Uskotko determinismiin?
Tässä vähän määrittelyä
Fysiikassa determinismi edellyttää ainakin seuraavia asioita
1. Kaikilla asioilla on 'periaatteessa' matemaattisesti tarkasti hallittavissa olevat syy-seuraus suhteet, eikä mitään 'aitoa sattumaa' ole.
2. Kaikilla objekteilla on 'periaatteessa' tarkkaan määritellyt dynaamiset ominaisuudet riippumatta havaitsijasta. (koska jos syy ei ole tarkkaan määritetty ei voi olla seurauskaan)
Uskonnossa determinismi tarkoittaa predestinaatio-oppia, jossa Jumala on valinnut etukäteen pelastumaan tulevat ihmiset eikä ihminen voi periaatteessa vaikuttaa mitenkään pelastumiseensa. (myös luterilaisuuteen kuuluu kyseinen oppi)
determinismi
33
1355
Vastaukset
- plää plää
Uskon tuohon determinismiin (taas uus sana) ;)
Vapaatahto kieltämäti on tiukka kysymys, mut enköhän mä sen jokupäivä kossuhuuruissa ratkase ;) - Light-bearer
Tulevaisuuden ennustaminenhan olisi teoriassa mahdollista jos tietäisi jokaisen energiahiukkasen tilan jonain tiettynä hetkenä, mutta eikös tässä tulee mukaan epätarkkuusperiaate? Voisiko joku fysiikasta enemmän tietävä valaista asiaa?
Mihinkään ylemmän tietoisen olennon määräämään kohtaloon en tietenkään usko.- absurdisti
Epätarkkuusperiaatehan siinä tulee vastaan. Mutta siksipä laitoinkin periaatteessa heittomerkkeihin. Eli kyse on siitä uskooko 'epätarkkuuden' olevan vain ilmaus tietomme puutteellisuudesta vai onko se todellisuuden (indeterministinen) ominaisuus.
- Light-bearer
absurdisti kirjoitti:
Epätarkkuusperiaatehan siinä tulee vastaan. Mutta siksipä laitoinkin periaatteessa heittomerkkeihin. Eli kyse on siitä uskooko 'epätarkkuuden' olevan vain ilmaus tietomme puutteellisuudesta vai onko se todellisuuden (indeterministinen) ominaisuus.
Kiitos tarkennuksesta. Tämän tiedon pohjalta uskon epätarkkuuden olevan todellinen ominaisuus. Tietenkään minun on vähän turha antaa kovin syvällisiä mielipiteitä fysiikasta kahden lukiossa käydyn kurssin ja Ajan lyhyt historia -kirjan pohjalta.
- E.K
Jos determismi olisi totta silloin minulla ei olisi vapaatatahtoa. Sama pätee toisin päin koska minulla on vapaatahto determismi ei ole totta. Ja tiedän, että minulla on vapaa tahto koska en elä minkää painostuksessa. Aukotonta lokiikkaa
- Agneisti
Toisaalta mistä tietää että tahto on vapaa? Periaatteessa, loogisempi vaihtoehto minusta on että vapaata tahtoa ei ole; ainoastaan illuusio siitä, joka muodostuu eri mielihalujen takia. Elikä koska haluat syödä jäätelöä, ja siksi teet niin, syntyy illuusio että valitsit, vaikka todellisuudessa saatoit juuri nähdä mainoksen kyseisestä jäätelöstä ja se laittoi sinut syömään sitä.
Jokaisen elämä on täynnä asioita, jotka ovat olemassa jonkun vaikutuksen takia. En näe oikein mitään syytä miksei kaikki asiat elämässemme olisi jonkunn syy-seurauksen saelemia. - Propagabriel
Agneisti kirjoitti:
Toisaalta mistä tietää että tahto on vapaa? Periaatteessa, loogisempi vaihtoehto minusta on että vapaata tahtoa ei ole; ainoastaan illuusio siitä, joka muodostuu eri mielihalujen takia. Elikä koska haluat syödä jäätelöä, ja siksi teet niin, syntyy illuusio että valitsit, vaikka todellisuudessa saatoit juuri nähdä mainoksen kyseisestä jäätelöstä ja se laittoi sinut syömään sitä.
Jokaisen elämä on täynnä asioita, jotka ovat olemassa jonkun vaikutuksen takia. En näe oikein mitään syytä miksei kaikki asiat elämässemme olisi jonkunn syy-seurauksen saelemia.Otetaan mukaan sattuma. Sattumalta mieleen juolahtaa että lähdenkin ulkoilemaan.
Ulkoillessani tapaan sattumalta samoissa aatoksissa olevan toisen ihmisen ja saatamme sanoa jotakin.
Sattumaa on monessa paikassa mutta toiset näkevät sattuman johdatuksena , toiset näkevät sen onnettomuutena ja toiset ennustivat sen.
Toisaalta on mahdollista puhua asioista niin aukinaisin käsittein että kyseessä oleva ennustus käy toteen tahtosit sitä tai et.
On myös olemassa selitys jossa se mitä etsimme harvoin poikkeaa siitä mitä löydämme.
Enneuni voi herättää tietynlaiset tunteet jo ennakkoon mutta mikään ei ole missään nimessä varmaa.
Ajatukset juoksevat/virtaavat mutta kuitenkin voimme vaikuttaa hyvin voimakkaasti siihen miltä kannalta asiaa tutkimme.
Minä sinä hän , me te he... - E.K
Agneisti kirjoitti:
Jokaisen elämä on täynnä asioita, jotka ovat olemassa jonkun vaikutuksen takia. En näe oikein mitään syytä miksei kaikki asiat elämässemme olisi jonkunn syy-seurauksen saelemia.Jos olisi tuolin "illuusio"
jos ajatellaan että tuo "illuusio" on käsin kosketeltava, sen päällä voi istua mukavasti ja se sopii hyvin kalustukseen. NIIN EIKÖ SE ILUUSIO PERSKELES VIE OLE TUOLI!!
Näin olen taas ratkaissut yhden mysteerin jota muu ihmiskunta on miettinyt vuosi satoja. - Agneisti
E.K kirjoitti:
Jos olisi tuolin "illuusio"
jos ajatellaan että tuo "illuusio" on käsin kosketeltava, sen päällä voi istua mukavasti ja se sopii hyvin kalustukseen. NIIN EIKÖ SE ILUUSIO PERSKELES VIE OLE TUOLI!!
Näin olen taas ratkaissut yhden mysteerin jota muu ihmiskunta on miettinyt vuosi satoja."jos ajatellaan että tuo "illuusio" on käsin kosketeltava, sen päällä voi istua mukavasti ja se sopii hyvin kalustukseen. NIIN EIKÖ SE ILUUSIO PERSKELES VIE OLE TUOLI!!"
En nyt aivan ymmärtänyt pointtiasi, eli oletan ettet sinäkään minun.
Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa (ellei sitten usko toisin. Henk koht. en näe mitään syytä miksi uskoa toisin) silloin vapaa tahtokin on vain illuusio, koska aikaisemmat tapahtumat määräävät seuraavat. Nämä tapahtumat tietenkin koostuvat miljardeista ja taas miljardeista osasista, ja siksi ne on hyvin vaikeita jäljittää. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö näitä ketjuaj olsii olemassa. - E.K
Agneisti kirjoitti:
"jos ajatellaan että tuo "illuusio" on käsin kosketeltava, sen päällä voi istua mukavasti ja se sopii hyvin kalustukseen. NIIN EIKÖ SE ILUUSIO PERSKELES VIE OLE TUOLI!!"
Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa (ellei sitten usko toisin. Henk koht. en näe mitään syytä miksi uskoa toisin) silloin vapaa tahtokin on vain illuusio, koska aikaisemmat tapahtumat määräävät seuraavat. Nämä tapahtumat tietenkin koostuvat miljardeista ja taas miljardeista osasista, ja siksi ne on hyvin vaikeita jäljittää. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö näitä ketjuaj olsii olemassa."silloin vapaa tahtokin on vain illuusio, koska aikaisemmat tapahtumat määräävät seuraavat. Nämä tapahtumat tietenkin koostuvat miljardeista ja taas miljardeista osasista, ja siksi ne on hyvin vaikeita jäljittää"
Mitäpä sitä jäljitelemään vapaan tahdon toiminta perusteita. Olet nyt vänhän niin kuin katsonut neliöpinoa, jossa neliöt on niin kuin maattuskat, että niiden sisältä löytyy lisää neliöitä. Sitten alkanut yhtäkkiä väittämään, että neliöpino ei ole neliöpino koska voit ottaa yhden neliön siitä pois, tai tässä tapauksessahan et voi edes tehdä sitä vain todeta että neliöpino johtuu neljöistä. Mutta huomaa, että vaikka asia olisi miten asprakti niin se pysyy sinä miksi se on määritelty vaikka sen jakaisi kuinka moneen osaan. Tuoli ei muutu tuolin iluusioksi vaikka sanoisit että siinä on alumiini jalat ja puinen istuin.
Tarkoitan yksin kertaisesti sitä, että vapaatahto pysyy vapaana tahtona eikä muutu iluusioksi vaikka sitä miten vatvoisi. Tiedän, että tämä minun "neliöpinoni" neliöt on sitä mitä ennemmin tapahtui, mutta yhdessä neliöt ovat silti "neliöpino" ei sen iluusio. - plää plää
Agneisti kirjoitti:
Jokaisen elämä on täynnä asioita, jotka ovat olemassa jonkun vaikutuksen takia. En näe oikein mitään syytä miksei kaikki asiat elämässemme olisi jonkunn syy-seurauksen saelemia.Samoilla linjoilla melkein...Itse tosin varoisin tuota illuusio sanaa, koska se saa monilla karvat pystyyn.
Melkein kannattaa lähteä miettimään, että mitä on "vapaatahto". Onko vapaatahto sitä kun saa itse päättää vaihtoehdoista tai saa itse päättää kuinka jossain tilanteessa toimii jne..
Jos tuo edellä mainittu on vapaatatahtoa, niin kuinka moni palstalainen on tehnyt päätöksensä ilman että se päätös johtuisi jostain? Kuinka tuo päätös syntyi? Eikö päätökselle ole perusteita? - plää plää
plää plää kirjoitti:
Samoilla linjoilla melkein...Itse tosin varoisin tuota illuusio sanaa, koska se saa monilla karvat pystyyn.
Melkein kannattaa lähteä miettimään, että mitä on "vapaatahto". Onko vapaatahto sitä kun saa itse päättää vaihtoehdoista tai saa itse päättää kuinka jossain tilanteessa toimii jne..
Jos tuo edellä mainittu on vapaatatahtoa, niin kuinka moni palstalainen on tehnyt päätöksensä ilman että se päätös johtuisi jostain? Kuinka tuo päätös syntyi? Eikö päätökselle ole perusteita?"Eikö päätökselle ole perusteita?"
Tuon voisi ajatella alkuna ja loppuna. Itse en usko, että jokin voi loppua, jos ei se ole alkanutkaan. Eli perusteet lopulle on.
Alku ja loppu on, oli sitten kyse pienien tai suurien etäisyyksien tapahtumien kuvaamisesta. Kuinka hyvin ihminen ymmärtää noita pienten etäisyyksien tulkintaa (kvanttitaso) on sitten jo hoosee kamaa ainaki mulle... - absurdisti
Agneisti kirjoitti:
"jos ajatellaan että tuo "illuusio" on käsin kosketeltava, sen päällä voi istua mukavasti ja se sopii hyvin kalustukseen. NIIN EIKÖ SE ILUUSIO PERSKELES VIE OLE TUOLI!!"
Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa (ellei sitten usko toisin. Henk koht. en näe mitään syytä miksi uskoa toisin) silloin vapaa tahtokin on vain illuusio, koska aikaisemmat tapahtumat määräävät seuraavat. Nämä tapahtumat tietenkin koostuvat miljardeista ja taas miljardeista osasista, ja siksi ne on hyvin vaikeita jäljittää. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö näitä ketjuaj olsii olemassa.'Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa'
Syyt eivät välttämättä ole determinisitisiä ja kokeellinen tutkimus viittaa vahvasti juuri siihen etteivät ole. - absurdisti
Agneisti kirjoitti:
Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa (ellei sitten usko toisin. Henk koht. en näe mitään syytä miksi uskoa toisin) silloin vapaa tahtokin on vain illuusio, koska aikaisemmat tapahtumat määräävät seuraavat. Nämä tapahtumat tietenkin koostuvat miljardeista ja taas miljardeista osasista, ja siksi ne on hyvin vaikeita jäljittää. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö näitä ketjuaj olsii olemassa.'Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa'
Syyt eivät välttämättä ole determinisitisiä ja kokeellinen tutkimus viittaa vahvasti juuri siihen etteivät ole. - Agneisti
absurdisti kirjoitti:
'Se mitä tarkoitin oli että koska kaikella on syynsä ja seurauksensa'
Syyt eivät välttämättä ole determinisitisiä ja kokeellinen tutkimus viittaa vahvasti juuri siihen etteivät ole.Uskon kyllä monessa asiassa nykytieteen olevan oikeassa mutta omia päätelmiä on myös terveellistä tehdä. Minun oma päätelmäni on että tiede ei vieä ole havainnut niitä tekijöitä jotka aiheuttavat näitä sattumanvaraisilta näyttäviä asioita.
Ja tyhmä kun olen, en vieläkään ole tajunnut kuinka tiedemiehet ovat muka pystyneet suorittamaan TÄYSIN saman kokeen useaan kertaan. Luulisi että koe on aina hieman erilainen ja siksi tuloskin. Ei mahdu minun kallooni ei. - absurdisti
Agneisti kirjoitti:
Uskon kyllä monessa asiassa nykytieteen olevan oikeassa mutta omia päätelmiä on myös terveellistä tehdä. Minun oma päätelmäni on että tiede ei vieä ole havainnut niitä tekijöitä jotka aiheuttavat näitä sattumanvaraisilta näyttäviä asioita.
Ja tyhmä kun olen, en vieläkään ole tajunnut kuinka tiedemiehet ovat muka pystyneet suorittamaan TÄYSIN saman kokeen useaan kertaan. Luulisi että koe on aina hieman erilainen ja siksi tuloskin. Ei mahdu minun kallooni ei.'Minun oma päätelmäni on että tiede ei vieä ole havainnut niitä tekijöitä jotka aiheuttavat näitä sattumanvaraisilta näyttäviä asioita.'
Tiedemiehet ovat yrittäneet kehittää myös piilomuuttujateorioita, jotka perustuivat juuri tuollaiselle uskolle. Eli että atomeilla ja hiukkasillakin on determinisisesti (tarkasti) määräytyvät ominaisuudet, jotka aiheuttavat vastaavasti tarkan seurauksen. Kokeellinen tutkimus on todistanut kaikki lokaalit piilomuuttujateoriat mahdottomiksi. (mm Aspect'n jälkivalintakoe) - Agneisti
absurdisti kirjoitti:
'Minun oma päätelmäni on että tiede ei vieä ole havainnut niitä tekijöitä jotka aiheuttavat näitä sattumanvaraisilta näyttäviä asioita.'
Tiedemiehet ovat yrittäneet kehittää myös piilomuuttujateorioita, jotka perustuivat juuri tuollaiselle uskolle. Eli että atomeilla ja hiukkasillakin on determinisisesti (tarkasti) määräytyvät ominaisuudet, jotka aiheuttavat vastaavasti tarkan seurauksen. Kokeellinen tutkimus on todistanut kaikki lokaalit piilomuuttujateoriat mahdottomiksi. (mm Aspect'n jälkivalintakoe)"Kokeellinen tutkimus on todistanut kaikki lokaalit piilomuuttujateoriat mahdottomiksi. (mm Aspect'n jälkivalintakoe)"
Tuohon on kyllä erittäin vaikea uskoa. Ei pysty ymmärtämään kuinka piilomuuttujan(siis muuttujan jonka olomuodosta ei välttämättä tiedetä mitään. Ei edes välttämättä tiedetä kuinka tätä muuttujaa voitaisiin havaita, aivan kuin keskiajalle ei tiedetty kuinka sähköä voidaan havaita) olemassa olo voidaan todistaa mahdottomaksi.
Sen ymmärrän että tieteelle asia jota ei havaita, ei ole olemassa, mutta sitä en käsitä että kumotaan suoraan sen mahdollisuus että ihminen ei vielä tiedä ihan kaikkea maailmankaikkeuden olemuksesta. Ehkä jossain vaiheessa ihminen löytää esim. "voiman" , star warsin tpaan. Ei ikinä tiedä.
- Tavoitteeton
>>1. Kaikilla asioilla on 'periaatteessa' matemaattisesti tarkasti hallittavissa olevat syy-seuraus suhteet, eikä mitään 'aitoa sattumaa' ole.
- absurdisti
Tarkoittaako mielestäsi 'emme voi sanoa' sitä että emme voi sanoa, vai sitä että tapahtumiin liittyy 'aidosti' jotain joka ei ole determinististä, eli tarkasti määritetty aiempien tapahtumien perusteella?
- joku
..tiedämme, että kvanttimekaaniset prosessit ovat aina todennäköisyyksiä, niin miten voidaan todistaa, ettei satunnaiseen tulokseen, jolle on jokin todennäköisyys, liity syy?
- herra
"Fysiikassa determinismi edellyttää ainakin seuraavia asioita"
Fysiikassa...
Fysiikkaa itseään rajoittavat jo monet oletukset, joista se ei koskaan pääse irti. Kyse determinismin ja vapaan tahdon olemassaolosta muistuttaa väittelyä ulkoisen todellisuuden olemassaolosta, enkä usko, että kyse on lopulta muusta kuin metafysiikasta, jota fysiikan (eikä filosofiankaan) keinoin koskaan tulla ratkaisemaan (ehkäpä kysymys on siis väärä, ehkäpä kysymykseen ei ole vastausta, tai ehkäpä ihmisellä ei ole tiedollisia kykyjä ratkaista kysymystä).- absurdisti
Tietysti fysiikkaankin liittyy metafysiikkaa, en mitään tälläistä väittänytkään. Enkä väittänyt että tuo olisi nykyisen fysiikan 'kanta' (ei ole).
- herra
absurdisti kirjoitti:
Tietysti fysiikkaankin liittyy metafysiikkaa, en mitään tälläistä väittänytkään. Enkä väittänyt että tuo olisi nykyisen fysiikan 'kanta' (ei ole).
"Tietysti fysiikkaankin liittyy metafysiikkaa, en mitään tälläistä väittänytkään."
Eikö tämän myöntäminen juuri avaa mahdollisuuden siihen, että kysymys on siinä mielessä absurdi, että on loppujen lopuksi kiinni metafyysisistä uskomuksista, näemmekö determinismin vai sattuman hallitsevan maailmankaikkeutta?
Eli toisin sanoen, luonnontieteellisin metodein (johon kuuluu myös fysiikka) kysymystä ei voida ratkaista. Parhaimmillaan fysiikka voi vain toistaa teorioita ja esittää näistä hypoteeseja, mutta itse asiassa väittämät niistä eteenpäin riippuvat tieteen tekijästä.
"Enkä väittänyt että tuo olisi nykyisen fysiikan 'kanta' (ei ole)."
Enkä olettanutkaan sinun väittävän, vaan juuri siksi kysyinkin, että ehkäpä kysymys olisikin väärä. - absurdisti
herra kirjoitti:
"Tietysti fysiikkaankin liittyy metafysiikkaa, en mitään tälläistä väittänytkään."
Eikö tämän myöntäminen juuri avaa mahdollisuuden siihen, että kysymys on siinä mielessä absurdi, että on loppujen lopuksi kiinni metafyysisistä uskomuksista, näemmekö determinismin vai sattuman hallitsevan maailmankaikkeutta?
Eli toisin sanoen, luonnontieteellisin metodein (johon kuuluu myös fysiikka) kysymystä ei voida ratkaista. Parhaimmillaan fysiikka voi vain toistaa teorioita ja esittää näistä hypoteeseja, mutta itse asiassa väittämät niistä eteenpäin riippuvat tieteen tekijästä.
"Enkä väittänyt että tuo olisi nykyisen fysiikan 'kanta' (ei ole)."
Enkä olettanutkaan sinun väittävän, vaan juuri siksi kysyinkin, että ehkäpä kysymys olisikin väärä.Aloitus kysymys oli että uskotko determinismiin. En ymmärrä miten kysymys oli 'väärä'.
- plää plää
metafyysinen??
Filosofian hienous piilee siinä, että se kulkee "harmaalla" alueella. Voitaisiko tuota harmaata aluetta tulkita "metafyysiseksi" ?
Mielestäni filosofia on edellä kävijä.."se menee ekana ja muut tulee perässä"..mikäli ne muut kykenee.
"(ehkäpä kysymys on siis väärä, ehkäpä kysymykseen ei ole vastausta, tai ehkäpä ihmisellä ei ole tiedollisia kykyjä ratkaista kysymystä)."
Väärää kysymystä ei olekkaan. Kysymykseen on aina vastaus, sen vastauksen oikeellisuudesta väännetäänkin sitten kättä eritahoilla. - herra
plää plää kirjoitti:
metafyysinen??
Filosofian hienous piilee siinä, että se kulkee "harmaalla" alueella. Voitaisiko tuota harmaata aluetta tulkita "metafyysiseksi" ?
Mielestäni filosofia on edellä kävijä.."se menee ekana ja muut tulee perässä"..mikäli ne muut kykenee.
"(ehkäpä kysymys on siis väärä, ehkäpä kysymykseen ei ole vastausta, tai ehkäpä ihmisellä ei ole tiedollisia kykyjä ratkaista kysymystä)."
Väärää kysymystä ei olekkaan. Kysymykseen on aina vastaus, sen vastauksen oikeellisuudesta väännetäänkin sitten kättä eritahoilla."metafyysinen??"
Kyllä, alue, josta on tiedollisten kykyjemme rajoissa mahdoton saada tietoa, kuten jo käsite itsensäkin ilmaisee, "ennen fysiikkaa".
"Filosofian hienous piilee siinä, että se kulkee "harmaalla" alueella. Voitaisiko tuota harmaata aluetta tulkita "metafyysiseksi" ?"
Voisi ja ei voisi, sillä filosofiaan kuuluu kyllä metafysiikka (siis metafysiikka on filosofiaa, mutta filosofia ei ole (ainoastaan) metafysiikkaa), mutta mainitsemallasi harmaalla alueella liikkuminen ei välttämättä vaadi metafysiikkaa.
"Mielestäni filosofia on edellä kävijä.."se menee ekana ja muut tulee perässä"..mikäli ne muut kykenee."
Niin, karkeasti ilmaistuna kyllä.
"Väärää kysymystä ei olekkaan. Kysymykseen on aina vastaus, sen vastauksen oikeellisuudesta väännetäänkin sitten kättä eritahoilla."
Tässä olen eri mieltä, sillä onko esimerkiksi kysymykseen "millaisia tontut ovat" vastausta? Koska kysymys olettaa jo tonttujen olemassaolon, ja jos kysymyksen ottaa tosissaan, on kysymys väärä, sillä yllättäen on mieletöntä kysyä tonttujen piirteitä, koska näitä ei ole olemassa.
Jos halut väittää, että emme voi tietää onko tonttuja olemassa, kysyn edelleenkin, eikö kysymys ole silloinkin myös väärä? - Elwen
herra kirjoitti:
"metafyysinen??"
Kyllä, alue, josta on tiedollisten kykyjemme rajoissa mahdoton saada tietoa, kuten jo käsite itsensäkin ilmaisee, "ennen fysiikkaa".
"Filosofian hienous piilee siinä, että se kulkee "harmaalla" alueella. Voitaisiko tuota harmaata aluetta tulkita "metafyysiseksi" ?"
Voisi ja ei voisi, sillä filosofiaan kuuluu kyllä metafysiikka (siis metafysiikka on filosofiaa, mutta filosofia ei ole (ainoastaan) metafysiikkaa), mutta mainitsemallasi harmaalla alueella liikkuminen ei välttämättä vaadi metafysiikkaa.
"Mielestäni filosofia on edellä kävijä.."se menee ekana ja muut tulee perässä"..mikäli ne muut kykenee."
Niin, karkeasti ilmaistuna kyllä.
"Väärää kysymystä ei olekkaan. Kysymykseen on aina vastaus, sen vastauksen oikeellisuudesta väännetäänkin sitten kättä eritahoilla."
Tässä olen eri mieltä, sillä onko esimerkiksi kysymykseen "millaisia tontut ovat" vastausta? Koska kysymys olettaa jo tonttujen olemassaolon, ja jos kysymyksen ottaa tosissaan, on kysymys väärä, sillä yllättäen on mieletöntä kysyä tonttujen piirteitä, koska näitä ei ole olemassa.
Jos halut väittää, että emme voi tietää onko tonttuja olemassa, kysyn edelleenkin, eikö kysymys ole silloinkin myös väärä?onkin hyvä siirtyä vastaavanlaisten jumalolentoja koskevien kysymysten mielekkyyteen.
- herra
absurdisti kirjoitti:
Aloitus kysymys oli että uskotko determinismiin. En ymmärrä miten kysymys oli 'väärä'.
"Aloitus kysymys oli että uskotko determinismiin. En ymmärrä miten kysymys oli 'väärä'."
Olisiko mahdollista, että todellista asiaintilaa ei kuvaa niin sattuma kuin determinismikään? Mutta totta, kysyit kyllä "uskotko", joten eihän kysymys siis sinänsä ole suoranaisesti "väärä", koska kyse on juuri mielipiteestä, mutta lähinnä sen kysyminen, kumpi on maailmaa hallitseva voima, determinismi vai sattuma, saattaa mielestäni olla väärä kysymys. - Elwen
herra kirjoitti:
"Aloitus kysymys oli että uskotko determinismiin. En ymmärrä miten kysymys oli 'väärä'."
Olisiko mahdollista, että todellista asiaintilaa ei kuvaa niin sattuma kuin determinismikään? Mutta totta, kysyit kyllä "uskotko", joten eihän kysymys siis sinänsä ole suoranaisesti "väärä", koska kyse on juuri mielipiteestä, mutta lähinnä sen kysyminen, kumpi on maailmaa hallitseva voima, determinismi vai sattuma, saattaa mielestäni olla väärä kysymys.saattaa kuin saattaakin olla niin, ettei todellista asiaintilaa kuvaa sattuma eikä determinismi. En kuitenkaan vielä ole viitsinyt ruveta uskomaan siihen, enkä myöskään sattumaan, enkä determinismiin.
Tyydyn tähän satuolentojen kieltelyyn.
- AiRaa opiskellut
..väliä epätarkkuusperiaatteella, jos tämä epätarkkuus ilmaisee lähinnä sen, että hiukkaset eivät olekaan pistemäisiä jossakin aika-avaruuden koordinaatissa, vaan käyttäytyvät lähinnä kuten aallot fysiikassa ja niiden laskennalliset paikat ovat aina todennäköisyysjakaumien odotusarvoja.
Heisenberg itse ajatteli niin, että koska hiukkasen tarkkaa paikkaa ei voida mitenkään laskea, niin ei sitä myöskään todellisuudessa ole.
No, ajatus sinällään matemaattisesti ainakin oikein, mutta ei sillä vielä kumota determinismin mahdollisuutta.
Kvanttimekaniikkaa ei varsinaisesti kukaan YMMÄRRÄ, mutta sanoisin, että jos determinismi ajatuksena hukataan matemaattisen mallin takia, niin on ihmisen luonnontietämyksessä vielä paljon parannettavaa.- absurdisti
Tietenkin teorian matemaattinen formalismi viittaa johonkin todellisuuden piirteeseen. Kvanttimekaniikka nyt sattuu olemaan indeterminististä. Fyysikko voi pitää tätä vain matemaattisena formalismina tai todellisuuden piirteenä.
Aivan kuten keskiajalla aurinkokeskisyyttä käytettiin aluksi vain matemaattisena formalismina...;) - opiskeleva
absurdisti kirjoitti:
Tietenkin teorian matemaattinen formalismi viittaa johonkin todellisuuden piirteeseen. Kvanttimekaniikka nyt sattuu olemaan indeterminististä. Fyysikko voi pitää tätä vain matemaattisena formalismina tai todellisuuden piirteenä.
Aivan kuten keskiajalla aurinkokeskisyyttä käytettiin aluksi vain matemaattisena formalismina...;).., ei se, että olemme huomanneet kvanttimekaanisten tapahtumien toimivan todennäköisyyksillä, kerro, että näillä todennäköisyyksillä ei olisi syytä. Tuota kun on ja tulee varmasti olemaan mahdotonta todentaa. Ellei nyt sitten löydy jotain kaiken mullistavaa, esim. GUT ja päästä perille siitä, miten aika-avaruus ja kvanttimekaniikka ovat kytköksissä ja edelleen, mistä koko hiukkasissa on kysymys.
Ankea loppuvertaus xD
- Kuottarulla
Uskontoon liittyvä determinismi ei minua juurikaan kiinnosta, mutta käsite on mielenkiintoinen.
Mikään ei "vaan tapahdu", ilman selityksiä, vaan tapahtumaan johtaa jokin edellinen tapahtuma. Suurinta osaa näistä prosesseista ei voi/on vaikea havaita, koska yhteen tapahtumaan liittyy useita osatekijöitä. Kuten edellä joku kirjoittikin, että jos pystyisi tiedostamaan jokaisen hiukkasen energian, pystyisi myös ennustamaan tapahtumia. Ihan loogista.
Joku muu aiemmin tässä ketjussa on kirjoittanut, ettei usko determinismiin, koska silloin itsellä ei voisi olla vapaata tahtoa. En ota kantaa, onko se niin vai näin, mutta lisäajatuksia herättää Milan Kunderan kirja "Olemisen sietämätön keveys". Siinä Kundera astettaa kysymyksen ainaisesta paluusta. Hän pohtii, onko niin, että ihminen itse valitsee "kohtalonsa", eli ajautuu tekemään samoja tekoja, jotka on jo omaksunut. Kyse on siis vapaasta tahdosta, mutta kuitenkin ihmisen halusta ennalta määrättyyn elämään. Ajatus on mielenkiintoinen, ja olenkin pyöritellyt sitä pidemmän aikaa päässäni. Se olisi kuitenkin silkkaa psykologiaa. Hyvä idea, joka tosin aukeaa vain, jos lukee kyseisen kirjan. Näin minun kirjoituksessani ajatus jää tyngäksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801