kefexin 500 mg ja alkoholi????

mmm...

mikä vaikutus kuka tietää? juhannus tulossa kuuri päällä.

32

152074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehistohtori

      ei aiheuta antabusta. Sen kun nappailet, ainoastaan teho teoreettisesti voi vähentyä, koska alkoholi diureetti, joten aineenvaihdunta kiihtyy ja vessassa ramppaat. Mutta kohtuudella ei haittaa.

      • novas

        Täällä myös Kefalex-kuuri menossa ja samoja asioita mietin. Onkos tuo Kefexin jotenkin saman tyyppinen kuin tuo mun kuuri?

        Mulle on ajan saatossa tulllut sellainen kutina, että se lääkkeen ottaminen on “normaleilla” antibioteilla juuri se lääkkeen unohtaminen/oksentaminen, mutta tietyt lääkkeet (flagyl, tms.) aiheuttavat sen antabus-reaktion.


      • antibioottihan
        novas kirjoitti:

        Täällä myös Kefalex-kuuri menossa ja samoja asioita mietin. Onkos tuo Kefexin jotenkin saman tyyppinen kuin tuo mun kuuri?

        Mulle on ajan saatossa tulllut sellainen kutina, että se lääkkeen ottaminen on “normaleilla” antibioteilla juuri se lääkkeen unohtaminen/oksentaminen, mutta tietyt lääkkeet (flagyl, tms.) aiheuttavat sen antabus-reaktion.

        on kyseessä eli Kefalex=Kefexin. Antibiooteista ainakin metrodinatsoli ja tinidatsoli voivat aiheuttaa antabusreaktion (Tricozol;Tricanix;Metrodinazol;Flagyl esimerkiksi). sh


      • novas
        antibioottihan kirjoitti:

        on kyseessä eli Kefalex=Kefexin. Antibiooteista ainakin metrodinatsoli ja tinidatsoli voivat aiheuttaa antabusreaktion (Tricozol;Tricanix;Metrodinazol;Flagyl esimerkiksi). sh

        Lääkkeen koostumussepustuksessa mainitaan vain kefaleksiinimonohydraatti muina aineina makrogoli 6000, magnesiumstearaatti, natriumtärkkelysglykolaatti (tyyppi A), povidoni ja laktoosimonohydraatti. talkit ym. lisäaineet.

        Ymmärtääkseni lääkkeen ohjeissa pitäisi mainita, mikäli aiheuttaa antabuksen kaltaisia oireita. Muistelen joskus aikoinani saaneeni jonkun kuurin, jonka ohjeissa oli maininta, ettei alkoholia saa kuurin kanssa ottaa ja apteekissa tolkuttivat vielä, että ei edes lusikallista.


      • tehistohtori
        novas kirjoitti:

        Lääkkeen koostumussepustuksessa mainitaan vain kefaleksiinimonohydraatti muina aineina makrogoli 6000, magnesiumstearaatti, natriumtärkkelysglykolaatti (tyyppi A), povidoni ja laktoosimonohydraatti. talkit ym. lisäaineet.

        Ymmärtääkseni lääkkeen ohjeissa pitäisi mainita, mikäli aiheuttaa antabuksen kaltaisia oireita. Muistelen joskus aikoinani saaneeni jonkun kuurin, jonka ohjeissa oli maininta, ettei alkoholia saa kuurin kanssa ottaa ja apteekissa tolkuttivat vielä, että ei edes lusikallista.

        Pitää todellakin mainita, jollei alkoholia voi kuurin aikana käyttää. Nykyään Eu:n myötä pitää selosteissa muutenkin mainita kaiken maailman haitat joita tullut tai raportoitu. Eli antabusta ei tule, voi "juhlia". Mutta todellakin siis pitoisuus voi laskea jonkin verran, jolla ei kliinistä merkitystä ole, jos juhlit vain yhtenä kahtena päivänä kuurista. Lisäksi jos oksennat kaksi tuntia lääkkeen ototosta tai vähemmän ei lääke ehdi imeytyä riittävästi. Mutta siis kuuri viikon jolloin yhden tabletin merkitys olisi olematon.


      • doddddddddddo
        antibioottihan kirjoitti:

        on kyseessä eli Kefalex=Kefexin. Antibiooteista ainakin metrodinatsoli ja tinidatsoli voivat aiheuttaa antabusreaktion (Tricozol;Tricanix;Metrodinazol;Flagyl esimerkiksi). sh

        Yliopiston apteekin neuvontapuhelimeen ja alkoholi ei laimenna kefalexin vaikutusta eikä tule antabus reaktioita ....


    • piitulainen

      ei mitään onkelmaa,ellet sitten unohda ottaa lääkettä pariin päivää jurrisi takia.eikä siinäkään muuta kuin perustulehduksesi ei sitten ehkä parane niin kuin on suunniteltu.

      • kredus

        tota tietääks joku et haittaaks jos ton aikana juo alkoholia...ja mulla todettiin munaistulehdus?? ettei tuu mitään komplikaatioita...kai ne lääkärissä nyt jotain olisi maininnut.


      • ja alkoholi
        kredus kirjoitti:

        tota tietääks joku et haittaaks jos ton aikana juo alkoholia...ja mulla todettiin munaistulehdus?? ettei tuu mitään komplikaatioita...kai ne lääkärissä nyt jotain olisi maininnut.

        Antibioottikuurin aikana voi käyttää alkoholia kohtuullisesti. Poikkeuksena on metronidatsoli (Flagyl, Trikozol), jonka käytön yhteydessä alkoholia ei tule käyttää lainkaan.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=antibiootit&p_artikkeli=dlk00715

        Kannatan keskustelua oman lääkärisi kanssa alkoholinkäytöstä munuaistulehduksen ollessa päällä, sillä hän tietää koko kuvan sairaudestasi.


      • mäoonmä
        kredus kirjoitti:

        tota tietääks joku et haittaaks jos ton aikana juo alkoholia...ja mulla todettiin munaistulehdus?? ettei tuu mitään komplikaatioita...kai ne lääkärissä nyt jotain olisi maininnut.

        eli jos eivät lääkärissä ole sanoneet ettei saa käyttää alkoholi niin en usko että siitä on haittaa muuten kuin lääkkeen tehossa silloin kun juo ja se ettei tuoteselosteessakaan mainita ettei alkoholia tulisi käyttää viittaa siihen ettei siitä mitään kuolemareaktiota ole..
        jos siitä jotain tulee ja se todetaan lääkkeen ja alkoholin yhteisreaktioksi minusta voi haastaa lääkeyhtiön oikeuteen siitä syystä ettei ohjeissa lukenut !! ja sitten voi myös sanoa että amerikassa haastavat oikeuteen paljon tyhmemmistäkin asioista..


      • Tofu
        mäoonmä kirjoitti:

        eli jos eivät lääkärissä ole sanoneet ettei saa käyttää alkoholi niin en usko että siitä on haittaa muuten kuin lääkkeen tehossa silloin kun juo ja se ettei tuoteselosteessakaan mainita ettei alkoholia tulisi käyttää viittaa siihen ettei siitä mitään kuolemareaktiota ole..
        jos siitä jotain tulee ja se todetaan lääkkeen ja alkoholin yhteisreaktioksi minusta voi haastaa lääkeyhtiön oikeuteen siitä syystä ettei ohjeissa lukenut !! ja sitten voi myös sanoa että amerikassa haastavat oikeuteen paljon tyhmemmistäkin asioista..

        En tiedä seurarako tätä enää kukaan, mutta kun itse etsin tietoa niin osui tämä keskustelu silmään.. Lääkäreihin ei kannata kauheasti luottaa näissä mitä voi tehdä minkäkin lääkkeen kanssa!!! Sain tänään Kefex kuurin ja kun on sunnuntai antoi lääkäri pari tablettia mukaan ettei tarvii lähtee pitkälle apteekkiin. Kysyin häneltä vaikuttaako e-pillereiden tehoon ja ihan pokkana ilman tarkistusta kirjasta vastasi ettei vaikuta. Kotiin tultuani googlasin lääkkeen ja pakkausselosteessa maininta on aivan päinvastainen... Eipä ole ensimmäinen kerta kun näin käy.. Aika hurjaa lekureilta, että uskaltavat suoltaa tollasta pa**aa...


      • eiolekauheanmukavaolo
        Tofu kirjoitti:

        En tiedä seurarako tätä enää kukaan, mutta kun itse etsin tietoa niin osui tämä keskustelu silmään.. Lääkäreihin ei kannata kauheasti luottaa näissä mitä voi tehdä minkäkin lääkkeen kanssa!!! Sain tänään Kefex kuurin ja kun on sunnuntai antoi lääkäri pari tablettia mukaan ettei tarvii lähtee pitkälle apteekkiin. Kysyin häneltä vaikuttaako e-pillereiden tehoon ja ihan pokkana ilman tarkistusta kirjasta vastasi ettei vaikuta. Kotiin tultuani googlasin lääkkeen ja pakkausselosteessa maininta on aivan päinvastainen... Eipä ole ensimmäinen kerta kun näin käy.. Aika hurjaa lekureilta, että uskaltavat suoltaa tollasta pa**aa...

        Kävin yksityisellä lääkärillä ja en edes saanut tarkasti selville mikä mulla on. Mulle määrättiin kefexiniä ja nyt on todella mukavat sivuvaikutukset mm. Kurkku on niin turvonnut, että puhuminen ja nieleminen ei onnistu ja suun limakalvot ovat turvonneet. Lääke ei ole millään tavalla auttanut sairauteen. Ja terveyskeskuksissa ei ole muuta kuin sählätty ja määrätty buranaa "joo sulla on perusflunssa" Aivan varmasti on joo perus flunssa, kun ei happi kulje, hengitys on tiivistä ja yskä aivan järjetön. Huom. Tätä on jatkunut nyt kaksiviikkoa jo. Toimiva suomen terveydenhuolto. Anteeksi oli pakko vain avautua, kun ottaa pattiin toi lääkäreiden sählääminen.


      • Lenjas
        eiolekauheanmukavaolo kirjoitti:

        Kävin yksityisellä lääkärillä ja en edes saanut tarkasti selville mikä mulla on. Mulle määrättiin kefexiniä ja nyt on todella mukavat sivuvaikutukset mm. Kurkku on niin turvonnut, että puhuminen ja nieleminen ei onnistu ja suun limakalvot ovat turvonneet. Lääke ei ole millään tavalla auttanut sairauteen. Ja terveyskeskuksissa ei ole muuta kuin sählätty ja määrätty buranaa "joo sulla on perusflunssa" Aivan varmasti on joo perus flunssa, kun ei happi kulje, hengitys on tiivistä ja yskä aivan järjetön. Huom. Tätä on jatkunut nyt kaksiviikkoa jo. Toimiva suomen terveydenhuolto. Anteeksi oli pakko vain avautua, kun ottaa pattiin toi lääkäreiden sählääminen.

        Ihan normaaleja allergiaoireita Kefexinille. Itselleni määrättiin Kefexiniä juuri siihen,´että on imusolmuke/kurkkutulehdus ja se vähensi turvotuksen minimiin eli parantaa hengitysreikää. Jos Kefexin aiheuttaa ko. oireita, niin heti sairaalan päivystykseen,; se on allerginen reaktio.


      • ärsyttäänäinmukavast
        eiolekauheanmukavaolo kirjoitti:

        Kävin yksityisellä lääkärillä ja en edes saanut tarkasti selville mikä mulla on. Mulle määrättiin kefexiniä ja nyt on todella mukavat sivuvaikutukset mm. Kurkku on niin turvonnut, että puhuminen ja nieleminen ei onnistu ja suun limakalvot ovat turvonneet. Lääke ei ole millään tavalla auttanut sairauteen. Ja terveyskeskuksissa ei ole muuta kuin sählätty ja määrätty buranaa "joo sulla on perusflunssa" Aivan varmasti on joo perus flunssa, kun ei happi kulje, hengitys on tiivistä ja yskä aivan järjetön. Huom. Tätä on jatkunut nyt kaksiviikkoa jo. Toimiva suomen terveydenhuolto. Anteeksi oli pakko vain avautua, kun ottaa pattiin toi lääkäreiden sählääminen.

        Ei tätäkään varmaan kukaan enää lue näin kaks vuotta perässä mutta sama juttu mulla ollu jo marraskuusta asti. Menee vain muutama viikko niin samat oireet taas ja joku antibioottikuurin antavat.Alkaa vähäsen mietityttään että jos pitää ruveta syömään antibiootteja näin usein ja nuorena ku olen nyt 15v että mitäkähän sitte kun oon vanhempi ? ärsyttää todella paljon kun lääkärit eivät tiedä mikä on. Isäki sai mennä 7 vuotta sairaana enneku sai tietää lääkäreiltä että hänellä on borrelioosi -,-


      • hurrpurr
        ärsyttäänäinmukavast kirjoitti:

        Ei tätäkään varmaan kukaan enää lue näin kaks vuotta perässä mutta sama juttu mulla ollu jo marraskuusta asti. Menee vain muutama viikko niin samat oireet taas ja joku antibioottikuurin antavat.Alkaa vähäsen mietityttään että jos pitää ruveta syömään antibiootteja näin usein ja nuorena ku olen nyt 15v että mitäkähän sitte kun oon vanhempi ? ärsyttää todella paljon kun lääkärit eivät tiedä mikä on. Isäki sai mennä 7 vuotta sairaana enneku sai tietää lääkäreiltä että hänellä on borrelioosi -,-

        mulle tuli kefexinistä sellainen emätintulehdus että oksat pois, kun koko normaali bakteerifloora tuhoutunut joka paikasta, ja suoli meni melkein rullalle enkä voinut syödä´muuta kuin vähän puuroa ja mehua kun pari ekaa kertaa kuurin alussa kokeillessani tuli yrjö...ja lääkäri väitti mullekin ettei vaikuta e-pillereihin mutta ONNEKSI viitsin lukea pakkausselosteen. oli siis korvatulehdus.


    • Rotary

      Itsellä oli 20 päivän kuuri ja alkoholia tuli nautittua melko usein kuurin aikana.
      Mitään haittavaikutuksia ei ollut muuten kuin kerran jolloin join "liikaa". Kouristuksia oli ja meinasin joutua vatsahuuhteluun. Alkoholia oli veressä suht paljon ja puhalsin 2,75 (ilman kuuria ei ole sama määrä haitannut) Suosittelen pysymään enintään 2 promillen määrässä kuurin aikana. Ei kannata stressata jos juot "normaaleissa" rajoissa. Itsehän sen parhaiten tiedät kuinka paljon alkoholia kestät.

      • Dosentti (ihan oikeasti)

        Minä joskus mietin mitä "vikaa" meissä suomalaisissa oikein on. Veronmaksajien ja hyvän yhteiskuntarungon myötä voi melkein ilmaiseksi saada hyvää lääkehoitoa, mutta syntyykin uusi "ongelma" -Kuinka paljon voin ottaa juhannuksen aikana?

        Mikä ongelma se oikein on? Ja kuka ihminen kirjoittaa tämmöiselle palstalle että mukamas 2 promillea olisi joku suositeltava "raja". Majoriteetti 20-50 v olisi täysi humalassa sillä "rajalla", ja eivät muistaisi juhannusjuhlistaan muuta kuin pätkittäin.

        En ole absolutisti, ja tämä dialogi on myöskin vanha, mutta sanoisin näin: - Nauti kohtuullisesti (1 snapsi, 1 olut ja 2 lasia viiniä koko illan ajan, esim. 6 tuntia, niin voit unohtaa mitkään mahdolliset lääkitysongelmat, ja lisäksi tilata taksin selvin päin kotimatkalle. Eikö?


      • hurrpurr
        Dosentti (ihan oikeasti) kirjoitti:

        Minä joskus mietin mitä "vikaa" meissä suomalaisissa oikein on. Veronmaksajien ja hyvän yhteiskuntarungon myötä voi melkein ilmaiseksi saada hyvää lääkehoitoa, mutta syntyykin uusi "ongelma" -Kuinka paljon voin ottaa juhannuksen aikana?

        Mikä ongelma se oikein on? Ja kuka ihminen kirjoittaa tämmöiselle palstalle että mukamas 2 promillea olisi joku suositeltava "raja". Majoriteetti 20-50 v olisi täysi humalassa sillä "rajalla", ja eivät muistaisi juhannusjuhlistaan muuta kuin pätkittäin.

        En ole absolutisti, ja tämä dialogi on myöskin vanha, mutta sanoisin näin: - Nauti kohtuullisesti (1 snapsi, 1 olut ja 2 lasia viiniä koko illan ajan, esim. 6 tuntia, niin voit unohtaa mitkään mahdolliset lääkitysongelmat, ja lisäksi tilata taksin selvin päin kotimatkalle. Eikö?

        Iteki pyrin aina pysymään yhden promillen rajoissa koska jos menee sen yli alan herkästi riekkua ja räyhätä...parempi olla ilman morkkista


    • dirlanda91

      Jaahas. no entä jos on alkoholisti ja maksa arvot kohollaan ja noit määrätään. (vanha keskustelu, mut kysyn silti) ja juon niitte päälle aina kunnolla viinaa

    • .

      Maksasi tietysti poksahtaa ajan mittaan....

    • JayeL

      Muistaakseni itselleni aikoinaan sanottiin, ettei alkoholilla vaikutusta kefexinin kanssa, kunhan ei juo niin paljoa, että oksentaa ne antibiootitkin pihalle :) Hyvinhän nuo on kuurit aina vaikuttanu, vaikka on joku tablettikin joskus unohtunut. Huono olo on silloin tullut kun oon tyhjään vatsaan syönyt.

      Eli muista syödä ennen antibiootin ottoa ja sen alkoholin suhteen: juo varovasti, jos uskallat!
      (ja kun kysymys oli vuodelta 2006, niin vastaan näin niinkuin yleisesti, kun on todennäköisesti kysyjällä itsellä kuuri mennyt jo ohitse :D)

    • harvoi käyn lekuril

      KIITOS
      Sain viesteistä käytännön tukitietoa. Etsin tietoa näistä teemoista myös "viralllisimista" lähteistä. Silti on hienoa kun olitte keskustelleet jo puolikkkaan vuosikymmenen ja muutaman kuukauden.

      Oma case on seuraava: sain Kefexiniä määrättynä selässä olleeseen tulehtuneeseen talirakkulaan. Paikka oli arka, mutta kun läkäri helpotti ja ketoi, ettei se ole kuolemaksi hoidin vaivan noin viikossa pesulla ja desillä.

      Äskettäin sitten tuli vahvat vatsakivut ja kuumetta. Muistin, että minulla oli syömätön kuuri kaapissa. Ei hätiä määräsin itselleni tuon uusiokuurin ja nyt voin hyvin.....

      Mainiten vielä, että antibiootteja käytin viimeksi noin 20 vuotta sitten. Tavoite on, että seuraava kuuri on myös 20 v päästä - jos lain. Että silleen ....

      • mie taas

        Ois kiva tietää kui sen 2006 asioita kyselheen kaverinn juhannus riennot mäni : )


    • Varmuuden vuoksi

      ...se kaveri on tuskin täällä enää kirjoittelemassa. Osoite voi nykyään hyvinkin
      olla Honkanummi...? Sain itse äsken Kefexin 500 mg ja pidän kyllä viinikaapin lukossa seuraavat pari viikkoa! Saa sisukalut huilia liuottimelta vähän aikaan.

      "Paljon maxa maxaa?"

    • Mursu

      Lääkäriltä ja apteekista kysyttäessä vastaus oli, että suurin riski alkoholilla tämän lääkkeen yhteydessä on, että siinä saattaa jäädä muutama lääkeannos ottamatta, joten kefexinit biletykseen mukaan ja säännöllinen lääkkeenotto tärkeä:)

    • vnm,.kjhgfdsdfgjklk

      hugahugahugahuga

    • Hupsua porukkaa

      Onko niin vaikeeta olla ilman viinaa tai päihteitä jos on vielä kipeekin ja lääkekuurilla?

    • taina5

      et voi ottaa alkohoolia kun kefexin vaikutus ei silloin toimi

    • Sinikka 4

      Sain Kefalexsin 500 mg ja Metronidazol Actavis 500 mg dikkereihin joita paksusuolessa ja tulehdukseen niistä ja olen ollut aistiharhoissa koko aika kun kuuri päällä eli tuntu että hampaissa vain kuoret ja suun limakalvot turvonneet ettei tarvitse botoxia että kauheita myrkkyjä ja 8pv kuuri!!

    • janne6

      syökää paskaa se auttaa

      • Anonyymi

        kiitos vinkistä, tämä todella auttoi, en tarvinnut enää antiboitteja.


    • Anonyymi

      Et juo silloin jos nappailet kexafiniä,alkoholi on kielletty kexafinin käytössä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe