Lapsen nenä

Äiti, huolissaan.

Näen usein kun tytärtäni kiusataan hänen nenänsä takia. Lapseni harkitsee itsemurhaa, ja on yrittänyt sitäkin. Koulussa, kun olin hakemassa häntä niin näin kerran kun tytärtäni pahoinpideltiin ja osa porukasta katsoi ja nauroi. Menin tietenkin siihen väliin ja kiusaajat lähtivät karkuun.

Miten saisi lapsen nenän "normaaliksi",ettei häntä kiusattaisi eikä hän inhoaisi itseään ja valittaisi "Miksi olen näin ruma, miksi?"
Ei ole kiva katsoa kun lasta kiusataan.
Eli, lapsellani on ns. "siannenä". Miten sen saisi
itseluottamuksen kuntoon.
Ja lapseni on vasta 12-vuotias, täyttää tuossa kuukauden päästä 12-vuotta.

28

3077

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoitusvirhe...

Anteeksi, siis tuossa pitäisi lukea 13-vuotta :)

• ---

jospa siellä saisi uusia kavereita eikä enää kiusattaisi.
        Onko nenä sinun, äidin, mielestäkin ruma? Jos tytöllä on psyykkisiä ongelmia ja itsetuhoisia ajatuksia, niin kannattaisi marssia lääkärin puheille. Ei minnekään terveyskeskukseen vaan nuorten psykiatrille...
        yksityisellä voi käydä nenäänsä näyttämässä, mutta en todellakaan usko että kasvuikäisen nenää leikataan mihinkään suuntaan.

• Äiti, huolissaan.
        --- kirjoitti:

jospa siellä saisi uusia kavereita eikä enää kiusattaisi.
        Onko nenä sinun, äidin, mielestäkin ruma? Jos tytöllä on psyykkisiä ongelmia ja itsetuhoisia ajatuksia, niin kannattaisi marssia lääkärin puheille. Ei minnekään terveyskeskukseen vaan nuorten psykiatrille...
        yksityisellä voi käydä nenäänsä näyttämässä, mutta en todellakaan usko että kasvuikäisen nenää leikataan mihinkään suuntaan.

Ehkä hän saisi kavereita.. pelottaa vain hänen puolestaan kun ylä-asteella on niin paljon enemmin oppilaita. Minun mielestäni hänen nenänsä totta puhuen, on erilainen, enkä sitä rumaksi voisi kutsua. Välillä tosin hän syyttää minua siitä, että miksi synnytin hänet niin rumana ihmisenä.

• Francesca

Voi, miten suututtaa lapsesi puolesta. On se kumma, että jotkut "poikkeavuudet" saavat toisissa ihmisissä sadistisen pedon heräämään.
      Jotain apua lapsesi on saatava, tässä vaiheessa varmaan psykologista, myöhemmin ehkä kirurgista.

• Äiti, huolissaan.

Niin :(
        Hän inhoaa vielä elämäänsä sen takia, kun hänen isänsä kuoli pari vuotta sitten auto-onnettomuudessa. Eikä ala-asteella hänellä ollut kuin 1 kaveri. Tyttären kertoi eräänä iltana että hänen luokkansa pojat olivat väännelleet omaa nenäänsä ja sanoneet tyttärelleni että "Katso tänneppäin, näyttääkös tutulta? Näytän iha sulta!"
        ja kaikki luokan oppilaat rupesivat kuulemma nauramaan päin naamaa. Voi vain kuvitella hänen tilanteensa..Ajateltiin vaihtaa koulua, mutta ei siitäkään tullut mitään. Hänen ainoa kaverinsa on neljännellä luokalla (menee viidennelle) oleva Sari. Ja nyt kun tyttäreni menee ylä-asteelle, hänen kaverinsa jää vielä ala-asteelle.

• Francesca
        Äiti, huolissaan. kirjoitti:

Niin :(
        Hän inhoaa vielä elämäänsä sen takia, kun hänen isänsä kuoli pari vuotta sitten auto-onnettomuudessa. Eikä ala-asteella hänellä ollut kuin 1 kaveri. Tyttären kertoi eräänä iltana että hänen luokkansa pojat olivat väännelleet omaa nenäänsä ja sanoneet tyttärelleni että "Katso tänneppäin, näyttääkös tutulta? Näytän iha sulta!"
        ja kaikki luokan oppilaat rupesivat kuulemma nauramaan päin naamaa. Voi vain kuvitella hänen tilanteensa..Ajateltiin vaihtaa koulua, mutta ei siitäkään tullut mitään. Hänen ainoa kaverinsa on neljännellä luokalla (menee viidennelle) oleva Sari. Ja nyt kun tyttäreni menee ylä-asteelle, hänen kaverinsa jää vielä ala-asteelle.

Olen niin pahoillani sinun ja tyttösi puolesta.
        Kunpa osaisin lohduttaa, mutta en voi muuta, kuin tuntea myötätuntoa. Äiti kun olen itsekin, tiedän, mitä on huoli lapsen puolesta. Toivon sinulle ja tytöllesi kaikkea hyvää!

• Äiti, huolissaan.
        Francesca kirjoitti:

Olen niin pahoillani sinun ja tyttösi puolesta.
        Kunpa osaisin lohduttaa, mutta en voi muuta, kuin tuntea myötätuntoa. Äiti kun olen itsekin, tiedän, mitä on huoli lapsen puolesta. Toivon sinulle ja tytöllesi kaikkea hyvää!

Kiitos :)

• apua tytöllesi

Minulla oli samassa iässä (aikoinaan)luokkakaveri (tyttö) jolla oli hörökorvat. Ne leikattiin jossain vaiheessa. Ja varmasti ainakin omasta mielestään ja muutenkin ulkonen näkö parani. Oletko miettinyt nenän kauneusleikkausta...Jos kävisitte lääkärillä ja perusteet olisi hyvät päästä leikkaukseen, niin se voisi olla yksi juttu.En voi tietää kun en ole nähnyt nenää..onkokaan se edes niinkään ruma...(??) Mutta jospa sinä äitinä tiedät ja että voiko leikkausta edes ajatella. Ei siitä tarvitse puhua kenellekään,sanoo vain että on sairaalassa.
      Tyttösi on varmasti kokenut tosi kovia. Ja paha ikäkin alkaa olla. Kannattaa hakea apua AJOISSA. Psykiatrille menemistä voisi harkita. Mutta paras apu on oma äiti ja lähipiiri joiden kanssa jutella!!!
      Toivottavasti tilanne yläasteella rauhoittuu. Ja yksi tie siihen on se, että tyttösi itsetunto lähtisi kasvuun. Jos hän alkaisi hyväksyä itsensä sellaisena kuin on niin siitä olisi isoin apu hälle itelleen.
      Minulla oli murrosiässä myös "nenäongelma" ns.pottunenä...tai sellaisena sitä jostain syystä itse pidin. Muistan pitäneeni jopa pyykkipoikaa nenässäni pitkiä aikoja kunnes se kipeytyi...niin halusin sen muuttuvan. Minulle oli kaverini haukkunut pottunenäksi, ja uskoin siinä pahassa iässä siihen. Nyt tietysti ongelmasta ei ole jäljellä kuin muisto. Ja nenä on yhä sama kuin ennen. sitä on jopa kehuttu.
      Mutta sellaista se elämä on! Jos joku kateellinen tai muutoin pahaa oloaan purkaava, kiusaa toista, niin herkkä nuori menee siihen lankaan...tosi paskamaista...
      Ei tyttösi varmasti ole niin ruma kuin luulee. Kiusaajat ovat vain ottaneet jonkun jota on ollut helppo muiden kanssa kiusata jostain typerästä asiasta. Porukassa tyhmyys tiivistyy.
      Voimia teille!

• Äiti, huolissaan.

Olen miettinyt nenän kauneusleikkausta. Mutta pelkään riskejä.. että miltä tyttö sitten näyttää.

Mitkä olisi pahimmat riskit mitä voisi käydä? :/
        En sanoisi lapseni nenää rumaksi, mutta kaikki niin väittääkin..omaperäinen nenä kyllä on..
        Kyllä minä leikkausta ajattelin. Mutta suostuukohan tyttäreni? Leikkauksessa on omat pulmansakin.
        Tyttäreni on yrittänyt vääntää/hakata nenäänsä suoremmaksi. Se ei kyllä auta, tiedän sen.
        Sekä yrittänyt hakata päätänsä seinään että nenä murtuisi jne. :(

• vielä...

Olen miettinyt nenän kauneusleikkausta. Mutta pelkään riskejä.. että miltä tyttö sitten näyttää.

Mitkä olisi pahimmat riskit mitä voisi käydä? :/
        En sanoisi lapseni nenää rumaksi, mutta kaikki niin väittääkin..omaperäinen nenä kyllä on..
        Kyllä minä leikkausta ajattelin. Mutta suostuukohan tyttäreni? Leikkauksessa on omat pulmansakin.
        Tyttäreni on yrittänyt vääntää/hakata nenäänsä suoremmaksi. Se ei kyllä auta, tiedän sen.
        Sekä yrittänyt hakata päätänsä seinään että nenä murtuisi jne. :(

Hei vaan.. riskeistä en osaa suoraan sanoa...toki joka leikkaukseen sisältyy riskinsä.Mutta katsele nenää sillä silmällä miten leikkaus voisi sitä parantaa..vai onko nenä hyvä sellaisenaan, itse sen aikuisena tiedät paremmin....jos ajatus leikkauksesta on hyvä ja haluaa ns.kauniin nenän niin silloin voi luottaa siihen että kirurgit osaavat sen myös tehdä! Ei kannata silloin enää maalata piruja seinälle. Uskon että jos tyttösi itsekin haluaa että leikataan, niin kaikki menisi varmasti hyvin! Mutta halu siihen toki pitää olla!

• .......

Todella on tämmöinen "sian nenä" niin sen voi leikata jo noin nuorena. Kirurgithan jopa suosittelevat suurten poikkeavuusten (ja murtumat) leikattavaksi heti kuin pystyy.
      Minun ystävälläni leikattii hänen nenänsä 13-vuotiaana, koska se oli "poikkeava". Tällä tarkoitan siis, että hän oli syntynyt todella epämuodostuneen nenän kanssa ja kärsi siitä paljon.

En usko, että tyttärelläsi on tässä vaiheessa enää kyseessä vain ulkonäköhaitta.
      Jos veisit hänet tapaamaan psykiatria, nenä- ja kurkkutautilääkäriä ja palstiikkakirurgia. Tai ainakin psykiatria, koska voihan olla, ettei tyttäresi edes halua leikkaukseen, jos häntä siitäkin kiusattaisiin.

Tämä on todella hankala tilanne ja on vaikea sanoa, mikä on oikea ratkaisu. Toivottavasti päädytte siihen yhdessä.

• kjj

Kun tyttäresi todellakin on syksyllä menossa yläasteelle niin, paras vaihtoehto minun mielestäni olisi nyt ennen uuden koulun alkua käydä korjauttamassa nenä, jos se todellakin on huomiota herättävän erikoinen. Hän voisi kesäloman aikana parantua koulukuntoon taas syksyksi jos asia otettaisiin nyt hoidettavaksi.

Psykologistakin voi olla apua, mutta toisaalta tyttäresi voi kokea, että sen lisäksi, että hänen ulkonäkönsä on outo, myös hänen päässään on jotain vikaa. Hänestä voi tuntua, että hänen ongelmansa yritetään lakaista maton alle, tai että kiusaaminen on hänen vikansa, jos oikeasti kaikki johtuu vain erikoisesta nenästä.

Toisaalta itsemurha puheiden pohjalla saattaa olla muitakina asioita, kuin vain huono itsetunto poikkeavasta ulkonäöstä/kiusaaminen (kuten isän kuolema) ja siinä tapauksessa puhu tyttäresi kanssa ja tee selväksi että mihin asioihin toivot saavasi psykologilta apua, sillä ulkonäöstä kiusaamista se ei tule poistamaan. Eikä välttämättä tule helpottamaan sen kestämistäkään, tämä kyllä paljolti riippuu psykologin ammattitaidostakin.

Kiusaminen ja ulkonäkösyrjintä tuskin tulee lieventymään yläasteella, vaikka hän uusia ystäviä saisikin. Lapset ovat julmia ja nuoret sitä julmempia. Puhun kokemuksesta.

Voisit myös piristää tyttäresi itsetuntoa pitämällä huolen siitä, että jos hänen kasvonsa eivät täydelliset olisikaan niin hän kuitenkin kulkisi ajan mukaisissa kauniissa vaatteissa ja hänen parempia puolia esiin tuovassa hiustyylissä. Katselkaa yhdessä lehtiä ja löytäkää mukavia ideoita tyttäresi tyyliin. Riittää että vaikka vaatteitä ei paljon olisikaan niin ne mitkä hänellä olisi olisivat hyvin valittuja. Ja hiuksille saa ihmeitä tehtyä kotonakin vaikka sävyttämällä ja raidoittamalla.

Tyttäresi on vielä lapsi ja yläastelle menovaiheesa saattaa sinusta tuntua, että laitat pikkutytön kouluun. Saatat ajatella, että ei niillä vaatteilla tai muulla ulkonäöllä ole vielä mitään väliä. Mutta todellisuudessa tämä vaihe on suuri hyppäys tyttösestä siihen ikäryhmän paineeseen, että pitäisi olla jo nuori nainen. Ulkonäkö on nykynuorien keskuudessa koko ajan tärkeämpi asia. Valitettava totuus.

Sinulla on suuri vaikutus lapsesi itsetuntoon, ongelmien kieltäminen saattaa pahentaa asioita. Ja se että vaatisi vain kestämään kiusaamisen ja hyväksymään itsensä ja lähettäisi psykologille ei minun mielestäni ole sellaisenaan toimiva vaihtoehto.

Toisaalta on niin, että kiusaajat löytävät aina jostain vikaa oli se sitten nenä tai jokin muu osa vartalosta. Mutta huomiota herättävn poikkeaman korjaaminen saattaa helpottaa tilannetta kuitenkin oleellisesti. Ja sinä olet se henkilö joka sen päätöksen mahdollisesta leikkaukseen menemisestä tekee joten vaikka lapsesi kuinka kauniilta omaan silmään tuntuisikin niin koita arvioida tilannetta ulkopuolisen silmin. Hyvä vaihtoehto on aloittaa vaikka plastiikkakirurgin konsultaatiosta jos tyttäresi sitä haluaa. Sieltä saat paljon vastauksia myöskin siihen mitä kannattaa tehdä ja mitä ei ja miten vakava ongelma on loppujen lopuksi kyseessä.

Hyvää kesää sinulle ja tyttärellesi!

• Äiti, huolissaan.

Entäs jos se leikkaus epäonnistuu? Voiko olla sitä riskiä? Että nenä muuttuisi paljon tai vähän pahemmaksi?
        Lapseni nenä on kyllä poikkeava. Hänen nenänsä murtui pienempänä, mutta sen sai korjattua.

• .....

Entäs jos se leikkaus epäonnistuu? Voiko olla sitä riskiä? Että nenä muuttuisi paljon tai vähän pahemmaksi?
        Lapseni nenä on kyllä poikkeava. Hänen nenänsä murtui pienempänä, mutta sen sai korjattua.

Jos käyt suomessa hyväppä kirurgilla, niin ongelmia ei pitäisi ilmetä. Suomessa on loistavia kirurgeja, jotka osaavat hommansa, sitä ei siis tarvitse murehtia.

• ......
        ..... kirjoitti:

Jos käyt suomessa hyväppä kirurgilla, niin ongelmia ei pitäisi ilmetä. Suomessa on loistavia kirurgeja, jotka osaavat hommansa, sitä ei siis tarvitse murehtia.

Hyvällä :)

• Äiti, huolissaan.
        ...... kirjoitti:

Hyvällä :)

Ok.

• kuriin

Sen uskallan sanoa, etten usko että kukaan kiusaisi leikkauksesta. PÄINVASTOIN, (kunhan saa toipua rauhassa) suunta voi olla päinvastainen. Lapsesi on silloin läpikäynyt ison muutoksen, nenänsä vuoksi, luulisi kiusaajien rauhoittuvan.Mutta tässä iässä toki sitä älliä ei vielä ole kiusaajilla...ja tuskin koskaan muutenkaan...mutta en usko tilanteen pahentuvan. Leikkaukseen kannattaa mennä kaikessa hiljaisuudessa eikä tehdä isompaa kohua koulussa ym, kertoa vain että on sairaalassa.

• vielä...
        kuriin kirjoitti:

Sen uskallan sanoa, etten usko että kukaan kiusaisi leikkauksesta. PÄINVASTOIN, (kunhan saa toipua rauhassa) suunta voi olla päinvastainen. Lapsesi on silloin läpikäynyt ison muutoksen, nenänsä vuoksi, luulisi kiusaajien rauhoittuvan.Mutta tässä iässä toki sitä älliä ei vielä ole kiusaajilla...ja tuskin koskaan muutenkaan...mutta en usko tilanteen pahentuvan. Leikkaukseen kannattaa mennä kaikessa hiljaisuudessa eikä tehdä isompaa kohua koulussa ym, kertoa vain että on sairaalassa.

..ja vielä lisään...että ne psykologit ym juttu kannattaa jättää sillä lailla, että toki niistäkin apua on..mutta jos vaiva on todellakin fyysinen ongelma..niin selvittää halu siihen leikkaukseen..sen tietysti voi tehdä vaikka psykiatrin kanssa yhdessä.t."pottunenä"..

• s a i r a s t a

tuo kirjoituksesi. Ja toiset vaan uskoo todeksi. Mitä shittiä. Siis, jos TODELLA lapsen nenä tai ihan mikä hyvänsä on "erilainen" niin KUKAAN järkevä ei kirjoittelisi täällä omasta lapsestaan. SAIRASTA.

• ...

Ai jos olisi tällainen ongelma, olisi tervettä olla etsimättä siihen apua? Se se vasta sairasta olisikin.

• sitä oikeata
        ... kirjoitti:

Ai jos olisi tällainen ongelma, olisi tervettä olla etsimättä siihen apua? Se se vasta sairasta olisikin.

ei todellakaan saa. Siihen on omalääkärit ja puhelinlääkärit ja plastiikkakirurgit oikea osoite. Huh, huh...älypäät...

• Aijaha
        sitä oikeata kirjoitti:

ei todellakaan saa. Siihen on omalääkärit ja puhelinlääkärit ja plastiikkakirurgit oikea osoite. Huh, huh...älypäät...

Omalääkäreiltä ja puhelinlääkäreiltäkö apua saa?
        Höpönpöpön. Miespuolinen terveyskeskuslääkäri on harvemmin kykenevä paneutumaan ihmisen ongelmiin, naispuolisistakin vain jotkut.

• kjj

Minustakaan tässä ei ole mitään muuta sairasta kuin se, että asiasta ei voisi muka puhua täällä.

• Äiti, huolissaan.

Mistä sinä voit tietää puhunko totta? Jos tässä joku on sairas niin sinä. Ei sun tarvitse osallistuu tähän keskusteluun ellei ole mitään PUHUTTAVAA asiaa! Ihan hyvällä keskustelen. Ei tarvitse tulla jäkättämään joka asiasta. Helppohan sinun on sanoa kun et ole edes samassa tilanteessa. Joku kakara kenties kirjottelee? ja miten määrittelet JÄRKEVÄN ihmisen?

• miten nyt on asia

Hei.miten nyt on asian laita? Onko tyttäresi millä mielellä? oletteko puhuneet asiasta? Mitä hän haluaa.Haluaako kenties odottaa vielä...kun ikää tulee lisää... Muuttuuhan ne kasvotkin vielä kun kasvaa, ihminen kaunistuu...näin on monesti käynyt..Miten teillä nyt on .. Olen sama joka vastaillut aiemmin "pottunenästä" kertoillen..
      T.huolehtunut kyselijä

• äiti minäkin

Tärkeintähän on tietenkin tehdä selväksi tytölle, että sinä rakastat häntä juuri sellaisena kuin hän on. Tämän varmasti tiedätkin.

Sitten konkreettisiin neuvoihin: tosiaan vaatteilla ja hiustyylillä voi tehdä paljon, jotta saa tuon ikäisten niin kipeästi kaipaamaa samanikäisten hyväksyntää.
        Nenä on valitettavasti niin keskellä päätä, että siihen kiinnitetään huomiota varsinkin jos se on poikkeava. Epäilen, että nenän plastiikkakirurgista korjausta ei voida tehdä ennen kuin kasvu on loppunut, tytöillä siis siinä 17-18 vuoden iässä. Jos kyseessä on vain "pehmeän osan" siis pehmytkudosten ja ruston muotoilu, se on helpompaa ja voitaisiin tehdä jo ehkä ennenkin (esim. huulihalkiolapsilla joudutaan nenää korjaamaan aiemminkin). Lastasi saattaisi jo auttaa lupaus siitä, että toimenpide tehtäisiin heti kun mahdollista. Siitä ehkä saisi voimia jaksaa odotuksen. Sitten kun tulisi ajankohtaiseksi, voisi miettiä yhdessä vielä, onko korjailu tarpeen.

Omalla tyttärelläni (ala-asteella) on aika höröt korvat. Yritin puhua miehelleni, että korjattaisiin ennen kouluikää, mutta hänen mielestään tytön pitää saada itse päättää haluaako. Emme ole tytölle mitään korvista edes maininneet, koska hän ei itse ole niissä mitään erityistä huomannut, eikä siis kärsi niistä. Tietääkseni ei ole koulukaveritkaan huomautelleet. Parhaalla kaverillakin on pikkuiset hörikset :). Joten varsinaista ongelmaa ei siis vielä ole. Jos kiusaamista tulisi, varmasti veisin hänet leikkaukseen.

• äiti minäkin
        äiti minäkin kirjoitti:

Tärkeintähän on tietenkin tehdä selväksi tytölle, että sinä rakastat häntä juuri sellaisena kuin hän on. Tämän varmasti tiedätkin.

Sitten konkreettisiin neuvoihin: tosiaan vaatteilla ja hiustyylillä voi tehdä paljon, jotta saa tuon ikäisten niin kipeästi kaipaamaa samanikäisten hyväksyntää.
        Nenä on valitettavasti niin keskellä päätä, että siihen kiinnitetään huomiota varsinkin jos se on poikkeava. Epäilen, että nenän plastiikkakirurgista korjausta ei voida tehdä ennen kuin kasvu on loppunut, tytöillä siis siinä 17-18 vuoden iässä. Jos kyseessä on vain "pehmeän osan" siis pehmytkudosten ja ruston muotoilu, se on helpompaa ja voitaisiin tehdä jo ehkä ennenkin (esim. huulihalkiolapsilla joudutaan nenää korjaamaan aiemminkin). Lastasi saattaisi jo auttaa lupaus siitä, että toimenpide tehtäisiin heti kun mahdollista. Siitä ehkä saisi voimia jaksaa odotuksen. Sitten kun tulisi ajankohtaiseksi, voisi miettiä yhdessä vielä, onko korjailu tarpeen.

Omalla tyttärelläni (ala-asteella) on aika höröt korvat. Yritin puhua miehelleni, että korjattaisiin ennen kouluikää, mutta hänen mielestään tytön pitää saada itse päättää haluaako. Emme ole tytölle mitään korvista edes maininneet, koska hän ei itse ole niissä mitään erityistä huomannut, eikä siis kärsi niistä. Tietääkseni ei ole koulukaveritkaan huomautelleet. Parhaalla kaverillakin on pikkuiset hörikset :). Joten varsinaista ongelmaa ei siis vielä ole. Jos kiusaamista tulisi, varmasti veisin hänet leikkaukseen.

Eihän tyttärelläsi ole purentavirhettä? Pieni alaleuka saa kasvot näyttämään lintumaisilta ja nenän suurelta. Vai onko kyseessä vain pelkkä nenän kärjen muotovirhe?

• Äiti,huolissaan.
        äiti minäkin kirjoitti:

Eihän tyttärelläsi ole purentavirhettä? Pieni alaleuka saa kasvot näyttämään lintumaisilta ja nenän suurelta. Vai onko kyseessä vain pelkkä nenän kärjen muotovirhe?

Tyttärelläni on purentavirhe. Hänellä oli n. 2 vuotta sitten yhdet raudat ja nyt vielä toiset. Nenän kärki oikeastaan on "ylöspäinnouseva". Tyttöni myös valittaa, että hänen nenänsä olisi leveä, mutta tosin eniten häntä haittaa nenän kärki. Sillä tämä kärki saa nenän näyttämään erilaiselta, koska se tavallaan nousee ylöspäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1538
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      22
      1050
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1026
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      87
      955
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      896
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      835
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 70
      769
    Aihe