välilevyn painauma

kipee

Moiks!

Oisko kellään tietoa/kokemusta välilevyn painaumasta(ei pullistumasta), eli hoidosta lähinnä. Voiko esim. leikata tms. Alkaa burana, panacod, norgesic, voltaren yms. tuntumaan jokseenki turhauttavalta, samoin fysioterapiassa käynti tuntuu vain lisäävän tuskaa...Kiitos etukäteen!

9

6679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

"Välilevyn painauma, ei pullistuma?"
      Jos välilevy on painautunut, niin minne se on painautunut? Nyt en ymmärrä...

Nuo kipulääkkeet ei sitä tietenkään hoida vaan antaa vain helpotusta kiupuihin...

• kipu72

Tarkoitat varmaan välilevyn madaltumaa, siitä on noin 10 vuoden kokemus edellä mainitulla lääkkeillä.Ensin todettiin välilevyn madaltuma sitten vuosien päästä pullistuma ja taas siitä eteenpäin oli tullut skolioosi alaselkään. Olen ravannut lääkäreissä siellä täällä, tuntuu ettei kukaan tiedä/pysty hoitamaan. Odotellaan, odotellaan on vastaus kun olen niin nuori (34v). Olen saanut joskus kipupiikin kun tuskat oli niin kovat, mutta nyt viimeksi kun jouduin käymään tohtorilla ei tämä lääkäri taas antanut sitä, koska on niin vahvaa että luokittelu on huume piikille. Tavalliset lääkkeet ei enää auta olen syönyt niin paljon niitä. Kerran on sairaalassa puudutettu välilevynu pienessä operaatiossa, kipu oli muutaman vuoden poissa sen jälkeen. Työssä olen käynyt hammastapuremalla ja aamuisin joskus vedetty sängystä ylös avustavalla voimalla (mieheni), koska muuten on toivotonta päästä edes ylös. Kaksi lasta olen saanut 10 vuoden aikana, mutta silloin ollut selkä paremmassa kunnossa ei mitään kipuja.Nykyään menee vaan huonompaan, ei edes huvita enää käydä lääkärissä kun kaikki vaan pyörittelee silmiään. Olen käynyt TYKSissä selkäpuolella, mutta se on ollut turha käynti, selkä oli silloin loisto kunnossa, eikä sinne kuullemma voi mennä silloin kun on paha kun pitää jonottaa(?).Päivystys vaan lykkää kipulääkettä eikä laita sinne millään.Työpaikka lääkäri oli jossain vaiheessa terveyskeskuksessa joten sinne oli ihan turha mennä ainakin täällä.Kerran lääkäri antoi reseptin kuurille, en muista nimeä mutta vaikuttaa aivoihi eli poistaa kivun.Psyykelääke, jota ei sitten enää lopeteta helposti.Pienten lasten äitinä en suostunut aloittamaan kuuria, koska pelkään että poistuvat muutkin tunteet.En halua olla mikään "kasvi" tunteiden suhteen, elän onnellisessa avioliitossa.Mieheni on ollut suurena tukena kipuaikoina minulle.Jos ei tätä tuki rengasta ei olisi uskkon että olisin joutunut aloittamaan kaikki mahdolliset psyykelääkkeet , koska kipu on välillä sietämätöntä tai aika usein. Nyt viimeisen kuukauden selkä oli järkyttävässä kunnossa sitten se kipu hävisi(?)...meni pari päivää alkoi oikean puolen kankkusesta tuntua syvä viilaisu varpaihin asti, iskiashermo(?). Kipu on järkky, tulee yksikaksi ja menee jalka pois alta, tunto lähtee välillä jalasta ja nyt on tullut "pikku" pissi välillä pöksyyn.Muuten on kyllä se paikka kunnossa ettei ole kysymyksessä mikään tiiviste vuoto.Onko tälläisesta jollain kokemusta?en jaksa ravata tohtorilla heti, ajattelin odotella siihen asti että viedään tosissaan, et jos ottaisivat sitten minut tosissaan.Sairaslomaa olen välttänyt mahdollisuuksien mukaan, tällä hetkellä olen vaihtanut työpaikkaakin ja olen iki-ihanassa paikassa enkä senkään vuoksi halua nyt kun pakon edessä lääkäriin.Ensimmäisessä työpaikassa olin 12 vuotta ja toisessa 4 vuotta ja nyt olen kolmannessa.Onko muilla samanlaisia kokemuksia, nyt tuntuu siltä että olsi kiva vaihtaan niita, kirjoitan tästä asiasta ekaa kertaa minnekkään.Nyt vähän pelottaa tuo uusi kipu...

• vain kuullut
        kipu72 kirjoitti:

Tarkoitat varmaan välilevyn madaltumaa, siitä on noin 10 vuoden kokemus edellä mainitulla lääkkeillä.Ensin todettiin välilevyn madaltuma sitten vuosien päästä pullistuma ja taas siitä eteenpäin oli tullut skolioosi alaselkään. Olen ravannut lääkäreissä siellä täällä, tuntuu ettei kukaan tiedä/pysty hoitamaan. Odotellaan, odotellaan on vastaus kun olen niin nuori (34v). Olen saanut joskus kipupiikin kun tuskat oli niin kovat, mutta nyt viimeksi kun jouduin käymään tohtorilla ei tämä lääkäri taas antanut sitä, koska on niin vahvaa että luokittelu on huume piikille. Tavalliset lääkkeet ei enää auta olen syönyt niin paljon niitä. Kerran on sairaalassa puudutettu välilevynu pienessä operaatiossa, kipu oli muutaman vuoden poissa sen jälkeen. Työssä olen käynyt hammastapuremalla ja aamuisin joskus vedetty sängystä ylös avustavalla voimalla (mieheni), koska muuten on toivotonta päästä edes ylös. Kaksi lasta olen saanut 10 vuoden aikana, mutta silloin ollut selkä paremmassa kunnossa ei mitään kipuja.Nykyään menee vaan huonompaan, ei edes huvita enää käydä lääkärissä kun kaikki vaan pyörittelee silmiään. Olen käynyt TYKSissä selkäpuolella, mutta se on ollut turha käynti, selkä oli silloin loisto kunnossa, eikä sinne kuullemma voi mennä silloin kun on paha kun pitää jonottaa(?).Päivystys vaan lykkää kipulääkettä eikä laita sinne millään.Työpaikka lääkäri oli jossain vaiheessa terveyskeskuksessa joten sinne oli ihan turha mennä ainakin täällä.Kerran lääkäri antoi reseptin kuurille, en muista nimeä mutta vaikuttaa aivoihi eli poistaa kivun.Psyykelääke, jota ei sitten enää lopeteta helposti.Pienten lasten äitinä en suostunut aloittamaan kuuria, koska pelkään että poistuvat muutkin tunteet.En halua olla mikään "kasvi" tunteiden suhteen, elän onnellisessa avioliitossa.Mieheni on ollut suurena tukena kipuaikoina minulle.Jos ei tätä tuki rengasta ei olisi uskkon että olisin joutunut aloittamaan kaikki mahdolliset psyykelääkkeet , koska kipu on välillä sietämätöntä tai aika usein. Nyt viimeisen kuukauden selkä oli järkyttävässä kunnossa sitten se kipu hävisi(?)...meni pari päivää alkoi oikean puolen kankkusesta tuntua syvä viilaisu varpaihin asti, iskiashermo(?). Kipu on järkky, tulee yksikaksi ja menee jalka pois alta, tunto lähtee välillä jalasta ja nyt on tullut "pikku" pissi välillä pöksyyn.Muuten on kyllä se paikka kunnossa ettei ole kysymyksessä mikään tiiviste vuoto.Onko tälläisesta jollain kokemusta?en jaksa ravata tohtorilla heti, ajattelin odotella siihen asti että viedään tosissaan, et jos ottaisivat sitten minut tosissaan.Sairaslomaa olen välttänyt mahdollisuuksien mukaan, tällä hetkellä olen vaihtanut työpaikkaakin ja olen iki-ihanassa paikassa enkä senkään vuoksi halua nyt kun pakon edessä lääkäriin.Ensimmäisessä työpaikassa olin 12 vuotta ja toisessa 4 vuotta ja nyt olen kolmannessa.Onko muilla samanlaisia kokemuksia, nyt tuntuu siltä että olsi kiva vaihtaan niita, kirjoitan tästä asiasta ekaa kertaa minnekkään.Nyt vähän pelottaa tuo uusi kipu...

puhuttavan tuosta kun tulee kuset ja paskat housuun, silloin on kiire lääkäriin, mistä moinen johtuu ?

• Kipu72
        vain kuullut kirjoitti:

puhuttavan tuosta kun tulee kuset ja paskat housuun, silloin on kiire lääkäriin, mistä moinen johtuu ?

Joo no näin taitaa olla, ja nyt on "pisua" tullutkin. Kävin tänään tohtorilla jälleen kerran. Lisää buranaa ja muuta mömmöä nassuun ja hieronta lappu käteen. Kyllä se siitä sanoi lääkäri.Sanoin että olen lopen kyllästynyt tähän kun kaikki vaan pyörittelee silmiään kauniisti.Niin mutta kun ei voi mitään, ei kannata tutkia menee kalliiksi, odotellaan et menään pipaan kanssa sitten sairaalaan kun jalat ei pidä, tunto poissa ja tosiaan pöksyt märkänä.Ei kannata ennen tutkia (?) mihenköhän tämäkin perustuu?olisi kiva jos joku lääkäriksi valmistuva näkisi tämän kirjoituksen tai joku edes joka osaisi ihan oikeasti selvittää tätä. Olen jo harkinnut "ihmeparantajiakin" aika toivoton olen.Onko jollain niistä kokemuksia hyviä/huonoja? Tai onko jollin ollut tälläinen tilanne ja lopuksi mennyt niin pahaksi että apua sai?kuinka kauan siihen meni?oireet?että voisin laskea miten kauan kärsin vielä....

• Saman läpi käynyt
        Kipu72 kirjoitti:

Joo no näin taitaa olla, ja nyt on "pisua" tullutkin. Kävin tänään tohtorilla jälleen kerran. Lisää buranaa ja muuta mömmöä nassuun ja hieronta lappu käteen. Kyllä se siitä sanoi lääkäri.Sanoin että olen lopen kyllästynyt tähän kun kaikki vaan pyörittelee silmiään kauniisti.Niin mutta kun ei voi mitään, ei kannata tutkia menee kalliiksi, odotellaan et menään pipaan kanssa sitten sairaalaan kun jalat ei pidä, tunto poissa ja tosiaan pöksyt märkänä.Ei kannata ennen tutkia (?) mihenköhän tämäkin perustuu?olisi kiva jos joku lääkäriksi valmistuva näkisi tämän kirjoituksen tai joku edes joka osaisi ihan oikeasti selvittää tätä. Olen jo harkinnut "ihmeparantajiakin" aika toivoton olen.Onko jollain niistä kokemuksia hyviä/huonoja? Tai onko jollin ollut tälläinen tilanne ja lopuksi mennyt niin pahaksi että apua sai?kuinka kauan siihen meni?oireet?että voisin laskea miten kauan kärsin vielä....

Niin, olin itse kuukausi sitten sairaalassa viikon, selvä oire välilevyn pullistumasta, jos virtsa/uloste karkaa.
        Itselläni oli n. 3kk selkä kipeä,tk-lääkäri määräsi vain lääkkeitä,eli ei ottautunut asiaan. Sitten kun alkoi nuo "pisu/kakka"vaivat, soitin sairaalaan ja sieltä sanoivat, että välittömästi sinne. Mielellään mene ambulanssilla, niin et joudu odottamaan ensiavussa kauaa, vaan pääset heti tarkkoihin tutkimuksiin ja asianmukaiseen hoitoon.
        Oireesi ovat kovin hälyttävät ja en halua pelotella, mutta sinulla on vaarana saada neliraajahalvaus, mikäli et hoidata itseäsi mahd.pian.Siis hakeudu VÄLITTÖMÄSTI sairaalaan.
        Kaikkea hyvää toivottellee täältä kohtalotoveri. Ps. Muista, että vaikka on ihana mies, lapset, työ..MIKÄÄN EI KORVAA SITÄ, JOS HALVAANNUT LOPUKSI IKÄÄ KAULASTA ALASPÄIN!En pelottele, tämä on totuus, koska itse olin lähellä halvaantua, kun viivyttelin sairaalaan menoa.

• xxx00
        Saman läpi käynyt kirjoitti:

Niin, olin itse kuukausi sitten sairaalassa viikon, selvä oire välilevyn pullistumasta, jos virtsa/uloste karkaa.
        Itselläni oli n. 3kk selkä kipeä,tk-lääkäri määräsi vain lääkkeitä,eli ei ottautunut asiaan. Sitten kun alkoi nuo "pisu/kakka"vaivat, soitin sairaalaan ja sieltä sanoivat, että välittömästi sinne. Mielellään mene ambulanssilla, niin et joudu odottamaan ensiavussa kauaa, vaan pääset heti tarkkoihin tutkimuksiin ja asianmukaiseen hoitoon.
        Oireesi ovat kovin hälyttävät ja en halua pelotella, mutta sinulla on vaarana saada neliraajahalvaus, mikäli et hoidata itseäsi mahd.pian.Siis hakeudu VÄLITTÖMÄSTI sairaalaan.
        Kaikkea hyvää toivottellee täältä kohtalotoveri. Ps. Muista, että vaikka on ihana mies, lapset, työ..MIKÄÄN EI KORVAA SITÄ, JOS HALVAANNUT LOPUKSI IKÄÄ KAULASTA ALASPÄIN!En pelottele, tämä on totuus, koska itse olin lähellä halvaantua, kun viivyttelin sairaalaan menoa.

Olin kuullut tämän pidätys ongelman jo aikaisemmin että on vaarallinen.Mutta tänään lääkäri tokaisi että sellaista sattuu kuuluu kuvaan.Eikä ollut mikään tk-lekuri.En ymmärrä osunko aina konitohtoreille.Ja hoidan itseni mielihyvin kuntoon jos vaan joku hoitaisi...minut on viety päivystykselle muutaman kerran koska tilani on ollut huono, tiputusta viikk tai huumetta piikillä ja lääkkeet kotiin, kyllä se siitä.Mietityttää vaan et kuinka kauan ne pompottaa vielä ja kuinka kauan jaksan?Menen huomenna fysikaaliselle sinne tuli nyt lähete hoitoon.Yleensä olen saanut lähetteen hakee jumppa hoitoja...harrastan säännöllisesti liikuntaa en ole ylikiloinen ja liikuntaa olen harrastanut koko ikäni, nuorena SM-tasolla.Tätäkin olen sanonut, mutta aina vaan no jos katsottais vielä kerran ne jumppa jutut...
        Onko se niin että täällä päin suomea yritetään päästä sairashoidossa halvalla? Olen ollut myös TYKSissä, mutta siellä vasta tohtori oli.Selkä oli tosi hyvä kun pääsin sinne jonotuksella vihdoin vimein.Ja olen notkea ja muutenkin ns.urheilullinen, että normaalisti terveenä menee vaikka mitkä liikkeet.No silloin meni kaikki melkein spagaatit, niin lääkäri vain sanoi ettei näytä nyt olevan kipeä.Sanoinkin että oli harvinaisen terve ollut pidemmän aikaa, olin ollut 4 viikkoa mm. töistä pois.(poikkeuksellista).Kysyin voinko tulla joskus kun tilanne on paha, ei millään voi kun pitää taas lähete hakea ja jonottaa.En ymmärrä voidaanko kaikki tehdä näin vaikeasti vai osuuko se vain kohdalleni.

• kipuhelvetti76
        vain kuullut kirjoitti:

kipu72 issias on hoidettavossa akupunktiolla johon lisätään sähköä joten päästään syvemälle pitkien ja tukilihasten alle joten voipi helpottaa ja myös on paineella tehty vastaavaa jolla on tullut hyviä tuloksia,itellä on selässä nivelpainauma ja kivut ovat kovia,kuitemkin minulla on erittäin korkea kipukynnys joten lääkkeitä en ota kun sivu oireena on kuseminen huosuun ja paskat samaan pakettiin.eli lääkkeet on kipuaa varten mutta mainitsemani stimulointi hoidot antavat helpotusta ja joka päiväinen venyttely,joka on räätälöity fysioterapiassa yksilöllisesti mitkä venytykset sopivat sinulle,vältä kiertoliikkeitä jos teet raskasta työtä,kuten itse teen joten ei tarvitse punttista kun se tulee duunin puolelta jo eli ei pidä mennä budikselle jos teet raskasta työtä eli keho tarvitsee lepoa.töiden jälkeen käyn selälleen makaamaan ja laitan jalat sohvalle ylös muistakaa käyttää syviä vatsalihaksia jolloin se tukee selkää ja niveliä. toivottavasti tästä on apua.

tiedän tuon helvetin hyvin koska kivut ovat sietämättömiä.ja äläkää ota niitä kipukynnystä nostavaa lääkettä koska se pahentaa vain tilanetta joten hakeudu sinne lihas stimulointiin.

terveisin: kipuhelvetti76

huom kädet ja jalatkin puutuvat että niitä joutuu hieromaan noin puolituntia

• Prolapsi

Minulla on jo v.94 todettu pullistuma L5 ja S1 välissä, magneettikuvauksen perusteella.Ei leikattu vaan lihaksia pitää hoitaa, jotka pitävät selän kunnossa.
      Nyt jälleen samassa nikamavälissä taas Prolapsi, mitä tehdä kun ikää jo 59 v. ja istunut työssäni 42 vuotta pankissa. Häntäluu arka ja sille ei löydy pätevää syytä.
      Odotan lääkäriltä kirjettä huomenna - tietenkin kipulääkkeitä ! Kiitos....

• kovakuntoinen

Raskaiden nostaminen vahvistaa lihaksia, mutta kun ikää kertyy, ja "reenit jää taakse", niin
      tapahtuu yllätyksiä. Rauta ei nousekkaan enää samaan tahtiin. Nostin jääkaapin pakettiautooni, väkisin, vanhan tavan mukaan. Jalat meni alta ja ryhti putosi vinoasentoon. Kauheata kipua rullatuolissa, kunnes sairaalassa antoivat "sädehoitoa", ja lääkärinlausunto ei voinut mennä takuuseen, mitä sen jälkeen voisi tapahtua. Särkyä ei ole enää, vaikka varovaiseksi olen oppinut. Vatsalihaksia harjoittamalla monet pääsevät
      hyväkuntoiseksi. Sauhuttelut ja viinakset vähemmälle, niin edistystä ilmenee, takuulla.
      Selkävikainen ei viihdy edes vaimonsa päällä, ja se ei ole eduksi avioliittolaisille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe