teuvo kirjoitti:
# Toyota Corolla — 35,000,000 sold in nine generations since 1966.
# Ford F-Series — more than 29,000,000 sold in eleven generations since 1948.
# Volkswagen Golf — over 24,000,000[1] in five generations, overtaking Beetle in 2002.
# Volkswagen Beetle — 21,529,464 — the best-selling single car design in history.puhe oli pienistä, etuvetoisista, perheautoista.
Corolla coidaan hyllyttää -80luvulle saakka, auton ollessa takavetoinen. sekä farmarit, sedanit, ja liftbackit voidaan hyllyttää myös.
Fordin F-Series, ymmärtääkseni tarkoittaa fordin avolavoja, ei millään tavalla liity aiheeseen.
Golf, unohdetaan tästäkin farmarit, sedanitkin tunnetaan erinimillä jo valmiiksi, (kuten tunnetaan golffiin pohjautuva avolava Caddykin)
Kupla, sehän se onkin oikea menestys, mutta ei löydy oikein muita yhdistäviä tekijöitä pienen koon lisäksi, joten viotaneen hyllyttää tämäkin,
Haetaan kilpailijat vaikkapa näistä.
-Datsun 100A
-Corolla (Hatchback mallit) jos ne välttämättä halutaan mukaan (tämähän on niitä autoja jotka seuraavat Golffin viitoittamaa tietä)
-Fiat 127
-Mini
en oo paljoo perehtynyt itseäni vanhempiin autihin, (mitä nyt hieman amerikkalaisiin, tai muuten yleisesti kiinnostaviin, tai yleisiin malleihin) mutta joku enemmän asioihin perehtynyt voisi jatkaa listaa.
Kuitenkin mielipiteeni on se, että GolfI on varsin onnistunut malli joka ei tosin ollut edelläkävijä kaikessa, mutta onnistui yhdistelemään muitten autojen hyvät puolet itseensä, sekä volsun onnistunut diisseli, sekä kuplan luoma luottamus merkkiä kohtaan, oli golffin onnistumisen takana. Jos esim. Golffin (siis juurikin tuon mallin, mistä aloituksessa oli puhe) olisi esitellyt vaikkapa Lada, juuri niin hyvänä kuin VW sen esitteli, siitä ei olisi tullut sellaista menestystä joka siitä nyt on tullut.- ylempänä
faktaå kirjoitti:
ei ollut ensimmäinen urheilullinen pikkuauto. ne tuli ihan maista ja paljon aikaisemmin
urheilullisia pikkuautoja on valmistettu tasan niin kauan kuin pikkuautoja ylipäätänsäkin ja luettelin jo tuossa ylempänä noita 1960-luvun massatuotettuja halpoja tehdas-GTI malleja joista toki sai sitten vielä kireämpiä versioita virityspajan paloilla mutta niin Golfistakin.
Golf ei ollut edes ensimmäinen etuvetoinen pieni "GTI" koska kiistatta Mini Cooper oli täsmälleen saman kategorian auto jo vuosikymmen aiemmin.
mitkäköhän autot on kopioitu tosta? Eikös kaikki pienet etuvedot oo ennemminkin kopioitu Ministä?
- Sulevi
Dodge challenger R/T 440 on 70-luvun ankarin AUTO.
- mutta mielestäni
Mutta ei ole meikäläisen valinta. Jotenkin mitäänsanomaton muotoilu avasi ovet 80-luvun tyylille, josta en pidä.
- Mini
Hei jannut! Mihin te unohdatte Minit? Niissä oli moottori poikittain, etuveto, kaksiovinen itsekantava kori jo 20 vuotta Golfia ennen!
- bratwurst
Golf teki vain asiasta lopullisen.
Kukaan ei kieltäne Minin suunnittelijan, kreikkalaisperäisen Alec Issigoniksen ideointikykyä. Loistava autonsuunnittelija.
Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen ajoivat auton maailmankartalle. - haloo hei
Citroenilla taisi olla ensimmäisenä maailmassa itsekantava kori yhdistettynä etuvetoon jo 1930-luvun gangsteri-sitikassa joka toki ei ollut sen ajan mittapuun mukaan pikkuauto mutta 2CV eli rättisitikka kyllä oli.
En kyllä mene sanomaan mitenpäin noiden moottori oli mutta vaihdelaatikko ei ainakaan uinut samassa öljyssä moottorin kanssa kuten minissä. - JJH
haloo hei kirjoitti:
Citroenilla taisi olla ensimmäisenä maailmassa itsekantava kori yhdistettynä etuvetoon jo 1930-luvun gangsteri-sitikassa joka toki ei ollut sen ajan mittapuun mukaan pikkuauto mutta 2CV eli rättisitikka kyllä oli.
En kyllä mene sanomaan mitenpäin noiden moottori oli mutta vaihdelaatikko ei ainakaan uinut samassa öljyssä moottorin kanssa kuten minissä.Sitikassa mylly oli pitkittäin.
Ei silti. Sitikka on ollut eräs innovatiivisimpia automerkeistä.
- aivan muualla
Merkittävä auto varmaankin myyntimäärissä mitattuna, ja ennenkaikkea ensimmäinen nykyaikainen Volkkari! Golfia ei kenenkään ole tarvinnut kopioida, sillä esikuvat olivat aivan muualla, kuten täällä jo kirjotettiinkin (Mini, Fiatit 127-128..). Sieltä se Golfinkin malli otettiin.
- RO80 rules!
Jollei NSU olisi valinnut uskomattoman RO80:n (joka näyttää nykyautolta vielä tänään, melkein 40v myöhemmin!!!) koneeksi wankelia, olisi merkki varmaan hengissä ja volkkari pusaisi takamoottorisia pahnanpuhaltimia jossain Brasiliassa.
Selvitystilaan ajautuneen NSU:n oston jälkeen vollarille saatiin kertaheitolla nykyaikaisen etuvetoisen auton suunnittelosaaminen ja valmiit mallitkin. K70:n olikin todellisuudessa tuotantoon menossa ollut NSU joka lanseerattiin vasta VW:n merkillä.
Volkkarilta saatiin kyllä sitten markkinointi-, laatu- ja tuotanto-osaamista joka NSU:lta näytti puuttuvan kokonaan. - Teuvo
RO80 rules! kirjoitti:
Jollei NSU olisi valinnut uskomattoman RO80:n (joka näyttää nykyautolta vielä tänään, melkein 40v myöhemmin!!!) koneeksi wankelia, olisi merkki varmaan hengissä ja volkkari pusaisi takamoottorisia pahnanpuhaltimia jossain Brasiliassa.
Selvitystilaan ajautuneen NSU:n oston jälkeen vollarille saatiin kertaheitolla nykyaikaisen etuvetoisen auton suunnittelosaaminen ja valmiit mallitkin. K70:n olikin todellisuudessa tuotantoon menossa ollut NSU joka lanseerattiin vasta VW:n merkillä.
Volkkarilta saatiin kyllä sitten markkinointi-, laatu- ja tuotanto-osaamista joka NSU:lta näytti puuttuvan kokonaan.70-luvun alussa Volkkari oli pinteessä.
Kupla oli auttamattomasti vanhentunut.
NSU-kauppa teki mahtavat tappiot.
K70 oli varsinainen fiasko. Audi puoli yhtymästä oli
ainoa, joka tuotti voittoa. Selvitystila oli
todella lähellä. Ei yksinkertaisesti ollut mallia,
mikä myisi. Tähän tilanteeseen syntyi Golf.
Siinä varman kovasti puristeltiin, kun odoteltiin
ensimmäisiä myyntituloksia.
Täältä lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/VW_Golf - Aulis
Teuvo kirjoitti:
70-luvun alussa Volkkari oli pinteessä.
Kupla oli auttamattomasti vanhentunut.
NSU-kauppa teki mahtavat tappiot.
K70 oli varsinainen fiasko. Audi puoli yhtymästä oli
ainoa, joka tuotti voittoa. Selvitystila oli
todella lähellä. Ei yksinkertaisesti ollut mallia,
mikä myisi. Tähän tilanteeseen syntyi Golf.
Siinä varman kovasti puristeltiin, kun odoteltiin
ensimmäisiä myyntituloksia.
Täältä lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/VW_GolfDKW oli jo 1939 eristyksellinen. Etuveto, levyjarrut edessä, olivat vielä kiinni vaihdelaatikon kyljessä ja itsekantava kori. Audi 80 oli paremmin suunniteltu DKW 1959-63.
- eroaa
Aulis kirjoitti:
DKW oli jo 1939 eristyksellinen. Etuveto, levyjarrut edessä, olivat vielä kiinni vaihdelaatikon kyljessä ja itsekantava kori. Audi 80 oli paremmin suunniteltu DKW 1959-63.
"paremmin suunniteltu" miten sen huomaa?
- Aulis
eroaa kirjoitti:
"paremmin suunniteltu" miten sen huomaa?
Etupäähän McPherson jousitus. Pituussunntainen moottori poikittain ja pyrkimys pehmustettuun koelautaan ja ohjauspyörään. Takajouset linjaari heiluriksi ja vieläpä kolminopeuksiset puhaltimet ja pyyhkijät. Paremmin suunnitelut olivat neliovisuus ja laitetaan vielä vaikka ajatusta levyjarruista taakse.
- jooui
Aulis kirjoitti:
Etupäähän McPherson jousitus. Pituussunntainen moottori poikittain ja pyrkimys pehmustettuun koelautaan ja ohjauspyörään. Takajouset linjaari heiluriksi ja vieläpä kolminopeuksiset puhaltimet ja pyyhkijät. Paremmin suunnitelut olivat neliovisuus ja laitetaan vielä vaikka ajatusta levyjarruista taakse.
onko se nyt sitten paremmin vai eri tavalla suunniteltu. mielestäni se ei ole paremmin suunniteltu.
- sama kuin edellä
Teuvo kirjoitti:
70-luvun alussa Volkkari oli pinteessä.
Kupla oli auttamattomasti vanhentunut.
NSU-kauppa teki mahtavat tappiot.
K70 oli varsinainen fiasko. Audi puoli yhtymästä oli
ainoa, joka tuotti voittoa. Selvitystila oli
todella lähellä. Ei yksinkertaisesti ollut mallia,
mikä myisi. Tähän tilanteeseen syntyi Golf.
Siinä varman kovasti puristeltiin, kun odoteltiin
ensimmäisiä myyntituloksia.
Täältä lisää:
http://en.wikipedia.org/wiki/VW_Golfmutta suunnittelultaan se oli aikalaisekseen upea. Autossa oli etuveto ja poikittainen etumoottori, kokoluokassaan mahtavat tilat ja paljon ikkunapinta-alaa, se oli hyvä ajaa ja siinä oli tehokas ja taloudellinen moottori. Näin siis piirustuslaudalla....
Eli se oli periaatteessa kaikkea sitä mistä Golf ja Passat muutama vuosi myöhemmin tulivat kuuluisiksi.
Mutta kun toteutuksesta vastasi NSU jonka joutsenlauluksi tuo jäi, ei ihmekään että auton toteutus ja laatu oli mitä oli. VW:n takamoottorinen mallisto oli vanhentunut niin pahasti käsiin että K70 oli pakko lanseerata jokseenkin sellaisenaan vain VW:n logo lisäämällä ja loppu onkin historiaa.
Yhdellä puolitutulla oli aikoinaan tuollainen joskus 1980-luvun puolella ja herra saikin totutella kaikkiin pikku oikkuihin kuten vaihdelaatikkoon joka suunniteluvirheen takia aika ajoin tärisi irti moottorista... - Sulevi
sama kuin edellä kirjoitti:
mutta suunnittelultaan se oli aikalaisekseen upea. Autossa oli etuveto ja poikittainen etumoottori, kokoluokassaan mahtavat tilat ja paljon ikkunapinta-alaa, se oli hyvä ajaa ja siinä oli tehokas ja taloudellinen moottori. Näin siis piirustuslaudalla....
Eli se oli periaatteessa kaikkea sitä mistä Golf ja Passat muutama vuosi myöhemmin tulivat kuuluisiksi.
Mutta kun toteutuksesta vastasi NSU jonka joutsenlauluksi tuo jäi, ei ihmekään että auton toteutus ja laatu oli mitä oli. VW:n takamoottorinen mallisto oli vanhentunut niin pahasti käsiin että K70 oli pakko lanseerata jokseenkin sellaisenaan vain VW:n logo lisäämällä ja loppu onkin historiaa.
Yhdellä puolitutulla oli aikoinaan tuollainen joskus 1980-luvun puolella ja herra saikin totutella kaikkiin pikku oikkuihin kuten vaihdelaatikkoon joka suunniteluvirheen takia aika ajoin tärisi irti moottorista...pitkittäin.
- kerran..
Bratwurstien ja Beobachtereiden suureksi harmiksi kävi jälleen niin, että Golf onkin onneton kopio paljon innovatiivisemmista ja mullistavammista automalleista, jotka on suunniteltu ja tehty ihan muualla.
Golf oli ja on edelleen siis kopio. Täsmälleen teidän oman logiikkanne mukaisesti. Volkkari ei keksinyt itse mitään, vaan härskisti kopioi ideat muualta. Muotoiluunkin piti käyttää italialaisten apua, kun ei itse osattu tehdä yhtään mitään.
Tänä päivänäkään Golf ei ole pitkälle pötkinyt, juuri tuli jumbosija GTI-vertailussa, vaikka Golfinhan piti olla esikuva omalle kokoluokalleen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et voi olla loputtomasti hiljaa
Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto1432202Nainen mitä tekisit
Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa1721304Ajatus aamuun
Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen721157- 1681047
Rita syyttää muita "virheistään"
Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui70990- 95982
- 77967
- 47892
Niiiiin pihkassa
Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil39860Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?
Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia59753